˝سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد... 💬 أقوال إلهام عمر 📖 رواية أحببت طيفا
- 📖 من ❞ رواية أحببت طيفا ❝ إلهام عمر 📖
█ "سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته "♥️ الفصل الثانى "أحببتُ طيفاً " حاولت نهى الاتصال بها كثيرا لكن لا يوجد رد حاولت مرارا وتكرارا بدون جدوى بعد عده ساعات مرت طويله جدا قلق وتوتر وخوف كبير صديقه عمرها التي تعرف اين ذهبت ولا ماذا حدث لتصبح غاضبه هاربه كما رأتها كيف تتواصل معها اتاها اتصال من هاتف أميرة فأجابت بلهفه الو أيه يا انتى ازاي ما ترديش عليا قلقتيني عليك انت فين ولكن اتهاها الرد بصوت غريب حضرتك انا الدكتور قاسم وصاحبه التليفون ده عملت حادثه وحالتها صعبه ريت تيجي فورا المستشفى شعرت بذعر وصدمه مما سمعت وتحدثت بنبره يكسوها الفزع ومستشفى ذهبت مسرعه بقلب يعتصر خوفا نصف ساعه كانت بداخل استقبال مستشفى رسلان الخاص وسألت عن دكتور فاجابتها موظفه الاستقبال لحظه ابلغه مين تحدثت بين دموعها المنهمره مختنق قولي له وهو هيعرف فاكملت الاستقبال حديثها عبر الهاتف قائله انسه هنا عايزه وبتقول انك تعرفها اسمها فأجابها اه تمام كتاب أحببت طيفا مجاناً PDF اونلاين 2025 الحب هو تلك الحلقة المفقودة حياتنا التى إذا عثرنا عليها حُلت مشاكلنا النفسية وإعاقاتنا العاطفية بشكل سلسل هو افتقد والحنان منذ وفاة والدته فقد كان والده قاسى نزف قلبه ألما وأصيب بمرض نفسى جعله يبتعد كل الناس اوصده باقفال فولاذيه ولم تستطع اى انثى أن تقتحم حصون حتى سحر بنظره سراب منها عندما استسلمت للموت هى عاشت عمرا غارقه فى حب وحنان والديها الذى اغناها تماما أى اخر ولكن فجأه خسرت هذا والأمان بحادث اليم غرق قلبها بالحزن والألم فتخبطت مشاعر زائفه وأخرى صادقه لرجل خادع مستغل ولكنها لم تعى ذلك وعندما استيقظت حلم ووهم الزائف للاسف سرعان ماغرقت ظلام مستسلمه بقلبها النازف المغدور لنومة ابديه لاتريد الاستيقاظ فهل ستظل هكذا ام للقدر رئ هل ستفتح يتوهم ذلك فلا حياة بلا ألم وأمل 🥹 هذا ماستعرفه عند قرأه احداث الروايه اتمنى لكم ممتعه وسيسعدنى دعمكم شكرا جزيلا لكل قرأ هذه الكلمات 🌹 ألم" و"أمل" لفظان يشتركان الحروف نفسها ولكنهما يتناقضان تماماً المعنى فالفارق شاسع للغاية كالفارق النور والظلام وبين الخير والشر أو الحياة والموت أحقاً يستطيع الانسان أنْ يُغيّر الأمل
❞ ˝سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته ˝♥️ ....................... الفصل الثانى ˝أحببتُ طيفاً˝ ........
حاولت نهى الاتصال بها كثيرا ، لكن لا يوجد رد. حاولت مرارا وتكرارا ،لكن بدون جدوى بعد عده ساعات مرت طويله جدا .على نهى في قلق وتوتر وخوف كبير على صديقه عمرها. التي لا تعرف اين ذهبت ولا ماذا حدث لتصبح غاضبه هاربه كما رأتها ولا كيف تتواصل معها اتاها اتصال من هاتف أميرة فأجابت بلهفه .. .الو أيه يا أميرة انتى ازاي ما ترديش عليا قلقتيني عليك انت فين
ولكن اتهاها الرد بصوت غريب ..الو حضرتك انا الدكتور قاسم وصاحبه التليفون ده عملت حادثه وحالتها صعبه جدا يا ريت تيجي فورا المستشفى
ذهبت مسرعه بقلب يعتصر خوفا .،بعد نصف ساعه كانت نهى بداخل استقبال مستشفى قاسم رسلان الخاص
وسألت عن دكتور قاسم فاجابتها موظفه الاستقبال ..الدكتور قاسم .لحظه ابلغه مين حضرتك
تحدثت من بين دموعها المنهمره بصوت مختنق .. قولي له نهى وهو هيعرف
فاكملت موظفه الاستقبال حديثها عبر الهاتف قائله .. دكتور قاسم حضرتك في انسه هنا عايزه حضرتك وبتقول انك تعرفها اسمها نهى
فأجابها ..اه تمام ابعتيها فورا على اوضه 110
فاخبرتها ..اتفضلي انسه نهى الدكتور منتظرك في غرفه 110 الدور الثالث
ذهبت نهى مسرعه الى ان وصلت الى الغرفه نظرت من شباك الغرفه الزجاجي على تلك المتسطحه على السرير موصل بها اجهزه واسلاك كثيره انهارت باكيه كانت الدموع تنهمر من عينيها بوجع هرولت للداخل وارتمت على ركبتها تمسك بيد أميرة قائله ..اميره حبيبتى ردى عليا طمنينى عليكى .أميرة .أميرة
˝دكتور قاسم،ذو الثلاثين عاما طبيب مخ وأعصاب ماهر ومجتهد، يملك قلبًا طيبًا رغم الجمود الذي يظهره أحيانًا بسبب طبيعته العملية. مهنته هي حلمه الذي تحقق بعد معاناة طويلة وألم، فهو لا يتوانى عن بذل كل جهده من أجل مرضاه. ورغم الجدية التي يتعامل بها في عمله، إلا أن قلبه الطيب لا يفارقه، ويظهر ذلك في عطفه على المرضى وحبه لمساعدتهم.˝
دلف دكتور قاسم الى الغرفه وحمحم قائلا .. انسه نهى؟
اعتدلت من جلستها على الأرض جففت دموعها المنهمره قائله ... ايوه حضرتك دكتور قاسم هو ايه اللي حصل لأميرة ومين جابها المستشفى
توتر قليلا ولكنه حاول الايظهر ذلك قائلا .. ممكن حضرتك تهدي انا للاسف حاولت انى اوصل لاي حد من أهل الانسه بس ماعرفتش ولما فتحت تليفونها بصعوبه لقيت اسم حضرتك واتصلاتك الكتير بيها وده اللي شجعني اني اكلم حضرتك وابلغك اللي حصل للانسه
نظرت لوضع أميرة متسائله ..ممكن يا دكتور تقول لي ايه اللي حصل بالظبط وليه كل الاجهزه اللي موصله بيها دي
ذهبت خلفه وهي منهاره تماما ومتالمه لرؤيه صديقه عمرها هكذا جلس قاسم على الكرسى الخاص بمكتبه وجلست نهى بالكرسى المقابل للمكتب فتحدث بعدما تلاشى توتره قائلا
.. صراحه انا مش عارف ابدا اقول لحضرتك ايه. بس اللي حصل اني كنت في طريقي للمستشفى وفجاءه ..
.............فلاش باك ............
˝حسام،ذو الثلاثين من عمره. طبيب قلب ماهر وصديق قديم لقاسم. على الرغم من تخصصه المختلف، إلا أن صداقتهما العميقة جعلتهما يتشاركان الهموم والمشاعر. يتمتع بشخصية هادئة وحكيمة، وأثبت نفسه في مجال عمله كما أثبت دعمه المستمر لقاسم في كل الأوقات.˝
كان قاسم يقود سيارته متجها إلى المستشفى وهو يحادث صديقه حسام بالهاتف غير منتبه قليلا للطريق .. تمام ياحسام انا فى الطريق وربع ساعه اكون وصلت..
قاطع حديثه ظهور سياره من العدم تسير باتجاهه بسرعه. وقع هاتفه. وحاول أن يتفادى تلك السياره المسرعه نحوه بتهور ونحج فى تفاديها ولكنه اصتدم برصيف الطريق ولحسن حظه لم يتأذى ولكن تلك السياره لم يكن مقدر لها النجاه
ترجل قاسم غاضبا من ذلك المتهور الذى يسير مسرعا بعكس الاتجاه.، بلحظه تحول غضبه لذهول وصدمه مما راء .،ركض مسرعا لإنقاذ من بتلك السياره المقلوبه.
حاول جاهدا اخراج من بالسياره بحرص شديد كونه طبيب يعرف كيف يقوم بذلك جيدا . اتسعت عيناه بصدمه مما راي. أنها فتاه والدماء تسيل منها.، حاول افاقتها فتحت عيناها الزرقاء الصافيه. ترتمى بين ذراعيه محتضنا اياها بخوف .ظنته والدها ، ارتسمت ابتسامه على شفتيها. ...بابا وحشتنى
أغلقت عيناها فاقده الوعى .فى وسط ذهول وصدمه قاسم. لملم شتات نفسه سريعها وحملها بين ذراعيه وتوجه مسرعا إلى سيارته لإنقاذها.، قاد سيارته باقصى .متجها الى المستشفى الخاص بيه وقام بمهاتفة حسام
.. ياحسام جهز اوضه العمليات بسرعه .،استقبال المستشفى يكون فى استعداد فى حاله طارئه معايا عشر دقائق واكون بالمستشفى
واردف قاسم حديثه بهدوء ..والله ياستاذه نهى مش غلطتى هى اللى كانت ماشيه بسرعه عكس الاتجاه الذنب مش ذنبى
كانت نهى تستمع إلى حديثه بقلب يتالم فنهضت غاضبه دون تفكير ..ازى الذنب مش ذنبك امال ذنب مين اللى فيه أميرة ده بسببك وانا مش هسكت وهبلغ عنك
تفهم قاسم حاله انهيار التى تسيطر عليها فحدثها بهدوء .. استاذه نهى انا مقدر زعل حضرتك وعايزه تبلغى تمام. بس فعلا الغلطه مش غلطتى زى ما قلت لحضرتك هى اللى كانت ماشيه عكس الاتجاه
جلست نهى مرة اخرى والحزن يملأ قلبها وتحدثت بصوت تخنقه دموعها المنهمره من عينيها ...حبيبتى ياأميرة يارب تقومى بالسلامه
تأثر قاسم كثيرا بحالتها ولكنه أراد توضيح كل شئ فاكمل حديثه .. وللاسف علشان حالتها كانت صعبه جدا فكان لازم تدخل جراحي فورى اخذت قرار دخولها العمليات تحت مسؤوليتى الخاصه لان للاسف ما عرفتش اوصل لاي حد من طرفها ولو كنت أتأخرت دقيقه واحده كان هيبقى في خطر كبير على حياتها. كان عندها نزيف في المخ والحمد لله العمليه نجحت وقدرت اوقف النزيف بس لسه معدتش مرحله الخطر لو عدت ال 24 ساعه الجايه على خير ان شاء الله هتبقى كويسه
واردف قائلا ..يا ريت حضرتك تبلغي بابها ومامتها
نظرت نهى الى الارض بقلب يملاه الوجع وصوتها يكاد يكون مسموعا ... للاسف يا دكتور أميرة وحيده باباها ومامتها متوفيين هي صديقه عمري واكثر انا وبابا وماما اهلها
امسكت هاتفها بأيدى مرتعشه وصوت باكى هاتفت والدتها .. الحقيني يا ماما أميرة عملت حادثه وهي في المستشفى تعالي انت وبابا حالا ................... ˝احمد رشدى والد نهى ذو الخمسين عاما. وقور يتسم بالامانه والقلب الطيب .صديق صفوت الانصارى والد أميرة منذ الطفوله كان بجانبه دوما تحمل مسؤلية أميرة.واهتم ايضا بالشركه والمصنع بعد وفاة صفوت ˝
˝نوال السعداوى ذات الثامنه والاربعون من عمرها أمرأه رفيقه القلب حنونه جميله الطبع انيقة المظهر لا تعمل .كرست حياتها للاعتناء بزوجها الحبيب وابنتها الوحيده .وايضا أميرة بعد حادثه والديها فقد كانت مقربه من والدة أميرة ..................
بعد مرور نصف ساعه كان والد والده نهى بجوارها خارج غرفه أميرة يتالمون لما حدث لها . فأميرة بالنسبه لهم ليست فقط صديقه ابنتهم ولكنها ابنه صديق عمر والدها وأصبحت ابنتهم الثانيه التي لم ينجبوها. بعد وفاه والديها ،منحوها الاهتمام والحب والحنان كأنها ابنتهم الثانيه نظر والد نهى احمد رشدى اليها .. عايزين نقابل الدكتور المسؤول عن حالتها يا نهى ونطمن عليها
فأجابته .. يا بابا انا فعلا كلمت الدكتور المسؤول عنها و..
قصت عليهم مادار بينها وبين قاسم. واردفت ...الدكتور قال حالتها كانت خطيره وكان لازم تعمل عمليه بسرعه بسبب نزيف في المخ وهو اضطر ان يعملها على مسؤلية الشخصيه بس الحمد لله العمليه نجحت. بس هي لسه في مرحلة خطر الـ24 ساعه الجايه وان شاء الله يعدوا على خير وتبقى كويسه ادعي لها يا بابا .
شعر احمد رشدى بالحزن اكثر وانسابت الدموع من عينه .رتب على كتفها قائلا ...يا رب يا بنتي تقوم بالسلامه انت عارفه أميرة غاليه على قلبي قد ايه دي بنتي الثانيه اللي ما خلفتهاش
احتضنتها نوال والدتها بشده وهى تبكى قائله .. كفايه عياط يانهى المهم دلوقتي ان احنا ندعي لها. أميرة دي حته من قلبي زيها زيك بالظبط
ظل ثلاثيتهم الى الصباح يدعون ويرجو الله ان يتم الله شفائها وتتجاوز مرحله الخطر وتكون بخير
.............................
˝أتمنى لكم قراءة ممتعة، ودعمًا يعينني على الاستمرار. أستودعكم الله، دمتم بخير وسعادة.˝ 🌹♥️. ❝
❞ \"سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته \"♥️ ............................................. الفصل الثانى \"أحببتُ طيفاً\" ............... حاولت نهى الاتصال بها كثيرا ، لكن لا يوجد رد. حاولت مرارا وتكرارا ،لكن بدون جدوى بعد عده ساعات مرت طويله جدا .على نهى في قلق وتوتر وخوف كبير على صديقه عمرها. التي لا تعرف اين ذهبت ولا ماذا حدث لتصبح غاضبه هاربه كما رأتها ولا كيف تتواصل معها اتاها اتصال من هاتف أميرة فأجابت بلهفه .... .الو أيه يا أميرة انتى ازاي ما ترديش عليا قلقتيني عليك انت فين ولكن اتهاها الرد بصوت غريب ....الو حضرتك انا الدكتور قاسم وصاحبه التليفون ده عملت حادثه وحالتها صعبه جدا يا ريت تيجي فورا المستشفى شعرت نهى بذعر وصدمه مما سمعت وتحدثت بنبره يكسوها الفزع ...حادثه ..حادثه أيه . ومستشفى أيه ذهبت مسرعه بقلب يعتصر خوفا .،بعد نصف ساعه كانت نهى بداخل استقبال مستشفى قاسم رسلان الخاص وسألت عن دكتور قاسم فاجابتها موظفه الاستقبال ....الدكتور قاسم .لحظه ابلغه مين حضرتك تحدثت من بين دموعها المنهمره بصوت مختنق ... قولي له نهى وهو هيعرف فاكملت موظفه الاستقبال حديثها عبر الهاتف قائله .... دكتور قاسم حضرتك في انسه هنا عايزه حضرتك وبتقول انك تعرفها اسمها نهى فأجابها ....اه تمام ابعتيها فورا على اوضه 110 فاخبرتها ....اتفضلي انسه نهى الدكتور منتظرك في غرفه 110 الدور الثالث ذهبت نهى مسرعه الى ان وصلت الى الغرفه نظرت من شباك الغرفه الزجاجي على تلك المتسطحه على السرير موصل بها اجهزه واسلاك كثيره انهارت باكيه كانت الدموع تنهمر من عينيها بوجع هرولت للداخل وارتمت على ركبتها تمسك بيد أميرة قائله ....اميره حبيبتى ردى عليا طمنينى عليكى .أميرة ..أميرة \"دكتور قاسم،ذو الثلاثين عاما طبيب مخ وأعصاب ماهر ومجتهد، يملك قلبًا طيبًا رغم الجمود الذي يظهره أحيانًا بسبب طبيعته العملية. مهنته هي حلمه الذي تحقق بعد معاناة طويلة وألم، فهو لا يتوانى عن بذل كل جهده من أجل مرضاه. ورغم الجدية التي يتعامل بها في عمله، إلا أن قلبه الطيب لا يفارقه، ويظهر ذلك في عطفه على المرضى وحبه لمساعدتهم.\" دلف دكتور قاسم الى الغرفه وحمحم قائلا .... انسه نهى؟ اعتدلت من جلستها على الأرض جففت دموعها المنهمره قائله ..... ايوه حضرتك دكتور قاسم هو ايه اللي حصل لأميرة ومين جابها المستشفى توتر قليلا ولكنه حاول الايظهر ذلك قائلا .... ممكن حضرتك تهدي انا للاسف حاولت انى اوصل لاي حد من أهل الانسه بس ماعرفتش ولما فتحت تليفونها بصعوبه لقيت اسم حضرتك واتصلاتك الكتير بيها وده اللي شجعني اني اكلم حضرتك وابلغك اللي حصل للانسه نظرت لوضع أميرة متسائله ...ممكن يا دكتور تقول لي ايه اللي حصل بالظبط وليه كل الاجهزه اللي موصله بيها دي فأجابها مشيرا للخارج ...طب ممكن تتفضلي معايا على المكتب عشان نعرف نتكلم ذهبت خلفه وهي منهاره تماما ومتالمه لرؤيه صديقه عمرها هكذا جلس قاسم على الكرسى الخاص بمكتبه وجلست نهى بالكرسى المقابل للمكتب فتحدث بعدما تلاشى توتره قائلا .... صراحه انا مش عارف ابدا اقول لحضرتك ايه. بس اللي حصل اني كنت في طريقي للمستشفى وفجاءه .... .........................فلاش باك ....................... \"حسام،ذو الثلاثين من عمره. طبيب قلب ماهر وصديق قديم لقاسم. على الرغم من تخصصه المختلف، إلا أن صداقتهما العميقة جعلتهما يتشاركان الهموم والمشاعر. يتمتع بشخصية هادئة وحكيمة، وأثبت نفسه في مجال عمله كما أثبت دعمه المستمر لقاسم في كل الأوقات.\" كان قاسم يقود سيارته متجها إلى المستشفى وهو يحادث صديقه حسام بالهاتف غير منتبه قليلا للطريق ... تمام ياحسام انا فى الطريق وربع ساعه اكون وصلت... قاطع حديثه ظهور سياره من العدم تسير باتجاهه بسرعه. وقع هاتفه. وحاول أن يتفادى تلك السياره المسرعه نحوه بتهور ونحج فى تفاديها ولكنه اصتدم برصيف الطريق ولحسن حظه لم يتأذى ولكن تلك السياره لم يكن مقدر لها النجاه ترجل قاسم غاضبا من ذلك المتهور الذى يسير مسرعا بعكس الاتجاه.، بلحظه تحول غضبه لذهول وصدمه مما راء .،ركض مسرعا لإنقاذ من بتلك السياره المقلوبه. حاول جاهدا اخراج من بالسياره بحرص شديد كونه طبيب يعرف كيف يقوم بذلك جيدا . اتسعت عيناه بصدمه مما راي. أنها فتاه والدماء تسيل منها.، حاول افاقتها فتحت عيناها الزرقاء الصافيه. ترتمى بين ذراعيه محتضنا اياها بخوف .ظنته والدها ، ارتسمت ابتسامه على شفتيها. ......بابا وحشتنى أغلقت عيناها فاقده الوعى .فى وسط ذهول وصدمه قاسم. لملم شتات نفسه سريعها وحملها بين ذراعيه وتوجه مسرعا إلى سيارته لإنقاذها.، قاد سيارته باقصى .متجها الى المستشفى الخاص بيه وقام بمهاتفة حسام .... ياحسام جهز اوضه العمليات بسرعه .،استقبال المستشفى يكون فى استعداد فى حاله طارئه معايا عشر دقائق واكون بالمستشفى انتاب حسام القلق فتسأل . ...... ايه ياقاسم طمنى صوتك قالقنى انت كويس فأجابه بتوتر قائلا ....مش وقته ياحسام نفذ اللى طلبته بسرعه .....................عوده للحاضر.... ..................... واردف قاسم حديثه بهدوء ....والله ياستاذه نهى مش غلطتى هى اللى كانت ماشيه بسرعه عكس الاتجاه الذنب مش ذنبى كانت نهى تستمع إلى حديثه بقلب يتالم فنهضت غاضبه دون تفكير ....ازى الذنب مش ذنبك امال ذنب مين اللى فيه أميرة ده بسببك وانا مش هسكت وهبلغ عنك تفهم قاسم حاله انهيار التى تسيطر عليها فحدثها بهدوء .... استاذه نهى انا مقدر زعل حضرتك وعايزه تبلغى تمام. بس فعلا الغلطه مش غلطتى زى ما قلت لحضرتك هى اللى كانت ماشيه عكس الاتجاه جلست نهى مرة اخرى والحزن يملأ قلبها وتحدثت بصوت تخنقه دموعها المنهمره من عينيها .....حبيبتى ياأميرة يارب تقومى بالسلامه تأثر قاسم كثيرا بحالتها ولكنه أراد توضيح كل شئ فاكمل حديثه .... وللاسف علشان حالتها كانت صعبه جدا فكان لازم تدخل جراحي فورى اخذت قرار دخولها العمليات تحت مسؤوليتى الخاصه لان للاسف ما عرفتش اوصل لاي حد من طرفها ولو كنت أتأخرت دقيقه واحده كان هيبقى في خطر كبير على حياتها. كان عندها نزيف في المخ والحمد لله العمليه نجحت وقدرت اوقف النزيف بس لسه معدتش مرحله الخطر لو عدت ال 24 ساعه الجايه على خير ان شاء الله هتبقى كويسه واردف قائلا ....يا ريت حضرتك تبلغي بابها ومامتها نظرت نهى الى الارض بقلب يملاه الوجع وصوتها يكاد يكون مسموعا ..... للاسف يا دكتور أميرة وحيده باباها ومامتها متوفيين هي صديقه عمري واكثر انا وبابا وماما اهلها امسكت هاتفها بأيدى مرتعشه وصوت باكى هاتفت والدتها ... الحقيني يا ماما أميرة عملت حادثه وهي في المستشفى تعالي انت وبابا حالا ..................................... \"احمد رشدى والد نهى ذو الخمسين عاما. وقور يتسم بالامانه والقلب الطيب .صديق صفوت الانصارى والد أميرة منذ الطفوله كان بجانبه دوما تحمل مسؤلية أميرة.واهتم ايضا بالشركه والمصنع بعد وفاة صفوت \" \"نوال السعداوى ذات الثامنه والاربعون من عمرها أمرأه رفيقه القلب حنونه جميله الطبع انيقة المظهر لا تعمل .كرست حياتها للاعتناء بزوجها الحبيب وابنتها الوحيده .وايضا أميرة بعد حادثه والديها فقد كانت مقربه من والدة أميرة ................................... بعد مرور نصف ساعه كان والد والده نهى بجوارها خارج غرفه أميرة يتالمون لما حدث لها . فأميرة بالنسبه لهم ليست فقط صديقه ابنتهم ولكنها ابنه صديق عمر والدها وأصبحت ابنتهم الثانيه التي لم ينجبوها. بعد وفاه والديها ،منحوها الاهتمام والحب والحنان كأنها ابنتهم الثانيه نظر والد نهى احمد رشدى اليها .... عايزين نقابل الدكتور المسؤول عن حالتها يا نهى ونطمن عليها فأجابته .... يا بابا انا فعلا كلمت الدكتور المسؤول عنها و.... قصت عليهم مادار بينها وبين قاسم. واردفت .....الدكتور قال حالتها كانت خطيره وكان لازم تعمل عمليه بسرعه بسبب نزيف في المخ وهو اضطر ان يعملها على مسؤلية الشخصيه بس الحمد لله العمليه نجحت. بس هي لسه في مرحلة خطر الـ24 ساعه الجايه وان شاء الله يعدوا على خير وتبقى كويسه ادعي لها يا بابا . شعر احمد رشدى بالحزن اكثر وانسابت الدموع من عينه .رتب على كتفها قائلا .....يا رب يا بنتي تقوم بالسلامه انت عارفه أميرة غاليه على قلبي قد ايه دي بنتي الثانيه اللي ما خلفتهاش احتضنتها نوال والدتها بشده وهى تبكى قائله ... كفايه عياط يانهى المهم دلوقتي ان احنا ندعي لها. أميرة دي حته من قلبي زيها زيك بالظبط ظل ثلاثيتهم الى الصباح يدعون ويرجو الله ان يتم الله شفائها وتتجاوز مرحله الخطر وتكون بخير ......................................................... \"أتمنى لكم قراءة ممتعة، ودعمًا يعينني على الاستمرار. أستودعكم الله، دمتم بخير وسعادة.\" 🌹♥️. ❝ ⏤إلهام عمر
❞ ˝سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته ˝♥️ ....................... الفصل الثانى ˝أحببتُ طيفاً˝ ........
حاولت نهى الاتصال بها كثيرا ، لكن لا يوجد رد. حاولت مرارا وتكرارا ،لكن بدون جدوى بعد عده ساعات مرت طويله جدا .على نهى في قلق وتوتر وخوف كبير على صديقه عمرها. التي لا تعرف اين ذهبت ولا ماذا حدث لتصبح غاضبه هاربه كما رأتها ولا كيف تتواصل معها اتاها اتصال من هاتف أميرة فأجابت بلهفه .. .الو أيه يا أميرة انتى ازاي ما ترديش عليا قلقتيني عليك انت فين
ولكن اتهاها الرد بصوت غريب ..الو حضرتك انا الدكتور قاسم وصاحبه التليفون ده عملت حادثه وحالتها صعبه جدا يا ريت تيجي فورا المستشفى
ذهبت مسرعه بقلب يعتصر خوفا .،بعد نصف ساعه كانت نهى بداخل استقبال مستشفى قاسم رسلان الخاص
وسألت عن دكتور قاسم فاجابتها موظفه الاستقبال ..الدكتور قاسم .لحظه ابلغه مين حضرتك
تحدثت من بين دموعها المنهمره بصوت مختنق .. قولي له نهى وهو هيعرف
فاكملت موظفه الاستقبال حديثها عبر الهاتف قائله .. دكتور قاسم حضرتك في انسه هنا عايزه حضرتك وبتقول انك تعرفها اسمها نهى
فأجابها ..اه تمام ابعتيها فورا على اوضه 110
فاخبرتها ..اتفضلي انسه نهى الدكتور منتظرك في غرفه 110 الدور الثالث
ذهبت نهى مسرعه الى ان وصلت الى الغرفه نظرت من شباك الغرفه الزجاجي على تلك المتسطحه على السرير موصل بها اجهزه واسلاك كثيره انهارت باكيه كانت الدموع تنهمر من عينيها بوجع هرولت للداخل وارتمت على ركبتها تمسك بيد أميرة قائله ..اميره حبيبتى ردى عليا طمنينى عليكى .أميرة .أميرة
˝دكتور قاسم،ذو الثلاثين عاما طبيب مخ وأعصاب ماهر ومجتهد، يملك قلبًا طيبًا رغم الجمود الذي يظهره أحيانًا بسبب طبيعته العملية. مهنته هي حلمه الذي تحقق بعد معاناة طويلة وألم، فهو لا يتوانى عن بذل كل جهده من أجل مرضاه. ورغم الجدية التي يتعامل بها في عمله، إلا أن قلبه الطيب لا يفارقه، ويظهر ذلك في عطفه على المرضى وحبه لمساعدتهم.˝
دلف دكتور قاسم الى الغرفه وحمحم قائلا .. انسه نهى؟
اعتدلت من جلستها على الأرض جففت دموعها المنهمره قائله ... ايوه حضرتك دكتور قاسم هو ايه اللي حصل لأميرة ومين جابها المستشفى
توتر قليلا ولكنه حاول الايظهر ذلك قائلا .. ممكن حضرتك تهدي انا للاسف حاولت انى اوصل لاي حد من أهل الانسه بس ماعرفتش ولما فتحت تليفونها بصعوبه لقيت اسم حضرتك واتصلاتك الكتير بيها وده اللي شجعني اني اكلم حضرتك وابلغك اللي حصل للانسه
نظرت لوضع أميرة متسائله ..ممكن يا دكتور تقول لي ايه اللي حصل بالظبط وليه كل الاجهزه اللي موصله بيها دي
ذهبت خلفه وهي منهاره تماما ومتالمه لرؤيه صديقه عمرها هكذا جلس قاسم على الكرسى الخاص بمكتبه وجلست نهى بالكرسى المقابل للمكتب فتحدث بعدما تلاشى توتره قائلا
.. صراحه انا مش عارف ابدا اقول لحضرتك ايه. بس اللي حصل اني كنت في طريقي للمستشفى وفجاءه ..
.............فلاش باك ............
˝حسام،ذو الثلاثين من عمره. طبيب قلب ماهر وصديق قديم لقاسم. على الرغم من تخصصه المختلف، إلا أن صداقتهما العميقة جعلتهما يتشاركان الهموم والمشاعر. يتمتع بشخصية هادئة وحكيمة، وأثبت نفسه في مجال عمله كما أثبت دعمه المستمر لقاسم في كل الأوقات.˝
كان قاسم يقود سيارته متجها إلى المستشفى وهو يحادث صديقه حسام بالهاتف غير منتبه قليلا للطريق .. تمام ياحسام انا فى الطريق وربع ساعه اكون وصلت..
قاطع حديثه ظهور سياره من العدم تسير باتجاهه بسرعه. وقع هاتفه. وحاول أن يتفادى تلك السياره المسرعه نحوه بتهور ونحج فى تفاديها ولكنه اصتدم برصيف الطريق ولحسن حظه لم يتأذى ولكن تلك السياره لم يكن مقدر لها النجاه
ترجل قاسم غاضبا من ذلك المتهور الذى يسير مسرعا بعكس الاتجاه.، بلحظه تحول غضبه لذهول وصدمه مما راء .،ركض مسرعا لإنقاذ من بتلك السياره المقلوبه.
حاول جاهدا اخراج من بالسياره بحرص شديد كونه طبيب يعرف كيف يقوم بذلك جيدا . اتسعت عيناه بصدمه مما راي. أنها فتاه والدماء تسيل منها.، حاول افاقتها فتحت عيناها الزرقاء الصافيه. ترتمى بين ذراعيه محتضنا اياها بخوف .ظنته والدها ، ارتسمت ابتسامه على شفتيها. ...بابا وحشتنى
أغلقت عيناها فاقده الوعى .فى وسط ذهول وصدمه قاسم. لملم شتات نفسه سريعها وحملها بين ذراعيه وتوجه مسرعا إلى سيارته لإنقاذها.، قاد سيارته باقصى .متجها الى المستشفى الخاص بيه وقام بمهاتفة حسام
.. ياحسام جهز اوضه العمليات بسرعه .،استقبال المستشفى يكون فى استعداد فى حاله طارئه معايا عشر دقائق واكون بالمستشفى
واردف قاسم حديثه بهدوء ..والله ياستاذه نهى مش غلطتى هى اللى كانت ماشيه بسرعه عكس الاتجاه الذنب مش ذنبى
كانت نهى تستمع إلى حديثه بقلب يتالم فنهضت غاضبه دون تفكير ..ازى الذنب مش ذنبك امال ذنب مين اللى فيه أميرة ده بسببك وانا مش هسكت وهبلغ عنك
تفهم قاسم حاله انهيار التى تسيطر عليها فحدثها بهدوء .. استاذه نهى انا مقدر زعل حضرتك وعايزه تبلغى تمام. بس فعلا الغلطه مش غلطتى زى ما قلت لحضرتك هى اللى كانت ماشيه عكس الاتجاه
جلست نهى مرة اخرى والحزن يملأ قلبها وتحدثت بصوت تخنقه دموعها المنهمره من عينيها ...حبيبتى ياأميرة يارب تقومى بالسلامه
تأثر قاسم كثيرا بحالتها ولكنه أراد توضيح كل شئ فاكمل حديثه .. وللاسف علشان حالتها كانت صعبه جدا فكان لازم تدخل جراحي فورى اخذت قرار دخولها العمليات تحت مسؤوليتى الخاصه لان للاسف ما عرفتش اوصل لاي حد من طرفها ولو كنت أتأخرت دقيقه واحده كان هيبقى في خطر كبير على حياتها. كان عندها نزيف في المخ والحمد لله العمليه نجحت وقدرت اوقف النزيف بس لسه معدتش مرحله الخطر لو عدت ال 24 ساعه الجايه على خير ان شاء الله هتبقى كويسه
واردف قائلا ..يا ريت حضرتك تبلغي بابها ومامتها
نظرت نهى الى الارض بقلب يملاه الوجع وصوتها يكاد يكون مسموعا ... للاسف يا دكتور أميرة وحيده باباها ومامتها متوفيين هي صديقه عمري واكثر انا وبابا وماما اهلها
امسكت هاتفها بأيدى مرتعشه وصوت باكى هاتفت والدتها .. الحقيني يا ماما أميرة عملت حادثه وهي في المستشفى تعالي انت وبابا حالا ................... ˝احمد رشدى والد نهى ذو الخمسين عاما. وقور يتسم بالامانه والقلب الطيب .صديق صفوت الانصارى والد أميرة منذ الطفوله كان بجانبه دوما تحمل مسؤلية أميرة.واهتم ايضا بالشركه والمصنع بعد وفاة صفوت ˝
˝نوال السعداوى ذات الثامنه والاربعون من عمرها أمرأه رفيقه القلب حنونه جميله الطبع انيقة المظهر لا تعمل .كرست حياتها للاعتناء بزوجها الحبيب وابنتها الوحيده .وايضا أميرة بعد حادثه والديها فقد كانت مقربه من والدة أميرة ..................
بعد مرور نصف ساعه كان والد والده نهى بجوارها خارج غرفه أميرة يتالمون لما حدث لها . فأميرة بالنسبه لهم ليست فقط صديقه ابنتهم ولكنها ابنه صديق عمر والدها وأصبحت ابنتهم الثانيه التي لم ينجبوها. بعد وفاه والديها ،منحوها الاهتمام والحب والحنان كأنها ابنتهم الثانيه نظر والد نهى احمد رشدى اليها .. عايزين نقابل الدكتور المسؤول عن حالتها يا نهى ونطمن عليها
فأجابته .. يا بابا انا فعلا كلمت الدكتور المسؤول عنها و..
قصت عليهم مادار بينها وبين قاسم. واردفت ...الدكتور قال حالتها كانت خطيره وكان لازم تعمل عمليه بسرعه بسبب نزيف في المخ وهو اضطر ان يعملها على مسؤلية الشخصيه بس الحمد لله العمليه نجحت. بس هي لسه في مرحلة خطر الـ24 ساعه الجايه وان شاء الله يعدوا على خير وتبقى كويسه ادعي لها يا بابا .
شعر احمد رشدى بالحزن اكثر وانسابت الدموع من عينه .رتب على كتفها قائلا ...يا رب يا بنتي تقوم بالسلامه انت عارفه أميرة غاليه على قلبي قد ايه دي بنتي الثانيه اللي ما خلفتهاش
احتضنتها نوال والدتها بشده وهى تبكى قائله .. كفايه عياط يانهى المهم دلوقتي ان احنا ندعي لها. أميرة دي حته من قلبي زيها زيك بالظبط
ظل ثلاثيتهم الى الصباح يدعون ويرجو الله ان يتم الله شفائها وتتجاوز مرحله الخطر وتكون بخير
.............................
˝أتمنى لكم قراءة ممتعة، ودعمًا يعينني على الاستمرار. أستودعكم الله، دمتم بخير وسعادة.˝ 🌹♥️. ❝