❞ الزواج ثلاثة أنواع (زواج بقصة حب و زواج المتعة و زواج تقليدي)
النوع الأول هو زواج بقصة حب
وهو ناجحا جدا ينشأ بيتا مترابطا قويا وهادئا طول الحياة، وعلى الزوج والزوجة يجب اذآ تبادل كل المشاعر معا، لا تجعلوا أحدا يتدخل بينكم ولو بأي شكل إلا وانكما روحا واحدة، ولكن عندما يتغير طرفا منكم فا اعلم ان الحب يختفي تدريجيا، لان من اجتهد وعشق بطرف واحد يقل الطاقة والجهد، ولكن عندما تتبادل مشاعركم وكأنكم تقوونا علاقتكم سويا، انتي تعطينه طاقة وقوة، وهو هكذا، الاهتمام يقل والحب ايضا ولكن لم يختفي ويبدأ الطرف الاخر يحب بصمت بدل من ان العلانية لم يجد التبادل، فيجب عليكي وعليها أن تحافظ على علاقتك جيدا لان لا بد من الهدوء والاستقرار، والمودة والرحمة بينكم يخلقا جسرا قويا لاطفالكم وحضنا دافئا، يجب اخي واختي ان تحافظ عليهما.
النوع الثاني وهو زواج المتعة
وهو نسبة نجاحة عشرة بالمئة، يختار الشاب المظهر والجمال والقوام والجسد للمتعه وأكفاء رغباته ومتطلباته، يجد الشاب ايضا مواصفات الفتاة جميعها، إلا الارتياح والثقة وعدم الاطمئنان، لم تفهمه، لم تشعر به وهو ايضا، فيبدأ القتال النفسي بينهما وهو يشعر بالوحدة بداخلة وعدم الاستقرار والراحة، او عندما يتغير الشكل او المظهر يبتعد ويقسى القلب ولم يرى سوى الاختيار الخطأ،
ومن هنا تبدأ المواساة والحزن والشعور بالفشل، اما يكملان اذا كان بينهم ترابط ابناء ويجعلون ابنائهم مع كثرة مشاكلهم يشعرون بعدم الامان، اما ان يختار الانفصال وكل هذا بثمن لم يجدو طاقة او جهد لفعل حياة ثانية ويبدأ الاكتئاب والحالات النفسية التي تؤدي للعديد من المشاكل الصحية.
النوع الثالث الا وهو زواج تقليدي
وهو أمر من العائلة والأبناء أن يتزوجان، لماذا لأن هذه سنة الحياة والجميع يفعل هذا عادات وتقاليد وهذة الحياة، وهذا نسبة نجاحه خمسون بالمئة، لا يعرف الشاب من سيختار او من يحب أو لا يعلم مارغبته من هذا الزواج وهكذا الفتاة، هم فقط يفعلون مثل الجميع يريدون تكملة علاقة وأبناء واسرة فقط ولا يعلمون حقوق او واجبات أو أشياء أخرى تخص هذا الزواج، تبدأ الحياة الخطبة كأمر عادي لم ينتبه لأي شيء، لانه تزوج ولم يريد شي فكل أمر عاديا جدا وهي ايضا، تمر الخطبة ويمر الوقت وبعد الزواج، في نوعين مختلفين.
النوع الاول: وهو زواج ناجح العلاقة ناجحة كل شيئ متبادل الاهتمام المودة الرحمة السكينة الهدوء فكل هذا تواجد الحب وهو يكون حب عميق المعنى والتراضي وبعدها يولد الاستقرار وكل شي ع مايرام، اطفال مميزين مبهرين حياة رائعة بدون مشاكل أطفال ليسوا معقدين ولا بهم أي أمراض نفسية.
النوع الثاني: وهو زواج ليس فاشل ولكن ليس عادل في البداية حياة عادية، يمضي الوقت بدون تجديد، ي اما الزوج لم يعلم حقوق وواجبات الزوجة نحوه، أو الزوج يعمل كما كان عازبا ويكمل حياته بتجاهل، وعدم خبرة عالية في مراحل الزواج، من هنا تبدأ المشاكل الزوجية بتغيير الزوج للأفضل، من الممكن الزوجة تجد التغيير ولكن بعد صبر وبذل جهد كبير، وفي اشخاص اخرون يسيئون أوضاعهم أكثر من قبل، بهذا الوقت يبدأ الزوج بحياة صعبة ولم يعد ينظر الا للابناء بان زوجته متواجد لتربية أولاده فقط، وبردوا الزوجة تجلس من اجل اولادها فقط، ولم يوجد حب او اي شي يساعد البيت ع إقامة وتأسيس، والزوجة تقسى وتدفن قلبها وتعيش فقط من اجل ابنائها، وبعد هذه المرحلة كل شي لم يكن له مذاق حتى وإن رأت شيئا اسعادها، إلا عند نجاح أولادها فقط، تضحك من الخارج ولكن من الداخل ممزق، ونوع ثاني يتخذ قرار الانفصال مبكرا، ولكن أيضا القلب قد تألم كثيرا، ويأخذ وقت طويلا جدا لحتا يلملم بقايا القلب الذي تفتت، وكثيرا من هذه العلاقات لم يمروا او يتخذ قرار الزواج مرة ثانية.
وهذا ليس فقط من الازواج، ولكن من الاباء والامهات لم يدرسوا لأولادهم الحياة الزوجية الصحية قبل المرور بها ولابد من الآباء والأمهات علاقتهم كانت من العلاقات الثلاثة التي ذكرتها من قبل، فعليهم فهم ابنائهم بكل قاعدة حلوها ومرها، شقائها وتعبها، وما عانوا من مشكلات وحياة سعيدة أو غير سعيدة من قبل، اضرارها ومنافعها وكل شي بوضوح، ارجو من الاباء والامهات الفهم اولا لأن هذه حياة أبدية وكل علاقة غير ناجحة لها اضرار كثيرة وانتم معا تشاركون في كل هذا ويوم القيامة تسألون أنتم الرائعون والناصحين فكونو على ثقة وامان وحب واحتواء لابنائكم.
#نصائح_للشباب_والفتياة_بالاختيار_الصحيح_المناسب
#ميادة_عمر_بنت_الصعيد. ❝ ⏤ميادة عمر
❞ الزواج ثلاثة أنواع (زواج بقصة حب و زواج المتعة و زواج تقليدي)
النوع الأول هو زواج بقصة حب
وهو ناجحا جدا ينشأ بيتا مترابطا قويا وهادئا طول الحياة، وعلى الزوج والزوجة يجب اذآ تبادل كل المشاعر معا، لا تجعلوا أحدا يتدخل بينكم ولو بأي شكل إلا وانكما روحا واحدة، ولكن عندما يتغير طرفا منكم فا اعلم ان الحب يختفي تدريجيا، لان من اجتهد وعشق بطرف واحد يقل الطاقة والجهد، ولكن عندما تتبادل مشاعركم وكأنكم تقوونا علاقتكم سويا، انتي تعطينه طاقة وقوة، وهو هكذا، الاهتمام يقل والحب ايضا ولكن لم يختفي ويبدأ الطرف الاخر يحب بصمت بدل من ان العلانية لم يجد التبادل، فيجب عليكي وعليها أن تحافظ على علاقتك جيدا لان لا بد من الهدوء والاستقرار، والمودة والرحمة بينكم يخلقا جسرا قويا لاطفالكم وحضنا دافئا، يجب اخي واختي ان تحافظ عليهما.
النوع الثاني وهو زواج المتعة
وهو نسبة نجاحة عشرة بالمئة، يختار الشاب المظهر والجمال والقوام والجسد للمتعه وأكفاء رغباته ومتطلباته، يجد الشاب ايضا مواصفات الفتاة جميعها، إلا الارتياح والثقة وعدم الاطمئنان، لم تفهمه، لم تشعر به وهو ايضا، فيبدأ القتال النفسي بينهما وهو يشعر بالوحدة بداخلة وعدم الاستقرار والراحة، او عندما يتغير الشكل او المظهر يبتعد ويقسى القلب ولم يرى سوى الاختيار الخطأ،
ومن هنا تبدأ المواساة والحزن والشعور بالفشل، اما يكملان اذا كان بينهم ترابط ابناء ويجعلون ابنائهم مع كثرة مشاكلهم يشعرون بعدم الامان، اما ان يختار الانفصال وكل هذا بثمن لم يجدو طاقة او جهد لفعل حياة ثانية ويبدأ الاكتئاب والحالات النفسية التي تؤدي للعديد من المشاكل الصحية.
النوع الثالث الا وهو زواج تقليدي
وهو أمر من العائلة والأبناء أن يتزوجان، لماذا لأن هذه سنة الحياة والجميع يفعل هذا عادات وتقاليد وهذة الحياة، وهذا نسبة نجاحه خمسون بالمئة، لا يعرف الشاب من سيختار او من يحب أو لا يعلم مارغبته من هذا الزواج وهكذا الفتاة، هم فقط يفعلون مثل الجميع يريدون تكملة علاقة وأبناء واسرة فقط ولا يعلمون حقوق او واجبات أو أشياء أخرى تخص هذا الزواج، تبدأ الحياة الخطبة كأمر عادي لم ينتبه لأي شيء، لانه تزوج ولم يريد شي فكل أمر عاديا جدا وهي ايضا، تمر الخطبة ويمر الوقت وبعد الزواج، في نوعين مختلفين.
النوع الاول: وهو زواج ناجح العلاقة ناجحة كل شيئ متبادل الاهتمام المودة الرحمة السكينة الهدوء فكل هذا تواجد الحب وهو يكون حب عميق المعنى والتراضي وبعدها يولد الاستقرار وكل شي ع مايرام، اطفال مميزين مبهرين حياة رائعة بدون مشاكل أطفال ليسوا معقدين ولا بهم أي أمراض نفسية.
النوع الثاني: وهو زواج ليس فاشل ولكن ليس عادل في البداية حياة عادية، يمضي الوقت بدون تجديد، ي اما الزوج لم يعلم حقوق وواجبات الزوجة نحوه، أو الزوج يعمل كما كان عازبا ويكمل حياته بتجاهل، وعدم خبرة عالية في مراحل الزواج، من هنا تبدأ المشاكل الزوجية بتغيير الزوج للأفضل، من الممكن الزوجة تجد التغيير ولكن بعد صبر وبذل جهد كبير، وفي اشخاص اخرون يسيئون أوضاعهم أكثر من قبل، بهذا الوقت يبدأ الزوج بحياة صعبة ولم يعد ينظر الا للابناء بان زوجته متواجد لتربية أولاده فقط، وبردوا الزوجة تجلس من اجل اولادها فقط، ولم يوجد حب او اي شي يساعد البيت ع إقامة وتأسيس، والزوجة تقسى وتدفن قلبها وتعيش فقط من اجل ابنائها، وبعد هذه المرحلة كل شي لم يكن له مذاق حتى وإن رأت شيئا اسعادها، إلا عند نجاح أولادها فقط، تضحك من الخارج ولكن من الداخل ممزق، ونوع ثاني يتخذ قرار الانفصال مبكرا، ولكن أيضا القلب قد تألم كثيرا، ويأخذ وقت طويلا جدا لحتا يلملم بقايا القلب الذي تفتت، وكثيرا من هذه العلاقات لم يمروا او يتخذ قرار الزواج مرة ثانية.
وهذا ليس فقط من الازواج، ولكن من الاباء والامهات لم يدرسوا لأولادهم الحياة الزوجية الصحية قبل المرور بها ولابد من الآباء والأمهات علاقتهم كانت من العلاقات الثلاثة التي ذكرتها من قبل، فعليهم فهم ابنائهم بكل قاعدة حلوها ومرها، شقائها وتعبها، وما عانوا من مشكلات وحياة سعيدة أو غير سعيدة من قبل، اضرارها ومنافعها وكل شي بوضوح، ارجو من الاباء والامهات الفهم اولا لأن هذه حياة أبدية وكل علاقة غير ناجحة لها اضرار كثيرة وانتم معا تشاركون في كل هذا ويوم القيامة تسألون أنتم الرائعون والناصحين فكونو على ثقة وامان وحب واحتواء لابنائكم.
❞ الــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبارت الـــــــثالث
مر اسبوع من الهدوء بين ابطالنا عند ليلى طلعت نتيجتها الثانوية بنتيجة شرف وفخر وابوها أفتخر فيها ووعدها يدخلها التخصص اللي بنفسها والفرحة مش واسعتها
عند يسرى بدات تجهز لعرسها من مول لــ مول والحجوزات وعند الكوافير الفرحة عامره بيتهم
عند منى كبرت علاقتها مع سهى ومنى للان تعتقد ان سهى بنت وبتكلمها بكل عفوية اصبحت جزء من يومها ما يمر يوم الا ويتكلموا بأدق تفاصيلهم
عند ام طلال بناتها كالعادة كل يوم يجهزوا الحمرية ويخرجوا يبيعوها بكل هدوء ويرجعوا لبيتهم بكل هدوء
وطلال كالعادة اهمل جامعته وانطرد منها والان بين الاسواق والمولات هو وصاحبه عامر
عبدالله مركز بعد دراسته ومتجاهل صاحبه محمد وتفاهته وما بقى شيء من حفل التخرج
عند يسرى كانت في غرفتها تتأكد ان كل اشياءها جاهزة
اتصل عليها زوجها (صادق ) : كيف حالش يا عروستي
يسرى خجلت : الحمد لله عروستك تسال عنك
صادق ابتسم : الحمد لله متى تجيني
يسرى ماردت
صادق فهم عليها : اموت على اللي يستحون
يسرى : صادق تحتاج شي امي تناديني
صادق ضحك على سكوتها : الله معش عتوصلي لعندي وابسر فين بتهربي مني
يسرى تكلمت بهدوء : باي
صادق : باي حبيبي
خلونا نتعرف على صادق
_ صادق عمره 25 سنه خريج اداره اعمال بدرجة امتياز وشخصيته جذابه انسان واعي وعاقل يحب يسرى من لما كان صغير اهل يسرى واهل صادق كانوا جيران صادق راسم احلامه مع يسرى وجاء اليوم اللي يتخرج ويجي يخطبها _
قامت يسرى ونزلت لعند امها : اهلين ببنتي العروسة
يسرى تحضن امها : الله لايحرمني منش يا نور العين
ام يسرى : اتصلتي على صادق
يسرى تذكرت : ايوه
ام يسرى : ها يابنتي انتبهي لزوجش خليش حرمة عاقله تهتم بزوجها وببيتها الرجال يحب المرة المهتمة الحنونة
يسرى وهي تسمع لنصائح امها : ان شاء الله يمه لطيفة اتصلت قالت حجزت عند الكوافير اللي في ****
ام يسرى : احلى كوافير الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين باست راس امها وطلعت
_ابو يسرى اسمه (احمد ) عمره 54 ذو هيبه وشخصية مرموقة تخصصه هندسة معمارية متزوج من حب طفولته ام يسرى وربي رزقه ببنت واحده اللي هي يسرى
_ام يسرى اسمها (شمه ) عمرها 40 امرأه طيبة وقلبها حنون عشان كذا حبها احمد شديدة الجمال
عند ليلى بدات تدور على تخصص يناسب معدلها الحلو والتحقت بورش تدريبيه على النت كملت غلقت النت نزلت عند امها : مساء الخير ياست الكل
ام عبدالله : مساء النور كيف حصلتي تخصص
ليلى : ايه حصلت اشتي ادخل هندسة مدنية
ام عبدالله : ماينفع هذا التخصص يا بنتي هذا التخصص حق العيال دوري تخصص يناسب انوثتش
ليلى تذمرت : الشريعة لا الطب لا الهندسة لا وش عاد باقي
ام عبدالله : شوفي شي مناسب عشان ابوش والعادات والتقاليد ماتسمح للبنت انه تدخل تخصص حق رجال
ليلى : تمام
نروح عند منى كانت جالسة على السناب شات تكلم صاحبتها سهى ...
سهى: اقول يا منى انتي ماعندش ام و اب
منى جرحها الكلام : لا ماعندي
سهى : ممكن اعرف التفاصيل
منى : حصل خلافات بينهم وانفصلوا والان اني ببيت عمتي وعمي متكفلين بي وبـ اختي
سهى : ها الاباء والامهات يتزوجو ويخلفوا وينفصلوا والعيال يتبهذلوا
منى : ايوه هذا الشي المستفيدين منه
سهى : اسف على سؤالي
منى : عادي
سهى : تعجبني قوتش
منى : تصدقي يا سهى اني بديت احبش
سهى ابتسمت : عنجددددد
منى انحرجت : ايوه
سهى بدأت تستدرجها شوية : واني كمان
منى لانها ماعندها احد بدأت ترتاح معها وتفضفض لها : الله يديمش لي والله اني ارتاح معش
سهى : امين .. منى ممكن طلب صغير
منى : اطلبي
سهى : اشتي اشوفش
منى : قلت لش ان عمتي ماتخلني اشوف احد ما تعرفها هي
سهى : واني اش ذنبي عادي اجي لش بسيارتي الاقيش وانتي تجي
منى : لا ما اقدر
سهى : كم بتجلسي كذا اشتي اشوفش...رسلي لي بصورتش عشان اشوفك واني برسلش بصورتي
منى خافت شويه : بس توعديني انش تخبيها معش
سهى : اخبيها في عيوني ولا تخافي
منى خرجت للاستوديو وخرجت لها صورة وهي لابسه بنطلون ماسك عليها مع بلوزه حمراء
ماسك على صدرها وشعرها مفتوح : هذي اني وسوت فيس مستحي
سهى حملت الصورة فتحت عيونها من الجمال : ما شاء الله هذه انتي قمررر
منى استحت : ايوه .. عاد باقي انتي رسلي لي بصورتش
سهى خرجت تدور في الاستوديو عن صورة بنات ورسلت لها : هذه اني
منى : جميله ما شاء الله
.. منى خافت : انتبهي لصورة يا سهى لو عرفوا اهلي بيقتلوني
سهى ابتسمت بسخرية من عفويتها : تمام مايهمش
غلقت منى النت وقلبها شبة مرتاح من الشي اللي سوته اخذت نفسها ونزلت عند عمتها وعمها شافتهم جالسين يتابعوا الاخبار منى : سلام
جميلة : وعليكم السلام وش تسوي لوحدش في الغرفة
منى تضايقت من التحقيق : ولا شيء كنت نائمة وعادني صحيت
جميلة : خذي سماح وديها غرفتها وارجعي تعالي غسلي المواعين اللي بالمطبخ ومسحيه ونظفيه ونادي اختش هيفاء معش
منى اخذتها وطلعت بتعب من الظلم بين نفسها الله يزوجني واتخارج منهم
طلعتها ورجعت سوت مثل ماقالت لها عمتها ونادت اختها وبدأت
عند طلال الفرحة مش واسعته اخيرا قدر يوصل لصور منى ما عاد باقي غير شوية وتكون بين يديه ابتسم ابتسامة نصر اخذ جواله اتصل لعامر : الو
عامر : هلا
طلال : تعال للوكيشن ** اشتيك في موضوع
عامر : حاضر يا شيخ الشباب
غلق طلال وابتسم قام لبس وشيك على نفسه نزل عند شاف امه وخواته بالمطبخ : سلام
ام طلال فز قلبها هذه اول مره ابنها يجي ويكلمها : هلا بولدي
طلال بسخرية وابتسم ورفع حاجبه: تخرجوا تشحتون
ام طلال زعلت : يابني هذه مش شحت هذا طلب باب الله و لو انت توقع رجال تخرج تدور لك شغل بدل مانتبهذل اني وبناتك بين الشوارع
طلال : ماني خارج وماني رجال اعجبش دوروا لكم شغل وخارجوني منكم الله يا خذكم
ام طلال نزلت دموعها من تصرفات ابنها : الله يهديك ليت ابوك موجود ما كان خلانا هكذا نتبهذل
البنات شافوا امهم : خلاص يمه ماعليك منه احنا بنخرج وانتي انتبهي لنفسش انتي وسلمى
طلعت سميرة وسلوى يلبسون العبايات وخرجوا الشارع اخذوامكانهم المعتاد وبدا يبيعون ...... في زاوية ثانية في الشارع كانت هناك عيون تراقبهم وخاصة تراقب سلوى
واحد من العصابة (رئيس العصابة ) : عيال ركزوا احنا نشتي البنت هذيك اللي عليها نقاب طويل
رد واحد منهم : ابشر سيدي هذه البنت خليها عليها
رئيس العصابة : ذئب اعرفك ... اسمعوا نفذوا الخطة اللي قلت لكم بالحرف الواحد ياويل واحد منكم يخالف الاوامر بيلاقى عقابه والراتب مثل ما اتفقنا في البداية يالله اتفقوا
انتشرت العصابة في كل زوة ومركزين ومنتظرين لوقت مايكون في احد
واحد من العصابة وقف خلف سميرة وبيده منديل فيه منوم حطه على انف سميرة صاحت سلوى : ياكلاب اش تفعلوا بختي
تقدم لها واحد من العصابة : هشششش تعالي برضاش بسرعه ولا بناخذش بالغصب
سلوى : اش تفعلوا يا حقيرين
تقدم لها وسحبها بقوة مسك معصمها مقدرت سلوى تقاوم وحط يده على فمها وطلعها على السيارة وراحوا مسرعين ....
سلوى : بعدوا مني فين بتاخذوني
رئيس العصابة شال نقابها : الله اش هذا الجمال يا حلوه طلال عنده اخت قمر
سلوى : تف عليك يا حقير بعد يدك مني
رئيس العصابة بيمرر اصابعه على وجهها الصغير : لالا لا طول لسان ما نشتيه احنا ما نتفق هكذا يا حلوه خليش حلوة عشان انا ما اعصب منش
سلوى : قلت لك لا تلمسني
رئيس العصابة عصب منها مسك فكها وصاح : هشششششششششش ولا كلمة انتي معي عتسمعي كلامي تمام انما وريتك يا طلال ما اكون انا سلمان
وصلت السيارة لمقر العصابة نزلوا سلوى لغرفه مهجورة مظلمة رموها داخلها .. رئيس العصابة : اجلسي هنا يا حقيرة
سلمى بكل قوة وقفت : انت الحقير يا حقير يا واطي لو انت حقير ما تخطف بنات الناس تف عليك
عصب رئيس العصابة شاف لعند المرافقين بعصبية: خذوا الحبال وربطوها ولا تعطوها اي اكل لين ارجع لها ... لف وخرج مفحط بسيارته
نرجع عند طلال شاف عامر منتظر له : سلام
عامر : اهلين اش تشتي
طلال : صبرك خلينا نطلب لنا شيء نشربه نعدل مزاجنا شوية
عامر ابتسم على ترويق طلال : ابشر قام طلب قلص شاي احمر عدني وقلص نسكافيه ورجع اخذ طلال رشفة من الشاي الاحمر المفضل عنده
عامر : قول وش عندك
طلال فتح جواله وخرج الصورة وروا عامر
عامر فتح عيونه : اش ذاا
طلال :كم بفهمك كيف اش ذا هذه صورة بنت يا غبي
عامر : كيف وصلت هذه القمر لعندك
طلال : تعرفت عليها
عامر : كيف وثقت ترسلك بصورتها
طلال : راسلتها على اني بنت وللآن هي واثقه اني بنت غبيه
عامر : بس احس حرام تستغلها
طلال بهدوء وهو يرشف من الشاي : وش من حرام هي وثقت ما اجبرتها
عامر : وش بتفعل بالصورة الان
طلال بسرحان : بسوي اللي براسي
عامر سكت ما في امل طلال يبعد شيء من راسه
نروح لعند سميرة كانت بالشارع والناس متجمعين حولها يصحوها فتحت عيونها شويه حست كان احد ضربها ما تذكرت وش حصل : فين اني وين اختي
عجوزه كانت جنبها : بسم عليش يا بنتي وش فيها اختش وش حصل معش و بنت من انتي ووين ساكنه
سميرة بدأت تبكي ما تذكر شيء من الدوخة قالت وهي تشهق من البكاء : ما ادري ما اتذكر شيء كنت اني واختي هنا حاصرونا عصابة ما دريت بشي الا ان احد يحط منديل على انفي
العجوزة : بسم الله عليش ان شاء الله بنلاقي اختش فين بيتش يابنتي
قامت العجوزة معاها سميرة ورتها بالبيت دخلت سميرة البيت هي والعجوزة ... ام طلال شافتها تبكي واختها مش عندها شهقت : وششش في وش في ببناتي فين سلوى فين بنتي
العجوزة تهديها : استهدي بالله احنا شفنا بنتش مغمي عليها بشارع واختها مش موجوده رحنا لها نصحيها
ام طلال تناظر بنتها : اش في يا سميره فين اختش
سميرة حكت لها القصة كامل ... ام طلال : ياويلي ياويلي فين نلاقي اختش الحين وش بيقولوا علينا الناس بنتش سارت مع مجموعة شباب ااااخ يا راسي اااخ
العجوزة تهديها : خلاص يا ام سميرة الحين اني بكلم ابني يروح يبلغ الشرطة ويرفع قضية على اختطاف بنتش
ام طلال :ما تقصري الله يسعدش
تركتها العجوزة وخرجت وسكرت الباب وعاشت ام طلال وسميرة اسوا موقف يحصل معاهم
ومحد سأل عليهم ولا دق بابهم الكل بالحارة يتهامس عليهم :البنت راحت مع مجموعة شباب ... يعلم الله منهم ...شكلهم اصحابها ....بنات اخر زمن تروح البنت تتعرف على شباب وتقول اصحابي .... ما عاد في حياء في بنات هذا الزمن ..... لو بنتي لا اقتلها ....تحت المدني الف جني ...وووو
والكثير من الطعنات اللي كانت تطعن ام طلال وبناتها اللي ما حد عرف عنهم غير الهدوء
وش تتوقعون يصير في البارت القادم :
*ماذا سيحدث مع سلوى
*وعن ام طلال وبنتها سميرة وكلام الناس مثل ما تقول ام طلال
*وماذا عن طلال ماهي حطته بـ منى
*وماذا يخبي الاقدار لمنى
وماذا عن ليلى وحياتها القادمة*
*واخيرا ماذا عن فرحت يسرى هل ستكتمل
احداث مثيرة انتظرونا. ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
مر اسبوع من الهدوء بين ابطالنا عند ليلى طلعت نتيجتها الثانوية بنتيجة شرف وفخر وابوها أفتخر فيها ووعدها يدخلها التخصص اللي بنفسها والفرحة مش واسعتها
عند يسرى بدات تجهز لعرسها من مول لــ مول والحجوزات وعند الكوافير الفرحة عامره بيتهم
عند منى كبرت علاقتها مع سهى ومنى للان تعتقد ان سهى بنت وبتكلمها بكل عفوية اصبحت جزء من يومها ما يمر يوم الا ويتكلموا بأدق تفاصيلهم
عند ام طلال بناتها كالعادة كل يوم يجهزوا الحمرية ويخرجوا يبيعوها بكل هدوء ويرجعوا لبيتهم بكل هدوء
وطلال كالعادة اهمل جامعته وانطرد منها والان بين الاسواق والمولات هو وصاحبه عامر
عبدالله مركز بعد دراسته ومتجاهل صاحبه محمد وتفاهته وما بقى شيء من حفل التخرج
عند يسرى كانت في غرفتها تتأكد ان كل اشياءها جاهزة
اتصل عليها زوجها (صادق ) : كيف حالش يا عروستي
يسرى خجلت : الحمد لله عروستك تسال عنك
صادق ابتسم : الحمد لله متى تجيني
يسرى ماردت
صادق فهم عليها : اموت على اللي يستحون
يسرى : صادق تحتاج شي امي تناديني
صادق ضحك على سكوتها : الله معش عتوصلي لعندي وابسر فين بتهربي مني
يسرى تكلمت بهدوء : باي
صادق : باي حبيبي
خلونا نتعرف على صادق
صادق عمره 25 سنه خريج اداره اعمال بدرجة امتياز وشخصيته جذابه انسان واعي وعاقل يحب يسرى من لما كان صغير اهل يسرى واهل صادق كانوا جيران صادق راسم احلامه مع يسرى وجاء اليوم اللي يتخرج ويجي يخطبها __
قامت يسرى ونزلت لعند امها : اهلين ببنتي العروسة
يسرى تحضن امها : الله لايحرمني منش يا نور العين
ام يسرى : اتصلتي على صادق
يسرى تذكرت : ايوه
ام يسرى : ها يابنتي انتبهي لزوجش خليش حرمة عاقله تهتم بزوجها وببيتها الرجال يحب المرة المهتمة الحنونة
يسرى وهي تسمع لنصائح امها : ان شاء الله يمه لطيفة اتصلت قالت حجزت عند الكوافير اللي في **
ام يسرى : احلى كوافير الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين باست راس امها وطلعت
_ابو يسرى اسمه (احمد ) عمره 54 ذو هيبه وشخصية مرموقة تخصصه هندسة معمارية متزوج من حب طفولته ام يسرى وربي رزقه ببنت واحده اللي هي يسرى
_ام يسرى اسمها (شمه ) عمرها 40 امرأه طيبة وقلبها حنون عشان كذا حبها احمد شديدة الجمال
عند ليلى بدات تدور على تخصص يناسب معدلها الحلو والتحقت بورش تدريبيه على النت كملت غلقت النت نزلت عند امها : مساء الخير ياست الكل
ام عبدالله : مساء النور كيف حصلتي تخصص
ليلى : ايه حصلت اشتي ادخل هندسة مدنية
ام عبدالله : ماينفع هذا التخصص يا بنتي هذا التخصص حق العيال دوري تخصص يناسب انوثتش
ليلى تذمرت : الشريعة لا الطب لا الهندسة لا وش عاد باقي
ام عبدالله : شوفي شي مناسب عشان ابوش والعادات والتقاليد ماتسمح للبنت انه تدخل تخصص حق رجال
ليلى : تمام
نروح عند منى كانت جالسة على السناب شات تكلم صاحبتها سهى ..
سهى: اقول يا منى انتي ماعندش ام و اب
منى جرحها الكلام : لا ماعندي
سهى : ممكن اعرف التفاصيل
منى : حصل خلافات بينهم وانفصلوا والان اني ببيت عمتي وعمي متكفلين بي وبـ اختي
منى اخذتها وطلعت بتعب من الظلم بين نفسها الله يزوجني واتخارج منهم
طلعتها ورجعت سوت مثل ماقالت لها عمتها ونادت اختها وبدأت
عند طلال الفرحة مش واسعته اخيرا قدر يوصل لصور منى ما عاد باقي غير شوية وتكون بين يديه ابتسم ابتسامة نصر اخذ جواله اتصل لعامر : الو
عامر : هلا
طلال : تعال للوكيشن * اشتيك في موضوع
عامر : حاضر يا شيخ الشباب
غلق طلال وابتسم قام لبس وشيك على نفسه نزل عند شاف امه وخواته بالمطبخ : سلام
ام طلال فز قلبها هذه اول مره ابنها يجي ويكلمها : هلا بولدي
طلال بسخرية وابتسم ورفع حاجبه: تخرجوا تشحتون
ام طلال زعلت : يابني هذه مش شحت هذا طلب باب الله و لو انت توقع رجال تخرج تدور لك شغل بدل مانتبهذل اني وبناتك بين الشوارع
طلال : ماني خارج وماني رجال اعجبش دوروا لكم شغل وخارجوني منكم الله يا خذكم
ام طلال نزلت دموعها من تصرفات ابنها : الله يهديك ليت ابوك موجود ما كان خلانا هكذا نتبهذل
البنات شافوا امهم : خلاص يمه ماعليك منه احنا بنخرج وانتي انتبهي لنفسش انتي وسلمى
طلعت سميرة وسلوى يلبسون العبايات وخرجوا الشارع اخذوامكانهم المعتاد وبدا يبيعون ... في زاوية ثانية في الشارع كانت هناك عيون تراقبهم وخاصة تراقب سلوى
واحد من العصابة (رئيس العصابة ) : عيال ركزوا احنا نشتي البنت هذيك اللي عليها نقاب طويل
رد واحد منهم : ابشر سيدي هذه البنت خليها عليها
رئيس العصابة : ذئب اعرفك .. اسمعوا نفذوا الخطة اللي قلت لكم بالحرف الواحد ياويل واحد منكم يخالف الاوامر بيلاقى عقابه والراتب مثل ما اتفقنا في البداية يالله اتفقوا
انتشرت العصابة في كل زوة ومركزين ومنتظرين لوقت مايكون في احد
واحد من العصابة وقف خلف سميرة وبيده منديل فيه منوم حطه على انف سميرة صاحت سلوى : ياكلاب اش تفعلوا بختي
تقدم لها واحد من العصابة : هشششش تعالي برضاش بسرعه ولا بناخذش بالغصب
سلوى : اش تفعلوا يا حقيرين
تقدم لها وسحبها بقوة مسك معصمها مقدرت سلوى تقاوم وحط يده على فمها وطلعها على السيارة وراحوا مسرعين ..
سلوى : بعدوا مني فين بتاخذوني
رئيس العصابة شال نقابها : الله اش هذا الجمال يا حلوه طلال عنده اخت قمر
سلوى : تف عليك يا حقير بعد يدك مني
رئيس العصابة بيمرر اصابعه على وجهها الصغير : لالا لا طول لسان ما نشتيه احنا ما نتفق هكذا يا حلوه خليش حلوة عشان انا ما اعصب منش
سلوى : قلت لك لا تلمسني
رئيس العصابة عصب منها مسك فكها وصاح : هشششششششششش ولا كلمة انتي معي عتسمعي كلامي تمام انما وريتك يا طلال ما اكون انا سلمان
وصلت السيارة لمقر العصابة نزلوا سلوى لغرفه مهجورة مظلمة رموها داخلها . رئيس العصابة : اجلسي هنا يا حقيرة
سلمى بكل قوة وقفت : انت الحقير يا حقير يا واطي لو انت حقير ما تخطف بنات الناس تف عليك
عصب رئيس العصابة شاف لعند المرافقين بعصبية: خذوا الحبال وربطوها ولا تعطوها اي اكل لين ارجع لها .. لف وخرج مفحط بسيارته
نرجع عند طلال شاف عامر منتظر له : سلام
عامر : اهلين اش تشتي
طلال : صبرك خلينا نطلب لنا شيء نشربه نعدل مزاجنا شوية
عامر ابتسم على ترويق طلال : ابشر قام طلب قلص شاي احمر عدني وقلص نسكافيه ورجع اخذ طلال رشفة من الشاي الاحمر المفضل عنده
عامر : قول وش عندك
طلال فتح جواله وخرج الصورة وروا عامر
عامر فتح عيونه : اش ذاا
طلال :كم بفهمك كيف اش ذا هذه صورة بنت يا غبي
عامر : كيف وصلت هذه القمر لعندك
طلال : تعرفت عليها
عامر : كيف وثقت ترسلك بصورتها
طلال : راسلتها على اني بنت وللآن هي واثقه اني بنت غبيه
عامر : بس احس حرام تستغلها
طلال بهدوء وهو يرشف من الشاي : وش من حرام هي وثقت ما اجبرتها
عامر : وش بتفعل بالصورة الان
طلال بسرحان : بسوي اللي براسي
عامر سكت ما في امل طلال يبعد شيء من راسه
نروح لعند سميرة كانت بالشارع والناس متجمعين حولها يصحوها فتحت عيونها شويه حست كان احد ضربها ما تذكرت وش حصل : فين اني وين اختي
عجوزه كانت جنبها : بسم عليش يا بنتي وش فيها اختش وش حصل معش و بنت من انتي ووين ساكنه
سميرة بدأت تبكي ما تذكر شيء من الدوخة قالت وهي تشهق من البكاء : ما ادري ما اتذكر شيء كنت اني واختي هنا حاصرونا عصابة ما دريت بشي الا ان احد يحط منديل على انفي
العجوزة : بسم الله عليش ان شاء الله بنلاقي اختش فين بيتش يابنتي
قامت العجوزة معاها سميرة ورتها بالبيت دخلت سميرة البيت هي والعجوزة .. ام طلال شافتها تبكي واختها مش عندها شهقت : وششش في وش في ببناتي فين سلوى فين بنتي
العجوزة تهديها : استهدي بالله احنا شفنا بنتش مغمي عليها بشارع واختها مش موجوده رحنا لها نصحيها
ام طلال تناظر بنتها : اش في يا سميره فين اختش
سميرة حكت لها القصة كامل .. ام طلال : ياويلي ياويلي فين نلاقي اختش الحين وش بيقولوا علينا الناس بنتش سارت مع مجموعة شباب ااااخ يا راسي اااخ
العجوزة تهديها : خلاص يا ام سميرة الحين اني بكلم ابني يروح يبلغ الشرطة ويرفع قضية على اختطاف بنتش
ام طلال :ما تقصري الله يسعدش
تركتها العجوزة وخرجت وسكرت الباب وعاشت ام طلال وسميرة اسوا موقف يحصل معاهم
ومحد سأل عليهم ولا دق بابهم الكل بالحارة يتهامس عليهم :البنت راحت مع مجموعة شباب .. يعلم الله منهم ..شكلهم اصحابها ..بنات اخر زمن تروح البنت تتعرف على شباب وتقول اصحابي .. ما عاد في حياء في بنات هذا الزمن ... لو بنتي لا اقتلها ..تحت المدني الف جني ..وووو
والكثير من الطعنات اللي كانت تطعن ام طلال وبناتها اللي ما حد عرف عنهم غير الهدوء
وش تتوقعون يصير في البارت القادم :
ماذا سيحدث مع سلوى
وعن ام طلال وبنتها سميرة وكلام الناس مثل ما تقول ام طلال
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا...وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝ ⏤مريم طارق صلاح الدين
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا..وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝