❞ مطلوب مهندس مدني عزيزي المهندس قارئ المقال.. أقدر تماماً إحساسك بالإحباط وفقدان الأمل وكم مشاعر السخط والغضب التي قد تلازمك خلال رحلتك للبحث عن الوظيفة المناسبة لأسباب كلنا نعلمها، ولكن دعنا نكن موضوعيين وواقعيين، فتذمرك من أوضاع المهندسين على مواقع التواصل الاجتماعي لن يغير من الأمر شيء، إن كنت بلا عمل الآن دعنا نبحث عن حلاً.. أسئلة يجب طرحها: قبل قراءتك للمقال أريدك أن تجيب على 5 أسئلة، إن أجبت عليهم فلن يٌعيقك عن إيجاد الوظيفة المناسبة إلا إتمامك لقراءة المقالة.
السؤال الأول: لماذا لا تجد عملاً؟
السؤال الثاني: هل حددت أهدافك الوظيفية؟
السؤال الثالث: هل أنت مؤهل للوظيفة التي تقدم عليها؟
السؤال الرابع: هل أعددت سيرة ذاتية احترافية؟
السؤال الخامس: هل تعلم كم شخصاً غيرك ينافسك للحصول على نفس الوظيفة؟
حتى لا أرهقك دعنا نجب سوياً عن تلك الأسئلة..
. ❝ ⏤عادل عبد الموجود تقي
مطلوب مهندس مدني
عزيزي المهندس قارئ المقال.. أقدر تماماً إحساسك بالإحباط وفقدان الأمل وكم مشاعر السخط والغضب التي قد تلازمك خلال رحلتك للبحث عن الوظيفة المناسبة لأسباب كلنا نعلمها، ولكن دعنا نكن موضوعيين وواقعيين، فتذمرك من أوضاع المهندسين على مواقع التواصل الاجتماعي لن يغير من الأمر شيء، إن كنت بلا عمل الآن دعنا نبحث عن حلاً..
قبل قراءتك للمقال أريدك أن تجيب على 5 أسئلة، إن أجبت عليهم فلن يٌعيقك عن إيجاد الوظيفة المناسبة إلا إتمامك لقراءة المقالة.
السؤال الأول: لماذا لا تجد عملاً؟
السؤال الثاني: هل حددت أهدافك الوظيفية؟
السؤال الثالث: هل أنت مؤهل للوظيفة التي تقدم عليها؟
السؤال الرابع: هل أعددت سيرة ذاتية احترافية؟
السؤال الخامس: هل تعلم كم شخصاً غيرك ينافسك للحصول على نفس الوظيفة؟
حتى لا أرهقك دعنا نجب سوياً عن تلك الأسئلة..
السؤال الأول.. لماذا لا تجد عملاً؟
باختصار لاختلال ميزان العرض والطلب، كل ما عدا ذلك هي أسباب ثانوية ليس لها أي اعتبار إن انضبط ميزان العرض والطلب، بمعنى أوضح..
عدد خريجين يساوي أو أقل من احتياجات سوق العمل.. النتيجة جميع المهندسين يشغلون وظائف مناسبة
عدد خريجين أكثر من احتياجات سوق العمل.. النتيجة آلاف من المهندسين بدون عمل
السؤال الثاني.. هل حددت أهدافك الوظيفية؟
من مزايا وعيوب الهندسة المدنية في نفس الوقت هي تنوع المجالات وتعدد التخصصات، فبقدر ما قد تبدو أنها تتيح فرص عمل أكثر، ولكنها أيضاً تسبب تشتيت للمهندس حديث التخرج، إياك أن تبدأ حياتك العملية بالبحث عن أي وظيفة في أي مجال وأي تخصص وإلا سيطول بحثك بلا جدوى، حاول أن تكون محدداً قدر استطاعتك.
ببساطة.. الهندسة المدنية بها مجالات (خرسانات، تشطيبات، طرق، منشآت معدنية.. إلخ)
وتخصصات (تصميم، تنفيذ، مكتب فني، إدارة مشروعات.. إلخ)
وشركات مختلفة (مقاولات، استشارات هندسية، استثمار عقاري… إلخ)
إن كنت تبحث عن أي وظيفة بأي مجال وأي تخصص وفي أي شركة فأبشرك بأنك كمن يبحث عن إبرة في كوم قش، ينبغي ....... [المزيد]
إن كنت قد وصلت إلى تلك السطور من المقالة فإنك أغلب الظن تشعر بالإحباط الآن لأننا حتى الآن لم نخبرك حلاً ولكننا فقط وضحنا المشكلة وأسبابها.. إليك الحل إذن
كيف تبحث عن عمل؟
كلمة السر في رحلة البحث عن العمل هي “الاحتمالات” أرسل سيرتك الذاتية لأكبر عدد ممكن من الشركات بكل الطرق الممكنة في نفس الوقت ستزداد احتمالية حصولك على الوظيفة المناسبة وستقل فترة انتظارك، لا تبحث عن عمل بطريقة واحدة فقط، سنخبرك خلال هذه المقالة عن 10 طرق يمكنك اتباعها لاقتناص فرصة العمل المناسبة.
الطريقة الأولي | Sending CV via E-mails:
هي الطريقة الأكثر استخداماً لكل من يبحث عن عمل، كل ما عليك هو متابعة إعلانات التوظيف المختلفة وإرسال سيرتك الذاتية عبر البريد الإلكتروني للشركات، ولكن هناك بعض النصائح الهامة
طريقة إرسال الإيميل نفسها قد تحدث فارق كبير، من فضلك ابحث قليلاً على جوجل أو يوتيوب عن كيفية إرسال إيميل احترافي، هناك عشرات الأخطاء التي نقع بها عند مخاطبة الشركات عبر البريد الإلكتروني مثل ترك خانة الـ Subject فارغة أو كتابة اسم الشخص بدلاً من كود الوظيفة، أو كوضع إيميل أكثر ....... [المزيد]
في الختام..
لا تترك باباً إلا وطرقته، اجتهد قدر استطاعتك، تمسك بكل السبل المتاحة وكن على يقين تام أن رزقك لن يذهب لغيرك وإن طال انتظارك، وكما أن هناك رزقاً تطلبه فهنالك أيضاَ رزقاً يطلبك.
الله عز وجل يقول:
“وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ * فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَاْلأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنطِقُونَ”
قام بإعداد هذا المقال، المهندس/ مصطفي عفيفي
❞ \"الحلم المتجدد \"
سلمي: يا ماما انا خايفة اوي بيقولوا بعد قليل هيعلنوا النتيجة.
ام سلمي: خير يا حبيبتي كل اللي ربنا يعمله خير ان شاءلله.
سلمي: يارب يا ماما.
وبعد فترة من الوقت ظهرت النتيجة...
سلمي: ماما النتيجة ظهرت بس الموقع تقيل اوي انا هكلم بابا يشوفهالي هو.
واخذت الهاتف لتتحدث مع والدها..
سلمي: الو اي يابابا النتيجة ظهرت بس الموقع تقيل ممكن تشوفهالي انت كمان.
الاب: حاضر يا حبيبتي متقلقيش ان شاءلله دكتورة.
سلمي: يارب يا بابا.
وبعد فترة من الوقت هاتفها اعلن المتصل والدها.
سلمي: هااا عملت اي يا بابا.
الاب بحزن: الحمد لله يا حبيبتي انتي نجحتي.
سلمي: يابابا مالك متقلقنيش جابت كام انا.
الاب: جابتي 65٪
سلمي: ايييييي ازاي ده والله مقفلة المواد وبدات في البكاء بشدة.
الام اخذت الهاتف منها...
الام: متزعلش يا ابو سلمي ده خير ربنا.
الاب: انا مش زعلان هي صعبانة عليا بس.
الام: الحمد لله انا هروح اشوفها.
واغلقت الهاتف مع والد سلمي.
الام: متعيطيش يا حبيبتي والله ده خير كدة.
سلمي: يا ماما ازاي بس انا تعبت السنة دي جامد اوي والله زاكرت كتير وحليت كويس.
الام بدموع: وده اللي ربنا اختاره لينا نعترض بقاا.
سلمي: مش هعترض وراضية بقضاءه بس بجد تعبت اوي.... وظلت تبكي بشدة وبعد فترة من الوقت الام ظلت تتحدث معها... وهدات سلمي.
سلمي: انا هقوم اصلي ركعتين شكر لله.
الام: جدعة يلا ربنا يتقبل منك يا حبيبتي.
واادت سلمي صلاتها واثناء الصلاة ظلت تبكي وتتحدث مع الله كثيرا...
وبعد تلات اسابيع... كانت سلمي تكتب الرغبات المتاحة لها.
سلمي: يا الله يعني مافيش متاح غير كلية اداب وحقوق ومعاهد بس اي مافيش اي كلية تنفعني طيب.
الام: يا حبيبتي انتي شاطورة وربنا هيكرمك في اي كلية اختاري وتوكلي علي الله.
الاب: اختاري اداب في الاول كلية كويسة جدا وواثق انك هتبقي حاجة فيها.
سلمي: حاضر..
وكتبت سلمي ارغبات المتاحة... وبعد فترة من الوقت ظهرت نتيجة التنسيق للدخول للكلية.
سلمي: بابا اصحا اصحا النتيجة ظهرت.
الاب: اي جالك اي.
سلمي: جالي اداب وان شاءلله هختار جغرافيا وابقا مهندسة مساحة.
الاب: ان شاءلله يا حبيبتي الف مبروك.
الام: الف مبروك يا حبيبت قلبي.
وبعد فترة من الوقت قامت سلمي بتجهيز الاوراق وذهبت الي الجامعة وقامت بتقديم اوراقها وبالفعل قدمت....
سلمي: طب حضرتك انا عاوزة اختار قسم جغرافيا.
المسئول: حضرتك متاح ليكي الاقسام دي بس (لغة عربية-تاريخ-علم نفس-فلسفة)
سلمي: يا الله بجد تعبت، خلاص مش فارقة هختار علم نفس.
وعادت سلمي الي البيت.
الام: عملتي اي طمينيني.
سلمي ب حزن: اختارت علم نفس.
الام: الحمد لله يا حبيبتي احمدي ربك.
سلمي: الحمد لله على كل شيء.
وبعد فترة من الوقت كانت سلمي تذهب للجامعة بدون اي شغف وكانت تري ان المواد صعبة جدا عليها وفي يوم...قابلت احد الدكاترة في القسم وتحدثت معه.
الدكتور: مالك يا سلمي.
سلمي: مش حابة الكلية ولا القسم يا دكتور كان نفسي ابقا دكتورة.
الدكتور: طب مانتي ممكن تكوني دكتورة من القسم ده اشتغلي علي نفسك واعملي دراسات عليا وظبطي دنيتك وانتي تبقي دكتورة نفسانية.
سلمي: بجد طب اعمل.
الدكتور: هقولك كل حاجه.........................
سلمي: شكرا جدا لحضرتك انا هعمل كل اللي قولتلي عليه.
وبعد فترة كبيرة انتهت سلمي من فترة دراستها وبالفعل كانت بتحصل علي تقديرات عليا وقامت بعمل الدراسات العليا وربنا كرمها وبقت دكتورة رسمي...
سلمي: بابا بنتك بقت دكتورة رسمي نظمي.
الاب والام: مش قولنالك ربنا مبيعملش حاجة وحشة ابدا واختارلك الخير يا اجمل دكتورة في دنيتنا..
سلمي: الحمد لله رضيت بقضاءه ف ارضاني......
وهانحن ايها القاريء ارضي بقضاء الله وسوف يرضيك ويرضي قلبك.... ♥️
گ/ولاء وسام. ❝ ⏤Walaa Wesam
❞ ˝الحلم المتجدد ˝
سلمي: يا ماما انا خايفة اوي بيقولوا بعد قليل هيعلنوا النتيجة.
ام سلمي: خير يا حبيبتي كل اللي ربنا يعمله خير ان شاءلله.
سلمي: يارب يا ماما.
وبعد فترة من الوقت ظهرت النتيجة..
سلمي: ماما النتيجة ظهرت بس الموقع تقيل اوي انا هكلم بابا يشوفهالي هو.
واخذت الهاتف لتتحدث مع والدها.
سلمي: الو اي يابابا النتيجة ظهرت بس الموقع تقيل ممكن تشوفهالي انت كمان.
الاب: حاضر يا حبيبتي متقلقيش ان شاءلله دكتورة.
سلمي: يارب يا بابا.
وبعد فترة من الوقت هاتفها اعلن المتصل والدها.
سلمي: هااا عملت اي يا بابا.
الاب بحزن: الحمد لله يا حبيبتي انتي نجحتي.
سلمي: يابابا مالك متقلقنيش جابت كام انا.
الاب: جابتي 65٪
سلمي: ايييييي ازاي ده والله مقفلة المواد وبدات في البكاء بشدة.
الام اخذت الهاتف منها..
الام: متزعلش يا ابو سلمي ده خير ربنا.
الاب: انا مش زعلان هي صعبانة عليا بس.
الام: الحمد لله انا هروح اشوفها.
واغلقت الهاتف مع والد سلمي.
الام: متعيطيش يا حبيبتي والله ده خير كدة.
سلمي: يا ماما ازاي بس انا تعبت السنة دي جامد اوي والله زاكرت كتير وحليت كويس.
الام بدموع: وده اللي ربنا اختاره لينا نعترض بقاا.
سلمي: مش هعترض وراضية بقضاءه بس بجد تعبت اوي.. وظلت تبكي بشدة وبعد فترة من الوقت الام ظلت تتحدث معها.. وهدات سلمي.
سلمي: انا هقوم اصلي ركعتين شكر لله.
الام: جدعة يلا ربنا يتقبل منك يا حبيبتي.
واادت سلمي صلاتها واثناء الصلاة ظلت تبكي وتتحدث مع الله كثيرا..
وبعد تلات اسابيع.. كانت سلمي تكتب الرغبات المتاحة لها.
سلمي: يا الله يعني مافيش متاح غير كلية اداب وحقوق ومعاهد بس اي مافيش اي كلية تنفعني طيب.
الام: يا حبيبتي انتي شاطورة وربنا هيكرمك في اي كلية اختاري وتوكلي علي الله.
الاب: اختاري اداب في الاول كلية كويسة جدا وواثق انك هتبقي حاجة فيها.
سلمي: حاضر.
وكتبت سلمي ارغبات المتاحة.. وبعد فترة من الوقت ظهرت نتيجة التنسيق للدخول للكلية.
سلمي: بابا اصحا اصحا النتيجة ظهرت.
الاب: اي جالك اي.
سلمي: جالي اداب وان شاءلله هختار جغرافيا وابقا مهندسة مساحة.
الاب: ان شاءلله يا حبيبتي الف مبروك.
الام: الف مبروك يا حبيبت قلبي.
وبعد فترة من الوقت قامت سلمي بتجهيز الاوراق وذهبت الي الجامعة وقامت بتقديم اوراقها وبالفعل قدمت..
سلمي: طب حضرتك انا عاوزة اختار قسم جغرافيا.
المسئول: حضرتك متاح ليكي الاقسام دي بس (لغة عربية-تاريخ-علم نفس-فلسفة)
سلمي: يا الله بجد تعبت، خلاص مش فارقة هختار علم نفس.
وعادت سلمي الي البيت.
الام: عملتي اي طمينيني.
سلمي ب حزن: اختارت علم نفس.
الام: الحمد لله يا حبيبتي احمدي ربك.
سلمي: الحمد لله على كل شيء.
وبعد فترة من الوقت كانت سلمي تذهب للجامعة بدون اي شغف وكانت تري ان المواد صعبة جدا عليها وفي يوم..قابلت احد الدكاترة في القسم وتحدثت معه.
الدكتور: مالك يا سلمي.
سلمي: مش حابة الكلية ولا القسم يا دكتور كان نفسي ابقا دكتورة.
الدكتور: طب مانتي ممكن تكوني دكتورة من القسم ده اشتغلي علي نفسك واعملي دراسات عليا وظبطي دنيتك وانتي تبقي دكتورة نفسانية.
سلمي: بجد طب اعمل.
الدكتور: هقولك كل حاجه.............
سلمي: شكرا جدا لحضرتك انا هعمل كل اللي قولتلي عليه.
وبعد فترة كبيرة انتهت سلمي من فترة دراستها وبالفعل كانت بتحصل علي تقديرات عليا وقامت بعمل الدراسات العليا وربنا كرمها وبقت دكتورة رسمي..
سلمي: بابا بنتك بقت دكتورة رسمي نظمي.
الاب والام: مش قولنالك ربنا مبيعملش حاجة وحشة ابدا واختارلك الخير يا اجمل دكتورة في دنيتنا.
سلمي: الحمد لله رضيت بقضاءه ف ارضاني...
❞ رواية حُلمي♥️
البارت التالت
تعريف الاشخاص🫰
آدم :- صاحب ادهم من وهو صغير عنده33 سنه مهندس بترول ولكن برضو مشترك مع ادهم في الشركات بيحب ريم ومكتوب كتابهم
ديب:- عنده35 سنه دكتور جامعه في كلية ترجمه وعنده شركات
فهد :- عنده 33 سنه بس كان صاحب ادهم وأدم من الابتدائي وكانوا صحاب جامد بس بدؤا يبعدوا عنه عشان عرفوا ان هو ماشي في سكه غلط ومهما ينصاحوا برضوا مش بيسمع فبعدوا عنه وكمان كان بيحب زينب بس م اتقدم ليها لانه عارف ان هي م هتوافق و كمان عنده شركات ولاكن ادهم شركاته أعلي منه ف عشان كدا خطط انه يخطف ريم بس كان مجرد برشام هلوسه عشان تفكر أن فهد هو آدم ولكن الحمد لله م عمل فيها حاجه
ريم:-عندها 22 سنه اخت ادهم وبتحب ادم جدااا
زينب:-عندها 23 سنه متعلقة بريم +بتحب محمد جدااا من الثانويه
محمد:ظابط مخابرات بيحب زينب من وهو عنده 23 سنه حاليا عنده 32 سنه هي كان عندها 14 سنه كان دائما بيدعي ربنا بيها
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
محمود :-ديب جاي عشان كتب الكتاب هيكون النهارده
اسيل:- لاءه طبعا
قامت لقت كف علي وشها
محمود بعصبيه وصوت عالي:- هو اي اللي لاءه غصب عنك هتوافقي وانا اديت كلمه للراجل اي هتصغريني ولا اي
اسيل بحزن:-لإنعاش ولا كان اللي يصغرك حاضر يا بابا
يلا انا طالعه فوق
محمود:-تبقي ظبطي نفسك وبلاش الخمار اللي انتي لبساه دا تبقي ألبسي طرحه كدا
اسيل:مش برتاح في الطرح وغير كدا الخمار فرض مش حته الطرحه الصغيره دى ربنا قال وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ف معني الايه ان الصدر لازم يتغطي ف كدا الخمار فرض
محمود:هيكون جوزك وبقولك اي اعملي اللي اتعمليه بس افتكري اني قولتلك البسي طرحه
اسيل ماشي
هدى كانت واقفه متحصرة علي بنتها الوحيده
اسيل طلعت وقعدت تعيط بس قامت صلت وقرأت قران شوية ونامت
ومحمود راح الشركه بتاعته
وهدى كانت طالعه ورا اسيل بس محمود منبهها قالها انتي طالق لو روحتي ابنتك هي استغربت لأنها عارفه انه عارف ان الحلفان بالطلاق حرام . قال صلي الله عليه وسلم (من حلف بغير الله فقد اشرك) م ينفع تحلف ب اي حد غير ربنا
راحت جهزت الاكل لانه قالها ان صحابه جايين والعيله الكريمه بتاعته وكان جايب طباخ وعمل زي سيشن دا كله ل كتب الكتاب
وكان جايب فرقة مزمار بلدى
اسيل صحت علي صوت المزمار والطبل البلدى
بتبص من شباك اوضتها شافت كل حاجه دمعه قامت نازله من عينيها بس ذكرت نفسها بقول الله تعالي(لا يكلف الله نفسا الا وسعها) لعله خير
أسيل قامت لابسه عبايه بيتي وخمار ونزلت
اسيل:-معلش ممكن توقفوا المزمار دا
واحد منهم:-لي
اسيل :-لأن الرسول قال: ليكونن من أمتي اقوام يستحلون الحر والحرير والهم والمعازف.
وقال صلى الله عليه وسلم: إني لم أنه عن البكاء ولكني نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين، صوت عند نعمة: لهو ولعب ومزامير شيطان، وصوت عند مصيبة: لطم وجوه وشق جيوب ورنة شيطان.
ف معلش انا مش عاوزه كتب كتابي يكون فيه حاجه حرام
وقامت سيباهم وداخله
واحد منهم:-بقولكم اي احنا كدا كدا اخدنا فلوسنا احنا نبطل ولما الأستاذ محمود ييجي نبقي نشغل
...:-فكره حلوه
ووقفوا و معدش فيه صوت هدي قامت مشغله دف عشان تخلي الجو حلو شويه عشان محمود كان عازم أخواته وقرايبه ف هدى شغلت دف
اسيل طلعت ولبست فستان ابيض كان سمبل وحلو وخمار ابيض وتاج و م حطت اي حاجه لأنها عارفه انه مختلط وكانت وهي بتلبس بتعيط وكانت قاعده تسبح وتستغفر
لحد م جيه الميعاد وكتبوا الكتاب
و الناس شغلها المزمار وكانت اسيل هتطق
ديب:-بقيتي ليا ي قطه
اسيل:- مش حضرتك كنتوا متفقين علي شهر
ديب:م انا م هقدر استني ف كتبت الكتاب دلوقتي لأني عارف م راح تخليني اكلمك غير لما يكون مكتوب كتابنا والفرح كمان أسبوع
اسيل بكسرة قلب ابتسمت امممم ماشي
قام واخدها علي غفله وقام حاضنها ومدوخها
اسيل م كانت طيقاه بس هتعمل اي بقي عدى اليوم واسيل كانت منهااره صلت وكانت بتصبر نفسها ان الخير فيما اختاره الله (وعيي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم) صلت ونامت
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
عند أدهم في المانيا
ادهم:-احنا نازلين ي سكرتي
ريم ابتسمت:-اخيراااا عشان آدم واحشني قوييي
ادهم:-لاا احنا نعمل فيه مقلب انك مش طيقاه اوك
ريم:حرام عليك
ادهم :-خلاص م هننزل
ريم:-ماشي ي أخويا ربنا يقدرك علي فعل الخييير ها الخير
ادهم ضحك:-يارب
ونزلوا مصر بس اول حاجه عملوها راحوا للقسم قدموا شكوه في فهد وبعد كدا راحوا لمحمد وزينب وريم قعدت مع زينب وقعدوا يحضنوا بعض ويعيطوا وشويه يضحكوا ومحمد كان قاعد مع ادهم وحكاله
ادهم بصدمه😳:-بتهزر
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون نال اعجابكم واستنوا البارت الجاي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
⤶ڪ/آلاء ابـنـة\"ة محـمود 🦋..↺\". ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية حُلمي♥️
البارت التالت
تعريف الاشخاص🫰
آدم :- صاحب ادهم من وهو صغير عنده33 سنه مهندس بترول ولكن برضو مشترك مع ادهم في الشركات بيحب ريم ومكتوب كتابهم
ديب:- عنده35 سنه دكتور جامعه في كلية ترجمه وعنده شركات
فهد :- عنده 33 سنه بس كان صاحب ادهم وأدم من الابتدائي وكانوا صحاب جامد بس بدؤا يبعدوا عنه عشان عرفوا ان هو ماشي في سكه غلط ومهما ينصاحوا برضوا مش بيسمع فبعدوا عنه وكمان كان بيحب زينب بس م اتقدم ليها لانه عارف ان هي م هتوافق و كمان عنده شركات ولاكن ادهم شركاته أعلي منه ف عشان كدا خطط انه يخطف ريم بس كان مجرد برشام هلوسه عشان تفكر أن فهد هو آدم ولكن الحمد لله م عمل فيها حاجه
ريم:-عندها 22 سنه اخت ادهم وبتحب ادم جدااا
زينب:-عندها 23 سنه متعلقة بريم +بتحب محمد جدااا من الثانويه
محمد:ظابط مخابرات بيحب زينب من وهو عنده 23 سنه حاليا عنده 32 سنه هي كان عندها 14 سنه كان دائما بيدعي ربنا بيها
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
محمود :-ديب جاي عشان كتب الكتاب هيكون النهارده
اسيل:- لاءه طبعا
قامت لقت كف علي وشها
محمود بعصبيه وصوت عالي:- هو اي اللي لاءه غصب عنك هتوافقي وانا اديت كلمه للراجل اي هتصغريني ولا اي
اسيل بحزن:-لإنعاش ولا كان اللي يصغرك حاضر يا بابا
يلا انا طالعه فوق
محمود:-تبقي ظبطي نفسك وبلاش الخمار اللي انتي لبساه دا تبقي ألبسي طرحه كدا
اسيل:مش برتاح في الطرح وغير كدا الخمار فرض مش حته الطرحه الصغيره دى ربنا قال وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ف معني الايه ان الصدر لازم يتغطي ف كدا الخمار فرض
محمود:هيكون جوزك وبقولك اي اعملي اللي اتعمليه بس افتكري اني قولتلك البسي طرحه
اسيل ماشي
هدى كانت واقفه متحصرة علي بنتها الوحيده
اسيل طلعت وقعدت تعيط بس قامت صلت وقرأت قران شوية ونامت
ومحمود راح الشركه بتاعته
وهدى كانت طالعه ورا اسيل بس محمود منبهها قالها انتي طالق لو روحتي ابنتك هي استغربت لأنها عارفه انه عارف ان الحلفان بالطلاق حرام . قال صلي الله عليه وسلم (من حلف بغير الله فقد اشرك) م ينفع تحلف ب اي حد غير ربنا
راحت جهزت الاكل لانه قالها ان صحابه جايين والعيله الكريمه بتاعته وكان جايب طباخ وعمل زي سيشن دا كله ل كتب الكتاب
وكان جايب فرقة مزمار بلدى
اسيل صحت علي صوت المزمار والطبل البلدى
بتبص من شباك اوضتها شافت كل حاجه دمعه قامت نازله من عينيها بس ذكرت نفسها بقول الله تعالي(لا يكلف الله نفسا الا وسعها) لعله خير
أسيل قامت لابسه عبايه بيتي وخمار ونزلت
اسيل:-معلش ممكن توقفوا المزمار دا
واحد منهم:-لي
اسيل :-لأن الرسول قال: ليكونن من أمتي اقوام يستحلون الحر والحرير والهم والمعازف.
وقال صلى الله عليه وسلم: إني لم أنه عن البكاء ولكني نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين، صوت عند نعمة: لهو ولعب ومزامير شيطان، وصوت عند مصيبة: لطم وجوه وشق جيوب ورنة شيطان.
ف معلش انا مش عاوزه كتب كتابي يكون فيه حاجه حرام
وقامت سيباهم وداخله
واحد منهم:-بقولكم اي احنا كدا كدا اخدنا فلوسنا احنا نبطل ولما الأستاذ محمود ييجي نبقي نشغل
..:-فكره حلوه
ووقفوا و معدش فيه صوت هدي قامت مشغله دف عشان تخلي الجو حلو شويه عشان محمود كان عازم أخواته وقرايبه ف هدى شغلت دف
اسيل طلعت ولبست فستان ابيض كان سمبل وحلو وخمار ابيض وتاج و م حطت اي حاجه لأنها عارفه انه مختلط وكانت وهي بتلبس بتعيط وكانت قاعده تسبح وتستغفر
لحد م جيه الميعاد وكتبوا الكتاب
و الناس شغلها المزمار وكانت اسيل هتطق
ديب:-بقيتي ليا ي قطه
اسيل:- مش حضرتك كنتوا متفقين علي شهر
ديب:م انا م هقدر استني ف كتبت الكتاب دلوقتي لأني عارف م راح تخليني اكلمك غير لما يكون مكتوب كتابنا والفرح كمان أسبوع
اسيل بكسرة قلب ابتسمت امممم ماشي
قام واخدها علي غفله وقام حاضنها ومدوخها
اسيل م كانت طيقاه بس هتعمل اي بقي عدى اليوم واسيل كانت منهااره صلت وكانت بتصبر نفسها ان الخير فيما اختاره الله (وعيي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم) صلت ونامت
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
عند أدهم في المانيا
ادهم:-احنا نازلين ي سكرتي
ريم ابتسمت:-اخيراااا عشان آدم واحشني قوييي
ادهم:-لاا احنا نعمل فيه مقلب انك مش طيقاه اوك
ريم:حرام عليك
ادهم :-خلاص م هننزل
ريم:-ماشي ي أخويا ربنا يقدرك علي فعل الخييير ها الخير
ادهم ضحك:-يارب
ونزلوا مصر بس اول حاجه عملوها راحوا للقسم قدموا شكوه في فهد وبعد كدا راحوا لمحمد وزينب وريم قعدت مع زينب وقعدوا يحضنوا بعض ويعيطوا وشويه يضحكوا ومحمد كان قاعد مع ادهم وحكاله
ادهم بصدمه😳:-بتهزر
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون نال اعجابكم واستنوا البارت الجاي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته