❞ لا تنم على غلّ و لا تصبحَ على شهوة و لا تسع إلى طمع و لا تسابق إلى سلطة و إنما اجعل همك و اهتمامك في الخير و البر و الحق و الصدق، و المروءة و المعونة قاصدا وجه ربك على الدوام
..
د. مصطفى محمود رحمه الله
.. من كتـــاب / أنـاشيـد الإثـم و البـراءة. ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ لا تنم على غلّ و لا تصبحَ على شهوة و لا تسع إلى طمع و لا تسابق إلى سلطة و إنما اجعل همك و اهتمامك في الخير و البر و الحق و الصدق، و المروءة و المعونة قاصدا وجه ربك على الدوام
.
د. مصطفى محمود رحمه الله
. من كتـــاب / أنـاشيـد الإثـم و البـراءة. ❝
❞ البارت الثالث
ادم وهو يرفع يده حتي يضربها:لا واضح أن انتي بقيتي قليله الادب اوي
امسك برق يده بغضب و عينيه تطق شرار:اللي يفكر يلمس شعره واحده من اختي اكسر ايده و ادفنه بالحيا فهمت
ادم بألم:فهمت فهمت
عشق و هي تضع يدها علي كتف برق:خلاص يا برق سيبه
و نظرت لادم نظره اقسم أن لو كانت العيون تطلق النار لكان اول الميتين
عشق بصوت حاد:المره الجايه اللي هتفكر ترفع ايدك عليا سيفي هيكون سابق ايدك و فاصل راسك عن جسمك
و استدارت لوالدها و قالت:بابا انا هكون في البلكونه
سراج:تمام يا حبيبتي
بعد مغادره عشق نظر سراج لماركيز صفوان بهدوء ممزوج بالحده:ماركيز صفوان
صفوان بتوتر:أيوة
سراج:اظن انك عارف اني معنديش اغلي من بنتي مش كده
صفوان بتوتر:ا أيوة حضره الدوق ادم مكنش يقصد اكيد
سراج: بقصد أو لا هو كان هيضرب بنتي الغاليه وانا مش هقتله لاني عارف ان ده مش هيعجب عشق بس هعمل حاجه ابسط ، ماركيز صفوان
صفوان:ن نعم
سراج بقوه:بسبب اللي ابنك عمله هيتم قطع كل صفقات التجاره ما بينا و انت عارف الشخص الوحيد اللي هيضر هو انت
صفوان بخوف :لا يا دوق ارجوك
اتين :اللي عمله الأبناء بيدفع تمنه الأباء حضره الماركيز
في البلكونه كانت عشق سانده اديها علي سور البلكونه و تنظر للقمر
الجارسون:تشربي حاجه
عشق بابتسامه:لا شكرا
الجارسون:حضرتك كويسه
عشق بهدوء: الحمدلله
بص لها الجارسون وسكت
عشق :عاوز تقول ايه
الجارسون:ينفع اتكلم
عشق:ده اكيد مفيش حد علي الكره الارضيه كلها يجرأ يمنعك من الكلام
الجارسون:غريبه
عشق:هي ايه
الجارسون:اول مره اشوف حد من النبلاء بيفكر كده
عشق:النبيل مش مجرد لقب بيتم الحصول عليه النبيل ده شئ في الأخلاق والصفات لان اللقب مش هيبقي ليه لزمه الاخلاق متدنيه
يا ... هو اسمك ايه صحيح
نوح:نوح اسمي نوح
عشق بابتسامة:اسمك جميل وانا بحبه
نوح بابتسامة: شكراً تسمحيلي احيكي علي شجاعتك قدام ابن الماركيز
عشق :انا معملتش حاجه انا بس دفعت عن ذاتي يا نوح
نوح: عن اذنك انا لازم امشي
عشق اتفضل
نوح وهو خارج اصطدم في أحد النبلاء
صباح بغضب:انت غبي مش تفتح ازاي تعمل كده
نوح :انا اسف مكنتش اقصد
كان كل الحضور يتابعون الذي يحصل ومنهم عشق التي خرجت علي الصوت العالي
عشق بصدمه ما بين نفسها:عنود لا مستحيل هي شبها شكل انما جوهر مستحيل
صباح:اسف ايه و زفت ايه انت عارف الفستان ده سعره قد ايه
ده يشتريك انت و عائلتك كلها
عشق وهي تأخذ كأس من علي التربيزه و تسكبه علي صباح: و انتي متعرفيش أن الأخلاق اهم من الفلوس
صباح بصريخ:اه ايه اللي انتى عملتيه ده انتي مش ...
و قبل أن تكمل جملتها نظرت علي من فعل ذلك
صباح برهبه:انسه عشق
عشق بعيون مظلمه :اه عشق و اللي لو ممشتيش من قدمها دلوقتي هخليكي حديث النبلاء بس قبل ما تمشي اعتذري لنوح
صباح:بس
عشق بهدوء:من غير بس اتفضلي
صباح:اسفه
قالت صباح كلمتها و اتجهت للخارج بسرعه
عشق لادم:انت كويس
ادم:اه شكرا ليكى مكنش لازم تعملي كده
عشق:ادني الناس مكانه هما اللي يشوفوا الظلم و الغلط و يقفوا يتفرجوا
اتين:تيجي نروح يا عشق
عشق :ياريت لانى بدأت اتعب سلام يا نوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الثالث
ادم وهو يرفع يده حتي يضربها:لا واضح أن انتي بقيتي قليله الادب اوي
امسك برق يده بغضب و عينيه تطق شرار:اللي يفكر يلمس شعره واحده من اختي اكسر ايده و ادفنه بالحيا فهمت
ادم بألم:فهمت فهمت
عشق و هي تضع يدها علي كتف برق:خلاص يا برق سيبه
و نظرت لادم نظره اقسم أن لو كانت العيون تطلق النار لكان اول الميتين
عشق بصوت حاد:المره الجايه اللي هتفكر ترفع ايدك عليا سيفي هيكون سابق ايدك و فاصل راسك عن جسمك
و استدارت لوالدها و قالت:بابا انا هكون في البلكونه
سراج:تمام يا حبيبتي
بعد مغادره عشق نظر سراج لماركيز صفوان بهدوء ممزوج بالحده:ماركيز صفوان
صفوان بتوتر:أيوة
سراج:اظن انك عارف اني معنديش اغلي من بنتي مش كده
صفوان بتوتر:ا أيوة حضره الدوق ادم مكنش يقصد اكيد
سراج: بقصد أو لا هو كان هيضرب بنتي الغاليه وانا مش هقتله لاني عارف ان ده مش هيعجب عشق بس هعمل حاجه ابسط ، ماركيز صفوان
صفوان:ن نعم
سراج بقوه:بسبب اللي ابنك عمله هيتم قطع كل صفقات التجاره ما بينا و انت عارف الشخص الوحيد اللي هيضر هو انت
صفوان بخوف :لا يا دوق ارجوك
اتين :اللي عمله الأبناء بيدفع تمنه الأباء حضره الماركيز
في البلكونه كانت عشق سانده اديها علي سور البلكونه و تنظر للقمر
الجارسون:تشربي حاجه
عشق بابتسامه:لا شكرا
الجارسون:حضرتك كويسه
عشق بهدوء: الحمدلله
بص لها الجارسون وسكت
عشق :عاوز تقول ايه
الجارسون:ينفع اتكلم
عشق:ده اكيد مفيش حد علي الكره الارضيه كلها يجرأ يمنعك من الكلام
الجارسون:غريبه
عشق:هي ايه
الجارسون:اول مره اشوف حد من النبلاء بيفكر كده
عشق:النبيل مش مجرد لقب بيتم الحصول عليه النبيل ده شئ في الأخلاق والصفات لان اللقب مش هيبقي ليه لزمه الاخلاق متدنيه
يا .. هو اسمك ايه صحيح
نوح:نوح اسمي نوح
عشق بابتسامة:اسمك جميل وانا بحبه
نوح بابتسامة: شكراً تسمحيلي احيكي علي شجاعتك قدام ابن الماركيز
عشق :انا معملتش حاجه انا بس دفعت عن ذاتي يا نوح
نوح: عن اذنك انا لازم امشي
عشق اتفضل
نوح وهو خارج اصطدم في أحد النبلاء
صباح بغضب:انت غبي مش تفتح ازاي تعمل كده
نوح :انا اسف مكنتش اقصد
كان كل الحضور يتابعون الذي يحصل ومنهم عشق التي خرجت علي الصوت العالي
عشق بصدمه ما بين نفسها:عنود لا مستحيل هي شبها شكل انما جوهر مستحيل
صباح:اسف ايه و زفت ايه انت عارف الفستان ده سعره قد ايه
ده يشتريك انت و عائلتك كلها
عشق وهي تأخذ كأس من علي التربيزه و تسكبه علي صباح: و انتي متعرفيش أن الأخلاق اهم من الفلوس
صباح بصريخ:اه ايه اللي انتى عملتيه ده انتي مش ..
و قبل أن تكمل جملتها نظرت علي من فعل ذلك
صباح برهبه:انسه عشق
عشق بعيون مظلمه :اه عشق و اللي لو ممشتيش من قدمها دلوقتي هخليكي حديث النبلاء بس قبل ما تمشي اعتذري لنوح
صباح:بس
عشق بهدوء:من غير بس اتفضلي
صباح:اسفه
قالت صباح كلمتها و اتجهت للخارج بسرعه
عشق لادم:انت كويس
ادم:اه شكرا ليكى مكنش لازم تعملي كده
عشق:ادني الناس مكانه هما اللي يشوفوا الظلم و الغلط و يقفوا يتفرجوا
اتين:تيجي نروح يا عشق
عشق :ياريت لانى بدأت اتعب سلام يا نوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ رواية
#أسيرة حلمها
للكاتبه المبدعة: دارين عوض
تصميم الغلاف: نور الكومي
تدقيق لغوي: د هبة ماردين
صادرة عن ديوان العرب للنشر و التوزيع
عدد الصفحات: 170
المقدمة
عن فتاة تدعي كارولين تحكى ما بداخلها من حلم و خيال وواقع والغاز و مواقف تعيش بها.
اسم الرواية
#أسيرة حلمها
قصت كارولين اولا فى بداية الراوية عن حب والدها الشديد فهى كانت بنت وحيدة على اخوين من الذكور كانت مدلله لدي والديه فكان يري فيها انه ملكة لا تشبه غيرها فطلق عليها اسم هان فاصبحت ينادي عليها باسم
\"كارولا هانم\"
تعجبت كارولين من الاسم ولكنها عندما سالت والدها لما ذا اطلق عليها هذا الاسم اخبرها
هذا الاسم تلقب بها النساء يدل على الرقي و التأليق، و القيمة العالية و أنا اجد بك كل هذا فرحت كارولين بهذا
ولكنها ذات يوم حلمت حلم غير لها حياتها وقبل ان تقصه على والده ذهبت الى مدرستها و لكنها عادت على ابشع حبر و هو وفاه والدها موت الاب صعب و لكنها وجدت السند فى اخواتها و الدتها وذات تغير حياتها عندما رفضت والدتها ادخالها الثانوية العامة و اجبرتها على دخول الثانوية الصناعية كانت لها صديقة و نعم الصديقة و الدعم التحقت هى الاخري حتى لا تتركها بمفردها و لكنها كل ليلة تحلم بنفس الحلم و نفس الأشخاص وذات يوم و قامت برسم هذا الحلم و من هنا بدا اللغز بان الله جعلها سبب فى انقاذ حياة ابرياء من الانس و الحيوانات
_الصبر على البلاء اكبر و اعظم نعمه ممكن ربنا يعوض بها الانسان،
_ان يكون بجانبك شخص يحبك بجد و يعمل المستحل علشان يكون جنبك دى من اعظم النعم و الرضا عليك من الله سبحانه وتعالى
_الثقة بالله مفيش احسن منها
_عاوزة اقول بجد تسلم ايدك يا استاذة دارين الراوية قمة فى الجمال تناولت مواضيع هامة فى المجتمع منها زوجة الاب منها قتل الابرباء بغير وجه حق وان باب ربنا مفتوح للتوبة زى اللى حصل مع محمد و تاب و ندم على أفعاله ومنها عوض ربنا اللى كل اللى مر على حياة كارولين عوضها بـ لؤي ذلك الشاب الصالح و اصدقاء
بجد انصحكم باقتناء رواية
#اسيرة_حلمها
بقلم عبد الرحمن ورفيدة. ❝ ⏤صفاء فوزي
❞ رواية
#أسيرة حلمها
للكاتبه المبدعة: دارين عوض
تصميم الغلاف: نور الكومي
تدقيق لغوي: د هبة ماردين
صادرة عن ديوان العرب للنشر و التوزيع
عدد الصفحات: 170
المقدمة
عن فتاة تدعي كارولين تحكى ما بداخلها من حلم و خيال وواقع والغاز و مواقف تعيش بها.
اسم الرواية
#أسيرة حلمها
قصت كارولين اولا فى بداية الراوية عن حب والدها الشديد فهى كانت بنت وحيدة على اخوين من الذكور كانت مدلله لدي والديه فكان يري فيها انه ملكة لا تشبه غيرها فطلق عليها اسم هان فاصبحت ينادي عليها باسم
˝كارولا هانم˝
تعجبت كارولين من الاسم ولكنها عندما سالت والدها لما ذا اطلق عليها هذا الاسم اخبرها
هذا الاسم تلقب بها النساء يدل على الرقي و التأليق، و القيمة العالية و أنا اجد بك كل هذا فرحت كارولين بهذا
ولكنها ذات يوم حلمت حلم غير لها حياتها وقبل ان تقصه على والده ذهبت الى مدرستها و لكنها عادت على ابشع حبر و هو وفاه والدها موت الاب صعب و لكنها وجدت السند فى اخواتها و الدتها وذات تغير حياتها عندما رفضت والدتها ادخالها الثانوية العامة و اجبرتها على دخول الثانوية الصناعية كانت لها صديقة و نعم الصديقة و الدعم التحقت هى الاخري حتى لا تتركها بمفردها و لكنها كل ليلة تحلم بنفس الحلم و نفس الأشخاص وذات يوم و قامت برسم هذا الحلم و من هنا بدا اللغز بان الله جعلها سبب فى انقاذ حياة ابرياء من الانس و الحيوانات
_الصبر على البلاء اكبر و اعظم نعمه ممكن ربنا يعوض بها الانسان،
_ان يكون بجانبك شخص يحبك بجد و يعمل المستحل علشان يكون جنبك دى من اعظم النعم و الرضا عليك من الله سبحانه وتعالى
_الثقة بالله مفيش احسن منها
_عاوزة اقول بجد تسلم ايدك يا استاذة دارين الراوية قمة فى الجمال تناولت مواضيع هامة فى المجتمع منها زوجة الاب منها قتل الابرباء بغير وجه حق وان باب ربنا مفتوح للتوبة زى اللى حصل مع محمد و تاب و ندم على أفعاله ومنها عوض ربنا اللى كل اللى مر على حياة كارولين عوضها بـ لؤي ذلك الشاب الصالح و اصدقاء
بجد انصحكم باقتناء رواية
#اسيرة_حلمها بقلم عبد الرحمن ورفيدة. ❝
❞ أنني رأيت باستقراء الواقع ، أن الكثير من الأزواج يرتبطون بالحب ، .. ويظنون أن هذا الحب يمكن أن يبقى إلى الأبد .. ويعتقدون أنهم مستثنون من المشاكل التي واجهها آباؤنا وأمهاتنا .. ومن ثم يعيشون مطمئنين إلى بقائه ، بل يعتقدون أنه ولد ليبقى ، وأنه سيكون سبب سعادتهم إلى الأبد !! .. ولا يوجد لديهم أدنى احتمال بأن الحب بينهم قد يموت !!
ثم إنهم يفاجأون بأن سحر الحب يتقهقر ، لتكون الغلبة للحياة اليومية ، فتتسلل إلى حياتهم المشكلات ، ويتعطل بينهم التواصل ، و يبدأ كل طرف في الشعور بعدم الثقة في الآخر ، وهو ما ينتج الجفاء .. ومن ثم يضيع سحر الحب .. وتبقى البيوت قائمة على تحمل أخف الضررين بدفع أكبرهما .. تحمل الحياة في غياب الحب والمودة والرحمة ، لدفع شبح الطلاق والانفصال !!
إن الكثيرين منا يتزوجون ، ولديهم الرغبة في أن يكون بينهم وبين أزواجهم حياً باقياً .. وهذا أمر طيب ... ولكنه يحتاج إلى تعلم لفن التعامل بين الزوجين ، وتدريب على هذا الفن .. ذلك أنه بلا تدريب يصبح الأمر أشبه محاولة قيادة طائرة دون أي تدريب ، فقد يستطيع الإنسان الإقلاع بالطائرة ، ولكن من المؤكد أنه سيتحطم ، ولن تستمر طائرته في الطيران. ❝ ⏤محمد محمد بدري
❞ أنني رأيت باستقراء الواقع ، أن الكثير من الأزواج يرتبطون بالحب ، . ويظنون أن هذا الحب يمكن أن يبقى إلى الأبد . ويعتقدون أنهم مستثنون من المشاكل التي واجهها آباؤنا وأمهاتنا . ومن ثم يعيشون مطمئنين إلى بقائه ، بل يعتقدون أنه ولد ليبقى ، وأنه سيكون سبب سعادتهم إلى الأبد !! . ولا يوجد لديهم أدنى احتمال بأن الحب بينهم قد يموت !!
ثم إنهم يفاجأون بأن سحر الحب يتقهقر ، لتكون الغلبة للحياة اليومية ، فتتسلل إلى حياتهم المشكلات ، ويتعطل بينهم التواصل ، و يبدأ كل طرف في الشعور بعدم الثقة في الآخر ، وهو ما ينتج الجفاء . ومن ثم يضيع سحر الحب . وتبقى البيوت قائمة على تحمل أخف الضررين بدفع أكبرهما . تحمل الحياة في غياب الحب والمودة والرحمة ، لدفع شبح الطلاق والانفصال !!
إن الكثيرين منا يتزوجون ، ولديهم الرغبة في أن يكون بينهم وبين أزواجهم حياً باقياً . وهذا أمر طيب .. ولكنه يحتاج إلى تعلم لفن التعامل بين الزوجين ، وتدريب على هذا الفن . ذلك أنه بلا تدريب يصبح الأمر أشبه محاولة قيادة طائرة دون أي تدريب ، فقد يستطيع الإنسان الإقلاع بالطائرة ، ولكن من المؤكد أنه سيتحطم ، ولن تستمر طائرته في الطيران. ❝