❞ الجزء الخامس
(عفتي والديوث)
بدءت مريم تحكي ودموعها لا تتوقف
انا كنت عايشه مع عائلتي ذيي ذي اي حد لحد مافي جت رساله لوالدتي علي تليفونها بتقول
(جوزك بيخونك وانتي نايمه علي ودنك والدليل اهو )صور كتير كتير اوي لبابا مع ستات كتيره
ماما وقتها انهارت علي قد حبها لبابا علي قد جرحها لما وجهيته وهو ما انكرش وطلبت الطلاق وهو ما اعترضش بس كان شرطه اني اكون معاه وهي تاخد توأمي معاها ولأن ماما ماكنش ليها حد بعد جدي الله يرحمه فوافقت وسابتني وهي مش راضيه
اينعم كان ليسه عندي عشر سنين بعد مش هنسا كلامها ابدا ليا
(حبيبتي يا مريم انا عارفه اني مش مقصره معاكي وكان نفسي اخدك معايا ذي اختك بس يا حبيبتي ابوكي عمره ما هسيبك ليا علشان طول عمره بيحبك انتي عن اختك بس انا دائما هطمن عليكي ودائما تاخدي بالك من نفسك ولو حسيت باي خطر انا موجوده اوعي تترددي انك تجيلي لو نص الليل انا هسيبك ونص روحي معاكي خدي بالك من نفسك )
وسابتني سابتني ومشيت وكأنها اخدت معاها سعادتي وهنايا
بابا كان دائما يرجع متاخر ومش مهتم بيا لا في دراسه ولا حياه كنت دائما مفتقده امي واختي روحي اللي اتاخدت مني غدر بسبب والدي
لحد ما في يوم وبعد تمن سنين كنت رايحه اطلع بطاقه وشفت اللي ما كنتش أتوقعه
~~~~~~~~~~~
عن رونال خرج الدكتور
فتحيه:خير يا دكتور طمني
محمد:ما تقلقيش يا حجه انا شاكك انها كدمه بس لازم تعمل الاشعه دي علشان اتاكد بس وكتب علي اسم الاشعه واعطها لها
فتحيه:طيب يا ابني في مركز علي اول الشارع هتروح تعمل فيه وقلي فين عيادتك
محمد:عيادتي هنا اتنقل عندكم لحد ما نطمن عليها
فتحيه:يعني حضرتك هتستناها لحد ما تجي
محمد :سيف باشا ماكد عليا ما امشي من هنا قبل ما اطمنه عليها
عندك شاي يا حجه ولا انزل اشربه علي القهوه لحد ما تخلص
فتحيه :يا ندامه يا ابني تعمل فينا معروف وتنزل تشرب الشاي تحت والله ما تحصل
رونال:طيب انزل انا بسرعه الحق علشان حضرتك اكيد مشغول
وقبل أن تنزل وجد الشاب الذي معه يستعد للمغادره معاها
فنظرت له باستغراب
فلاول مره يتكلم وقال:حضرتك انا لازم اكون معاكي احسن تحتاجي حاجه
رونال:لا شكرا ده منطقتنا يعني لو محتاجه حاجه هعرف اجيبها
الشاب:اعتبرني اخوكي بس سيف ماكد عليا لازم اكون معاكي لحد ما نطمن عليكي
رونال:لاحول ولاقوة الا بالله هو بالعافيه انا بقول لا
وانا بقول اه كان صوت فتحيه من وراءها فنظرت إليها سريعا رونال :له يا ست الكل لو حد شافه معايا في الحاره هيقولوا ايه
وقبل أن ترد فتحيه رد الشاب :ما تخافيش انا همشي وراءكي من بعيد انا اعرف الأصول كويس يا انسه رونال
رونال:امري لله اتفضل بس من بعيد لبعيد ها
نزلوا سويا وقبل أن يخرجوا من الباب أشار إليها أن تسبقه ففعلت
وهو وراءها في كل خطوه حتي وصلوا المركز
موظفه الاستقبال:اهلا اهلا رورو عاش من شافك
رونال بصدمه عاش من شافك انتي ايه اللي جابك هنا يا نرمين
(نرمين كانت صديقه رونال في الجامعه وظلت الي الان ولكن بينهم رسائل ولم يتقبلوا الا مره واحده من بعد انتهاء جامعتهم)
نرمين:انا شغاله هنا بالليل اصلي نقلت هنا في نفس الشارع
ففرحت رونال وقالت :بجد ده انا ساكنه هنا برضو كده بقا ملكيش حجه هنشوف بعض علطول
نرمين:ما قوليش انتي جايه هنا ليه خير
رونال:تصدقي شفتك ونسيت كل حاجه
انا عربيه خبطتني وعاوزه اعمل اشعه
نرمين :انهي حمار ده اللي عمل كده
رونال:يابت بس بلاش لسانك ده ده واحد من طرفه جيي معايا وأشارت إلي الشاب الذي يقف بعيد وعندما نظرت إليه نرمين احس بطعنه في قلبه وهي ايضا
نرمين:مين المز ده يا بت
رونال:مااعرفش ده جاي من عند مديري
نرمين:لا استني مش انتي قولتلي من طرف اللي خبطك ازاي دلوقتي من طرف المدير
رونال:ده موضوع يطول شرحه خليني اعمل الاشعه علشان الدكتور مستني عن فتحيه
نرمين:طيب خشي علشان الدكتور همشي ولما تطلعي حاسبي
رونال:ماشي يا ستي
دخلت رونال الي الغرفه واقترب الشاب من نرمين
وقال :اتفضلي فلوس الاشعه وأخرج من جيبه خمسه الآلاف جنيه
نرمين:حضرتك اولا هي هتطلع تحسبني وثانيا حتي لو المبلغ ده كبير اوووي يا.....
الشاب:انا رسلان السيوفي
فشهقت نرمين وقالت انت رسلان السيوفي معقول
رسلان:اه والله انا هو
نرمين :وايه اللي جابك حتتنا
رسلان:لا ده موضوع يطول شرحه ممكن دقيقه من موبايلك
نرمين:معقول رسلان السيوفي مش معاه رصيد في تليفونه
رسلان :معلش نسيت اشحن
نرمين:امري لله خد بس أنجز وقول للي انت هتكلمه أن ده سنترال علشان ما يكلمش هنا تاني
ضحك رسلان واخذ الموبايل ودقيقه وكان موبايله بيرن فكنسل واعطا نرمين تليفونها
رسلان:ده رقمي الخاص لو حبيتي تعرفي انا ايه اللي جابني هنا ابقي كلمني أو رني بس وانا اتصل بيكي
وبعدين يلا خدي فلوس الاشعه بقا
فضحكت نرمين وأخذت منه جزء من الفلوس التي معاه وأعطته الوصل ودلفت الي غرفه وبعدها بدقيقه
جاء عامل البوفيه ومعاه قهوه مضبوطه وقدمها له
رسلان:والله جت في وقتها بس انا ما طلبتش حاجه
عامل البوفيه:مدام نرمين هي اللي قلتي قهوتك مضبوطه
فهمس بين نفسه ودي عرفت ازاي
وفابتسم وعندما رفع رأسه وجد أمامه
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الخامس
(عفتي والديوث)
بدءت مريم تحكي ودموعها لا تتوقف
انا كنت عايشه مع عائلتي ذيي ذي اي حد لحد مافي جت رساله لوالدتي علي تليفونها بتقول
(جوزك بيخونك وانتي نايمه علي ودنك والدليل اهو )صور كتير كتير اوي لبابا مع ستات كتيره
ماما وقتها انهارت علي قد حبها لبابا علي قد جرحها لما وجهيته وهو ما انكرش وطلبت الطلاق وهو ما اعترضش بس كان شرطه اني اكون معاه وهي تاخد توأمي معاها ولأن ماما ماكنش ليها حد بعد جدي الله يرحمه فوافقت وسابتني وهي مش راضيه
اينعم كان ليسه عندي عشر سنين بعد مش هنسا كلامها ابدا ليا
(حبيبتي يا مريم انا عارفه اني مش مقصره معاكي وكان نفسي اخدك معايا ذي اختك بس يا حبيبتي ابوكي عمره ما هسيبك ليا علشان طول عمره بيحبك انتي عن اختك بس انا دائما هطمن عليكي ودائما تاخدي بالك من نفسك ولو حسيت باي خطر انا موجوده اوعي تترددي انك تجيلي لو نص الليل انا هسيبك ونص روحي معاكي خدي بالك من نفسك )
وسابتني سابتني ومشيت وكأنها اخدت معاها سعادتي وهنايا
بابا كان دائما يرجع متاخر ومش مهتم بيا لا في دراسه ولا حياه كنت دائما مفتقده امي واختي روحي اللي اتاخدت مني غدر بسبب والدي
لحد ما في يوم وبعد تمن سنين كنت رايحه اطلع بطاقه وشفت اللي ما كنتش أتوقعه
~~~~~~~~~~~
عن رونال خرج الدكتور
فتحيه:خير يا دكتور طمني
محمد:ما تقلقيش يا حجه انا شاكك انها كدمه بس لازم تعمل الاشعه دي علشان اتاكد بس وكتب علي اسم الاشعه واعطها لها
فتحيه:طيب يا ابني في مركز علي اول الشارع هتروح تعمل فيه وقلي فين عيادتك
محمد:عيادتي هنا اتنقل عندكم لحد ما نطمن عليها
فتحيه:يعني حضرتك هتستناها لحد ما تجي
محمد :سيف باشا ماكد عليا ما امشي من هنا قبل ما اطمنه عليها
عندك شاي يا حجه ولا انزل اشربه علي القهوه لحد ما تخلص
فتحيه :يا ندامه يا ابني تعمل فينا معروف وتنزل تشرب الشاي تحت والله ما تحصل
رونال:طيب انزل انا بسرعه الحق علشان حضرتك اكيد مشغول
وقبل أن تنزل وجد الشاب الذي معه يستعد للمغادره معاها
فنظرت له باستغراب
فلاول مره يتكلم وقال:حضرتك انا لازم اكون معاكي احسن تحتاجي حاجه
رونال:لا شكرا ده منطقتنا يعني لو محتاجه حاجه هعرف اجيبها
الشاب:اعتبرني اخوكي بس سيف ماكد عليا لازم اكون معاكي لحد ما نطمن عليكي
رونال:لاحول ولاقوة الا بالله هو بالعافيه انا بقول لا
وانا بقول اه كان صوت فتحيه من وراءها فنظرت إليها سريعا رونال :له يا ست الكل لو حد شافه معايا في الحاره هيقولوا ايه
وقبل أن ترد فتحيه رد الشاب :ما تخافيش انا همشي وراءكي من بعيد انا اعرف الأصول كويس يا انسه رونال
رونال:امري لله اتفضل بس من بعيد لبعيد ها
نزلوا سويا وقبل أن يخرجوا من الباب أشار إليها أن تسبقه ففعلت
وهو وراءها في كل خطوه حتي وصلوا المركز
موظفه الاستقبال:اهلا اهلا رورو عاش من شافك
رونال بصدمه عاش من شافك انتي ايه اللي جابك هنا يا نرمين
(نرمين كانت صديقه رونال في الجامعه وظلت الي الان ولكن بينهم رسائل ولم يتقبلوا الا مره واحده من بعد انتهاء جامعتهم)
نرمين:انا شغاله هنا بالليل اصلي نقلت هنا في نفس الشارع
ففرحت رونال وقالت :بجد ده انا ساكنه هنا برضو كده بقا ملكيش حجه هنشوف بعض علطول
نرمين:ما قوليش انتي جايه هنا ليه خير
رونال:تصدقي شفتك ونسيت كل حاجه
انا عربيه خبطتني وعاوزه اعمل اشعه
نرمين :انهي حمار ده اللي عمل كده
رونال:يابت بس بلاش لسانك ده ده واحد من طرفه جيي معايا وأشارت إلي الشاب الذي يقف بعيد وعندما نظرت إليه نرمين احس بطعنه في قلبه وهي ايضا
نرمين:مين المز ده يا بت
رونال:مااعرفش ده جاي من عند مديري
نرمين:لا استني مش انتي قولتلي من طرف اللي خبطك ازاي دلوقتي من طرف المدير
رونال:ده موضوع يطول شرحه خليني اعمل الاشعه علشان الدكتور مستني عن فتحيه
نرمين:طيب خشي علشان الدكتور همشي ولما تطلعي حاسبي
رونال:ماشي يا ستي
دخلت رونال الي الغرفه واقترب الشاب من نرمين
وقال :اتفضلي فلوس الاشعه وأخرج من جيبه خمسه الآلاف جنيه
نرمين:حضرتك اولا هي هتطلع تحسبني وثانيا حتي لو المبلغ ده كبير اوووي يا...
الشاب:انا رسلان السيوفي
فشهقت نرمين وقالت انت رسلان السيوفي معقول
رسلان:اه والله انا هو
نرمين :وايه اللي جابك حتتنا
رسلان:لا ده موضوع يطول شرحه ممكن دقيقه من موبايلك
نرمين:معقول رسلان السيوفي مش معاه رصيد في تليفونه
رسلان :معلش نسيت اشحن
نرمين:امري لله خد بس أنجز وقول للي انت هتكلمه أن ده سنترال علشان ما يكلمش هنا تاني
ضحك رسلان واخذ الموبايل ودقيقه وكان موبايله بيرن فكنسل واعطا نرمين تليفونها
رسلان:ده رقمي الخاص لو حبيتي تعرفي انا ايه اللي جابني هنا ابقي كلمني أو رني بس وانا اتصل بيكي
وبعدين يلا خدي فلوس الاشعه بقا
فضحكت نرمين وأخذت منه جزء من الفلوس التي معاه وأعطته الوصل ودلفت الي غرفه وبعدها بدقيقه
جاء عامل البوفيه ومعاه قهوه مضبوطه وقدمها له
رسلان:والله جت في وقتها بس انا ما طلبتش حاجه
عامل البوفيه:مدام نرمين هي اللي قلتي قهوتك مضبوطه
فهمس بين نفسه ودي عرفت ازاي
وفابتسم وعندما رفع رأسه وجد أمامه
يتبع. ❝
❞ يجلس في الصالون مجموعة من الناس، يتحدث الجراح عن جراحاته التي أذهلت العالم، ويتحدث المهندس عن تصميم مبنى أحتار صغار المهندسين في كيفية تصميمه في دقائق أثناء شرب الشاي، والمحامي .. والسيدة .. والشاب .. وأترك الجلسة وأنا مستاء من هذه الأحاديث الذاتية التي يملؤها الأكاذيب، أترك المكان وأمر بمتجر أشتري منه لوازمي يحملها صبي المتجر حتى البيت حيث اسارع إلى سريرى وبعد ساعة أتذكر أنني تركت الصبي بالباب دون دفع أجره .. حتى أنا مشغول بذاتي. ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ يجلس في الصالون مجموعة من الناس، يتحدث الجراح عن جراحاته التي أذهلت العالم، ويتحدث المهندس عن تصميم مبنى أحتار صغار المهندسين في كيفية تصميمه في دقائق أثناء شرب الشاي، والمحامي . والسيدة . والشاب . وأترك الجلسة وأنا مستاء من هذه الأحاديث الذاتية التي يملؤها الأكاذيب، أترك المكان وأمر بمتجر أشتري منه لوازمي يحملها صبي المتجر حتى البيت حيث اسارع إلى سريرى وبعد ساعة أتذكر أنني تركت الصبي بالباب دون دفع أجره . حتى أنا مشغول بذاتي. ❝
❞ في مصر الحياة عبارة عن روتين قاتل
يتكرر كل يوم باستمرار...... حتى تحولت الحياة إلى كابوس يأبى أن ينتهي
نستيقظ من النوم..... نذهب لإحضار الإفطار..... نشرب الشاي........ يتم تعويم الجنيه........ نذهب إلى العمل....... نتشاجر...... نصرخ........ نتصالح........ يتم تعويم الجنيه..... نعود من العمل...... نتناول الغداء....... نشرب الشاي........ يتم تعويم الجنيه
إن الإصرار و والمثابرة التي أراها في الجنيه المصري مُبْهِرَةٌ بحق
أقترح أن تُلغَى دورات التنمية البشرية و يتم استبدالها بشاشة كبيرة يظهر عليها سعر الجنيه مقابل سعر الدولار.
\"حسن ابوجليِّل\"
5 فبراير 2024. ❝ ⏤Hassan Aboglail
❞ في مصر الحياة عبارة عن روتين قاتل
يتكرر كل يوم باستمرار... حتى تحولت الحياة إلى كابوس يأبى أن ينتهي
نستيقظ من النوم... نذهب لإحضار الإفطار... نشرب الشاي.... يتم تعويم الجنيه.... نذهب إلى العمل.... نتشاجر... نصرخ.... نتصالح.... يتم تعويم الجنيه... نعود من العمل... نتناول الغداء.... نشرب الشاي.... يتم تعويم الجنيه
إن الإصرار و والمثابرة التي أراها في الجنيه المصري مُبْهِرَةٌ بحق
أقترح أن تُلغَى دورات التنمية البشرية و يتم استبدالها بشاشة كبيرة يظهر عليها سعر الجنيه مقابل سعر الدولار.
˝حسن ابوجليِّل˝
5 فبراير 2024. ❝
❞ عاد للبيت باكراً فوجدها تقف في حديقة المنزل
مع أن الطقس بارد ، والمطر يهطل بغزارة !
_فقالت بعد أن سألها عن السبب :
_لكل إنسان طقوسه الخاصة عندما ينهمر الغيث ،ماذا عنك؟
ماذا تفعل أنتَ عندما ينهمر الغيث؟!
_قال:
أنا أدخل للبيت بسرعة،أشعل المدفأة ومن ثم أشرب الشاي ،ولا أبقى كالمجانين تحت المطر كي لا أمرض!
_قالت بغضب:
لاتقل مطراً فإنه غيث!!
📆📌🖇
______________________
هنا وصلتُ في كتابة روايتي ♥🖇. ❝ ⏤♥❄قارئة❄♥
❞ عاد للبيت باكراً فوجدها تقف في حديقة المنزل
مع أن الطقس بارد ، والمطر يهطل بغزارة !
_فقالت بعد أن سألها عن السبب :
_لكل إنسان طقوسه الخاصة عندما ينهمر الغيث ،ماذا عنك؟
ماذا تفعل أنتَ عندما ينهمر الغيث؟!
_قال:
أنا أدخل للبيت بسرعة،أشعل المدفأة ومن ثم أشرب الشاي ،ولا أبقى كالمجانين تحت المطر كي لا أمرض!
_قالت بغضب:
لاتقل مطراً فإنه غيث!!
📆📌🖇
_____________________ هنا وصلتُ في كتابة روايتي ♥🖇. ❝