❞ ينقطع النور عن المنطقة بأكملها وينقبض قلب أمجد بشدة فيضحك علي وينظر للسقف
علي.. هاقعد في الضلمة كتير
نور الغرفة الداخلية يضيء وبعده الحمام فالمطبخ ثم الصالة والبلكونة والغرفة التي يجلسان بها تظل مظلمة حتي يصدر علي صوت يدل على استنكاره فتضيء الغرفة فينظر أمجد لعلي باستغراب شديد ويحضر وليد العشاء ويغادر علي الشقة ويبقيان كما كانوا بمفردهم
وليد.. أمجد يا أمجد تعالي شيل معايا الطرابيزة ونطلع نذاكر على السطح
أمجد.. يا عم وليد وأيه بس اللي هايشحططنا طالعين نزلين والأوضه فوق مش نظيفة
وليد.. يا أسطي الأوضه زاي الفل يالا بقي
يزفر أمجد ويقوم على مهله ويحمل الأشياء مع وليد ويصعدا لسطح العمارة المملوكة بالكامل لوالد وليد ومساحة العقار لا تتعدي المائة متر والدور مقسم على شقتين يعني بحسبة بسيطة الشقة لا تصل مساحتها للخمسين متر مربع.
نزل وليد للشقة لإحضار باقي الكتب وجلس أمجد في الغرفة أمام طاولة المذاكرة
صوت.. اللعب في الدباسة
أمجد.. بس أنا مش عاوز
صوت.. اللعب في الدباسة
أمجد.. خلاص يا عم براحة
يمسك أمجد دباسة الأوراق ليلعب بها فيخرج منها دبوس ويشعر بأن هناك من ضربه على مؤخرة رأسه
أمجد.. لا ما تقفناش على الضرب
ويجري على سطح العقار وينادي وليد ليحضر له جري فيحكي له ما حدث فيصفق له وليد.
وليد.. خيالك خصب الصراحة لا وعجبني
وهنا بدء الشك بأن هناك شيء غير طبيعي يحدث ولاحظ أمجد بأن الشقة بها ظواهر غير طبيعية فكل ما يحدث هذا غير طبيعي ويتخذ قراره بعدم المبيت بالشقة ولكن وليد يقنعه بعدم وجود شيء وأخيرا سيخلدون للنوم بعد عناء يوم طويل وكعادة وليد لا ينام في الظلام ولا ينام في هدوء فيقوم بتشغيل المسجل \" القلاب\" أي أنه يقلب وجهي شريط الكاست أوتوماتيكيا حتي يعمل طوال الليل دون توقف ونور الغرفة مضيء حتي الصباح وكان الشريط الموضوع بالمسجل هو إهداء من خطيبته وهكذا أقتسم الصديقين السرير ليناما.
مش ممكن بعد السنين دي كلها يجي عيال زاي دي تقتحم علينا خلوتنا أحنا لازم نتصرف ونخليهم يغوروا من الشقة؛ وبأعلى صوته ينادي على مرمريه أبنته وتحضر عن فورها
مرمريه.. أبي زمهرير هل تأمرني فألبي حاجتك وأطيع أمرك
زمهرير.. وحياة أمك هو أنتِ بتتكلمي بالنحوي
مرمريه.. لا مؤاخذه يا عمهم كنت بتفرج على فيلم أمجد وقطز
زمهرير.. بسك على الواد الرفيع صاحب الشقة وخلي بالك من نفسك حد يمد أيده عليكِ كدة ولا كدة
مرمريه.. ده أنا أقطع أيد أمه قبل أيده
يشعر أمجد بحركة عنيفة على السرير ووليد بجواره يزوم ويتململ كمن يحاول الفكاك من قيوده فينادي عليه ويضع يده على صدره فيصحوا فجأة جالسا على السرير يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم ويعطيه الماء ليشرب
وليد.. طفيت الكاست ليه
أمجد.. أنا ماتحركتش
وليد.. يبقي هي
أمجد.. هي من ؛ هي أمك معها المفتاح هنا
وليد.. لا مش أمي هي اللي شوفتها في الحلم جاتلي حته بنت أجمل من القمر وبصت لي حته بصة وقفلت الكاست وفتحته وخدت الشريط وفتحت الباب ورمته على الجزامة
يقوما سويا ليجدا باب الكاست مفتوح فعلا ويبحثون عن الشريط فلا يوجد له آثر فيفتحان الباب ليجداه مرمي عندي الجزامة فعلا
أمجد.. سلام قولا من رب رحيم في أيه
وليد.. حلوة قوي يا أمجد
مرمريه.. الواد طلع مز يا عمهم
زمهرير.. بنت
أمجد.. هي من ؟
وليد.. اللي حلمت بيها
مرمريه.. لا وعصب كدة في نفسه؛ ما تجوزهولي يا عمنا وليك الحلاوة
أمجد.. أعوذ بالله من غضب الله
مرمريه.. خلاص لا تحرقني
يجلس زمهرير وسط أسرته كثيرة العدد جدا ليناقشهم في كيفية طرد المستعمرين، أمجد ووليد يتصلون بعلي لعله يعرف كيف يتخلص مما يوجد بتلك الشقة. أمجد يترك وليد يتحدث هاتفيا مع علي ويذهب للحمام وفي الصالة يخبط كتفة في كتف أحد ما
أمجد.. لا مؤخذ (لا يجد أحد) ! يا وليد
يحكي له ما حدث
وليد.. لا مافيش حاجة ماتزنقش نفسك وخش الحمام
أمجد.. لا خلاص بقي أنا هادخل أغير وقول لعلي يجي بسرعة
يحضر علي وعلى وجهه علامات الغضب ورغم أن الغرفة الداخلية مقبضة للقلب وتشعر بالقرب منها بطاقة سلبية وثقل في الجسم وخاصة لملاصقتها للحمام الا أن علي يدخل وحده ودون أضاءه ليظل فيها لليوم الثاني ثم يخرج ليجلس مع أصدقائه ويزيد عليهم سعيد وميدا ويجلس الجميع للمذاكرة ولكن علي قرر أن يتحدث عما يحدث في الشقة ليستأذن كلا من سعيد وميدا ويغادرا الشقة ويبقي أمجد ووليد وعلي
علي.. شكلها أيه
وليد.. حلوة قوي حاجة كدة طول بعرض بشعر ولبس وعيون وحاجة تروي القلب الحزين
علي.. الله يحرقك. يعني كلمهم صح أنت حبتها وتتمني تشوفها تاني
وليد.. ياريت. قصدي لا لا مش
علي.. خلاص خلاص
بعد جلسة علي في الغرفة وحده هدأت الأمور نسبيا داخل الشقة بخلاف فقط الزحام الشديد رغم وجود أمجد ووليد فقط.. ❝ ⏤محمود زيدان حافظ
❞ ينقطع النور عن المنطقة بأكملها وينقبض قلب أمجد بشدة فيضحك علي وينظر للسقف
علي. هاقعد في الضلمة كتير
نور الغرفة الداخلية يضيء وبعده الحمام فالمطبخ ثم الصالة والبلكونة والغرفة التي يجلسان بها تظل مظلمة حتي يصدر علي صوت يدل على استنكاره فتضيء الغرفة فينظر أمجد لعلي باستغراب شديد ويحضر وليد العشاء ويغادر علي الشقة ويبقيان كما كانوا بمفردهم
وليد. أمجد يا أمجد تعالي شيل معايا الطرابيزة ونطلع نذاكر على السطح
أمجد. يا عم وليد وأيه بس اللي هايشحططنا طالعين نزلين والأوضه فوق مش نظيفة
وليد. يا أسطي الأوضه زاي الفل يالا بقي
يزفر أمجد ويقوم على مهله ويحمل الأشياء مع وليد ويصعدا لسطح العمارة المملوكة بالكامل لوالد وليد ومساحة العقار لا تتعدي المائة متر والدور مقسم على شقتين يعني بحسبة بسيطة الشقة لا تصل مساحتها للخمسين متر مربع.
نزل وليد للشقة لإحضار باقي الكتب وجلس أمجد في الغرفة أمام طاولة المذاكرة
صوت. اللعب في الدباسة
أمجد. بس أنا مش عاوز
صوت. اللعب في الدباسة
أمجد. خلاص يا عم براحة
يمسك أمجد دباسة الأوراق ليلعب بها فيخرج منها دبوس ويشعر بأن هناك من ضربه على مؤخرة رأسه
أمجد. لا ما تقفناش على الضرب
ويجري على سطح العقار وينادي وليد ليحضر له جري فيحكي له ما حدث فيصفق له وليد.
وليد. خيالك خصب الصراحة لا وعجبني
وهنا بدء الشك بأن هناك شيء غير طبيعي يحدث ولاحظ أمجد بأن الشقة بها ظواهر غير طبيعية فكل ما يحدث هذا غير طبيعي ويتخذ قراره بعدم المبيت بالشقة ولكن وليد يقنعه بعدم وجود شيء وأخيرا سيخلدون للنوم بعد عناء يوم طويل وكعادة وليد لا ينام في الظلام ولا ينام في هدوء فيقوم بتشغيل المسجل ˝ القلاب˝ أي أنه يقلب وجهي شريط الكاست أوتوماتيكيا حتي يعمل طوال الليل دون توقف ونور الغرفة مضيء حتي الصباح وكان الشريط الموضوع بالمسجل هو إهداء من خطيبته وهكذا أقتسم الصديقين السرير ليناما.
مش ممكن بعد السنين دي كلها يجي عيال زاي دي تقتحم علينا خلوتنا أحنا لازم نتصرف ونخليهم يغوروا من الشقة؛ وبأعلى صوته ينادي على مرمريه أبنته وتحضر عن فورها
مرمريه. أبي زمهرير هل تأمرني فألبي حاجتك وأطيع أمرك
زمهرير. وحياة أمك هو أنتِ بتتكلمي بالنحوي
مرمريه. لا مؤاخذه يا عمهم كنت بتفرج على فيلم أمجد وقطز
زمهرير. بسك على الواد الرفيع صاحب الشقة وخلي بالك من نفسك حد يمد أيده عليكِ كدة ولا كدة
مرمريه. ده أنا أقطع أيد أمه قبل أيده
يشعر أمجد بحركة عنيفة على السرير ووليد بجواره يزوم ويتململ كمن يحاول الفكاك من قيوده فينادي عليه ويضع يده على صدره فيصحوا فجأة جالسا على السرير يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم ويعطيه الماء ليشرب
وليد. طفيت الكاست ليه
أمجد. أنا ماتحركتش
وليد. يبقي هي
أمجد. هي من ؛ هي أمك معها المفتاح هنا
وليد. لا مش أمي هي اللي شوفتها في الحلم جاتلي حته بنت أجمل من القمر وبصت لي حته بصة وقفلت الكاست وفتحته وخدت الشريط وفتحت الباب ورمته على الجزامة
يقوما سويا ليجدا باب الكاست مفتوح فعلا ويبحثون عن الشريط فلا يوجد له آثر فيفتحان الباب ليجداه مرمي عندي الجزامة فعلا
أمجد. سلام قولا من رب رحيم في أيه
وليد. حلوة قوي يا أمجد
مرمريه. الواد طلع مز يا عمهم
زمهرير. بنت
أمجد. هي من ؟
وليد. اللي حلمت بيها
مرمريه. لا وعصب كدة في نفسه؛ ما تجوزهولي يا عمنا وليك الحلاوة
أمجد. أعوذ بالله من غضب الله
مرمريه. خلاص لا تحرقني
يجلس زمهرير وسط أسرته كثيرة العدد جدا ليناقشهم في كيفية طرد المستعمرين، أمجد ووليد يتصلون بعلي لعله يعرف كيف يتخلص مما يوجد بتلك الشقة. أمجد يترك وليد يتحدث هاتفيا مع علي ويذهب للحمام وفي الصالة يخبط كتفة في كتف أحد ما
أمجد. لا مؤخذ (لا يجد أحد) ! يا وليد
يحكي له ما حدث
وليد. لا مافيش حاجة ماتزنقش نفسك وخش الحمام
أمجد. لا خلاص بقي أنا هادخل أغير وقول لعلي يجي بسرعة
يحضر علي وعلى وجهه علامات الغضب ورغم أن الغرفة الداخلية مقبضة للقلب وتشعر بالقرب منها بطاقة سلبية وثقل في الجسم وخاصة لملاصقتها للحمام الا أن علي يدخل وحده ودون أضاءه ليظل فيها لليوم الثاني ثم يخرج ليجلس مع أصدقائه ويزيد عليهم سعيد وميدا ويجلس الجميع للمذاكرة ولكن علي قرر أن يتحدث عما يحدث في الشقة ليستأذن كلا من سعيد وميدا ويغادرا الشقة ويبقي أمجد ووليد وعلي
علي. شكلها أيه
وليد. حلوة قوي حاجة كدة طول بعرض بشعر ولبس وعيون وحاجة تروي القلب الحزين
علي. الله يحرقك. يعني كلمهم صح أنت حبتها وتتمني تشوفها تاني
وليد. ياريت. قصدي لا لا مش
علي. خلاص خلاص
بعد جلسة علي في الغرفة وحده هدأت الأمور نسبيا داخل الشقة بخلاف فقط الزحام الشديد رغم وجود أمجد ووليد فقط. ❝
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود
البارت الـ12
يزن: انتي قلقتيني عليكي قولي
ميرتا: بقالي كذا يوم ي يزن بحلم بكوابيس بحلم بحاجات تخوف بحلم بإعتداءات بتحصلي بحلم بكوابيس مخيفه يـ يزن مبعرفش انام ومعونتش بحب انام،وعنت دايما بحس اني مش عايزه قربك عنت بتضايق من قربك ليا عاد بيحصل حاجات غريبه معايا
يزن بصدمه : ايه؟انتي بتتكلمي بحد
ميرتا بعياط: ههزر لي يعني
يزن: بتقرأي اذكارك ي ميرتا
ميرتا: اه والله
يزن: كلها ي ميرتا كلها
ميرتا: مش علي طول بس
يزن : بس اي
ميرتا: انا بقراء كل يوم بس ممكن اقول اذكار الصباح والمساء لاء بس كدا
يزن: وانا مش قولتلك حصني نفسم بالاذكار يـ ميرتا
ميرتا: مهو.
قاطعها يزن : مهو اي ي ميرتا نهو اي
ميرتا: بنشغل بحاجات والله
يزن: تولع الحاجات ي ميرتا تولع الحاجات مش قولتلك تبقي تقرئيهم كاملين ومش كنت بسألك وبتقولي اه قرأتها انتي كمان كنتي بتكذبي عليا يـ ميرتا
ميرتا بعياط: لاءه والله
يزن: اي اللي لاء اي اللي لاء اومال دا كان اي كان حقيقه
ميرتا: تب اي اللي جاب احلامي ب الكلام دا
يزن : عشان دا ناتج عنه انا شاكك ف حاجة بس ربنا يسترها ومتكونش دي هوديكي لشيخ ي ميرتا اجهزي يـ ميرتا
ميرتا: نعم هو انا قولتلك اني ملبو سه
يزن: احتمال ولي لاء
ميرتا: يزن متهزرش بقي اكيد شويه هلاويس وهيروحوا لحالهم
يزن: روحي البسي يـ حبيبتي
ميرتا : تب
قاطعها يزن: يلا ي ميرتا انا داخل الحمام وانتي ادخلي الحمام التاني والبسي عشان هاخدك ومن غير كلام
ميرتا اخدت هدومها واخدت شور ولبست ويزن هو كمان لبس
ميرتا: يزن
يزن: ها
ميرتا: تب هو انت واخدني لي
يزن: هخدك لي يعني
ميرتا: دا شويه كوابيس.
يزن: ميرتا تعرفي تسكتي الله يسترك
ميرتا: حاضر بس متعاملنيش كدا
يزن: انا قولت حاجة يلا ي ميرتا
وركبوا العربيه ووداها للشيخ احمد لانه بيعرف
الشيخ احمد: اهلا يـابـني عامل اي
يزن: الحمد لله يـ شيخي
الشيخ احمد: دايما وبص ل ميرتا عامله اي ي بنتي
ميرتا\"الحمد لله
يزن: شيخ ممكن تشوف ميرتا مالها
الشيخ احمد: لي في اي
يزن: مش طيقاني وبتبعد عني وبتحلم بكوابيس
الشيخ احمد عرف انه معمول عم\"ل ليهم بالتفرقه
يزن انصدم وميرتا صدمتها كانت اكبر
الشيخ احمد: انا هحاول افكه يـابنتي بس اعرف هو فين
يزن: هو مش انتو بتعرفوا تقريبا مين اللي عامل
الشيخ احمد: مقدرش اقول بس متخفش هيتردلها اضعاف مضاعفه يابني
يزن شكرا ي شيخ
الشيخ احمد\" تبقي اقراء عليها قران كتير وتخافظ ع الاذكار
يزن: ان شاء الله ي شيخ
والشيخ احمد قراء عليها قران وكانت بتتعب وصداع دماغها قوي
خلصوا وروحوا ولانها تعبت قامت نايمه ويزن هو اللي ظبط الشقه وعمل ليها اكل وصحاها عشان تاكل بس هو زعلان منها عشان مقالتلهوش انها مش بتقراء الاذكار ولما كان بيسالها كانت بتقوله اه
ميرتا قامت ماسكه ايده : استني ي يزن انا اسفه اني كذبت عليك بس انا عارفه انك مش هتسيبني وهتديني محاضره وانا كنت بكون تعبانه ف بقولك اه
يزن: تمام كلي ومتفكريش ف حاجه وانا هقراء قران ع المايه دي ونازل الجامع
ميرتا: تب تعالي كُل معايا
يزن: مش جعان
ميرتا: تمام
يزن قراء قرآن ع المايه ونزل وهي قعدت تعيط لانها اول مره تشوفه قاسي عليها كدا وزعلان منها
جيه بالليل ويزن جيه وكانت هي محضره اكل حطتله اكل وهو اكل ودخل الاوضه اتفاجيئ ب انها متزينه ولقي ميرتا طالعه وكانت جميله قوي اللهم بارك وقامت جايه قصاده واتاسفت ليه ولكن قال ليها لاء لقاها بتتأسفله وتعيط مهنش عليه يشوفها بتعيط وقام واخدها وحضنها
يزن: توعديني انك مش هتكرريها يـ بنوتي
ميرتا: وعد مني مش هكررها
يزن: حبيبتي انتي
وهنا ملناش دعوه كل بيت وليه خصوصياته😂🙈
عدي اسبوع وكان ميرتا ويزن كانوا عايشين اسبوع جميل قوي واسماء واسماعيل سافروا ل لندن وكانوا كويسين مع بعض قوي وحبهم كان بيزيد وريان اتقدم ل رقيه ولكنه لسه مأخدتش الرد
######
ميرتا:صباح الجمال يـ عيوني
يزن: صباح القمر يـ قلب عيونك عامله اي
ميرتا: الحمد لله يلا تعالي افطر عشان تنزل الشركه بقالك كتير منزلتهاش
يزن: فعلا والله
وفطر وقام حاضنها ونزل الشغل وهي نزلت الجامعه عشان كان الترم التاني بداء ولما دخلت لقت رقيه ف وشها قاموا واخدين بعض بالحضن
رقيه: عامله اي ي ريتا وحشاني خالص ي بت
ميرتا: الحمد لله يـ قلب ريتا انتي طمنيني عليكي+ انك وحشاني خالص والله
رقيه: دايما يارب،انا الحمد لله والله،لا اوحش الله لكِ قلبا ولا قبرا
ميرتا: امين واياكِ
رقيه: تعالي احكيلك حصل اي
ميرتا: احكي واحما ماشيين كل ادناي صاغيتين
رقيه: ريان اتقدم ليا وانا وافقت وانتي عارفه لما بابا كان هيقوله الرد قام قايل ليه كل حاجة قسمة ونصيب يابني قام ريان قاله والله يـ عمي ميغوركش اني ظابط انا حرامي كبير برضو لو موافقتش هخطفها واتجوزها
قام بابا قايل ليه خلاص احنا كدا خوفنا ونراجع قرارنا تاني ريان قام قايل ليه ايون كدا ولكن الحمد لله وافقنا وريان طلب ان الفرح يكون علي طول عشان عايز ينزل مصر ف اجازه السنه دي وياخدني معاه عشان شغله اللي هناك بابا قاله لسه مجهزناش حاجة قام قايل ليه عايزها بشنطه هدومها او ننزل سوا وانا اجيب ليها هدوم بس بابا رفض وقال هيساعد بس ريان هو كمان رفض ركدا يعني بس يعني ريان قاله الشقه عندي جاهزه م عايزين غير العروسه ف الحمد لله يعني هتجوز اخيرا يابشر
ميرتا: ربنا يكملك علي خير ان شاء الله
رقيه: حبيبتي امين واياك
...:-ميرتا
ميرتا بصت وراها نعم انا؟!
....:-ايوا
ميرتا راحت ليها هي ورقيه
....:-معلش ممكن لوحدك
رقيه: تب خااص ي ريتا هستناكِ جوه
ميرتا :تمام
البنت اللي كانت عايزه ميرتا ورتها صوره وميرتا انصدمت منه
ميرتا: انتي بتهزري مصح + انتي عرفاني منين و وانتي مين
....:-م مهم المهم اني وريتك الحقيقه
ميرتا:- تب انتي هتستفادي اي لما اعرف
..:-مش هستفاد حاجة ويلا انا ماشيه سلام
ميرتا وقفت شويه مصدومه والدموع بتنزل من عنيها وخلاص وراخت السكشن عشان المحاضرات ورقيه لاحظت شرود ميرتا وقعدت تنادي عليها بس مش بترد
رقيه:ميرتا ميرتا ميرتاااااا
ميرتا: ها نعم
رقيه: مالك.
ميرتا قامت وخداها ف حضنها ومعيطه وقالت ليها تروحها وفعلا رقيه روحتها ومشت وميرتا فضلت تفكر ف الصوره لحد م نامت
وبكدا البارت يكون خلص وياتري هي اي الصوره دي ودا اللي هنعرفع البارت الجاي ان شاء الله في امان الله يـ حوريات والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود
البارت الـ12
يزن: انتي قلقتيني عليكي قولي
ميرتا: بقالي كذا يوم ي يزن بحلم بكوابيس بحلم بحاجات تخوف بحلم بإعتداءات بتحصلي بحلم بكوابيس مخيفه يـ يزن مبعرفش انام ومعونتش بحب انام،وعنت دايما بحس اني مش عايزه قربك عنت بتضايق من قربك ليا عاد بيحصل حاجات غريبه معايا
يزن بصدمه : ايه؟انتي بتتكلمي بحد
ميرتا بعياط: ههزر لي يعني
يزن: بتقرأي اذكارك ي ميرتا
ميرتا: اه والله
يزن: كلها ي ميرتا كلها
ميرتا: مش علي طول بس
يزن : بس اي
ميرتا: انا بقراء كل يوم بس ممكن اقول اذكار الصباح والمساء لاء بس كدا
يزن: وانا مش قولتلك حصني نفسم بالاذكار يـ ميرتا
ميرتا: مهو.
قاطعها يزن : مهو اي ي ميرتا نهو اي
ميرتا: بنشغل بحاجات والله
يزن: تولع الحاجات ي ميرتا تولع الحاجات مش قولتلك تبقي تقرئيهم كاملين ومش كنت بسألك وبتقولي اه قرأتها انتي كمان كنتي بتكذبي عليا يـ ميرتا
ميرتا بعياط: لاءه والله
يزن: اي اللي لاء اي اللي لاء اومال دا كان اي كان حقيقه
ميرتا: تب اي اللي جاب احلامي ب الكلام دا
يزن : عشان دا ناتج عنه انا شاكك ف حاجة بس ربنا يسترها ومتكونش دي هوديكي لشيخ ي ميرتا اجهزي يـ ميرتا
ميرتا: نعم هو انا قولتلك اني ملبو سه
يزن: احتمال ولي لاء
ميرتا: يزن متهزرش بقي اكيد شويه هلاويس وهيروحوا لحالهم
يزن: روحي البسي يـ حبيبتي
ميرتا : تب
قاطعها يزن: يلا ي ميرتا انا داخل الحمام وانتي ادخلي الحمام التاني والبسي عشان هاخدك ومن غير كلام
ميرتا اخدت هدومها واخدت شور ولبست ويزن هو كمان لبس
ميرتا: يزن
يزن: ها
ميرتا: تب هو انت واخدني لي
يزن: هخدك لي يعني
ميرتا: دا شويه كوابيس.
يزن: ميرتا تعرفي تسكتي الله يسترك
ميرتا: حاضر بس متعاملنيش كدا
يزن: انا قولت حاجة يلا ي ميرتا
وركبوا العربيه ووداها للشيخ احمد لانه بيعرف
الشيخ احمد: اهلا يـابـني عامل اي
يزن: الحمد لله يـ شيخي
الشيخ احمد: دايما وبص ل ميرتا عامله اي ي بنتي
ميرتا˝الحمد لله
يزن: شيخ ممكن تشوف ميرتا مالها
الشيخ احمد: لي في اي
يزن: مش طيقاني وبتبعد عني وبتحلم بكوابيس
الشيخ احمد عرف انه معمول عم˝ل ليهم بالتفرقه
يزن انصدم وميرتا صدمتها كانت اكبر
الشيخ احمد: انا هحاول افكه يـابنتي بس اعرف هو فين
يزن: هو مش انتو بتعرفوا تقريبا مين اللي عامل
الشيخ احمد: مقدرش اقول بس متخفش هيتردلها اضعاف مضاعفه يابني
يزن شكرا ي شيخ
الشيخ احمد˝ تبقي اقراء عليها قران كتير وتخافظ ع الاذكار
يزن: ان شاء الله ي شيخ
والشيخ احمد قراء عليها قران وكانت بتتعب وصداع دماغها قوي
خلصوا وروحوا ولانها تعبت قامت نايمه ويزن هو اللي ظبط الشقه وعمل ليها اكل وصحاها عشان تاكل بس هو زعلان منها عشان مقالتلهوش انها مش بتقراء الاذكار ولما كان بيسالها كانت بتقوله اه
ميرتا قامت ماسكه ايده : استني ي يزن انا اسفه اني كذبت عليك بس انا عارفه انك مش هتسيبني وهتديني محاضره وانا كنت بكون تعبانه ف بقولك اه
يزن: تمام كلي ومتفكريش ف حاجه وانا هقراء قران ع المايه دي ونازل الجامع
ميرتا: تب تعالي كُل معايا
يزن: مش جعان
ميرتا: تمام
يزن قراء قرآن ع المايه ونزل وهي قعدت تعيط لانها اول مره تشوفه قاسي عليها كدا وزعلان منها
جيه بالليل ويزن جيه وكانت هي محضره اكل حطتله اكل وهو اكل ودخل الاوضه اتفاجيئ ب انها متزينه ولقي ميرتا طالعه وكانت جميله قوي اللهم بارك وقامت جايه قصاده واتاسفت ليه ولكن قال ليها لاء لقاها بتتأسفله وتعيط مهنش عليه يشوفها بتعيط وقام واخدها وحضنها
يزن: توعديني انك مش هتكرريها يـ بنوتي
ميرتا: وعد مني مش هكررها
يزن: حبيبتي انتي
وهنا ملناش دعوه كل بيت وليه خصوصياته😂🙈
عدي اسبوع وكان ميرتا ويزن كانوا عايشين اسبوع جميل قوي واسماء واسماعيل سافروا ل لندن وكانوا كويسين مع بعض قوي وحبهم كان بيزيد وريان اتقدم ل رقيه ولكنه لسه مأخدتش الرد
######
ميرتا:صباح الجمال يـ عيوني
يزن: صباح القمر يـ قلب عيونك عامله اي
ميرتا: الحمد لله يلا تعالي افطر عشان تنزل الشركه بقالك كتير منزلتهاش
يزن: فعلا والله
وفطر وقام حاضنها ونزل الشغل وهي نزلت الجامعه عشان كان الترم التاني بداء ولما دخلت لقت رقيه ف وشها قاموا واخدين بعض بالحضن
رقيه: عامله اي ي ريتا وحشاني خالص ي بت
ميرتا: الحمد لله يـ قلب ريتا انتي طمنيني عليكي+ انك وحشاني خالص والله
رقيه: دايما يارب،انا الحمد لله والله،لا اوحش الله لكِ قلبا ولا قبرا
ميرتا: امين واياكِ
رقيه: تعالي احكيلك حصل اي
ميرتا: احكي واحما ماشيين كل ادناي صاغيتين
رقيه: ريان اتقدم ليا وانا وافقت وانتي عارفه لما بابا كان هيقوله الرد قام قايل ليه كل حاجة قسمة ونصيب يابني قام ريان قاله والله يـ عمي ميغوركش اني ظابط انا حرامي كبير برضو لو موافقتش هخطفها واتجوزها
قام بابا قايل ليه خلاص احنا كدا خوفنا ونراجع قرارنا تاني ريان قام قايل ليه ايون كدا ولكن الحمد لله وافقنا وريان طلب ان الفرح يكون علي طول عشان عايز ينزل مصر ف اجازه السنه دي وياخدني معاه عشان شغله اللي هناك بابا قاله لسه مجهزناش حاجة قام قايل ليه عايزها بشنطه هدومها او ننزل سوا وانا اجيب ليها هدوم بس بابا رفض وقال هيساعد بس ريان هو كمان رفض ركدا يعني بس يعني ريان قاله الشقه عندي جاهزه م عايزين غير العروسه ف الحمد لله يعني هتجوز اخيرا يابشر
ميرتا: ربنا يكملك علي خير ان شاء الله
رقيه: حبيبتي امين واياك
..:-ميرتا
ميرتا بصت وراها نعم انا؟!
..:-ايوا
ميرتا راحت ليها هي ورقيه
..:-معلش ممكن لوحدك
رقيه: تب خااص ي ريتا هستناكِ جوه
ميرتا :تمام
البنت اللي كانت عايزه ميرتا ورتها صوره وميرتا انصدمت منه
ميرتا: انتي بتهزري مصح + انتي عرفاني منين و وانتي مين
..:-م مهم المهم اني وريتك الحقيقه
ميرتا:- تب انتي هتستفادي اي لما اعرف
.:-مش هستفاد حاجة ويلا انا ماشيه سلام
ميرتا وقفت شويه مصدومه والدموع بتنزل من عنيها وخلاص وراخت السكشن عشان المحاضرات ورقيه لاحظت شرود ميرتا وقعدت تنادي عليها بس مش بترد
رقيه:ميرتا ميرتا ميرتاااااا
ميرتا: ها نعم
رقيه: مالك.
ميرتا قامت وخداها ف حضنها ومعيطه وقالت ليها تروحها وفعلا رقيه روحتها ومشت وميرتا فضلت تفكر ف الصوره لحد م نامت
وبكدا البارت يكون خلص وياتري هي اي الصوره دي ودا اللي هنعرفع البارت الجاي ان شاء الله في امان الله يـ حوريات والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ لا تدعي المشاعر تسيطر عليكي
كوني قوية امام كل الناس
لا تريهم ضعفكوحزنك لكيلا يفرحون كوني قوية في كل الاوقات وامام كل الناس ، وإن اردت البكاء ..ابكي في زاوية صغيرة منعزلة عن العالم لكي لا يراكي أحد ،،ادفني مشاعرك امامهم وقفي بثبات ولا تستسلمي لهم ، كوني اميرةً عليهم ، تتكلمين ولا تخافين من احد ،واثقة بنفسك ، لا تنحني امام من يكسرك قلبك ، بل اكسري قلوب جميع من يحاول ايذائك ،،
كوني تلك الفتاة التي تعيش لترضي ربها ثم نفسها ، لا تكوني فتاة ترضخ للواقع بل قاومي وثابري وستحققين ما تريدين ،،.
كوني أنت أمير عصرك وزمانك 🧡👸👑. ❝ ⏤Tsneem Alsaalh
❞ لا تدعي المشاعر تسيطر عليكي
كوني قوية امام كل الناس
لا تريهم ضعفكوحزنك لكيلا يفرحون كوني قوية في كل الاوقات وامام كل الناس ، وإن اردت البكاء .ابكي في زاوية صغيرة منعزلة عن العالم لكي لا يراكي أحد ،،ادفني مشاعرك امامهم وقفي بثبات ولا تستسلمي لهم ، كوني اميرةً عليهم ، تتكلمين ولا تخافين من احد ،واثقة بنفسك ، لا تنحني امام من يكسرك قلبك ، بل اكسري قلوب جميع من يحاول ايذائك ،،
كوني تلك الفتاة التي تعيش لترضي ربها ثم نفسها ، لا تكوني فتاة ترضخ للواقع بل قاومي وثابري وستحققين ما تريدين ،،.
❞ أميرة الشعراء
يا أميرة الشعراء لا تتكلمي
لا تتعبي نفسك لا تتعلمي
در الكلام لب المعاني
كلام قليل فلا تندمي
لا تندمي على القليل بل على كثرة الكلام كانت الناس تندمي
وظُلاما تحكموا وضحايا تظلّموا
وبيوتا هدموا
كثرة الكلام خطيرة
وكثير من الناس لخطورتها لا تعلم
كلام حكيم قد يختصر .. كلام كثير عنه يغض النظر
كلام.. كلام فهل كله يفهم
أم قليله معناه يعلم
أميرة أنت صاحبة القلم
أميرة أنت حرة الدم
اقيمي محاكم للحروف ومن يخطئ يعدم
والحاكم العادل ميزان بالقسط ويحلم
لا تأخذه رأفة بمجرم
أو سارق أو هارب يسطو على بيت فيكسره فيهدم
الباب مطلع والمطلع باب
ولا يجوز قبل إكمال القصيدة أن يعلم
والقافية حجارة مرصوصة تدعم بعضها البعض كالسلم
والروي يروي ظمأ العطش مزيدا خمرا أو دم
والزحافات كانسحاب الأفاعي على الرمل فهل وجهتها تعلم
والعلل علّة عند الشعراء حين سمعوا شعري نار تضرم
بحور الشعر أسبحها كيربوع على رمل الصحراء الحمم
والشمس ساطعة والرأس بين البحور فلا يندم
دمي يغلي شعرا شغلي دمي
يا بحر هل تخشاني وأن يا صحراء فهذا حال الأمم
أنا بركان وكلماتي صخور الحمم
أبيد الشعراء وناري لا يطفئها الندم
خفيفة رمال البحر طويلة أماجه
كاملة الجمال أعماقه وافرة كنوزه سريعة ضرباته
بسيطة نسماته متقاربة سفنه وأيضا أسراب أسماكه
هل تدرك حقيقته؟أم أنك تتعجل العلم والعلم
منسرحة شطآنه
والوزن وزني بخزينة الرشيد وكل الأمم. ❝ ⏤جمان الريحاني
❞ أميرة الشعراء
يا أميرة الشعراء لا تتكلمي
لا تتعبي نفسك لا تتعلمي
در الكلام لب المعاني
كلام قليل فلا تندمي
لا تندمي على القليل بل على كثرة الكلام كانت الناس تندمي
وظُلاما تحكموا وضحايا تظلّموا
وبيوتا هدموا
كثرة الكلام خطيرة
وكثير من الناس لخطورتها لا تعلم
كلام حكيم قد يختصر . كلام كثير عنه يغض النظر
كلام. كلام فهل كله يفهم
أم قليله معناه يعلم
أميرة أنت صاحبة القلم
أميرة أنت حرة الدم
اقيمي محاكم للحروف ومن يخطئ يعدم
والحاكم العادل ميزان بالقسط ويحلم
لا تأخذه رأفة بمجرم
أو سارق أو هارب يسطو على بيت فيكسره فيهدم
الباب مطلع والمطلع باب
ولا يجوز قبل إكمال القصيدة أن يعلم
والقافية حجارة مرصوصة تدعم بعضها البعض كالسلم
والروي يروي ظمأ العطش مزيدا خمرا أو دم
والزحافات كانسحاب الأفاعي على الرمل فهل وجهتها تعلم
والعلل علّة عند الشعراء حين سمعوا شعري نار تضرم
بحور الشعر أسبحها كيربوع على رمل الصحراء الحمم
والشمس ساطعة والرأس بين البحور فلا يندم
دمي يغلي شعرا شغلي دمي
يا بحر هل تخشاني وأن يا صحراء فهذا حال الأمم
أنا بركان وكلماتي صخور الحمم
أبيد الشعراء وناري لا يطفئها الندم
خفيفة رمال البحر طويلة أماجه
كاملة الجمال أعماقه وافرة كنوزه سريعة ضرباته
بسيطة نسماته متقاربة سفنه وأيضا أسراب أسماكه
هل تدرك حقيقته؟أم أنك تتعجل العلم والعلم
منسرحة شطآنه
والوزن وزني بخزينة الرشيد وكل الأمم. ❝