❞ اسكريبت ❤
: انتى رايحه فين ان شاء الله يا ست جميله
جميله بإستغراب: فى ايه يا تقى انهارده فرح اخت صاحبتى ولازم اكون معاها
تقى: ايوا بس انتى هتروحى بمنظرك دا حطى اى حاجه تخفى السواد الى فوشك دا
جميله بحزن: لا انا عاجبنى شكلى كدا
تقى: ما بلاش تروحى اصل اصحابى كلهم هيكونوا هناك وانا مش عايزاهم يشوفوكى
جميله بحزن: مش هينفع يا تقى صاحبتى هتزعل والله بصى متخافيش انا مش هظهر خالص وبعدين الفرح منفصل انا هسلم على العروسه واباركلهم وهرجع على طول.
تقى: يكون احسن بردوا مش عارفه سموكى جميله على ايه وتركتها وذهبت الى غرفتها لاكمال ملابسها
جلست جميله على سريرها كلمات اختها كسرت خاطرها
جميله وهى تحدث نفسها: يارب انا حابه شكلى لان دا خلقك وما اعظم خلقك يا الله انعمت عليا بالصحه والمال وبالاخلاق يالله قوينى يارب عشان اعرف اواجه قسوه الناس.
وقفت جميله امام المرآه تنظر الى بشرتها السمراء وتبتسم امسكت بخمارها ولفته بطريقه جميله ومحتشمه على فستانها الازرق الاكثر من رائع خرجت من غرفتها اتجهت الى غرفه والدتها
جميله ببسمه: الناس الحلوه عامله ايه
الام بحنان: الحمدلله يا بنتى فأحسن حال
ملحوظه (والده جميله وتقى عاجزه تجلس على كرسى متحرك بتقنيه ذكيه يتحرك عن طريق ازرار موجوده فى الكرسى)
جميله: والله قمر يا ناس بصى بقى ياست الكل ساعه وراجعه انا جهزتلك الاكل برا عالتربيزه وشغلتلك التلفزيون على البرنامج الى بتبحيه والبيت نضيف برا ولما الباب يخبط متفتحيش لحد وانا هبلغ عمو خالد البواب يجى يطمن عليكى كل شويه عشان لو احتاجتى حاجه ولو عوزتى حاجه وانا راجعه كلمينى تمام
الام: تمام ومش هلعب فحاجه يبنتى انا امك المفروض انا الى اقولك الكلام دا مش انتى
جميله: وايه الفرق يا شوشو يلا يا حجه شيماء انا همشى.
شيماء: ربنا يوففك يا بنتى
دخلت تقى لغرفه والدتها: يلا يا جميله عايزاكى سلام يا ماما
نزلت كلا من تقى وجميله الى الاسفل
تقى بقرف: بصى بقى بالقرف الى انتى لا بساه دا انتى هتركبى تاكسى عشان هاخد العربيه واعدى على اصحابى
جميله بحزن: ماشى الى يريحك
ركبت تقى السياره وغادرت وتركت اختها امام باب العماره
خالد البواب: فى حاجه يا انسه جميله
جميله ببسمه: لا يا عمى خالد مفيش حاجه انا بس هوقف تاكسى
خالد: خلاص انا هوقفلك تاكسى ارتاحى انتى
جميله: متتعبش نفسك انا هوقفوا
خالد: والله ابدا على الاقل نوفى شويه من الى بتعمليه معايا انا وبنتى
جميله: متقولش كدا يا راجل يا طيب انت ابويا ولو موقفناش جنبك نقف جنب مين
خالد: ربنا يحفظك يا بنتى
اوقفت جميله تاكسى وهى تركب فيه: ايوا كدا ادعيلى على طول يا راجل يا طيب.
نظر لها خالد بطيبه واخذ يدعوا لها ربها ان يصلح بالها ويرزقها بمن يستحقها.
جالسه جميله فالتاكسى تذكر ربها وفجأه رن عليها هاتفها برقم صديقتها المقربه نظرت للهاتف وابتسم
جميله: التلفون بيزغرط من كتر الفرحه
: ايوا ايوا سبليلى عشان عارفه انى زعلانه منك
جميله: والله يا علا غصب عنى المواصلات بس انا جايه فالطريق اهو
علا: ايه يابنتى انا افتكرتك مش جايه اصل اختك وصلت هنا هى واصحابها من بدرى
جميله: هحكيلك بعدين انا خمس دقايق واكون عندك عشان هنولعها انهارده
علا: ماشى يا قلبى تعالى بسرعه بجد الفرح الاسلامى تحفه
جميله ببسمه: اه انا على نار يلا استودعكم الله
اغلقت جميله الهاتف وعاد لسانها فذكر الله.
وجدت هاتف السواق يرن فأجاب الرجل بصوت منخفض ولكن سمعته جميله
الرجل: ازاى ... والله انا شغال ليل نهار بحاول اجمع الفلوس... لالا خليها فالعنايه... طيب معايا توصيله وهاجيلك.. بس قولى اسم المستشفى تانى.. ايوا مستشفى.. تمام اه عارف هروح الاستقبال واسأل على اسم شهد عبد الحميد... عشر دقايق واكون هناك يلا سلام
اغلق الرجل الهاتف ونزلت دموعه بدون ارادته لاحظتها جميله
جميله:مالك يا عمى
الرجل بصوت منبوح: لا يبنتى الحمدلله انا تمام
جميله ببسمه: ربك هيعدلها خلى عندك يقين بربك اشكى همك لربك وهتلاقيه بيدبرهالك من عندوا
الرجل: ونعم بالله يبنتى
جميله: استغفر يا عمى لحد ما توصل مشوارك
هز الرجل رأسه بنعم
وصلوا الى القاعه
جميله: كام يا عمى
السواق رجل مسن الى حد ما
الرجل: خلاص يبنتى خلى
جميله: قول بس
الرجل: 20 جنيه يا بنتى
رأت جميله ان هذا مبلغ ضئيل وهو يحتاج الى المال لاحد غالى عليه فالمشفى
جميله: معلش يا عمى مش معايا فكه بص خد ال 200 جنيه وخلى الباقى عشانك
الرجل: لا يبنتى كتير
جميله ببسمه: واديك قولت بنتى دول رزقك ادعيلى بس يا راجل ياطيب.
الرجل بسعاده: ربنا يوفقك يا بنتى ويصلح بالك ويرزقك بالى يستهالك
جميله ببسمه: الله دول عندى بكنوز الدنيا يلا سلام يا عمو
خرجت جميله من التاكسى وركضت الى القاعه الموجود فيها الفرح الاسلامى.
علا: اتأخرتى يا هانم
احتضنتها جميله فهى صديقتها ورفيقه دربها هى صديقه طفولتها التى وقفت بجانبها فظل التنمر الذى كانت تتلقاه من زمائلها هى صحبتها الصالحه التى تتسابق معها الى الجنه.
خرجت جميله من حضنها وقبلتها فى وجنتيها: انا اسفه يا لولى غصب عنى
علا ببسمه: خلاص يلا بقى نفرح وتعالى اعرفك على اختى وباركيلها.
جميله ببسمه: ماشى يلا
دخلوا الى الفرح نظرت جميله الى اختها الواقفه مع صديقاتها وتضحك اتجهت جميله الى مكان العروسه التى كانت اخت علا وصديقه تقى
علا لاختها العروسه: عائشه دى جميله صديقتى الغاليه
عائشه ببسمه: اهلا بيكى
جميله: الف مليون مبارك يا قلبى
علا: على فكره دى تبقى اخت ت..
قاطعتها جميله: طيب يلا يا بنتى نفرح
استغربت علا بدأت الاناشيد بالدف تعلوا والسعاده تعم بين الفتيات منهن من ترقص ومنهن من تصفق.
بعد ساعه
جميله: طيب يا علا انا همشى بقى عشان ماما لوحدها
علا: لسه بدرى يابنتى
جميله: معلش تتعوض ففرحك نقعد للصبح ابقى صلى القيام قبل ما تنامى وهرن عليكى فالفجر تصلى وتقرأى الاذكار وورد القرآن وبعد كدا نقعد نحكى شويه استودعكم الله يا غاليه
علا ببسمه: حاضر استودعكم الله
اتجهت جميله الى تقى التى كانت تقف لوحدها تعدل من ثيابها
جميله: انا محتاجه العربيه ضرورى
تقى برفض: لا طبعا امال هروح ازااى
جميله: هاخدها اروح مشوار وارجعهالك قبل ما تخلصى الفرح
تقى: ماشى بس مش هتروحى معايا لانى وعدت اصحابى انى هروحهم.
جميله بحزن: ماشى سلام
جاءت فتاه الى تقى: امال مين دى يا تقى
تقى بكذب: د. دى
تدخلت علا: دى تبقى اختها
الفتاه: بجد اصل انتوا مش شبه بعض خالص انتى احلى طبعا
تقى بتوتر: شكرا هى مش اوختى
علا بمقاطعه وغضب: لا اختها ممكن تسيبينا شويه
الفتاه: طيب انا هشوف البوفيه ابقى حصلينى يا تقى
تقى وهى تحدث علا: ايه الى عملتيه دا
علا: مش عيب عليكى تستعرى من اختك اللى من دمك ولحمك.
تقى: وانتى دخلك ايه انتى عايزه الناس تاكل وشى وتقول اختى سوده
علا: بشرتها سمراء من برا بس قلبها ابيض وصافى مش بتشيل من حد الناس بتحبها عشان عارفينها وعارفين طيبتها طب ما ياما بنات حلوه وبيضه وزى لهطه القشطه بس قلبهم اسود ومعندهمش ضمير ياريت اختى تكون زى جميله ياريت تعيدى حساباتك مع نفسك وتعاملى اختك كويس دا انتى اختها الكبيره المفروض تكونى سندها فالدنيا وبلاش كلامك القاسى عليها.
ثم تركتها علا واتجهت الى اختها التى كانت ترقص من الفرحه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
: ما قولتلك يا عبد الحميد ندخلها مستشفى على قد حالنا
عبد الحليم: اعمل ايه يا ام شهد افتكر ال100 الف جنيه هتكفى ومعرفش انها هتعمل اكتر من عمليه.
(عبد الحليم السواق الى كان مع جميله)
عبد الحليم: ربك هيدبرها من عندوا هروح اصلى ركعتين لله وان شاء الله هتتعدل
ام شهد: ان شاء الله
ذهب عبد الحليم الى المصلى الموجوده فالمشفى يصلى بخشوع ويسجد تهطل دموعه بغزاره فهو يدعوا لله سبحانه وتعالى بأن يشفى ابنته الوحيده التى جاءت بعد سنين انتظار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبت جميله الى المكان التى تنوى الذهاب اليه المستشفى التى سمعت السواق يتحدث عنها فالهاتف ذهبت الى مكتب الاستقبال.
جميله: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موظفه الاستقبال: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا فندم اى خدمه؟
جميله: عايزه اسأل عن مريضه اسمها شهد عبد الحميد
موظفه الاستقبال: ايوا فالعنايه على ايدك الشمال الدور الرابع
جميله: لا كنت عايزه اعرف الفاتوره وهى محتاجه ايه
موظفه الاستقبال: هى المفروض تعمل عمليه كمان ساعه كل ما العمليه تتأخر الشلل هبنتشر فجسمها بس اهلها مش معاهم تمن العمليه
جميله: تمن العمليه كام.
موظفه الاستقبال: دى الفاتوره يا فندم
اخذت جميله الفاتوره وجدت ان التكلفه جميعها نصف مليون جنيه.
جميله: تمام بتقبلوا شيكات؟
موظفه الاستقبال: ايوا حضرتك
كتبت لها شيك بنصف مليون جنيه: جهزوا العمليه لو يألوكى مين دفع التكاليف قولى فاعل خير تمام؟
موظفه الاستقبال: تمام يا فندم
ذهبت جميله الى مكان العنايه المركزه التى تتواجد بها شهد وقفت بعيد عنها تراقب.
جاء الطبيب المسؤول عن حاله شهد
الطبيب: يلا جمعولى الفريق المخصص بتاعى عشان هنعمل العمليه حالا
استغربت ام شهد: حضرتك احنا لسه مدفعناش الفاتوره
الطبيب: فاعل خير دفعها وطلب تجهيز العلاج اللازم وكمان طلب احسن معامله للمريضه
ام شهد بفرحه ودموع: احمدك واشكر فضلك يارب احمدك واشكر فضلك
جاء عبد الحميد: فى ايه با ام شهد
حكت له ام شهد كل شئ
عبد الحميد بفرحه: الحمدلله يارب دعوتك فاستجبت ياالله الحمدلله وسجد سجده شكر من كثره الفرحه
كانت جميله تتابع بصمت ودموعها تنزل من الفرحه فهى تسعد لانها كانت وسيله من الله سبحانه وتعالى لرسم الابتسامه على وجه تلك العائله.
ذهبت جميله الى مكان سيارتها ركبتها واخذت تتأمل فقدره الله وتدبيره التى بدأت من رفض اختها الذهاب معها فالسياره وقدر لها ان تركب مع هذا الرجل الذى يحبه الله لارسالها له.
عادت الى القاعه وقامت بالاتصال بأختها كى تعطى لها السياره.
خرجت تقى من القاعه وىكبت فالكرسى الجانبى لجميله
جميله: اتفضلى المفاتيح
تقى: يلا سوقى للبيت
جميله: واصحابك
تقى: يلا سوقى من غير كلام
استغربت جميله وساقت بسيارتها الصمت يعم الاجواء وصلا للمنزل وصعدوا الى شقتهم.
اتجهت جميله الى غرفه والدتها بينما تقى ذهبت الى غرفتها
وجدت جميله والدتها تقرأ كتاب: الجميل بيقرأ ايه
شيماء: بقرا كتاب حلو اوى اسمه هل تبحث عن وظيفه؟
للكاتب د/محمد بن عبد الرحمن العريفى
جميله بعدم فهم: وانتى يا امى عايزه وظيفه ليه
شيماء وهى تضرب جميله بخفه على ࢪأسها: لا طبعا دا كتاب بيحكى عن قدره الله تعالى حاجه فمنتهى الجمال لازم تقرأيه.
جميله: طبعا لازم اقرأه
تقى بغضب: جميلللللللله
جميله بفزع: فى ايه بتزعقى كدا ليه
تقى بغضب: انتى سحبتى نص مليون جنيه من البنك؟
جميله: ايوا ليه
تقى بغضب: يابروووودك يا شيخه وعملتى بالمبلغ دا ايه
جميله: دى حاجه تخصنى وبعدين دا نصيبى من ورث بابا يعنى براحتى اسحب نص اسحب مليون ان شاالله اسحبه كله
نظرت تقى الى امها: شوفى بنتك قولتلك متديهاش الورث هتبعزق شمال ويمين اديها نص مليون وكل شهر تسحب بالعشر آلاف جنيه
شيماء: اختك كبيره ومش صغيره ودا حقها تتصرف فيه زى ما هى عايزه
جميله: فى ايه يا تقى ابوكى سايب لكل واحده. فينا خمسه مليون دولار ودا مبلغ كبير مش صغير غير الفلوس الى مشغلينا يعنى الحمدلله وبعدين لو لقتينى بقولك هاتى ابقى اتكلمى
تقى بغضب: اوووف
ثم تركتها ودخلت الى غرفتها
جميله بمرح: سيبك منها يا شوشو دى بت عقد دلكيلى شعرى ايدك دواء فعال للصداع
نزعت جميله خمارها وفردت شعرها البنى الاكثر من جميل ووضعت رأسها على حجر والدتها.
شيماء وهى تتدلك شعر جميله: مين الغلبان المراضى
جميله بإستغراب: غلبان مين مش فاهمه
شيماء بنفس البسمه: يعنى اصل النص مليون جنيه دول راحوا لحد محتاجلوا وانتى سا عدتيه
جميله: ا. ا
شيماء: متتكلميش انا عارفه كل حاجه بتعمليها ومبسوطه منك اوى ودا الى مخلى فى بركه فالمال والحمدلله
جميله ببسمه: ربنا يحفظك ليا يا غاليه
شيماء: انا فخوره بيكى يا جميله انتى فعلا اجمل بنوته فالعالم وانا مبسوطه انى خلفتك استمرى فمساعده الناس يا حببتى يلا بقى نامى عشان تصحى للقيام وتبقى فايقه لشغلك بكرا.
احتضنت جميله والدتها وقبلت رأسها ويداها ثم ذهبت الى غرفتها و الابتسامه تزين وجهها.
جميله: الحمدلله يا رب انك دبيت فقلبى حب الخير جعلت سعادتى من سعاده الاخريين.
نامت جميله على سريرها بعد ان قامت بقول اذكار النوم.
فالغرفه المجاوره تجلس تقى.
تقى بفرحه: بجد انت مش بتكذب صح
: لا طبعا يبنتى بقولك هجيب اخويا واجى نطلب ايدك
تقى بفرحه: نفسى ازغرط بس مش هينفع
: بكرا زغرطى واعملى الى عايزاه
تقى: انت عليت فنظرى با عمرو بجد افتكرتك بتلعب بيا
عمرو بحزن: انا لا يمكن العب بيكى بس انا زعلان لانى غضبت ربنا وكلمتك مكنش لازم نتكلم
تقى: ياعم اهو ما احنا هنتجوز يعنى فكها شويه
عمرو: لا يا تقى انا سمحت لنفسى اكلمك المره دى عشان اطمنك بس خلاص انا من بكرا فى ضوابط بينى وبينك عشان ربنا يباركلنا لازم منغضبوش اكتر من كدا.
تقى بلا مبالاه: اه طيب
عمرو: يلا سلام
تقى؛سلام
اغلقت تقى الهاتف وهى سعيده ثم غطت فالنوم
دقت الساعه الثانيه فجرا استيقظت جميله ثم ذهبت الى المرحاض وتوضأت ثم امسكت هاتفها ودقت على علا
علا بنعاس: الرقم المطولب نعسان اروجو الاتصال لاحقا
جميله: لو مصحتيش هزعل على فكره
علا: وانا ميرضانيش زعلك يا جميل
جميله: ايوا يختى سبليلى دا انا عايزه اولع فيكى
علا: ما خلاص يا جوجو قلبك طيب
جميله: لا برضوا اخرتى صلاه العشا عشان الفرح دا ميتكررش تانى ها
علا: خلاص مش هعملها تانى يلا سلام عشان اصلى
جميله: سلام
فتحت جميله السهاره التى يصدر منها ضوء ارجوانى هادئ وقامت برش عطرها المفضل على سجاده الصلاه وبدأت بصلاه القيام التى اعتبرتها فرضا سادسا اذا فاتتها يوم تشعر ان يومها قد فسد تقوم وتسجد وتقرأ بأكثر سوره تحبها بل تعشقها سوره يوسف انتهت من صلاتها ثم امسكت مصحفها وجلست تقرأ آيات الله الحكيم الشئ الوحيد الذى يطمئن قلب الانسان كلمات من الله تعالى تعلم وتطمئن وفيها عبره تعطى اشارات للانسان افضل ذكر انتهت جميله من قراءه وردها القرانى وجددت اذان الفجر يؤذن اخذت تقول وراء المؤذن وبعد ان انتهى اقامت صلاتها.
انتهت جميله من الصلاه ثم عطرت لسانها بأذكار الصباح ثم امسكت مصحفها واخذت تقرأ به حتى جاء نور الصباح.
جميله: الحمدلله كدا الواحد مزاجه يكون معدول
ذهبت الى المطبخ واعددت الفطور ثم ايقظت امها واختها
وهم يتناولون الطعام
تقى: فى موضوع مهم عايزه افاتحكوا فيه
شيماء: اتفضلى يبنتى
تقى: انا متقدملى عريس
جميله بفرحه: الف مليون مبارك
تقى: الله يبارك فيكى
شيماء: طيب وهو ايه احواله
تقى: شغال فشركه بابا الله يرحموا انتى عارفاه يا جميله عمرو
جميله: ايوا دا مدير الشؤون القانونيه فالشركه محترم وخلوق
شيماء: تمام
تقى: هو هيجى انهارده 4 العصر كدا
شيماء: على خيره الله
جميله: طيب انا عندى مشاوير انهارده انا هعدى عالشركه هخلص شويه حجات وان صح ياتقى ابقى شوفى الميزانيه بتاع المصنع.
ذهبت جميله الى الشركه انهت عملها وبعدها ذهبت الى محل جلبت منهم هدايا ولفتها بعلبه كبيره للهدايا ووضعت بخا مبلغ من المال ثم ذهبت الى المشفى وقفت من بعيد وجدت عبد الحميد وام شهد سعداء بجانب ابنتهم الصغيره التى اصبحت بصحه جيده اقتربت من عامله نظافه واعطتها مال ثم قالت لها ان توصل هذه لهم ابتسمت لها عامله النظافه وقالت: حاضر بس اقولهم مين
جميله ببسمه: وسيله الله
ثم تركتها جميله وخرجت من المشفى
عامله النظافه: فى حد سابلك دى يا استاذ
عبد الحميد بإستغراب: مين؟
عامله النظافه: تقوله وسيله الله
تركتهم عامله النظافه
فتحها عبد الحميد وجد بها مصحف وملابس لابنته وايضا مال كثير وورقه فتحها مكتوب بها
انت ربنا بيحبك عشان انت راجل طيب وتستاهل كل خير انت صبرت عالبلاء وربنا اداك نتيجه صبرك يارب بنتك تكون بخير يا عم عبد الحميد كل ما تبقى عايز تشكرنى روح صلى واحمد ربنا عشان هو السبب فكل الخير الى انت فيه ربنا يسعدك انت واسرتك واه صحيح بنتك شهد من الاسبوع الجاى تروح المدرسه ومتقلقش من المصاريف عليا كلها كل شهر هبعتلك مصروف شهد هديه منى ليها انت احسن اب وكفايه عليها طلتك عليها يا راجل يا طيب
عبد الحميد ببسمه والدموع تهطل من عينيه: فعلا الدنيا لسه بخير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علا: خلاص ببوزك دا
جميله بزعل مصطنع: يلا هاتى شيكولاته
علا: اهو عامله حسابى صافى لبن
جميله: حليب يا قشطه يلا عشان نلحق المحاضره
علا: يلا
بعد ساعتين انتهت المحاضره.
جميله: دماغى قربت تروح للنقطه وتشتكى من كم الرغى الى فالمحاضره
علا: حصل والله اهو اخر سنه وخلاص
فتاه: سماره وصلت يا جدعاااااان (على جميله)
علا: سيبك منها
جميله بحزن: لا عادى مبيهمنيش
الفتاه: فى ايه يا سماره مش بتسألى ليه
جميله: مشاغل يلا يا علا
الفتاه: حيلك يا سماره مش من حلاوتك
ذهبت جميله وقلبها يؤلمها من كلام هذه الفتاه ولكن هذا ما تعودت عليه اسم (سماره) الذى يطلقونه عليها فالجامعه.
مرت ثلاثه شهور وجميله مستمره فأعمالها الطيبه فالخفاء ترسل كل يوم مصروف شهد بدون ان يعرف احد وتم عقد قرآن تقى وعمرو واليوم زفاف اختها تقى.
جميله: قمر ما شاء الله بس مش كنتى عملتى فرح اسلامى
تقى: دا يوم فالعمر يا ست الشيخه يلا روحى جهزى نفسك
جميله: ما انا جاهزه
تقى: مش شايفه انو الوانك متلقش على فرح
جميله: انتوا عاملين فرح مخطلت ولولا انك اختى مكنتش هحضر وبعدين انا مش بحب اجذب الانتباه
تقى: طيب يختى
ذهبوا الى القاعه التى سيتم فيه حفل الزفاف ولكن فوجئوا
ان الفرح منفصل والاناشيد الاسلاميه تملاء المكان
تقى وهى تمسك بيد عمرو: انت غلط فالقاعه؟
عمرو: لا هى دى القاعه بس دى مفاجأه
تقى: انت معقد ليه كدا هو دا الفرح
عمرو: انا هبدأ حياتى برضا ربنا
تقى: ايوا بس دى ليله فالعمر
عمرو: تعالى بس
بدأ الفرح وجميله سعيده جدا كان اجنل فرح اسلامى حتى تقى غيرت رأيها وفرحوا جميعهم والبهجه تملاء المكان خرجت جميله الى الخارج حست براحه دا خلها نظرت الى السماء وحمدت ربها
وبعد ساعات من البهجه والفرح انتها حفل الزفاف وودعوا تقى ثم ذهبت جميله وشيماء الى منزلهم
شيماء: عقبالك يا جوجو
جميله: حبيبتى يا شوشو
انا هدخل انام عايزه حاجه؟
شيماء: عايزه سعادتك يا قمر
ذهبت جميله الى غرفتها واحست بشئ غريب ابدلت ملابسها وامسكت القلم وكتبت شيئا ثم ذهبت الى المرحاض ثم توضأت وبدأت بصلاه القيام هذه المره الاولى التى تقوم بأدات صلاه القيام قبل الساعه الثانيه فجرا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت ساعات قامت علا مفزوعه من فرشتها وجدتها الساعه الثالثه فجرا
علا: جميله مصحتنيش يعنى تلاقيها راحت عليها نومه من الفرح انا هصحيها
رنت عليها مرات كثيره ولم ترد قلقت عليها كثيرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شيماء وهى تدق باب غرفه جميله: جميله تليفونك بيرن جميله انتى صاحيه!
فتحت الباب وجدت نور يشع من الغرفه وخصيصا سجاده الصلاه وجدت بنتها ساجده
شيماء: بتصلى
جلست عده دقائق حتى قلقت عليها فهزت جسدها وجدتها لا تقوم برد فعلا عدلتها على ظهرها وجدت وجهها يشع نورا ابيضت بشرتها والابسامه تنوره وجدت جسدها بارد جدا
شيماء ببكاء: لا يجميله متسبينيش يا حببتى قومى لا حول ولا قوه الا بالله
وقعت من على الكرسى المتحرك وقامت بحضن جثه ابنتها: جميله اصحى انا هنا متسبينيش
وجدت الهاتف يرن
شيماء ببكاء: علاااا جميله ماااتت يعلا
علا بصدمه ببكاء : ايه! انا جايه
ذهبت علا مسرعه الى منزل جميله وجدت شيماء تحضن جميله على ركن الصلاه الخاص بجميله
علا ببكاء: لا حول ولا قوه الا بالله انا لله وانا اليه رجعون
علمت تقى بخبر وفاه اختها انهارت من البكاء وطلبت من ربها ان يسامحها حزن الجميع على وفاه وجميله ومن ضمنهم عم عبد الحميد الذى كان يعلم من الاول انها فاعل الخير علم عندما طلب مواصفات شكلها من موظفه الاستقبال علم انها هى بكاء يملاء المكان على جميله الفتاه التى كانت مثل نسمه الهواء فالحياه لم تؤذى احدا ولكن كانت طيبه احبها الجميع.
وصيه جميله:
اهلى واصحابى وكل الناس الى اعرفهم والى بحبهم وبيحبونى وامى الغاليه واختى العزيزه وصاحبتى ورفيقه دربى علا عايزه اقلكوا انى مبسوطه اوى دلوقتى وانتوا متزعلوش لانى فمكان احسن انا روحت للخلقنى اتمنى انو الخير يكون فالخفاء وانو ورثى يفضل فعمل الخير انا متنازله عن حقى فالشركه وعن ورثى لامى واختى بس افضلوا اعملوا خير بيه (ذكرت الاناس التى كانت تساعدهم) ومش دول بس اى حد محتاج ساعدوه تأكدوا انى هكون سعيده وانتوا بتسعدوا الناس انا سامحت كل الى أذانى فالكلام انا مش بحب انام وانا زعلانه من حد ما بالكوا انى نمت ومش هصحى تانى مسمحاكوا كلكوا يا تقى خلى بالك من ماما اوعى تزعليها وعيشى معاها فالشقه انتى وجوزك واملى عليها البيت عيال واحكيلهم عنى بحبكوا كلكم.
فتاه بالاخلاق تجملت
انتهت قصه جميله الفتاه التى كانت سعادتها هى سعاده الناس التى لم تؤذى احدا ابدا جميله علمتنا ان الانسان ليس بالشكل الانسان بالقلب وعلمتنا ان لا نؤذى مشاعر الاخرين وأن ننشر جبر الخاطر لأنه صدقه الكلمه الطيبه صدقه وأخيرا لا تيأس من رحمه الله
كـ/روضـــه عبدالله
#جميله _بالاخلاق. ❝ ⏤الكاتبه روضه عبدالله محمد
❞ اسكريبت ❤
: انتى رايحه فين ان شاء الله يا ست جميله
جميله بإستغراب: فى ايه يا تقى انهارده فرح اخت صاحبتى ولازم اكون معاها
تقى: ايوا بس انتى هتروحى بمنظرك دا حطى اى حاجه تخفى السواد الى فوشك دا
جميله بحزن: لا انا عاجبنى شكلى كدا
تقى: ما بلاش تروحى اصل اصحابى كلهم هيكونوا هناك وانا مش عايزاهم يشوفوكى
جميله بحزن: مش هينفع يا تقى صاحبتى هتزعل والله بصى متخافيش انا مش هظهر خالص وبعدين الفرح منفصل انا هسلم على العروسه واباركلهم وهرجع على طول.
تقى: يكون احسن بردوا مش عارفه سموكى جميله على ايه وتركتها وذهبت الى غرفتها لاكمال ملابسها
جلست جميله على سريرها كلمات اختها كسرت خاطرها
جميله وهى تحدث نفسها: يارب انا حابه شكلى لان دا خلقك وما اعظم خلقك يا الله انعمت عليا بالصحه والمال وبالاخلاق يالله قوينى يارب عشان اعرف اواجه قسوه الناس.
وقفت جميله امام المرآه تنظر الى بشرتها السمراء وتبتسم امسكت بخمارها ولفته بطريقه جميله ومحتشمه على فستانها الازرق الاكثر من رائع خرجت من غرفتها اتجهت الى غرفه والدتها
جميله ببسمه: الناس الحلوه عامله ايه
الام بحنان: الحمدلله يا بنتى فأحسن حال
ملحوظه (والده جميله وتقى عاجزه تجلس على كرسى متحرك بتقنيه ذكيه يتحرك عن طريق ازرار موجوده فى الكرسى)
جميله: والله قمر يا ناس بصى بقى ياست الكل ساعه وراجعه انا جهزتلك الاكل برا عالتربيزه وشغلتلك التلفزيون على البرنامج الى بتبحيه والبيت نضيف برا ولما الباب يخبط متفتحيش لحد وانا هبلغ عمو خالد البواب يجى يطمن عليكى كل شويه عشان لو احتاجتى حاجه ولو عوزتى حاجه وانا راجعه كلمينى تمام
الام: تمام ومش هلعب فحاجه يبنتى انا امك المفروض انا الى اقولك الكلام دا مش انتى
جميله: وايه الفرق يا شوشو يلا يا حجه شيماء انا همشى.
شيماء: ربنا يوففك يا بنتى
دخلت تقى لغرفه والدتها: يلا يا جميله عايزاكى سلام يا ماما
نزلت كلا من تقى وجميله الى الاسفل
تقى بقرف: بصى بقى بالقرف الى انتى لا بساه دا انتى هتركبى تاكسى عشان هاخد العربيه واعدى على اصحابى
جميله بحزن: ماشى الى يريحك
ركبت تقى السياره وغادرت وتركت اختها امام باب العماره
خالد البواب: فى حاجه يا انسه جميله
جميله ببسمه: لا يا عمى خالد مفيش حاجه انا بس هوقف تاكسى
خالد: خلاص انا هوقفلك تاكسى ارتاحى انتى
جميله: متتعبش نفسك انا هوقفوا
خالد: والله ابدا على الاقل نوفى شويه من الى بتعمليه معايا انا وبنتى
جميله: متقولش كدا يا راجل يا طيب انت ابويا ولو موقفناش جنبك نقف جنب مين
خالد: ربنا يحفظك يا بنتى
اوقفت جميله تاكسى وهى تركب فيه: ايوا كدا ادعيلى على طول يا راجل يا طيب.
نظر لها خالد بطيبه واخذ يدعوا لها ربها ان يصلح بالها ويرزقها بمن يستحقها.
علا: ماشى يا قلبى تعالى بسرعه بجد الفرح الاسلامى تحفه
جميله ببسمه: اه انا على نار يلا استودعكم الله
اغلقت جميله الهاتف وعاد لسانها فذكر الله.
وجدت هاتف السواق يرن فأجاب الرجل بصوت منخفض ولكن سمعته جميله
الرجل: ازاى .. والله انا شغال ليل نهار بحاول اجمع الفلوس.. لالا خليها فالعنايه.. طيب معايا توصيله وهاجيلك. بس قولى اسم المستشفى تانى. ايوا مستشفى. تمام اه عارف هروح الاستقبال واسأل على اسم شهد عبد الحميد.. عشر دقايق واكون هناك يلا سلام
اغلق الرجل الهاتف ونزلت دموعه بدون ارادته لاحظتها جميله
دخلوا الى الفرح نظرت جميله الى اختها الواقفه مع صديقاتها وتضحك اتجهت جميله الى مكان العروسه التى كانت اخت علا وصديقه تقى
علا لاختها العروسه: عائشه دى جميله صديقتى الغاليه
عائشه ببسمه: اهلا بيكى
جميله: الف مليون مبارك يا قلبى
علا: على فكره دى تبقى اخت ت.
قاطعتها جميله: طيب يلا يا بنتى نفرح
استغربت علا بدأت الاناشيد بالدف تعلوا والسعاده تعم بين الفتيات منهن من ترقص ومنهن من تصفق.
بعد ساعه
جميله: طيب يا علا انا همشى بقى عشان ماما لوحدها
علا: لسه بدرى يابنتى
جميله: معلش تتعوض ففرحك نقعد للصبح ابقى صلى القيام قبل ما تنامى وهرن عليكى فالفجر تصلى وتقرأى الاذكار وورد القرآن وبعد كدا نقعد نحكى شويه استودعكم الله يا غاليه
علا ببسمه: حاضر استودعكم الله
اتجهت جميله الى تقى التى كانت تقف لوحدها تعدل من ثيابها
جميله: انا محتاجه العربيه ضرورى
تقى برفض: لا طبعا امال هروح ازااى
جميله: هاخدها اروح مشوار وارجعهالك قبل ما تخلصى الفرح
علا: بشرتها سمراء من برا بس قلبها ابيض وصافى مش بتشيل من حد الناس بتحبها عشان عارفينها وعارفين طيبتها طب ما ياما بنات حلوه وبيضه وزى لهطه القشطه بس قلبهم اسود ومعندهمش ضمير ياريت اختى تكون زى جميله ياريت تعيدى حساباتك مع نفسك وتعاملى اختك كويس دا انتى اختها الكبيره المفروض تكونى سندها فالدنيا وبلاش كلامك القاسى عليها.
ثم تركتها علا واتجهت الى اختها التى كانت ترقص من الفرحه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
: ما قولتلك يا عبد الحميد ندخلها مستشفى على قد حالنا
عبد الحليم: اعمل ايه يا ام شهد افتكر ال100 الف جنيه هتكفى ومعرفش انها هتعمل اكتر من عمليه.
(عبد الحليم السواق الى كان مع جميله)
عبد الحليم: ربك هيدبرها من عندوا هروح اصلى ركعتين لله وان شاء الله هتتعدل
ام شهد: ان شاء الله
ذهب عبد الحليم الى المصلى الموجوده فالمشفى يصلى بخشوع ويسجد تهطل دموعه بغزاره فهو يدعوا لله سبحانه وتعالى بأن يشفى ابنته الوحيده التى جاءت بعد سنين انتظار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبت جميله الى المكان التى تنوى الذهاب اليه المستشفى التى سمعت السواق يتحدث عنها فالهاتف ذهبت الى مكتب الاستقبال.
جميله: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موظفه الاستقبال: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا فندم اى خدمه؟
جميله: عايزه اسأل عن مريضه اسمها شهد عبد الحميد
موظفه الاستقبال: ايوا فالعنايه على ايدك الشمال الدور الرابع
جميله: لا كنت عايزه اعرف الفاتوره وهى محتاجه ايه
موظفه الاستقبال: هى المفروض تعمل عمليه كمان ساعه كل ما العمليه تتأخر الشلل هبنتشر فجسمها بس اهلها مش معاهم تمن العمليه
جميله: تمن العمليه كام.
موظفه الاستقبال: دى الفاتوره يا فندم
اخذت جميله الفاتوره وجدت ان التكلفه جميعها نصف مليون جنيه.
جميله: تمام بتقبلوا شيكات؟
موظفه الاستقبال: ايوا حضرتك
كتبت لها شيك بنصف مليون جنيه: جهزوا العمليه لو يألوكى مين دفع التكاليف قولى فاعل خير تمام؟
موظفه الاستقبال: تمام يا فندم
ذهبت جميله الى مكان العنايه المركزه التى تتواجد بها شهد وقفت بعيد عنها تراقب.
جاء الطبيب المسؤول عن حاله شهد
الطبيب: يلا جمعولى الفريق المخصص بتاعى عشان هنعمل العمليه حالا
استغربت ام شهد: حضرتك احنا لسه مدفعناش الفاتوره
الطبيب: فاعل خير دفعها وطلب تجهيز العلاج اللازم وكمان طلب احسن معامله للمريضه
ام شهد بفرحه ودموع: احمدك واشكر فضلك يارب احمدك واشكر فضلك
جاء عبد الحميد: فى ايه با ام شهد
حكت له ام شهد كل شئ
عبد الحميد بفرحه: الحمدلله يارب دعوتك فاستجبت ياالله الحمدلله وسجد سجده شكر من كثره الفرحه
كانت جميله تتابع بصمت ودموعها تنزل من الفرحه فهى تسعد لانها كانت وسيله من الله سبحانه وتعالى لرسم الابتسامه على وجه تلك العائله.
ذهبت جميله الى مكان سيارتها ركبتها واخذت تتأمل فقدره الله وتدبيره التى بدأت من رفض اختها الذهاب معها فالسياره وقدر لها ان تركب مع هذا الرجل الذى يحبه الله لارسالها له.
عادت الى القاعه وقامت بالاتصال بأختها كى تعطى لها السياره.
اتجهت جميله الى غرفه والدتها بينما تقى ذهبت الى غرفتها
وجدت جميله والدتها تقرأ كتاب: الجميل بيقرأ ايه
شيماء: بقرا كتاب حلو اوى اسمه هل تبحث عن وظيفه؟
للكاتب د/محمد بن عبد الرحمن العريفى
جميله بعدم فهم: وانتى يا امى عايزه وظيفه ليه
شيماء وهى تضرب جميله بخفه على ࢪأسها: لا طبعا دا كتاب بيحكى عن قدره الله تعالى حاجه فمنتهى الجمال لازم تقرأيه.
جميله: طبعا لازم اقرأه
تقى بغضب: جميلللللللله
جميله بفزع: فى ايه بتزعقى كدا ليه
تقى بغضب: انتى سحبتى نص مليون جنيه من البنك؟
جميله: ايوا ليه
تقى بغضب: يابروووودك يا شيخه وعملتى بالمبلغ دا ايه
جميله: دى حاجه تخصنى وبعدين دا نصيبى من ورث بابا يعنى براحتى اسحب نص اسحب مليون ان شاالله اسحبه كله
نظرت تقى الى امها: شوفى بنتك قولتلك متديهاش الورث هتبعزق شمال ويمين اديها نص مليون وكل شهر تسحب بالعشر آلاف جنيه
شيماء: اختك كبيره ومش صغيره ودا حقها تتصرف فيه زى ما هى عايزه
جميله: فى ايه يا تقى ابوكى سايب لكل واحده. فينا خمسه مليون دولار ودا مبلغ كبير مش صغير غير الفلوس الى مشغلينا يعنى الحمدلله وبعدين لو لقتينى بقولك هاتى ابقى اتكلمى
تقى بغضب: اوووف
ثم تركتها ودخلت الى غرفتها
جميله بمرح: سيبك منها يا شوشو دى بت عقد دلكيلى شعرى ايدك دواء فعال للصداع
نزعت جميله خمارها وفردت شعرها البنى الاكثر من جميل ووضعت رأسها على حجر والدتها.
شيماء وهى تتدلك شعر جميله: مين الغلبان المراضى
جميله بإستغراب: غلبان مين مش فاهمه
شيماء بنفس البسمه: يعنى اصل النص مليون جنيه دول راحوا لحد محتاجلوا وانتى سا عدتيه
جميله: ا. ا
شيماء: متتكلميش انا عارفه كل حاجه بتعمليها ومبسوطه منك اوى ودا الى مخلى فى بركه فالمال والحمدلله
جميله ببسمه: ربنا يحفظك ليا يا غاليه
شيماء: انا فخوره بيكى يا جميله انتى فعلا اجمل بنوته فالعالم وانا مبسوطه انى خلفتك استمرى فمساعده الناس يا حببتى يلا بقى نامى عشان تصحى للقيام وتبقى فايقه لشغلك بكرا.
احتضنت جميله والدتها وقبلت رأسها ويداها ثم ذهبت الى غرفتها و الابتسامه تزين وجهها.
جميله: الحمدلله يا رب انك دبيت فقلبى حب الخير جعلت سعادتى من سعاده الاخريين.
نامت جميله على سريرها بعد ان قامت بقول اذكار النوم.
فالغرفه المجاوره تجلس تقى.
تقى بفرحه: بجد انت مش بتكذب صح
: لا طبعا يبنتى بقولك هجيب اخويا واجى نطلب ايدك
تقى بفرحه: نفسى ازغرط بس مش هينفع
: بكرا زغرطى واعملى الى عايزاه
تقى: انت عليت فنظرى با عمرو بجد افتكرتك بتلعب بيا
عمرو بحزن: انا لا يمكن العب بيكى بس انا زعلان لانى غضبت ربنا وكلمتك مكنش لازم نتكلم
تقى: ياعم اهو ما احنا هنتجوز يعنى فكها شويه
عمرو: لا يا تقى انا سمحت لنفسى اكلمك المره دى عشان اطمنك بس خلاص انا من بكرا فى ضوابط بينى وبينك عشان ربنا يباركلنا لازم منغضبوش اكتر من كدا.
تقى بلا مبالاه: اه طيب
عمرو: يلا سلام
تقى؛سلام
اغلقت تقى الهاتف وهى سعيده ثم غطت فالنوم
دقت الساعه الثانيه فجرا استيقظت جميله ثم ذهبت الى المرحاض وتوضأت ثم امسكت هاتفها ودقت على علا
علا بنعاس: الرقم المطولب نعسان اروجو الاتصال لاحقا
جميله: لو مصحتيش هزعل على فكره
علا: وانا ميرضانيش زعلك يا جميل
جميله: ايوا يختى سبليلى دا انا عايزه اولع فيكى
علا: ما خلاص يا جوجو قلبك طيب
جميله: لا برضوا اخرتى صلاه العشا عشان الفرح دا ميتكررش تانى ها
علا: خلاص مش هعملها تانى يلا سلام عشان اصلى
جميله: سلام
فتحت جميله السهاره التى يصدر منها ضوء ارجوانى هادئ وقامت برش عطرها المفضل على سجاده الصلاه وبدأت بصلاه القيام التى اعتبرتها فرضا سادسا اذا فاتتها يوم تشعر ان يومها قد فسد تقوم وتسجد وتقرأ بأكثر سوره تحبها بل تعشقها سوره يوسف انتهت من صلاتها ثم امسكت مصحفها وجلست تقرأ آيات الله الحكيم الشئ الوحيد الذى يطمئن قلب الانسان كلمات من الله تعالى تعلم وتطمئن وفيها عبره تعطى اشارات للانسان افضل ذكر انتهت جميله من قراءه وردها القرانى وجددت اذان الفجر يؤذن اخذت تقول وراء المؤذن وبعد ان انتهى اقامت صلاتها.
انتهت جميله من الصلاه ثم عطرت لسانها بأذكار الصباح ثم امسكت مصحفها واخذت تقرأ به حتى جاء نور الصباح.
جميله: الحمدلله كدا الواحد مزاجه يكون معدول
ذهبت الى المطبخ واعددت الفطور ثم ايقظت امها واختها
وهم يتناولون الطعام
تقى: فى موضوع مهم عايزه افاتحكوا فيه
شيماء: اتفضلى يبنتى
تقى: انا متقدملى عريس
جميله بفرحه: الف مليون مبارك
تقى: الله يبارك فيكى
شيماء: طيب وهو ايه احواله
تقى: شغال فشركه بابا الله يرحموا انتى عارفاه يا جميله عمرو
جميله: ايوا دا مدير الشؤون القانونيه فالشركه محترم وخلوق
ذهبت جميله الى الشركه انهت عملها وبعدها ذهبت الى محل جلبت منهم هدايا ولفتها بعلبه كبيره للهدايا ووضعت بخا مبلغ من المال ثم ذهبت الى المشفى وقفت من بعيد وجدت عبد الحميد وام شهد سعداء بجانب ابنتهم الصغيره التى اصبحت بصحه جيده اقتربت من عامله نظافه واعطتها مال ثم قالت لها ان توصل هذه لهم ابتسمت لها عامله النظافه وقالت: حاضر بس اقولهم مين
جميله ببسمه: وسيله الله
ثم تركتها جميله وخرجت من المشفى
عامله النظافه: فى حد سابلك دى يا استاذ
عبد الحميد بإستغراب: مين؟
عامله النظافه: تقوله وسيله الله
تركتهم عامله النظافه
فتحها عبد الحميد وجد بها مصحف وملابس لابنته وايضا مال كثير وورقه فتحها مكتوب بها
انت ربنا بيحبك عشان انت راجل طيب وتستاهل كل خير انت صبرت عالبلاء وربنا اداك نتيجه صبرك يارب بنتك تكون بخير يا عم عبد الحميد كل ما تبقى عايز تشكرنى روح صلى واحمد ربنا عشان هو السبب فكل الخير الى انت فيه ربنا يسعدك انت واسرتك واه صحيح بنتك شهد من الاسبوع الجاى تروح المدرسه ومتقلقش من المصاريف عليا كلها كل شهر هبعتلك مصروف شهد هديه منى ليها انت احسن اب وكفايه عليها طلتك عليها يا راجل يا طيب
عبد الحميد ببسمه والدموع تهطل من عينيه: فعلا الدنيا لسه بخير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علا: خلاص ببوزك دا
جميله بزعل مصطنع: يلا هاتى شيكولاته
علا: اهو عامله حسابى صافى لبن
جميله: حليب يا قشطه يلا عشان نلحق المحاضره
علا: يلا
بعد ساعتين انتهت المحاضره.
جميله: دماغى قربت تروح للنقطه وتشتكى من كم الرغى الى فالمحاضره
علا: حصل والله اهو اخر سنه وخلاص
فتاه: سماره وصلت يا جدعاااااان (على جميله)
علا: سيبك منها
جميله بحزن: لا عادى مبيهمنيش
الفتاه: فى ايه يا سماره مش بتسألى ليه
جميله: مشاغل يلا يا علا
الفتاه: حيلك يا سماره مش من حلاوتك
ذهبت جميله وقلبها يؤلمها من كلام هذه الفتاه ولكن هذا ما تعودت عليه اسم (سماره) الذى يطلقونه عليها فالجامعه.
مرت ثلاثه شهور وجميله مستمره فأعمالها الطيبه فالخفاء ترسل كل يوم مصروف شهد بدون ان يعرف احد وتم عقد قرآن تقى وعمرو واليوم زفاف اختها تقى.
جميله: قمر ما شاء الله بس مش كنتى عملتى فرح اسلامى
تقى: دا يوم فالعمر يا ست الشيخه يلا روحى جهزى نفسك
ذهبوا الى القاعه التى سيتم فيه حفل الزفاف ولكن فوجئوا
ان الفرح منفصل والاناشيد الاسلاميه تملاء المكان
تقى وهى تمسك بيد عمرو: انت غلط فالقاعه؟
عمرو: لا هى دى القاعه بس دى مفاجأه
تقى: انت معقد ليه كدا هو دا الفرح
عمرو: انا هبدأ حياتى برضا ربنا
تقى: ايوا بس دى ليله فالعمر
عمرو: تعالى بس
بدأ الفرح وجميله سعيده جدا كان اجنل فرح اسلامى حتى تقى غيرت رأيها وفرحوا جميعهم والبهجه تملاء المكان خرجت جميله الى الخارج حست براحه دا خلها نظرت الى السماء وحمدت ربها
وبعد ساعات من البهجه والفرح انتها حفل الزفاف وودعوا تقى ثم ذهبت جميله وشيماء الى منزلهم
شيماء: عقبالك يا جوجو
جميله: حبيبتى يا شوشو
انا هدخل انام عايزه حاجه؟
شيماء: عايزه سعادتك يا قمر
ذهبت جميله الى غرفتها واحست بشئ غريب ابدلت ملابسها وامسكت القلم وكتبت شيئا ثم ذهبت الى المرحاض ثم توضأت وبدأت بصلاه القيام هذه المره الاولى التى تقوم بأدات صلاه القيام قبل الساعه الثانيه فجرا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت ساعات قامت علا مفزوعه من فرشتها وجدتها الساعه الثالثه فجرا
علا: جميله مصحتنيش يعنى تلاقيها راحت عليها نومه من الفرح انا هصحيها
رنت عليها مرات كثيره ولم ترد قلقت عليها كثيرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شيماء وهى تدق باب غرفه جميله: جميله تليفونك بيرن جميله انتى صاحيه!
فتحت الباب وجدت نور يشع من الغرفه وخصيصا سجاده الصلاه وجدت بنتها ساجده
شيماء: بتصلى
جلست عده دقائق حتى قلقت عليها فهزت جسدها وجدتها لا تقوم برد فعلا عدلتها على ظهرها وجدت وجهها يشع نورا ابيضت بشرتها والابسامه تنوره وجدت جسدها بارد جدا
شيماء ببكاء: لا يجميله متسبينيش يا حببتى قومى لا حول ولا قوه الا بالله
وقعت من على الكرسى المتحرك وقامت بحضن جثه ابنتها: جميله اصحى انا هنا متسبينيش
وجدت الهاتف يرن
شيماء ببكاء: علاااا جميله ماااتت يعلا
علا بصدمه ببكاء : ايه! انا جايه
ذهبت علا مسرعه الى منزل جميله وجدت شيماء تحضن جميله على ركن الصلاه الخاص بجميله
علا ببكاء: لا حول ولا قوه الا بالله انا لله وانا اليه رجعون
علمت تقى بخبر وفاه اختها انهارت من البكاء وطلبت من ربها ان يسامحها حزن الجميع على وفاه وجميله ومن ضمنهم عم عبد الحميد الذى كان يعلم من الاول انها فاعل الخير علم عندما طلب مواصفات شكلها من موظفه الاستقبال علم انها هى بكاء يملاء المكان على جميله الفتاه التى كانت مثل نسمه الهواء فالحياه لم تؤذى احدا ولكن كانت طيبه احبها الجميع.
وصيه جميله:
اهلى واصحابى وكل الناس الى اعرفهم والى بحبهم وبيحبونى وامى الغاليه واختى العزيزه وصاحبتى ورفيقه دربى علا عايزه اقلكوا انى مبسوطه اوى دلوقتى وانتوا متزعلوش لانى فمكان احسن انا روحت للخلقنى اتمنى انو الخير يكون فالخفاء وانو ورثى يفضل فعمل الخير انا متنازله عن حقى فالشركه وعن ورثى لامى واختى بس افضلوا اعملوا خير بيه (ذكرت الاناس التى كانت تساعدهم) ومش دول بس اى حد محتاج ساعدوه تأكدوا انى هكون سعيده وانتوا بتسعدوا الناس انا سامحت كل الى أذانى فالكلام انا مش بحب انام وانا زعلانه من حد ما بالكوا انى نمت ومش هصحى تانى مسمحاكوا كلكوا يا تقى خلى بالك من ماما اوعى تزعليها وعيشى معاها فالشقه انتى وجوزك واملى عليها البيت عيال واحكيلهم عنى بحبكوا كلكم.
فتاه بالاخلاق تجملت
انتهت قصه جميله الفتاه التى كانت سعادتها هى سعاده الناس التى لم تؤذى احدا ابدا جميله علمتنا ان الانسان ليس بالشكل الانسان بالقلب وعلمتنا ان لا نؤذى مشاعر الاخرين وأن ننشر جبر الخاطر لأنه صدقه الكلمه الطيبه صدقه وأخيرا لا تيأس من رحمه الله
❞ وعلى النقيض فيه النوع الثاني البنات الـ(Low Maintenance)، البنات المسحولة، اللي مش طالبة حاجة خالص، اللي راضية بأي حاجة وساكتة وخلاص، البنات اللي مش عارفة هي تستاهل إيه ولو عارفه مابتطلبش. دول طبعا بيعيشوا يدوروا على الحب بفطرتهم الطيبة وطبيعتهم البسيطة فيقعوا في الناس الغلط في الوقت الغلط ويحبوهم بطريقة غلط، يقوموا يتكوا على دماغهم ويتصدموا فيهم ويتبهدلوا ويعيطوا ويسهروا الليالي ياكلوا شوكولاتة وبعدها يتسندوا على نفسهم وعلى بعض ويبقوا بنات جميلة وقوية ويغيروا حياتهم ويلهموا كل اللي حواليهم، يكتبوا كتب ويطلعوا في التليفزيون ويلقوا العالم ويفنوا حياتهم في إغاثة الأطفال في المجاعات وياخدوا نوبل ويدخلوا التاريخ.. وفي الآخر هيكبروا ويعجزوا ويموتوا وهما سعداء.. ❝ ⏤سها الفقي
❞ وعلى النقيض فيه النوع الثاني البنات الـ(Low Maintenance)، البنات المسحولة، اللي مش طالبة حاجة خالص، اللي راضية بأي حاجة وساكتة وخلاص، البنات اللي مش عارفة هي تستاهل إيه ولو عارفه مابتطلبش. دول طبعا بيعيشوا يدوروا على الحب بفطرتهم الطيبة وطبيعتهم البسيطة فيقعوا في الناس الغلط في الوقت الغلط ويحبوهم بطريقة غلط، يقوموا يتكوا على دماغهم ويتصدموا فيهم ويتبهدلوا ويعيطوا ويسهروا الليالي ياكلوا شوكولاتة وبعدها يتسندوا على نفسهم وعلى بعض ويبقوا بنات جميلة وقوية ويغيروا حياتهم ويلهموا كل اللي حواليهم، يكتبوا كتب ويطلعوا في التليفزيون ويلقوا العالم ويفنوا حياتهم في إغاثة الأطفال في المجاعات وياخدوا نوبل ويدخلوا التاريخ. وفي الآخر هيكبروا ويعجزوا ويموتوا وهما سعداء. ❝
❞ البـــــــــــــــــــــارت الخامــــــــــــــــــــــــــــــــٍس
بعد مرور ثلاث ايام
نروح عند الشرطه داهموا المقر وفتشوه
الضابط يكلم نفسه : ما في شيء في المقر شكلهم شردوا (هربوا)
جاء العسكري ضرب برجله : فندم فتشنا كل المقر ما في شيء
الضابط قبض على يده من القهر هذه ثالث مره واحنا نهجم وما نلاقيهم لف على العساكر : تحركوا يا الله
رجعوا الى المركز
عند العصابة سلمان وسالم وصلوا كندا ومعهم سلوى مغطين عيونها ولابسه العباية ويمشوها معهم كأنها عمياء .... كان السواق الخاص بسلمان منتظر له عند المطار وصل سلمان السيارة ودخل سلوى السيارة وبجانبها سالم وتحرك الى قصر سلمان اللي اخذه بالحرام
وصل سلمان القصر نادى الشغالة تنزل سلوى من السيارة وتدخلها غرفتها اللي اختار سلمان لها
واخذ سلمان طريقة الى غرفته فتح درج الدولاب يتأكد ان بصائر القصر موجودين شافهم سلمان ارتخاء على السرير : الحمد لله
تمدد على السرير وسرح بـ افكاره كيف ملك هذا القصر لما كان مع صاحبه مسعد وهذا مسعد كان من طبقة غنيه يعني ابوه غني ومسعد الولد المدلل والوحيد لـ ابوه
كان سلمان يبطن الحقد والحسد ويظهر الود والحب في يوم وقع حادث لا ابو مسعد وام مسعد كانوا مروحين من العمرة مسعد حزن على موت اهله لكن وقعت له وراثة كبيره من امه وابوه بحكم ان ابوه كان كثير سفر وتنقل
مسعد بحزن : الله يرحمكم
سلمان يمثل الحزن : انمين الله يصبرك يا اخي
مسعد : ذلحين يا سلمان كيف افعل بالوراثة
سلمان : كيف وش تفعل سجلها بـ اسمك
مسعد : والقصر اللي في كنده ؟
سلمان يغلي حقد وحسد : ايضا سجله بـ اسمك
مسعد يقوم يشغل سيارته : عبقري استأذنك بروح البيت ارتاح
سلمان بتفكير : الله معك
بعد ثلاث ايام من موت والداي مسعد عزمة سلمان للكافية *** عشان نفسية مسعد تتعدل ويروق
سلمان قبل ما يجي مسعد : سالم اسمع جهز العصير في اقلاص وحطه على الطاولة
سالم صب العصير ووضعه في الطاولة
سلمان عشان سالم ما يمسك عليه : سالم روح للبقالة وجيب لي علبة شقاره
سالم : تمام .... خرج سالم سلمان بسرعة خرج علبة السم رش منه في قلص مخصص لمسعد
مسعد اتصل لسلمان : الو
سلمان : هلا بالغالي
مسعد : وينك انا عند الكافي
سلمان يشوف رقم الكافية : انا في غرفة ***
مسعد : طيب
سلمان : لحظة جبت معك الاوراق عشان اوديهم للمأمون
مسعد شاف الاوراق بيده : ايوه
وصل مسعد الكافية سلم على سلمان واخذ سلمان الاوراق
سلمان يعطيه العصير اللي وضع فيه السم : خذ روق
مسعد يأخذه : تسلم يا اخي وربي جمائلك ما تنوصف
واخذ القلص الثاني اللي ما فيه سم واعطى سالم
سلمان يرشف من العصير : تسلم يا اخي الصديق وقت الضيق
مسعد شرب العصير وبدأ يتكلم مع سلمان فجاءه مسعد يكح دم : كح كح سلمان كح كح شوف وش فيني
سلمان : صاحبي مسعد لا تروح مني
مسعد غاب عن الوعي
سلمان وقف وشاف سالم خائف على مسعد
سلمان هزر سالم وبين اسنانه يهمس : اصصه ولا كلمة خليه هنا يعفن يموت حسك عينك تكلم احد خليك اعمى اعجم ولا والله لا افعل فيك مثله
سالم والخوف بان من عيونه هز راسه بموافقه
سلمان : الان خذه للسيارة ووديه لمكان ما في احد ودفنه تمام واللي يسألك وش فيه لما تخرج من الكافية قلهم فيه ربو يجي له لما يدوخ مفهوم
سالم ولا كلمه اقدر يخرجها كان يتكلم بإشارات من الصدمة
عاد من سرحانه سلمان همس : الله يرحمك يا مسعد كم كنت طيب ومسكين )
اخذت الشغالة سلوى وطلعتها دخلتها غرفتها وفتح عيونها سلوى : فين اني ومن انتي
الشغالة: انتي هنا في قصر بابا شيخ سلمان وانا هنا الشغالة هنا
سلوى ابتسمت بسخريه شيخ وخاطف بنات الناس : تمام
الشغالة : ماما شو اسمك انتي ؟
سلوى ماما في عينك : اولا اني اسمي سلوى وثاني بطلي تقول لي ماما مفهوم
الشغالة : حازر ماما
سلوى عصبت : وعليها
الشغالة : ماما اقصد ماما سلوى اني هنا في خزمتك محتاجه مساعده اضغطي على الجرس
سلوى بيأس : تمام
اخذت نفسها الشغالة وخرجت ... سلوى وقفت تتأمل الغرفة وتناسقها كانت بالطراز الغربي فتحت البلكونة وقفت تتأمل كندا والناس فيها والريح يلعب بشعرها الناعم نزلت دموعها على اللي يحصل فيها وش ذنبها ليش يخطفها ووش قصة طلال معه اسأله كثيره تدور في راس سلوى تنهدت بحزن دخلت وغلقت البلكونة وتمددت في السرير ونامت
عند يسرى اليوم كان ليله الحناء ليسرى كانت عند كوافير هي وامها وبنت عمها خلصت المكوفره من يسرى كانت تجننن مكياج خفيف عليها وناعم والبرقع الذهبي الامارتي يغطي نص وجهها زادها جمال وعيونها السحريه وشعرها مسدول من وراءها عليها خصلات عند جبتها والزنة(الفستان ) الاخضراء المطرز باللون الذهبي كانت قمة في الجمال والرزانه والهدوء

ام يسرى : بسم الله عليش يا بنتي بسم الله ... وبدت تقرأ عليها .. يسرى بابتسامه باست يد امها : الله لا يحرمني منش
ام يسرى : الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين ...
وجدان بنت عم يسرى : وش ذي الحلاوه وش ذي الاناقة يا حظ صادق فش
يسرى انحرجت : وجدان
وجدان ضحكت : المصورة منتظره لش اول ما تجي عتفعلش جلسه تصوير
يسرى : ان شاء الله
ام يسرى : يالله يامه ابوش جاء بيوصلنا للبيت قبل المعازيم يوصلوا
ام يسرى ويسرى ووجدان خرجوا شافوا ابو يسرى منتظر لهم بالسيارة وصلهم للبيت وصلت يسرى والزغاريد ملت البيت كان في البيت خالاتها وعماتها وجدتها والكل بيبارك لها الف مبروووك .. الله يعدش ... ماشاء الله ربي يحميش ... مبارك ياقلبي وووووو
يسرى بدات المصورة تصورها بحركات انيقة وبدات زفتها والبيت ملان معازيم .. يسرى تسال وجدان : اهل صادق جو
وجدان بغمزة : ايه
يسرى توترت
وشويه دخلوا لعندها شلتها هناء اول مادخلت زغردت : وللللللللللللللللللللللللللييييييييييي
بشرى : وحقششش يا يسرى
والبنات يرددوا بعدها : حقششششششششششششششششششش
بشرى: حقشش صادق حقش
البنات : حقششششششششششششششش
هناء : لمن لمن يا يسرى هذا الجمال
البنات : قالوا لي صادق سيدا الرجال
وضحكوا والبنات وبدوا يباركوا لها الله يسعدش ... الف مبرووك
يسرى انحرجت من زفتهم وردت باابتسامه : الله يبارك فيكن كلكن وعقبالكن يارب
البنات بصوت واحد : امييييييييييييييييييييييييييييييييييييين .. وضحكوا وبدوا يفلوها ويضحكوا معاها
بشرى : بنات فين ليلى قالت بتحضر العرس ومدري ايش
يسرى : مسكينه البنت ابوها حصل له حادث والان هم بالمستشفى من قبل امس بيسوا له عمليه
البنات : الله يشفيه . امين يارب
جاءت ام يسرى : يسرى يمه هيا الان تبدا زفت
يسرى مغصتها بطنها من التوتر
وبدوا البنات يشجعوها هيا وقفوها ووقفوا قدامها والمصورة توثق اللحظات بصور وقت الزفة وبدات المغنية تدي الاغنية
الفنانة : نبدا نزف احلى حروية يالله يبنات نشتي زفه تستاهلها يسرى . وزغردت : وللللللللييييييييي
البنات بيصفقوا وللللللليييييييي عاشوا
ومشي الوقت والبنات فالينها زفات وضحكات ويسرى نست التوتر بفضل صحباتها
نروح عند طلال كان جالس بالغرفة بيراسل منى . منى تحس بمشاعر تجذبها لسهى ما دريت هل مشاعر حب ام اطمئنان
ولا عشق معقول عشق اصحي يا منى مستحيل تعشقي بنت وععع بعدت الافكار من راسها
طلال : منى حبيبي الساعه الان 5 العصر تعالي لكافيه ****
منى بتفكير الساعه 5 بدري بنزل اقول لعمتي اني بروح السوبر اشتري اشياء ناقصه في المطبخ واللاقيها : سهى انتي اهلش كذا يرضوا لش تروحي اي مكان
طلال بكل ثقه : ايوه ثقه
منى جرحها غرورها سكتت
طلال : هيا يا مناتي اشتي اشوفش
منى : تمام نص ساعه واكون عندش
طلال قفز من الفرحة واخيرا : اخيرا يا منى اشوفش
منى : بروح اشوف عمتي واتجهز واجيش
طلال : منتظرلش يا روحي
قفلت منى الجوال وسرحت شعرها وغسلت وجهها وحطت لها كريم وشويه مرطب شفايف ومسكره واخذت عبايتها ونزلت عند عمتها : عمه بروح السوبر ماركت في اشياء ناقصه للمطبخ
جميلة استغربت منها : كيف لش اليوم
منى : اشتي اسوي شي في المطبخ ادخل ما اشوف شي
جميلة : تمام بس خذي معش سماح (بنت جميله )
منى تلعثمت اذا جت سماح بتفضحني : ما في داعي يا عمة اخذ معي اطفال بروح بسرعه وارجع
جميلة بشك لكن بعدت الشك من راسها : تمام انتبهي تتاخري
منى ما صدقت ان عمتها وافقت لبست العباية بسرعه وخرجت وقفت تكسي وقالت له عن الشارع وصلت عند الكافية دخلت تقلب عيونها يمكن تشوف بنت لحالها
طلال كان جالس منتظر لها اول ما شاف واحده تدور بعيونها وكانها تدور على احد فز قرب لعندها : لوسمحتي تدوري على احد
منى بعفويه : ايوه عندي صاحبتي ما حصلتها
طلال ابتسم على صوتها وعفويتها : طيب خلينا نجلس مع بعض لين تجي
منى بعصبيه : ما اجلس مع رجال وخرجت
طلال كبرت بعينه وبنفس الوقت بسخريه منها لحقها : لو سمحتي خذي هذا رقمي نتواصل مع بعض (مد يده بالرقم )
منى شافت الرقم كانت بتاخذها لكن تداركت الوضع واستحقرته بنظره
طلال بهدوء وجاذبيه : خذيه مارح تندمين
منى ترددت اخذته يمكن ينفعها
عصبت منى من تأخير سهى اخذت تكسي وراحت السوبر ورجعت البيت
جميله : ليش التأخير
منى بهدوء : زحمة عند الكاشير تعرفي ايام عيد
جميلة سكتت دخلت منى الاغراض وطلعت تكلم سهى : الووو
سهى فتحت : هلا
منى : يابرودتش قلتي بتلاقيني في الكافية وينش انتظرتش ولا حصلتش
سهى تاكدت ان منى هي البنت اللي مكنها الرقم : يوه حبيبتي ما اقدرت اجي ونسيت افعلش رساله اني ما عاد بحضر
منى : اخر مره اصدقش
سهى : تسخي عليا
منى انحرجت انهي سخت على سهى : خلاص اخر مره
سهى : رسلت فيس بوسه
منى غلقت الجوال واخذت الرقم اللي اخذته من الشاب اللي شافته عند الكافية وترددت اراسلها اتصله لا يا منى انتي ماتربيتي على هذه الاشياء وانك راعيت عيال ... اخذت الرقم ورمته داخل الدرج واخذت نفسها ونزلت للمطبخ ترتب الاغراض
عند طلال سكر النت وانتظر اتصالها ما اتصلت بين نفسه: اتوقع انهي تتصل اول ما توصل البيت لكن شكلها بنت ناس
... ابتسم بسخريه من افكاره : بنت ناس بنات الناس مايراسلوا احد رمى الجوال ونام
عند ام طلال كانت معذبه نفسها حالتها زادت ما عاد تاكل ولا تشرب من لما خطفوا بنتها : حسبي الله عليك يا طلال حسبي الله اختك انخطفت وانت جالس بغرفتك ما كان الموضوع موضوعك ولا العرض عرضك
سميره وهي تركب لما المغذية : الله يهدي يمه بروح اني ادور على اختي
ام طلال بيأس ماعاد في امل غير هذا لكن خافت : لا يمه اخاف يا بنتي يخطفوش بعد اختش
سميره خافت وقبل ما تتكلم دق الباب
ام طلال فزت : روحي شوفي يمكن اختش
سميره من خلف الباب : مين
الرجال : يا ام طلال الايجار يا ام طلال قد مر اسبوعين ما دفعتوا الايجار منتم قادرين اخرجوا من بيتي
سميره : ياعم زيدنا مهله ما عندنا فلوس نسدد
الرجال عصب : وش دخلني انا اخرجووا من بيتي منتوا قادرين اخرجوا جالسين بدون ماتدفعوا يالله بسرعه اخرجوا من بيتي وبعدين انا ما اسكن ناس بناتهم يروحوا بعد شباب بالسيارات في بيتي
رجال الحاره اجتمعوا يهدوء : استهدي بالله يا ابو مروان وانتوا ايوه اخرجوا من حارتنا بالمره انتوا ناس بلا اصل ولا شرف
ابو مروان : اسمعي يا ام طلال بكره المفتاح في يدي وفضوا بيتي من قذارتكم ناس مسوين نفسهم شريفين وهم تحت المدني الف جني
سميره بصوت خالطه الدموع : اسفين يا عمي ابو مروان اسفين يا اصحاب الحارة بكره ان شاء الله المفاتيح عندك يا عمي
دخلت سميره عند امها ام طلال : خير يا بنتي وش الصياح هذا
سميره بحزن تذكرت الكلمات اللي سمعتها من اصحاب الحارة ما كلمت امها عشان ما يزيد مرضها : ابو مروان يشتي نسلم مفاتيح البيت
ام طلال : وانتي اش قولتي له
سميره : حاولة عليه عصب وجمع اصحاب الحارة كلهم بصياحه قلت له تمام بكره المفاتيح عندك
ام طلال تنهدت
سلمى : ياماما فين سلوى اين ياماما نلوح ونحرد من البيت ثلوى تجي تذور علينا ماتحثلنا
ام طلال بحزن من كلام بنتها : الا بنحصل اختش وترجع معانا
سميره قامت ترتب وتخرج الملابس والاغراض سميرة تسال امها : يمه فين نروح
ام طلال بتفكير : مدري نادي اخوش المقطوع الله يقطعه
سميره طلعت لغرفة اخوها دقت الباب طلال : همم
سميره : امي تشتي تحاكيك
طلال مارد قام شاف الساعه 7 العشاء الوقت يمشي بسرعه لبس ونزل شاف الاغراض خارج والبيت معفوس : اش في ليش الاغراض هنا
ام طلال : ابو مروان جاء يشتي مفتاح بيته بكره
طلال : وكيف رضيتوا بكره
ام طلال : روح دور لنا دكان صغير نسكن فيه اني وخواتك
طلال بغرور : انا اسكن بدكان
ام طلال: روح استأجر لنا فين يعني بتسكن تعيش في الشوارع
طلال اخذ نفسه وخرج راح للشرطة دخل : السلام عليكم فندم
الفندم : وعليكم السلام
طلال : لقيتوا القبض على العصابة اللي اختطفت اختي
الفندم : انت طلال رحنا لمقرهم لكن للآسف ما حصلناهم عممنا على المطارات باسم الشخص اللي بلغتنا عنه ما حصلوا نفس اسم هذا الشخص
طلال بياس : شكرا لجهودكم
خرج يفكر بـ اخته كيف بيلاقيها وكيف يكلم الناس ما يقولوا عنه اخته راحت مع حبيبها هربت معاه ما بيصدقوا ان اخت طلال انخطفت اكيد بيقولوا انه هربت تافف بغضب وضيق : ليش كل هذه المصايب فوق راسي ليش
كان يمشي في الحارة سمع همس واحد من شباب الحارة يهمس لصاحبة : هذا اللي اخته سارت مع شلة شباب في سيارتهم
صاحبة : اووه كيف يخل خواته يخرجوا اصلن هولاء الناس ما عندهم شر
طلال سمعهم مقدر يمسك نفسه ارتفع ضغطه اسرع ومسك بياقة الشاب واعطاه لكمات لما الدم خرج من انفه واسرع لشاب الثاني واعطاه بكس في بطنه لما انسحبوا وهربوا من طلال
اخذ نفس وراح يدور على دكان عشان يعيش امه وخواته فيه رجع للبيت شاف امه تبكي تضايق من بكاها الدائم عصب : خلاااااااص خلاااااص بكى كل يوم اشوفش تبكي اديتي لي النكد
ام طلال بشهقات : كيف ما ابكي واني مش عارفه فين بنتي
طلال : بنتش هذه اللي تقولي عنها تشوفيها مع حبيبها مستمتعة من محافظه لمحافظه ومن دوله لدولة وانتي هنا تبكي عليها
ام طلال سكتته : اصصصصصصص اصصصصصصصصه الله يقطع لسانك بناتي مربين احس تربيه احسن منك يا عاق يا عاصي يا ... واغمي عليها
سميره اسرعت لعندها : يمه يمه اصحي
شافت لعند طلال كان جالس ببروده ولا كان هذه اللي دوخت امه : طلال الحق نوصل امي المستشفى
طلال قام بتافف : اففف من العجائز هولاء ساقها بالكرسي للخارج ... لبست سميره العباية واخذت اختها سلمى غلقت الابواب ولحقت بطلال
وقف طلال التاكسي ووصلهم للمستشفى دخلوها الطوارئ وكشفوا عليها
الدكتور بيكلم طلال وسميره :امكم فيها انهيار عصبي وضغطها مش تمام حاولوا تنتبهوا لها ماتزعلوها ... كتب العلاج في ورقه ومكن طلال
طلال : شكرا دكتور
الدكتور : العفو واجبي
دخلت سميره عند امها كانت مركبه المغذية ونائمه كان تحت عيونها اسود ووجهها تعبان من الحزن والهلاك ..
نزلت سميره دموعها بحرقه على ايامهم الصعبة والظروف اللي بيمروا فيها وكلام الناس تمتمت : الحمد لله
سلمى : ثميره ماما اث فيها
سميرة تمسح دموعها : ماما تعبانة ادعي لها يا سلمى قولي يا رب عافي ماما
سلمى رفعت يدها الصغيرة : يا رب اثفي ماما
سميره ابتمست على طفولتها قامت توضت وفرشت السجادة وصلت كملت اخذت المصحف وبدات تقرأ
عند طلال اتصل لعامر يجي للمستشفى****
في مكان اخر من المستشفى كان ابو عبدالله بقسم الرقود وام عبدالله تجهز التقارير عشان يسوا العملية للكسر
ام عبدالله : الحمد لله يا ابو عبدالله كل شي جاهز الفلوس دفعناها باقي بس تدخل تسوي العملية
ابو عبدالله : الحمد لله ومتى بسويها ضبحت من المستشفى والفراش هذا
ام عبدالله : الدكتور المختص بالعملية بيجي للمستشفى الساعة 9 ونص يسوها لك
ابو عبدالله : تمام
ام عبدالله شافت لعند ليلى : يمه روحي اشتري عشاء عشان ابوش يتعشاء
ليلى قامت نزلت البرقع : طيب
خرجت كانت تمشي بخطوات سريعة ما ركزت من كان قدامها تصادمت فيها طاحت للارض
عامر : اسف اختي
ليلى : لك وجع ما تشوف قدامك
عامر : انتي شوفي قدامش يا تونة
ليلى فتحت عيونها : اني تونة لك تونه ترفسك يا وقح يغلط ويتفلسف
عامر ناظرها ومارد واصل مشيه للطوارئ
ليلى : ناس ما تستحي يخخ من الرجال هولاء .. خرجت تشتري عشاء ورجعت
عامر وصل عند طلال
طلال : فينك تاخرت
عامر تذكر البنت اللي تصادم معاها : تصايحت مع بنت ملسونه
طلال ما اهتم : اسمعني اشتي تروح للبيت _واعطاه المفاتيح _وتأخذ الاغراض وتوصلهم للدكان اللي بالحارة الثانية وهذا مفتاح الدكان
عامر : ليش اش في
طلال : نقلنا دكان صاحب البيت خرجنا المهم ركز اش قلت لك
عامر اخذ المفاتيح : تمام
خلونا مع الاحداث :
*وش بيصير مع اهل طلال ونقلهم للمكان ثاني
* ماذا بيحصل لسلوى في كندا وما علاقة عبدالله معاها
* عامر وليلى ماذا سيحدث معهم
* وماذا عن طلال ومنى
* وهل ستدوم فرحة يسرى وصادق ام هناك منغصات
احداث مثيره انتظرونا في البارت القادم . ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
الضابط يكلم نفسه : ما في شيء في المقر شكلهم شردوا (هربوا)
جاء العسكري ضرب برجله : فندم فتشنا كل المقر ما في شيء
الضابط قبض على يده من القهر هذه ثالث مره واحنا نهجم وما نلاقيهم لف على العساكر : تحركوا يا الله
رجعوا الى المركز
عند العصابة سلمان وسالم وصلوا كندا ومعهم سلوى مغطين عيونها ولابسه العباية ويمشوها معهم كأنها عمياء .. كان السواق الخاص بسلمان منتظر له عند المطار وصل سلمان السيارة ودخل سلوى السيارة وبجانبها سالم وتحرك الى قصر سلمان اللي اخذه بالحرام
وصل سلمان القصر نادى الشغالة تنزل سلوى من السيارة وتدخلها غرفتها اللي اختار سلمان لها
واخذ سلمان طريقة الى غرفته فتح درج الدولاب يتأكد ان بصائر القصر موجودين شافهم سلمان ارتخاء على السرير : الحمد لله
تمدد على السرير وسرح بـ افكاره كيف ملك هذا القصر لما كان مع صاحبه مسعد وهذا مسعد كان من طبقة غنيه يعني ابوه غني ومسعد الولد المدلل والوحيد لـ ابوه
كان سلمان يبطن الحقد والحسد ويظهر الود والحب في يوم وقع حادث لا ابو مسعد وام مسعد كانوا مروحين من العمرة مسعد حزن على موت اهله لكن وقعت له وراثة كبيره من امه وابوه بحكم ان ابوه كان كثير سفر وتنقل
مسعد بحزن : الله يرحمكم
سلمان يمثل الحزن : انمين الله يصبرك يا اخي
مسعد : ذلحين يا سلمان كيف افعل بالوراثة
سلمان : كيف وش تفعل سجلها بـ اسمك
مسعد : والقصر اللي في كنده ؟
سلمان يغلي حقد وحسد : ايضا سجله بـ اسمك
مسعد يقوم يشغل سيارته : عبقري استأذنك بروح البيت ارتاح
سلمان بتفكير : الله معك
بعد ثلاث ايام من موت والداي مسعد عزمة سلمان للكافية ** عشان نفسية مسعد تتعدل ويروق
سلمان قبل ما يجي مسعد : سالم اسمع جهز العصير في اقلاص وحطه على الطاولة
سالم صب العصير ووضعه في الطاولة
سلمان عشان سالم ما يمسك عليه : سالم روح للبقالة وجيب لي علبة شقاره
سالم : تمام .. خرج سالم سلمان بسرعة خرج علبة السم رش منه في قلص مخصص لمسعد
مسعد اتصل لسلمان : الو
سلمان : هلا بالغالي
مسعد : وينك انا عند الكافي
سلمان يشوف رقم الكافية : انا في غرفة **
مسعد : طيب
سلمان : لحظة جبت معك الاوراق عشان اوديهم للمأمون
مسعد شاف الاوراق بيده : ايوه
وصل مسعد الكافية سلم على سلمان واخذ سلمان الاوراق
سلمان يعطيه العصير اللي وضع فيه السم : خذ روق
مسعد يأخذه : تسلم يا اخي وربي جمائلك ما تنوصف
واخذ القلص الثاني اللي ما فيه سم واعطى سالم
سلمان يرشف من العصير : تسلم يا اخي الصديق وقت الضيق
مسعد شرب العصير وبدأ يتكلم مع سلمان فجاءه مسعد يكح دم : كح كح سلمان كح كح شوف وش فيني
سلمان : صاحبي مسعد لا تروح مني
مسعد غاب عن الوعي
سلمان وقف وشاف سالم خائف على مسعد
سلمان هزر سالم وبين اسنانه يهمس : اصصه ولا كلمة خليه هنا يعفن يموت حسك عينك تكلم احد خليك اعمى اعجم ولا والله لا افعل فيك مثله
سالم والخوف بان من عيونه هز راسه بموافقه
سلمان : الان خذه للسيارة ووديه لمكان ما في احد ودفنه تمام واللي يسألك وش فيه لما تخرج من الكافية قلهم فيه ربو يجي له لما يدوخ مفهوم
سالم ولا كلمه اقدر يخرجها كان يتكلم بإشارات من الصدمة
عاد من سرحانه سلمان همس : الله يرحمك يا مسعد كم كنت طيب ومسكين )
الشغالة: انتي هنا في قصر بابا شيخ سلمان وانا هنا الشغالة هنا
سلوى ابتسمت بسخريه شيخ وخاطف بنات الناس : تمام
الشغالة : ماما شو اسمك انتي ؟
سلوى ماما في عينك : اولا اني اسمي سلوى وثاني بطلي تقول لي ماما مفهوم
الشغالة : حازر ماما
سلوى عصبت : وعليها
الشغالة : ماما اقصد ماما سلوى اني هنا في خزمتك محتاجه مساعده اضغطي على الجرس
سلوى بيأس : تمام
اخذت نفسها الشغالة وخرجت .. سلوى وقفت تتأمل الغرفة وتناسقها كانت بالطراز الغربي فتحت البلكونة وقفت تتأمل كندا والناس فيها والريح يلعب بشعرها الناعم نزلت دموعها على اللي يحصل فيها وش ذنبها ليش يخطفها ووش قصة طلال معه اسأله كثيره تدور في راس سلوى تنهدت بحزن دخلت وغلقت البلكونة وتمددت في السرير ونامت
عند يسرى اليوم كان ليله الحناء ليسرى كانت عند كوافير هي وامها وبنت عمها خلصت المكوفره من يسرى كانت تجننن مكياج خفيف عليها وناعم والبرقع الذهبي الامارتي يغطي نص وجهها زادها جمال وعيونها السحريه وشعرها مسدول من وراءها عليها خصلات عند جبتها والزنة(الفستان ) الاخضراء المطرز باللون الذهبي كانت قمة في الجمال والرزانه والهدوء

ام يسرى : بسم الله عليش يا بنتي بسم الله .. وبدت تقرأ عليها . يسرى بابتسامه باست يد امها : الله لا يحرمني منش
ام يسرى : الله يسعدش يابنتي
يسرى : امين ..
وجدان بنت عم يسرى : وش ذي الحلاوه وش ذي الاناقة يا حظ صادق فش
يسرى انحرجت : وجدان
وجدان ضحكت : المصورة منتظره لش اول ما تجي عتفعلش جلسه تصوير
يسرى : ان شاء الله
ام يسرى : يالله يامه ابوش جاء بيوصلنا للبيت قبل المعازيم يوصلوا
ام يسرى ويسرى ووجدان خرجوا شافوا ابو يسرى منتظر لهم بالسيارة وصلهم للبيت وصلت يسرى والزغاريد ملت البيت كان في البيت خالاتها وعماتها وجدتها والكل بيبارك لها الف مبروووك . الله يعدش .. ماشاء الله ربي يحميش .. مبارك ياقلبي وووووو
يسرى بدات المصورة تصورها بحركات انيقة وبدات زفتها والبيت ملان معازيم . يسرى تسال وجدان : اهل صادق جو
وجدان بغمزة : ايه
يسرى توترت
وشويه دخلوا لعندها شلتها هناء اول مادخلت زغردت : وللللللللللللللللللللللللللييييييييييي
بشرى : وحقششش يا يسرى
والبنات يرددوا بعدها : حقششششششششششششششششششش
بشرى: حقشش صادق حقش
البنات : حقششششششششششششششش
هناء : لمن لمن يا يسرى هذا الجمال
البنات : قالوا لي صادق سيدا الرجال
وضحكوا والبنات وبدوا يباركوا لها الله يسعدش .. الف مبرووك
يسرى انحرجت من زفتهم وردت باابتسامه : الله يبارك فيكن كلكن وعقبالكن يارب
منى بتفكير الساعه 5 بدري بنزل اقول لعمتي اني بروح السوبر اشتري اشياء ناقصه في المطبخ واللاقيها : سهى انتي اهلش كذا يرضوا لش تروحي اي مكان
طلال بكل ثقه : ايوه ثقه
منى جرحها غرورها سكتت
طلال : هيا يا مناتي اشتي اشوفش
منى : تمام نص ساعه واكون عندش
طلال قفز من الفرحة واخيرا : اخيرا يا منى اشوفش
منى : بروح اشوف عمتي واتجهز واجيش
طلال : منتظرلش يا روحي
قفلت منى الجوال وسرحت شعرها وغسلت وجهها وحطت لها كريم وشويه مرطب شفايف ومسكره واخذت عبايتها ونزلت عند عمتها : عمه بروح السوبر ماركت في اشياء ناقصه للمطبخ
جميلة استغربت منها : كيف لش اليوم
منى : اشتي اسوي شي في المطبخ ادخل ما اشوف شي
جميلة : تمام بس خذي معش سماح (بنت جميله )
منى تلعثمت اذا جت سماح بتفضحني : ما في داعي يا عمة اخذ معي اطفال بروح بسرعه وارجع
جميلة بشك لكن بعدت الشك من راسها : تمام انتبهي تتاخري
منى ما صدقت ان عمتها وافقت لبست العباية بسرعه وخرجت وقفت تكسي وقالت له عن الشارع وصلت عند الكافية دخلت تقلب عيونها يمكن تشوف بنت لحالها
طلال كان جالس منتظر لها اول ما شاف واحده تدور بعيونها وكانها تدور على احد فز قرب لعندها : لوسمحتي تدوري على احد
منى بعفويه : ايوه عندي صاحبتي ما حصلتها
طلال ابتسم على صوتها وعفويتها : طيب خلينا نجلس مع بعض لين تجي
منى بعصبيه : ما اجلس مع رجال وخرجت
طلال كبرت بعينه وبنفس الوقت بسخريه منها لحقها : لو سمحتي خذي هذا رقمي نتواصل مع بعض (مد يده بالرقم )
منى شافت الرقم كانت بتاخذها لكن تداركت الوضع واستحقرته بنظره
طلال بهدوء وجاذبيه : خذيه مارح تندمين
منى ترددت اخذته يمكن ينفعها
عصبت منى من تأخير سهى اخذت تكسي وراحت السوبر ورجعت البيت
جميله : ليش التأخير
منى بهدوء : زحمة عند الكاشير تعرفي ايام عيد
جميلة سكتت دخلت منى الاغراض وطلعت تكلم سهى : الووو
سهى فتحت : هلا
منى : يابرودتش قلتي بتلاقيني في الكافية وينش انتظرتش ولا حصلتش
سهى تاكدت ان منى هي البنت اللي مكنها الرقم : يوه حبيبتي ما اقدرت اجي ونسيت افعلش رساله اني ما عاد بحضر
منى : اخر مره اصدقش
سهى : تسخي عليا
منى انحرجت انهي سخت على سهى : خلاص اخر مره
سهى : رسلت فيس بوسه
منى غلقت الجوال واخذت الرقم اللي اخذته من الشاب اللي شافته عند الكافية وترددت اراسلها اتصله لا يا منى انتي ماتربيتي على هذه الاشياء وانك راعيت عيال .. اخذت الرقم ورمته داخل الدرج واخذت نفسها ونزلت للمطبخ ترتب الاغراض
عند طلال سكر النت وانتظر اتصالها ما اتصلت بين نفسه: اتوقع انهي تتصل اول ما توصل البيت لكن شكلها بنت ناس
.. ابتسم بسخريه من افكاره : بنت ناس بنات الناس مايراسلوا احد رمى الجوال ونام
عند ام طلال كانت معذبه نفسها حالتها زادت ما عاد تاكل ولا تشرب من لما خطفوا بنتها : حسبي الله عليك يا طلال حسبي الله اختك انخطفت وانت جالس بغرفتك ما كان الموضوع موضوعك ولا العرض عرضك
سميره وهي تركب لما المغذية : الله يهدي يمه بروح اني ادور على اختي
ام طلال بيأس ماعاد في امل غير هذا لكن خافت : لا يمه اخاف يا بنتي يخطفوش بعد اختش
سميره خافت وقبل ما تتكلم دق الباب
ام طلال فزت : روحي شوفي يمكن اختش
سميره من خلف الباب : مين
الرجال : يا ام طلال الايجار يا ام طلال قد مر اسبوعين ما دفعتوا الايجار منتم قادرين اخرجوا من بيتي
سميره : ياعم زيدنا مهله ما عندنا فلوس نسدد
الرجال عصب : وش دخلني انا اخرجووا من بيتي منتوا قادرين اخرجوا جالسين بدون ماتدفعوا يالله بسرعه اخرجوا من بيتي وبعدين انا ما اسكن ناس بناتهم يروحوا بعد شباب بالسيارات في بيتي
رجال الحاره اجتمعوا يهدوء : استهدي بالله يا ابو مروان وانتوا ايوه اخرجوا من حارتنا بالمره انتوا ناس بلا اصل ولا شرف
ابو مروان : اسمعي يا ام طلال بكره المفتاح في يدي وفضوا بيتي من قذارتكم ناس مسوين نفسهم شريفين وهم تحت المدني الف جني
سميره بصوت خالطه الدموع : اسفين يا عمي ابو مروان اسفين يا اصحاب الحارة بكره ان شاء الله المفاتيح عندك يا عمي
دخلت سميره عند امها ام طلال : خير يا بنتي وش الصياح هذا
سميره بحزن تذكرت الكلمات اللي سمعتها من اصحاب الحارة ما كلمت امها عشان ما يزيد مرضها : ابو مروان يشتي نسلم مفاتيح البيت
ام طلال : وانتي اش قولتي له
سميره : حاولة عليه عصب وجمع اصحاب الحارة كلهم بصياحه قلت له تمام بكره المفاتيح عندك
ام طلال تنهدت
سلمى : ياماما فين سلوى اين ياماما نلوح ونحرد من البيت ثلوى تجي تذور علينا ماتحثلنا
ام طلال بحزن من كلام بنتها : الا بنحصل اختش وترجع معانا
ام طلال بتفكير : مدري نادي اخوش المقطوع الله يقطعه
سميره طلعت لغرفة اخوها دقت الباب طلال : همم
سميره : امي تشتي تحاكيك
طلال مارد قام شاف الساعه 7 العشاء الوقت يمشي بسرعه لبس ونزل شاف الاغراض خارج والبيت معفوس : اش في ليش الاغراض هنا
ام طلال : ابو مروان جاء يشتي مفتاح بيته بكره
طلال : وكيف رضيتوا بكره
ام طلال : روح دور لنا دكان صغير نسكن فيه اني وخواتك
طلال بغرور : انا اسكن بدكان
ام طلال: روح استأجر لنا فين يعني بتسكن تعيش في الشوارع
طلال اخذ نفسه وخرج راح للشرطة دخل : السلام عليكم فندم
الفندم : وعليكم السلام
طلال : لقيتوا القبض على العصابة اللي اختطفت اختي
الفندم : انت طلال رحنا لمقرهم لكن للآسف ما حصلناهم عممنا على المطارات باسم الشخص اللي بلغتنا عنه ما حصلوا نفس اسم هذا الشخص
طلال بياس : شكرا لجهودكم
خرج يفكر بـ اخته كيف بيلاقيها وكيف يكلم الناس ما يقولوا عنه اخته راحت مع حبيبها هربت معاه ما بيصدقوا ان اخت طلال انخطفت اكيد بيقولوا انه هربت تافف بغضب وضيق : ليش كل هذه المصايب فوق راسي ليش
كان يمشي في الحارة سمع همس واحد من شباب الحارة يهمس لصاحبة : هذا اللي اخته سارت مع شلة شباب في سيارتهم
صاحبة : اووه كيف يخل خواته يخرجوا اصلن هولاء الناس ما عندهم شر
طلال سمعهم مقدر يمسك نفسه ارتفع ضغطه اسرع ومسك بياقة الشاب واعطاه لكمات لما الدم خرج من انفه واسرع لشاب الثاني واعطاه بكس في بطنه لما انسحبوا وهربوا من طلال
اخذ نفس وراح يدور على دكان عشان يعيش امه وخواته فيه رجع للبيت شاف امه تبكي تضايق من بكاها الدائم عصب : خلاااااااص خلاااااص بكى كل يوم اشوفش تبكي اديتي لي النكد
ام طلال بشهقات : كيف ما ابكي واني مش عارفه فين بنتي
طلال : بنتش هذه اللي تقولي عنها تشوفيها مع حبيبها مستمتعة من محافظه لمحافظه ومن دوله لدولة وانتي هنا تبكي عليها
ام طلال سكتته : اصصصصصصص اصصصصصصصصه الله يقطع لسانك بناتي مربين احس تربيه احسن منك يا عاق يا عاصي يا .. واغمي عليها
سميره اسرعت لعندها : يمه يمه اصحي
شافت لعند طلال كان جالس ببروده ولا كان هذه اللي دوخت امه : طلال الحق نوصل امي المستشفى
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا...وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝ ⏤مريم طارق صلاح الدين
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا..وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝