الجزء العاشر (عفتي والديوث) رسلان وجد أمامه سيف لأن من... 💬 أقوال داليا ماجد خاطر (ملكه زماني) 📖 كتاب يومياتي
- 📖 من ❞ كتاب يومياتي ❝ داليا ماجد خاطر (ملكه زماني) 📖
█ الجزء العاشر (عفتي والديوث) رسلان وجد أمامه سيف لأن من الأساس وجدتهم اتاخروا ذهب ليطمن عليهم وعندما وصل كان الموضوع بدايته ولم يتدخل لانه يعلم أن شقيقه ذو راس كبير ويتقن حسن التصرف ورسلان عندما ارتعب بالرغم الفرق بينهم خمس سنين ولكن رسلان علي قدر ما بيحبه ومصاحبه خوفه منه رسلان:سيف انا كنت وقبل يكمل كلامه رد بعصبيه سيف:انا علمتك كده رسلان:وهو لا يستطيع الوقوف الهلع اصل سيف :علمتك انك تعمل حاجه ناقصه رسلان:يعني ايه سيف:يعني فين المأذون اللي هيخلص رسلان فرح جداااا يدعمه قراره وقبل يجيب ردت رونال والتي نزلت فتره سمعت صوت الخناق بالشارع شارعهم يتميز بالهدؤء رونال:المأذون اول الشارع تعالوا هوريكم وأخذت نرمين معاها كانت أحضانها منذ وراتها تبكي بحرقه دون ومشوا وراء جميعا وطبعا احمد مربوط فأخذه ورسلان تحت جناحهم ومشوا ~~~~~~~~~~ كانت مريم زالت تحكي ذهبوا هي ورونال الي بيت صديقتها طرقت الباب ففتحت رسل (فتاه قمحويه البشره تمتلك عيون واسعه وشعر اسود طويل وهي محجبه وتعتز بحجابها جداااااا مثل ) رسل:رونال شقلب حالك مريم :اصلي قولت اغير استيلي رسل:استيل وقرف كتاب مجاناً PDF اونلاين 2025
❞ الجزء العاشر (عفتي والديوث) رسلان وجد أمامه سيف لأن من الأساس سيف وجدتهم اتاخروا ذهب ليطمن عليهم وعندما وصل كان الموضوع في بدايته ولم يتدخل لانه يعلم أن شقيقه ذو راس كبير ويتقن حسن التصرف ورسلان عندما وجد سيف أمامه ارتعب بالرغم أن الفرق بينهم خمس سنين ولكن رسلان علي قدر ما بيحبه ومصاحبه علي قدر خوفه منه رسلان:سيف انا كنت وقبل أن يكمل كلامه رد سيف بعصبيه سيف:انا علمتك كده رسلان:وهو لا يستطيع الوقوف من الهلع اصل سيف :علمتك انك تعمل حاجه ناقصه رسلان:يعني ايه سيف:يعني فين المأذون اللي هيخلص رسلان فرح جداااا لأن سيف يدعمه في قراره وقبل أن يجيب ردت رونال والتي نزلت من فتره عندما سمعت صوت الخناق بالشارع لأن شارعهم يتميز بالهدؤء رونال:المأذون علي اول الشارع تعالوا هوريكم فين وأخذت نرمين معاها والتي كانت في أحضانها منذ أن نزلت وراتها تبكي بحرقه دون صوت ومشوا وراء رونال جميعا وطبعا احمد كان مربوط فأخذه سيف ورسلان تحت جناحهم ومشوا ~~~~~~~~~~ كانت مريم ما زالت تحكي ذهبوا هي ورونال الي بيت صديقتها طرقت مريم الباب ففتحت رسل (فتاه قمحويه البشره تمتلك عيون واسعه وشعر اسود طويل وهي محجبه وتعتز بحجابها جداااااا مثل رونال ) رسل:رونال ايه اللي شقلب حالك كده مريم :اصلي قولت اغير استيلي رسل:استيل ايه وقرف ايه خلعت حجابك ليه مريم:احنا هنكلم علي الباب ولا ايه رسل:منظرك الزفت ده ناسيني يلا ادخلي مريم:بس انا معايا ضيفه رسل:ضيفتك علي عيني فظهرت رونال أمام رسل والتي كانت تختبئ بجوار الباب رسل ظهرت علي وجهها معالم الصدمه جليا وبعد فتره ليست قليله ابدااا رددت انت انتي مين وأشارت علي مريم رونال:دي اختي يا رسل ممكن ندخل وافهمك كل حاجه رسل وليسه مصدومه أشارت إلي الداخل وكانت مديحه والدتها جالسه في الصاله تسبح كعادتها بعد الصلاه مديحه رفعت عينها وعندما وجدت أمامها رونال ومريم انصدمت هي الأخري ولكن ردت بنبره ضحك مديحه:ايه يا بت يا رونال امتي نسختي نفسك رونال:ضحكت وردت دي اختي يا خالتي (رونال تقول لمديحه خالتها لأنها صديقه والدتها ومن اول الناس التي ساعدوهم منذ أن طردتهم والدهم وطلق فتحيه واصبحوا اصدقاء ) مديحه:اهلا يا بنتي بس انا عمري ما شفتك قبل كده رونال:اصلي ليسه مقابلها النهارده وبالصدفة مديحه:لا دي فيها حكايه كبيره رونال:عيوني يا خالتي بس معلش وقت تاني علشان مريم عاوزه تقابل ماما مديحه:ومالو يا بنتي ربنا جمع بينكم بعد سنين طويله ده امك كانت قلبها مفطور ياحول الله عليها مريم:بجد يا طنط مديحه:ايوه يا بنتي كانت كل يوم تعيط وهي قلقانه عليكي يا حبه عيني مريم :انا هموت واشوفها يلا يا رونال بسرعه نغير رونال:رسل هاتي الطقم اللي ناسيته عندك امبارح رسل:حاضر عينا تعالي دخلوا جميعا الي غرفه رسل وابتدءت رونال تغير وتلبس الطقم وتعطي ملابسها لمريم حتي يستطيعون خداع امهم مثل رسل ~~~~~~~~~~~ عن فتحيه كانت تتكلم مع محمد عندما حدث ما حدث ونزول رونال الي الشارع وقفت في البلكونه تردد (ربي لا اسالك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه ) ظل تردد حتي جاءت رونال ومعاها رسلان وسيف ونرمين فتحيه :ايه يا بنتي قلقاتني رونال: هقولك يا حبيبتي كل حاجه بس نضيف الناس دي فتحيه:ماشي يا حبيبتي اهلا يا ابني معلش ما اخدتش بالي كنت قلقانه علي بنتي سيف:لا ولا يهمك يا حجه فتحيه:تشرب ايه يا ابني سيف:ولا حاجه يا حجه فتحيه:لا ازاي انت بخيل ولا ايه سيف :لا ابدا طيب لو ما يتعبش حد ممكن فنجان قهوه ساده فتحيه:عيوني يا ابني يا رو اعملله قهوته ابتسم سيف لمعرفه اسم دلع رونال وهي احمرت وجنتيها خجلا وذهبت سريعا الي المطبخ دون أن تعرف ماذا يشرب الباقيه فسألت فتحيه الكل واخبرت بيه رونال وهي بالمطبخ ما خرجت حتي انهاءها في هذه الأثناء دار حديث لطيف بين الجميع فتحيه:قولي يا ابني ايه اللي حصل تحت فلاش باك اول ما دخلوا عن المأذون سيف :حضرتك ممكن تطلق دول من غير كل الإجراءات والكلام اللي بيتقال المأذون :ازاي سيف :يعني حضرتك هتطلق الست دي من الراجل ده بس غيابي المأذون:ازاي وهي واقفه قدامي سيف :يعني علشان هو وسخ ولو فكر يعملها حاجه تاني تشتكي بالقايمه احمد:وهتشتكي ازاي والقايمة في جيبي رسلان:بسيطه ووضع يديه في جيوب احمد وفتشه حتي أخذ كل شي يتعلق بنرمين حتي صورتها احمد :وهو يصرخ لا لا فكني وانا اموتك رسلان:كنت موتني من شوي انت جبان وصفعه صفعه قويه المأذون:انا كده عرفت ليه هما عاوزين يعلموا كده معاك وانا هنفذلهم اللي هما عاوزينه لان انا عندي بنات بس انا عاوز عنوانك بالتفصيل وأشار إلي نرمين رونال:بص يا عم محمود اكتب عنوانها علي بيتي محمود:أشار إلي نرمين ثانيا وقال موافقه يا بنتي نرمين هزت راسها بالموافقه وتم الطلاق رسلان :واسبوع واحد والشقه تكون فاضيه وما اشوف وشك تاني سيف:لو لمحت خيالك بس بيقرب منها هدفنك حي احمد :ايه هي شرك بينكم ولا ايه في هذه اللحظه سيف لم يحس بنفسه الا وهو فوق احمد ينهال عليه ضرب عوده فتحيه:ربنا يخليك يا ابني ويجعله في ميزان حسناتك سيف:اللهم امين يا حجه بس انا كنت عاوز حضرتك في حاجه تاني
❞ الجزء العاشر (عفتي والديوث) رسلان وجد أمامه سيف لأن من الأساس سيف وجدتهم اتاخروا ذهب ليطمن عليهم وعندما وصل كان الموضوع في بدايته ولم يتدخل لانه يعلم أن شقيقه ذو راس كبير ويتقن حسن التصرف ورسلان عندما وجد سيف أمامه ارتعب بالرغم أن الفرق بينهم خمس سنين ولكن رسلان علي قدر ما بيحبه ومصاحبه علي قدر خوفه منه رسلان:سيف انا كنت وقبل أن يكمل كلامه رد سيف بعصبيه سيف:انا علمتك كده رسلان:وهو لا يستطيع الوقوف من الهلع اصل سيف :علمتك انك تعمل حاجه ناقصه رسلان:يعني ايه سيف:يعني فين المأذون اللي هيخلص رسلان فرح جداااا لأن سيف يدعمه في قراره وقبل أن يجيب ردت رونال والتي نزلت من فتره عندما سمعت صوت الخناق بالشارع لأن شارعهم يتميز بالهدؤء رونال:المأذون علي اول الشارع تعالوا هوريكم فين وأخذت نرمين معاها والتي كانت في أحضانها منذ أن نزلت وراتها تبكي بحرقه دون صوت ومشوا وراء رونال جميعا وطبعا احمد كان مربوط فأخذه سيف ورسلان تحت جناحهم ومشوا ~~~~~~~~~~ كانت مريم ما زالت تحكي ذهبوا هي ورونال الي بيت صديقتها طرقت مريم الباب ففتحت رسل (فتاه قمحويه البشره تمتلك عيون واسعه وشعر اسود طويل وهي محجبه وتعتز بحجابها جداااااا مثل رونال ) رسل:رونال ايه اللي شقلب حالك كده مريم :اصلي قولت اغير استيلي رسل:استيل ايه وقرف ايه خلعت حجابك ليه مريم:احنا هنكلم علي الباب ولا ايه رسل:منظرك الزفت ده ناسيني يلا ادخلي مريم:بس انا معايا ضيفه رسل:ضيفتك علي عيني فظهرت رونال أمام رسل والتي كانت تختبئ بجوار الباب رسل ظهرت علي وجهها معالم الصدمه جليا وبعد فتره ليست قليله ابدااا رددت انت انتي مين وأشارت علي مريم رونال:دي اختي يا رسل ممكن ندخل وافهمك كل حاجه رسل وليسه مصدومه أشارت إلي الداخل وكانت مديحه والدتها جالسه في الصاله تسبح كعادتها بعد الصلاه مديحه رفعت عينها وعندما وجدت أمامها رونال ومريم انصدمت هي الأخري ولكن ردت بنبره ضحك مديحه:ايه يا بت يا رونال امتي نسختي نفسك رونال:ضحكت وردت دي اختي يا خالتي (رونال تقول لمديحه خالتها لأنها صديقه والدتها ومن اول الناس التي ساعدوهم منذ أن طردتهم والدهم وطلق فتحيه واصبحوا اصدقاء ) مديحه:اهلا يا بنتي بس انا عمري ما شفتك قبل كده رونال:اصلي ليسه مقابلها النهارده وبالصدفة مديحه:لا دي فيها حكايه كبيره رونال:عيوني يا خالتي بس معلش وقت تاني علشان مريم عاوزه تقابل ماما مديحه:ومالو يا بنتي ربنا جمع بينكم بعد سنين طويله ده امك كانت قلبها مفطور ياحول الله عليها مريم:بجد يا طنط مديحه:ايوه يا بنتي كانت كل يوم تعيط وهي قلقانه عليكي يا حبه عيني مريم :انا هموت واشوفها يلا يا رونال بسرعه نغير رونال:رسل هاتي الطقم اللي ناسيته عندك امبارح رسل:حاضر عينا تعالي دخلوا جميعا الي غرفه رسل وابتدءت رونال تغير وتلبس الطقم وتعطي ملابسها لمريم حتي يستطيعون خداع امهم مثل رسل ~~~~~~~~~~~ عن فتحيه كانت تتكلم مع محمد عندما حدث ما حدث ونزول رونال الي الشارع وقفت في البلكونه تردد (ربي لا اسالك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه ) ظل تردد حتي جاءت رونال ومعاها رسلان وسيف ونرمين فتحيه :ايه يا بنتي قلقاتني رونال: هقولك يا حبيبتي كل حاجه بس نضيف الناس دي فتحيه:ماشي يا حبيبتي اهلا يا ابني معلش ما اخدتش بالي كنت قلقانه علي بنتي سيف:لا ولا يهمك يا حجه فتحيه:تشرب ايه يا ابني سيف:ولا حاجه يا حجه فتحيه:لا ازاي انت بخيل ولا ايه سيف :لا ابدا طيب لو ما يتعبش حد ممكن فنجان قهوه ساده فتحيه:عيوني يا ابني يا رو اعملله قهوته ابتسم سيف لمعرفه اسم دلع رونال وهي احمرت وجنتيها خجلا وذهبت سريعا الي المطبخ دون أن تعرف ماذا يشرب الباقيه فسألت فتحيه الكل واخبرت بيه رونال وهي بالمطبخ ما خرجت حتي انهاءها في هذه الأثناء دار حديث لطيف بين الجميع فتحيه:قولي يا ابني ايه اللي حصل تحت فلاش باك اول ما دخلوا عن المأذون سيف :حضرتك ممكن تطلق دول من غير كل الإجراءات والكلام اللي بيتقال المأذون :ازاي سيف :يعني حضرتك هتطلق الست دي من الراجل ده بس غيابي المأذون:ازاي وهي واقفه قدامي سيف :يعني علشان هو وسخ ولو فكر يعملها حاجه تاني تشتكي بالقايمه احمد:وهتشتكي ازاي والقايمة في جيبي رسلان:بسيطه ووضع يديه في جيوب احمد وفتشه حتي أخذ كل شي يتعلق بنرمين حتي صورتها احمد :وهو يصرخ لا لا فكني وانا اموتك رسلان:كنت موتني من شوي انت جبان وصفعه صفعه قويه المأذون:انا كده عرفت ليه هما عاوزين يعلموا كده معاك وانا هنفذلهم اللي هما عاوزينه لان انا عندي بنات بس انا عاوز عنوانك بالتفصيل وأشار إلي نرمين رونال:بص يا عم محمود اكتب عنوانها علي بيتي محمود:أشار إلي نرمين ثانيا وقال موافقه يا بنتي نرمين هزت راسها بالموافقه وتم الطلاق رسلان :واسبوع واحد والشقه تكون فاضيه وما اشوف وشك تاني سيف:لو لمحت خيالك بس بيقرب منها هدفنك حي احمد :ايه هي شرك بينكم ولا ايه في هذه اللحظه سيف لم يحس بنفسه الا وهو فوق احمد ينهال عليه ضرب عوده فتحيه:ربنا يخليك يا ابني ويجعله في ميزان حسناتك سيف:اللهم امين يا حجه بس انا كنت عاوز حضرتك في حاجه تاني يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء العاشر (عفتي والديوث) رسلان وجد أمامه سيف لأن من الأساس سيف وجدتهم اتاخروا ذهب ليطمن عليهم وعندما وصل كان الموضوع في بدايته ولم يتدخل لانه يعلم أن شقيقه ذو راس كبير ويتقن حسن التصرف ورسلان عندما وجد سيف أمامه ارتعب بالرغم أن الفرق بينهم خمس سنين ولكن رسلان علي قدر ما بيحبه ومصاحبه علي قدر خوفه منه رسلان:سيف انا كنت وقبل أن يكمل كلامه رد سيف بعصبيه سيف:انا علمتك كده رسلان:وهو لا يستطيع الوقوف من الهلع اصل سيف :علمتك انك تعمل حاجه ناقصه رسلان:يعني ايه سيف:يعني فين المأذون اللي هيخلص رسلان فرح جداااا لأن سيف يدعمه في قراره وقبل أن يجيب ردت رونال والتي نزلت من فتره عندما سمعت صوت الخناق بالشارع لأن شارعهم يتميز بالهدؤء رونال:المأذون علي اول الشارع تعالوا هوريكم فين وأخذت نرمين معاها والتي كانت في أحضانها منذ أن نزلت وراتها تبكي بحرقه دون صوت ومشوا وراء رونال جميعا وطبعا احمد كان مربوط فأخذه سيف ورسلان تحت جناحهم ومشوا ~~~~~~~~~~ كانت مريم ما زالت تحكي ذهبوا هي ورونال الي بيت صديقتها طرقت مريم الباب ففتحت رسل (فتاه قمحويه البشره تمتلك عيون واسعه وشعر اسود طويل وهي محجبه وتعتز بحجابها جداااااا مثل رونال ) رسل:رونال ايه اللي شقلب حالك كده مريم :اصلي قولت اغير استيلي رسل:استيل ايه وقرف ايه خلعت حجابك ليه مريم:احنا هنكلم علي الباب ولا ايه رسل:منظرك الزفت ده ناسيني يلا ادخلي مريم:بس انا معايا ضيفه رسل:ضيفتك علي عيني فظهرت رونال أمام رسل والتي كانت تختبئ بجوار الباب رسل ظهرت علي وجهها معالم الصدمه جليا وبعد فتره ليست قليله ابدااا رددت انت انتي مين وأشارت علي مريم رونال:دي اختي يا رسل ممكن ندخل وافهمك كل حاجه رسل وليسه مصدومه أشارت إلي الداخل وكانت مديحه والدتها جالسه في الصاله تسبح كعادتها بعد الصلاه مديحه رفعت عينها وعندما وجدت أمامها رونال ومريم انصدمت هي الأخري ولكن ردت بنبره ضحك مديحه:ايه يا بت يا رونال امتي نسختي نفسك رونال:ضحكت وردت دي اختي يا خالتي (رونال تقول لمديحه خالتها لأنها صديقه والدتها ومن اول الناس التي ساعدوهم منذ أن طردتهم والدهم وطلق فتحيه واصبحوا اصدقاء ) مديحه:اهلا يا بنتي بس انا عمري ما شفتك قبل كده رونال:اصلي ليسه مقابلها النهارده وبالصدفة مديحه:لا دي فيها حكايه كبيره رونال:عيوني يا خالتي بس معلش وقت تاني علشان مريم عاوزه تقابل ماما مديحه:ومالو يا بنتي ربنا جمع بينكم بعد سنين طويله ده امك كانت قلبها مفطور ياحول الله عليها مريم:بجد يا طنط مديحه:ايوه يا بنتي كانت كل يوم تعيط وهي قلقانه عليكي يا حبه عيني مريم :انا هموت واشوفها يلا يا رونال بسرعه نغير رونال:رسل هاتي الطقم اللي ناسيته عندك امبارح رسل:حاضر عينا تعالي دخلوا جميعا الي غرفه رسل وابتدءت رونال تغير وتلبس الطقم وتعطي ملابسها لمريم حتي يستطيعون خداع امهم مثل رسل ~~~~~~~~~~~ عن فتحيه كانت تتكلم مع محمد عندما حدث ما حدث ونزول رونال الي الشارع وقفت في البلكونه تردد (ربي لا اسالك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه ) ظل تردد حتي جاءت رونال ومعاها رسلان وسيف ونرمين فتحيه :ايه يا بنتي قلقاتني رونال: هقولك يا حبيبتي كل حاجه بس نضيف الناس دي فتحيه:ماشي يا حبيبتي اهلا يا ابني معلش ما اخدتش بالي كنت قلقانه علي بنتي سيف:لا ولا يهمك يا حجه فتحيه:تشرب ايه يا ابني سيف:ولا حاجه يا حجه فتحيه:لا ازاي انت بخيل ولا ايه سيف :لا ابدا طيب لو ما يتعبش حد ممكن فنجان قهوه ساده فتحيه:عيوني يا ابني يا رو اعملله قهوته ابتسم سيف لمعرفه اسم دلع رونال وهي احمرت وجنتيها خجلا وذهبت سريعا الي المطبخ دون أن تعرف ماذا يشرب الباقيه فسألت فتحيه الكل واخبرت بيه رونال وهي بالمطبخ ما خرجت حتي انهاءها في هذه الأثناء دار حديث لطيف بين الجميع فتحيه:قولي يا ابني ايه اللي حصل تحت فلاش باك اول ما دخلوا عن المأذون سيف :حضرتك ممكن تطلق دول من غير كل الإجراءات والكلام اللي بيتقال المأذون :ازاي سيف :يعني حضرتك هتطلق الست دي من الراجل ده بس غيابي المأذون:ازاي وهي واقفه قدامي سيف :يعني علشان هو وسخ ولو فكر يعملها حاجه تاني تشتكي بالقايمه احمد:وهتشتكي ازاي والقايمة في جيبي رسلان:بسيطه ووضع يديه في جيوب احمد وفتشه حتي أخذ كل شي يتعلق بنرمين حتي صورتها احمد :وهو يصرخ لا لا فكني وانا اموتك رسلان:كنت موتني من شوي انت جبان وصفعه صفعه قويه المأذون:انا كده عرفت ليه هما عاوزين يعلموا كده معاك وانا هنفذلهم اللي هما عاوزينه لان انا عندي بنات بس انا عاوز عنوانك بالتفصيل وأشار إلي نرمين رونال:بص يا عم محمود اكتب عنوانها علي بيتي محمود:أشار إلي نرمين ثانيا وقال موافقه يا بنتي نرمين هزت راسها بالموافقه وتم الطلاق رسلان :واسبوع واحد والشقه تكون فاضيه وما اشوف وشك تاني سيف:لو لمحت خيالك بس بيقرب منها هدفنك حي احمد :ايه هي شرك بينكم ولا ايه في هذه اللحظه سيف لم يحس بنفسه الا وهو فوق احمد ينهال عليه ضرب عوده فتحيه:ربنا يخليك يا ابني ويجعله في ميزان حسناتك سيف:اللهم امين يا حجه بس انا كنت عاوز حضرتك في حاجه تاني
❞ كما عودناكم أعزائي القُراء في \"جريدة اتحاد_المواهب\" بشخصياتٍ أبدعت في مجالها، واليوم شخصيتنا إرتبط إسمها بالنجاح، والإنجازات؛ وسوف نقوم بالتعرف عليها. ونبدأ الحوار، ونتمنى لكم قراءة مُثمرة. 《الاسم》 :- داليا ماجد خاطر (ملكه زماني ) 《السن》 :- ٣١ 《المحافظة》 :- القاهره 《الموهبة》 :-الكتابه 《س/ متى، وكيف كانت بدايتك في مجال الكتابة؟ 》 منذ صغري وانا احب كتابه موضوعات التعبير وكنت اتفنن بها وعندما أصبحت شابه ونشرت اقتباسات أصبحت تعجب المتابعين واقتن وقتها أنني اقتن الكتابه الي حد ما 《س/ مَن هو الكاتب الذي تأثرت به و بكتاباته؟ 》عميد الادب العربي (طه حسين) 《س/ هل واجهتك صعوبات في هذا المجال وكيف تخطيتها ؟ 》لا أحد لا يوجه صعوبه في اي شي وانا واجهه صعوبات كثيره أكثرها النصب من من لا يقدروا المواهب وتخطيت كل شي بالصبر والثقه بنفسي 《س/ من أكبر داعم لك ؟ والدتي واختي 《س/ هل تتفق مع هذه المقولة« إن أردت أن تكون كاتبًا ملهمًا فكن قارئًا غائصًا» وهل يوجد علاقه بين القراءة والكتابة؟ 》اتفق جدااا اكيد يوجد علاقه كلما قرأت أكثر كلما تعلمت أكثر وصنعت الفرق 《س/ ما هي إنجازاتك في هذا المجال؟ 》. شاركت بكتب مجمعه كثيره (همس القلوب ومجرد عابرون واني اكتفيت وانا الحياه ) وصدر لي كتب منفصله (عفتي والديوث وشلوخه شريفه و الجحيم ) وتكرمت أكثر من مره بدروع وشهادات تقدير 《س/ من وجهة نظرك الكتابة موهبة أم مهارة يمكن تعلمها؟ 》 موهبه ولكن هناك من يكتسب المهاره ويكون افضل من من لديه الموهبه 《س/ هل تقبل الإنتقاد أم لا؟ 》 اقبله جدا لان الانتقاد طريق للتطوير والنجاح 《س/ ما الدافع الذي يشجعك على الكتابة وما الذي يلهم قلمك؟ 》. دافعي أن أكتب ما اشعر بيه وليسه مجرد مواضيع ادبيه من يلهمني والدتي وابني نرجو معرفة رأيك بجريدتنا؟ جريده محترمه وتدعم كثير من المواهب اسما علي مسمي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مؤسسين الجريدة #إسلام_محمد_السلطان #مـنـة_شـعبـان_طِـيـف مشرفة الجريدة #آية_خطاب #جريدة_اتحاد_المواهب. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ كما عودناكم أعزائي القُراء في ˝جريدة اتحاد_المواهب˝ بشخصياتٍ أبدعت في مجالها، واليوم شخصيتنا إرتبط إسمها بالنجاح، والإنجازات؛ وسوف نقوم بالتعرف عليها.
ونبدأ الحوار، ونتمنى لكم قراءة مُثمرة.
《الاسم》 :- داليا ماجد خاطر (ملكه زماني )
《السن》 :- ٣١
《المحافظة》 :- القاهره
《الموهبة》 :-الكتابه
《س/ متى، وكيف كانت بدايتك في مجال الكتابة؟ 》 منذ صغري وانا احب كتابه موضوعات التعبير وكنت اتفنن بها وعندما أصبحت شابه ونشرت اقتباسات أصبحت تعجب المتابعين واقتن وقتها أنني اقتن الكتابه الي حد ما
《س/ مَن هو الكاتب الذي تأثرت به و بكتاباته؟ 》عميد الادب العربي (طه حسين)
《س/ هل واجهتك صعوبات في هذا المجال وكيف تخطيتها ؟ 》لا أحد لا يوجه صعوبه في اي شي وانا واجهه صعوبات كثيره أكثرها النصب من من لا يقدروا المواهب وتخطيت كل شي بالصبر والثقه بنفسي
《س/ من أكبر داعم لك ؟ والدتي واختي
《س/ هل تتفق مع هذه المقولة« إن أردت أن تكون كاتبًا ملهمًا فكن قارئًا غائصًا» وهل يوجد علاقه بين القراءة والكتابة؟ 》اتفق جدااا اكيد يوجد علاقه كلما قرأت أكثر كلما تعلمت أكثر وصنعت الفرق
《س/ ما هي إنجازاتك في هذا المجال؟ 》. شاركت بكتب مجمعه كثيره (همس القلوب ومجرد عابرون واني اكتفيت وانا الحياه ) وصدر لي كتب منفصله (عفتي والديوث وشلوخه شريفه و الجحيم ) وتكرمت أكثر من مره بدروع وشهادات تقدير
《س/ من وجهة نظرك الكتابة موهبة أم مهارة يمكن تعلمها؟ 》 موهبه ولكن هناك من يكتسب المهاره ويكون افضل من من لديه الموهبه
《س/ هل تقبل الإنتقاد أم لا؟ 》 اقبله جدا لان الانتقاد طريق للتطوير والنجاح
《س/ ما الدافع الذي يشجعك على الكتابة وما الذي يلهم قلمك؟ 》. دافعي أن أكتب ما اشعر بيه وليسه مجرد مواضيع ادبيه من يلهمني والدتي وابني
نرجو معرفة رأيك بجريدتنا؟ جريده محترمه وتدعم كثير من المواهب اسما علي مسمي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مؤسسين الجريدة #إسلام_محمد_السلطان #مـنـة_شـعبـان_طِـيـف