❞ قلمٍ من ذهب
لم أتخيل أن يخونني القلم، ذاك الرفيق الذي حملتُه كطفلٍ بين أصابعي، لم أتخيل أن أخوض حربًا مع الفراغ، أن أمد يدي لأمسك حلمي، فلا أقبض إلا على هواء بارد، أن أنادي الحروف بأسمائها، فلا تلتفت إليَّ، أن تفرّْ الكلمات من بين أنفاسي، كما تفرّْ الطيور من قفص اشتعل بالنار، جفَّ القلم، وتطاير الورق، واشتدَّ حولي ظلام لا يعرف الرحمة، غلفت الأتربة ملامح أحلامي، وتاهت روحي عني، كأنني غريب عن نفسي، كأن الإلهام قد خلع عني عباءته وهجرني في مفترق الطرق، صرختُ داخلي: \"أكنتُ أكتب حقًا، أم كنتُ أطارد سرابًا نسجته أوهامي، سرابًا تحوَّل رمادًا في رياح الغياب؟\" وفي ذروة العاصفة، لمعت ورقة قديمة؛ كأنها يد تنتشلني من الغرق، وكانت عليها عبارة تلمع وسط الخراب: \"الإلهام لا يخطئ الطريق أبدًا، لكنه يحب أن يختبر صبرنا،\" توقف العالم حولي، وسمعت قلبي ينبض بتلك الكلمات، أدركت فجأة أن الإلهام لم يرحل، وأنني أنا من أضعت الطريق إليه حين فقدت صبري، نهضتُ كمن يُبعث من رماده، عدت إلى مكتبي، نفضت الغبار عن أحلامي، أمسكت قلمي، أمسكته كأنني أمسك حياتي من جديد، ومع أول السطور، تدفقت الحروف كما لو كانت دماء جديدة في عروقي، حتى كتبت قصة أسميتها: \"بعد الفراق... بقلمٍ من ذهب.\"
لـِ ندى العطفي
بيلا. ❝ ⏤Nada Elatfe
❞ قلمٍ من ذهب
لم أتخيل أن يخونني القلم، ذاك الرفيق الذي حملتُه كطفلٍ بين أصابعي، لم أتخيل أن أخوض حربًا مع الفراغ، أن أمد يدي لأمسك حلمي، فلا أقبض إلا على هواء بارد، أن أنادي الحروف بأسمائها، فلا تلتفت إليَّ، أن تفرّْ الكلمات من بين أنفاسي، كما تفرّْ الطيور من قفص اشتعل بالنار، جفَّ القلم، وتطاير الورق، واشتدَّ حولي ظلام لا يعرف الرحمة، غلفت الأتربة ملامح أحلامي، وتاهت روحي عني، كأنني غريب عن نفسي، كأن الإلهام قد خلع عني عباءته وهجرني في مفترق الطرق، صرختُ داخلي: ˝أكنتُ أكتب حقًا، أم كنتُ أطارد سرابًا نسجته أوهامي، سرابًا تحوَّل رمادًا في رياح الغياب؟˝ وفي ذروة العاصفة، لمعت ورقة قديمة؛ كأنها يد تنتشلني من الغرق، وكانت عليها عبارة تلمع وسط الخراب: ˝الإلهام لا يخطئ الطريق أبدًا، لكنه يحب أن يختبر صبرنا،˝ توقف العالم حولي، وسمعت قلبي ينبض بتلك الكلمات، أدركت فجأة أن الإلهام لم يرحل، وأنني أنا من أضعت الطريق إليه حين فقدت صبري، نهضتُ كمن يُبعث من رماده، عدت إلى مكتبي، نفضت الغبار عن أحلامي، أمسكت قلمي، أمسكته كأنني أمسك حياتي من جديد، ومع أول السطور، تدفقت الحروف كما لو كانت دماء جديدة في عروقي، حتى كتبت قصة أسميتها: ˝بعد الفراق.. بقلمٍ من ذهب.˝
❞ رواية حُلمي♥️
البارت السابع
قالت الكلمه دي من هنا وديب انقض عليها زي الأسد لما بينقض عبي فريسته نزل فيها ضرب وكان بيضرب بغباء وعشان يكسرها لمسها وهي كانت قاعده تستحلفه بالله انه يسيبها
اسيل:-بالله عليك ي ديب سي بني انا اسفه والله استهلاك بالله ي ديب والله هموت هموت همو وقام اغمي عليها ديب لما لقاها فقدت الوعي وكانت سايحه في دمها بعد عنها وبعد كدا دخل الحمام استحمي ولبس وقام شايلها عشان يوديها المستشفي بس بقي أن هدومها متقطعة قام ملبسها ملحفه ولف ليها الخمار وركبها العربيه وراح علي المستشفي
ديب في المستشفي:-اي دكتوره بسرعه
واحده من الممرضات :- حضرتك الدكتور جاي
ديب بعصبيه:- أظن أن كلاامييييي واااضح انا قولت دكتورة
الممرضه:-انا اسفه ي بيه حاضر ونادت علي الدكتورة جات وكشفت عليها وطلعت لديب
الدكتورة:- دي حضرتك متعرضه لعنف لازم أبلغ البوليس
ديب بنبره حاده:- اياكي ثم اياكي حد يعرف خبر عن الموضوع دا فاهمه
الدكتورة :-لاءه بس حضرتك دا من واجبي وحضرتك لازم تقف وتشهد دا اذا بقي لو حضرتك اللي عامل كدا
ديب:-لو فكرتي بس مجرد تفكير إنك تقولي لحد ولو خيالك تبقي قولي علي نفسك يا رحمان يارحيم وعيالك دول هتلاقيهم ميتين ف احسن ليكي تتكتمي خاالص
الدكتورة بخوف :-حاضر وقامت سيباه وماشيه
ديب :-انتي مقولتليش هو فوق امته
الدكتورة:- دي صدمه علي حسب والله بس هي ممكن تفوق الصبح ان شاء الله
ديب:-ماشي
وقعدوا للصبح كانت هي لسه م فاقت ديب دخل عشان يشوفها لقاها لسه مفقتش كان في كوبايه ميه جنبها مسكها وقعد يتأمل فيها شويه
ديب ففي نفسه:- ملامحك برئيه اوييي وقعد يتأمل فيها وفي فاجاءه قام ماسك الكوبايه وقام كبها عليها
اسيل قامت مفزوعه :لا إله الا الله
ديب:- لا يقطه دا كله ولسه م فوقتي قلت افوقك
اسيل:-كتر خيرك احنا فين
ديب:-في المستشفي ي حلوه
اسيل كانت مرعوبه منه وخايفه من قربه ليها لانه كان قريب منها جدااا
ديب:-لسه ي حلوه لما نروح حسابك معايا في البيت
ومضي خروج من المستشفي وروح بيها
ديب\'-يلا جهازي ليا الاكل مش كفايه خلتيني مكلتش حاجه من امبارح
اسيل بصوت واطي:-تأكل السم الهاري ان شاء الله
ديب:-سمعتك ي حلوه ولو فكرتي تطولي لسانك دا تاني ياشاطره انتي عارفه انا هعمل اي اديكي جربتي
اسيل خافت حاضر حاضر وقامت محضره ليه الاكل وجات عشان تأكل عشان كانت هتموت من كتر الجوع
ديب:-انتي راحه فين ي حلوه
اسيل:-هاكل
ديب:-اااه لا ي حلوه لما تلاقيني باكل تفضلي واقفه مستنياني لحد م أخلص ولما أخلص تاكلي في المطبخ ماشي ي طعمه
اسيل:-هو انا كنت الخدامه اللي جايبها ليك أبوك
ديب قام ماسكها من شعرها :-شكلك ي قطه عاوزه تجربي تاني مصح
اسيل والدموع في عنيها من الوجع لا والله انا اسفه اسفه
ديب:-ايوا كدا انتي كدا شاطره كل اللي اقولك عليه يتسمع فاهمه وقال الكلمه الاخيره بزعيق
اسيل بدموع:-فاهمه
ديب:-ايوا كدا وأكل وخلص
ديب:-يلا لمي الاكل واعمليلي كوباية قهوه
اسيل:-حاضر حضرتك بتحبها ساده ولا مظبوطه
ديب:-ولا دي ولا دي بحبها مسكره وبسرعه يلا
اسيل عملتها وراحت تديهاله وهي بتدهاله هو بيمسكها منها قام بقصده مميل ايده وقعت نصها يعتبر علي اديها وكانت سخنه مولعه قامت راميه الكوبايه جات بقيتها علي رجل ديب ديب قام مصرخ فيها :-هاتي خلصي مطهر الجروح
اسيل راحت ولأنها متعرفش حاجه في البيت قعدت تدور عليه كتير ف اتأخرت وكان الجرح بتاعها بيسوء
ديب:-انتي متخلفة سنه عبال م تجيبي المطهر
اسيل:-اسفه بس م كنت عارفه مكانه
ديب \'؛خلصي طهري الجرح
اسيل طهرته وهو سابه وراح اوضته غير ونزل
اسيل شافته بس م عملت ليه اي اهتمام قعدت تطهر الجرح بتاعها بس كانت بتتالم وديب بيستمتع وهو بيشوفها بتتالم
ديب:-لعلمك اني ماشي رايح مشوار وهاجي متأخر يشك أجي الاقيكي نمتي فاهمه
اسيل بخوف:-حاضر
اسيل راحت اكلت وصلت عشان العصر كان اذن صلت الظهر والعصر عشان افتكرت ان هي م كانت صلت الظهر وروقت الشقه ونضفتها من الازاز ونامت صحت قبل العشاء صلت المغرب وقعدت تقراء شويه في المصحف ولقت العشاء اذنت صلت وخلصت وقامت فاتحه الشاشه علي قناة الكرتون وكانت بتسمع كراتين عشان تلهي نفسها نامت علي نفسها وهي نومها تقييل جدا بس كانت نايمه خايفه اصلا الساعه واحده بالليل ديب جيه وفتح الباب لقاها نايمه علي الكنبه
ياتري اي اللي هيحصل ديب هيعمل ليها أي و ادهم هل هيرجع زي الأول ولاءه
يارب يكون البارت عجبكم
⤶ڪ/آلاء ابـنـة\"ة محـمود 🦋..↺\". ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية حُلمي♥️
البارت السابع
قالت الكلمه دي من هنا وديب انقض عليها زي الأسد لما بينقض عبي فريسته نزل فيها ضرب وكان بيضرب بغباء وعشان يكسرها لمسها وهي كانت قاعده تستحلفه بالله انه يسيبها
اسيل:-بالله عليك ي ديب سي بني انا اسفه والله استهلاك بالله ي ديب والله هموت هموت همو وقام اغمي عليها ديب لما لقاها فقدت الوعي وكانت سايحه في دمها بعد عنها وبعد كدا دخل الحمام استحمي ولبس وقام شايلها عشان يوديها المستشفي بس بقي أن هدومها متقطعة قام ملبسها ملحفه ولف ليها الخمار وركبها العربيه وراح علي المستشفي
ديب في المستشفي:-اي دكتوره بسرعه
واحده من الممرضات :- حضرتك الدكتور جاي
ديب بعصبيه:- أظن أن كلاامييييي واااضح انا قولت دكتورة
الممرضه:-انا اسفه ي بيه حاضر ونادت علي الدكتورة جات وكشفت عليها وطلعت لديب
الدكتورة:- دي حضرتك متعرضه لعنف لازم أبلغ البوليس
ديب بنبره حاده:- اياكي ثم اياكي حد يعرف خبر عن الموضوع دا فاهمه
الدكتورة :-لاءه بس حضرتك دا من واجبي وحضرتك لازم تقف وتشهد دا اذا بقي لو حضرتك اللي عامل كدا
ديب:-لو فكرتي بس مجرد تفكير إنك تقولي لحد ولو خيالك تبقي قولي علي نفسك يا رحمان يارحيم وعيالك دول هتلاقيهم ميتين ف احسن ليكي تتكتمي خاالص
الدكتورة بخوف :-حاضر وقامت سيباه وماشيه
ديب :-انتي مقولتليش هو فوق امته
الدكتورة:- دي صدمه علي حسب والله بس هي ممكن تفوق الصبح ان شاء الله
ديب:-ماشي
وقعدوا للصبح كانت هي لسه م فاقت ديب دخل عشان يشوفها لقاها لسه مفقتش كان في كوبايه ميه جنبها مسكها وقعد يتأمل فيها شويه
ديب ففي نفسه:- ملامحك برئيه اوييي وقعد يتأمل فيها وفي فاجاءه قام ماسك الكوبايه وقام كبها عليها
اسيل قامت مفزوعه :لا إله الا الله
ديب:- لا يقطه دا كله ولسه م فوقتي قلت افوقك
اسيل:-كتر خيرك احنا فين
ديب:-في المستشفي ي حلوه
اسيل كانت مرعوبه منه وخايفه من قربه ليها لانه كان قريب منها جدااا
ديب:-لسه ي حلوه لما نروح حسابك معايا في البيت
ومضي خروج من المستشفي وروح بيها
ديب˝-يلا جهازي ليا الاكل مش كفايه خلتيني مكلتش حاجه من امبارح
اسيل بصوت واطي:-تأكل السم الهاري ان شاء الله
ديب:-سمعتك ي حلوه ولو فكرتي تطولي لسانك دا تاني ياشاطره انتي عارفه انا هعمل اي اديكي جربتي
اسيل خافت حاضر حاضر وقامت محضره ليه الاكل وجات عشان تأكل عشان كانت هتموت من كتر الجوع
ديب:-انتي راحه فين ي حلوه
اسيل:-هاكل
ديب:-اااه لا ي حلوه لما تلاقيني باكل تفضلي واقفه مستنياني لحد م أخلص ولما أخلص تاكلي في المطبخ ماشي ي طعمه
اسيل:-هو انا كنت الخدامه اللي جايبها ليك أبوك
ديب قام ماسكها من شعرها :-شكلك ي قطه عاوزه تجربي تاني مصح
اسيل والدموع في عنيها من الوجع لا والله انا اسفه اسفه
ديب:-ايوا كدا انتي كدا شاطره كل اللي اقولك عليه يتسمع فاهمه وقال الكلمه الاخيره بزعيق
اسيل بدموع:-فاهمه
ديب:-ايوا كدا وأكل وخلص
ديب:-يلا لمي الاكل واعمليلي كوباية قهوه
اسيل:-حاضر حضرتك بتحبها ساده ولا مظبوطه
ديب:-ولا دي ولا دي بحبها مسكره وبسرعه يلا
اسيل عملتها وراحت تديهاله وهي بتدهاله هو بيمسكها منها قام بقصده مميل ايده وقعت نصها يعتبر علي اديها وكانت سخنه مولعه قامت راميه الكوبايه جات بقيتها علي رجل ديب ديب قام مصرخ فيها :-هاتي خلصي مطهر الجروح
اسيل راحت ولأنها متعرفش حاجه في البيت قعدت تدور عليه كتير ف اتأخرت وكان الجرح بتاعها بيسوء
ديب:-انتي متخلفة سنه عبال م تجيبي المطهر
اسيل:-اسفه بس م كنت عارفه مكانه
ديب ˝؛خلصي طهري الجرح
اسيل طهرته وهو سابه وراح اوضته غير ونزل
اسيل شافته بس م عملت ليه اي اهتمام قعدت تطهر الجرح بتاعها بس كانت بتتالم وديب بيستمتع وهو بيشوفها بتتالم
ديب:-لعلمك اني ماشي رايح مشوار وهاجي متأخر يشك أجي الاقيكي نمتي فاهمه
اسيل بخوف:-حاضر
اسيل راحت اكلت وصلت عشان العصر كان اذن صلت الظهر والعصر عشان افتكرت ان هي م كانت صلت الظهر وروقت الشقه ونضفتها من الازاز ونامت صحت قبل العشاء صلت المغرب وقعدت تقراء شويه في المصحف ولقت العشاء اذنت صلت وخلصت وقامت فاتحه الشاشه علي قناة الكرتون وكانت بتسمع كراتين عشان تلهي نفسها نامت علي نفسها وهي نومها تقييل جدا بس كانت نايمه خايفه اصلا الساعه واحده بالليل ديب جيه وفتح الباب لقاها نايمه علي الكنبه
ياتري اي اللي هيحصل ديب هيعمل ليها أي و ادهم هل هيرجع زي الأول ولاءه
يارب يكون البارت عجبكم
⤶ڪ/آلاء ابـنـة˝ة محـمود 🦋.↺˝. ❝
❞ رواية بوحت بحبي لله
حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤
❞ رواية بوحت بحبي لله
حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ ديجور سرمدي
أقف بغرفتي، ألوح بثبات لحلمي الذي أصبح سديمًا قبل أن تبتعلني غرابيت الليل وديجور روحي السرمدي، تكامع ذكرياتي بعضها البعض، ذاك العناق الذي يُصيبني بالهزال، ويثكلني نفسي، قلبي يؤلمني، روحي باتت هزيلة، وحلمي أضحى سرابًا، ذكرياتي تتشكل أمام عينيّ؛ لتصنع وحشًا كاسر لا يرحم ضعفي، يجعل روحي تشتهي أن تفارق جسدي، لقد غدوت أحيا بظلام سرمدي بعدما نال قلبي ما ناله من الخذلان، كلما بحث عن النور، وحد نفسه بين أحضان الظلام محتجزًا، كلما أراد شيئًا أفل، وكلما خطى خُطوة نحو حلمه، بدا وكأنه سرابًا، كل محاولاته للفرار من الظلام نحو النور سدى، اليوم أدركت أن الظلام اختار قلبي ليكون سيد الظلام السرمدي، بئس الاختيار، وبئس العمل، أيظن أنه قادر على إحتجازي طوال الوقت حقًا؟
ألا يعلم أنني ذاك القلب الذي استحوذ عليه، في لبه نورًا لا ينطفيء؟
فليفعل ما يشاء ويظن كما يشاء، لم يعرف قلبي من قبل معنى الاستلام، ولا أريد أن أعلم كيف يبدو الاستلام ما دام نبض الفؤاد مستمرًا.
الكاتبة: ندى ممدوح. ❝ ⏤ندى ممدوح
❞ ديجور سرمدي
أقف بغرفتي، ألوح بثبات لحلمي الذي أصبح سديمًا قبل أن تبتعلني غرابيت الليل وديجور روحي السرمدي، تكامع ذكرياتي بعضها البعض، ذاك العناق الذي يُصيبني بالهزال، ويثكلني نفسي، قلبي يؤلمني، روحي باتت هزيلة، وحلمي أضحى سرابًا، ذكرياتي تتشكل أمام عينيّ؛ لتصنع وحشًا كاسر لا يرحم ضعفي، يجعل روحي تشتهي أن تفارق جسدي، لقد غدوت أحيا بظلام سرمدي بعدما نال قلبي ما ناله من الخذلان، كلما بحث عن النور، وحد نفسه بين أحضان الظلام محتجزًا، كلما أراد شيئًا أفل، وكلما خطى خُطوة نحو حلمه، بدا وكأنه سرابًا، كل محاولاته للفرار من الظلام نحو النور سدى، اليوم أدركت أن الظلام اختار قلبي ليكون سيد الظلام السرمدي، بئس الاختيار، وبئس العمل، أيظن أنه قادر على إحتجازي طوال الوقت حقًا؟
ألا يعلم أنني ذاك القلب الذي استحوذ عليه، في لبه نورًا لا ينطفيء؟
فليفعل ما يشاء ويظن كما يشاء، لم يعرف قلبي من قبل معنى الاستلام، ولا أريد أن أعلم كيف يبدو الاستلام ما دام نبض الفؤاد مستمرًا.