❞ كما عودناكم عزيزي القارئ في \" أحرفنا المنيرة لنشر إلكترونية\" بشخصيات أبدعت في مجالها 🤍
اسمك//گ:-وفاء علي مندور (ريڨا)
محافظتك/كفرالشيخ
موهبتك/كتابة شعر، خواطر ،قصص،روايات
وهنا سوف نقوم بالبدأ في حوارنا الصحفى للتعرف على مبدعنا اليوم .
نتمنى لكم قراءة ممتعة \"💕
س/ نبذه تعريفيه عنك؟
ج/\"السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معكم الكاتبه:-وفاء علي مندور قمت بعمل كتاب خواطر ولاكن لن انشره حتي الان لاسبابي
وكتبت ايضا ابيات من الشعر
وحصلت علي المركز الاول في كتابة الشعر للعائلة الرضوانيه وحصلت ايضا علي المركز التاني في المسابقات اليوميه وايضا علي شهاده من مشروع أصبوحة
وقمت بحضور كورس فن الكتابة اون لاين وايضا كورس فن القصص القصيرة وفن الخاطرة وفن المقال وفن الروايه
كانت هذه نبذه صغيره عن انجازاتي.\"💜
س/ ممكن تقوليلنا بدأت كتابه من امتي؟
ج/ \"ربنا سبحانه وتعالى عطاني موهبة الكتابة، بس الحقيقة اكتشفتها بعد فترة طويلة. كنت بعرف أكتب من وأنا في الإعدادية، لكن كنت دايمًا أخاف من ردود فعل الناس على كتاباتي فكنت أخبيها عن الجميع. ما كانش حد يعرف إني بكتب لحد ما دخلت السنة الأولى في الكلية وبدأت أكتب مذكراتي. بعد كده بدأت أتعلم أكتر عن الكتابة، فاخدت كورسات في فن المقال والرواية. مع دخولي الكلية بدأت أشارك في مسابقات وأدخل في قنوات وأمور تانية متعلقة بالكتابة. كمان أنشأت قناة خاصة بي لنشر أعمالي. حاليًا، بكتب كتاب شعر وكتاب خواطر خاصين بي.\"
س/ مين شجعك ف اول خطوة ليك ف المجال؟
ج/ \"اتعرفت على مجموعة من الأصدقاء من محافظات مختلفة غير محافظتي، وكانوا هم أول من اكتشفوا موهبتي في الكتابة. اقترحوا عليّ أني أبدأ في كتابة أعمالي وأنشرها، وكانوا دايمًا يشجعوني ويدعمني معنويًا. كلما كانوا يرفعوا معنوياتي في الكتابة، كنت أكتب بشكل مستمر وأتحدى نفسي أكثر. هذا التشجيع كان بيديني دافع كبير للاستمرار في الكتابة، وكان لهم دور أساسي فدفعني لدخول المجال ده. هم كانوا السبب الرئيسي وراء وجودي في المجال الأدبي دلوقتي.\"
س/ هل لديك اعمال ورقيه؟
ج/ \"حالياً، ما عنديش عمل ورقي منشور، لكن أنا في طريقي لإصدار كتاب شعر وكتاب خواطر. كمان بكتب حاليًا رواية، وإن شاء الله هأنشرهم في المعارض الدولية قريبًا.\"
س/ من رايك الكاتب المثالي ايه اكثر شئ يتصف بيه؟
ج/ \"الكاتب المثالي في رأيي هو الشخص اللي عنده شغف حقيقي بالكلمة، وبيقدر يخلق تواصل حقيقي مع القارئ. أهم حاجة في الكاتب هي الأمانة في الكتابة، والقدرة على التعبير عن الأفكار والمشاعر بطريقة مؤثرة وبسيطة. كمان، لازم يكون عنده قدرة على التطور المستمر والاهتمام بتحسين مهاراته، لأنه الكتابة رحلة مستمرة من التعلم والتطور.\"
س/ أي شخص ف بدايه حياته بيقابل صعوبات على التأقلم ف المجال فما هى وكيف تخطيتها؟
ج/ \"بالتأكيد، في بداية أي شخص في المجال، بيواجه صعوبات، خاصة في المجتمع اللي بيعتبر الكتابة أو القراءة غالبًا حاجة خاصة بعالم الخيال أو الهروب من الواقع. النظرة المجتمعية أحيانًا تكون معقدة، حيث يتم اعتبار الكاتب أو القارئ شخص بعيد عن الحياة اليومية أو عملي، لكن مع الوقت، بيبدأ الكاتب يثبت نفسه ويظهر أثر أعماله في المجتمع. في خططي، أنا حريص على أني أعمل على تحسين مهاراتي الكتابية بشكل مستمر وأكون مخلص في رسالتي، لأن الكتابة مش بس للخيال، هي وسيلة للتعبير عن الواقع، المواقف الإنسانية، والتغيير الإيجابي. ما بيجبش أن نظرة المجتمع تعيقني، بالعكس، لازم نواجهها ونحولها لدافع لنكون أفضل ونثبت أن الكتابة جزء مهم من الحياة.\"
س/ ما هي الحكمه التي اتخذتها ك مبدأ ف حياتك العمليه والعامه؟
ج/ \"الحكمة التي أعيش بها هي: \'لا تنتظر الفرصة، بل اصنعها.\' في الحياة العملية والعامة، تعلمت أن الفرص مش دايمًا بتجي لينا على طبق من ذهب، لكن بالإصرار والاجتهاد والإيمان بالقدرات، بنقدر نصنع فرصنا الخاصة ونحول التحديات لصالحنا.\"
س/ مين اكتر الشخصيات اللي قابلتك ف مجال الكتابه واثرت فيك ؟
ج/ \"في مجال الكتابة، من الشخصيات التي أثرت فيّ بشكل كبير هو الكاتب الكبير نجيب محفوظ، خاصة في طريقة سرد القصص والاهتمام بالتفاصيل الاجتماعية والنفسية للشخصيات. أيضًا، الكتابة الأدبية للشاعر أحمد شوقي كان لها تأثير فيّ، خاصة في كيفية التعبير عن المشاعر والتجارب الإنسانية بأسلوب راقي. بخلاف هؤلاء، كان لأصدقائي الذين دعموني منذ البداية دور كبير في تشجيعي ومساندتي للكتابة، وكان لهم تأثير عميق في توجيهي نحو الاستمرار في هذا المجال.\"
س/ كلمنا عن انجازاتك داخل وخارج المجال ؟
ج/\"داخل مجال الكتابة، بدأت رحلتي الأدبية منذ أيام الإعدادية، حيث كنت أكتب ولكن أخاف من نشر كتاباتي بسبب نظرة الناس. مع مرور الوقت، وتحديدًا بعد دخولي الكلية، بدأت أكتب مذكراتي وأخذت كورسات في فن المقال والرواية. بعدها، بدأت أشارك في مسابقات أدبية وأدخل قنوات مهتمة بالكتابة، وأنشأت قناة خاصة بي لنشر أعمالي الأدبية. حاليًا، أعمل على كتابة كتاب شعر وكتاب خواطر خاصين بي، بالإضافة إلى رواية تحت الكتابة.
أما خارج المجال الأدبي، كان لدعمي من أصدقائي دور كبير في تشجيعي على الكتابة، حيث اكتشفوا موهبتي ودعموها منذ البداية. هذا الدعم كان له دور كبير في تشجيعي للاستمرار والتطور. إنجازي الأكبر هو قدرتي على التغلب على التحديات وتحقيق حلمي في أن أكون جزءًا من هذا المجال الأدبي.\"
س/من وجه نظرك ك كاتب هل الكتابه هواية أم موهبه؟
ج/\"في رأيي، الكتابة موهبة قبل أي شيء، لأنها نعمة من ربنا بتخلي الشخص يقدر يعبّر عن مشاعره وأفكاره بطريقة مميزة.\"
س/ لكل شخص مثل اعلي ليه فمن هو مثلك الاعلي؟
ج/ \"نجيب محفوظ.\"
س/ هل عندك موهبه تانيه؟
ج/ \"نعم،الرسم.\"
س/ كلمنا عن أعمالك القادمه؟
ج/ \"باذن الله في طريقي لعمل كتب فرديه خاصه بي وايضا عم دار للنشر ومبادرة الكترونيه.\"
س/ لكل شخص حلم يريد تحقيقه فما هو حلمك؟
ج/ \"حلمي إني أكون كاتب معروف وتوصل كتاباتي لقلوب الناس، وأقدر أشارك بأعمالي في المعارض الدولية. نفسي أكون سبب في تغيير نظرة الناس للكتابة، وأخلي كل كلمة بكتبها تسيب أثر حقيقي في حياة القارئ.\"
س/تنصح ب ايه لكل شخص يريد أن يسلك مجال الكتابه؟
ج/\"أنصح أي حد عايز يدخل مجال الكتابة إنه يكتب من قلبه، ويكون صادق مع نفسه ومع كلماته. ويقرأ كتير، ويتعلم من كل تجربة، ومايخافش من النقد. أهم حاجة إنه يفضل مؤمن بموهبته ومايستسلمش أبدًا، لأن كل كاتب كبير بدأ بخطوة بسيطة.\"
وفي الختام نرجو أن نكون قد أسعدنا حضراتكم ونتمني لكم جزيل الشكر والإحترام.
المحررة/إسراء عيد
المؤسسه/إسراء عيد. ❝ ⏤دار نشر أحرفنا المنيرة
❞ كما عودناكم عزيزي القارئ في ˝ أحرفنا المنيرة لنشر إلكترونية˝ بشخصيات أبدعت في مجالها 🤍
اسمك//گ:-وفاء علي مندور (ريڨا)
محافظتك/كفرالشيخ
موهبتك/كتابة شعر، خواطر ،قصص،روايات
وهنا سوف نقوم بالبدأ في حوارنا الصحفى للتعرف على مبدعنا اليوم .
نتمنى لكم قراءة ممتعة ˝💕
س/ نبذه تعريفيه عنك؟
ج/˝السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معكم الكاتبه:-وفاء علي مندور قمت بعمل كتاب خواطر ولاكن لن انشره حتي الان لاسبابي
وكتبت ايضا ابيات من الشعر
وحصلت علي المركز الاول في كتابة الشعر للعائلة الرضوانيه وحصلت ايضا علي المركز التاني في المسابقات اليوميه وايضا علي شهاده من مشروع أصبوحة
وقمت بحضور كورس فن الكتابة اون لاين وايضا كورس فن القصص القصيرة وفن الخاطرة وفن المقال وفن الروايه
كانت هذه نبذه صغيره عن انجازاتي.˝💜
س/ ممكن تقوليلنا بدأت كتابه من امتي؟
ج/ ˝ربنا سبحانه وتعالى عطاني موهبة الكتابة، بس الحقيقة اكتشفتها بعد فترة طويلة. كنت بعرف أكتب من وأنا في الإعدادية، لكن كنت دايمًا أخاف من ردود فعل الناس على كتاباتي فكنت أخبيها عن الجميع. ما كانش حد يعرف إني بكتب لحد ما دخلت السنة الأولى في الكلية وبدأت أكتب مذكراتي. بعد كده بدأت أتعلم أكتر عن الكتابة، فاخدت كورسات في فن المقال والرواية. مع دخولي الكلية بدأت أشارك في مسابقات وأدخل في قنوات وأمور تانية متعلقة بالكتابة. كمان أنشأت قناة خاصة بي لنشر أعمالي. حاليًا، بكتب كتاب شعر وكتاب خواطر خاصين بي.˝
س/ مين شجعك ف اول خطوة ليك ف المجال؟
ج/ ˝اتعرفت على مجموعة من الأصدقاء من محافظات مختلفة غير محافظتي، وكانوا هم أول من اكتشفوا موهبتي في الكتابة. اقترحوا عليّ أني أبدأ في كتابة أعمالي وأنشرها، وكانوا دايمًا يشجعوني ويدعمني معنويًا. كلما كانوا يرفعوا معنوياتي في الكتابة، كنت أكتب بشكل مستمر وأتحدى نفسي أكثر. هذا التشجيع كان بيديني دافع كبير للاستمرار في الكتابة، وكان لهم دور أساسي فدفعني لدخول المجال ده. هم كانوا السبب الرئيسي وراء وجودي في المجال الأدبي دلوقتي.˝
س/ هل لديك اعمال ورقيه؟
ج/ ˝حالياً، ما عنديش عمل ورقي منشور، لكن أنا في طريقي لإصدار كتاب شعر وكتاب خواطر. كمان بكتب حاليًا رواية، وإن شاء الله هأنشرهم في المعارض الدولية قريبًا.˝
س/ من رايك الكاتب المثالي ايه اكثر شئ يتصف بيه؟
ج/ ˝الكاتب المثالي في رأيي هو الشخص اللي عنده شغف حقيقي بالكلمة، وبيقدر يخلق تواصل حقيقي مع القارئ. أهم حاجة في الكاتب هي الأمانة في الكتابة، والقدرة على التعبير عن الأفكار والمشاعر بطريقة مؤثرة وبسيطة. كمان، لازم يكون عنده قدرة على التطور المستمر والاهتمام بتحسين مهاراته، لأنه الكتابة رحلة مستمرة من التعلم والتطور.˝
س/ أي شخص ف بدايه حياته بيقابل صعوبات على التأقلم ف المجال فما هى وكيف تخطيتها؟
ج/ ˝بالتأكيد، في بداية أي شخص في المجال، بيواجه صعوبات، خاصة في المجتمع اللي بيعتبر الكتابة أو القراءة غالبًا حاجة خاصة بعالم الخيال أو الهروب من الواقع. النظرة المجتمعية أحيانًا تكون معقدة، حيث يتم اعتبار الكاتب أو القارئ شخص بعيد عن الحياة اليومية أو عملي، لكن مع الوقت، بيبدأ الكاتب يثبت نفسه ويظهر أثر أعماله في المجتمع. في خططي، أنا حريص على أني أعمل على تحسين مهاراتي الكتابية بشكل مستمر وأكون مخلص في رسالتي، لأن الكتابة مش بس للخيال، هي وسيلة للتعبير عن الواقع، المواقف الإنسانية، والتغيير الإيجابي. ما بيجبش أن نظرة المجتمع تعيقني، بالعكس، لازم نواجهها ونحولها لدافع لنكون أفضل ونثبت أن الكتابة جزء مهم من الحياة.˝
س/ ما هي الحكمه التي اتخذتها ك مبدأ ف حياتك العمليه والعامه؟
ج/ ˝الحكمة التي أعيش بها هي: ˝لا تنتظر الفرصة، بل اصنعها.˝ في الحياة العملية والعامة، تعلمت أن الفرص مش دايمًا بتجي لينا على طبق من ذهب، لكن بالإصرار والاجتهاد والإيمان بالقدرات، بنقدر نصنع فرصنا الخاصة ونحول التحديات لصالحنا.˝
س/ مين اكتر الشخصيات اللي قابلتك ف مجال الكتابه واثرت فيك ؟
ج/ ˝في مجال الكتابة، من الشخصيات التي أثرت فيّ بشكل كبير هو الكاتب الكبير نجيب محفوظ، خاصة في طريقة سرد القصص والاهتمام بالتفاصيل الاجتماعية والنفسية للشخصيات. أيضًا، الكتابة الأدبية للشاعر أحمد شوقي كان لها تأثير فيّ، خاصة في كيفية التعبير عن المشاعر والتجارب الإنسانية بأسلوب راقي. بخلاف هؤلاء، كان لأصدقائي الذين دعموني منذ البداية دور كبير في تشجيعي ومساندتي للكتابة، وكان لهم تأثير عميق في توجيهي نحو الاستمرار في هذا المجال.˝
س/ كلمنا عن انجازاتك داخل وخارج المجال ؟
ج/˝داخل مجال الكتابة، بدأت رحلتي الأدبية منذ أيام الإعدادية، حيث كنت أكتب ولكن أخاف من نشر كتاباتي بسبب نظرة الناس. مع مرور الوقت، وتحديدًا بعد دخولي الكلية، بدأت أكتب مذكراتي وأخذت كورسات في فن المقال والرواية. بعدها، بدأت أشارك في مسابقات أدبية وأدخل قنوات مهتمة بالكتابة، وأنشأت قناة خاصة بي لنشر أعمالي الأدبية. حاليًا، أعمل على كتابة كتاب شعر وكتاب خواطر خاصين بي، بالإضافة إلى رواية تحت الكتابة.
أما خارج المجال الأدبي، كان لدعمي من أصدقائي دور كبير في تشجيعي على الكتابة، حيث اكتشفوا موهبتي ودعموها منذ البداية. هذا الدعم كان له دور كبير في تشجيعي للاستمرار والتطور. إنجازي الأكبر هو قدرتي على التغلب على التحديات وتحقيق حلمي في أن أكون جزءًا من هذا المجال الأدبي.˝
س/من وجه نظرك ك كاتب هل الكتابه هواية أم موهبه؟
ج/˝في رأيي، الكتابة موهبة قبل أي شيء، لأنها نعمة من ربنا بتخلي الشخص يقدر يعبّر عن مشاعره وأفكاره بطريقة مميزة.˝
س/ لكل شخص مثل اعلي ليه فمن هو مثلك الاعلي؟
ج/ ˝نجيب محفوظ.˝
س/ هل عندك موهبه تانيه؟
ج/ ˝نعم،الرسم.˝
س/ كلمنا عن أعمالك القادمه؟
ج/ ˝باذن الله في طريقي لعمل كتب فرديه خاصه بي وايضا عم دار للنشر ومبادرة الكترونيه.˝
س/ لكل شخص حلم يريد تحقيقه فما هو حلمك؟
ج/ ˝حلمي إني أكون كاتب معروف وتوصل كتاباتي لقلوب الناس، وأقدر أشارك بأعمالي في المعارض الدولية. نفسي أكون سبب في تغيير نظرة الناس للكتابة، وأخلي كل كلمة بكتبها تسيب أثر حقيقي في حياة القارئ.˝
س/تنصح ب ايه لكل شخص يريد أن يسلك مجال الكتابه؟
ج/˝أنصح أي حد عايز يدخل مجال الكتابة إنه يكتب من قلبه، ويكون صادق مع نفسه ومع كلماته. ويقرأ كتير، ويتعلم من كل تجربة، ومايخافش من النقد. أهم حاجة إنه يفضل مؤمن بموهبته ومايستسلمش أبدًا، لأن كل كاتب كبير بدأ بخطوة بسيطة.˝
وفي الختام نرجو أن نكون قد أسعدنا حضراتكم ونتمني لكم جزيل الشكر والإحترام.
❞ رواية بوحت بحبي لله
البارت التالت
تعريف الاشخاص🫰
آدم :- صاحب ادهم من وهو صغير عنده33 سنه مهندس بترول ولكن برضو مشترك مع ادهم في الشركات بيحب ريم ومكتوب كتابهم
ديب:- عنده35 سنه دكتور جامعه في كلية ترجمه وعنده شركات
فهد :- عنده 33 سنه بس كان صاحب ادهم وأدم من الابتدائي وكانوا صحاب جامد بس بدؤا يبعدوا عنه عشان عرفوا ان هو ماشي في سكه غلط ومهما ينصاحوا برضوا مش بيسمع فبعدوا عنه وكمان كان بيحب زينب بس م اتقدم ليها لانه عارف ان هي م هتوافق و كمان عنده شركات ولاكن ادهم شركاته أعلي منه ف عشان كدا خطط انه يخطف ريم بس كان مجرد برشام هلوسه عشان تفكر أن فهد هو آدم ولكن الحمد لله م عمل فيها حاجه
ريم:-عندها 22 سنه اخت ادهم وبتحب ادم جدااا
زينب:-عندها 23 سنه متعلقة بريم +بتحب محمد جدااا من الثانويه
محمد:ظابط مخابرات بيحب زينب من وهو عنده 23 سنه حاليا عنده 32 سنه هي كان عندها 14 سنه كان دائما بيدعي ربنا بيها
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
محمود :-ديب جاي عشان كتب الكتاب هيكون النهارده
اسيل:- لاءه طبعا
قامت لقت كف علي وشها
محمود بعصبيه وصوت عالي:- هو اي اللي لاءه غصب عنك هتوافقي وانا اديت كلمه للراجل اي هتصغريني ولا اي
اسيل بحزن:-لإنعاش ولا كان اللي يصغرك حاضر يا بابا
يلا انا طالعه فوق
محمود:-تبقي ظبطي نفسك وبلاش الخمار اللي انتي لبساه دا تبقي ألبسي طرحه كدا
اسيل:مش برتاح في الطرح وغير كدا الخمار فرض مش حته الطرحه الصغيره دى ربنا قال وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ف معني الايه ان الصدر لازم يتغطي ف كدا الخمار فرض
محمود:هيكون جوزك وبقولك اي اعملي اللي اتعمليه بس افتكري اني قولتلك البسي طرحه
اسيل ماشي
هدى كانت واقفه متحصرة علي بنتها الوحيده
اسيل طلعت وقعدت تعيط بس قامت صلت وقرأت قران شوية ونامت
ومحمود راح الشركه بتاعته
وهدى كانت طالعه ورا اسيل بس محمود منبهها قالها انتي طالق لو روحتي ابنتك هي استغربت لأنها عارفه انه عارف ان الحلفان بالطلاق حرام . قال صلي الله عليه وسلم (من حلف بغير الله فقد اشرك) م ينفع تحلف ب اي حد غير ربنا
راحت جهزت الاكل لانه قالها ان صحابه جايين والعيله الكريمه بتاعته وكان جايب طباخ وعمل زي سيشن دا كله ل كتب الكتاب
وكان جايب فرقة مزمار بلدى
اسيل صحت علي صوت المزمار والطبل البلدى
بتبص من شباك اوضتها شافت كل حاجه دمعه قامت نازله من عينيها بس ذكرت نفسها بقول الله تعالي(لا يكلف الله نفسا الا وسعها) لعله خير
أسيل قامت لابسه عبايه بيتي وخمار ونزلت
اسيل:-معلش ممكن توقفوا المزمار دا
واحد منهم:-لي
اسيل :-لأن الرسول قال: ليكونن من أمتي اقوام يستحلون الحر والحرير والهم والمعازف.
وقال صلى الله عليه وسلم: إني لم أنه عن البكاء ولكني نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين، صوت عند نعمة: لهو ولعب ومزامير شيطان، وصوت عند مصيبة: لطم وجوه وشق جيوب ورنة شيطان.
ف معلش انا مش عاوزه كتب كتابي يكون فيه حاجه حرام
وقامت سيباهم وداخله
واحد منهم:-بقولكم اي احنا كدا كدا اخدنا فلوسنا احنا نبطل ولما الأستاذ محمود ييجي نبقي نشغل
...:-فكره حلوه
ووقفوا و معدش فيه صوت هدي قامت مشغله دف عشان تخلي الجو حلو شويه عشان محمود كان عازم أخواته وقرايبه ف هدى شغلت دف
اسيل طلعت ولبست فستان ابيض كان سمبل وحلو وخمار ابيض وتاج و م حطت اي حاجه لأنها عارفه انه مختلط وكانت وهي بتلبس بتعيط وكانت قاعده تسبح وتستغفر
لحد م جيه الميعاد وكتبوا الكتاب
و الناس شغلها المزمار وكانت اسيل هتطق
ديب:-بقيتي ليا ي قطه
اسيل:- مش حضرتك كنتوا متفقين علي شهر
ديب:م انا م هقدر استني ف كتبت الكتاب دلوقتي لأني عارف م راح تخليني اكلمك غير لما يكون مكتوب كتابنا والفرح كمان أسبوع
اسيل بكسرة قلب ابتسمت امممم ماشي
قام واخدها علي غفله وقام حاضنها ومدوخها
اسيل م كانت طيقاه بس هتعمل اي بقي عدى اليوم واسيل كانت منهااره صلت وكانت بتصبر نفسها ان الخير فيما اختاره الله (وعيي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم) صلت ونامت
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
عند أدهم في المانيا
ادهم:-احنا نازلين ي سكرتي
ريم ابتسمت:-اخيراااا عشان آدم واحشني قوييي
ادهم:-لاا احنا نعمل فيه مقلب انك مش طيقاه اوك
ريم:حرام عليك
ادهم :-خلاص م هننزل
ريم:-ماشي ي أخويا ربنا يقدرك علي فعل الخييير ها الخير
ادهم ضحك:-يارب
ونزلوا مصر بس اول حاجه عملوها راحوا للقسم قدموا شكوه في فهد وبعد كدا راحوا لمحمد وزينب وريم قعدت مع زينب وقعدوا يحضنوا بعض ويعيطوا وشويه يضحكوا ومحمد كان قاعد مع ادهم وحكاله
ادهم بصدمه😳:-بتهزر
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون نال اعجابكم واستنوا البارت الجاي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤
❞ رواية بوحت بحبي لله
البارت التالت
تعريف الاشخاص🫰
آدم :- صاحب ادهم من وهو صغير عنده33 سنه مهندس بترول ولكن برضو مشترك مع ادهم في الشركات بيحب ريم ومكتوب كتابهم
ديب:- عنده35 سنه دكتور جامعه في كلية ترجمه وعنده شركات
فهد :- عنده 33 سنه بس كان صاحب ادهم وأدم من الابتدائي وكانوا صحاب جامد بس بدؤا يبعدوا عنه عشان عرفوا ان هو ماشي في سكه غلط ومهما ينصاحوا برضوا مش بيسمع فبعدوا عنه وكمان كان بيحب زينب بس م اتقدم ليها لانه عارف ان هي م هتوافق و كمان عنده شركات ولاكن ادهم شركاته أعلي منه ف عشان كدا خطط انه يخطف ريم بس كان مجرد برشام هلوسه عشان تفكر أن فهد هو آدم ولكن الحمد لله م عمل فيها حاجه
ريم:-عندها 22 سنه اخت ادهم وبتحب ادم جدااا
زينب:-عندها 23 سنه متعلقة بريم +بتحب محمد جدااا من الثانويه
محمد:ظابط مخابرات بيحب زينب من وهو عنده 23 سنه حاليا عنده 32 سنه هي كان عندها 14 سنه كان دائما بيدعي ربنا بيها
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
محمود :-ديب جاي عشان كتب الكتاب هيكون النهارده
اسيل:- لاءه طبعا
قامت لقت كف علي وشها
محمود بعصبيه وصوت عالي:- هو اي اللي لاءه غصب عنك هتوافقي وانا اديت كلمه للراجل اي هتصغريني ولا اي
اسيل بحزن:-لإنعاش ولا كان اللي يصغرك حاضر يا بابا
يلا انا طالعه فوق
محمود:-تبقي ظبطي نفسك وبلاش الخمار اللي انتي لبساه دا تبقي ألبسي طرحه كدا
اسيل:مش برتاح في الطرح وغير كدا الخمار فرض مش حته الطرحه الصغيره دى ربنا قال وليضربن بخمرهن علي جيوبهن ف معني الايه ان الصدر لازم يتغطي ف كدا الخمار فرض
محمود:هيكون جوزك وبقولك اي اعملي اللي اتعمليه بس افتكري اني قولتلك البسي طرحه
اسيل ماشي
هدى كانت واقفه متحصرة علي بنتها الوحيده
اسيل طلعت وقعدت تعيط بس قامت صلت وقرأت قران شوية ونامت
ومحمود راح الشركه بتاعته
وهدى كانت طالعه ورا اسيل بس محمود منبهها قالها انتي طالق لو روحتي ابنتك هي استغربت لأنها عارفه انه عارف ان الحلفان بالطلاق حرام . قال صلي الله عليه وسلم (من حلف بغير الله فقد اشرك) م ينفع تحلف ب اي حد غير ربنا
راحت جهزت الاكل لانه قالها ان صحابه جايين والعيله الكريمه بتاعته وكان جايب طباخ وعمل زي سيشن دا كله ل كتب الكتاب
وكان جايب فرقة مزمار بلدى
اسيل صحت علي صوت المزمار والطبل البلدى
بتبص من شباك اوضتها شافت كل حاجه دمعه قامت نازله من عينيها بس ذكرت نفسها بقول الله تعالي(لا يكلف الله نفسا الا وسعها) لعله خير
أسيل قامت لابسه عبايه بيتي وخمار ونزلت
اسيل:-معلش ممكن توقفوا المزمار دا
واحد منهم:-لي
اسيل :-لأن الرسول قال: ليكونن من أمتي اقوام يستحلون الحر والحرير والهم والمعازف.
وقال صلى الله عليه وسلم: إني لم أنه عن البكاء ولكني نهيت عن صوتين أحمقين فاجرين، صوت عند نعمة: لهو ولعب ومزامير شيطان، وصوت عند مصيبة: لطم وجوه وشق جيوب ورنة شيطان.
ف معلش انا مش عاوزه كتب كتابي يكون فيه حاجه حرام
وقامت سيباهم وداخله
واحد منهم:-بقولكم اي احنا كدا كدا اخدنا فلوسنا احنا نبطل ولما الأستاذ محمود ييجي نبقي نشغل
..:-فكره حلوه
ووقفوا و معدش فيه صوت هدي قامت مشغله دف عشان تخلي الجو حلو شويه عشان محمود كان عازم أخواته وقرايبه ف هدى شغلت دف
اسيل طلعت ولبست فستان ابيض كان سمبل وحلو وخمار ابيض وتاج و م حطت اي حاجه لأنها عارفه انه مختلط وكانت وهي بتلبس بتعيط وكانت قاعده تسبح وتستغفر
لحد م جيه الميعاد وكتبوا الكتاب
و الناس شغلها المزمار وكانت اسيل هتطق
ديب:-بقيتي ليا ي قطه
اسيل:- مش حضرتك كنتوا متفقين علي شهر
ديب:م انا م هقدر استني ف كتبت الكتاب دلوقتي لأني عارف م راح تخليني اكلمك غير لما يكون مكتوب كتابنا والفرح كمان أسبوع
اسيل بكسرة قلب ابتسمت امممم ماشي
قام واخدها علي غفله وقام حاضنها ومدوخها
اسيل م كانت طيقاه بس هتعمل اي بقي عدى اليوم واسيل كانت منهااره صلت وكانت بتصبر نفسها ان الخير فيما اختاره الله (وعيي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم) صلت ونامت
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
عند أدهم في المانيا
ادهم:-احنا نازلين ي سكرتي
ريم ابتسمت:-اخيراااا عشان آدم واحشني قوييي
ادهم:-لاا احنا نعمل فيه مقلب انك مش طيقاه اوك
ريم:حرام عليك
ادهم :-خلاص م هننزل
ريم:-ماشي ي أخويا ربنا يقدرك علي فعل الخييير ها الخير
ادهم ضحك:-يارب
ونزلوا مصر بس اول حاجه عملوها راحوا للقسم قدموا شكوه في فهد وبعد كدا راحوا لمحمد وزينب وريم قعدت مع زينب وقعدوا يحضنوا بعض ويعيطوا وشويه يضحكوا ومحمد كان قاعد مع ادهم وحكاله
ادهم بصدمه😳:-بتهزر
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون نال اعجابكم واستنوا البارت الجاي والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ قام الأطباء بإخراج الشظايا من جسدي غفوت من التعب والألم، ظننت أني أحلم حينما تم سحبي من مكاني وعندما استفقت وجدت نفسي في مكان غريب كريه بارد
كتب لي البقاء فيه قرابة ثلاث سنوات دون أن أرتكب جرمًا، دون إبداء أسباب، لا أدري شيء عن أهلي أو عنكِ أو عن الدنيا، في ذلك المعتقل النائي دُفنت وأنا على قيد الحياة، موؤد حيًّا، مقبور قسرً. ❝ ⏤ولاء الجارحي
❞ قام الأطباء بإخراج الشظايا من جسدي غفوت من التعب والألم، ظننت أني أحلم حينما تم سحبي من مكاني وعندما استفقت وجدت نفسي في مكان غريب كريه بارد
كتب لي البقاء فيه قرابة ثلاث سنوات دون أن أرتكب جرمًا، دون إبداء أسباب، لا أدري شيء عن أهلي أو عنكِ أو عن الدنيا، في ذلك المعتقل النائي دُفنت وأنا على قيد الحياة، موؤد حيًّا، مقبور قسرً. ❝