❞ \"الفصل الرابع \"
\"عند عشق و زين\"
كُلاً منهم ينظر للأخر ويتأمل بِملامح الآخر نظرات الإشتياق الحب والعتاب قاطع ذلك الصمت صوت سكرتيرة عشق
السكرتيرة : احم أستاذة عشق مكتب الإجتماع جاهز و مكتب حضرتك جاهز تحبوا تتفضلوا فين ؟
عشق: خلينا فى مكتبى ومحدش يخبط ولا يدخل غير بعد إنتهاء الإجتماع و جهزيلى العربية تحت علشان مسافرة البلد انهارده اتفضلى انتِ دلوقتى
السكرتيرة: تمام يا فندم عن إذنك
عشق لزين : اتفضل يا إستاذ زين
زين : بداخله \" دى مش فكراني وبتقولى أُُستاذ عشرين سنة بدور عليها فى كل مكان ، عشرين سنة وانا بنام ويحلم بيها ، عشرين سنة وأنا رافض الجواز من اى بنت و اللى أصغر منى إتجوزوا و خلفوا عيال وانا مستنيها
بس ازاى ونظرت عِنيها ليا وخوفها عليا ولهفتها أول ما المسدس كان متوجه عليا ميقولش إنها نسيتنى صراع بين عقله و قلبه ، فاق على صوت عشق الساحر
عشق : إستاذ زين حضرتك معايا ؟ سَمعنى ؟
زين : آفاق من شروده \" ااه اه معاكى \"
زين: كيفك يا عشق ؟
عشق : فى داخلها وهيا هتموت و تنفجر وتعاتبه على كل لحظه مسألش عنها كل لحظه فكرت فيه وهو لا بس قرر تكون قوية ومتظهرش ضعفها وحبها ليه ،انا بخير الحمد لله مش نبدأ فى الشغل.
زين : اه اه تمام نبدأ وبدأ زين يعرض عليها المشروع التجارى اللى بيفكر فيه وهو أنه يبدأ إستثمار فى القرية السياحية بتاعته اللى فى شرم و عشق تقدر تتعاقد معاه عن طريق إنها تعمل أول عرض فاشون ليها فى مصر فى القرية بتاعته وطبعا ده هيعود بالنفع على زين و مش بس كده كل الإقامة بتاعت فريق التنظيم و عشق شخصيا هيكون فى أكبر فنادق القرية مجانا.
عشق : تمام طلاما الشروط دى حضرتك موافقة عليها يبقى اتفقنا بس إن أنا فى شغلى مابسمحش بأى غلطة مهما كان مين وأظن حضرتك عارف كويس مين شركة AL-Z
زين : وهو نفسه يتعصب عليها لانه بتتجاهله وأنها بتتظاهر إنها متعرفهوش وأكيد بردوا يا عشق تعرفى مين زين و شركاته وأكيد سمعتى إننا أكبر قرية وبرده عندنا مافيش غلطة بتحصل .
عشق : بتحدى هنشوف الكلام سهل يا أستاذ زين
زين : ماشى يا عشق هنشوف
كل منهم ينظر للآخر بتحدى ولكن تحدى الإعتراف بالحب أولا فلاحظ زين نظرات عشق له التى تسرقها عند إنشغالة بالاوراق وأدرك حبها له وأنها بتكابر وأقسم بداخله على جعلها تعترف رغما عنها .
أما عشق أقسمت بداخله أن تجعله يتذوق عشقها له و تجاهلها وأن تجعله يخضع لها
إنتهى الإجتماع وإنصرف زين
عشق للسكرتيرة:العربية جاهزه
السكرتيرة : أيوه يا فندم بس بس
عشق: ايه
السكرتيرة: جد حضرتك رن و بيقولك متسافريش من غير حراسة إعمامك مش هيسكتوا وبيقولك متحرقيش قلبه عليكى
عشق بعصبية: ايه الكلام الفارغ ده انا مبقتش عيلة صغيرة عشق البنت ام ضفاير اللى كانت بتخاف من عمامها إنهم يموتوها خلاص انا موتها وسعى خلينى امشى
السكرتيرة: بس يا فندم
رحلت عشق دون الرد
عند زين : كان قلقان على عشق انها هتكون وحدها بعد ما إتحدت عمامها و دفعت عنه خصوصا أنه عارف ان جدها سفرها ألمانيا لان إعمامها سبب موت أبوها وأمها وأنهم بيدور عليها علشان يقتلوها.
فضل زين راكب فى عربيته مستنى نِزول عشق علشان يمشى ورها بالعربية ويوصلها لحد بيت جدها
وزين راكب فى العربية لاحظ ٢ رجالة بيتسحبوا عند عربية
نزل زين عند الدوسات علشان الرجاله متشفهوش ولاقهم قطعوا فرامل العربية اللى قداموا و هربوا
زين طلع و فضل يستوعب اللى حصل وفى دماغوا ميت سؤال أهمهم دى عربية مين؟
و فنفس ذات اللحظه نزلت عشق الجراش علشان تركب عربيتها وهي زى ما هيا الطفلة الصغيرة ماشية تكلم نفسها يعصبية ، ماشى يا جدو بقي أنا أمشي بحراسة فاكرنى لسه عيلة صغيرة
ضحك زين عليها وأفتكر زمان لما كانت تمشى تعمل كده كانت تكون مدايقة ولسه زى ما هيا متغيرتيش
بس ضحكة زين اختفت لما لاقها بتفتح العربية اللى انقطع فيها الفرامل
وقبل ما تدخل رجلها التانية وتقفل الباب كان زين ماسك باب العربية
عشق بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم مش تنطق إيه عايز إيه انت كمان
زين : حد يقول عايز ايه بالاسلوب ده
عشق: وحد يطلع لحد مره واحده كده اوع خلينى امشى مش ناقصاك انت كمان
زين :انا زين \" زين الصعيد \" يتقالى اوع إنزلى عايزك
عشق : شكاك رايق يا زين و عايز حد تتخانق معاه اوع خلينى اروح قبل الليل ما يليل الساعة ٧ وولسه قدامى سفر
زين: واحنا معندناش حريم يسافروا وحديهم وبعدين خدتى الاذن من مين انك تسافر انزلى يلا
عشق بتحدى : مش نازلة يا زين واوع من طريقى دلوقتى
زين : متخلنيش انزلك بطرقتى
عشق: اعلى ما فى خيالك اعملوا
زين : اتعصب جامد وعروق إيدوا ظهرت راح زين فتح الباب بعصبيه ووشال عشق وأخدت شنطتها و رزع الباب
عشق : بتعمل ايه يا حيوان نزلى بقولك نزلنى احسنلك
زين : نزلها فى عربيته وقفل الباب وركب من الناحية التانيه وسط صرخات عشق
عشق : زين انت اتجننت ايه إللى بتعملوا ده اتفضل نزلنى
زين : اه اتجننت يا عشق و كلمة زياده كمان هوريكى الجنان على أصله
وأطلق العنان لسيارته وعشق صامتة ولكن بداخلها بركان
فى بيت جد عشق الزناتى : ازى تخليها تمشى مش خبرتك اوعها تمشى مش الشركة الا لما الحراس يوصلوا
السكرتيرة: يا زناتي بية رفضت خالص و اتعصبت و مشيت
الزناتى: بس بس مش عايز أسمع حديث ماسخ ده إقفلى
الزناتى وهو هيموت من القلق على حفيدته يا ترى انتى فين يا عشق و حصلك ايه و ليه تلفونك مقفول قلقتينى عليكى يا بنت الغالى
عند عشق : فيه هنا وصلة شاحن
زين : عايزها ليه ؟
عشق : هشحن إيدى علشان أضربك بيها وتحس
زين : اتكلمى عدل بدل ما اديكى قلمين
عشق : زين بلاش الاسلوب ده اخلص فيه شاحن ولا لا
زين: لا مفيش
عشق : احسن بردوا وودت وشها النحية التانيه
بعد ساعتين صمت و هدوء
وصل زين بعربيته عنظ أكبر بيت فيه بينهم و بين عيلته عداوه
الزناتى كان واقف قدام الباب مستنى وصول عشق و قلقان عليها
اتصدم اول ما لاقى عربية زين وصلت عند بيته و مش كده و بس معاه عشق
جرى على العربية: عشق
عشق : جدو حبيبى وحشتنى اوووى اووى وحضنته
بعدها الجد بعد عنها و قالها ايه جابك مع ولد الجبلاوى
عشق اتفضل جاوب يا استاذ زين قول لجدوا إنك خطفتنى من الشركة لحد هنا و جبتنى معاك بالغصب
زين بهدوء و رزينه عايز اتحدث معاك وحدينها يا جدى
عشق و لسه هتزعق ليه
زناتي: بس يا عشق اطلعي فوق وانا جيلك
عشق : و هيا بتبص لزين و نفسها تضربه ومشيت
عند الزناتى و زين:
الزناتى : جول يا ولدى ليه خدت عشق غصب عنها كده بالشركة مع أنى سمعت انها حمتك انهارده ووقفت جصاد إعمامها
زين : وهو بيطلع التلفون بتاعوا و بيورى الزناتى عربية عشق و الفرامل بتقطع منها
و قالوا كل اللى حصل وأنه لو كان قال لعشق كانت هتفتكروا بيهزر ومش هتصدق
الزناتى: انت عملت ليا أكبر معروف أنقذت روحى مش بنت ولد و جميلك ده على راسى وقت ما تعوز حاجه انا موجود يا ولدى
زين : وانا مش عايز حاجه يا جدى غير المعروف يدوم بينا
عند عشق : طلعت جابت فونها التانى و طلبت من السواق يجب العربية
بعدها بنص ساعة جالها خبر موت السواق ووالسبب عدم وجود فرامل
نزلت عشق وهيا بتبكى: لجدها وكان زين مشى بعد ما إتفق مع الجد انهم ميعرفوش عشق باللى حصل وان زين يفضل جمبهاو يحميهاو طبعا زين وافق مش علشان خاطر جدها لا علشان يحمى حبه و عشقه
عشق: جدو جدو الحقنى عم محمد السواق مات مات و فضلت تعيط ....يتبع
ك/ دنيا أشرف همس الليل
# عشقتها- من المدينة\"الفصل الرابع \"
\"عند عشق و زين\"
كُلاً منهم ينظر للأخر ويتأمل بِملامح الآخر نظرات الإشتياق الحب والعتاب قاطع ذلك الصمت صوت سكرتيرة عشق
السكرتيرة : احم أستاذة عشق مكتب الإجتماع جاهز و مكتب حضرتك جاهز تحبوا تتفضلوا فين ؟
عشق: خلينا فى مكتبى ومحدش يخبط ولا يدخل غير بعد إنتهاء الإجتماع و جهزيلى العربية تحت علشان مسافرة البلد انهارده اتفضلى انتِ دلوقتى
السكرتيرة: تمام يا فندم عن إذنك
عشق لزين : اتفضل يا إستاذ زين
زين : بداخله \" دى مش فكراني وبتقولى أُُستاذ عشرين سنة بدور عليها فى كل مكان ، عشرين سنة وانا بنام ويحلم بيها ، عشرين سنة وأنا رافض الجواز من اى بنت و اللى أصغر منى إتجوزوا و خلفوا عيال وانا مستنيها
بس ازاى ونظرت عِنيها ليا وخوفها عليا ولهفتها أول ما المسدس كان متوجه عليا ميقولش إنها نسيتنى صراع بين عقله و قلبه ، فاق على صوت عشق الساحر
عشق : إستاذ زين حضرتك معايا ؟ سَمعنى ؟
زين : آفاق من شروده \" ااه اه معاكى \"
زين: كيفك يا عشق ؟
عشق : فى داخلها وهيا هتموت و تنفجر وتعاتبه على كل لحظه مسألش عنها كل لحظه فكرت فيه وهو لا بس قرر تكون قوية ومتظهرش ضعفها وحبها ليه ،انا بخير الحمد لله مش نبدأ فى الشغل.
زين : اه اه تمام نبدأ وبدأ زين يعرض عليها المشروع التجارى اللى بيفكر فيه وهو أنه يبدأ إستثمار فى القرية السياحية بتاعته اللى فى شرم و عشق تقدر تتعاقد معاه عن طريق إنها تعمل أول عرض فاشون ليها فى مصر فى القرية بتاعته وطبعا ده هيعود بالنفع على زين و مش بس كده كل الإقامة بتاعت فريق التنظيم و عشق شخصيا هيكون فى أكبر فنادق القرية مجانا.
عشق : تمام طلاما الشروط دى حضرتك موافقة عليها يبقى اتفقنا بس إن أنا فى شغلى مابسمحش بأى غلطة مهما كان مين وأظن حضرتك عارف كويس مين شركة AL-Z
زين : وهو نفسه يتعصب عليها لانه بتتجاهله وأنها بتتظاهر إنها متعرفهوش وأكيد بردوا يا عشق تعرفى مين زين و شركاته وأكيد سمعتى إننا أكبر قرية وبرده عندنا مافيش غلطة بتحصل .
عشق : بتحدى هنشوف الكلام سهل يا أستاذ زين
زين : ماشى يا عشق هنشوف
كل منهم ينظر للآخر بتحدى ولكن تحدى الإعتراف بالحب أولا فلاحظ زين نظرات عشق له التى تسرقها عند إنشغالة بالاوراق وأدرك حبها له وأنها بتكابر وأقسم بداخله على جعلها تعترف رغما عنها .
أما عشق أقسمت بداخله أن تجعله يتذوق عشقها له و تجاهلها وأن تجعله يخضع لها
إنتهى الإجتماع وإنصرف زين
عشق للسكرتيرة:العربية جاهزه
السكرتيرة : أيوه يا فندم بس بس
عشق: ايه
السكرتيرة: جد حضرتك رن و بيقولك متسافريش من غير حراسة إعمامك مش هيسكتوا وبيقولك متحرقيش قلبه عليكى
عشق بعصبية: ايه الكلام الفارغ ده انا مبقتش عيلة صغيرة عشق البنت ام ضفاير اللى كانت بتخاف من عمامها إنهم يموتوها خلاص انا موتها وسعى خلينى امشى
السكرتيرة: بس يا فندم
رحلت عشق دون الرد
عند زين : كان قلقان على عشق انها هتكون وحدها بعد ما إتحدت عمامها و دفعت عنه خصوصا أنه عارف ان جدها سفرها ألمانيا لان إعمامها سبب موت أبوها وأمها وأنهم بيدور عليها علشان يقتلوها.
فضل زين راكب فى عربيته مستنى نِزول عشق علشان يمشى ورها بالعربية ويوصلها لحد بيت جدها
وزين راكب فى العربية لاحظ ٢ رجالة بيتسحبوا عند عربية
نزل زين عند الدوسات علشان الرجاله متشفهوش ولاقهم قطعوا فرامل العربية اللى قداموا و هربوا
زين طلع و فضل يستوعب اللى حصل وفى دماغوا ميت سؤال أهمهم دى عربية مين؟
و فنفس ذات اللحظه نزلت عشق الجراش علشان تركب عربيتها وهي زى ما هيا الطفلة الصغيرة ماشية تكلم نفسها يعصبية ، ماشى يا جدو بقي أنا أمشي بحراسة فاكرنى لسه عيلة صغيرة
ضحك زين عليها وأفتكر زمان لما كانت تمشى تعمل كده كانت تكون مدايقة ولسه زى ما هيا متغيرتيش
بس ضحكة زين اختفت لما لاقها بتفتح العربية اللى انقطع فيها الفرامل
وقبل ما تدخل رجلها التانية وتقفل الباب كان زين ماسك باب العربية
عشق بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم مش تنطق إيه عايز إيه انت كمان
زين : حد يقول عايز ايه بالاسلوب ده
عشق: وحد يطلع لحد مره واحده كده اوع خلينى امشى مش ناقصاك انت كمان
زين :انا زين \" زين الصعيد \" يتقالى اوع إنزلى عايزك
عشق : شكاك رايق يا زين و عايز حد تتخانق معاه اوع خلينى اروح قبل الليل ما يليل الساعة ٧ وولسه قدامى سفر
زين: واحنا معندناش حريم يسافروا وحديهم وبعدين خدتى الاذن من مين انك تسافر انزلى يلا
عشق بتحدى : مش نازلة يا زين واوع من طريقى دلوقتى
زين : متخلنيش انزلك بطرقتى
عشق: اعلى ما فى خيالك اعملوا
زين : اتعصب جامد وعروق إيدوا ظهرت راح زين فتح الباب بعصبيه ووشال عشق وأخدت شنطتها و رزع الباب
عشق : بتعمل ايه يا حيوان نزلى بقولك نزلنى احسنلك
زين : نزلها فى عربيته وقفل الباب وركب من الناحية التانيه وسط صرخات عشق
عشق : زين انت اتجننت ايه إللى بتعملوا ده اتفضل نزلنى
زين : اه اتجننت يا عشق و كلمة زياده كمان هوريكى الجنان على أصله
وأطلق العنان لسيارته وعشق صامتة ولكن بداخلها بركان
فى بيت جد عشق الزناتى : ازى تخليها تمشى مش خبرتك اوعها تمشى مش الشركة الا لما الحراس يوصلوا
السكرتيرة: يا زناتي بية رفضت خالص و اتعصبت و مشيت
الزناتى: بس بس مش عايز أسمع حديث ماسخ ده إقفلى
الزناتى وهو هيموت من القلق على حفيدته يا ترى انتى فين يا عشق و حصلك ايه و ليه تلفونك مقفول قلقتينى عليكى يا بنت الغالى
عند عشق : فيه هنا وصلة شاحن
زين : عايزها ليه ؟
عشق : هشحن إيدى علشان أضربك بيها وتحس
زين : اتكلمى عدل بدل ما اديكى قلمين
عشق : زين بلاش الاسلوب ده اخلص فيه شاحن ولا لا
زين: لا مفيش
عشق : احسن بردوا وودت وشها النحية التانيه
بعد ساعتين صمت و هدوء
وصل زين بعربيته عنظ أكبر بيت فيه بينهم و بين عيلته عداوه
الزناتى كان واقف قدام الباب مستنى وصول عشق و قلقان عليها
اتصدم اول ما لاقى عربية زين وصلت عند بيته و مش كده و بس معاه عشق
جرى على العربية: عشق
عشق : جدو حبيبى وحشتنى اوووى اووى وحضنته
بعدها الجد بعد عنها و قالها ايه جابك مع ولد الجبلاوى
عشق اتفضل جاوب يا استاذ زين قول لجدوا إنك خطفتنى من الشركة لحد هنا و جبتنى معاك بالغصب
زين بهدوء و رزينه عايز اتحدث معاك وحدينها يا جدى
عشق و لسه هتزعق ليه
زناتي: بس يا عشق اطلعي فوق وانا جيلك
عشق : و هيا بتبص لزين و نفسها تضربه ومشيت
عند الزناتى و زين:
الزناتى : جول يا ولدى ليه خدت عشق غصب عنها كده بالشركة مع أنى سمعت انها حمتك انهارده ووقفت جصاد إعمامها
زين : وهو بيطلع التلفون بتاعوا و بيورى الزناتى عربية عشق و الفرامل بتقطع منها
و قالوا كل اللى حصل وأنه لو كان قال لعشق كانت هتفتكروا بيهزر ومش هتصدق
الزناتى: انت عملت ليا أكبر معروف أنقذت روحى مش بنت ولد و جميلك ده على راسى وقت ما تعوز حاجه انا موجود يا ولدى
زين : وانا مش عايز حاجه يا جدى غير المعروف يدوم بينا
عند عشق : طلعت جابت فونها التانى و طلبت من السواق يجب العربية
بعدها بنص ساعة جالها خبر موت السواق ووالسبب عدم وجود فرامل
نزلت عشق وهيا بتبكى: لجدها وكان زين مشى بعد ما إتفق مع الجد انهم ميعرفوش عشق باللى حصل وان زين يفضل جمبهاو يحميهاو طبعا زين وافق مش علشان خاطر جدها لا علشان يحمى حبه و عشقه
عشق: جدو جدو الحقنى عم محمد السواق مات مات و فضلت تعيط ....يتبع
ك/ دنيا أشرف همس الليل
#عشقتها- من المدينة. ❝ ⏤دنيا أشرف
❞ ˝الفصل الرابع ˝
˝عند عشق و زين˝
كُلاً منهم ينظر للأخر ويتأمل بِملامح الآخر نظرات الإشتياق الحب والعتاب قاطع ذلك الصمت صوت سكرتيرة عشق
السكرتيرة : احم أستاذة عشق مكتب الإجتماع جاهز و مكتب حضرتك جاهز تحبوا تتفضلوا فين ؟
عشق: خلينا فى مكتبى ومحدش يخبط ولا يدخل غير بعد إنتهاء الإجتماع و جهزيلى العربية تحت علشان مسافرة البلد انهارده اتفضلى انتِ دلوقتى
السكرتيرة: تمام يا فندم عن إذنك
عشق لزين : اتفضل يا إستاذ زين
زين : بداخله ˝ دى مش فكراني وبتقولى أُُستاذ عشرين سنة بدور عليها فى كل مكان ، عشرين سنة وانا بنام ويحلم بيها ، عشرين سنة وأنا رافض الجواز من اى بنت و اللى أصغر منى إتجوزوا و خلفوا عيال وانا مستنيها
بس ازاى ونظرت عِنيها ليا وخوفها عليا ولهفتها أول ما المسدس كان متوجه عليا ميقولش إنها نسيتنى صراع بين عقله و قلبه ، فاق على صوت عشق الساحر
عشق : إستاذ زين حضرتك معايا ؟ سَمعنى ؟
زين : آفاق من شروده ˝ ااه اه معاكى ˝
زين: كيفك يا عشق ؟
عشق : فى داخلها وهيا هتموت و تنفجر وتعاتبه على كل لحظه مسألش عنها كل لحظه فكرت فيه وهو لا بس قرر تكون قوية ومتظهرش ضعفها وحبها ليه ،انا بخير الحمد لله مش نبدأ فى الشغل.
زين : اه اه تمام نبدأ وبدأ زين يعرض عليها المشروع التجارى اللى بيفكر فيه وهو أنه يبدأ إستثمار فى القرية السياحية بتاعته اللى فى شرم و عشق تقدر تتعاقد معاه عن طريق إنها تعمل أول عرض فاشون ليها فى مصر فى القرية بتاعته وطبعا ده هيعود بالنفع على زين و مش بس كده كل الإقامة بتاعت فريق التنظيم و عشق شخصيا هيكون فى أكبر فنادق القرية مجانا.
عشق : تمام طلاما الشروط دى حضرتك موافقة عليها يبقى اتفقنا بس إن أنا فى شغلى مابسمحش بأى غلطة مهما كان مين وأظن حضرتك عارف كويس مين شركة AL-Z
زين : وهو نفسه يتعصب عليها لانه بتتجاهله وأنها بتتظاهر إنها متعرفهوش وأكيد بردوا يا عشق تعرفى مين زين و شركاته وأكيد سمعتى إننا أكبر قرية وبرده عندنا مافيش غلطة بتحصل .
عشق : بتحدى هنشوف الكلام سهل يا أستاذ زين
زين : ماشى يا عشق هنشوف
كل منهم ينظر للآخر بتحدى ولكن تحدى الإعتراف بالحب أولا فلاحظ زين نظرات عشق له التى تسرقها عند إنشغالة بالاوراق وأدرك حبها له وأنها بتكابر وأقسم بداخله على جعلها تعترف رغما عنها .
أما عشق أقسمت بداخله أن تجعله يتذوق عشقها له و تجاهلها وأن تجعله يخضع لها
إنتهى الإجتماع وإنصرف زين
عشق للسكرتيرة:العربية جاهزه
السكرتيرة : أيوه يا فندم بس بس
عشق: ايه
السكرتيرة: جد حضرتك رن و بيقولك متسافريش من غير حراسة إعمامك مش هيسكتوا وبيقولك متحرقيش قلبه عليكى
عشق بعصبية: ايه الكلام الفارغ ده انا مبقتش عيلة صغيرة عشق البنت ام ضفاير اللى كانت بتخاف من عمامها إنهم يموتوها خلاص انا موتها وسعى خلينى امشى
السكرتيرة: بس يا فندم
رحلت عشق دون الرد
عند زين : كان قلقان على عشق انها هتكون وحدها بعد ما إتحدت عمامها و دفعت عنه خصوصا أنه عارف ان جدها سفرها ألمانيا لان إعمامها سبب موت أبوها وأمها وأنهم بيدور عليها علشان يقتلوها.
فضل زين راكب فى عربيته مستنى نِزول عشق علشان يمشى ورها بالعربية ويوصلها لحد بيت جدها
وزين راكب فى العربية لاحظ ٢ رجالة بيتسحبوا عند عربية
نزل زين عند الدوسات علشان الرجاله متشفهوش ولاقهم قطعوا فرامل العربية اللى قداموا و هربوا
زين طلع و فضل يستوعب اللى حصل وفى دماغوا ميت سؤال أهمهم دى عربية مين؟
و فنفس ذات اللحظه نزلت عشق الجراش علشان تركب عربيتها وهي زى ما هيا الطفلة الصغيرة ماشية تكلم نفسها يعصبية ، ماشى يا جدو بقي أنا أمشي بحراسة فاكرنى لسه عيلة صغيرة
ضحك زين عليها وأفتكر زمان لما كانت تمشى تعمل كده كانت تكون مدايقة ولسه زى ما هيا متغيرتيش
بس ضحكة زين اختفت لما لاقها بتفتح العربية اللى انقطع فيها الفرامل
وقبل ما تدخل رجلها التانية وتقفل الباب كان زين ماسك باب العربية
عشق بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم مش تنطق إيه عايز إيه انت كمان
زين : حد يقول عايز ايه بالاسلوب ده
عشق: وحد يطلع لحد مره واحده كده اوع خلينى امشى مش ناقصاك انت كمان
زين :انا زين ˝ زين الصعيد ˝ يتقالى اوع إنزلى عايزك
عشق : شكاك رايق يا زين و عايز حد تتخانق معاه اوع خلينى اروح قبل الليل ما يليل الساعة ٧ وولسه قدامى سفر
زين: واحنا معندناش حريم يسافروا وحديهم وبعدين خدتى الاذن من مين انك تسافر انزلى يلا
عشق بتحدى : مش نازلة يا زين واوع من طريقى دلوقتى
زين : متخلنيش انزلك بطرقتى
عشق: اعلى ما فى خيالك اعملوا
زين : اتعصب جامد وعروق إيدوا ظهرت راح زين فتح الباب بعصبيه ووشال عشق وأخدت شنطتها و رزع الباب
عشق : بتعمل ايه يا حيوان نزلى بقولك نزلنى احسنلك
زين : نزلها فى عربيته وقفل الباب وركب من الناحية التانيه وسط صرخات عشق
عشق : زين انت اتجننت ايه إللى بتعملوا ده اتفضل نزلنى
زين : اه اتجننت يا عشق و كلمة زياده كمان هوريكى الجنان على أصله
وأطلق العنان لسيارته وعشق صامتة ولكن بداخلها بركان
فى بيت جد عشق الزناتى : ازى تخليها تمشى مش خبرتك اوعها تمشى مش الشركة الا لما الحراس يوصلوا
السكرتيرة: يا زناتي بية رفضت خالص و اتعصبت و مشيت
الزناتى: بس بس مش عايز أسمع حديث ماسخ ده إقفلى
الزناتى وهو هيموت من القلق على حفيدته يا ترى انتى فين يا عشق و حصلك ايه و ليه تلفونك مقفول قلقتينى عليكى يا بنت الغالى
عند عشق : فيه هنا وصلة شاحن
زين : عايزها ليه ؟
عشق : هشحن إيدى علشان أضربك بيها وتحس
زين : اتكلمى عدل بدل ما اديكى قلمين
عشق : زين بلاش الاسلوب ده اخلص فيه شاحن ولا لا
زين: لا مفيش
عشق : احسن بردوا وودت وشها النحية التانيه
بعد ساعتين صمت و هدوء
وصل زين بعربيته عنظ أكبر بيت فيه بينهم و بين عيلته عداوه
الزناتى كان واقف قدام الباب مستنى وصول عشق و قلقان عليها
اتصدم اول ما لاقى عربية زين وصلت عند بيته و مش كده و بس معاه عشق
جرى على العربية: عشق
عشق : جدو حبيبى وحشتنى اوووى اووى وحضنته
بعدها الجد بعد عنها و قالها ايه جابك مع ولد الجبلاوى
عشق اتفضل جاوب يا استاذ زين قول لجدوا إنك خطفتنى من الشركة لحد هنا و جبتنى معاك بالغصب
زين بهدوء و رزينه عايز اتحدث معاك وحدينها يا جدى
عشق و لسه هتزعق ليه
زناتي: بس يا عشق اطلعي فوق وانا جيلك
عشق : و هيا بتبص لزين و نفسها تضربه ومشيت
عند الزناتى و زين:
الزناتى : جول يا ولدى ليه خدت عشق غصب عنها كده بالشركة مع أنى سمعت انها حمتك انهارده ووقفت جصاد إعمامها
زين : وهو بيطلع التلفون بتاعوا و بيورى الزناتى عربية عشق و الفرامل بتقطع منها
و قالوا كل اللى حصل وأنه لو كان قال لعشق كانت هتفتكروا بيهزر ومش هتصدق
الزناتى: انت عملت ليا أكبر معروف أنقذت روحى مش بنت ولد و جميلك ده على راسى وقت ما تعوز حاجه انا موجود يا ولدى
زين : وانا مش عايز حاجه يا جدى غير المعروف يدوم بينا
عند عشق : طلعت جابت فونها التانى و طلبت من السواق يجب العربية
بعدها بنص ساعة جالها خبر موت السواق ووالسبب عدم وجود فرامل
نزلت عشق وهيا بتبكى: لجدها وكان زين مشى بعد ما إتفق مع الجد انهم ميعرفوش عشق باللى حصل وان زين يفضل جمبهاو يحميهاو طبعا زين وافق مش علشان خاطر جدها لا علشان يحمى حبه و عشقه
عشق: جدو جدو الحقنى عم محمد السواق مات مات و فضلت تعيط ..يتبع
ك/ دنيا أشرف همس الليل
# عشقتها- من المدينة˝الفصل الرابع ˝
˝عند عشق و زين˝
كُلاً منهم ينظر للأخر ويتأمل بِملامح الآخر نظرات الإشتياق الحب والعتاب قاطع ذلك الصمت صوت سكرتيرة عشق
السكرتيرة : احم أستاذة عشق مكتب الإجتماع جاهز و مكتب حضرتك جاهز تحبوا تتفضلوا فين ؟
عشق: خلينا فى مكتبى ومحدش يخبط ولا يدخل غير بعد إنتهاء الإجتماع و جهزيلى العربية تحت علشان مسافرة البلد انهارده اتفضلى انتِ دلوقتى
السكرتيرة: تمام يا فندم عن إذنك
عشق لزين : اتفضل يا إستاذ زين
زين : بداخله ˝ دى مش فكراني وبتقولى أُُستاذ عشرين سنة بدور عليها فى كل مكان ، عشرين سنة وانا بنام ويحلم بيها ، عشرين سنة وأنا رافض الجواز من اى بنت و اللى أصغر منى إتجوزوا و خلفوا عيال وانا مستنيها
بس ازاى ونظرت عِنيها ليا وخوفها عليا ولهفتها أول ما المسدس كان متوجه عليا ميقولش إنها نسيتنى صراع بين عقله و قلبه ، فاق على صوت عشق الساحر
عشق : إستاذ زين حضرتك معايا ؟ سَمعنى ؟
زين : آفاق من شروده ˝ ااه اه معاكى ˝
زين: كيفك يا عشق ؟
عشق : فى داخلها وهيا هتموت و تنفجر وتعاتبه على كل لحظه مسألش عنها كل لحظه فكرت فيه وهو لا بس قرر تكون قوية ومتظهرش ضعفها وحبها ليه ،انا بخير الحمد لله مش نبدأ فى الشغل.
زين : اه اه تمام نبدأ وبدأ زين يعرض عليها المشروع التجارى اللى بيفكر فيه وهو أنه يبدأ إستثمار فى القرية السياحية بتاعته اللى فى شرم و عشق تقدر تتعاقد معاه عن طريق إنها تعمل أول عرض فاشون ليها فى مصر فى القرية بتاعته وطبعا ده هيعود بالنفع على زين و مش بس كده كل الإقامة بتاعت فريق التنظيم و عشق شخصيا هيكون فى أكبر فنادق القرية مجانا.
عشق : تمام طلاما الشروط دى حضرتك موافقة عليها يبقى اتفقنا بس إن أنا فى شغلى مابسمحش بأى غلطة مهما كان مين وأظن حضرتك عارف كويس مين شركة AL-Z
زين : وهو نفسه يتعصب عليها لانه بتتجاهله وأنها بتتظاهر إنها متعرفهوش وأكيد بردوا يا عشق تعرفى مين زين و شركاته وأكيد سمعتى إننا أكبر قرية وبرده عندنا مافيش غلطة بتحصل .
عشق : بتحدى هنشوف الكلام سهل يا أستاذ زين
زين : ماشى يا عشق هنشوف
كل منهم ينظر للآخر بتحدى ولكن تحدى الإعتراف بالحب أولا فلاحظ زين نظرات عشق له التى تسرقها عند إنشغالة بالاوراق وأدرك حبها له وأنها بتكابر وأقسم بداخله على جعلها تعترف رغما عنها .
أما عشق أقسمت بداخله أن تجعله يتذوق عشقها له و تجاهلها وأن تجعله يخضع لها
إنتهى الإجتماع وإنصرف زين
عشق للسكرتيرة:العربية جاهزه
السكرتيرة : أيوه يا فندم بس بس
عشق: ايه
السكرتيرة: جد حضرتك رن و بيقولك متسافريش من غير حراسة إعمامك مش هيسكتوا وبيقولك متحرقيش قلبه عليكى
عشق بعصبية: ايه الكلام الفارغ ده انا مبقتش عيلة صغيرة عشق البنت ام ضفاير اللى كانت بتخاف من عمامها إنهم يموتوها خلاص انا موتها وسعى خلينى امشى
السكرتيرة: بس يا فندم
رحلت عشق دون الرد
عند زين : كان قلقان على عشق انها هتكون وحدها بعد ما إتحدت عمامها و دفعت عنه خصوصا أنه عارف ان جدها سفرها ألمانيا لان إعمامها سبب موت أبوها وأمها وأنهم بيدور عليها علشان يقتلوها.
فضل زين راكب فى عربيته مستنى نِزول عشق علشان يمشى ورها بالعربية ويوصلها لحد بيت جدها
وزين راكب فى العربية لاحظ ٢ رجالة بيتسحبوا عند عربية
نزل زين عند الدوسات علشان الرجاله متشفهوش ولاقهم قطعوا فرامل العربية اللى قداموا و هربوا
زين طلع و فضل يستوعب اللى حصل وفى دماغوا ميت سؤال أهمهم دى عربية مين؟
و فنفس ذات اللحظه نزلت عشق الجراش علشان تركب عربيتها وهي زى ما هيا الطفلة الصغيرة ماشية تكلم نفسها يعصبية ، ماشى يا جدو بقي أنا أمشي بحراسة فاكرنى لسه عيلة صغيرة
ضحك زين عليها وأفتكر زمان لما كانت تمشى تعمل كده كانت تكون مدايقة ولسه زى ما هيا متغيرتيش
بس ضحكة زين اختفت لما لاقها بتفتح العربية اللى انقطع فيها الفرامل
وقبل ما تدخل رجلها التانية وتقفل الباب كان زين ماسك باب العربية
عشق بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم مش تنطق إيه عايز إيه انت كمان
زين : حد يقول عايز ايه بالاسلوب ده
عشق: وحد يطلع لحد مره واحده كده اوع خلينى امشى مش ناقصاك انت كمان
زين :انا زين ˝ زين الصعيد ˝ يتقالى اوع إنزلى عايزك
عشق : شكاك رايق يا زين و عايز حد تتخانق معاه اوع خلينى اروح قبل الليل ما يليل الساعة ٧ وولسه قدامى سفر
زين: واحنا معندناش حريم يسافروا وحديهم وبعدين خدتى الاذن من مين انك تسافر انزلى يلا
عشق بتحدى : مش نازلة يا زين واوع من طريقى دلوقتى
زين : متخلنيش انزلك بطرقتى
عشق: اعلى ما فى خيالك اعملوا
زين : اتعصب جامد وعروق إيدوا ظهرت راح زين فتح الباب بعصبيه ووشال عشق وأخدت شنطتها و رزع الباب
عشق : بتعمل ايه يا حيوان نزلى بقولك نزلنى احسنلك
زين : نزلها فى عربيته وقفل الباب وركب من الناحية التانيه وسط صرخات عشق
عشق : زين انت اتجننت ايه إللى بتعملوا ده اتفضل نزلنى
زين : اه اتجننت يا عشق و كلمة زياده كمان هوريكى الجنان على أصله
وأطلق العنان لسيارته وعشق صامتة ولكن بداخلها بركان
فى بيت جد عشق الزناتى : ازى تخليها تمشى مش خبرتك اوعها تمشى مش الشركة الا لما الحراس يوصلوا
السكرتيرة: يا زناتي بية رفضت خالص و اتعصبت و مشيت
الزناتى: بس بس مش عايز أسمع حديث ماسخ ده إقفلى
الزناتى وهو هيموت من القلق على حفيدته يا ترى انتى فين يا عشق و حصلك ايه و ليه تلفونك مقفول قلقتينى عليكى يا بنت الغالى
عند عشق : فيه هنا وصلة شاحن
زين : عايزها ليه ؟
عشق : هشحن إيدى علشان أضربك بيها وتحس
زين : اتكلمى عدل بدل ما اديكى قلمين
عشق : زين بلاش الاسلوب ده اخلص فيه شاحن ولا لا
زين: لا مفيش
عشق : احسن بردوا وودت وشها النحية التانيه
بعد ساعتين صمت و هدوء
وصل زين بعربيته عنظ أكبر بيت فيه بينهم و بين عيلته عداوه
الزناتى كان واقف قدام الباب مستنى وصول عشق و قلقان عليها
اتصدم اول ما لاقى عربية زين وصلت عند بيته و مش كده و بس معاه عشق
جرى على العربية: عشق
عشق : جدو حبيبى وحشتنى اوووى اووى وحضنته
بعدها الجد بعد عنها و قالها ايه جابك مع ولد الجبلاوى
عشق اتفضل جاوب يا استاذ زين قول لجدوا إنك خطفتنى من الشركة لحد هنا و جبتنى معاك بالغصب
زين بهدوء و رزينه عايز اتحدث معاك وحدينها يا جدى
عشق و لسه هتزعق ليه
زناتي: بس يا عشق اطلعي فوق وانا جيلك
عشق : و هيا بتبص لزين و نفسها تضربه ومشيت
عند الزناتى و زين:
الزناتى : جول يا ولدى ليه خدت عشق غصب عنها كده بالشركة مع أنى سمعت انها حمتك انهارده ووقفت جصاد إعمامها
زين : وهو بيطلع التلفون بتاعوا و بيورى الزناتى عربية عشق و الفرامل بتقطع منها
و قالوا كل اللى حصل وأنه لو كان قال لعشق كانت هتفتكروا بيهزر ومش هتصدق
الزناتى: انت عملت ليا أكبر معروف أنقذت روحى مش بنت ولد و جميلك ده على راسى وقت ما تعوز حاجه انا موجود يا ولدى
زين : وانا مش عايز حاجه يا جدى غير المعروف يدوم بينا
عند عشق : طلعت جابت فونها التانى و طلبت من السواق يجب العربية
بعدها بنص ساعة جالها خبر موت السواق ووالسبب عدم وجود فرامل
نزلت عشق وهيا بتبكى: لجدها وكان زين مشى بعد ما إتفق مع الجد انهم ميعرفوش عشق باللى حصل وان زين يفضل جمبهاو يحميهاو طبعا زين وافق مش علشان خاطر جدها لا علشان يحمى حبه و عشقه
عشق: جدو جدو الحقنى عم محمد السواق مات مات و فضلت تعيط ..يتبع
ك/ دنيا أشرف همس الليل
❞ ساعة القمر
وصف القمر
يتحكم القمر في مجالات مهمة جدًا في حياتنا مثل الأسرة والمنزل والتكيف والقدرة على البقاء في أي موقف. إنه يؤثر على خيالنا وذاكرتنا وعقلنا وروحنا. يسمح لنا القمر بالاستمتاع بأعمالنا الروتينية المعتادة. وفوق كل شيء، يتحكم القمر في المجال الأنثوي بما في ذلك جميع المشاعر.
ساعة القمر: وقت مناسب للطبخ والأكل (الوجبة) والكي والتنظيف وصيانة المنزل. ساعة القمر هي ساعة للتعامل مع النساء والأطفال الصغار والعلاقات الأسرية ، والتعافي والصحة ، وشراء منزل أو الانتقال ، ومشاهدة المعالم السياحية والذهاب في إجازات (وقت مغادرة المنزل أو رحلة الطيران) ، والتأمل (العبادة والتفكير) ، وإجراء الحجوزات . العثور على الأشخاص أو الأشياء المفقودة. زراعة المحاصيل الغذائية. تعيين موظف. طلب المساعدة من الأم والزوجة والموظفين.
أي شيء يتغير ويعتمد على العواطف يكون مناسبًا خلال ساعة القمر ، لذلك قد لا يكون الوقت مناسبًا لبدء الأشياء المهمة. لفت انتباهك إلى الأشياء التي يتم القيام بها يومًا بعد يوم.
الأشياء التي تظهر جيدًا خلال ساعة القمر هي:
توظيف عمال النظافة .
هذا هو الوقت المناسب للزواج.
يقترح أيضًا القيام بالتنظيف أو حتى إعادة التصميم.
هذا الوقت مناسب إما للشجاعة أو للتواصل مع أحبائنا وأقربنا وأعزنا.
الطعام الذي تم إعداده خلال هذه الساعة يخرج لذيذًا ومشبعًا.
كما أن ساعة القمر مناسبة لشراء البقالة.
يتم حل مشاكل الدراسة بسهولة خلال هذا الوقت أيضًا.
يمكن حل المشاكل الروتينية اليومية بسهولة شديدة وبشكل منتج دون إجهاد أو إزعاج إضافي خلال ساعة القمر.
هذا هو الوقت المناسب لإنشاء أحداث للإعلان.
خلال ساعة كوكب القمر، يعمل الخيال والخيال بشكل جيد حقًا.
تعتبر الساعة القمرية أيضًا جيدة لإنشاء علاقات ودية مبنية على الثقة مع الجمهور.
يقترح إصلاح العلاقات وصنع السلام والاستغفار وحل النزاعات مع الخصوم.
الساعة القمرية هي الساعة الأكثر ملاءمة للعناية بالجسم. خلال هذا الوقت، من الجيد الاستحمام وزيارة صالونات السبا والقيام بأي إجراءات ممتعة لجسمك.
في ساعة القمر، من الجيد أن تبدأ أي نوع من السفر على الماء.
خلال هذه الساعة من الأفضل العمل مع الأشياء المتعلقة بـ \"القمر\": المنزل، الروتين اليومي، الترفيه، الأطفال أو النباتات.
أثناء وقت العمل، استخدم ساعة القمر للتحدث مع صديقك، أو اتصل بطفلك لتسأله عما إذا كان بخير، أو قم بتنظيف منطقة عملك أو تنظيم سطح مكتب الكمبيوتر الخاص بك.
ساعة الكوكب القمري هي وقت للراحة والاسترخاء.
ساعة القمر غير مناسبة لـ:
إقراض أو اقتراض أي أموال. إن طبيعة القمر المتغيرة باستمرار لا تبشر بالخير بالنسبة للتمويل.
لا يستحق عناء التوقيع على وثائق جدية في هذه الساعة.
ليس هذا هو الوقت المناسب لأي عمل جاد أو وظائف مهمة.
القمر لا يبشر بالخير لنشاط العقل الإنتاجي أو التركيز.
المفاوضات التي تتعلق بمشاريع جدية أو أمور مالية من الأفضل تأجيلها لمدة ساعة أخرى.
ليس من الجيد البدء في أي أعمال بناء بما في ذلك وضع أي أساسات.
لا يُنصح بممارسة ألعاب الحظ والصدفة.
حاول ألا تستسلم للإهانة أو النزوات.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤. ❝ ⏤عادل محمد السراجي
❞ ساعة القمر
وصف القمر
يتحكم القمر في مجالات مهمة جدًا في حياتنا مثل الأسرة والمنزل والتكيف والقدرة على البقاء في أي موقف. إنه يؤثر على خيالنا وذاكرتنا وعقلنا وروحنا. يسمح لنا القمر بالاستمتاع بأعمالنا الروتينية المعتادة. وفوق كل شيء، يتحكم القمر في المجال الأنثوي بما في ذلك جميع المشاعر.
ساعة القمر: وقت مناسب للطبخ والأكل (الوجبة) والكي والتنظيف وصيانة المنزل. ساعة القمر هي ساعة للتعامل مع النساء والأطفال الصغار والعلاقات الأسرية ، والتعافي والصحة ، وشراء منزل أو الانتقال ، ومشاهدة المعالم السياحية والذهاب في إجازات (وقت مغادرة المنزل أو رحلة الطيران) ، والتأمل (العبادة والتفكير) ، وإجراء الحجوزات . العثور على الأشخاص أو الأشياء المفقودة. زراعة المحاصيل الغذائية. تعيين موظف. طلب المساعدة من الأم والزوجة والموظفين.
أي شيء يتغير ويعتمد على العواطف يكون مناسبًا خلال ساعة القمر ، لذلك قد لا يكون الوقت مناسبًا لبدء الأشياء المهمة. لفت انتباهك إلى الأشياء التي يتم القيام بها يومًا بعد يوم.
الأشياء التي تظهر جيدًا خلال ساعة القمر هي:
توظيف عمال النظافة .
هذا هو الوقت المناسب للزواج.
يقترح أيضًا القيام بالتنظيف أو حتى إعادة التصميم.
هذا الوقت مناسب إما للشجاعة أو للتواصل مع أحبائنا وأقربنا وأعزنا.
الطعام الذي تم إعداده خلال هذه الساعة يخرج لذيذًا ومشبعًا.
كما أن ساعة القمر مناسبة لشراء البقالة.
يتم حل مشاكل الدراسة بسهولة خلال هذا الوقت أيضًا.
يمكن حل المشاكل الروتينية اليومية بسهولة شديدة وبشكل منتج دون إجهاد أو إزعاج إضافي خلال ساعة القمر.
هذا هو الوقت المناسب لإنشاء أحداث للإعلان.
خلال ساعة كوكب القمر، يعمل الخيال والخيال بشكل جيد حقًا.
تعتبر الساعة القمرية أيضًا جيدة لإنشاء علاقات ودية مبنية على الثقة مع الجمهور.
يقترح إصلاح العلاقات وصنع السلام والاستغفار وحل النزاعات مع الخصوم.
الساعة القمرية هي الساعة الأكثر ملاءمة للعناية بالجسم. خلال هذا الوقت، من الجيد الاستحمام وزيارة صالونات السبا والقيام بأي إجراءات ممتعة لجسمك.
في ساعة القمر، من الجيد أن تبدأ أي نوع من السفر على الماء.
خلال هذه الساعة من الأفضل العمل مع الأشياء المتعلقة بـ ˝القمر˝: المنزل، الروتين اليومي، الترفيه، الأطفال أو النباتات.
أثناء وقت العمل، استخدم ساعة القمر للتحدث مع صديقك، أو اتصل بطفلك لتسأله عما إذا كان بخير، أو قم بتنظيف منطقة عملك أو تنظيم سطح مكتب الكمبيوتر الخاص بك.
ساعة الكوكب القمري هي وقت للراحة والاسترخاء.
ساعة القمر غير مناسبة لـ:
إقراض أو اقتراض أي أموال. إن طبيعة القمر المتغيرة باستمرار لا تبشر بالخير بالنسبة للتمويل.
لا يستحق عناء التوقيع على وثائق جدية في هذه الساعة.
ليس هذا هو الوقت المناسب لأي عمل جاد أو وظائف مهمة.
القمر لا يبشر بالخير لنشاط العقل الإنتاجي أو التركيز.
المفاوضات التي تتعلق بمشاريع جدية أو أمور مالية من الأفضل تأجيلها لمدة ساعة أخرى.
ليس من الجيد البدء في أي أعمال بناء بما في ذلك وضع أي أساسات.
لا يُنصح بممارسة ألعاب الحظ والصدفة.
حاول ألا تستسلم للإهانة أو النزوات.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤. ❝
❞ كيف عدت ...بعدما كاد الجرح يلتئم و كاد القلب المؤتت بذكراك أن يفرغ منك شيئا فشيئا و أنت تجمعين حقائب الحب و تمضين فجأة لتسكني قلبا آخر.
غادرت قلبي إذن....
كما يغادر سائح مدينة جاءها في زيارة سياحية منظمة.كل شيء موقوت فيها مسبقا حتى ساعة الرحيل ،ومحجوز فيها مسبقا حتى المعالم السياحية التي سيشاهدها ،و عنوان المحلات التي سيشتري منها هدايا للذكرى .
فهل كانت رحلتك مضجرة إلى هذا الحد. ❝ ⏤أحلام مستغانمي
❞ كيف عدت ..بعدما كاد الجرح يلتئم و كاد القلب المؤتت بذكراك أن يفرغ منك شيئا فشيئا و أنت تجمعين حقائب الحب و تمضين فجأة لتسكني قلبا آخر.
غادرت قلبي إذن..
كما يغادر سائح مدينة جاءها في زيارة سياحية منظمة.كل شيء موقوت فيها مسبقا حتى ساعة الرحيل ،ومحجوز فيها مسبقا حتى المعالم السياحية التي سيشاهدها ،و عنوان المحلات التي سيشتري منها هدايا للذكرى .
❞ واحة الخارجة وبما انها عاصمة محافظة الوادي الجديد أقرب إلى المدن اكثر من شكل الواحات وتكوينها، بها بعض المناطق الأثرية السياحية اللميزة بل وأكثرهم شهرة، عاصمتها (هيبس) تَيمُناً بوجود معبد هيبس الذي يُمثل العصور التاريخية المختلفة الفرعونية والفارسية والبطلمية والرومانية. لكن المباني السكنية بواحة الخارجة كلها تقريباً مبنية بالطوب والإسمنت المسلح، وبعيدة عن النمط الواحاتي التقليدي القديم. إلا ان أحد السكان أقام مشروعاً للأحتفاظ بالشكل التراثي للبناء، من خلال ترميم منزل جده القائم منذ خمسمائة عام ويُعرف ب (بيت مصباح)، ويُعد هو الأثر الوحيد -تقريباً- الشاهد على نمط البناء والحياة في العصر القديم. بالاضافة إلى وجود أحد الفنادق بمنطقة (البجوات) الأثرية، التزم صاحبه بنمط للبناء البيئي، معتمداً على الطبيعة ومواردها بشكل كامل، فاحتفظ إلى حد ما بروح الواحات وطبيعتها البسيطة. ❝ ⏤سوسن الشريف
❞ واحة الخارجة وبما انها عاصمة محافظة الوادي الجديد أقرب إلى المدن اكثر من شكل الواحات وتكوينها، بها بعض المناطق الأثرية السياحية اللميزة بل وأكثرهم شهرة، عاصمتها (هيبس) تَيمُناً بوجود معبد هيبس الذي يُمثل العصور التاريخية المختلفة الفرعونية والفارسية والبطلمية والرومانية. لكن المباني السكنية بواحة الخارجة كلها تقريباً مبنية بالطوب والإسمنت المسلح، وبعيدة عن النمط الواحاتي التقليدي القديم. إلا ان أحد السكان أقام مشروعاً للأحتفاظ بالشكل التراثي للبناء، من خلال ترميم منزل جده القائم منذ خمسمائة عام ويُعرف ب (بيت مصباح)، ويُعد هو الأثر الوحيد -تقريباً- الشاهد على نمط البناء والحياة في العصر القديم. بالاضافة إلى وجود أحد الفنادق بمنطقة (البجوات) الأثرية، التزم صاحبه بنمط للبناء البيئي، معتمداً على الطبيعة ومواردها بشكل كامل، فاحتفظ إلى حد ما بروح الواحات وطبيعتها البسيطة. ❝
❞ اجتمعا بمفردها هذه المرة في تبريز...ثالث اكبر مدن ايران ...لقضاء اول شهر بعد الزواج بها ...اجمل مدن آسيا ...وشاهر مدن الشرق ...أعظم المدن تاريخا واعرقها حضارة وأقدمها شعبا واجملها عمارة واروعها معمارا...
في تبريز...مدينة الشمس التي لا تغيب ...مدينة الاضواء والنور والغابات والنخيل والحب والحياة...
اقاما بنزل فخم من اشهر نزل المدينة...وقضيا وقتهما في التنزه والترفيه والاستجمام ...كانا يمارسان القراءة والرياضة والالعاب...
ذهبا لزيارة مختلف الاماكن السياحية ومختلف الالعاب ...ذهبا لزيارة مختلف الاماكن ...زارا المتحف الدستوري والمسجد الازرق ومسجد صاحب الامر و\"دارة كنجي زاده\"...ثم صعدا الى جبل \"بكجين\" يشاهدان منظر المدينة الشامل من فوق ويصورانه. ❝ ⏤إيمان رياني
❞ اجتمعا بمفردها هذه المرة في تبريز..ثالث اكبر مدن ايران ..لقضاء اول شهر بعد الزواج بها ..اجمل مدن آسيا ..وشاهر مدن الشرق ..أعظم المدن تاريخا واعرقها حضارة وأقدمها شعبا واجملها عمارة واروعها معمارا..
في تبريز..مدينة الشمس التي لا تغيب ..مدينة الاضواء والنور والغابات والنخيل والحب والحياة..
اقاما بنزل فخم من اشهر نزل المدينة..وقضيا وقتهما في التنزه والترفيه والاستجمام ..كانا يمارسان القراءة والرياضة والالعاب..
ذهبا لزيارة مختلف الاماكن السياحية ومختلف الالعاب ..ذهبا لزيارة مختلف الاماكن ..زارا المتحف الدستوري والمسجد الازرق ومسجد صاحب الامر و˝دارة كنجي زاده˝..ثم صعدا الى جبل ˝بكجين˝ يشاهدان منظر المدينة الشامل من فوق ويصورانه. ❝