❞ اقتباس من قصة ( الإرادة)
ذهب قاسم وحور إلى أحد المحلات أزياء ملابس المناسبات وأثناء سيرهم إلى محل الفساتين رأت حور بائع غزل البنات قالت بشغف:
-قاسم أنا هروح أجيب غزل بنات
-استني بس لما نجيب الفستان وبعد كده هجبلك اللي أنتِ عايزاه.
رفضت وقالت بطفولية:
-مليش دعوه أنا بحب غزل البنات ثم ركضت لتلحق البائع قبل أن ينصرف وأثناء ركضها كانت ماره سيارة
اتجاه حور فزع قاسم عندما رأى سيارة متجهه ناحية
حور صرخ بإسمها وقال:
-حوووووور....حاسبيييي ولكن للأسف فات الأوان
وصدمتها السيارة وقاسم لم يلحق انقاذها وكانت حور
ملقاه على الأرض دمائها تسيل على جسدها وعلى الأرض وحملها قاسم وأوقف تاكسي وأخذها إلى أقرب
مستشفى وكان سيموت من الخوف والقلق عليها واتصل بوالدها وقصى له ما حدث وجاءوا إليها في المستشفى وكانوا قلقين على حور وبعد أن مرت على حور عدة
ساعات خرج الطبيب وقال : للأسف حالتها صعبه إدعولها الخبطه كانت جامده جدا عليها ومستحيل تقف
على رجليها تاني وهتتحرك على كرسي متحرك كانت الصدمة تحل على الجميع وعندما فاق قاسم من صدمته
كانت ردت فعله غير متوقعه وذهل منه الجميع... ❝ ⏤عزة السعيد ابو يوسف
❞ اقتباس من قصة ( الإرادة)
ذهب قاسم وحور إلى أحد المحلات أزياء ملابس المناسبات وأثناء سيرهم إلى محل الفساتين رأت حور بائع غزل البنات قالت بشغف:
- قاسم أنا هروح أجيب غزل بنات
- استني بس لما نجيب الفستان وبعد كده هجبلك اللي أنتِ عايزاه.
رفضت وقالت بطفولية:
- مليش دعوه أنا بحب غزل البنات ثم ركضت لتلحق البائع قبل أن ينصرف وأثناء ركضها كانت ماره سيارة
اتجاه حور فزع قاسم عندما رأى سيارة متجهه ناحية
حور صرخ بإسمها وقال:
- حوووووور..حاسبيييي ولكن للأسف فات الأوان
وصدمتها السيارة وقاسم لم يلحق انقاذها وكانت حور
ملقاه على الأرض دمائها تسيل على جسدها وعلى الأرض وحملها قاسم وأوقف تاكسي وأخذها إلى أقرب
مستشفى وكان سيموت من الخوف والقلق عليها واتصل بوالدها وقصى له ما حدث وجاءوا إليها في المستشفى وكانوا قلقين على حور وبعد أن مرت على حور عدة
ساعات خرج الطبيب وقال : للأسف حالتها صعبه إدعولها الخبطه كانت جامده جدا عليها ومستحيل تقف
على رجليها تاني وهتتحرك على كرسي متحرك كانت الصدمة تحل على الجميع وعندما فاق قاسم من صدمته
كانت ردت فعله غير متوقعه وذهل منه الجميع. ❝
❞ مقال،
التخطي..
التخطي شي مش سهل بنسبه انك تتخطي شخص كان كل حياتك كان يعتبر محور حياتك و فجاه يختفي مش سهل عليك
مرحله التخطي بتبقا صعبه علي اي شخص يمر بيها و لكن مش بيبقا مستحيل ان يخرج منها
ــ ازاي انسا خذلان مفضلي؟
اول مرحله
بتبقا مصدوم و مش عارف تقرر لانك كنت متوقع ردت فعل تانيه خالص و بتمر بمرحلة الوحده لانك بتبقا خايف تقرب من البشر
المرحله التانيه
بتبقا مرحله التفكير انك تفتكر كل حاجه كانت بنكم انك تفتكر الحلو و الوحش و الا انت قدمته له و خاصه بتركز علي الضرر الا هو سببو ليك و بتبدا تمسك ورقتك و قلمك و تكتب قد اي هو غلط في حقك و اذاك
المرحله التالته
بتبقا مرحله الوعي و دي المرحله الا بتعرف قيمه نفسك فيها و بتعرف انك قد اي تستتحق الأفضل و ان الشخص دا مكنش المفروض انو يدخل حياتك و بتبدي تعمل خطه تمشي بيها في حياتك
و من اساس خطتك انك تعرف ان اهم حد له حق عليك هو ربك ثم اهلك ثم نفسك ثم نفسك ثم نفسك و طول ما انت ساير غي طريق الله فتأكد ان دا الافضل ليک
ثم اهتمامك بنفسيتك انك تروح اي مكان انت بتحبه تتمشي تسمع سورتك في القرآن الكريم المفضله تسمع مسلسل او فيلم او كرتون انت بتحبه تعمل اكله انت بتحبها كل دا هيغير في نفسيتك و هيخليك شخص تاني خالص
دي حاجه بسيطه انا بعملها عشان اخرج نفسي من كل الا حواليا و بتفيد.
مــــريم أيمن الحفناوي♡\". ❝ ⏤wr /Maraim Ayman Elhfnawey
❞ مقال،
التخطي.
التخطي شي مش سهل بنسبه انك تتخطي شخص كان كل حياتك كان يعتبر محور حياتك و فجاه يختفي مش سهل عليك
مرحله التخطي بتبقا صعبه علي اي شخص يمر بيها و لكن مش بيبقا مستحيل ان يخرج منها
ــ ازاي انسا خذلان مفضلي؟
اول مرحله
بتبقا مصدوم و مش عارف تقرر لانك كنت متوقع ردت فعل تانيه خالص و بتمر بمرحلة الوحده لانك بتبقا خايف تقرب من البشر
المرحله التانيه
بتبقا مرحله التفكير انك تفتكر كل حاجه كانت بنكم انك تفتكر الحلو و الوحش و الا انت قدمته له و خاصه بتركز علي الضرر الا هو سببو ليك و بتبدا تمسك ورقتك و قلمك و تكتب قد اي هو غلط في حقك و اذاك
المرحله التالته
بتبقا مرحله الوعي و دي المرحله الا بتعرف قيمه نفسك فيها و بتعرف انك قد اي تستتحق الأفضل و ان الشخص دا مكنش المفروض انو يدخل حياتك و بتبدي تعمل خطه تمشي بيها في حياتك
و من اساس خطتك انك تعرف ان اهم حد له حق عليك هو ربك ثم اهلك ثم نفسك ثم نفسك ثم نفسك و طول ما انت ساير غي طريق الله فتأكد ان دا الافضل ليک
ثم اهتمامك بنفسيتك انك تروح اي مكان انت بتحبه تتمشي تسمع سورتك في القرآن الكريم المفضله تسمع مسلسل او فيلم او كرتون انت بتحبه تعمل اكله انت بتحبها كل دا هيغير في نفسيتك و هيخليك شخص تاني خالص
دي حاجه بسيطه انا بعملها عشان اخرج نفسي من كل الا حواليا و بتفيد.
❞ كتاب #محفز _الثروة
تتغير حياتك عندما تقرر أن تخطو خطواتك الأولى نحو النجاح، لأن الحلم لن يأتي إليك إذا انتظرته.
➢ إذا كنت تعتقد أن المال هو أهم شيء في الحياة، فأنت محق.
➢ تستطيع أن تنهي حزن شخص ما بسهولة، لكن هل تفعل ذلك مع نفسك؟
➢ كل الدروب التي سلكتها أعادتني إلى نفسي، وكأنني لم أكن يومًا سوى رسالة لنفسي.
➢ كلما بدا الأمر مستحيلاً، كلما أردت فعله أكثر.
➢ تركيزك على نفسك يمنحك حياة تليق بك.
➢ لمجرد التفكير في الحياة، ستكتشف أنها تسير وتتقدم إلى الأمام، وهذا الوقوف الذي تمارسه لن يؤذي أحدًا.
➢ عليك أن تتحرك، فالسكون لا يغيّر شيئًا.. ❝ ⏤𝑴𝑨𝑯𝑴𝑶𝑼𝑫
❞ كتاب #محفز _الثروة
تتغير حياتك عندما تقرر أن تخطو خطواتك الأولى نحو النجاح، لأن الحلم لن يأتي إليك إذا انتظرته.
➢ إذا كنت تعتقد أن المال هو أهم شيء في الحياة، فأنت محق.
➢ تستطيع أن تنهي حزن شخص ما بسهولة، لكن هل تفعل ذلك مع نفسك؟
➢ كل الدروب التي سلكتها أعادتني إلى نفسي، وكأنني لم أكن يومًا سوى رسالة لنفسي.
➢ كلما بدا الأمر مستحيلاً، كلما أردت فعله أكثر.
➢ تركيزك على نفسك يمنحك حياة تليق بك.
➢ لمجرد التفكير في الحياة، ستكتشف أنها تسير وتتقدم إلى الأمام، وهذا الوقوف الذي تمارسه لن يؤذي أحدًا.
➢ عليك أن تتحرك، فالسكون لا يغيّر شيئًا. ❝