❞ الفصل الخامس و الأخير\"
بعد و فاة ابن نور صغيرها ،هو من لم تلحق ان تفرح به ،من صبرت على العذاب من أجله، من تقبلت الإهانة فقت من أجل أن ترى إبتسامه منه ،توفى قبل أن ينادى لها ماما، كم تشوقت أن تسمعها منه ،كم تشوقت سماع بكائه، ليتها لم تتزوج ،ليتها لم تحمل بالأساس، ليتها لم تعاقب نفسها و تلقى بنفسها فى هذا العذاب.
تقبلت نور ما حدث ولكن هذا ليس صحيح هيا أصبحت متسالمه تماما لم تعد تريد شئ زواجها كان عذاب ولدها نهايته كانت مأساه ماذا تريد كل ما أرادت شئ ذهب و تلقت أشد عذاب ،عاشت نور حياة مأساة منذ وفاه إبنها قرة عينها ويومها القادم مثل يومها الذى رحل كأنها عاده روتينية ،حتى حبيبها محمد قد تزوج بالفعل ماذا يحدث بعد ذلك من مأساه.
قررت نور التأقلم على اللاشئ هو العيش دون روح الإبتسامة دون الشعور بها كانت عبارة عن جثه اهلكتها الحياة و الصرعات والمتاعب.
وفى يوم من الايام جاء والد نور و حدثها بأن هناك أحد يريد الزواج منها و هو موافق على حالتها و يعلم ما حدث معاها بالكامل رفضت نور و قالت إنها تريد العيش لنفسها فهى جربت العيش من أجل تكوين أسرة و زوج ولكن جميعهم فشلوا فلما لا تعيش من أجل نفسها و تجرب إسعاد نفسها و ليس من حولها ولأول مره ترفض نور طلب ولدها و تقرر أن تجد نفسها وليس تجد زوج صالح ولكن رفض الأب قرارها و قال لها أنتى مطلقه ولا يمكن لمطلقه العيش دون زواج حاولت ولدت نور اقناع نور بشتى الطرق حتى رضخت لهم نور ووافقت ولكن ليس برضى قررت أن توافق و ترفض العريس بأسرع وقت ليس ككل مره و عندما أتى مواعد قدوم العريس الذى يلقب بهيثم تزينت نور وخرجت لمقابلته هيا لن تتراجع هذه المره عن قرارها جلست معه نور و تحدثت بصرامه:انا لا اريد الزواج من احد اريد العيش لنفسى و بنفسى انت تستاهل حد أحسن منى فمن فضلك سبنى أحقق مره قرار انا خدتوا.
بالفعل احترم هيثم قرارها ولم يأتى فى الموعد القادم وأعتذر عن للخطوبة.
تشجعت نور فى تلك اللحظه وطلبت من ولدها أن تكمل دراستها و تشغل نفسها ،اعترض الولد فى البداية ولكنه وافق على قرارها كيف به كسر خاطرها وهيا قره عينه و حبيبته.
بدأت نور الدراسة فى معهد إدارة الاعمال فهو كان حلم حياتها منذ الطفولة أن تكون سيده اعمال مشهوره و لديها شركة عالمية و تكون ذات منصب مرموق و بالفعل ما تمنته قد حدث تخرجت نور من المعهد الاولى على الجميع طوال سنتين الدراسة و هذا ما اتاح لها السفر إلى الألمانية بمنحه و بالفعل سافرت بعد معاناه فى إقناع ولدها وانتهت نور من المنحه و اشتغلت بأكبر شركات رجال الأعمال و اول يوم لها كانت نور تنظر لمبنى الفرع الرئيسي بأنبهار و داخلها تقول يااااه كل ده مبنى معقول يجى يوم وافتح زيوا.
بعد مرور ٦سنوات من التعب و المقشة و المغامرات و رفضت العرسان فهى قررت أن تكون نفسها ليس أن ترى نفسها داخل أحد عادت نور لمصر وهيا صاحبه اكبر شركه إستيراد و تصدير بالعالم و هيا فخوره بنفسها عادات لبلدها لفتح الفرح الرابع من الشركه داخل مصرها الحبيبة عندما رأت نور ولدها وولدتها قابلوها بالاحضان و الترحاب و عاشت معهم نور و أدرك ولديها تفكيرهم الخطأ عن ستر البنات بالزواج ليس إلا.
بالنهاية هذه القصة أريد من الجميع التعلم من هذه القصة أن الزواج ليس من الضرورى أن يكون لأول شخص يتقدم او لشخص صاحب الأملاك او لشخص صاحب الجيره الزواج لشخص نفس التفاهم نفس الثقافه شخص نشعر معه بالأمان شخص يخشى علينا من اعين الناس شخص يعطى دون مقابل يعيش من أجلها و نعيش من أجله فالننتظر حتى ولو تزوجنا فى نهاية اعمارنا ليس مهم المهم هو أن نتزوج و نشعر بالأمان مش من الضرورى تتجوزى قبل فلانه بنت فلان او قبل كذا و كذا قد ما ضرورى تتجوزى من الشخص المناسب، اوعى تفرحى بالفستان و الدبلة، علشان لو مش هتجوزى علشان فرحانه بجوزك واختيارك هتندمى،.
النهاية حبى نفسك زى ما هيا انت جميلة فى كل حلاتك متستنيش حد يقولك انتى جميله ،خليكى شخصية قوية و ناجحه متستنيش من حد يقويكى، الزواج المبكر الفاشل مش نهاية ده بداية لشخصيتك الجديد القوية.
بقلمى:دنيا أشرف همس الليل
#عذاب. ❝ ⏤دنيا أشرف
❞ الفصل الخامس و الأخير˝
بعد و فاة ابن نور صغيرها ،هو من لم تلحق ان تفرح به ،من صبرت على العذاب من أجله، من تقبلت الإهانة فقت من أجل أن ترى إبتسامه منه ،توفى قبل أن ينادى لها ماما، كم تشوقت أن تسمعها منه ،كم تشوقت سماع بكائه، ليتها لم تتزوج ،ليتها لم تحمل بالأساس، ليتها لم تعاقب نفسها و تلقى بنفسها فى هذا العذاب.
تقبلت نور ما حدث ولكن هذا ليس صحيح هيا أصبحت متسالمه تماما لم تعد تريد شئ زواجها كان عذاب ولدها نهايته كانت مأساه ماذا تريد كل ما أرادت شئ ذهب و تلقت أشد عذاب ،عاشت نور حياة مأساة منذ وفاه إبنها قرة عينها ويومها القادم مثل يومها الذى رحل كأنها عاده روتينية ،حتى حبيبها محمد قد تزوج بالفعل ماذا يحدث بعد ذلك من مأساه.
قررت نور التأقلم على اللاشئ هو العيش دون روح الإبتسامة دون الشعور بها كانت عبارة عن جثه اهلكتها الحياة و الصرعات والمتاعب.
وفى يوم من الايام جاء والد نور و حدثها بأن هناك أحد يريد الزواج منها و هو موافق على حالتها و يعلم ما حدث معاها بالكامل رفضت نور و قالت إنها تريد العيش لنفسها فهى جربت العيش من أجل تكوين أسرة و زوج ولكن جميعهم فشلوا فلما لا تعيش من أجل نفسها و تجرب إسعاد نفسها و ليس من حولها ولأول مره ترفض نور طلب ولدها و تقرر أن تجد نفسها وليس تجد زوج صالح ولكن رفض الأب قرارها و قال لها أنتى مطلقه ولا يمكن لمطلقه العيش دون زواج حاولت ولدت نور اقناع نور بشتى الطرق حتى رضخت لهم نور ووافقت ولكن ليس برضى قررت أن توافق و ترفض العريس بأسرع وقت ليس ككل مره و عندما أتى مواعد قدوم العريس الذى يلقب بهيثم تزينت نور وخرجت لمقابلته هيا لن تتراجع هذه المره عن قرارها جلست معه نور و تحدثت بصرامه:انا لا اريد الزواج من احد اريد العيش لنفسى و بنفسى انت تستاهل حد أحسن منى فمن فضلك سبنى أحقق مره قرار انا خدتوا.
بالفعل احترم هيثم قرارها ولم يأتى فى الموعد القادم وأعتذر عن للخطوبة.
تشجعت نور فى تلك اللحظه وطلبت من ولدها أن تكمل دراستها و تشغل نفسها ،اعترض الولد فى البداية ولكنه وافق على قرارها كيف به كسر خاطرها وهيا قره عينه و حبيبته.
بدأت نور الدراسة فى معهد إدارة الاعمال فهو كان حلم حياتها منذ الطفولة أن تكون سيده اعمال مشهوره و لديها شركة عالمية و تكون ذات منصب مرموق و بالفعل ما تمنته قد حدث تخرجت نور من المعهد الاولى على الجميع طوال سنتين الدراسة و هذا ما اتاح لها السفر إلى الألمانية بمنحه و بالفعل سافرت بعد معاناه فى إقناع ولدها وانتهت نور من المنحه و اشتغلت بأكبر شركات رجال الأعمال و اول يوم لها كانت نور تنظر لمبنى الفرع الرئيسي بأنبهار و داخلها تقول يااااه كل ده مبنى معقول يجى يوم وافتح زيوا.
بعد مرور ٦سنوات من التعب و المقشة و المغامرات و رفضت العرسان فهى قررت أن تكون نفسها ليس أن ترى نفسها داخل أحد عادت نور لمصر وهيا صاحبه اكبر شركه إستيراد و تصدير بالعالم و هيا فخوره بنفسها عادات لبلدها لفتح الفرح الرابع من الشركه داخل مصرها الحبيبة عندما رأت نور ولدها وولدتها قابلوها بالاحضان و الترحاب و عاشت معهم نور و أدرك ولديها تفكيرهم الخطأ عن ستر البنات بالزواج ليس إلا.
بالنهاية هذه القصة أريد من الجميع التعلم من هذه القصة أن الزواج ليس من الضرورى أن يكون لأول شخص يتقدم او لشخص صاحب الأملاك او لشخص صاحب الجيره الزواج لشخص نفس التفاهم نفس الثقافه شخص نشعر معه بالأمان شخص يخشى علينا من اعين الناس شخص يعطى دون مقابل يعيش من أجلها و نعيش من أجله فالننتظر حتى ولو تزوجنا فى نهاية اعمارنا ليس مهم المهم هو أن نتزوج و نشعر بالأمان مش من الضرورى تتجوزى قبل فلانه بنت فلان او قبل كذا و كذا قد ما ضرورى تتجوزى من الشخص المناسب، اوعى تفرحى بالفستان و الدبلة، علشان لو مش هتجوزى علشان فرحانه بجوزك واختيارك هتندمى،.
النهاية حبى نفسك زى ما هيا انت جميلة فى كل حلاتك متستنيش حد يقولك انتى جميله ،خليكى شخصية قوية و ناجحه متستنيش من حد يقويكى، الزواج المبكر الفاشل مش نهاية ده بداية لشخصيتك الجديد القوية.
بقلمى:دنيا أشرف همس الليل
❞ البارت التاسع عشر
فعل برق ما قاله نوح ذهب كليهما وراء من اخذ الرساله و عرفوا مكان عشق
برق: هتعمل ايه دلوقتى
نوح : خليك مستخبي هنا و انا هجيب الفرسان تحاصر الكوخ علشان محدش يهرب
برق : تمام
ذهب نوح و احضر الجنود حاصر الجنود الكوخ دون ان يلاحظهم احد اتنظر نوح دقائق ثم اعطي اشاره الهجوم
بعد مده من الوقت مات قطاع الطرق وتم اثر فؤاد
داخل الكوخ
كانت عشق جالسه في زاويه الغرف ضامه نفسها وعيونها حمراء من البكاء وتنظر لذلك الثعبان الذي علي الجنب الاخر من الغرفه
عشق ببكاء: يارب يعنى انا ما بين كل الحيوانات ملقوش غير تعبان كانوا جابوا تنين كنت هتعامل معاه زي ما مهيرة عملت انما تعبان اتصرف معاه ازاي يارب
في هذه اللحظه سمعت هجوم علي قطاع الطرق وبعد وقت هدء الصوت ودخل نوح
عشق بصريخ: متدخلش في تعبان متدخلش
اغلق نوح الباب ثم اتجهه لخلف الكوخ كسر الخشب الذي كان يغلق النافذه ثم دخل من النافذه
عشق ببكاء: نوح نوح
نوح وهو يفك قيودها: انا هنا يا حبيبتي اهدي
عشق: ابعد البتاع ده من هنا يا نوح ارجوك
نظر نوح للثعبان ثم سحب سيفه وقتله
عشق بصريخ: اه خرجني خرجني من هنا
نوح وهو يحملها: قاتله نص جيش العدو وخايفه من الثعبان يا اخره صبري
عشق: انت متعرفش التعبان ده مخيف قد ايه
برق : عشق
عشق وهي تحضن اخاها ببكاء: برق
برق وهو يلمس علي راسها: اهدي انا هنا خلاص خلينا نروح
نوح: خدها انت و روح انا لسه هسلم فؤاد للامبراطور
برق: طيب احنا هنمشي سلام
اتجه برق و عشق الي البيت استقبلها سراج واتين بالكثير من الاحضان والقبلات
بعد اسبوع
سراج: عندي ليكم خبر
اتين: في ايه
سراج: النهارده ولاول مره هيظر ولي العهد
برق وعشق: ايه
اتين: من ساعه ولادته وهو مخرجش من القصر محدش يعرف شكله بيقولوا انه وحش
عشق:او يمكن الامبراطور خايف عليه من اعداءه بذات انه الشئ الوحيد اللي من ريحه الامبراطوره المتوفيه
سراج: ممكن المهم قوموا اجهزوا مش عاوزين نتأخر
في المساء في الحفله
كان الجميع يقف وهو في حاله حماس تام فأخيراً اليوم سوف يظهر ولي العهد لاول مره
ساهر :انسه عشق تسمحيلي بالرقصه الافتتاحيه
كانت سترفض عشق لكن أتاها صوت من ورا ضهرها يقول
نوح بعيون مظلمه:لا مش ممكن ولو ممشتش من هنا انا هكسر عظامك دلوقتي حالا
ترجع ساهر بسرعه والخوف يملئ عيناه
عشق بأعجاب:واو ايه الجمدان ده
نوح بغمز :عجبتك
عشق بضحك:اوي ايه الحلاوة دي وايه اللبس ده
نوح وهو يقبل يدها :شويه وهتعرفي انا لازم امشي دلوقتي
عشق:هتتأخر
نوح:لا شويه وهتلقيني جنبك
مضي بعض الوقت ثم ظهر الامبراطور حياه الجميع
حسني:حفله النهارده لثالث اسباب الصراح اولهم هو الاحتفال بالنصر علي مملكه الظل واحتلال الامبراطوريه المملكه والحاجه التانيه وهي اني اعرفكم علي ولي العهد انما الثالثه بقي فدي ولي العهد اللي هيعلن عنها
ثم نظر خلفه وقال الامير نوح اتفضل
حياه الجميع بستثناء عائله عشق الذيم كانوا في ذهول تام ان نوح هو ولي العهد
بدأ الجميع يتهافت علي نوح ويتحدثون معه لم يكن نوح منتبه لهم بل كان تركيزة علي شيطانته الصغيره التي كانت تنظر له بغضب ثم اختفت من امام
نوح: طب معلش عن اذنكم دلوقتي
نوح:برق عشق فين
برق: تحياتى سموك
نوح: برق انا نوح نوح و بس من غير سموك
برق: ميصحش سموك
نوح وهو يبتسم و يتذكر كلام عشق: ملكش دعوة يصح وكمان احنا خلاص بقينا اصحاب فين عشق بقي
برق بأبتسامه: في البلكونه
نوح : تمام
في البلكونه
نوح: عشقي
نظرت له عشق وتحركت لتذهب لكن امسك نوح يدها منعها من الذهاب
عشق بهدوء : سبني جلالتك
نوح: بلا جلالتك بلا بتاع انا نوح
عشق: ميصحش سموك
نوح: لا يصح ملكيش دعوه وكمان اصحاب لا احباب
عشق: انت غلط انا محبتش نوح ولي العهد انا حبيت نوح صديقي
نوح: ما الاتنين واحد يا عشق
عشق: لا يا نوح الاتنين مش واحد انت كدبت عليا يا نوح وخبيت عليا انت مين
نوح: مكنتش عاوز اتحب لاني ولي العهد
عشق: وانا عمرى ما كنت هحبك علشان لقبك يا نوح بأمارة اني حبيت نوح الشخص العادي
نوح وهو يجلس علي ركبته : انا اسف يا عشقي انا غلط سمحيني عشق تقبلي تتجوزيني
عشق برخامه: اتجوز مين
نوح بضحك: تتجوزي نوح صديقك
عشق بأبتسامه: اذا كان كده ماشي
البس نوح عشق خاتمها ثم احتضنها بسعاده كأن سعادته كلها تتلخص في عشق
نوح بسعاده: جلاله الإمبراطور عندي حاجه اتمني توافق عليها
حسني: ايه هي
نوح وهي ينظر لعشق بسعاده: يكون فرحي علي عشق الاسبوع الجاي
حسني بأبتسامه: بالسرعه دي
نوح بأبتسامه: بالسرعه دي
حسني: يبقي الاسبوع الجاي فرح الامير نوح علي الانسه عشق
عشق بضحك: انت مجنون
نوح وهي يقبل يدها: مش اكتر منك يا شيطانتي الصغيره
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت التاسع عشر
فعل برق ما قاله نوح ذهب كليهما وراء من اخذ الرساله و عرفوا مكان عشق
برق: هتعمل ايه دلوقتى
نوح : خليك مستخبي هنا و انا هجيب الفرسان تحاصر الكوخ علشان محدش يهرب
برق : تمام
ذهب نوح و احضر الجنود حاصر الجنود الكوخ دون ان يلاحظهم احد اتنظر نوح دقائق ثم اعطي اشاره الهجوم
بعد مده من الوقت مات قطاع الطرق وتم اثر فؤاد
داخل الكوخ
كانت عشق جالسه في زاويه الغرف ضامه نفسها وعيونها حمراء من البكاء وتنظر لذلك الثعبان الذي علي الجنب الاخر من الغرفه
عشق ببكاء: يارب يعنى انا ما بين كل الحيوانات ملقوش غير تعبان كانوا جابوا تنين كنت هتعامل معاه زي ما مهيرة عملت انما تعبان اتصرف معاه ازاي يارب
في هذه اللحظه سمعت هجوم علي قطاع الطرق وبعد وقت هدء الصوت ودخل نوح
عشق بصريخ: متدخلش في تعبان متدخلش
اغلق نوح الباب ثم اتجهه لخلف الكوخ كسر الخشب الذي كان يغلق النافذه ثم دخل من النافذه
عشق ببكاء: نوح نوح
نوح وهو يفك قيودها: انا هنا يا حبيبتي اهدي
عشق: ابعد البتاع ده من هنا يا نوح ارجوك
نظر نوح للثعبان ثم سحب سيفه وقتله
عشق بصريخ: اه خرجني خرجني من هنا
نوح وهو يحملها: قاتله نص جيش العدو وخايفه من الثعبان يا اخره صبري
عشق: انت متعرفش التعبان ده مخيف قد ايه
برق : عشق
عشق وهي تحضن اخاها ببكاء: برق
برق وهو يلمس علي راسها: اهدي انا هنا خلاص خلينا نروح
نوح: خدها انت و روح انا لسه هسلم فؤاد للامبراطور
برق: طيب احنا هنمشي سلام
اتجه برق و عشق الي البيت استقبلها سراج واتين بالكثير من الاحضان والقبلات
بعد اسبوع
سراج: عندي ليكم خبر
اتين: في ايه
سراج: النهارده ولاول مره هيظر ولي العهد
برق وعشق: ايه
اتين: من ساعه ولادته وهو مخرجش من القصر محدش يعرف شكله بيقولوا انه وحش
عشق:او يمكن الامبراطور خايف عليه من اعداءه بذات انه الشئ الوحيد اللي من ريحه الامبراطوره المتوفيه
سراج: ممكن المهم قوموا اجهزوا مش عاوزين نتأخر
في المساء في الحفله
كان الجميع يقف وهو في حاله حماس تام فأخيراً اليوم سوف يظهر ولي العهد لاول مره
ساهر :انسه عشق تسمحيلي بالرقصه الافتتاحيه
كانت سترفض عشق لكن أتاها صوت من ورا ضهرها يقول
نوح بعيون مظلمه:لا مش ممكن ولو ممشتش من هنا انا هكسر عظامك دلوقتي حالا
ترجع ساهر بسرعه والخوف يملئ عيناه
عشق بأعجاب:واو ايه الجمدان ده
نوح بغمز :عجبتك
عشق بضحك:اوي ايه الحلاوة دي وايه اللبس ده
نوح وهو يقبل يدها :شويه وهتعرفي انا لازم امشي دلوقتي
عشق:هتتأخر
نوح:لا شويه وهتلقيني جنبك
مضي بعض الوقت ثم ظهر الامبراطور حياه الجميع
حسني:حفله النهارده لثالث اسباب الصراح اولهم هو الاحتفال بالنصر علي مملكه الظل واحتلال الامبراطوريه المملكه والحاجه التانيه وهي اني اعرفكم علي ولي العهد انما الثالثه بقي فدي ولي العهد اللي هيعلن عنها
ثم نظر خلفه وقال الامير نوح اتفضل
حياه الجميع بستثناء عائله عشق الذيم كانوا في ذهول تام ان نوح هو ولي العهد
بدأ الجميع يتهافت علي نوح ويتحدثون معه لم يكن نوح منتبه لهم بل كان تركيزة علي شيطانته الصغيره التي كانت تنظر له بغضب ثم اختفت من امام
نوح: طب معلش عن اذنكم دلوقتي
نوح:برق عشق فين
برق: تحياتى سموك
نوح: برق انا نوح نوح و بس من غير سموك
برق: ميصحش سموك
نوح وهو يبتسم و يتذكر كلام عشق: ملكش دعوة يصح وكمان احنا خلاص بقينا اصحاب فين عشق بقي
برق بأبتسامه: في البلكونه
نوح : تمام
في البلكونه
نوح: عشقي
نظرت له عشق وتحركت لتذهب لكن امسك نوح يدها منعها من الذهاب
عشق بهدوء : سبني جلالتك
نوح: بلا جلالتك بلا بتاع انا نوح
عشق: ميصحش سموك
نوح: لا يصح ملكيش دعوه وكمان اصحاب لا احباب
عشق: انت غلط انا محبتش نوح ولي العهد انا حبيت نوح صديقي
نوح: ما الاتنين واحد يا عشق
عشق: لا يا نوح الاتنين مش واحد انت كدبت عليا يا نوح وخبيت عليا انت مين
نوح: مكنتش عاوز اتحب لاني ولي العهد
عشق: وانا عمرى ما كنت هحبك علشان لقبك يا نوح بأمارة اني حبيت نوح الشخص العادي
نوح وهو يجلس علي ركبته : انا اسف يا عشقي انا غلط سمحيني عشق تقبلي تتجوزيني
عشق برخامه: اتجوز مين
نوح بضحك: تتجوزي نوح صديقك
عشق بأبتسامه: اذا كان كده ماشي
البس نوح عشق خاتمها ثم احتضنها بسعاده كأن سعادته كلها تتلخص في عشق
نوح بسعاده: جلاله الإمبراطور عندي حاجه اتمني توافق عليها
حسني: ايه هي
نوح وهي ينظر لعشق بسعاده: يكون فرحي علي عشق الاسبوع الجاي
حسني بأبتسامه: بالسرعه دي
نوح بأبتسامه: بالسرعه دي
حسني: يبقي الاسبوع الجاي فرح الامير نوح علي الانسه عشق
عشق بضحك: انت مجنون
نوح وهي يقبل يدها: مش اكتر منك يا شيطانتي الصغيره
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ علينا كلما هلّ الفرح استقباله بالاحضان وفتح الابواب والنوافذ احتفاء بقدومه ، فحلوله بيننا نادر او غالبا ما لا يحضر بالوقت المناسب ، وبدل التردد في استقباله بما يليق به ، اما لعجز فينا عن انتهاز فرص الفرح أو مخافة صرفها لنا عن التأملات الجادة والانشغالات. ❝ ⏤
❞ علينا كلما هلّ الفرح استقباله بالاحضان وفتح الابواب والنوافذ احتفاء بقدومه ، فحلوله بيننا نادر او غالبا ما لا يحضر بالوقت المناسب ، وبدل التردد في استقباله بما يليق به ، اما لعجز فينا عن انتهاز فرص الفرح أو مخافة صرفها لنا عن التأملات الجادة والانشغالات. ❝
❞ ـ الكلام ممكن يهد بيوت !؟
-و يدمر علاقات كمان اسمع
كان في قصه قريتها من فتره
بتقول راجل مخلص لمراته و جاد في شغله عنده طفلين هما الحياه بالنسبه له م كان شايف مراته انها ست جميله و مكافحه بتشتغل و بتقوم بشغل البيت و تذاكر للاولاد كمان من الاخر كان شايفها مثاليه و الحياه فضلت حلوة كده بينهم ٦ سنين بس في يوم كان قاعد في الشغل و سمع زمايله بيتكلموا أنهم يعرفوا واحده تانيه علي مراتتهم ولما استغرب و قال ازاي و أنه حرام
اتحججوا وقالوا دي مجرد علاقه اخوه و أنهم بيطمنوا علي بعض و اللي كان مشترك بين الرجاله دي هو الستات اللي كانوا بيكلموهم دايما شيك لبسهم حلو صوتهم واطي و بيتكلموا برقه ودلع
محطش كلام زمايله في دماغه و روح البيت أطفاله استقبلوا بالاحضان و مراته وراهم بابتسامه جميله بتحمد ربنا علي سلامته بس الغريبه أن بعد ما كان شايفها مثاليه الصوره اتهزت ولاحظ لأول مرة أنها بتستقبله باللبس اللي بتشتغل بيه في البيت وان شعرها مش مهندم و ريحتها اكل بدأت الايام تفوت و نظرته لمراته تحولت من الملاك للشيطان و بقي شايف انها مهمله و مهتمه بالاولاد و البيت و بس و في يوم في ست نفس النوعيه اللي زمايله بيكلموهم دخلت علي اساس انها عميله و جايه في شغل و مرة ورا التانيه و بطريقتها وقعته و بقي بينهم كلام ياما و تجاوزات ولا يسمح بيها الدين و لا الاخلاق
و كطبيعه اي ست حست نبهته علي احساسها كأنها بتديله اشاره أن احساسها مش بيكدب و أن قدامه فرصه أنه ميهدش البيت ده لكنه مهتمش و فضل يتكلم مع الست دي لحد ما مراته اكتشفت و طلبت الطلاق
و اتهد البيت و الاطفال ضاعت في النص
كلام زمايله و سمعه ليهم خلي بيته يتهد لانه شاف مراته مش كفايه وأنها مهمله مرعاش ولا قدر اللي هي بتعمله علشانه و علشانه عياله
و قصه تانيه عن صحاب وصلوا لـلـ٣٠ سوا ظهرهم في ظهر بعض مش بيفرقهم الا النوم و في يوم دخل بينهم حد ثالث لكنه كان ثعبان و حقود كان عاوز يوقع بينهم باي شكل فضل يقول لده كلام ده بيقولوا و يوقع الدنيا في بعض في الاول الصحاب كدبوا و راحوا حكوا لبعض اللي حصل و اتفقوا أنهم يبعدوا عنه لكنه كان زي اللزقه وفضل يوسوس لهم زي الشيطان و مرة ورا التانيه النفوس شالت و الطريقه اتغيرت و خسروا بعض و مهما كان الناس تحاول تصلح بينهم كانوا رافضين يسمعوا لحد ما في يوم حد من الاتنين حب ينهي الخلاف ده وراح لصاحبه لكنه طرده ورفض يسمع له و بعد مده من الوقت و من الحدث ده يجيله خبر من الناس أن صاحب عمرة مات بسبب أن المرض كان بينهش فيه من فتره وقتها ندم صاحبنا علي الوقت اللي ضيعه مكنش فيه جنب صاحبه و أنه سمع لحد زي الثعبان يقدر يلعب عليهم اللعبه دي ندم أنه خسر صاحب عمرة بس بعد فوات الاوان
عرفت بقي ازاي الكلام ممكن يهد بيوت و يدمر علاقات الكلام سلاح ذو حدين حلاوته ترفعنا لســـابع سما و تنقلنا لحته تانيه بالكلام بس انت ممكن تحب حد علشان بس شخص بيتكلم عليه حلو و بالكلام بردو ممكن مطقش تسمع اسم حد مجرد أن حد ذكره بالسوء
من الاخر يا صاحبي مترميش ودنك للكلام لانه بيغير فكر و بيشوه صورة و بيخليك تشيل من اللي حواليك سد و دانك عن الكلام بذات لو نهايته تدمير حياه وانك تخسر اللي بتحبهم وخليك فاكر دايما اللي بيروح مبيرجعش
#شهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤Shahdalwaleed(Hurricane)
❞ ـ الكلام ممكن يهد بيوت !؟
- و يدمر علاقات كمان اسمع
كان في قصه قريتها من فتره
بتقول راجل مخلص لمراته و جاد في شغله عنده طفلين هما الحياه بالنسبه له م كان شايف مراته انها ست جميله و مكافحه بتشتغل و بتقوم بشغل البيت و تذاكر للاولاد كمان من الاخر كان شايفها مثاليه و الحياه فضلت حلوة كده بينهم ٦ سنين بس في يوم كان قاعد في الشغل و سمع زمايله بيتكلموا أنهم يعرفوا واحده تانيه علي مراتتهم ولما استغرب و قال ازاي و أنه حرام
اتحججوا وقالوا دي مجرد علاقه اخوه و أنهم بيطمنوا علي بعض و اللي كان مشترك بين الرجاله دي هو الستات اللي كانوا بيكلموهم دايما شيك لبسهم حلو صوتهم واطي و بيتكلموا برقه ودلع
محطش كلام زمايله في دماغه و روح البيت أطفاله استقبلوا بالاحضان و مراته وراهم بابتسامه جميله بتحمد ربنا علي سلامته بس الغريبه أن بعد ما كان شايفها مثاليه الصوره اتهزت ولاحظ لأول مرة أنها بتستقبله باللبس اللي بتشتغل بيه في البيت وان شعرها مش مهندم و ريحتها اكل بدأت الايام تفوت و نظرته لمراته تحولت من الملاك للشيطان و بقي شايف انها مهمله و مهتمه بالاولاد و البيت و بس و في يوم في ست نفس النوعيه اللي زمايله بيكلموهم دخلت علي اساس انها عميله و جايه في شغل و مرة ورا التانيه و بطريقتها وقعته و بقي بينهم كلام ياما و تجاوزات ولا يسمح بيها الدين و لا الاخلاق
و كطبيعه اي ست حست نبهته علي احساسها كأنها بتديله اشاره أن احساسها مش بيكدب و أن قدامه فرصه أنه ميهدش البيت ده لكنه مهتمش و فضل يتكلم مع الست دي لحد ما مراته اكتشفت و طلبت الطلاق
و اتهد البيت و الاطفال ضاعت في النص
كلام زمايله و سمعه ليهم خلي بيته يتهد لانه شاف مراته مش كفايه وأنها مهمله مرعاش ولا قدر اللي هي بتعمله علشانه و علشانه عياله
و قصه تانيه عن صحاب وصلوا لـلـ٣٠ سوا ظهرهم في ظهر بعض مش بيفرقهم الا النوم و في يوم دخل بينهم حد ثالث لكنه كان ثعبان و حقود كان عاوز يوقع بينهم باي شكل فضل يقول لده كلام ده بيقولوا و يوقع الدنيا في بعض في الاول الصحاب كدبوا و راحوا حكوا لبعض اللي حصل و اتفقوا أنهم يبعدوا عنه لكنه كان زي اللزقه وفضل يوسوس لهم زي الشيطان و مرة ورا التانيه النفوس شالت و الطريقه اتغيرت و خسروا بعض و مهما كان الناس تحاول تصلح بينهم كانوا رافضين يسمعوا لحد ما في يوم حد من الاتنين حب ينهي الخلاف ده وراح لصاحبه لكنه طرده ورفض يسمع له و بعد مده من الوقت و من الحدث ده يجيله خبر من الناس أن صاحب عمرة مات بسبب أن المرض كان بينهش فيه من فتره وقتها ندم صاحبنا علي الوقت اللي ضيعه مكنش فيه جنب صاحبه و أنه سمع لحد زي الثعبان يقدر يلعب عليهم اللعبه دي ندم أنه خسر صاحب عمرة بس بعد فوات الاوان
عرفت بقي ازاي الكلام ممكن يهد بيوت و يدمر علاقات الكلام سلاح ذو حدين حلاوته ترفعنا لســـابع سما و تنقلنا لحته تانيه بالكلام بس انت ممكن تحب حد علشان بس شخص بيتكلم عليه حلو و بالكلام بردو ممكن مطقش تسمع اسم حد مجرد أن حد ذكره بالسوء
من الاخر يا صاحبي مترميش ودنك للكلام لانه بيغير فكر و بيشوه صورة و بيخليك تشيل من اللي حواليك سد و دانك عن الكلام بذات لو نهايته تدمير حياه وانك تخسر اللي بتحبهم وخليك فاكر دايما اللي بيروح مبيرجعش