❞ صدفة غيرت حياتي
أنا نور عندي ٢٣ سنه خريجه كليه السون قسم فرنسي عيشه مع امي ولدي متوفي معنديش اخوات مجربتش مره حاجه اسمها حب رغم أن كان في ولاد كتير معجبه بيه لكن كل واحد كان معجب للسبب اللي عشان اساعده في محاضرات واللي كان عايز ياخد يومين هزار وضحك واللي حابب يراهن أصحابه علي أجمل بنت في الدفعه بحب الروايات جدا بتمني أعيش قصه حب جميله زي اللي بقراها كالعاده اخدت اللاب بتاعي ورحت الكافيه اللي بحبه قاعدت وطلبه القهوه بتاعتي وبصيت للبحر واتمنيت أن قلبي يحب من أول نظرة فضلت اترجم الرسايل اللي بتجيلي لشركات عشان الشغل بتاعي وأنا مروحة مكنش فيه عربيات للاسف في الوقت ده وتلفوني فصل معرفتش أطلب عربيه كان في شخص قاعد في الكافيه من أول ما دخلت كان باصص عليه طول الوقت لكن مكنتش مركزه معه بس حسيت أول ما بصيت عليه أن ضربات قلبي بتدق بسرعه لكن كملت شغلي وما فكرتش فيه ف كان معه عربية وعرض عليا يوصلني كنت رفضه لكن لمه لقيت أن مفيش عربيه والوقت اتاخرت كان لازم اوافق وفقت اتعرف عليا قلتله اسمي نور قالي وأنا أسمي مروان قلي انا آسف كنت سمعك بتتكلمي فرنسي من ساعه ما قعدتي انتي بتشتغلي اي قلتله أنا مترجمه خارجية السون قسم فرنسي قالي أنا خريج كليه آثار وصلني وشكرته معرفش ليه كنت حسه اني هشوفه تاني روحت صليت أول مره أنام وانا مرتاحه حلمت حلم جميل جدا كنت وقفه عند البحر لبسه فستان ازرق وخمار لونه ابيض لقيته جاي وبيقولي أنا بحبك يا نور صحيت علي اذان الفجر حسيت نفسي طايره من الفرحه راحت الكافيه تاني يوم مجاش فضلت علي الحال ده شهر اروح علي أمل يجي مجاش سالت الجارسون عليه عشان يعرفه قالي ليه فتره مش بيجي بعد مرور الشهر حسيت نفسي حزينه جدا حسيت قلبي لي أول مره يتعلق بحد كنت مروحه كلما ماما بقولها عايزه حاجه قالتلي أه وعلي غير العادي بتاعها طلبت طلبات كتير جدا فضلت ساعتين اجيب في الطلبات لحد ما تعبت وروحت بقلها هي مش أغلب الحاجات دي عندنا في البيت قالتلي أه ومالوا ما الحاجه تبقا موجوده بزياده استغربت عشان مش العادي بتاعها تقول كده روحت صليت ونمت حسيت أن مش عايزه اروح الكافيه لكن مقدرتش أقعد في البيت قلت مش هشتغل النهارده أنا مخلصه اغلب شغلي نزلت اتمشي علي البحر وكنت لبسه الفستان الازرق والخمار اللي كنت لبسهم في الحلم ومكنتش فكره أنهم كانوا في الحلم اللبس ده نزلت واخدت روايه أنت لي وفضلت اقراها علي شاطئ البحر فجاه حسيت قلبي بيدق بسرعه كبيره جدا لقيته ورايا بيقولي نور مكنتش مصدقه كنت حسه أن من كتر ما وحشني بتخيل صوته مردتش أركز لاني حسه إني بقيت مجنونه بيه لمه لاقي إني مش برد جيه وقف قدامي قالي أنا آسف غبت كتير بس كان غضب عني أنا حبيتك من أول مره كنتي بتيجي فيها الكافيه أنا صاحب الكافيه وكل مره كنتي بتيجي كنت ببقا شايفك من الكاميرا اللي في مكتبي لكن قررت اني أظهر وأقرب منك لكن سمعت أنك شخصيه شديده ومش بتحبي حد يقرب منك او بتفكري في الحب حبيت أشوف رد فعلك لمه اغيب عنك كل الفتره دي عارفه مكنتش ببقا مبسوط والا مرتاح غير لمه ببقا شايفك كنت شخص مهمل في حياتي وأهلي دايما زعلنيني أني مش بخلي بالي من شغلي لكن اليوم اللي سمعت كلمهم فيه كنتي انتي أول حاجه عيني تيجي عليها في كاميرات المراقبه حسيت قلبي بينجذب ليكي ومسحور بعنيكي عينيكي بحر يا نور وانا غرقت فيها عارفه يا نور انت جيت نورتي عنيه عن كل حاجه حلوه أنا بحبك اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي يا نور عيني حسيت عنيه بتستسلم قدامه عيط كتير من الفرحه قالي تقبلي تكوني مراتي في الدنيا والاخره يا نور قلتله موافقه قالي بصراحه أنا طلبت إيدك من والدتك وعي موافقه قالي تعالي عايز اوريكي حاجه روحت الكافيه لقيت ماما واهله واخته كلهم متجمعين وفي مأذون قلتله أيده قالي اهلي ووالدتك قالتله هو المأذون ليه جاي دلوقت قالي هنتجوز قالتله بالسرعه دي قالي اه حسيت أن بجد لقيت فرحه عمري معه كتبنا الكتاب بعدها باسبوع كان الفرح كنت حسه بسعادة كبيرة وحسه بأمان كبير معه كأنه عوض ربنا ليه أنا من الفرحة نفسي أقول للعالم كله اني بحبه وبشكر ربنا أنه رزقني باجمل نعمه في حياتي كلها وهو مروان ربنا يديمك ليا يا أجمل حاجه حصلت لي في حياتي كلها.
وكده تنتهي قصتي
الكاتبة آية محمد محسن عبد المنعم. ❝ ⏤Aya Mohamed
❞ صدفة غيرت حياتي
أنا نور عندي ٢٣ سنه خريجه كليه السون قسم فرنسي عيشه مع امي ولدي متوفي معنديش اخوات مجربتش مره حاجه اسمها حب رغم أن كان في ولاد كتير معجبه بيه لكن كل واحد كان معجب للسبب اللي عشان اساعده في محاضرات واللي كان عايز ياخد يومين هزار وضحك واللي حابب يراهن أصحابه علي أجمل بنت في الدفعه بحب الروايات جدا بتمني أعيش قصه حب جميله زي اللي بقراها كالعاده اخدت اللاب بتاعي ورحت الكافيه اللي بحبه قاعدت وطلبه القهوه بتاعتي وبصيت للبحر واتمنيت أن قلبي يحب من أول نظرة فضلت اترجم الرسايل اللي بتجيلي لشركات عشان الشغل بتاعي وأنا مروحة مكنش فيه عربيات للاسف في الوقت ده وتلفوني فصل معرفتش أطلب عربيه كان في شخص قاعد في الكافيه من أول ما دخلت كان باصص عليه طول الوقت لكن مكنتش مركزه معه بس حسيت أول ما بصيت عليه أن ضربات قلبي بتدق بسرعه لكن كملت شغلي وما فكرتش فيه ف كان معه عربية وعرض عليا يوصلني كنت رفضه لكن لمه لقيت أن مفيش عربيه والوقت اتاخرت كان لازم اوافق وفقت اتعرف عليا قلتله اسمي نور قالي وأنا أسمي مروان قلي انا آسف كنت سمعك بتتكلمي فرنسي من ساعه ما قعدتي انتي بتشتغلي اي قلتله أنا مترجمه خارجية السون قسم فرنسي قالي أنا خريج كليه آثار وصلني وشكرته معرفش ليه كنت حسه اني هشوفه تاني روحت صليت أول مره أنام وانا مرتاحه حلمت حلم جميل جدا كنت وقفه عند البحر لبسه فستان ازرق وخمار لونه ابيض لقيته جاي وبيقولي أنا بحبك يا نور صحيت علي اذان الفجر حسيت نفسي طايره من الفرحه راحت الكافيه تاني يوم مجاش فضلت علي الحال ده شهر اروح علي أمل يجي مجاش سالت الجارسون عليه عشان يعرفه قالي ليه فتره مش بيجي بعد مرور الشهر حسيت نفسي حزينه جدا حسيت قلبي لي أول مره يتعلق بحد كنت مروحه كلما ماما بقولها عايزه حاجه قالتلي أه وعلي غير العادي بتاعها طلبت طلبات كتير جدا فضلت ساعتين اجيب في الطلبات لحد ما تعبت وروحت بقلها هي مش أغلب الحاجات دي عندنا في البيت قالتلي أه ومالوا ما الحاجه تبقا موجوده بزياده استغربت عشان مش العادي بتاعها تقول كده روحت صليت ونمت حسيت أن مش عايزه اروح الكافيه لكن مقدرتش أقعد في البيت قلت مش هشتغل النهارده أنا مخلصه اغلب شغلي نزلت اتمشي علي البحر وكنت لبسه الفستان الازرق والخمار اللي كنت لبسهم في الحلم ومكنتش فكره أنهم كانوا في الحلم اللبس ده نزلت واخدت روايه أنت لي وفضلت اقراها علي شاطئ البحر فجاه حسيت قلبي بيدق بسرعه كبيره جدا لقيته ورايا بيقولي نور مكنتش مصدقه كنت حسه أن من كتر ما وحشني بتخيل صوته مردتش أركز لاني حسه إني بقيت مجنونه بيه لمه لاقي إني مش برد جيه وقف قدامي قالي أنا آسف غبت كتير بس كان غضب عني أنا حبيتك من أول مره كنتي بتيجي فيها الكافيه أنا صاحب الكافيه وكل مره كنتي بتيجي كنت ببقا شايفك من الكاميرا اللي في مكتبي لكن قررت اني أظهر وأقرب منك لكن سمعت أنك شخصيه شديده ومش بتحبي حد يقرب منك او بتفكري في الحب حبيت أشوف رد فعلك لمه اغيب عنك كل الفتره دي عارفه مكنتش ببقا مبسوط والا مرتاح غير لمه ببقا شايفك كنت شخص مهمل في حياتي وأهلي دايما زعلنيني أني مش بخلي بالي من شغلي لكن اليوم اللي سمعت كلمهم فيه كنتي انتي أول حاجه عيني تيجي عليها في كاميرات المراقبه حسيت قلبي بينجذب ليكي ومسحور بعنيكي عينيكي بحر يا نور وانا غرقت فيها عارفه يا نور انت جيت نورتي عنيه عن كل حاجه حلوه أنا بحبك اوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي يا نور عيني حسيت عنيه بتستسلم قدامه عيط كتير من الفرحه قالي تقبلي تكوني مراتي في الدنيا والاخره يا نور قلتله موافقه قالي بصراحه أنا طلبت إيدك من والدتك وعي موافقه قالي تعالي عايز اوريكي حاجه روحت الكافيه لقيت ماما واهله واخته كلهم متجمعين وفي مأذون قلتله أيده قالي اهلي ووالدتك قالتله هو المأذون ليه جاي دلوقت قالي هنتجوز قالتله بالسرعه دي قالي اه حسيت أن بجد لقيت فرحه عمري معه كتبنا الكتاب بعدها باسبوع كان الفرح كنت حسه بسعادة كبيرة وحسه بأمان كبير معه كأنه عوض ربنا ليه أنا من الفرحة نفسي أقول للعالم كله اني بحبه وبشكر ربنا أنه رزقني باجمل نعمه في حياتي كلها وهو مروان ربنا يديمك ليا يا أجمل حاجه حصلت لي في حياتي كلها.
وكده تنتهي قصتي
الكاتبة آية محمد محسن عبد المنعم. ❝
❞ -البحر مكان جميل جدا يقضي فيه ناس اوقاتا جميلة وبعظهم يأتي لرابي المنظر المريح للاعصاب.ولكن هل تعلمون مذا يوجد في القاع؟تابعون لتعرفوا أحداث قصتنا. ❝ ⏤سرين بوجلال
❞
- البحر مكان جميل جدا يقضي فيه ناس اوقاتا جميلة وبعظهم يأتي لرابي المنظر المريح للاعصاب.ولكن هل تعلمون مذا يوجد في القاع؟تابعون لتعرفوا أحداث قصتنا
❞ (قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)💚
\"رغم الخراب اللي جوانا، في بذرة طيبة ورغبه لعمل الخير واوقات بنستغرب ونقول انه نفاق مش عيب تكون ناقص وتكمل غير صدقني هتكمل معاه، الخراب اللي جوانا بيترتب واحدة واحدة بالتدريج كدة، ونهئ روحنا لبداية جديدة\"
\"مرة وانا رايحه الدار بدري شفت ست كبيرة قاعدة علي جنب وفي ايديها مصحف واما تبص لها تحس انها في عالم تاني كدة صدقا وهي خارجه تمشي كانت في حفرة وهتقع فيها فـ لحقتها وشديتها قبل ما تقع فقالت:
_بارك الله فيكِ يا ابنتي لو مكنتيش موجودة مكنتش عارفه كان ممكن يحصلي ايه
=متقوليش كدة يا ست الكل حمدلله علي سلامتك
_الله يسلمك يا ضناية مالك شكلك مهموم
=انا للاسف عملت حاجز بيني ما بين ربنا ومش عارفه ارجع
\"سرحت دقيقه وفجأة لقيتني لا أرادي بعيط بصت ليا الست وحضنتني وقالت:
_ اوعي تيأسي يوم مهما حصل ومتضعفيش سيبي كل الناس واجري اقعدي علي سجادتك وناجيه وهيقبلك.
قال ﷺ: \" المجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه \".
=شكرا كدة ووعد مني هقرب من ربنا وعمري ما ابعد عنه بس تفتكري اما اقرب قلبي هيطيب.
_انا هقولك حاجه واحدة\"(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
\"قالت كلامها ده وقامت ومشيت وطيفها ما زال موجود بقربي استغربت اخر كلمها ومفهمتش بس فكرت فيه وفتحت النوتة بتعتي وكتبت:(\"يا أكملَ الخلقِ فيكَ القلبَ يبتهلُ ويترنمُ ناجيتُكَ فرحمِتنيِ وبشرتني\")
وقفلت النوتة وقمت اصلي ركعتين.
ـــــــــــ تسريع الاحداث
_حياء بقت ست الشيخه
\"رديت بضحك:
=انا مش شيخه زي ما بتقولي انا لسة موصلتش لمنزلة اقرب من منزلة الشيوخ، انا بس مجرد حد سمع بنصيحه حد يوم وجاهد علشان يقرب من ربنا تعالي.
_طيب ممكن اسالك حاجه
انتي ازاي يا حياء بتنالي رضا ربنا
=انا بنادم عادي زي زيك بس جالي وقت بعدت عن ربنا بس علشان قربه جميل وهو بيحبه عبده المطيع اما بعدت كل حاجه كانت بتحصل حتي لو وحشة بتخليني الف الف وارجعله، فـفي ليله رزقني بست كبيرة في السن مش اعرفها قالت لي اقرب منه وخدت كلامها حافز وقربت ومن يومها مبعدتش\"
_طيب وايه اخرتها
=جمال رؤيه وجه ربك ولقاء نبيك والصحابه الكرام الجنة تستاهل اي تعب.
_طيب لو قربت منه هيقبلني ويجبرني مهما كل اللي حصل مني
=اه ياحبييتي ان الله يغفر الذنوب جميعا
وان الله غفور رحيم وربنا مجيب الدعوات وبيحب عبده التواب
_جزاكِ الله خيرا يا حياء
=وحزاكِ المثل ياقلب حياء
\"وقبل ما تمشي حبيت اقولها بضع احرف غيرتني في يوم وقلت لها:
(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
\"مهما حصل متيأسش من نفسك وحاول تصلحها وجاهد كلنا جوانا بذرة خير وبإيدنا نزرعها ورد او شوك، ربنا جميل جدا وبيبعت لنا الخير اللي احنا بنبقي فاكرين انه بلاء، زي ما بتعافر علشان توصل لحلمك في الدنيا عافر علشان توصل لاكبر حلم والنجاة واخرة الطريق الجنة\"
#بقلم||حَنين سَيِد\"ذَات\"ة\" اِلنقَاب\"
#في حِڪَايتِي مَا يُشِبهڪ. ❝ ⏤حنين سيد
❞ (قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)💚
˝رغم الخراب اللي جوانا، في بذرة طيبة ورغبه لعمل الخير واوقات بنستغرب ونقول انه نفاق مش عيب تكون ناقص وتكمل غير صدقني هتكمل معاه، الخراب اللي جوانا بيترتب واحدة واحدة بالتدريج كدة، ونهئ روحنا لبداية جديدة˝
˝مرة وانا رايحه الدار بدري شفت ست كبيرة قاعدة علي جنب وفي ايديها مصحف واما تبص لها تحس انها في عالم تاني كدة صدقا وهي خارجه تمشي كانت في حفرة وهتقع فيها فـ لحقتها وشديتها قبل ما تقع فقالت:
_بارك الله فيكِ يا ابنتي لو مكنتيش موجودة مكنتش عارفه كان ممكن يحصلي ايه
=متقوليش كدة يا ست الكل حمدلله علي سلامتك
_الله يسلمك يا ضناية مالك شكلك مهموم
=انا للاسف عملت حاجز بيني ما بين ربنا ومش عارفه ارجع
_ اوعي تيأسي يوم مهما حصل ومتضعفيش سيبي كل الناس واجري اقعدي علي سجادتك وناجيه وهيقبلك.
قال ﷺ: ˝ المجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه ˝.
=شكرا كدة ووعد مني هقرب من ربنا وعمري ما ابعد عنه بس تفتكري اما اقرب قلبي هيطيب.
_انا هقولك حاجه واحدة˝(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
˝قالت كلامها ده وقامت ومشيت وطيفها ما زال موجود بقربي استغربت اخر كلمها ومفهمتش بس فكرت فيه وفتحت النوتة بتعتي وكتبت:(˝يا أكملَ الخلقِ فيكَ القلبَ يبتهلُ ويترنمُ ناجيتُكَ فرحمِتنيِ وبشرتني˝)
وقفلت النوتة وقمت اصلي ركعتين.
ـــــــــــ تسريع الاحداث
_حياء بقت ست الشيخه
˝رديت بضحك:
=انا مش شيخه زي ما بتقولي انا لسة موصلتش لمنزلة اقرب من منزلة الشيوخ، انا بس مجرد حد سمع بنصيحه حد يوم وجاهد علشان يقرب من ربنا تعالي.
_طيب ممكن اسالك حاجه
انتي ازاي يا حياء بتنالي رضا ربنا
=انا بنادم عادي زي زيك بس جالي وقت بعدت عن ربنا بس علشان قربه جميل وهو بيحبه عبده المطيع اما بعدت كل حاجه كانت بتحصل حتي لو وحشة بتخليني الف الف وارجعله، فـفي ليله رزقني بست كبيرة في السن مش اعرفها قالت لي اقرب منه وخدت كلامها حافز وقربت ومن يومها مبعدتش˝
_طيب وايه اخرتها
=جمال رؤيه وجه ربك ولقاء نبيك والصحابه الكرام الجنة تستاهل اي تعب.
_طيب لو قربت منه هيقبلني ويجبرني مهما كل اللي حصل مني
=اه ياحبييتي ان الله يغفر الذنوب جميعا
وان الله غفور رحيم وربنا مجيب الدعوات وبيحب عبده التواب
_جزاكِ الله خيرا يا حياء
=وحزاكِ المثل ياقلب حياء
˝وقبل ما تمشي حبيت اقولها بضع احرف غيرتني في يوم وقلت لها:
(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
˝مهما حصل متيأسش من نفسك وحاول تصلحها وجاهد كلنا جوانا بذرة خير وبإيدنا نزرعها ورد او شوك، ربنا جميل جدا وبيبعت لنا الخير اللي احنا بنبقي فاكرين انه بلاء، زي ما بتعافر علشان توصل لحلمك في الدنيا عافر علشان توصل لاكبر حلم والنجاة واخرة الطريق الجنة˝
❞ \"عِوض الله قريب\"
ما أجمل عِوض الله، يُعوضك الله بشخصٍ يصبح كل دنياك، و يعوضك عن كل ما مضى، تشعر معه بالطمأنينة و الفرح، وخوفه عليك؛ كأنه يريد تخبئتك من العالم، وتبقى أنت وهو معًا في عالمٍ آخر وحدكم، إن شعور أن يهتم أحدٌ تفاصيلك ويسمعك عند حديثك و إذا أخطأت ينصحك ويصحح لك أفكارك خوفًا عليك من أي شيء، شعورٌ جميلٌ جدًا، هو شيءٌ يرفع من روحنا فـتشعر ويكأنك ملكت العالم أجمع وأنك مطمئن مع هذا الشخص ، شعورٌ أفضل من الحب نفسه، الحب جميل أجل ولكن الإهتمام أجمل بِكثير، أن يهتم بك أحدٌ دون أن تطلب يكون هذا عِوض الله .
الكاتبة : حبيبة طه. ❝ ⏤حبيبه طه حسين
❞ ˝عِوض الله قريب˝
ما أجمل عِوض الله، يُعوضك الله بشخصٍ يصبح كل دنياك، و يعوضك عن كل ما مضى، تشعر معه بالطمأنينة و الفرح، وخوفه عليك؛ كأنه يريد تخبئتك من العالم، وتبقى أنت وهو معًا في عالمٍ آخر وحدكم، إن شعور أن يهتم أحدٌ تفاصيلك ويسمعك عند حديثك و إذا أخطأت ينصحك ويصحح لك أفكارك خوفًا عليك من أي شيء، شعورٌ جميلٌ جدًا، هو شيءٌ يرفع من روحنا فـتشعر ويكأنك ملكت العالم أجمع وأنك مطمئن مع هذا الشخص ، شعورٌ أفضل من الحب نفسه، الحب جميل أجل ولكن الإهتمام أجمل بِكثير، أن يهتم بك أحدٌ دون أن تطلب يكون هذا عِوض الله .