اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة) وذات يوم كان سيف عائدًا... 💬 أقوال عزة السعيد ابو يوسف 📖 خواطر صراعات الحياة
- 📖 من ❞ خواطر صراعات الحياة ❝ عزة السعيد ابو يوسف 📖
█ اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة) وذات يوم كان سيف عائدًا المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد ستأتي غدًا؟ تضايق للغاية أن تعمل خادمة المنازل وتركها ولم بجبها سؤالها وقرر لم بعد وعاد إلى المنزلمستشيطًا الغضب وجد تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ الأرض بضيق وسألها : ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول لي أعرف بالصدفة ماما؟ ثم أكمل: وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره خالي ومرة خالتي!! كده البيوت؟! ومن غير ما !!و تكذبي علينا؟ وضعت إيمان الصينية التي بها الطاولة بضيقوقامت المقعد بعصبية: أمال ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب مش أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله معيشنا جحيم وكان بيديني يدوب القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون شفوي مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد معاش مطلقين جبروت ويموت ع القرش معطنيش مليم أصرفه عليكم تنهدت وأخبرته خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا قدر مقدرتهم ولكن يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى ولكن رافض أنها كتاب صراعات الحياة مجاناً PDF اونلاين 2025 «القصة الأولى بعنوان لعنه» أب مجرد المشاعر رغم ثرائه يبخل زوجته وأولاده ولا ينفق عليهم وبخيل أيضا عواطفه يفكر نفسه أناني يتطاول ودمر مستقبلهم الأولاد تحدوا التدمير وفعلوا يتوقع أبداً «القصه الثانية الإرادة» فتاة مرحة تعشق ابن عمها حد الجنون وهو يحبها كانت لها أمنية وهدف تجتهد وتسعى لتحقيقه طلب منها تكون طبيبة مثله ووعدها بالزواج فتنازلت أمنيتها وهدفها أجله وعندما حدث حادث صدر مفاجأة تكن تتوقعها «القصة الثالثة رد الجِميل» مخطوبة لشابٍ أحبته وذات فقدت كل ذويها ماعدا أبناء أختها الصغار فأخذتهم وانتقلت بهم آخر ورفضت الزواج خطيبها وضحت بحبها أجلهم لترعاهم وبعد كبروا الأبناء فعلو معها تتوقعه جعلوها تبكي (الكتاب يعرض منصة بوك جاردن)
وذات يوم كان سيف عائدًا من المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هل هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد أم ستأتي إليهم غدًا؟ تضايق للغاية أن والدته تعمل خادمة في المنازل وتركها ولم بجبها على سؤالها . وقرر أن والدته لم تعمل بعد اليوم وعاد إلى المنزلمستشيطًا من الغضب وجد والدته تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ على الأرض بضيق وسألها :
- ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول
لي أعرف بالصدفة يا ماما؟ ثم أكمل: وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره من خالي ومرة من خالتي!! كده يا ماما تشتغلي في البيوت؟!. ومن غير ما أعرف !!و تكذبي علينا؟ وضعت إيمان الصينية التي بها الأرز على الطاولة بضيقوقامت من على المقعد وسألته بعصبية:
- أمال يا ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب منين؟ مش
أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله كان معيشنا في جحيم وكان بيديني يدوب على القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون طلقني شفوي، و مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد حتى معاش مطلقين أبوك جبروت ويموت ع القرش و معطنيش مليم أصرفه عليكم ثم تنهدت وأخبرته أن خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا على قدر مقدرتهم ولكن لم يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى . ولكن سيف كان رافض أنها تعمل و خصتًا أنها تعمل خادمة في المنازل فسألها بضيق:
- تشتغلي خدامة في البيوت؟
- الشغل مش عيب، العيب اللي يمد إيده للناس للحرام ولا اللي قابل يبقى عاله على غيره ويقول الظروف و الجوبات وبعدين الناس اللي بشتغل عندهم محترمين
وحتى لما تعبت ودوني للدكتور وكشفوا عليَّ وقالو لي لو احتاجتي أي حاجة ما تتردديش ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ﴿21﴾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رد عليها بنرفزة :- كتر خيرهم بس مش هتنزلي تشتغلي تاني وأنا مش هروح المدرسة وهنزل أشتغل وأنتِ تقعدي في البيت معززة مكرمة.
إيمان عندما سمعت من ابنها أنه سيترك التعليم شعرت كأن أحدًا سكب عليها دلو ماء ساخن وسألته بعصبية :
- إزاي تسيب تعليمك أمال أنا اتحملت بخل أبوكم وأسلوبه
الهمجي عشان مين؟ ونزلت أشتغل لما أبوكم رماني و معطنيش ولا مليم عشان مين؟ مش عشانكم؟ ثم أكملت وهى تتنهد:
- ورجاله عرضت عليَّ الجواز وأنا أرفضهم عشان
مجبلكمش جوز أم عشان مين مش عشانكم؟!! وعشان أعلمكم ويبقى معاكم شهادات وعشان اقدر أجهز إخواتك البنات لما يكبروا وأنت تيجي تقولي أسيب المدرسة؟! كان صوت إيمان وسيف عاليًا فسمعتهم ياسمين وهى بالخارج وسألتهم عقب دلوفها عن سبب الصوت العالي:
- في إيه يا سيف؟ في إيه ياماما؟ صوتكم جايب لآخر
الشارع أجابها بعصبية: ماما يا ستي بتشتغل في البيوت بقولها أنا هسيب المدرسة و هنزل أشتغل عشان عايز أريحها بتزعقلي يرضيكي؟!!
ربتت ياسمين على ذراعه وأجابته أنه من الممكن أن يعمل ويدرس بنفس الوقت، وينظم وقته للمذاكرة وللعمل ولا داعي لترك دراسته.
❞ اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة) وذات يوم كان سيف عائدًا من المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هل هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد أم ستأتي إليهم غدًا؟ تضايق للغاية أن والدته تعمل خادمة في المنازل وتركها ولم بجبها على سؤالها . وقرر أن والدته لم تعمل بعد اليوم وعاد إلى المنزلمستشيطًا من الغضب وجد والدته تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ على الأرض بضيق وسألها : -ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول لي أعرف بالصدفة يا ماما؟ ثم أكمل: وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره من خالي ومرة من خالتي!! كده يا ماما تشتغلي في البيوت؟!. ومن غير ما أعرف !!و تكذبي علينا؟ وضعت إيمان الصينية التي بها الأرز على الطاولة بضيقوقامت من على المقعد وسألته بعصبية: -أمال يا ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب منين؟ مش أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله كان معيشنا في جحيم وكان بيديني يدوب على القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون طلقني شفوي، و مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد حتى معاش مطلقين أبوك جبروت ويموت ع القرش و معطنيش مليم أصرفه عليكم ثم تنهدت وأخبرته أن خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا على قدر مقدرتهم ولكن لم يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى . ولكن سيف كان رافض أنها تعمل و خصتًا أنها تعمل خادمة في المنازل فسألها بضيق: - تشتغلي خدامة في البيوت؟ -الشغل مش عيب، العيب اللي يمد إيده للناس للحرام ولا اللي قابل يبقى عاله على غيره ويقول الظروف و الجوبات وبعدين الناس اللي بشتغل عندهم محترمين وحتى لما تعبت ودوني للدكتور وكشفوا عليَّ وقالو لي لو احتاجتي أي حاجة ما تتردديش ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ{21}ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رد عليها بنرفزة :- كتر خيرهم بس مش هتنزلي تشتغلي تاني وأنا مش هروح المدرسة وهنزل أشتغل وأنتِ تقعدي في البيت معززة مكرمة. إيمان عندما سمعت من ابنها أنه سيترك التعليم شعرت كأن أحدًا سكب عليها دلو ماء ساخن وسألته بعصبية : -إزاي تسيب تعليمك أمال أنا اتحملت بخل أبوكم وأسلوبه الهمجي عشان مين؟ ونزلت أشتغل لما أبوكم رماني و معطنيش ولا مليم عشان مين؟ مش عشانكم؟ ثم أكملت وهى تتنهد: - ورجاله عرضت عليَّ الجواز وأنا أرفضهم عشان مجبلكمش جوز أم عشان مين مش عشانكم؟!! وعشان أعلمكم ويبقى معاكم شهادات وعشان اقدر أجهز إخواتك البنات لما يكبروا وأنت تيجي تقولي أسيب المدرسة؟! كان صوت إيمان وسيف عاليًا فسمعتهم ياسمين وهى بالخارج وسألتهم عقب دلوفها عن سبب الصوت العالي: - في إيه يا سيف؟ في إيه ياماما؟ صوتكم جايب لآخر الشارع أجابها بعصبية: ماما يا ستي بتشتغل في البيوت بقولها أنا هسيب المدرسة و هنزل أشتغل عشان عايز أريحها بتزعقلي يرضيكي؟!! ربتت ياسمين على ذراعه وأجابته أنه من الممكن أن يعمل ويدرس بنفس الوقت، وينظم وقته للمذاكرة وللعمل ولا داعي لترك دراسته. گ/ عزة ابو يوسف. ❝ ⏤عزة السعيد ابو يوسف
❞ اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة)
وذات يوم كان سيف عائدًا من المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هل هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد أم ستأتي إليهم غدًا؟ تضايق للغاية أن والدته تعمل خادمة في المنازل وتركها ولم بجبها على سؤالها . وقرر أن والدته لم تعمل بعد اليوم وعاد إلى المنزلمستشيطًا من الغضب وجد والدته تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ على الأرض بضيق وسألها :
- ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول
لي أعرف بالصدفة يا ماما؟ ثم أكمل: وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره من خالي ومرة من خالتي!! كده يا ماما تشتغلي في البيوت؟!. ومن غير ما أعرف !!و تكذبي علينا؟ وضعت إيمان الصينية التي بها الأرز على الطاولة بضيقوقامت من على المقعد وسألته بعصبية:
- أمال يا ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب منين؟ مش
أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله كان معيشنا في جحيم وكان بيديني يدوب على القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون طلقني شفوي، و مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد حتى معاش مطلقين أبوك جبروت ويموت ع القرش و معطنيش مليم أصرفه عليكم ثم تنهدت وأخبرته أن خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا على قدر مقدرتهم ولكن لم يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى . ولكن سيف كان رافض أنها تعمل و خصتًا أنها تعمل خادمة في المنازل فسألها بضيق:
- تشتغلي خدامة في البيوت؟
- الشغل مش عيب، العيب اللي يمد إيده للناس للحرام ولا اللي قابل يبقى عاله على غيره ويقول الظروف و الجوبات وبعدين الناس اللي بشتغل عندهم محترمين
وحتى لما تعبت ودوني للدكتور وكشفوا عليَّ وقالو لي لو احتاجتي أي حاجة ما تتردديش ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ﴿21﴾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رد عليها بنرفزة :- كتر خيرهم بس مش هتنزلي تشتغلي تاني وأنا مش هروح المدرسة وهنزل أشتغل وأنتِ تقعدي في البيت معززة مكرمة.
إيمان عندما سمعت من ابنها أنه سيترك التعليم شعرت كأن أحدًا سكب عليها دلو ماء ساخن وسألته بعصبية :
- إزاي تسيب تعليمك أمال أنا اتحملت بخل أبوكم وأسلوبه
الهمجي عشان مين؟ ونزلت أشتغل لما أبوكم رماني و معطنيش ولا مليم عشان مين؟ مش عشانكم؟ ثم أكملت وهى تتنهد:
- ورجاله عرضت عليَّ الجواز وأنا أرفضهم عشان
مجبلكمش جوز أم عشان مين مش عشانكم؟!! وعشان أعلمكم ويبقى معاكم شهادات وعشان اقدر أجهز إخواتك البنات لما يكبروا وأنت تيجي تقولي أسيب المدرسة؟! كان صوت إيمان وسيف عاليًا فسمعتهم ياسمين وهى بالخارج وسألتهم عقب دلوفها عن سبب الصوت العالي:
- في إيه يا سيف؟ في إيه ياماما؟ صوتكم جايب لآخر
الشارع أجابها بعصبية: ماما يا ستي بتشتغل في البيوت بقولها أنا هسيب المدرسة و هنزل أشتغل عشان عايز أريحها بتزعقلي يرضيكي؟!!
ربتت ياسمين على ذراعه وأجابته أنه من الممكن أن يعمل ويدرس بنفس الوقت، وينظم وقته للمذاكرة وللعمل ولا داعي لترك دراسته.
❞ قال الله تعالى (هل جزاء الإحسان إلا الإحسان) فمن أجمل الصفات الوفاء والأجمل أن نرد الجميل لأصحاب الفضل لكي يشعروا أن الدنيا بخير والعطاء يكثر ويعم الحب بين الناس.. ❝ ⏤عزة السعيد ابو يوسف
❞ قال الله تعالى (هل جزاء الإحسان إلا الإحسان) فمن أجمل الصفات الوفاء والأجمل أن نرد الجميل لأصحاب الفضل لكي يشعروا أن الدنيا بخير والعطاء يكثر ويعم الحب بين الناس. ❝