❞ كما عودناكم عزيزي القارئ في \" أحرفنا المنيرة لنشر إلكترونية\" بشخصيات أبدعت في مجالها 🤍
اسمك/ زهراء الضبيبي
محافظتك/صنعاء
موهبتك/ كاتبه
وهنا سوف نقوم بالبدأ في حوارنا الصحفى للتعرف على مبدعنا اليوم .
نتمنى لكم قراءة ممتعة \"💕
س/ نبذه تعريفيه عنك؟
ج/ ادعى زهراء لاشك أن في اسمي الازهار والإشراقه وهذا من انني بكل عثره أزهر من جديد لاارى أن المصاعب تميت المرء قبل ان يميتها
ابلغ من العمر 19
أحب القراءه كثيرا طموحه ولاشك انني أستطيع الكاتبه ف جميع المجالات
س/ ممكن تقوليلنا بدأت كتابه من امتي؟
ج/ وأنا ابالصف سادس وعمري ١٣
اما فقدان الطفوله يقتل الكثير من المشاعر لاإيجاد الحياه فتوصل الشخص لإن يهوا أشياء بدري على عمره وفعلا يتقنها ويشوف انو مش العمر ولا شي الصعوبات تصنع الضعيف
س/ مين شجعك ف اول خطوة ليك ف المجال؟
ج/ قبل كل شي نفسي ثم صديقاتي أحد إخواني وامي
لاانسى الشكر الجزيل لااحد صديقاتي واكبر مشجعيني الي مواصله معي بكل خطوه
س/ هل لديك اعمال ورقيه؟
ج/ نعم مع إحدى الكاتبات المصريات وشاركت فعده جروبات ومسابقات وارتجالات وكتب وابدعت ومشاركتي في هذا الكتاب ومشاركات عديده قادمه بإذن الله
س/ من رايك الكاتب المثالي ايه اكثر شئ يتصف بيه؟
ج/ جمال النص الي يكتبه
تنسيق الكلمات
كيفيه حب القارئ لكتاباته ..
الأشياء الواقعيه ومن الأشياء التي يمر بها وحتى يراها واقع إيصال الفكرة ب القصص بطريقه معبره دون محبه الناس وكسب قلوبهم بإنه كما هو كاتبا هو يعرف كيف يتعامل وكيف ينتقي
س/ أي شخص ف بدايه حياته بيقابل صعوبات على التأقلم ف المجال فما هى وكيف تخطيتها؟
ج/ صعوبات كثيره والمعارضات الي حصلت لي
سماع عده ناس بإنه ليس إنت
آنتي لم تكتبي . .... واشياء
صعوبه مواقف الحياه الي مخلتني أوصل ككابته بإظهار الكثير ومعرفه الكثير بحروفي
س/ ما هي الحكمه التي اتخذتها ك مبدأ ف حياتك العمليه والعامه؟
ج/ ان الفشل والمحاوله هما سبب لنجاح
ان ترك نوافذ اليأس يأتينا من بعدها الامل
س/ مين اكتر الشخصيات اللي قابلتك ف مجال الكتابه واثرت فيك ؟
ج/ شخصيه الكتابه عن الحزن الالام لإنها أكثر شي شفته يأثر في القارئ وانو نعم أنا أمر بذا مزج قليل من الامل والتحفيز نهايه الأسطر لجذب القارئ اكثر وإستماعه
شخصيه الكاتب الدرويشي
شخصيه الكاتب دوستويفسكي من خلال مايكتبونه وجمال ابداعهم
س/ كلمنا عن انجازاتك داخل وخارج المجال ؟
ج/ كتبت عده قصص خيال وواقع روايات شاركت في كتب ورقيه مع إحدى الكاتبات شاركت في ارتجاج ومسابقات كتبت مواضيع مختلفه الشخصيه كتبت على عده صور ارتجالات
س/من وجه نظرك ك كاتب هل الكتابه هواية أم موهبه؟
ج/ موهبه ثم نستطيع أن نقول هوايه عندما يجد الجمال من يحبون مانكتب
س/ لكل شخص مثل اعلي ليه فمن هو مثلك الاعلي؟
ج/ الله وثقتي به
ثم نفسي
س/ هل عندك موهبه تانيه؟
ج/ كتابه أناشيد كتابه قصص أفلام كرتونيه قصيره قصص رعب قصص خيال وواقع
س/ كلمنا عن أعمالك القادمه؟
تجهيز ٣ انشودات وكتابه قصتين واقعيه
ج/ كتاب خاص بي بإذن قريبا
المشاركة بعده كتب ورقيه
س/ لكل شخص حلم يريد تحقيقه فما هو حلمك؟
ج/ ان أصبح دكتوره علم نفس
ان أحقق ماكان بالأمس حلما
ان أكن أفضل مساعدا لإخراج كل شخص من اكتئابه بفضل الله وإن أصل لتلك المراحل من توقعاتي وأحلامي وأقول نعم فعلتها
س/تنصح ب ايه لكل شخص يريد أن يسلك مجال الكتابه؟
ج/ حب الموهبه الإستمرار دون يأس وإحباط
الممارسه والتفنن
المحاوله حب الإختيار
وفي الختام نرجو أن نكون قد أسعدنا حضراتكم ونتمني لكم جزيل الشكر والإحترام.
المحررة/إسراء عيد
المؤسسه/إسراء عيد. ❝ ⏤دار نشر أحرفنا المنيرة
❞ كما عودناكم عزيزي القارئ في ˝ أحرفنا المنيرة لنشر إلكترونية˝ بشخصيات أبدعت في مجالها 🤍
اسمك/ زهراء الضبيبي
محافظتك/صنعاء
موهبتك/ كاتبه
وهنا سوف نقوم بالبدأ في حوارنا الصحفى للتعرف على مبدعنا اليوم .
نتمنى لكم قراءة ممتعة ˝💕
س/ نبذه تعريفيه عنك؟
ج/ ادعى زهراء لاشك أن في اسمي الازهار والإشراقه وهذا من انني بكل عثره أزهر من جديد لاارى أن المصاعب تميت المرء قبل ان يميتها
ابلغ من العمر 19
أحب القراءه كثيرا طموحه ولاشك انني أستطيع الكاتبه ف جميع المجالات
س/ ممكن تقوليلنا بدأت كتابه من امتي؟
ج/ وأنا ابالصف سادس وعمري ١٣
اما فقدان الطفوله يقتل الكثير من المشاعر لاإيجاد الحياه فتوصل الشخص لإن يهوا أشياء بدري على عمره وفعلا يتقنها ويشوف انو مش العمر ولا شي الصعوبات تصنع الضعيف
س/ مين شجعك ف اول خطوة ليك ف المجال؟
ج/ قبل كل شي نفسي ثم صديقاتي أحد إخواني وامي
لاانسى الشكر الجزيل لااحد صديقاتي واكبر مشجعيني الي مواصله معي بكل خطوه
س/ هل لديك اعمال ورقيه؟
ج/ نعم مع إحدى الكاتبات المصريات وشاركت فعده جروبات ومسابقات وارتجالات وكتب وابدعت ومشاركتي في هذا الكتاب ومشاركات عديده قادمه بإذن الله
س/ من رايك الكاتب المثالي ايه اكثر شئ يتصف بيه؟
ج/ جمال النص الي يكتبه
تنسيق الكلمات
كيفيه حب القارئ لكتاباته .
الأشياء الواقعيه ومن الأشياء التي يمر بها وحتى يراها واقع إيصال الفكرة ب القصص بطريقه معبره دون محبه الناس وكسب قلوبهم بإنه كما هو كاتبا هو يعرف كيف يتعامل وكيف ينتقي
س/ أي شخص ف بدايه حياته بيقابل صعوبات على التأقلم ف المجال فما هى وكيف تخطيتها؟
ج/ صعوبات كثيره والمعارضات الي حصلت لي
سماع عده ناس بإنه ليس إنت
آنتي لم تكتبي . .. واشياء
صعوبه مواقف الحياه الي مخلتني أوصل ككابته بإظهار الكثير ومعرفه الكثير بحروفي
س/ ما هي الحكمه التي اتخذتها ك مبدأ ف حياتك العمليه والعامه؟
ج/ ان الفشل والمحاوله هما سبب لنجاح
ان ترك نوافذ اليأس يأتينا من بعدها الامل
س/ مين اكتر الشخصيات اللي قابلتك ف مجال الكتابه واثرت فيك ؟
ج/ شخصيه الكتابه عن الحزن الالام لإنها أكثر شي شفته يأثر في القارئ وانو نعم أنا أمر بذا مزج قليل من الامل والتحفيز نهايه الأسطر لجذب القارئ اكثر وإستماعه
شخصيه الكاتب الدرويشي
شخصيه الكاتب دوستويفسكي من خلال مايكتبونه وجمال ابداعهم
س/ كلمنا عن انجازاتك داخل وخارج المجال ؟
ج/ كتبت عده قصص خيال وواقع روايات شاركت في كتب ورقيه مع إحدى الكاتبات شاركت في ارتجاج ومسابقات كتبت مواضيع مختلفه الشخصيه كتبت على عده صور ارتجالات
س/من وجه نظرك ك كاتب هل الكتابه هواية أم موهبه؟
ج/ موهبه ثم نستطيع أن نقول هوايه عندما يجد الجمال من يحبون مانكتب
س/ لكل شخص مثل اعلي ليه فمن هو مثلك الاعلي؟
ج/ الله وثقتي به
ثم نفسي
س/ هل عندك موهبه تانيه؟
ج/ كتابه أناشيد كتابه قصص أفلام كرتونيه قصيره قصص رعب قصص خيال وواقع
س/ كلمنا عن أعمالك القادمه؟
تجهيز ٣ انشودات وكتابه قصتين واقعيه
ج/ كتاب خاص بي بإذن قريبا
المشاركة بعده كتب ورقيه
س/ لكل شخص حلم يريد تحقيقه فما هو حلمك؟
ج/ ان أصبح دكتوره علم نفس
ان أحقق ماكان بالأمس حلما
ان أكن أفضل مساعدا لإخراج كل شخص من اكتئابه بفضل الله وإن أصل لتلك المراحل من توقعاتي وأحلامي وأقول نعم فعلتها
س/تنصح ب ايه لكل شخص يريد أن يسلك مجال الكتابه؟
ج/ حب الموهبه الإستمرار دون يأس وإحباط
الممارسه والتفنن
المحاوله حب الإختيار
وفي الختام نرجو أن نكون قد أسعدنا حضراتكم ونتمني لكم جزيل الشكر والإحترام.
❞ الجزء التاسع عشر
(عفتي والديوث )
كانت مريم تايهه لا تعرف ماذا تفعل أحقا هذه الصدفه صحيحه ام انه حقا تشابه في الاسماء
فأمسكت هاتفها وهذه كانت المره الأولي منذ دخولها بيت محمود السيوفي منذ ثلاث ايام التي تشاهد كم المكالمات والرسائل من أشهب والتي بدورها أشعلت النيران داخل قلبه لعدم ردها عليه وهو يعلم أنها تجعل تليفونها صامت في أثناء هذا العمل القذر ولكن ما كان يشغله هو حق الثلاث ايام لانه اصبح الان انسان مجرد من كل شي الا حبه للفلوس
فنظرت الي هاتفها في دهشه أحقا هي ظلت هنا ثلاث ايام اضافيه ولكن لم تهتم لاشهب ولكن سارعت بالاتصال برونال التي ردت عليها سريعا لقلقها عليها
مريم:حبيبتي ازيك
رونال:قوللي الأول انتي كويسه
مريم:اه الحمد لله
رونال:الحمدلله امال كنتي فين انتي متعوده تتصلي بيا كل يوم تتطمني عليكي
مريم:هقولك كل حاجه بس بقولك ايه عاوزه اسالك علي حاجه
رونال:قولي في ايه
مريم:هو مديرك اتضرب بالنار وفي المستشفي دلوقتي
رونال:اه انتي عرفتي من فين
مريم:طيب سؤال تاني
رونال:مالك قلقاتني
مريم:معلش بصي هو مديرك عنده اخ اسمه رسلان
رونال:اه
وهنا تأكدت مريم أنها بالمكان الخطأ لأنها ستضر بسمعه اختها فمستحيل محمود يبقي رونال في شركه ابنه
رونال قاطعت شرودها ايه يا بنتي مالك روحتي فين
مريم:هااا لا مفيش
رونال:هتخبي عليا انطقي يا بنتي
مريم:سرددت لها ما حدث والصدفه الغريبه التي حدثت
فاستغربت رونال بشده فهي لم تري محمود قط ولكنها تسمع عنه أنه راجل خيري ويساعد المحتاج ولو باخر قرش في جيبه
وجاء دور مريم لتخرجها من شرودها
مريم:مالك في ايه
رونال:اصل بيقول علي السيوفي الكبير أنه راجل محترم جداااااااا ازاي يتعامل مع أشهب ويجيبك عنده البيت وهو عارف انك وسكتت
مريم:ما هو قلي أنه عرف موضوع المنوم وعلشان كده جابني ممكن يكون في حاجه عاوزه يعمهلي ويساعدني وانا ليسه مش عارفها
رونال :طيب يارب يا شيخه المهم دلوقتي انتي فين
مريم:عنده
رونال:ليسه عنده ازاي
مريم:ما انا قولتلك معين حراسه عليا
رونال:وهتعملي ايه مع أشهب
مريم:هو قلي هيتصرف معاه
رونال:طيب انتي كلمتيه من ساعتها
مريم:لا ده متصل بيا ١٠٠مره وبعتلي ٢٠رساله
رونال:شكلك ليلتك سوداء معاه
مريم:ربنا يستر بقا انا مش عارفه الدنيا عاوزه مني ايه ده انا في جحيم الدنيا
رونال:ان شاء الله ربنا يحلها من عنده
مريم:يارب
رونال:خلي بالك من نفسك كويس انا هقفل دلوقتي علشنا انتي عارفه بقا ماما من ساعه ما سافرت وانا محتاسه
مريم:ماشي يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا سلام
أنهت المكالمه وهي تحس براحه فرونال أصبحت فعلا بالنسبه لها اكتر من اخت واحسن من اي صديقه ممكن تضلها غيره منها
وظل تفكر إلي أن غلبها النعاس
~~~~~~~~~~~~~
عن سيف دخلت عليهم شاهيناز (بنت عم سيف تعشق ادوات التجميل والزينه والتباهي بنفسها جدا وتحب أموال سيف وعمها وتريد أن تتزوجه في اسرع وقت ممكن )
شاهيناز دلفت الغرفه وهي تستطنع البكاء حتي لم تصيب مكياجها بسوء
شاهيناز:الف الف سلامه عليك يا سوفي
سيف:الله يسلمك عامله ايه يا بنت عمي
شاهيناز:كويسه طول ما انت كويس يا سوفي
محمود:الله يسلمك يا شاهيناز
شاهيناز:اسفه والله يا عمي ما اخدتش بالي انك قاعد اصلي كنت قلقانه علي سوفي اوووي
سيف:يا ستي شكرا بس بلاش سوفي دي
شاهيناز:ليه يا سوفي ده انا بدلعك
محمود رد بدلا عنه اصله مش معقول واحد من أكبر أصحاب الشركات وابن اكبر راجل اعمال في البلد ويتقاله يا سوفي
شاهيناز لوت فمها بضيق ولكن رددت موجهه كلامها لسيف يعني انت بتضايق من دلعي يا سوفي
سيف:ما قولنا بلاش زفت دي بقا
شاهيناز تحولت نظرتها من الشغف الي الغضب ولكن حولت عدم توضيحه
شاهيناز:ماشي خلاص انا ماشيه بقا كويس اني اطمنت عليك يا سو
فنظر لها سيف بغضب شديد
فخرجت ولم تكمل كلمتها
محمود:والله انا ما عارف اقولك ايه يا ابني
سيف:ولا انا يا بابا
محمود:بصراحه انا ساعات كتير بحس انها بتحبك بجد وساعات بحس انها بتحب نفسها اكتر من اي حاجه ولولي أن انا وعدتها ليك وانتم صغيرين ما كنتش ضغطت عليك انك تتزوجها ابدا
سيف نفخ بضيق ورد يا بابا موضوع الوعد ده كان زمان وحضرتك اكيد مش هيدمر مستقبلي علشان وعد قديم
محمود:طيب ما انا عاوز افرح بيك
سيف:ما تقلقيش يا حاج انا هفرحك قريب
محمود:بجد
سيف:ايوه بجد يا حاج بس دعواتك معايا توافق
محمود:ليه دي اي بنت تتمنا نظره منك مين دي اللي ترفضك
سيف:هتعرف بعدين يا حاج
محمود:طيب وهنعمل ايه مع عمك
سيف:سيبلي انا عمي انا هعرف ازاي اتعامل معاه
محمود:ماشي يا ابني المهم تقوم بالسلامه
سيف:بس انا عاوز اعرف انت كنت فين الكام يوم اللي فاتوا يا حاج
محمود:كان في شغل ضروري واضرت اخلصه
سيف:ماشي يا حاج ما انك اول مره تخفي عليا
محمود:طيب قولي بس سكرتاريتك دي اشتغلت معاك ازاي وقولي اخلاقها كويسه ولا لا يعني عاوز اعرف كل حاجه انت تعرفها عنها
سيف احس ان سؤال محمود محتاج اجابه دقيقه فرد عليه بما يريد ما أنه لا يعرف لماذا سال عليها ويريد أن يعرف عنها كل شي
سيف:بدأ في سرد كل ما حدث من اول حادثه العربيه لحد ما اشتغلت معاه دون أن يقول له عن إحساسه في قربها وقلبه الذي أصبح يعزف باوتار الحنين والشوق لها بمجرد مغادرتها من أمامه
محمود عرف وقتها أن مريم مش كدابه وقالت الحقيقه كامله ففاق من شروده
وقال :يعني هي بصراحه بنت كويسه كده طيب انت تعرف حاجه عن توأمها
سيف:أنصدم من قول والده ورد في ذهول هي ليها توام
محمود انتبه أنه قال ما لم يمكن قوله
محمود :اه اصلي شفت واحده شبهها قبل كده بس كانت مش لابسه لبسها ده ومش محجبه
سيف زاد استغرابه ورد انت شفتها فين يا بابا وامتي
محمود:اليوم اللي كنت نازل فيه اروح الشغل اللي فات
سيف:طيب شفتها فين
محمود:كانت داخله ديسكو .........
سيف:وحضرتك بتروح الاماكن دي
محمود:بحزم انا بقولك شفتها داخله مش انا اللي دخلت
سيف :يا بابا انا اسف بس بسال حضرتك مش اكتر
محمود:ماشي يا سيف لما تقوم بالسلامه ليك معايا حساب تاني
سيف:طيب قولي يا بابا مش شافتها تاني
محمود:انت عاوز تعرف ايه بالضبط
سيف احس ان والده يخفي عنه شي كبير
فقال:انا عاوز اعرف اللي انت تعرفه
محمود:احس ان رونال هي البنت التي تكلم عنها ولده ويريد أن يتزوجها فقال بينه وبين نفسه لازم يعرف كل حاجه ويقرر لوحده
ولحسن حظهم أن سودي ورسلان كانوا خارج المستشفي يحضرون اكل وعصائر
محمود:طيب انا هقولك علي كل حاجه بس اوعا تعرفها أو حتي تلملحها
سيف:شكل الموضوع كبير
محمود:كبير اوووووي ومحتاج تخطيط علشنا ننقذ ميمي
سيف:ردد وراءه ميمي
محمود:سرد له كل ما حدث معه خلال هذه الأيام وكيف طلبها لانه عمل بموضوع المنوم وكل شي
وسيف كان منتبه له بكل حواسه وعندما انتها محمود من حديثه رد عليه سيف
سيف:معقوله اللي انت بتقوله ده يا بابا ده مش راجل
وازاي البنت دي اتعذبت كده ومستحمله علشنا خاطر امها واختها كل الجحيم ده
محمود:بصراحه انا احترامها اوووي واحترمت رونال قبل ما اشوفها أنها تفكر في اختها برضو وتحول تحميها حتي لو بفكره
سيف:انا بصراحه كنت عارف ان رونال عايشه فقر كبير بس عمري ما عرفت الحياه كانت قاسيه عليها كده هي واختها انا بجد مش عارف هما ازاي شايلين كميه الوجع ده في قلوبهم وبيتعاملوا عادي
محمود:احنا عاوزين نعملهم حاجه نساعدهم بيها
كانوا يتحدثون ولا ينتبهوا لمن يقف بجانب الباب ويستمع الي حديثهم كامل
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء التاسع عشر
(عفتي والديوث )
كانت مريم تايهه لا تعرف ماذا تفعل أحقا هذه الصدفه صحيحه ام انه حقا تشابه في الاسماء
فأمسكت هاتفها وهذه كانت المره الأولي منذ دخولها بيت محمود السيوفي منذ ثلاث ايام التي تشاهد كم المكالمات والرسائل من أشهب والتي بدورها أشعلت النيران داخل قلبه لعدم ردها عليه وهو يعلم أنها تجعل تليفونها صامت في أثناء هذا العمل القذر ولكن ما كان يشغله هو حق الثلاث ايام لانه اصبح الان انسان مجرد من كل شي الا حبه للفلوس
فنظرت الي هاتفها في دهشه أحقا هي ظلت هنا ثلاث ايام اضافيه ولكن لم تهتم لاشهب ولكن سارعت بالاتصال برونال التي ردت عليها سريعا لقلقها عليها
مريم:حبيبتي ازيك
رونال:قوللي الأول انتي كويسه
مريم:اه الحمد لله
رونال:الحمدلله امال كنتي فين انتي متعوده تتصلي بيا كل يوم تتطمني عليكي
مريم:هقولك كل حاجه بس بقولك ايه عاوزه اسالك علي حاجه
رونال:قولي في ايه
مريم:هو مديرك اتضرب بالنار وفي المستشفي دلوقتي
رونال:اه انتي عرفتي من فين
مريم:طيب سؤال تاني
رونال:مالك قلقاتني
مريم:معلش بصي هو مديرك عنده اخ اسمه رسلان
رونال:اه
وهنا تأكدت مريم أنها بالمكان الخطأ لأنها ستضر بسمعه اختها فمستحيل محمود يبقي رونال في شركه ابنه
رونال قاطعت شرودها ايه يا بنتي مالك روحتي فين
مريم:هااا لا مفيش
رونال:هتخبي عليا انطقي يا بنتي
مريم:سرددت لها ما حدث والصدفه الغريبه التي حدثت
فاستغربت رونال بشده فهي لم تري محمود قط ولكنها تسمع عنه أنه راجل خيري ويساعد المحتاج ولو باخر قرش في جيبه
وجاء دور مريم لتخرجها من شرودها
مريم:مالك في ايه
رونال:اصل بيقول علي السيوفي الكبير أنه راجل محترم جداااااااا ازاي يتعامل مع أشهب ويجيبك عنده البيت وهو عارف انك وسكتت
مريم:ما هو قلي أنه عرف موضوع المنوم وعلشان كده جابني ممكن يكون في حاجه عاوزه يعمهلي ويساعدني وانا ليسه مش عارفها
رونال :طيب يارب يا شيخه المهم دلوقتي انتي فين
مريم:عنده
رونال:ليسه عنده ازاي
مريم:ما انا قولتلك معين حراسه عليا
رونال:وهتعملي ايه مع أشهب
مريم:هو قلي هيتصرف معاه
رونال:طيب انتي كلمتيه من ساعتها
مريم:لا ده متصل بيا ١٠٠مره وبعتلي ٢٠رساله
رونال:شكلك ليلتك سوداء معاه
مريم:ربنا يستر بقا انا مش عارفه الدنيا عاوزه مني ايه ده انا في جحيم الدنيا
رونال:ان شاء الله ربنا يحلها من عنده
مريم:يارب
رونال:خلي بالك من نفسك كويس انا هقفل دلوقتي علشنا انتي عارفه بقا ماما من ساعه ما سافرت وانا محتاسه
مريم:ماشي يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا سلام
أنهت المكالمه وهي تحس براحه فرونال أصبحت فعلا بالنسبه لها اكتر من اخت واحسن من اي صديقه ممكن تضلها غيره منها
وظل تفكر إلي أن غلبها النعاس
~~~~~~~~~~~~~
عن سيف دخلت عليهم شاهيناز (بنت عم سيف تعشق ادوات التجميل والزينه والتباهي بنفسها جدا وتحب أموال سيف وعمها وتريد أن تتزوجه في اسرع وقت ممكن )
شاهيناز دلفت الغرفه وهي تستطنع البكاء حتي لم تصيب مكياجها بسوء
شاهيناز:الف الف سلامه عليك يا سوفي
سيف:الله يسلمك عامله ايه يا بنت عمي
شاهيناز:كويسه طول ما انت كويس يا سوفي
محمود:الله يسلمك يا شاهيناز
شاهيناز:اسفه والله يا عمي ما اخدتش بالي انك قاعد اصلي كنت قلقانه علي سوفي اوووي
سيف:يا ستي شكرا بس بلاش سوفي دي
شاهيناز:ليه يا سوفي ده انا بدلعك
محمود رد بدلا عنه اصله مش معقول واحد من أكبر أصحاب الشركات وابن اكبر راجل اعمال في البلد ويتقاله يا سوفي
شاهيناز لوت فمها بضيق ولكن رددت موجهه كلامها لسيف يعني انت بتضايق من دلعي يا سوفي
سيف:ما قولنا بلاش زفت دي بقا
شاهيناز تحولت نظرتها من الشغف الي الغضب ولكن حولت عدم توضيحه
شاهيناز:ماشي خلاص انا ماشيه بقا كويس اني اطمنت عليك يا سو
فنظر لها سيف بغضب شديد
فخرجت ولم تكمل كلمتها
محمود:والله انا ما عارف اقولك ايه يا ابني
سيف:ولا انا يا بابا
محمود:بصراحه انا ساعات كتير بحس انها بتحبك بجد وساعات بحس انها بتحب نفسها اكتر من اي حاجه ولولي أن انا وعدتها ليك وانتم صغيرين ما كنتش ضغطت عليك انك تتزوجها ابدا
سيف نفخ بضيق ورد يا بابا موضوع الوعد ده كان زمان وحضرتك اكيد مش هيدمر مستقبلي علشان وعد قديم
محمود:طيب ما انا عاوز افرح بيك
سيف:ما تقلقيش يا حاج انا هفرحك قريب
محمود:بجد
سيف:ايوه بجد يا حاج بس دعواتك معايا توافق
محمود:ليه دي اي بنت تتمنا نظره منك مين دي اللي ترفضك
سيف:هتعرف بعدين يا حاج
محمود:طيب وهنعمل ايه مع عمك
سيف:سيبلي انا عمي انا هعرف ازاي اتعامل معاه
محمود:ماشي يا ابني المهم تقوم بالسلامه
سيف:بس انا عاوز اعرف انت كنت فين الكام يوم اللي فاتوا يا حاج
محمود:كان في شغل ضروري واضرت اخلصه
سيف:ماشي يا حاج ما انك اول مره تخفي عليا
محمود:طيب قولي بس سكرتاريتك دي اشتغلت معاك ازاي وقولي اخلاقها كويسه ولا لا يعني عاوز اعرف كل حاجه انت تعرفها عنها
سيف احس ان سؤال محمود محتاج اجابه دقيقه فرد عليه بما يريد ما أنه لا يعرف لماذا سال عليها ويريد أن يعرف عنها كل شي
سيف:بدأ في سرد كل ما حدث من اول حادثه العربيه لحد ما اشتغلت معاه دون أن يقول له عن إحساسه في قربها وقلبه الذي أصبح يعزف باوتار الحنين والشوق لها بمجرد مغادرتها من أمامه
محمود عرف وقتها أن مريم مش كدابه وقالت الحقيقه كامله ففاق من شروده
وقال :يعني هي بصراحه بنت كويسه كده طيب انت تعرف حاجه عن توأمها
سيف:أنصدم من قول والده ورد في ذهول هي ليها توام
محمود انتبه أنه قال ما لم يمكن قوله
محمود :اه اصلي شفت واحده شبهها قبل كده بس كانت مش لابسه لبسها ده ومش محجبه
سيف زاد استغرابه ورد انت شفتها فين يا بابا وامتي
محمود:اليوم اللي كنت نازل فيه اروح الشغل اللي فات
سيف:طيب شفتها فين
محمود:كانت داخله ديسكو .....
سيف:وحضرتك بتروح الاماكن دي
محمود:بحزم انا بقولك شفتها داخله مش انا اللي دخلت
سيف :يا بابا انا اسف بس بسال حضرتك مش اكتر
محمود:ماشي يا سيف لما تقوم بالسلامه ليك معايا حساب تاني
سيف:طيب قولي يا بابا مش شافتها تاني
محمود:انت عاوز تعرف ايه بالضبط
سيف احس ان والده يخفي عنه شي كبير
فقال:انا عاوز اعرف اللي انت تعرفه
محمود:احس ان رونال هي البنت التي تكلم عنها ولده ويريد أن يتزوجها فقال بينه وبين نفسه لازم يعرف كل حاجه ويقرر لوحده
ولحسن حظهم أن سودي ورسلان كانوا خارج المستشفي يحضرون اكل وعصائر
محمود:طيب انا هقولك علي كل حاجه بس اوعا تعرفها أو حتي تلملحها
سيف:شكل الموضوع كبير
محمود:كبير اوووووي ومحتاج تخطيط علشنا ننقذ ميمي
سيف:ردد وراءه ميمي
محمود:سرد له كل ما حدث معه خلال هذه الأيام وكيف طلبها لانه عمل بموضوع المنوم وكل شي
وسيف كان منتبه له بكل حواسه وعندما انتها محمود من حديثه رد عليه سيف
سيف:معقوله اللي انت بتقوله ده يا بابا ده مش راجل
وازاي البنت دي اتعذبت كده ومستحمله علشنا خاطر امها واختها كل الجحيم ده
محمود:بصراحه انا احترامها اوووي واحترمت رونال قبل ما اشوفها أنها تفكر في اختها برضو وتحول تحميها حتي لو بفكره
سيف:انا بصراحه كنت عارف ان رونال عايشه فقر كبير بس عمري ما عرفت الحياه كانت قاسيه عليها كده هي واختها انا بجد مش عارف هما ازاي شايلين كميه الوجع ده في قلوبهم وبيتعاملوا عادي
محمود:احنا عاوزين نعملهم حاجه نساعدهم بيها
كانوا يتحدثون ولا ينتبهوا لمن يقف بجانب الباب ويستمع الي حديثهم كامل
يتبع. ❝
❞ اذا كانت المسألة متعلقة بالانتماء القومي و التركيب العرقي , فهل يستطيع يهود هذا الزمان اثبات انهم انسال بني اسرائيل الذين عاشوا في فلسطين قبل الفي عام ؟ ان الدراسات العلمية الاكاديمية لعدد من اليهود انفسهم تشير الى ان الاغلبية الساحقة ليهود هذا الزمان ليست من ذرية بني اسرائيل القدماء , بل معظمهم من نسل يهود الخزر , و هم في اصلهم قبائل تترية قديمة كانت تعيش في منطقة القوقاز , و اسست لنفسها مملكة في القرن السادس الميلادي شمال غربي بحر الخرز ( بحر قزوين ) و قد تهودت هذه المملكة في القرن الثامن الميلادي و سقطت هذه المملكة في القرن العاشر على يد تحالف الروس و البيزنطيين , و انتشر يهود الخرز بعد ذلك في روسيا و أوروبا.. ❝ ⏤محسن محمد صالح
❞ اذا كانت المسألة متعلقة بالانتماء القومي و التركيب العرقي , فهل يستطيع يهود هذا الزمان اثبات انهم انسال بني اسرائيل الذين عاشوا في فلسطين قبل الفي عام ؟ ان الدراسات العلمية الاكاديمية لعدد من اليهود انفسهم تشير الى ان الاغلبية الساحقة ليهود هذا الزمان ليست من ذرية بني اسرائيل القدماء , بل معظمهم من نسل يهود الخزر , و هم في اصلهم قبائل تترية قديمة كانت تعيش في منطقة القوقاز , و اسست لنفسها مملكة في القرن السادس الميلادي شمال غربي بحر الخرز ( بحر قزوين ) و قد تهودت هذه المملكة في القرن الثامن الميلادي و سقطت هذه المملكة في القرن العاشر على يد تحالف الروس و البيزنطيين , و انتشر يهود الخرز بعد ذلك في روسيا و أوروبا. ❝