❞ عهد لم يكتمل
بين غسق الليل تسللت إلى خاطري ذكرى من طفولة مميزة، كان ذلك حين سرت مع أقرب أصدقائي تحت ضوء القمر، والسماء صافية، كأنها صفحة أبدية، والأشجار متوشحة بالزهر، حين اعترف لي بهواه، شهدت الطبيعة أول خفقة قلب جمعت بيننا، كأنها تُبارك عهدًا جديدًا من المودة والوفاء، رغم صغر سنه، كان السند حين تثقل الأيام، وكان الأمان حين تنطفئ النجوم، كان يُردد بصوت ملؤه اليقين: أنتِ نجمتي التي لن تغيب عن سمائي، لكن القدر أبى إلا أن يبدد ذلك الوعد، فكانت الأيام فيضًا من مشاعر الحزن التي مزقتنا، وخلفت أعينًا مسكونة بالأسى وصمتًا لا يُكسر، مرت الليالي وتوالت الفصول، وها هي سمائي تضيء، ولكن بلا قمر.
لـِ ندى العطفي
بيلا. ❝ ⏤Nada Elatfe
❞ عهد لم يكتمل
بين غسق الليل تسللت إلى خاطري ذكرى من طفولة مميزة، كان ذلك حين سرت مع أقرب أصدقائي تحت ضوء القمر، والسماء صافية، كأنها صفحة أبدية، والأشجار متوشحة بالزهر، حين اعترف لي بهواه، شهدت الطبيعة أول خفقة قلب جمعت بيننا، كأنها تُبارك عهدًا جديدًا من المودة والوفاء، رغم صغر سنه، كان السند حين تثقل الأيام، وكان الأمان حين تنطفئ النجوم، كان يُردد بصوت ملؤه اليقين: أنتِ نجمتي التي لن تغيب عن سمائي، لكن القدر أبى إلا أن يبدد ذلك الوعد، فكانت الأيام فيضًا من مشاعر الحزن التي مزقتنا، وخلفت أعينًا مسكونة بالأسى وصمتًا لا يُكسر، مرت الليالي وتوالت الفصول، وها هي سمائي تضيء، ولكن بلا قمر.
❞ هناك قراءة مبدعة تماماً كالكتابة المبدعة.
أظن أن قرأتي مبدعة نوعاً ما فأنا أرى الأشخاص الذين تدور الرواية حولهم و أسمع أصواتهم في مخيلتي
و إذا كانت الكتابة مبدعة فأنا أكون معهم في القصة وأمشي بينهم وربما أضيف حواراً ونصاً لنفسي ✨💝. ❝ ⏤💙2008💙
❞ هناك قراءة مبدعة تماماً كالكتابة المبدعة.
أظن أن قرأتي مبدعة نوعاً ما فأنا أرى الأشخاص الذين تدور الرواية حولهم و أسمع أصواتهم في مخيلتي
و إذا كانت الكتابة مبدعة فأنا أكون معهم في القصة وأمشي بينهم وربما أضيف حواراً ونصاً لنفسي ✨💝. ❝
❞ رحلة تغير
بقلم : الاء محمود كبشه
*البارت الـ2*
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا
ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا
عادل::انتي بتعملي اي هنا
ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه
عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه
ميرتا: مهو يااا بابا اناا
عادل: ها انتي اي
ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت
عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين
ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا
المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه
اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه
عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط
اماليا:: لي في اي
عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن
اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل
عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا
اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها
عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي
في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت
عادل :\" عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي
ميرتا: لي يعني
عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها
ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه
عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا
ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر
اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه
عادل: دي غلطت ولازم تتربي
اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي
عادل بزعيق\" بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها
اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان
عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي
اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها
عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله \"\"مدير الشركه مسلم \"\". كان عنده بنتين وولد
قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم
تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي
ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام
تسنيم:دايما يارب
جاسمين\" انا جاسمين يا ميرتا
ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا
محمد: وانا محمد
ميرتا: تشرفنا
كلهم احنا اشرف
اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات
اماليا: في اي ي عادل
عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر
اماليا : فيها اي مره من نفسها
عادل بزعيق\" اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *\"\"ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح\"\"* ولا اي ي استاذه اماليا؟
اماليا: خلاص حصل خير
عادل\" مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام
اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل
عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم
اماليا: اه ياريت
عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه
اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك
ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله
اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي
رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح
ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه \"\"يزن\"\" ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها
انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه
اماليا: امها وعندها 44 سنه
عادل: عنده 50 سنه
مريم : جدتها وعندها 70 سنه
اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه
رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم
نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا
يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا.
ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام
يزن بفرحه\" اي دا بجد اللهم بارك
ميرتا\" وهي دي فيها هزار
يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر
ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره
يزن\" الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب
ميرتا: شكرا جدا والله
يزن: الشكر لله وحده
ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير
روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها.
ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه
لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه
رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا
ميرتا: ايوا انا
رقيه بفرحه : اي دا بجد
ميرتا: ايوا والله
رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص
راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات.
جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه
وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع
عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع
طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها
وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رحلة تغير
بقلم : الاء محمود كبشه
*البارت الـ2*
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا
ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا
عادل::انتي بتعملي اي هنا
ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه
عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه
ميرتا: مهو يااا بابا اناا
عادل: ها انتي اي
ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت
عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين
ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا
المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه
اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه
عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط
اماليا:: لي في اي
عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن
اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل
عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا
اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها
عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي
في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت
عادل :˝ عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي
ميرتا: لي يعني
عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها
ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه
عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا
ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر
اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه
عادل: دي غلطت ولازم تتربي
اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي
عادل بزعيق˝ بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها
اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان
عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي
اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها
عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله ˝˝مدير الشركه مسلم ˝˝. كان عنده بنتين وولد
قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم
تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي
ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام
تسنيم:دايما يارب
جاسمين˝ انا جاسمين يا ميرتا
ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا
محمد: وانا محمد
ميرتا: تشرفنا
كلهم احنا اشرف
اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات
اماليا: في اي ي عادل
عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر
اماليا : فيها اي مره من نفسها
عادل بزعيق˝ اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *˝˝ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح˝˝* ولا اي ي استاذه اماليا؟
اماليا: خلاص حصل خير
عادل˝ مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام
اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل
عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم
اماليا: اه ياريت
عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه
اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك
ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله
اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي
رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح
ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه ˝˝يزن˝˝ ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها
انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه
اماليا: امها وعندها 44 سنه
عادل: عنده 50 سنه
مريم : جدتها وعندها 70 سنه
اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه
رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم
نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا
يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا.
ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام
يزن بفرحه˝ اي دا بجد اللهم بارك
ميرتا˝ وهي دي فيها هزار
يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر
ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره
يزن˝ الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب
ميرتا: شكرا جدا والله
يزن: الشكر لله وحده
ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير
روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها.
ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه
لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه
رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا
ميرتا: ايوا انا
رقيه بفرحه : اي دا بجد
ميرتا: ايوا والله
رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص
راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات.
جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه
وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع
عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع
طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها
وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ ليه كل اما نكبر بنحن للي فات؟
ليه دايما فاكرينها الذكريات.
ليه الجديد الي بيحصلنا بننساه والقديم سايب علامات.
ليه دايما الحلو الي عدي والوحش هوا لسه مش عايز يسبنا ومش مبطل طلبات.
ليه كل اما نفتكر زمان بنضحك ونقول ياريت الأيام ترجع وبتحصلنا لخبطه في المزاج وتقلبات.
ليه الجديد تأديه واجب ماكنه ماشيه بموتور تعبان وإلى فاتنا كنا بمزاجنا روقان كنا برنسات.
ليه الحاجه الحلوه الأول اول ماعرفناها فرحانين دلوقتي لابتزورنا الفرحه إنما الي على وشوسنا دي مجرد حركات عضلات.
ليه شايفين الدنيا سوده حتى الكلام الي بيخرج منا يئس وإلى غالب علينا الهدوء والسكات.
ليه الأول كنا بنحب اللمه والضحك الي بصوت عالي مش شايلين للدنيا هم ودلوقتي الهم بقه عايش جوانا هوا والمسئوليه اخوات.
ليه كنا الأول عندنا طوله بال وروقان كدا في حاجات بنحبها اما دلوقتى عصبيه زياده ومفيش حاجه تروق البال ولا راحه مفيش غير جهد واجهاد.
حياتنا بين الماضي وبين الحاضر مقسومه الحياه هيه الي بتتغير بينا ولا إحنا خلاص كبرنا وبقينا على دكه الاحتياط؟؟؟
گ/منار أحمد الديب \"عـــآشــــقـــهِ آلَهِدوء\". ❝ ⏤الكاتبه/منار الديب
❞ ليه كل اما نكبر بنحن للي فات؟
ليه دايما فاكرينها الذكريات.
ليه الجديد الي بيحصلنا بننساه والقديم سايب علامات.
ليه دايما الحلو الي عدي والوحش هوا لسه مش عايز يسبنا ومش مبطل طلبات.
ليه كل اما نفتكر زمان بنضحك ونقول ياريت الأيام ترجع وبتحصلنا لخبطه في المزاج وتقلبات.
ليه الجديد تأديه واجب ماكنه ماشيه بموتور تعبان وإلى فاتنا كنا بمزاجنا روقان كنا برنسات.
ليه الحاجه الحلوه الأول اول ماعرفناها فرحانين دلوقتي لابتزورنا الفرحه إنما الي على وشوسنا دي مجرد حركات عضلات.
ليه شايفين الدنيا سوده حتى الكلام الي بيخرج منا يئس وإلى غالب علينا الهدوء والسكات.
ليه الأول كنا بنحب اللمه والضحك الي بصوت عالي مش شايلين للدنيا هم ودلوقتي الهم بقه عايش جوانا هوا والمسئوليه اخوات.
ليه كنا الأول عندنا طوله بال وروقان كدا في حاجات بنحبها اما دلوقتى عصبيه زياده ومفيش حاجه تروق البال ولا راحه مفيش غير جهد واجهاد.
حياتنا بين الماضي وبين الحاضر مقسومه الحياه هيه الي بتتغير بينا ولا إحنا خلاص كبرنا وبقينا على دكه الاحتياط؟؟؟
❞ كانت هنا
بنت بضفاير
شعرها بيحكي ف سُكات
عينيها بيت الأمنيات
كانت ملاك
أو هو كان شايف كده
حلفت تكون دايمًا معاه
وبعد فترة من الفراق
واما سألها بصوت حزين
ازاى وليه عملت كده
قالتله فوق مالوهم ده
الحزن عندك حزن خام
وانا قلبي خام
يجبرني ايه افضل كده؟. ❝ ⏤محمد أحمد فؤاد
❞ كانت هنا
بنت بضفاير
شعرها بيحكي ف سُكات
عينيها بيت الأمنيات
كانت ملاك
أو هو كان شايف كده
حلفت تكون دايمًا معاه
وبعد فترة من الفراق
واما سألها بصوت حزين
ازاى وليه عملت كده
قالتله فوق مالوهم ده
الحزن عندك حزن خام
وانا قلبي خام
يجبرني ايه افضل كده؟. ❝