دليل الكتب والمؤلفين ودور النشر والفعاليات الثقافيّة ، اقتباسات و مقتطفات من الكتب ، أقوال المؤلفين ، اقتباسات ومقاطع من الكتب مصنّفة حسب التخصص ، نصوص وصور من الكتب ، وملخصات فيديو للكتب ومراجعات وتقييمات 2025
تنبيه: متصفحك لا يدعم التثبيت على الشاشة الرئيسية.
×
❞ البارت السابع عشر
في الإمبراطورية
عاصي:نوح في كارثه
نوح: في ايه
عاصي: امير مملكه الظل هرب
نوح بصدمه: نعم ده ازاي ده
عاصي: ضرب الجندي اللي دخل يحط له الاكل و سرق زيه
نوح: انشر في كل الإمبراطورية و كل البلدان المجاورة ان لو حد لقاه هيكون ليه جائزه كبيره جدا و انشر الفرسان في كل مكان انا عاوز عايش او ميت مش فارقه
عاصي: اومرك
مضي الوقت تحسنت عشق بشكل كبير لم يستطيع نوح زيارتها منذ اخر مره بسبب انشغاله بالبحث عن امير مملكه الظل
برق:نوح بقالي كتير مشفتوش
عشق: واضح انه مشغول في الشغل
برق : ممكن
عشق: بقولك ايه انا زهقت من قاعده البيت
برق: هتروحي فين
عشق: المكتبه
برق: هاجي معاكي
عشق: لا انا كويسه
برق: عشق فؤاد امير مملكه الظل هربان و ممكن جدا يستهدفك
عشق: ليه ان شاء الله و انا مالي
برق: لانك مثلا موتي نص جيش العدو
عشق: هي وجهه نظر تحترم و كل حاجه بس لا هروح لوحدي و اخد سيفي
برق:عشق بطلي عند
عشق وهي بتجري من قدامه : سلام
في المكتبه اخذت عشق كتاب و جلست تقرأه بعد فتره جلس امامها شاب لم تنتبه عشق كثير فهي تعلم ان الأماكن في المكتبه قليله
حيدر: لو سمحتي ممكن تديني الأوراق اللي جنبك دي
عشق وهي تعطي له الأوراق : اتفضل
اعطته عشق الورق و اكملت قراءه الكتاب دون ان عيونه تركز عليها
خارج المكتبه
احد الجنود: في حد لابس زي حراس السجن دخل المكتبه
نوح: طب خليك هنا احرس الباب و انا هدخل اشوف
في الداخل بدأ يبحث نوح عن فؤاد لكنه لم يجد احد ليهم بالرحيل لكن يقف حين وجد عشق و ذلك الفتى امامها ينظر لها بإعجاب شديد
ليذهب نوح اتجاهم و يضع يده علي كتف عشق بغيره و تملك
تحدث نوح و هو عيناه في عين ذلك الفتي : عشقي
عشق بفرح: نوح انت بتعمل ايه هنا
نوح بحب : كنت مع الجنود بدور معاهم علي الأمير الهربان
عشق: علشان كده مزرتنيش
نوح و هو يقبل يدها : حقك عليا يا عشقي بس انتي عارفه عمري ما يأخرني عن اني اشوفك غير الشديد القوي
عشق بابتسامه: عارفه من غير ما تقول
نوح: طب ايه مش هتمشي
عشق: اه همشي انا خلصت الكتاب اصلا
نوح: طب يلا بينا اوصلك للعربيه علشان اروح اكمل تدوير
عشق: تمام
تحرك كل من عشق و نوح الذي كان ينظر لحيدر بحده
اوصل نوح عشق للعربه ثم تركها ليكمل بحث عن فؤاد
في الطريق للمنزل
عشق و هي تتحدث مع السائق: ده مش طريق البيت يا حضره انت سامعني ده مش طريق البيت
وقفت العربه مره واحده و نزلت عشق لتري ماذا حدث لتجد مجموعه من قطاع الطرق يقفون امامها وضعت يدها علي السيف حتي تقاتلهم لكن هناك من كان خلفها و خدرها
فؤاد: هي دي اللي هزمت فرسانى هتوها
اخذ قطاع الطرق عشق و اتجهوا الي ذلك الكوخ القريب من النهر ثم ربطوها و تركوها الي ان تستيقظ
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت السابع عشر
في الإمبراطورية
عاصي:نوح في كارثه
نوح: في ايه
عاصي: امير مملكه الظل هرب
نوح بصدمه: نعم ده ازاي ده
عاصي: ضرب الجندي اللي دخل يحط له الاكل و سرق زيه
نوح: انشر في كل الإمبراطورية و كل البلدان المجاورة ان لو حد لقاه هيكون ليه جائزه كبيره جدا و انشر الفرسان في كل مكان انا عاوز عايش او ميت مش فارقه
عاصي: اومرك
مضي الوقت تحسنت عشق بشكل كبير لم يستطيع نوح زيارتها منذ اخر مره بسبب انشغاله بالبحث عن امير مملكه الظل
برق:نوح بقالي كتير مشفتوش
عشق: واضح انه مشغول في الشغل
برق : ممكن
عشق: بقولك ايه انا زهقت من قاعده البيت
برق: هتروحي فين
عشق: المكتبه
برق: هاجي معاكي
عشق: لا انا كويسه
برق: عشق فؤاد امير مملكه الظل هربان و ممكن جدا يستهدفك
عشق: ليه ان شاء الله و انا مالي
برق: لانك مثلا موتي نص جيش العدو
عشق: هي وجهه نظر تحترم و كل حاجه بس لا هروح لوحدي و اخد سيفي
برق:عشق بطلي عند
عشق وهي بتجري من قدامه : سلام
في المكتبه اخذت عشق كتاب و جلست تقرأه بعد فتره جلس امامها شاب لم تنتبه عشق كثير فهي تعلم ان الأماكن في المكتبه قليله
حيدر: لو سمحتي ممكن تديني الأوراق اللي جنبك دي
عشق وهي تعطي له الأوراق : اتفضل
اعطته عشق الورق و اكملت قراءه الكتاب دون ان عيونه تركز عليها
خارج المكتبه
احد الجنود: في حد لابس زي حراس السجن دخل المكتبه
نوح: طب خليك هنا احرس الباب و انا هدخل اشوف
في الداخل بدأ يبحث نوح عن فؤاد لكنه لم يجد احد ليهم بالرحيل لكن يقف حين وجد عشق و ذلك الفتى امامها ينظر لها بإعجاب شديد
ليذهب نوح اتجاهم و يضع يده علي كتف عشق بغيره و تملك
تحدث نوح و هو عيناه في عين ذلك الفتي : عشقي
عشق بفرح: نوح انت بتعمل ايه هنا
نوح بحب : كنت مع الجنود بدور معاهم علي الأمير الهربان
عشق: علشان كده مزرتنيش
نوح و هو يقبل يدها : حقك عليا يا عشقي بس انتي عارفه عمري ما يأخرني عن اني اشوفك غير الشديد القوي
عشق بابتسامه: عارفه من غير ما تقول
نوح: طب ايه مش هتمشي
عشق: اه همشي انا خلصت الكتاب اصلا
نوح: طب يلا بينا اوصلك للعربيه علشان اروح اكمل تدوير
عشق: تمام
تحرك كل من عشق و نوح الذي كان ينظر لحيدر بحده
اوصل نوح عشق للعربه ثم تركها ليكمل بحث عن فؤاد
في الطريق للمنزل
عشق و هي تتحدث مع السائق: ده مش طريق البيت يا حضره انت سامعني ده مش طريق البيت
وقفت العربه مره واحده و نزلت عشق لتري ماذا حدث لتجد مجموعه من قطاع الطرق يقفون امامها وضعت يدها علي السيف حتي تقاتلهم لكن هناك من كان خلفها و خدرها
فؤاد: هي دي اللي هزمت فرسانى هتوها
اخذ قطاع الطرق عشق و اتجهوا الي ذلك الكوخ القريب من النهر ثم ربطوها و تركوها الي ان تستيقظ
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ البارت الثاني عشر
حين سمع نوح تلك الكلمات اتجه بسرعه الي غرفه العرش حيث يوجد الإمبراطور
نوح:سمو الإمبراطور
حسني: سمعت اللي حصل يا نوح و قائد الفرسان بيحط الخطه دلوقتي
نوح:جلالتك انا هنزل المعركه دي بنفسي
حسنى:لا انت ولي العهد مينفعش اخاطر بيك
نوح:و انا مينفعش اخاطر بشعبي انا واجبي اني أقف مع شعبي مش وراهم
حسنى بغضب: نوح ده اخر كلام عندي اتفضل و انت ياعاصي نوح ميخرجش من اوضته لأي سبب من الأسباب مفهوم
عاصي: اوامرك
في غرفه نوح
نوح: مفيش حاجه تقدر تمنعني انى اروح ثم نظر للشباك و ابتسم و انا عرفت هروح ازاى وقت تحرك مع الفرسان هنغمس وسطهم
في صباح ثانى يوم
شهاب :دوق سراج دوق سراج جواب من الإمبراطور
سراج باستغراب: الإمبراطور هات
بدأ يقرأها سراج و مع كل كلمه ملامح وجهه تتغير
عشق بقلق:في ايه يا بابا
سراج و هو بيغلق الجواب:برق بأمر من الإمبراطور كل الموجودين في الإمبراطورية لازم ينزلوا ساحه المعركه
اتين بصدمه:ايه ليه ما فيه جنود و فرسان في الإمبراطورية
سراج بهدوء: حصل نقص في الجنود و الفرسان بسبب موت كتير منهم في الساحه المعركه
عشق بغضب:نعم يعني هو بيرميهم في النار لا انا مش موافقه برق مش هيروح في
حته
برق:عشق مفيش حاجه اسمها كده يا عشق
عشق بدموع :و انا مش عاوزك تروح مني يا برق
برق وهو يقبل جبينها:انا هرجع تاني بأذن الله يا عشق
عشق بدموع:علشان خاطري بلاش يا برق
برق وهو يحتضنها: عدم تلبيه أوامر الإمبراطور دي تعتبر خيانه في الإمبراطورية يا عشق
عشق:خلاص خدني معاك
اتين:يخدك معاه فين يا اتين انتي اتهبلتي
عشق: لو مأخدتيش معاك يا برق انت مش رايح في حته
برق بغضب:عشق فوقي و أكمل بنبره حنينه هبعتلك كل يوم جواب أن شاء الله علشان تطمني ماشي
نظرت له عشق ببكاء و امأت رأسها بالموافقه فهي تعلم أن لا يوجد خيار أمامها و تركت الجميع و ذهبت للغابه لتلتقي بنوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الثاني عشر
حين سمع نوح تلك الكلمات اتجه بسرعه الي غرفه العرش حيث يوجد الإمبراطور
نوح:سمو الإمبراطور
حسني: سمعت اللي حصل يا نوح و قائد الفرسان بيحط الخطه دلوقتي
نوح:جلالتك انا هنزل المعركه دي بنفسي
حسنى:لا انت ولي العهد مينفعش اخاطر بيك
نوح:و انا مينفعش اخاطر بشعبي انا واجبي اني أقف مع شعبي مش وراهم
حسنى بغضب: نوح ده اخر كلام عندي اتفضل و انت ياعاصي نوح ميخرجش من اوضته لأي سبب من الأسباب مفهوم
عاصي: اوامرك
في غرفه نوح
نوح: مفيش حاجه تقدر تمنعني انى اروح ثم نظر للشباك و ابتسم و انا عرفت هروح ازاى وقت تحرك مع الفرسان هنغمس وسطهم
في صباح ثانى يوم
شهاب :دوق سراج دوق سراج جواب من الإمبراطور
سراج باستغراب: الإمبراطور هات
بدأ يقرأها سراج و مع كل كلمه ملامح وجهه تتغير
عشق بقلق:في ايه يا بابا
سراج و هو بيغلق الجواب:برق بأمر من الإمبراطور كل الموجودين في الإمبراطورية لازم ينزلوا ساحه المعركه
اتين بصدمه:ايه ليه ما فيه جنود و فرسان في الإمبراطورية
سراج بهدوء: حصل نقص في الجنود و الفرسان بسبب موت كتير منهم في الساحه المعركه
عشق بغضب:نعم يعني هو بيرميهم في النار لا انا مش موافقه برق مش هيروح في
حته
برق:عشق مفيش حاجه اسمها كده يا عشق
عشق بدموع :و انا مش عاوزك تروح مني يا برق
برق وهو يقبل جبينها:انا هرجع تاني بأذن الله يا عشق
عشق بدموع:علشان خاطري بلاش يا برق
برق وهو يحتضنها: عدم تلبيه أوامر الإمبراطور دي تعتبر خيانه في الإمبراطورية يا عشق
عشق:خلاص خدني معاك
اتين:يخدك معاه فين يا اتين انتي اتهبلتي
عشق: لو مأخدتيش معاك يا برق انت مش رايح في حته
برق بغضب:عشق فوقي و أكمل بنبره حنينه هبعتلك كل يوم جواب أن شاء الله علشان تطمني ماشي
نظرت له عشق ببكاء و امأت رأسها بالموافقه فهي تعلم أن لا يوجد خيار أمامها و تركت الجميع و ذهبت للغابه لتلتقي بنوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ المكالمه اللي بتبقي بعد الساعه ١٢ دي بتكلم فيها حد بتحبه بتحكيله تفاصيل يومك دي بالدنيا
الشخص اللي أول ما يزعل يجري عليك يحكيلك لانه واثق فيك فده بالدنيا
الشخص اللي بيختار معاك صوره ، لبس ، هديه فده بالدنيا
الشخص اللي بيفضل ياخد رأيك في حاجات ملهاش أول و لا أخر ده بالدنيا
الشخص اللي فجأة بتقابله من غير أي ترتيب مُسبق فده بالدنيا
الشخص اللي اختارك علشان تروح معاه مشاويره فده بالدنيا
الشخص اللي دايما موجود بيسمعلك و وقت ما تحتاج حضنه و أيده بيطبطبوا عليك فده بالدنيا
الشخص اللي أول ما يشوفك يأس و واقع يبدأ يفوقك حتي لو بكلام هيوجعك فده بالدنيا
الخلاصه يا جميل إن في علي الأقل شخص واحد في حياتنا كده ممكن نكون واخدين بالنا منهم و ممكن لا في شخص علي الأقل كده بتثق فيه بترتاح معاه بتاخد آراءه يقعد معاك وقت ضيقك و يفهم كلامك الملعبك و الدبش كمان فكل ده بالدنيا
كل ده رزق ليك من رب الكون علي هيئه الشخص ده
#لـشهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤Shahdalwaleed(Hurricane)
❞ المكالمه اللي بتبقي بعد الساعه ١٢ دي بتكلم فيها حد بتحبه بتحكيله تفاصيل يومك دي بالدنيا
الشخص اللي أول ما يزعل يجري عليك يحكيلك لانه واثق فيك فده بالدنيا
الشخص اللي بيختار معاك صوره ، لبس ، هديه فده بالدنيا
الشخص اللي بيفضل ياخد رأيك في حاجات ملهاش أول و لا أخر ده بالدنيا
الشخص اللي فجأة بتقابله من غير أي ترتيب مُسبق فده بالدنيا
الشخص اللي اختارك علشان تروح معاه مشاويره فده بالدنيا
الشخص اللي دايما موجود بيسمعلك و وقت ما تحتاج حضنه و أيده بيطبطبوا عليك فده بالدنيا
الشخص اللي أول ما يشوفك يأس و واقع يبدأ يفوقك حتي لو بكلام هيوجعك فده بالدنيا
الخلاصه يا جميل إن في علي الأقل شخص واحد في حياتنا كده ممكن نكون واخدين بالنا منهم و ممكن لا في شخص علي الأقل كده بتثق فيه بترتاح معاه بتاخد آراءه يقعد معاك وقت ضيقك و يفهم كلامك الملعبك و الدبش كمان فكل ده بالدنيا
كل ده رزق ليك من رب الكون علي هيئه الشخص ده
❞ البارت الثالث عشر
في الغابه
عشق ببكاء :نوح
نوح بخضه:في ايه بتعيطي ليه
عشق ببكاء:برق هيروح ساحه المعركه يا نوح هيسبني و يروح
نوح بحزن :اهدي يا عشق اهدي كل ده علشان نحميكم
عشق بدموع: نحميكم نوح قول انك مش هتروح الساحه زي برق
انزل نوح رأسه في الأرض بحزن ولم يجيب
عشق ببكاء: رد يا نوح رد عليا قولي انك مش هتروح و تسبني
نوح وهو يمسك وجهها بيده و يمسح دموعها:متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا انا هروح و راجع أن شاء الله و وعد هخلي بالي من نفسي بس في المقابل انتي كوني كويسه و اهتمي بنفسك
عشق :هتبعت لي جوابات تطمني
نوح:اه
عشق:وعد
نوح بحب: وعد يا عشقي و يوم ما ارجع أن شاء الله في حاجه لازم اقولها لك فأستنيني
عشق:هستناك يا نوح هستناك
نوح:الي اللقاء في القريب العاجل
عشق بابتسامه:الي اللقاء
ذهب نوح وبرق لساحه المعركه و كانوا كل يوم يرسلوا جواب لعشق لكن في يوم
عشق:ورد يا ورد
ورد:أيوة انسه
عشق : مافيش اي جوابات اتبعتت
ورد:لا سموك
عشق:ياربي بقالهم يومين مبعتوش حاجه
اتجهت عشق للخارج تبحث عن والدها لكن وقفت أمام باب المكتب حين سمعت انه يكلم والدتها
سراج:رساله عن طريق الحمام الزاجل
اتين:طب شوف بيقول ايه
سراج بحزن:برق
اتين بخوف:ماله برق في ايه
سراج:بيقولوا أن برق مات
اتين بأنهيار:ايه لا لا دى اخبار مش صح انا ابنى لسه عايش لااا
بعد سماع عشق تلك الكلام اتجهت علي غرفتها بكل سرعتها
عشق ببكاء:لا لا اكيد شافوا غلط انا برق وعدني أنه هيرجع لا لا لاااااا
انهارت عشق في البكاء الي أن غلبها النوم في المساء كان الجميع نائم معادا عشق التى استيقظت وا لألم يقسم قلبها الي نصفين
عشق :اكيد الكلام اللي اتقال الصبح ده كدب و انا هثبت لهم
فتحت دولابها و ارتدت زي الفرسان الذي اتي به نوح و اخدت سيفها و القوس و اتجهت للخارج بهدوء شديد و أخذت الخيل و انطلقت نحو ساحه المعركة
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الثالث عشر
في الغابه
عشق ببكاء :نوح
نوح بخضه:في ايه بتعيطي ليه
عشق ببكاء:برق هيروح ساحه المعركه يا نوح هيسبني و يروح
نوح بحزن :اهدي يا عشق اهدي كل ده علشان نحميكم
عشق بدموع: نحميكم نوح قول انك مش هتروح الساحه زي برق
انزل نوح رأسه في الأرض بحزن ولم يجيب
عشق ببكاء: رد يا نوح رد عليا قولي انك مش هتروح و تسبني
نوح وهو يمسك وجهها بيده و يمسح دموعها:متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا انا هروح و راجع أن شاء الله و وعد هخلي بالي من نفسي بس في المقابل انتي كوني كويسه و اهتمي بنفسك
عشق :هتبعت لي جوابات تطمني
نوح:اه
عشق:وعد
نوح بحب: وعد يا عشقي و يوم ما ارجع أن شاء الله في حاجه لازم اقولها لك فأستنيني
عشق:هستناك يا نوح هستناك
نوح:الي اللقاء في القريب العاجل
عشق بابتسامه:الي اللقاء
ذهب نوح وبرق لساحه المعركه و كانوا كل يوم يرسلوا جواب لعشق لكن في يوم
عشق:ورد يا ورد
ورد:أيوة انسه
عشق : مافيش اي جوابات اتبعتت
ورد:لا سموك
عشق:ياربي بقالهم يومين مبعتوش حاجه
اتجهت عشق للخارج تبحث عن والدها لكن وقفت أمام باب المكتب حين سمعت انه يكلم والدتها
سراج:رساله عن طريق الحمام الزاجل
اتين:طب شوف بيقول ايه
سراج بحزن:برق
اتين بخوف:ماله برق في ايه
سراج:بيقولوا أن برق مات
اتين بأنهيار:ايه لا لا دى اخبار مش صح انا ابنى لسه عايش لااا
بعد سماع عشق تلك الكلام اتجهت علي غرفتها بكل سرعتها
عشق ببكاء:لا لا اكيد شافوا غلط انا برق وعدني أنه هيرجع لا لا لاااااا
انهارت عشق في البكاء الي أن غلبها النوم في المساء كان الجميع نائم معادا عشق التى استيقظت وا لألم يقسم قلبها الي نصفين
عشق :اكيد الكلام اللي اتقال الصبح ده كدب و انا هثبت لهم
فتحت دولابها و ارتدت زي الفرسان الذي اتي به نوح و اخدت سيفها و القوس و اتجهت للخارج بهدوء شديد و أخذت الخيل و انطلقت نحو ساحه المعركة
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝