❞ إذا فكرت في المتاعب.. أسرعت إليك المتاعب.. وإذا فكرت في اللذات أسرعت إليك اللذات.. كالتنويم المغناطيسى..
تقول.. أنا نمت.. أنا نمت.. فتنام.. أنا مرضت.. فتمرض.. أنا شفيت.. فتشفى.. أنا انتهيت.. فتنتهى.. سحر الإرادة الملتهبة يصنع كل شئ.”. ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ إذا فكرت في المتاعب. أسرعت إليك المتاعب. وإذا فكرت في اللذات أسرعت إليك اللذات. كالتنويم المغناطيسى.
تقول. أنا نمت. أنا نمت. فتنام. أنا مرضت. فتمرض. أنا شفيت. فتشفى. أنا انتهيت. فتنتهى. سحر الإرادة الملتهبة يصنع كل شئ.”. ❝
❞ للناس قدرة إبداعية علي إثارة المشاكل، مبدعون في هَزّ ثقتك بنفسك، تحطيم أحلامك، وتدمير استقرارك النفسي والذهني، الناس يتفنَّنون في خلق المتاعب لغيرهم، في إيذاء غيرهم حتي دون إبداء أي مبرر للأذي.. ❝ ⏤Mahmoud HuSsein👷🏻♂️ |☕📚
❞ للناس قدرة إبداعية علي إثارة المشاكل، مبدعون في هَزّ ثقتك بنفسك، تحطيم أحلامك، وتدمير استقرارك النفسي والذهني، الناس يتفنَّنون في خلق المتاعب لغيرهم، في إيذاء غيرهم حتي دون إبداء أي مبرر للأذي. ❝
❞ رواية رحلة تغير.
البارت الـ4
اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا
ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها
اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس
ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء
اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش
ميرتا: تب انا عايزه اصلي
اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي
ميرتا: حاضر
اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء
حليمه : مين دي ي سمسم
اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو
حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله
ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها
ونيجي عند يزن
يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد
الشيخ احمد˝ عامل اي ي يزن
يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك
الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده
يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت
الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح
يزن: لا والله مش كدا
الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك
يزن: تب خلي سُليمان يدينا
الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك
يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي
الشيخ احمد: يلا
ونسيبهم ونروح عند عادل
عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا
اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل
عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح
اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة
عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي
اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك
عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي
واماليا قعدت مكانها تعيط وتقول يا تري روحتي فين ي ميرتا
عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع
ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء
اسماء: روتا صحيتي ي قمري
ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه.
حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل
ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا
وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل
وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف
انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا.
اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي.
وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير.
البارت الـ4
اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا
ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها
اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس
ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء
اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش
ميرتا: تب انا عايزه اصلي
اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي
ميرتا: حاضر
اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء
حليمه : مين دي ي سمسم
اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو
حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله
ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها
ونيجي عند يزن
يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد
الشيخ احمد˝ عامل اي ي يزن
يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك
الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده
يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت
الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح
يزن: لا والله مش كدا
الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك
يزن: تب خلي سُليمان يدينا
الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك
يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي
الشيخ احمد: يلا
ونسيبهم ونروح عند عادل
عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا
اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل
عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح
اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة
عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي
اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك
عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي
عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع
ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء
اسماء: روتا صحيتي ي قمري
ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه.
حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل
ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا
وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل
وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف
انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا.
اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي.
وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝
❞ #قراءات_مسابقة_القراءة
#ديوان_العرب_للنشر_والتوزيع
رواية. نسر الدم
للكاتب : محمد نزيه
الغلاف تصميم الأستاذة : منى الموجي
تدقيق لغوي الدكتورة : هبه ماردين
صادرة عن ديوان العرب للنشر و التوزيع - وطن العرب ٢٠٢٢م
عدد الصفحات : ٢٤١
الطبعة : الأولى
التصنيف الأدبي : رواية
فانتازيا تاريخية دامية
الغلاف:
صورة الغلاف غامضة وألوان قاتمة تدل على أحداث دامية ومروعة
العنوان:
نسر الدم عنوان ملفت للنظر وجاذب للقارئ، سوف تبحث عنه، حتى تتمنى إنك لم تعرفه أو تقرأ عنه
جاء العنوان باللون الأحمر مما يدل على دموية الأحداث وبشاعتها
الإهداء:
جاء الإهداء متنوع فأولا كان اهدائه لأخيه
واستشهد بأية ( سنشد عضدك بأخيك) صدق الله العظيم
ثم الإهداء كان لباقي العائله دو لأنهم أمنوا بكلماته
كذلك جاء إهداء خاص للأستاذ محمود زيدان والكاتبه المتألقة اريج دكه الشرفه
والكاتبه الرائعه منار دياب
وإن دل ذلك فيدل على الوفاء بين الأصدقاء وطيب الأصل
المقدمة:
تؤثر بنا الحياة وتقودنا لهلاك زؤاف، إن كان الموت هو السبيل التام لخلاص أبدي فلما كان هذا الظلام
بهذه الكلمات يبدأ الكاتب روايته، يحكي لنا في المقدمة عن كابوس لعين يجتاح الراوي، في لحظة من الزمن تجد أن المقدمة تشي بأحداث الرواية الدامية
السرد:
استخدم اللغة العربية الفصحى بأسلوب سلسل بدون تكلف
الحوار:
كان الحوار في مكانه يخدم أحداث الرواية ويوضح بعض المواقف بين الأبطال
الحبكة:
في تصاعد الأحداث والمهارة في ربط الزمكان في الرواية
الأحداث والنقد :
تدور الرواية في قالب من الفانتازيا والسحر والجن وما يجلب معه من رعب حد الموت، رواية أحداثها حقيقية كتبت بخيال المؤلف
ستقرأ عن غجر الغرب، ويعجبك وصف الكاتب للأماكن والشخصيات حتى تشعر أنك تراهم وتتأثر بالحروب التى تخلف الدمار والخراب، سيذهل عقلك، من كراهية الشعوب لبعضها وتقسيم البشر طبقات، وكيف ترى كل طبقة أنها الأفضل وأنها أطهر عرق بشري وأن البقاء حليفا لها، ومن هذا المنطلق، سوف تجري دموعك، وأنت تشاهد بعينيك وسط السطور إبادة غجر الرومن بأسلحة الجيش النازي، سوف يقف شعر رأسك ويقشعر بدنك؛ وأنت تقرأ عن نسر الدم، وطرق التعذيب التي يقف القلب بمجرد معرفة كيف يمارسها المتجبر، بحق من أصبحت له سلطة عليه، تسير الأحداث وكلما جاءتك بارقة أمل وانفراجه لما فيه الأبطال؛ سرعان ما تواجه المتاعب والمصائب
في وقت ما لا تعرف هل تتعاطف أم تتشفى في بعض أبطال الرواية أمثال جوبان الذي كان يقتل ويعذب ثم تحول لقائد يريد إنقاذ من حوله، ثم يقدر له أن يموت بطريقة بشعة كانت نتاج أفكاره من قبل للقضاء على بعض الجنود عندما أعلنوا العصيان على قائدهم، كيف أشار عليه بوضع شفرات مسممة في نهاية السوط الذي يجلبوا به إنها بشاعة لا يمكن تصورها
الرواية صراع بين الخير والشر وصراع على البقاء عندما تتم قراءتها تشعر إنك كنت أمام شاشة سينما تستمتع بفيلم عالمي عن المكائد والدسائس والحروب البشعة والسحر والخيال
النهاية :
مباغتة وغير متوقعة ولكنها تناسب سير الأحداث
مقتطفات من الرواية: الاقتباس
لكن أنا تجمدت أطرافي ذهولا مما رأيت رغم فناء عمري في معرفة أسرار سحر الغجر وأيضا معرفتي بسحر كاهلو لم أرى مثل صنيع والدتك كانت مستوى أخر لم أعهد مثله
عجزت عن إجابته أو فهم ما يقول من يقصد بقوله سيدي
هل يقصدني قبل عدة دقائق لعينة كان يكيل لي اللكمات ويستهزئ بي ولم ينظر إلي بنظرة الرحمة أو الشفقة رغم إني في سن أطفاله
صياحه وتوسلاته طلبا للرحمه كانت تزعجني وتفقدني أعصابي
لم يعرف أبي منذ البدايه أن جوتراف هجين ويملك أغلب قوى الجن ولديه ما يعرف بنبراس وهو 7 سلاسل متصلة ببعضها تلتف حول ضحيتها وتخترق جسدها ليس بغرض القتل بل التعذيب وامتصاص القوى، أحلامك هي الماضي عن المذبحة الحمراء
النقد :
كثرة الأحداث والأشخاص مما يجعل بعض القراء يعود لبعض الأجزاء التي قرأها حتى يلم بالرواية
مع جل تقديري للكاتب على هذه الملحمة الرائعة التي جمعت بين الحروب والسحر
مع تمنياتي بدوام التوفيق والتقدم والإزدهار. ❝ ⏤محمد نزيه حمدتو
رواية. نسر الدم
للكاتب : محمد نزيه
الغلاف تصميم الأستاذة : منى الموجي
تدقيق لغوي الدكتورة : هبه ماردين
صادرة عن ديوان العرب للنشر و التوزيع - وطن العرب ٢٠٢٢م
عدد الصفحات : ٢٤١
الطبعة : الأولى
التصنيف الأدبي : رواية
فانتازيا تاريخية دامية
الغلاف:
صورة الغلاف غامضة وألوان قاتمة تدل على أحداث دامية ومروعة
العنوان:
نسر الدم عنوان ملفت للنظر وجاذب للقارئ، سوف تبحث عنه، حتى تتمنى إنك لم تعرفه أو تقرأ عنه
جاء العنوان باللون الأحمر مما يدل على دموية الأحداث وبشاعتها
الإهداء:
جاء الإهداء متنوع فأولا كان اهدائه لأخيه
واستشهد بأية ( سنشد عضدك بأخيك) صدق الله العظيم
ثم الإهداء كان لباقي العائله دو لأنهم أمنوا بكلماته
كذلك جاء إهداء خاص للأستاذ محمود زيدان والكاتبه المتألقة اريج دكه الشرفه
والكاتبه الرائعه منار دياب
وإن دل ذلك فيدل على الوفاء بين الأصدقاء وطيب الأصل
المقدمة:
تؤثر بنا الحياة وتقودنا لهلاك زؤاف، إن كان الموت هو السبيل التام لخلاص أبدي فلما كان هذا الظلام
بهذه الكلمات يبدأ الكاتب روايته، يحكي لنا في المقدمة عن كابوس لعين يجتاح الراوي، في لحظة من الزمن تجد أن المقدمة تشي بأحداث الرواية الدامية
السرد:
استخدم اللغة العربية الفصحى بأسلوب سلسل بدون تكلف
الحوار:
كان الحوار في مكانه يخدم أحداث الرواية ويوضح بعض المواقف بين الأبطال
الحبكة:
في تصاعد الأحداث والمهارة في ربط الزمكان في الرواية
الأحداث والنقد :
تدور الرواية في قالب من الفانتازيا والسحر والجن وما يجلب معه من رعب حد الموت، رواية أحداثها حقيقية كتبت بخيال المؤلف
ستقرأ عن غجر الغرب، ويعجبك وصف الكاتب للأماكن والشخصيات حتى تشعر أنك تراهم وتتأثر بالحروب التى تخلف الدمار والخراب، سيذهل عقلك، من كراهية الشعوب لبعضها وتقسيم البشر طبقات، وكيف ترى كل طبقة أنها الأفضل وأنها أطهر عرق بشري وأن البقاء حليفا لها، ومن هذا المنطلق، سوف تجري دموعك، وأنت تشاهد بعينيك وسط السطور إبادة غجر الرومن بأسلحة الجيش النازي، سوف يقف شعر رأسك ويقشعر بدنك؛ وأنت تقرأ عن نسر الدم، وطرق التعذيب التي يقف القلب بمجرد معرفة كيف يمارسها المتجبر، بحق من أصبحت له سلطة عليه، تسير الأحداث وكلما جاءتك بارقة أمل وانفراجه لما فيه الأبطال؛ سرعان ما تواجه المتاعب والمصائب
في وقت ما لا تعرف هل تتعاطف أم تتشفى في بعض أبطال الرواية أمثال جوبان الذي كان يقتل ويعذب ثم تحول لقائد يريد إنقاذ من حوله، ثم يقدر له أن يموت بطريقة بشعة كانت نتاج أفكاره من قبل للقضاء على بعض الجنود عندما أعلنوا العصيان على قائدهم، كيف أشار عليه بوضع شفرات مسممة في نهاية السوط الذي يجلبوا به إنها بشاعة لا يمكن تصورها
الرواية صراع بين الخير والشر وصراع على البقاء عندما تتم قراءتها تشعر إنك كنت أمام شاشة سينما تستمتع بفيلم عالمي عن المكائد والدسائس والحروب البشعة والسحر والخيال
النهاية :
مباغتة وغير متوقعة ولكنها تناسب سير الأحداث
مقتطفات من الرواية: الاقتباس
لكن أنا تجمدت أطرافي ذهولا مما رأيت رغم فناء عمري في معرفة أسرار سحر الغجر وأيضا معرفتي بسحر كاهلو لم أرى مثل صنيع والدتك كانت مستوى أخر لم أعهد مثله
عجزت عن إجابته أو فهم ما يقول من يقصد بقوله سيدي
هل يقصدني قبل عدة دقائق لعينة كان يكيل لي اللكمات ويستهزئ بي ولم ينظر إلي بنظرة الرحمة أو الشفقة رغم إني في سن أطفاله
صياحه وتوسلاته طلبا للرحمه كانت تزعجني وتفقدني أعصابي
لم يعرف أبي منذ البدايه أن جوتراف هجين ويملك أغلب قوى الجن ولديه ما يعرف بنبراس وهو 7 سلاسل متصلة ببعضها تلتف حول ضحيتها وتخترق جسدها ليس بغرض القتل بل التعذيب وامتصاص القوى، أحلامك هي الماضي عن المذبحة الحمراء
النقد :
كثرة الأحداث والأشخاص مما يجعل بعض القراء يعود لبعض الأجزاء التي قرأها حتى يلم بالرواية
مع جل تقديري للكاتب على هذه الملحمة الرائعة التي جمعت بين الحروب والسحر
مع تمنياتي بدوام التوفيق والتقدم والإزدهار. ❝