❞ #مشاهد_من_السينما_المصرية
#يوسف-السباعي
– إنت تعرف هانم الخياطة منين
= ومين قالّك إني أنا أعرفها !!
– أومال إزاي ندهِت عليك باسمك ؟ وإزاي تقولك ودّنا ومتنسناش إذا كنت عمرك ما شوفتها قبل كده ؟
= وأنا إيش عرفني بقى ؟
– افتكر كويس .. ولا فقدت الذاكرة إنت كمان ؟
= لأني قابلتها .. رحتلها اسكندرية واشتريت سكوتها بالفلوس عشان أهدم آخر دليل عندك .. عايزة إيه بقى ؟
- يعني أنا نادية مش فوزية ؟
= نادية ؟ انتي وقتها لا كنتي نادية ولا كنتي فوزية .. كنتي واحدة مرمية في المستشفى زي الأموات ..
إنتي عاوزة تعرفي إيه الحكاية .. أنا هحكيلك الحكاية إيه ..
يومها بعد الغارة وصلت البيت كل ما أقابل حد يقولي العروسة ماتت .. العروسة ماتت .. تصورت إنك إنتي اللي مُتّي والثروة كلها بقت بتاعة مراتي فوزية يعني بتاعتي أنا .. خدت سامية على كتفي و جريت زي المجنون على المستشفى وصلت قالولي الست فوق في أوضتها مغمى عليها .. طلعت فتحت الباب لقيتك إنتي
سألوني مين دي ؟ قولتلهم نادية و كتبت اسمك بنفسي في سجل المستشفى .. وبعدها قعدت أفكر .. مراتي فوزية ماتت والثروة كلها بقت بتاعتك انتي .. وأنا و بنتي خسرنا كل حاجة ومش عارف حتى إيه اللي هيحصلنا تاني يوم
وانتي قدامي مرمية فالمستشفى من غير ذاكرة، من غير شخصية مش عارفة حد، مش عارفة حتى إنتي مين، على طول خرجتك من المستشفى ومن يومها بقيتي مراتي أم بنتي ..
– وضيّعت عليّ ١٥ سنة من عمري
(الليلة الأخيرة). ❝ ⏤مجموعة من المؤلفين
– إنت تعرف هانم الخياطة منين
= ومين قالّك إني أنا أعرفها !!
– أومال إزاي ندهِت عليك باسمك ؟ وإزاي تقولك ودّنا ومتنسناش إذا كنت عمرك ما شوفتها قبل كده ؟
= وأنا إيش عرفني بقى ؟
– افتكر كويس . ولا فقدت الذاكرة إنت كمان ؟
= لأني قابلتها . رحتلها اسكندرية واشتريت سكوتها بالفلوس عشان أهدم آخر دليل عندك . عايزة إيه بقى ؟
- يعني أنا نادية مش فوزية ؟
= نادية ؟ انتي وقتها لا كنتي نادية ولا كنتي فوزية . كنتي واحدة مرمية في المستشفى زي الأموات .
إنتي عاوزة تعرفي إيه الحكاية . أنا هحكيلك الحكاية إيه .
يومها بعد الغارة وصلت البيت كل ما أقابل حد يقولي العروسة ماتت . العروسة ماتت . تصورت إنك إنتي اللي مُتّي والثروة كلها بقت بتاعة مراتي فوزية يعني بتاعتي أنا . خدت سامية على كتفي و جريت زي المجنون على المستشفى وصلت قالولي الست فوق في أوضتها مغمى عليها . طلعت فتحت الباب لقيتك إنتي
سألوني مين دي ؟ قولتلهم نادية و كتبت اسمك بنفسي في سجل المستشفى . وبعدها قعدت أفكر . مراتي فوزية ماتت والثروة كلها بقت بتاعتك انتي . وأنا و بنتي خسرنا كل حاجة ومش عارف حتى إيه اللي هيحصلنا تاني يوم
وانتي قدامي مرمية فالمستشفى من غير ذاكرة، من غير شخصية مش عارفة حد، مش عارفة حتى إنتي مين، على طول خرجتك من المستشفى ومن يومها بقيتي مراتي أم بنتي .
– وضيّعت عليّ ١٥ سنة من عمري
(الليلة الأخيرة). ❝
❞ مسلسل جرح العائلة ( الحلقه الثامنة )
المعلم طارق: لماذا طلبت هذا الطلب هل أنت معجب بها أم رأيتها مناسبة؟!
هنا صمت علي قليلًا.
علي: معجب بها يا معلم منذ أول يوم رأيتها فيه.
المعلم طارق: أنت فتى جيد ولكن لا أستطيع أن أجبر ابنتي علي شيء لا توافق عليه، سوف أعرض عليها الأول.
علي: خذ وقتك يا معلم.
في أثناءحديثهم أتت لينا إلى والدها وهنا خرج علي من المكتب.
لينا: ماذا حدث يا أبي لماذا وجهك هكذا؟!
المعلم طريق: سعيد وحزين في نفس الوقت.
لينا : كيف هذا؟!
المعلم طارق: أتى علي لكي يطلبك مني سعيد لأنك كبرت سوف تتزوجي وحزين لانكي سوف تتركيني ما رأيك.
لينا: علي فتي جيد ولكن لا يملك شيء.
معلم طارق: ماذا تقصدي لا يملك شيء؟!
لينا: لا يملك منزل.
المعلم طارق: علي فتي جيد الدنيا كانت ظالمه معه أنا أساعده لكي يبدأ في حياته من جديد لا تنظري الي الماديات يا ابنتي.
لينا : لم أقصد هذا يا أبي ولكن أتحدث معك أنني موافقة.
المعلم طارق: ابنتي الجميلة سوف تكون أجمل عروسة.
خرجت لينا من عند والدها وخرج المعلم طارق لكي ينادي علي علي.
معلم طارق : علي.
علي: نعم يا معلم.
المعلم طارق : تعال إلى هنا.
ذهب علي إلى غرفة المعلم طارق.
المعلم طارق : هل تعلم يا علي أن لينا ابنتي الوحيدة تعيش معي منذ صغرها منذ وفاة والدتها.
علي: رحمة الله على زوجتك وأن شاء الله ترى ابنتك دائما في أحسن حال الله يديمكم لبعض.
المعلم طارق : أريد ان أجعلها سعيدة لو يمكنني أن أحضر لها نجمة من السماء لكنت فعلت هذا وأنا لم أجد أفضل منك لكي أعطيك أبنتي.
انتظروا الحلقة التاسعة
بقلم هويدا صبري
#أسيرةـالليل. ❝ ⏤Howayda Sabry
❞ مسلسل جرح العائلة ( الحلقه الثامنة )
المعلم طارق: لماذا طلبت هذا الطلب هل أنت معجب بها أم رأيتها مناسبة؟!
هنا صمت علي قليلًا.
علي: معجب بها يا معلم منذ أول يوم رأيتها فيه.
المعلم طارق: أنت فتى جيد ولكن لا أستطيع أن أجبر ابنتي علي شيء لا توافق عليه، سوف أعرض عليها الأول.
علي: خذ وقتك يا معلم.
في أثناءحديثهم أتت لينا إلى والدها وهنا خرج علي من المكتب.
لينا: ماذا حدث يا أبي لماذا وجهك هكذا؟!
المعلم طريق: سعيد وحزين في نفس الوقت.
لينا : كيف هذا؟!
المعلم طارق: أتى علي لكي يطلبك مني سعيد لأنك كبرت سوف تتزوجي وحزين لانكي سوف تتركيني ما رأيك.
لينا: علي فتي جيد ولكن لا يملك شيء.
معلم طارق: ماذا تقصدي لا يملك شيء؟!
لينا: لا يملك منزل.
المعلم طارق: علي فتي جيد الدنيا كانت ظالمه معه أنا أساعده لكي يبدأ في حياته من جديد لا تنظري الي الماديات يا ابنتي.
لينا : لم أقصد هذا يا أبي ولكن أتحدث معك أنني موافقة.
المعلم طارق: ابنتي الجميلة سوف تكون أجمل عروسة.
خرجت لينا من عند والدها وخرج المعلم طارق لكي ينادي علي علي.
معلم طارق : علي.
علي: نعم يا معلم.
المعلم طارق : تعال إلى هنا.
ذهب علي إلى غرفة المعلم طارق.
المعلم طارق : هل تعلم يا علي أن لينا ابنتي الوحيدة تعيش معي منذ صغرها منذ وفاة والدتها.
علي: رحمة الله على زوجتك وأن شاء الله ترى ابنتك دائما في أحسن حال الله يديمكم لبعض.
المعلم طارق : أريد ان أجعلها سعيدة لو يمكنني أن أحضر لها نجمة من السماء لكنت فعلت هذا وأنا لم أجد أفضل منك لكي أعطيك أبنتي.
❞ الــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبارت الـــــــثالث
مر اسبوع من الهدوء بين ابطالنا عند ليلى طلعت نتيجتها الثانوية بنتيجة شرف وفخر وابوها أفتخر فيها ووعدها يدخلها التخصص اللي بنفسها والفرحة مش واسعتها
عند يسرى بدات تجهز لعرسها من مول لــ مول والحجوزات وعند الكوافير الفرحة عامره بيتهم
عند منى كبرت علاقتها مع سهى ومنى للان تعتقد ان سهى بنت وبتكلمها بكل عفوية اصبحت جزء من يومها ما يمر يوم الا ويتكلموا بأدق تفاصيلهم
عند ام طلال بناتها كالعادة كل يوم يجهزوا الحمرية ويخرجوا يبيعوها بكل هدوء ويرجعوا لبيتهم بكل هدوء
وطلال كالعادة اهمل جامعته وانطرد منها والان بين الاسواق والمولات هو وصاحبه عامر
عبدالله مركز بعد دراسته ومتجاهل صاحبه محمد وتفاهته وما بقى شيء من حفل التخرج
عند يسرى كانت في غرفتها تتأكد ان كل اشياءها جاهزة
اتصل عليها زوجها (صادق ) : كيف حالش يا عروستي
يسرى خجلت : الحمد لله عروستك تسال عنك
صادق ابتسم : الحمد لله متى تجيني
يسرى ماردت
صادق فهم عليها : اموت على اللي يستحون
يسرى : صادق تحتاج شي امي تناديني
صادق ضحك على سكوتها : الله معش عتوصلي لعندي وابسر فين بتهربي مني
يسرى تكلمت بهدوء : باي
صادق : باي حبيبي
خلونا نتعرف على صادق
_ صادق عمره 25 سنه خريج اداره اعمال بدرجة امتياز وشخصيته جذابه انسان واعي وعاقل يحب يسرى من لما كان صغير اهل يسرى واهل صادق كانوا جيران صادق راسم احلامه مع يسرى وجاء اليوم اللي يتخرج ويجي يخطبها _
قامت يسرى ونزلت لعند امها : اهلين ببنتي العروسة
يسرى تحضن امها : الله لايحرمني منش يا نور العين
ام يسرى : اتصلتي على صادق
يسرى تذكرت : ايوه
ام يسرى : ها يابنتي انتبهي لزوجش خليش حرمة عاقله تهتم بزوجها وببيتها الرجال يحب المرة المهتمة الحنونة
يسرى وهي تسمع لنصائح امها : ان شاء الله يمه لطيفة اتصلت قالت حجزت عند الكوافير اللي في ****
ام يسرى : احلى كوافير الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين باست راس امها وطلعت
_ابو يسرى اسمه (احمد ) عمره 54 ذو هيبه وشخصية مرموقة تخصصه هندسة معمارية متزوج من حب طفولته ام يسرى وربي رزقه ببنت واحده اللي هي يسرى
_ام يسرى اسمها (شمه ) عمرها 40 امرأه طيبة وقلبها حنون عشان كذا حبها احمد شديدة الجمال
عند ليلى بدات تدور على تخصص يناسب معدلها الحلو والتحقت بورش تدريبيه على النت كملت غلقت النت نزلت عند امها : مساء الخير ياست الكل
ام عبدالله : مساء النور كيف حصلتي تخصص
ليلى : ايه حصلت اشتي ادخل هندسة مدنية
ام عبدالله : ماينفع هذا التخصص يا بنتي هذا التخصص حق العيال دوري تخصص يناسب انوثتش
ليلى تذمرت : الشريعة لا الطب لا الهندسة لا وش عاد باقي
ام عبدالله : شوفي شي مناسب عشان ابوش والعادات والتقاليد ماتسمح للبنت انه تدخل تخصص حق رجال
ليلى : تمام
نروح عند منى كانت جالسة على السناب شات تكلم صاحبتها سهى ...
سهى: اقول يا منى انتي ماعندش ام و اب
منى جرحها الكلام : لا ماعندي
سهى : ممكن اعرف التفاصيل
منى : حصل خلافات بينهم وانفصلوا والان اني ببيت عمتي وعمي متكفلين بي وبـ اختي
سهى : ها الاباء والامهات يتزوجو ويخلفوا وينفصلوا والعيال يتبهذلوا
منى : ايوه هذا الشي المستفيدين منه
سهى : اسف على سؤالي
منى : عادي
سهى : تعجبني قوتش
منى : تصدقي يا سهى اني بديت احبش
سهى ابتسمت : عنجددددد
منى انحرجت : ايوه
سهى بدأت تستدرجها شوية : واني كمان
منى لانها ماعندها احد بدأت ترتاح معها وتفضفض لها : الله يديمش لي والله اني ارتاح معش
سهى : امين .. منى ممكن طلب صغير
منى : اطلبي
سهى : اشتي اشوفش
منى : قلت لش ان عمتي ماتخلني اشوف احد ما تعرفها هي
سهى : واني اش ذنبي عادي اجي لش بسيارتي الاقيش وانتي تجي
منى : لا ما اقدر
سهى : كم بتجلسي كذا اشتي اشوفش...رسلي لي بصورتش عشان اشوفك واني برسلش بصورتي
منى خافت شويه : بس توعديني انش تخبيها معش
سهى : اخبيها في عيوني ولا تخافي
منى خرجت للاستوديو وخرجت لها صورة وهي لابسه بنطلون ماسك عليها مع بلوزه حمراء
ماسك على صدرها وشعرها مفتوح : هذي اني وسوت فيس مستحي
سهى حملت الصورة فتحت عيونها من الجمال : ما شاء الله هذه انتي قمررر
منى استحت : ايوه .. عاد باقي انتي رسلي لي بصورتش
سهى خرجت تدور في الاستوديو عن صورة بنات ورسلت لها : هذه اني
منى : جميله ما شاء الله
.. منى خافت : انتبهي لصورة يا سهى لو عرفوا اهلي بيقتلوني
سهى ابتسمت بسخرية من عفويتها : تمام مايهمش
غلقت منى النت وقلبها شبة مرتاح من الشي اللي سوته اخذت نفسها ونزلت عند عمتها وعمها شافتهم جالسين يتابعوا الاخبار منى : سلام
جميلة : وعليكم السلام وش تسوي لوحدش في الغرفة
منى تضايقت من التحقيق : ولا شيء كنت نائمة وعادني صحيت
جميلة : خذي سماح وديها غرفتها وارجعي تعالي غسلي المواعين اللي بالمطبخ ومسحيه ونظفيه ونادي اختش هيفاء معش
منى اخذتها وطلعت بتعب من الظلم بين نفسها الله يزوجني واتخارج منهم
طلعتها ورجعت سوت مثل ماقالت لها عمتها ونادت اختها وبدأت
عند طلال الفرحة مش واسعته اخيرا قدر يوصل لصور منى ما عاد باقي غير شوية وتكون بين يديه ابتسم ابتسامة نصر اخذ جواله اتصل لعامر : الو
عامر : هلا
طلال : تعال للوكيشن ** اشتيك في موضوع
عامر : حاضر يا شيخ الشباب
غلق طلال وابتسم قام لبس وشيك على نفسه نزل عند شاف امه وخواته بالمطبخ : سلام
ام طلال فز قلبها هذه اول مره ابنها يجي ويكلمها : هلا بولدي
طلال بسخرية وابتسم ورفع حاجبه: تخرجوا تشحتون
ام طلال زعلت : يابني هذه مش شحت هذا طلب باب الله و لو انت توقع رجال تخرج تدور لك شغل بدل مانتبهذل اني وبناتك بين الشوارع
طلال : ماني خارج وماني رجال اعجبش دوروا لكم شغل وخارجوني منكم الله يا خذكم
ام طلال نزلت دموعها من تصرفات ابنها : الله يهديك ليت ابوك موجود ما كان خلانا هكذا نتبهذل
البنات شافوا امهم : خلاص يمه ماعليك منه احنا بنخرج وانتي انتبهي لنفسش انتي وسلمى
طلعت سميرة وسلوى يلبسون العبايات وخرجوا الشارع اخذوامكانهم المعتاد وبدا يبيعون ...... في زاوية ثانية في الشارع كانت هناك عيون تراقبهم وخاصة تراقب سلوى
واحد من العصابة (رئيس العصابة ) : عيال ركزوا احنا نشتي البنت هذيك اللي عليها نقاب طويل
رد واحد منهم : ابشر سيدي هذه البنت خليها عليها
رئيس العصابة : ذئب اعرفك ... اسمعوا نفذوا الخطة اللي قلت لكم بالحرف الواحد ياويل واحد منكم يخالف الاوامر بيلاقى عقابه والراتب مثل ما اتفقنا في البداية يالله اتفقوا
انتشرت العصابة في كل زوة ومركزين ومنتظرين لوقت مايكون في احد
واحد من العصابة وقف خلف سميرة وبيده منديل فيه منوم حطه على انف سميرة صاحت سلوى : ياكلاب اش تفعلوا بختي
تقدم لها واحد من العصابة : هشششش تعالي برضاش بسرعه ولا بناخذش بالغصب
سلوى : اش تفعلوا يا حقيرين
تقدم لها وسحبها بقوة مسك معصمها مقدرت سلوى تقاوم وحط يده على فمها وطلعها على السيارة وراحوا مسرعين ....
سلوى : بعدوا مني فين بتاخذوني
رئيس العصابة شال نقابها : الله اش هذا الجمال يا حلوه طلال عنده اخت قمر
سلوى : تف عليك يا حقير بعد يدك مني
رئيس العصابة بيمرر اصابعه على وجهها الصغير : لالا لا طول لسان ما نشتيه احنا ما نتفق هكذا يا حلوه خليش حلوة عشان انا ما اعصب منش
سلوى : قلت لك لا تلمسني
رئيس العصابة عصب منها مسك فكها وصاح : هشششششششششش ولا كلمة انتي معي عتسمعي كلامي تمام انما وريتك يا طلال ما اكون انا سلمان
وصلت السيارة لمقر العصابة نزلوا سلوى لغرفه مهجورة مظلمة رموها داخلها .. رئيس العصابة : اجلسي هنا يا حقيرة
سلمى بكل قوة وقفت : انت الحقير يا حقير يا واطي لو انت حقير ما تخطف بنات الناس تف عليك
عصب رئيس العصابة شاف لعند المرافقين بعصبية: خذوا الحبال وربطوها ولا تعطوها اي اكل لين ارجع لها ... لف وخرج مفحط بسيارته
نرجع عند طلال شاف عامر منتظر له : سلام
عامر : اهلين اش تشتي
طلال : صبرك خلينا نطلب لنا شيء نشربه نعدل مزاجنا شوية
عامر ابتسم على ترويق طلال : ابشر قام طلب قلص شاي احمر عدني وقلص نسكافيه ورجع اخذ طلال رشفة من الشاي الاحمر المفضل عنده
عامر : قول وش عندك
طلال فتح جواله وخرج الصورة وروا عامر
عامر فتح عيونه : اش ذاا
طلال :كم بفهمك كيف اش ذا هذه صورة بنت يا غبي
عامر : كيف وصلت هذه القمر لعندك
طلال : تعرفت عليها
عامر : كيف وثقت ترسلك بصورتها
طلال : راسلتها على اني بنت وللآن هي واثقه اني بنت غبيه
عامر : بس احس حرام تستغلها
طلال بهدوء وهو يرشف من الشاي : وش من حرام هي وثقت ما اجبرتها
عامر : وش بتفعل بالصورة الان
طلال بسرحان : بسوي اللي براسي
عامر سكت ما في امل طلال يبعد شيء من راسه
نروح لعند سميرة كانت بالشارع والناس متجمعين حولها يصحوها فتحت عيونها شويه حست كان احد ضربها ما تذكرت وش حصل : فين اني وين اختي
عجوزه كانت جنبها : بسم عليش يا بنتي وش فيها اختش وش حصل معش و بنت من انتي ووين ساكنه
سميرة بدأت تبكي ما تذكر شيء من الدوخة قالت وهي تشهق من البكاء : ما ادري ما اتذكر شيء كنت اني واختي هنا حاصرونا عصابة ما دريت بشي الا ان احد يحط منديل على انفي
العجوزة : بسم الله عليش ان شاء الله بنلاقي اختش فين بيتش يابنتي
قامت العجوزة معاها سميرة ورتها بالبيت دخلت سميرة البيت هي والعجوزة ... ام طلال شافتها تبكي واختها مش عندها شهقت : وششش في وش في ببناتي فين سلوى فين بنتي
العجوزة تهديها : استهدي بالله احنا شفنا بنتش مغمي عليها بشارع واختها مش موجوده رحنا لها نصحيها
ام طلال تناظر بنتها : اش في يا سميره فين اختش
سميرة حكت لها القصة كامل ... ام طلال : ياويلي ياويلي فين نلاقي اختش الحين وش بيقولوا علينا الناس بنتش سارت مع مجموعة شباب ااااخ يا راسي اااخ
العجوزة تهديها : خلاص يا ام سميرة الحين اني بكلم ابني يروح يبلغ الشرطة ويرفع قضية على اختطاف بنتش
ام طلال :ما تقصري الله يسعدش
تركتها العجوزة وخرجت وسكرت الباب وعاشت ام طلال وسميرة اسوا موقف يحصل معاهم
ومحد سأل عليهم ولا دق بابهم الكل بالحارة يتهامس عليهم :البنت راحت مع مجموعة شباب ... يعلم الله منهم ...شكلهم اصحابها ....بنات اخر زمن تروح البنت تتعرف على شباب وتقول اصحابي .... ما عاد في حياء في بنات هذا الزمن ..... لو بنتي لا اقتلها ....تحت المدني الف جني ...وووو
والكثير من الطعنات اللي كانت تطعن ام طلال وبناتها اللي ما حد عرف عنهم غير الهدوء
وش تتوقعون يصير في البارت القادم :
*ماذا سيحدث مع سلوى
*وعن ام طلال وبنتها سميرة وكلام الناس مثل ما تقول ام طلال
*وماذا عن طلال ماهي حطته بـ منى
*وماذا يخبي الاقدار لمنى
وماذا عن ليلى وحياتها القادمة*
*واخيرا ماذا عن فرحت يسرى هل ستكتمل
احداث مثيرة انتظرونا. ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
مر اسبوع من الهدوء بين ابطالنا عند ليلى طلعت نتيجتها الثانوية بنتيجة شرف وفخر وابوها أفتخر فيها ووعدها يدخلها التخصص اللي بنفسها والفرحة مش واسعتها
عند يسرى بدات تجهز لعرسها من مول لــ مول والحجوزات وعند الكوافير الفرحة عامره بيتهم
عند منى كبرت علاقتها مع سهى ومنى للان تعتقد ان سهى بنت وبتكلمها بكل عفوية اصبحت جزء من يومها ما يمر يوم الا ويتكلموا بأدق تفاصيلهم
عند ام طلال بناتها كالعادة كل يوم يجهزوا الحمرية ويخرجوا يبيعوها بكل هدوء ويرجعوا لبيتهم بكل هدوء
وطلال كالعادة اهمل جامعته وانطرد منها والان بين الاسواق والمولات هو وصاحبه عامر
عبدالله مركز بعد دراسته ومتجاهل صاحبه محمد وتفاهته وما بقى شيء من حفل التخرج
عند يسرى كانت في غرفتها تتأكد ان كل اشياءها جاهزة
اتصل عليها زوجها (صادق ) : كيف حالش يا عروستي
يسرى خجلت : الحمد لله عروستك تسال عنك
صادق ابتسم : الحمد لله متى تجيني
يسرى ماردت
صادق فهم عليها : اموت على اللي يستحون
يسرى : صادق تحتاج شي امي تناديني
صادق ضحك على سكوتها : الله معش عتوصلي لعندي وابسر فين بتهربي مني
يسرى تكلمت بهدوء : باي
صادق : باي حبيبي
خلونا نتعرف على صادق
صادق عمره 25 سنه خريج اداره اعمال بدرجة امتياز وشخصيته جذابه انسان واعي وعاقل يحب يسرى من لما كان صغير اهل يسرى واهل صادق كانوا جيران صادق راسم احلامه مع يسرى وجاء اليوم اللي يتخرج ويجي يخطبها __
قامت يسرى ونزلت لعند امها : اهلين ببنتي العروسة
يسرى تحضن امها : الله لايحرمني منش يا نور العين
ام يسرى : اتصلتي على صادق
يسرى تذكرت : ايوه
ام يسرى : ها يابنتي انتبهي لزوجش خليش حرمة عاقله تهتم بزوجها وببيتها الرجال يحب المرة المهتمة الحنونة
يسرى وهي تسمع لنصائح امها : ان شاء الله يمه لطيفة اتصلت قالت حجزت عند الكوافير اللي في **
ام يسرى : احلى كوافير الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين باست راس امها وطلعت
_ابو يسرى اسمه (احمد ) عمره 54 ذو هيبه وشخصية مرموقة تخصصه هندسة معمارية متزوج من حب طفولته ام يسرى وربي رزقه ببنت واحده اللي هي يسرى
_ام يسرى اسمها (شمه ) عمرها 40 امرأه طيبة وقلبها حنون عشان كذا حبها احمد شديدة الجمال
عند ليلى بدات تدور على تخصص يناسب معدلها الحلو والتحقت بورش تدريبيه على النت كملت غلقت النت نزلت عند امها : مساء الخير ياست الكل
ام عبدالله : مساء النور كيف حصلتي تخصص
ليلى : ايه حصلت اشتي ادخل هندسة مدنية
ام عبدالله : ماينفع هذا التخصص يا بنتي هذا التخصص حق العيال دوري تخصص يناسب انوثتش
ليلى تذمرت : الشريعة لا الطب لا الهندسة لا وش عاد باقي
ام عبدالله : شوفي شي مناسب عشان ابوش والعادات والتقاليد ماتسمح للبنت انه تدخل تخصص حق رجال
ليلى : تمام
نروح عند منى كانت جالسة على السناب شات تكلم صاحبتها سهى ..
سهى: اقول يا منى انتي ماعندش ام و اب
منى جرحها الكلام : لا ماعندي
سهى : ممكن اعرف التفاصيل
منى : حصل خلافات بينهم وانفصلوا والان اني ببيت عمتي وعمي متكفلين بي وبـ اختي
منى اخذتها وطلعت بتعب من الظلم بين نفسها الله يزوجني واتخارج منهم
طلعتها ورجعت سوت مثل ماقالت لها عمتها ونادت اختها وبدأت
عند طلال الفرحة مش واسعته اخيرا قدر يوصل لصور منى ما عاد باقي غير شوية وتكون بين يديه ابتسم ابتسامة نصر اخذ جواله اتصل لعامر : الو
عامر : هلا
طلال : تعال للوكيشن * اشتيك في موضوع
عامر : حاضر يا شيخ الشباب
غلق طلال وابتسم قام لبس وشيك على نفسه نزل عند شاف امه وخواته بالمطبخ : سلام
ام طلال فز قلبها هذه اول مره ابنها يجي ويكلمها : هلا بولدي
طلال بسخرية وابتسم ورفع حاجبه: تخرجوا تشحتون
ام طلال زعلت : يابني هذه مش شحت هذا طلب باب الله و لو انت توقع رجال تخرج تدور لك شغل بدل مانتبهذل اني وبناتك بين الشوارع
طلال : ماني خارج وماني رجال اعجبش دوروا لكم شغل وخارجوني منكم الله يا خذكم
ام طلال نزلت دموعها من تصرفات ابنها : الله يهديك ليت ابوك موجود ما كان خلانا هكذا نتبهذل
البنات شافوا امهم : خلاص يمه ماعليك منه احنا بنخرج وانتي انتبهي لنفسش انتي وسلمى
طلعت سميرة وسلوى يلبسون العبايات وخرجوا الشارع اخذوامكانهم المعتاد وبدا يبيعون ... في زاوية ثانية في الشارع كانت هناك عيون تراقبهم وخاصة تراقب سلوى
واحد من العصابة (رئيس العصابة ) : عيال ركزوا احنا نشتي البنت هذيك اللي عليها نقاب طويل
رد واحد منهم : ابشر سيدي هذه البنت خليها عليها
رئيس العصابة : ذئب اعرفك .. اسمعوا نفذوا الخطة اللي قلت لكم بالحرف الواحد ياويل واحد منكم يخالف الاوامر بيلاقى عقابه والراتب مثل ما اتفقنا في البداية يالله اتفقوا
انتشرت العصابة في كل زوة ومركزين ومنتظرين لوقت مايكون في احد
واحد من العصابة وقف خلف سميرة وبيده منديل فيه منوم حطه على انف سميرة صاحت سلوى : ياكلاب اش تفعلوا بختي
تقدم لها واحد من العصابة : هشششش تعالي برضاش بسرعه ولا بناخذش بالغصب
سلوى : اش تفعلوا يا حقيرين
تقدم لها وسحبها بقوة مسك معصمها مقدرت سلوى تقاوم وحط يده على فمها وطلعها على السيارة وراحوا مسرعين ..
سلوى : بعدوا مني فين بتاخذوني
رئيس العصابة شال نقابها : الله اش هذا الجمال يا حلوه طلال عنده اخت قمر
سلوى : تف عليك يا حقير بعد يدك مني
رئيس العصابة بيمرر اصابعه على وجهها الصغير : لالا لا طول لسان ما نشتيه احنا ما نتفق هكذا يا حلوه خليش حلوة عشان انا ما اعصب منش
سلوى : قلت لك لا تلمسني
رئيس العصابة عصب منها مسك فكها وصاح : هشششششششششش ولا كلمة انتي معي عتسمعي كلامي تمام انما وريتك يا طلال ما اكون انا سلمان
وصلت السيارة لمقر العصابة نزلوا سلوى لغرفه مهجورة مظلمة رموها داخلها . رئيس العصابة : اجلسي هنا يا حقيرة
سلمى بكل قوة وقفت : انت الحقير يا حقير يا واطي لو انت حقير ما تخطف بنات الناس تف عليك
عصب رئيس العصابة شاف لعند المرافقين بعصبية: خذوا الحبال وربطوها ولا تعطوها اي اكل لين ارجع لها .. لف وخرج مفحط بسيارته
نرجع عند طلال شاف عامر منتظر له : سلام
عامر : اهلين اش تشتي
طلال : صبرك خلينا نطلب لنا شيء نشربه نعدل مزاجنا شوية
عامر ابتسم على ترويق طلال : ابشر قام طلب قلص شاي احمر عدني وقلص نسكافيه ورجع اخذ طلال رشفة من الشاي الاحمر المفضل عنده
عامر : قول وش عندك
طلال فتح جواله وخرج الصورة وروا عامر
عامر فتح عيونه : اش ذاا
طلال :كم بفهمك كيف اش ذا هذه صورة بنت يا غبي
عامر : كيف وصلت هذه القمر لعندك
طلال : تعرفت عليها
عامر : كيف وثقت ترسلك بصورتها
طلال : راسلتها على اني بنت وللآن هي واثقه اني بنت غبيه
عامر : بس احس حرام تستغلها
طلال بهدوء وهو يرشف من الشاي : وش من حرام هي وثقت ما اجبرتها
عامر : وش بتفعل بالصورة الان
طلال بسرحان : بسوي اللي براسي
عامر سكت ما في امل طلال يبعد شيء من راسه
نروح لعند سميرة كانت بالشارع والناس متجمعين حولها يصحوها فتحت عيونها شويه حست كان احد ضربها ما تذكرت وش حصل : فين اني وين اختي
عجوزه كانت جنبها : بسم عليش يا بنتي وش فيها اختش وش حصل معش و بنت من انتي ووين ساكنه
سميرة بدأت تبكي ما تذكر شيء من الدوخة قالت وهي تشهق من البكاء : ما ادري ما اتذكر شيء كنت اني واختي هنا حاصرونا عصابة ما دريت بشي الا ان احد يحط منديل على انفي
العجوزة : بسم الله عليش ان شاء الله بنلاقي اختش فين بيتش يابنتي
قامت العجوزة معاها سميرة ورتها بالبيت دخلت سميرة البيت هي والعجوزة .. ام طلال شافتها تبكي واختها مش عندها شهقت : وششش في وش في ببناتي فين سلوى فين بنتي
العجوزة تهديها : استهدي بالله احنا شفنا بنتش مغمي عليها بشارع واختها مش موجوده رحنا لها نصحيها
ام طلال تناظر بنتها : اش في يا سميره فين اختش
سميرة حكت لها القصة كامل .. ام طلال : ياويلي ياويلي فين نلاقي اختش الحين وش بيقولوا علينا الناس بنتش سارت مع مجموعة شباب ااااخ يا راسي اااخ
العجوزة تهديها : خلاص يا ام سميرة الحين اني بكلم ابني يروح يبلغ الشرطة ويرفع قضية على اختطاف بنتش
ام طلال :ما تقصري الله يسعدش
تركتها العجوزة وخرجت وسكرت الباب وعاشت ام طلال وسميرة اسوا موقف يحصل معاهم
ومحد سأل عليهم ولا دق بابهم الكل بالحارة يتهامس عليهم :البنت راحت مع مجموعة شباب .. يعلم الله منهم ..شكلهم اصحابها ..بنات اخر زمن تروح البنت تتعرف على شباب وتقول اصحابي .. ما عاد في حياء في بنات هذا الزمن ... لو بنتي لا اقتلها ..تحت المدني الف جني ..وووو
والكثير من الطعنات اللي كانت تطعن ام طلال وبناتها اللي ما حد عرف عنهم غير الهدوء
وش تتوقعون يصير في البارت القادم :
ماذا سيحدث مع سلوى
وعن ام طلال وبنتها سميرة وكلام الناس مثل ما تقول ام طلال
❞ لما تتعزموا ع فرح أو خطوبة ^^
ويكون العريس والعروسة مقررين إنه هيبقى إسلامي
يبقى ي إما تروحوا تفرحوا معاهم بالطريقة اللي هما عايزينها وحابينها لأن ده يومهم وهما المُتحكمين الوحيدين فيه يا إما ماتروحوش
- هتروحوا تستغربوا الموضوع متروحوش
- هتروحي تتريقي يبقا متجيش
- هتروحوا تقولوا شغلوا أغاني كذا خلينا نفرفش ف هتزعلوا من رد الفعل لأن مالكمش دعوة لإن إحنا بنشغل أناشيد فرفشة برضو بس مش بنشيل بيها ذنوب وبالنسبالنا بتفرحنا وتفرفشنا أووي
- هتتذاكوا وتعملوا فيها أصحاب بيت وتروحوا مشغلين إنتم حاجات ع مزاجكم ف دي بتكون قلة ذوق منكم و رد فعلنا مش هيكون لطيف ف روحوا بيتكم أفضل \")
حابين تفرحوا معاهم بالطريقة اللي هما عايزنها أهلاً وسهلاً بيكم
مش حابين يبقى متجيش تنكد عليهم .. ولا تعرضوا نفسكم لموقف محرج
لأن مش من حقكم تعترضوا أو تتريقوا أو تفرضوا رأيكم لأنكم تاني ملكمش دعوة
مفيش حاجة اسمها هنعملك حنتك أو فرحك أو خطوبتك ع مزاجنا عشان نفرفش عشان دي مناسبة متخصكش وتخص العريس والعروسة بسس يعملوها زي ما يحبوا ..
دول أتنين عايزين يفرحوا بالطريقة اللي ترضِ ربنا كون إنكم شايفين إنها مفيهاش فرحة يبقى الغلط عندكم مش عندهم. ❝ ⏤قارئ بيستعبط
❞ لما تتعزموا ع فرح أو خطوبة ^^
ويكون العريس والعروسة مقررين إنه هيبقى إسلامي
يبقى ي إما تروحوا تفرحوا معاهم بالطريقة اللي هما عايزينها وحابينها لأن ده يومهم وهما المُتحكمين الوحيدين فيه يا إما ماتروحوش
- هتتذاكوا وتعملوا فيها أصحاب بيت وتروحوا مشغلين إنتم حاجات ع مزاجكم ف دي بتكون قلة ذوق منكم و رد فعلنا مش هيكون لطيف ف روحوا بيتكم أفضل ˝)
حابين تفرحوا معاهم بالطريقة اللي هما عايزنها أهلاً وسهلاً بيكم
مش حابين يبقى متجيش تنكد عليهم . ولا تعرضوا نفسكم لموقف محرج
لأن مش من حقكم تعترضوا أو تتريقوا أو تفرضوا رأيكم لأنكم تاني ملكمش دعوة
مفيش حاجة اسمها هنعملك حنتك أو فرحك أو خطوبتك ع مزاجنا عشان نفرفش عشان دي مناسبة متخصكش وتخص العريس والعروسة بسس يعملوها زي ما يحبوا .
دول أتنين عايزين يفرحوا بالطريقة اللي ترضِ ربنا كون إنكم شايفين إنها مفيهاش فرحة يبقى الغلط عندكم مش عندهم. ❝