❞ من كام سنة كنت عملت اللي اقدر عليه عشان أرقق قلبي وكان نفسي اجرب شيء جديد لما فعلا ابص عليه اقوم اتوب فورًا، ففكرت في شراء كفن، وبالفعل قلت لبعض اخواتي في الله على رغبتي في الأمر ،وتطوعت منهم أخت واشترتهولي..
ولما قعدت في أوضة لوحدي–طبعا محدش من اهلي كان ينفع يعرف– وفتحت اجزائه لأول مرة ولقيت الصابون والكافور والليفة اللي معاه، حتى خامة القماش، انا جسمي بدأ يترعش واعصابي كلها سابت.. هو بجد دي النهاية؟
وبدأت المقارنات في دماغي.. ما بين الصابونة دي والشاور چل اللي بغتسل بيه، والليفة دي والليفة اللي بستخدمها والكافور دا والعطر اللي بستخدمه، والخامة دي، واللبس اللي بلبسه، فهما قطعًا وقت الغُسل مش ضروري تستخدم أفخم حاجة! اكتشفت ان الدنيا هينة اوي اوي اوي بجد! يعني دي كلها حجات مش مهمة!
عملي فقط..!
وبدأت أعد أجزاء الكفن وأتخيل نفسي فيها..
الكفن فعلا هو أكتر شيء بيزلزل قلبي.. وبخاف منه كأني بنظر لملك الموت.. بقول سبحان الله قطعة قماش مرعبة اوي كدا ليا أومال وش ملك الموت عامل ازاي!
دَخلته على الواحد عاملة ازاي!
انا بقول الكلام دا ليه؟
عشان أحيانًا لما تفضل تبرر لنفسك ذنوبها، وتقصيرها بتحتاج حاجة قوية أوي تعرفك قيمتك!
بتحتاج تفوق بقا معدش ينفع تطول في الغفلة أكتر من كدا..
فلو تيسر لك الأمر اشتريه.. وياريت بعيدًا عن أنظار أهل بيتك وتداريه .. وياريت لو ميعرفوش أصلا يكون أفضل..
انا كنت حريصة محدش يعرف عنه حاجة.. لكن قدرًا أمي دخلت رتبت دولابي(مع انها مبتعملش كدا في العادي بس حظي الجميل بقا) وانا مش موجودة ولما رجعت البيت عرفت انها عرِفت بوجوده وجالها انهيار لما شافته عشان تخيلتني فيه ˝وهي كأم قلبها ميتحملش˝ وزعلت مني جدا وقضينا يوم صعب صعب اني اشرح طبعا لها سبب هي مش هتستوعب، وبالنسبالها أنا كنت متشددة جدا.. لكن والله الواحد ما بيقصد.. فاحرصوا انكم تداروه اذا قررتوا تعملوا دا.. الكفن دا مش كل الناس هتتحمل شراه.. لكن اللي هيعمل كدا ياريت متلجأش للقرار دا غير لو جربت كل الطرق مع قلبك ولقيته لسه قاسي.. ومستجابش!
يقظه فى الغفله #
صاحبة الأثر الجميل 🤍. ❝ ⏤صاحبة الأثر الجميل Aya Alsayed
❞ من كام سنة كنت عملت اللي اقدر عليه عشان أرقق قلبي وكان نفسي اجرب شيء جديد لما فعلا ابص عليه اقوم اتوب فورًا، ففكرت في شراء كفن، وبالفعل قلت لبعض اخواتي في الله على رغبتي في الأمر ،وتطوعت منهم أخت واشترتهولي.
ولما قعدت في أوضة لوحدي–طبعا محدش من اهلي كان ينفع يعرف– وفتحت اجزائه لأول مرة ولقيت الصابون والكافور والليفة اللي معاه، حتى خامة القماش، انا جسمي بدأ يترعش واعصابي كلها سابت. هو بجد دي النهاية؟
وبدأت المقارنات في دماغي. ما بين الصابونة دي والشاور چل اللي بغتسل بيه، والليفة دي والليفة اللي بستخدمها والكافور دا والعطر اللي بستخدمه، والخامة دي، واللبس اللي بلبسه، فهما قطعًا وقت الغُسل مش ضروري تستخدم أفخم حاجة! اكتشفت ان الدنيا هينة اوي اوي اوي بجد! يعني دي كلها حجات مش مهمة!
عملي فقط.!
وبدأت أعد أجزاء الكفن وأتخيل نفسي فيها.
الكفن فعلا هو أكتر شيء بيزلزل قلبي. وبخاف منه كأني بنظر لملك الموت. بقول سبحان الله قطعة قماش مرعبة اوي كدا ليا أومال وش ملك الموت عامل ازاي!
دَخلته على الواحد عاملة ازاي!
انا بقول الكلام دا ليه؟
عشان أحيانًا لما تفضل تبرر لنفسك ذنوبها، وتقصيرها بتحتاج حاجة قوية أوي تعرفك قيمتك!
بتحتاج تفوق بقا معدش ينفع تطول في الغفلة أكتر من كدا.
فلو تيسر لك الأمر اشتريه. وياريت بعيدًا عن أنظار أهل بيتك وتداريه . وياريت لو ميعرفوش أصلا يكون أفضل.
انا كنت حريصة محدش يعرف عنه حاجة. لكن قدرًا أمي دخلت رتبت دولابي(مع انها مبتعملش كدا في العادي بس حظي الجميل بقا) وانا مش موجودة ولما رجعت البيت عرفت انها عرِفت بوجوده وجالها انهيار لما شافته عشان تخيلتني فيه ˝وهي كأم قلبها ميتحملش˝ وزعلت مني جدا وقضينا يوم صعب صعب اني اشرح طبعا لها سبب هي مش هتستوعب، وبالنسبالها أنا كنت متشددة جدا. لكن والله الواحد ما بيقصد. فاحرصوا انكم تداروه اذا قررتوا تعملوا دا. الكفن دا مش كل الناس هتتحمل شراه. لكن اللي هيعمل كدا ياريت متلجأش للقرار دا غير لو جربت كل الطرق مع قلبك ولقيته لسه قاسي. ومستجابش!
❞ الجزء الخامس والعشرون
(عفتي والديوث )
أمسك شاب برونال فاغمضت عينها وهي تدمع و تتوسل سابني سابني
ولكن كل شي حدث بسرعه فأحست بصوت اهات وأجساد تسقط علي الارض ففتحت عيونها فوجدت ممدوح أمامها وهو يضربهم بشده
فنظرت له بدهشه هل هذا ممدوح الذي لا يتورط في مشاكل ولا يدخل حتي في شجار حاد مع أحد خوفا من الصوت العالي
ولكن اليوم عرفت ما وراء هذا كله أنه قوي للغايه ولا يريد أن يتسبب باذي أحد وفي هذه اللحظه أخرج شاب منهم اله حاد وجرحه في يديه وجروا ثلاثتهم سريعا ركبوا العربيه وانطلقوا
فجرت رونال تجاهه بسرعه
رونال:انت كويس تعال نروح مستشفي بسرعه
ممدوح:لا انا كويس
رونال وهي تخرج من شنطتها مناديلها وتضعه علي موضع الدم
لا انت متعور جامد انا اسفه والله
ممدوح:اسفه ليه هو انتي عملتي حاجه
رونال:لا بس اسفه انك اتعورت بسببي
ممدوح:لا بسببك ولا حاجه دول عيال اهلهم ما ربهمش ولو ما كنتش عملت كده كان ممكن الموقف يتكرر مع اي بنت تانيه
رونال بعيون دمعه انا اسفه بجد والله بس ما اخدتش بالي أن الوقت اتاخر وكنت بشتغل
ممدوح:انا عارف
رونال:عرفت ازاي
ممدوح:لاني كنت منتظرك تخلصي شغل
رونال نظرت إليه بدهشه فعدل كلامه
ممدوح:اصلي كنت بخلص شغل برضو وقولت اني اوصلك لحسن حد يديقك وده اللي حصل
رونال:انا اسفه والله بس لازم نروح المستشفي
ممدوح:نروح ازاي
رونال:نروح يعني نروح
ممدوح:لا مش فاهم انتي عاوزه تروحي معايا
رونال:اه طبعا كل ده بسببي
ممدوح:ياستي انا هروح بس بعد ما اوصلك علشنا الوقت داخل علي (١١)
رونال :نظرت إلي ساعتها وهي متردده فعلا الوقت اتاخر وفي نفس الوقت لا تريد أن تتركه وهو ساعدها كثيرا
ممدوح:بصي انا عارف انتي بتفكري في ايه وانا بقولك الصح
رونال:بس
ممدوح:من غير بس يلا علشان ما تتاخريش اكتر من كده وقوللي العنوان واحنا في العربيه
فسارت وراءه في صمت وركبت جواره السياره وهي في قمه خجلها وانطلقوا
~~~~~~~~~
في المستشفي عن سيف كانت سودي لا زالت تبكي ولا تصدق ما حدث ولكن عندما سألوا عن السبب في حقد شاهيناز ردت سودي
فلاش باك
كانت سودي في بيت عمها وهي صغيره كانت تحب جلستها مع مرات عمها التي توفيت قريبا
خديجه :ايه يا سو مالك يا حبيبتي
سودي:مفيش يا مرات عمي
خديجه:لا في
سودي:اصلي بصراحه مش عاجبني تصرفات شاهيناز
خديجه :ليه يا حبيبتي هي عملت ايه معاكي
سودي بدءت تدمع ولا تعرف ماذا تقول ولكن قررت البوح بما تعرف لمرات عمها لعلا تعرف الحقيقه وتستريح
سودي:اصلي سمعتها بتكلم حد وبتقول إن بابا حرمها من كل حاجه وان هو اخد فلوس عمي وكمان كان السبب في خساره كبيره لعمي
خديجه:انا ما اعرفش البت دي جايبه الحقد ده من فين
سودي:قوللي الحق يا مرات عمي هو بابا عمل كده فعلا ولا ايه قوللي وريحيني
خديجه:حبيبتي ابوكي برئ ده في واحد جيه وقال الكلام ده لعمك بس بعد كده عرفنا الحقيقه وهي ما صدقتش حاجه
سودي وهي تبكي بجد يا مرات عمي ولا انتي بتقولي كده علشنا ما ازعلش
خديجه:يا حبيبتي انا بقولك الحق يعني أنا هخبي عليكي ليه ده حتي تبقا مش مضبوطه
سودي حضنتها وظلت تبكي وتردد ربنا يخليكي ليا يا مرات عمي
عوده
محمود:لا حول ولا قوه الا بالله يعني هي بتعمل كل ده علشنا تاخد فلوسي
سيف:يابابا دي مش عاوزه الفلوس وبس دي اتفقت علي موتي مع عشيقها
محمود:انا مش عارف اعمل ايه معاها
سيف:اظن نبلغ
محمود :وايه هيكون دليلنا كلام سودي لوحده مش دليل
سيف:لازم نحطهم في الصوره وبعد كده يكونوا معانا خطوه بخطوه علشنا يعرفونا نعمل ايه بالضبط
محمود :طيب وعمك
سيف:امجد كفيل بيه هو هيعرفه كل حاجه
محمود:ماشي يا ابني اللي تشوفه
سودي:بس لازم في الوقت ده نحمي نفسينا كويس
سيف:سودي عندها حق يابابا
محمود :لله الامر من قبل ومن بعد خلاص يا ولاد اللي فيه الخير يقدمه ربنا بس رسلان وأمجد يرجعوا
~~~~~~~~~
كانت نرمين تنظر إليه بدهشه من هذا الذي يقول إنه والدها واين كان كل هذه السنوات وإذا كان هذا والدها فلماذا والدتها كذبت عليها بشأن هذا الموضوع اسئله كثيره تدور في ذهنها وبمجرد أن رفع رأسه ووجدتها استعاده وعيها
سليم:انت كويسه يا حبيبتي
نرمين:اه الحمد لله
سليم:طيب يلا يا حبيبتي علي البيت
نرمين:بيت مين
سليم:بيتك
نرمين:انهي بيت
سليم:الفيلا بتاعتك
نرمين:فيلا ازاي
سليم:يعني ايه ازاي مش فاهمك والله
نرمين:يعني انت ساكن في فيلا
سليم:اه بس دي بتاعتك انتي
نرمين:بتاعتي ازاي
سليم:يعني بتعتك باسمك
نرمين:انا لحد دلوقتي مش فاهمه حاجه
سليم:طيب يلا علي البيت وانا اشرحلك كل حاجه
نرمين:انا مش هروح معك في حته الا لما افهم
سليم :يابنتي انا لما عرفت مكانك كنتي اتجوزتي الحيوان ده ولما نزلت مصر وروحت ازورك واشوفك ما لاقيتك هناك ولما سألته روحتي فين قلي ما اعرفش وبعد ما ضغطت عليه شوي واخدت اللي هو عاوز قلي مكانك هنا
نرمين: اخد
سليم : اه اخد في ستين داهيه اي حاجه المهم اني لقيتك
نرمين: انا عاوزه اعرف اخد ايه
سليم:اخد شيك
نرمين:شيك شيك بكام
سليم:انا قولتلك في ستين داهيه اي حاجه
نرمين:لا قولي اخد كام
سليم:مليون
نرمين:مليون ايه
سليم:هو كل حاجه ايه اخد مليون جنيه
نرمين بصدمه مليون جنيه علشنا تعرف مكاني والحيوان ده ياخده باي حق
سليم:حبيبتي لو كان طلب مائه مليار كنت عطيته
نرمين:للدرجه دي
سليم:واكتر
نرمين:انا مش عارفه اقولك ايه
سليم:تقولي حمدالله على سلامتك يا بابا وتاخديني في حضنك
نرمين:مش قبل ما اعمل تحليل DNA
سليم:انا اول مره اشوف بنت هي اللي تطلب حاجه ذي كده
نرمين:انا
سليم:خلاص يلا نروح احسن معمل فيكي يا مصر
نرمين:لا دكتور عماد هو اللي هيعمله
سليم بضيق واشمعنا
نرمين:علشنا هو اللي وقف معايا في الوقت اللي ما كنش حد حتي عاوز يبص في وشي
سليم احس بنغزه في قلبه من كلامها
وقال:انا ليسه هقعد معاكي واعرف ايه اللي حصلك يا حبيبتي
نرمين:لما اتاكد الاول وبعدين نشوف
سليم:خلاص تمام بس عاوزه اعرف عنوانك ويلا اوصلك
نرمين:اولا انا ساكنه هنا في الحاره مش محتاج توصيل
ثانيا:انا اللي عاوزه انت ازاي عندك كل ده
سليم:حاضر هقولك كل حاجه بس لما تجي معايا
نرمين:طيب انا هخرج انادي دكتور عماد واشوف هنعمل التحليل ازاي
سليم:اسمها نخرج انا مش هسيبك تاني لوحدك يا حبيبه بابا
وخرجوا فعلا ليبحثوا عنه
~~~~~~~~~~
عن مريم التي صحوت علي صوت انفجار خارج الفيلا وعندما جرت لتعرف ماذا حدث وجدت ملثم ورش علي وجهها شي ولم تعد تحس باي شي حولها
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الخامس والعشرون
(عفتي والديوث )
أمسك شاب برونال فاغمضت عينها وهي تدمع و تتوسل سابني سابني
ولكن كل شي حدث بسرعه فأحست بصوت اهات وأجساد تسقط علي الارض ففتحت عيونها فوجدت ممدوح أمامها وهو يضربهم بشده
فنظرت له بدهشه هل هذا ممدوح الذي لا يتورط في مشاكل ولا يدخل حتي في شجار حاد مع أحد خوفا من الصوت العالي
ولكن اليوم عرفت ما وراء هذا كله أنه قوي للغايه ولا يريد أن يتسبب باذي أحد وفي هذه اللحظه أخرج شاب منهم اله حاد وجرحه في يديه وجروا ثلاثتهم سريعا ركبوا العربيه وانطلقوا
فجرت رونال تجاهه بسرعه
رونال:انت كويس تعال نروح مستشفي بسرعه
ممدوح:لا انا كويس
رونال وهي تخرج من شنطتها مناديلها وتضعه علي موضع الدم
لا انت متعور جامد انا اسفه والله
ممدوح:اسفه ليه هو انتي عملتي حاجه
رونال:لا بس اسفه انك اتعورت بسببي
ممدوح:لا بسببك ولا حاجه دول عيال اهلهم ما ربهمش ولو ما كنتش عملت كده كان ممكن الموقف يتكرر مع اي بنت تانيه
رونال بعيون دمعه انا اسفه بجد والله بس ما اخدتش بالي أن الوقت اتاخر وكنت بشتغل
ممدوح:انا عارف
رونال:عرفت ازاي
ممدوح:لاني كنت منتظرك تخلصي شغل
رونال نظرت إليه بدهشه فعدل كلامه
ممدوح:اصلي كنت بخلص شغل برضو وقولت اني اوصلك لحسن حد يديقك وده اللي حصل
رونال:انا اسفه والله بس لازم نروح المستشفي
ممدوح:نروح ازاي
رونال:نروح يعني نروح
ممدوح:لا مش فاهم انتي عاوزه تروحي معايا
رونال:اه طبعا كل ده بسببي
ممدوح:ياستي انا هروح بس بعد ما اوصلك علشنا الوقت داخل علي (١١)
رونال :نظرت إلي ساعتها وهي متردده فعلا الوقت اتاخر وفي نفس الوقت لا تريد أن تتركه وهو ساعدها كثيرا
ممدوح:بصي انا عارف انتي بتفكري في ايه وانا بقولك الصح
رونال:بس
ممدوح:من غير بس يلا علشان ما تتاخريش اكتر من كده وقوللي العنوان واحنا في العربيه
فسارت وراءه في صمت وركبت جواره السياره وهي في قمه خجلها وانطلقوا
~~~~~~~~~
في المستشفي عن سيف كانت سودي لا زالت تبكي ولا تصدق ما حدث ولكن عندما سألوا عن السبب في حقد شاهيناز ردت سودي
فلاش باك
كانت سودي في بيت عمها وهي صغيره كانت تحب جلستها مع مرات عمها التي توفيت قريبا
خديجه :ايه يا سو مالك يا حبيبتي
سودي:مفيش يا مرات عمي
خديجه:لا في
سودي:اصلي بصراحه مش عاجبني تصرفات شاهيناز
خديجه :ليه يا حبيبتي هي عملت ايه معاكي
سودي بدءت تدمع ولا تعرف ماذا تقول ولكن قررت البوح بما تعرف لمرات عمها لعلا تعرف الحقيقه وتستريح
سودي:اصلي سمعتها بتكلم حد وبتقول إن بابا حرمها من كل حاجه وان هو اخد فلوس عمي وكمان كان السبب في خساره كبيره لعمي
خديجه:انا ما اعرفش البت دي جايبه الحقد ده من فين
سودي:قوللي الحق يا مرات عمي هو بابا عمل كده فعلا ولا ايه قوللي وريحيني
خديجه:حبيبتي ابوكي برئ ده في واحد جيه وقال الكلام ده لعمك بس بعد كده عرفنا الحقيقه وهي ما صدقتش حاجه
سودي وهي تبكي بجد يا مرات عمي ولا انتي بتقولي كده علشنا ما ازعلش
خديجه:يا حبيبتي انا بقولك الحق يعني أنا هخبي عليكي ليه ده حتي تبقا مش مضبوطه
سودي حضنتها وظلت تبكي وتردد ربنا يخليكي ليا يا مرات عمي
عوده
محمود:لا حول ولا قوه الا بالله يعني هي بتعمل كل ده علشنا تاخد فلوسي
سيف:يابابا دي مش عاوزه الفلوس وبس دي اتفقت علي موتي مع عشيقها
محمود:انا مش عارف اعمل ايه معاها
سيف:اظن نبلغ
محمود :وايه هيكون دليلنا كلام سودي لوحده مش دليل
سيف:لازم نحطهم في الصوره وبعد كده يكونوا معانا خطوه بخطوه علشنا يعرفونا نعمل ايه بالضبط
محمود :طيب وعمك
سيف:امجد كفيل بيه هو هيعرفه كل حاجه
محمود:ماشي يا ابني اللي تشوفه
سودي:بس لازم في الوقت ده نحمي نفسينا كويس
سيف:سودي عندها حق يابابا
محمود :لله الامر من قبل ومن بعد خلاص يا ولاد اللي فيه الخير يقدمه ربنا بس رسلان وأمجد يرجعوا
~~~~~~~~~
كانت نرمين تنظر إليه بدهشه من هذا الذي يقول إنه والدها واين كان كل هذه السنوات وإذا كان هذا والدها فلماذا والدتها كذبت عليها بشأن هذا الموضوع اسئله كثيره تدور في ذهنها وبمجرد أن رفع رأسه ووجدتها استعاده وعيها
سليم:انت كويسه يا حبيبتي
نرمين:اه الحمد لله
سليم:طيب يلا يا حبيبتي علي البيت
نرمين:بيت مين
سليم:بيتك
نرمين:انهي بيت
سليم:الفيلا بتاعتك
نرمين:فيلا ازاي
سليم:يعني ايه ازاي مش فاهمك والله
نرمين:يعني انت ساكن في فيلا
سليم:اه بس دي بتاعتك انتي
نرمين:بتاعتي ازاي
سليم:يعني بتعتك باسمك
نرمين:انا لحد دلوقتي مش فاهمه حاجه
سليم:طيب يلا علي البيت وانا اشرحلك كل حاجه
نرمين:انا مش هروح معك في حته الا لما افهم
سليم :يابنتي انا لما عرفت مكانك كنتي اتجوزتي الحيوان ده ولما نزلت مصر وروحت ازورك واشوفك ما لاقيتك هناك ولما سألته روحتي فين قلي ما اعرفش وبعد ما ضغطت عليه شوي واخدت اللي هو عاوز قلي مكانك هنا
نرمين: اخد
سليم : اه اخد في ستين داهيه اي حاجه المهم اني لقيتك
نرمين: انا عاوزه اعرف اخد ايه
سليم:اخد شيك
نرمين:شيك شيك بكام
سليم:انا قولتلك في ستين داهيه اي حاجه
نرمين:لا قولي اخد كام
سليم:مليون
نرمين:مليون ايه
سليم:هو كل حاجه ايه اخد مليون جنيه
نرمين بصدمه مليون جنيه علشنا تعرف مكاني والحيوان ده ياخده باي حق
سليم:حبيبتي لو كان طلب مائه مليار كنت عطيته
نرمين:للدرجه دي
سليم:واكتر
نرمين:انا مش عارفه اقولك ايه
سليم:تقولي حمدالله على سلامتك يا بابا وتاخديني في حضنك
نرمين:مش قبل ما اعمل تحليل DNA
سليم:انا اول مره اشوف بنت هي اللي تطلب حاجه ذي كده
نرمين:انا
سليم:خلاص يلا نروح احسن معمل فيكي يا مصر
نرمين:لا دكتور عماد هو اللي هيعمله
سليم بضيق واشمعنا
نرمين:علشنا هو اللي وقف معايا في الوقت اللي ما كنش حد حتي عاوز يبص في وشي
سليم احس بنغزه في قلبه من كلامها
وقال:انا ليسه هقعد معاكي واعرف ايه اللي حصلك يا حبيبتي
نرمين:لما اتاكد الاول وبعدين نشوف
سليم:خلاص تمام بس عاوزه اعرف عنوانك ويلا اوصلك
نرمين:اولا انا ساكنه هنا في الحاره مش محتاج توصيل
ثانيا:انا اللي عاوزه انت ازاي عندك كل ده
سليم:حاضر هقولك كل حاجه بس لما تجي معايا
نرمين:طيب انا هخرج انادي دكتور عماد واشوف هنعمل التحليل ازاي
سليم:اسمها نخرج انا مش هسيبك تاني لوحدك يا حبيبه بابا
وخرجوا فعلا ليبحثوا عنه
~~~~~~~~~~ عن مريم التي صحوت علي صوت انفجار خارج الفيلا وعندما جرت لتعرف ماذا حدث وجدت ملثم ورش علي وجهها شي ولم تعد تحس باي شي حولها
يتبع. ❝
❞ انا تعلمت اني عندما اريد التكلم عن دولة ما فالعن الحكومة والحاكم وهذا ما سافعله ليوم الدين اما الشعوب فاني اعلم بانهم ليسوا مثل حكومتهم ونحن شعب بتنا نخاف من الحاكم فنحن من سمحوا لهم بفعل كل هذا لو اننا خرجنا وهدمنا بيوتهم فوق رؤوسهم وقلبنا حياتهم جحيم لاصبحوا مثل ما نريد ليس الحاكم من يحكمنا بل نحن من نحكمه نحن من يجب ان يتخذ القرارات ليس هم لكن من هنا ليسمع ويفهم كما يقولون نحن مجتمع يقاد لا يقود وتعايشنا مع الذل مع كتلة النجاسة المتجمعة بالحكام ماذا ساقول عنهم ماذا ساشرح لكم عن كيف اغلقوا المعبر ولم يسمحوا بدخول المساعدات ام عندما يفتحون مجالهم الجوي ليقصف الاطفال ام عن التنسيق بحجة (السلام) لعنة الله عليكم وعلى السلام الذي عرفتموه لا سلام مع عدو الله وعدو الاسلام ام عند احضار الراقصات الفاجرات لبيت الله الحرام ليسبوا الله والاسلام ام ماذا والله ثم والله فان هناك الكثير ولكن يدي لا تتحمل كتابة كل هذه النجاسة. ❝ ⏤retaj awawdeh
❞ انا تعلمت اني عندما اريد التكلم عن دولة ما فالعن الحكومة والحاكم وهذا ما سافعله ليوم الدين اما الشعوب فاني اعلم بانهم ليسوا مثل حكومتهم ونحن شعب بتنا نخاف من الحاكم فنحن من سمحوا لهم بفعل كل هذا لو اننا خرجنا وهدمنا بيوتهم فوق رؤوسهم وقلبنا حياتهم جحيم لاصبحوا مثل ما نريد ليس الحاكم من يحكمنا بل نحن من نحكمه نحن من يجب ان يتخذ القرارات ليس هم لكن من هنا ليسمع ويفهم كما يقولون نحن مجتمع يقاد لا يقود وتعايشنا مع الذل مع كتلة النجاسة المتجمعة بالحكام ماذا ساقول عنهم ماذا ساشرح لكم عن كيف اغلقوا المعبر ولم يسمحوا بدخول المساعدات ام عندما يفتحون مجالهم الجوي ليقصف الاطفال ام عن التنسيق بحجة (السلام) لعنة الله عليكم وعلى السلام الذي عرفتموه لا سلام مع عدو الله وعدو الاسلام ام عند احضار الراقصات الفاجرات لبيت الله الحرام ليسبوا الله والاسلام ام ماذا والله ثم والله فان هناك الكثير ولكن يدي لا تتحمل كتابة كل هذه النجاسة. ❝
❞ في مثل هذا اليوم اجيبت سبع حاجات طلبها نبي الله موسى عليه السلام،
ما هي السبع حاجات التي طلبها موسى
إنَّ السبع حاجات التي طلبها موسى عليه السلام من ربِّه هي:
الحاجة الأولى: إن يشرح الله صدره ويجعله قادرًا على تحمل عبء الدعوة.
الحاجة الثانية: أن يُيسر الله أمره ويُسهل عليه عقبات مواجهة فرعون.
الحاجة الثالثة: أن يُحلل عقدة من لسانه.
الحاجة الرابعة: أن يُفقه قوله، أي أن يكون كلامه هيِّنًا يسيرًا ومفهومًا.
الحاجة الخامسة: أن يجعل الله تعالى له وزيرًا من أهله، وأن يكون هذا الوزير هو أخاه هارون.
الحاجة السادسة: أن يشدد الله تعالى بأخاه هارون أزره فيكون عونًا له.
الحاجة السابعة: أن يجعله شريكًا له في أمره، أي أن يكون رسولًا نبيًا مثله.
دعاء موسى في القرآن
إنَّ قصة النبي هي أكبر القصص في القرآن الكريم، حيث أنَّه ورد ذكره في الكثير من لآيات الكريمة، وقد ورد دعاؤه الذي طلب فيه من الله تعالى سبع حاجات دفعة واحدة في سورة طه، وذلك في قوله تعالى: “قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي* وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي* وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي* وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي* هَارُونَ أَخِي*اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي* وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي”، فقد شرحت سورة طه جزءًا يسيرًا من قصة النبي موسى -عليه السلام- مع فرعون، كما ذكرت دعاء النبي موسى ولجوؤه إلى الله تعالى وطلب العون والقوة منه ليكون قادرًا على مواجهة فرعون وطغيانه.
ولكل منا حاجات لا نطلبها الا من الله عز وجل، اليوم هو يوم نصر الله نبيه اليوم يوم عاشوراء فصيامه سُنّة وقد امر النبي صل الله عليه وسلم بصيام وصيام يوم قبل او بعده، فأنزل حاجاتك للكريم فاليوم أرجى أن تقبل، حقق الله لنا ولكم ما نطلبه واسعد الله قلوبنا جميع 🤍. ❝ ⏤الأستاذ فيصل الجيزاني
❞ في مثل هذا اليوم اجيبت سبع حاجات طلبها نبي الله موسى عليه السلام،
ما هي السبع حاجات التي طلبها موسى
إنَّ السبع حاجات التي طلبها موسى عليه السلام من ربِّه هي:
الحاجة الأولى: إن يشرح الله صدره ويجعله قادرًا على تحمل عبء الدعوة.
الحاجة الثانية: أن يُيسر الله أمره ويُسهل عليه عقبات مواجهة فرعون.
الحاجة الثالثة: أن يُحلل عقدة من لسانه.
الحاجة الرابعة: أن يُفقه قوله، أي أن يكون كلامه هيِّنًا يسيرًا ومفهومًا.
الحاجة الخامسة: أن يجعل الله تعالى له وزيرًا من أهله، وأن يكون هذا الوزير هو أخاه هارون.
الحاجة السادسة: أن يشدد الله تعالى بأخاه هارون أزره فيكون عونًا له.
الحاجة السابعة: أن يجعله شريكًا له في أمره، أي أن يكون رسولًا نبيًا مثله.
دعاء موسى في القرآن
إنَّ قصة النبي هي أكبر القصص في القرآن الكريم، حيث أنَّه ورد ذكره في الكثير من لآيات الكريمة، وقد ورد دعاؤه الذي طلب فيه من الله تعالى سبع حاجات دفعة واحدة في سورة طه، وذلك في قوله تعالى: “قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي* وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي* وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي * يَفْقَهُوا قَوْلِي* وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي* هَارُونَ أَخِي*اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي* وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي”، فقد شرحت سورة طه جزءًا يسيرًا من قصة النبي موسى -عليه السلام- مع فرعون، كما ذكرت دعاء النبي موسى ولجوؤه إلى الله تعالى وطلب العون والقوة منه ليكون قادرًا على مواجهة فرعون وطغيانه.
ولكل منا حاجات لا نطلبها الا من الله عز وجل، اليوم هو يوم نصر الله نبيه اليوم يوم عاشوراء فصيامه سُنّة وقد امر النبي صل الله عليه وسلم بصيام وصيام يوم قبل او بعده، فأنزل حاجاتك للكريم فاليوم أرجى أن تقبل، حقق الله لنا ولكم ما نطلبه واسعد الله قلوبنا جميع 🤍. ❝
❞ لما العالم كله ضدي هل فعلت شيئا يؤذي، لقد قتلتم روحي ، كنتم معي فلماذا انتم حولي تشهدون موتي ؟ ، انا اكزهكم منذ ان كرهتموني ، ماهو ذنبي ان قلت لي صديقة ؟ ماهو ذنبي ان لم اشرح قولي بطريقة صحيحة؟ اهذه هي الحياة ان كانت هاكذا ، فهذا يكفي لن ابقى معكم ، ساعتزلكم ، لن ابقى معكم . ايتها الكريمة مابك اليوم تبتسمين وغدا تشأمين ؟ ماهو ذنبي ان قلت لك انا لا احب هاذا ؟ كل واحد فينا يحب شيء ويكره شيء اخر، مابك ياحقود ماهو ذنبي ان كانت صديقتك تحبني ؟ أا رغمتها على ذلك ، مابك ياحمقاء ؟ ان لم تفهمي كلامي فانصرفي عن وجهي حينها ستسمعين كلاما اجمل من كلامي ، مابك يا جميلة ؟ ماهو ذنبي ان كنت قبيحة اليس هاذا خلق الله ؟ ايتها الذكية ماهو ذنبي ان كنت غبية ؟ اليس كل واحد فينا له قدره وذكاءه الخاص
التكملة في المرة القادمة ارجو ان تعجبكم
،،. ❝ ⏤العميقة
❞ لما العالم كله ضدي هل فعلت شيئا يؤذي، لقد قتلتم روحي ، كنتم معي فلماذا انتم حولي تشهدون موتي ؟ ، انا اكزهكم منذ ان كرهتموني ، ماهو ذنبي ان قلت لي صديقة ؟ ماهو ذنبي ان لم اشرح قولي بطريقة صحيحة؟ اهذه هي الحياة ان كانت هاكذا ، فهذا يكفي لن ابقى معكم ، ساعتزلكم ، لن ابقى معكم . ايتها الكريمة مابك اليوم تبتسمين وغدا تشأمين ؟ ماهو ذنبي ان قلت لك انا لا احب هاذا ؟ كل واحد فينا يحب شيء ويكره شيء اخر، مابك ياحقود ماهو ذنبي ان كانت صديقتك تحبني ؟ أا رغمتها على ذلك ، مابك ياحمقاء ؟ ان لم تفهمي كلامي فانصرفي عن وجهي حينها ستسمعين كلاما اجمل من كلامي ، مابك يا جميلة ؟ ماهو ذنبي ان كنت قبيحة اليس هاذا خلق الله ؟ ايتها الذكية ماهو ذنبي ان كنت غبية ؟ اليس كل واحد فينا له قدره وذكاءه الخاص
التكملة في المرة القادمة ارجو ان تعجبكم
،،. ❝