❞ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
إسكريبت جديد.. ♥
كان لازم أفووق../
_عمر... إيه يابنى فينك مش بتبان ليه.
-أهو فى الدنيا إنت عامل إيه يا كيمو.
_أنا الحمد لله بخير. أما عندى ليك حته خبر بمليون جنيه.
-خير قول بس ياريت يطلع خبر حلو اصل الواحد مش ناقص.
_بص يا عم إحنا هنروح بكره إحنا والشله والبنات بتوعنا إسكندريه نتفسح يومين ونرجع هاا إيه رأيك تيجي معانا.
-طيب تمام إشطا كده هاجى طبعا.
_طيب كده تمام هأكد عليك بكره هنتقابل فين.
-طيب تمام.. سلام.
_سلام..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_إيه يا عمر إتأخرت كده ليه.
-معلش يا ماما كنت قاعد مع كريم صاحبى على القهوه.
_طيب يا إبنى انت صليت العشا ولا لسه.
-لا لسه هنام ولما أصحى هبقى أصليها..
_لا يابنى متأخرش الصلاه أبدا إنت ناسى إننا مخلوقين عشان نعبد ربنا متخليش الدنيا تضحك عليك وياخدك الموت على غفله محدش ضامن عمرو.
-لسه العمر طويل يا ماما إحنا لسه شباب يلا هدخل أنام تصبحى على خير؛ واه صحيح يا ماما انا مسافر اسكندريه بكره انا وأصحابى أصل فى أبحاث هنعملها هناك ونرجع.
_ماشى يا عمرى ربنا يوفقك بس متنساش تصلى وأه صحيح القبر مش مكتوب عليه للكبار فقط يامه ماتوا صغيرين.
-حاضر تصبحى على خير.
وللأسف دخلت نمت ومصلتش وقعدت سهيت فى سماع فديوهات وكلام بنات ونمت ونسيت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-يلا بينا نتحرك ياشباب كلوا يركب.
-متشغل لينا يا عم كده شويه اغانى نفرفش بدل الملل ده.
_من عيونى إستنو بس أظبط الراديوا.
_حاااااااااااااسب حااااااااااااااااااااسب خد بالك.
والعربيه بتتقلب بينا وانا فى أخر لحظات ليا قبل مفقد الوعى مفيش غير كلمه واحده إلى فى بالى وهى إن القبر مش للكبار فقط دول يامه ماتوا صغيرين. مكنتش أعرف أن الموضوع سريع كده وهييجى بسرعه انا مكنتش اعرف إنها قريبه كده وأن النهايه كده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_إيه يا دكتور طمنى إبنى عامل إيه.
-سبيها على الله يا أمى وإدعيلوا ربنا ينجيه.
_يارب... يارب... انا ممكن أدخلوا يا دكتور أطمن عليه.
-اه تقدرى بس بلاش كلام معاه كتير..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ مالك يا نن عيونى فيك إيه إن شاء الله هتبقى كويس وتقوم بالسلامه يا عمر ان شاء الله
-كان لازم أفوق يا ماما كان لازم أفوق اهم وصلوا يا ماما عشان ياخدونى انا مكنتش مستعد انا مش مستعد للحظه دى هقابلوا اقولوا إيه معنديش أعذار ليه يا امى وصلوا يا امى وصلوا كان لازم أفوق يا امى كان لازم...
الجهاز بقا صفر دقات القلب وقفت صوت عياااط سامعوا بس مش قادر أتكلم او اتحرك ناس بتغسلنى انا إتكفنت هدومى إلى كنت بلبسها ديقه او مقطعه وأقول موضه إتحولت لكفن مغطى كل جسمى حطونى فى اوضه ضلمه تحت الأرض إيه داا دا القبر هو دا صوت أخر قدم منهم ماشيه وسيبانى كأنها صوت أكبر حفااااااار للارض وانا قلبى مع كل خطوه منهم هيقف عاوز اقولهم متسبونيش معتش فى صحاب ولا أهل ولا تلفون ولا فلوس ولا أى حاجه كل الدنيا بقت ورا ضهرى وأنا لوحدى فى اوضه ضلمه ملكين صعبين قوى شُداد قوى قومونى وسألونى.. من ربك؟ ما دينك؟ من نبيك؟
انا معرفتش اجاوب انا كنت مجاوب عليهم فى الدنيا صح ليه دلوقتى معرفتش أجاوب بنضرب كل يوم على كل صلاه فرضت فيها شفت مكانى فى النار إلى كنت مستهزئ بيها طلعت صعبه قوووووى صعب بتمنى كل يوم ارجع الدنيا ولو ساعه ولو ثانيه اتوب وارجع لكن مفيش رجوع مفيش ندم مفيش.. وفجاه بعد مرور سنين لايعلمها إلا الله لقيت صوت بووق شديد قومنا كلنا لقيتنا روحنا مكان فيه شمس حااارقه مش قادر أستحمل بس فى ناس لهم مظلات خاصه بيهم وحامياهم من الشمس لهم صدقه وصلاه وذكر وقرآن صاحبهم معاهم سلاح حاميهم وانا لوحدى من غير حاجه.. عطشااان قوى قوى رحت عشان أشرب من الحوض لقيت عليه راجل جميييل جدااا جيت أشرب الملائكه وقفونى وقالوا لاتدرى يا رسول الله ﷺ ماذا فعل هذا من بعدك لقد ترك العباده والصلاه وترك الاخره من اجل الدنيا مشيت وانا مشربتش لكن اكترحاجه وجعانى ان الرسول ﷺ زعلان منى يااه بعد إلى عملوا ليا وعشانى دا كلوا وانا جيت ومسمعتش كلاموا.. دورى جه بعد مده طويله وووقت طويل ووقفه أطول اخدت كتابى بإيدى الشمال.. رحت للميزان لقيت سيئات كتتير ملقتش حسنااات كميه حسره وخوف مش قاادر. كل حاجه لقيتها مكتوبه فى كتابى كل ذنب وكل فعل وكل كلمه وكل نظره كل دا مكتوووب.
مقدرتش أمسك نفسى من الخجل وربنا بيقولى \"عبدى لما جعلتنى أهون الناظرين إليك..\"
مش عارف ارد مش لاقى أعذار مش لاقى سبب لتقصيرى فى العباده غير انى بجد ضيعت نفسى ومشيت ورا الشيطان.. دخلت نار مش عارف هخرج منها إمتى مكنتش أعرف أنها صعبه كده وللأسف دا مش حلم أفوق منو ولا أن فى فرصه تانيه أرجع واتوب بالعكس مفيش رجوع مفيش فرص تانيه مفيش غير ندم وبس.. يعنى كان لازم افووق..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وللاسف دا هيبقى حال الغافل والعاصى والتارك للاخره والمتمسك بالدنيا دا هيبقى حال كل واحد ساب باب ربنا وخلى الدنيا تضحك عليه متستهونوش بيها عشان هى صعبه قوووى صعبه مش هيستحملها غير إلى قدر يجاهد نفسوا ويبقى من صفوف المؤمنين..
متخليش الدنيا تضحك عليك وتضيع منك الاخره..
قال تعالى.. \"إستحوذَ عليهم الشيطانُ فأنساهم ذِكر الله\"
صدق الله العظيم.
متبقاش منهم الى ضحكت الدنيا عليهم وفاكرين انهم صح وهما أصلا اكبر غلط كل واحد عارف ذنبوا فين وعارف سيئاتو وحسناتو توب قبل اخر نفس توب قبل الفرصه متضيع تووب بجد توب عشان خساره بجد يبقى مكانك النار وتضيع الجنه منك..
\"فلا تتركوها جنه خالده من اجلها دُنيا فانيه..\"
إستغفروا الله .. استغفر الله العظيم واتوب اليه ♥
لـ/امنيه خميس 🦋
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. ❝ ⏤أمنية خميس خلف
- خير قول بس ياريت يطلع خبر حلو اصل الواحد مش ناقص.
_بص يا عم إحنا هنروح بكره إحنا والشله والبنات بتوعنا إسكندريه نتفسح يومين ونرجع هاا إيه رأيك تيجي معانا.
- طيب تمام إشطا كده هاجى طبعا.
_طيب كده تمام هأكد عليك بكره هنتقابل فين.
- طيب تمام. سلام.
_سلام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_إيه يا عمر إتأخرت كده ليه.
- معلش يا ماما كنت قاعد مع كريم صاحبى على القهوه.
_طيب يا إبنى انت صليت العشا ولا لسه.
- لا لسه هنام ولما أصحى هبقى أصليها.
_لا يابنى متأخرش الصلاه أبدا إنت ناسى إننا مخلوقين عشان نعبد ربنا متخليش الدنيا تضحك عليك وياخدك الموت على غفله محدش ضامن عمرو.
- لسه العمر طويل يا ماما إحنا لسه شباب يلا هدخل أنام تصبحى على خير؛ واه صحيح يا ماما انا مسافر اسكندريه بكره انا وأصحابى أصل فى أبحاث هنعملها هناك ونرجع.
_ماشى يا عمرى ربنا يوفقك بس متنساش تصلى وأه صحيح القبر مش مكتوب عليه للكبار فقط يامه ماتوا صغيرين.
- حاضر تصبحى على خير.
وللأسف دخلت نمت ومصلتش وقعدت سهيت فى سماع فديوهات وكلام بنات ونمت ونسيت.
والعربيه بتتقلب بينا وانا فى أخر لحظات ليا قبل مفقد الوعى مفيش غير كلمه واحده إلى فى بالى وهى إن القبر مش للكبار فقط دول يامه ماتوا صغيرين. مكنتش أعرف أن الموضوع سريع كده وهييجى بسرعه انا مكنتش اعرف إنها قريبه كده وأن النهايه كده.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_إيه يا دكتور طمنى إبنى عامل إيه.
- سبيها على الله يا أمى وإدعيلوا ربنا ينجيه.
_يارب.. يارب.. انا ممكن أدخلوا يا دكتور أطمن عليه.
- اه تقدرى بس بلاش كلام معاه كتير.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ مالك يا نن عيونى فيك إيه إن شاء الله هتبقى كويس وتقوم بالسلامه يا عمر ان شاء الله
- كان لازم أفوق يا ماما كان لازم أفوق اهم وصلوا يا ماما عشان ياخدونى انا مكنتش مستعد انا مش مستعد للحظه دى هقابلوا اقولوا إيه معنديش أعذار ليه يا امى وصلوا يا امى وصلوا كان لازم أفوق يا امى كان لازم..
الجهاز بقا صفر دقات القلب وقفت صوت عياااط سامعوا بس مش قادر أتكلم او اتحرك ناس بتغسلنى انا إتكفنت هدومى إلى كنت بلبسها ديقه او مقطعه وأقول موضه إتحولت لكفن مغطى كل جسمى حطونى فى اوضه ضلمه تحت الأرض إيه داا دا القبر هو دا صوت أخر قدم منهم ماشيه وسيبانى كأنها صوت أكبر حفااااااار للارض وانا قلبى مع كل خطوه منهم هيقف عاوز اقولهم متسبونيش معتش فى صحاب ولا أهل ولا تلفون ولا فلوس ولا أى حاجه كل الدنيا بقت ورا ضهرى وأنا لوحدى فى اوضه ضلمه ملكين صعبين قوى شُداد قوى قومونى وسألونى. من ربك؟ ما دينك؟ من نبيك؟
انا معرفتش اجاوب انا كنت مجاوب عليهم فى الدنيا صح ليه دلوقتى معرفتش أجاوب بنضرب كل يوم على كل صلاه فرضت فيها شفت مكانى فى النار إلى كنت مستهزئ بيها طلعت صعبه قوووووى صعب بتمنى كل يوم ارجع الدنيا ولو ساعه ولو ثانيه اتوب وارجع لكن مفيش رجوع مفيش ندم مفيش. وفجاه بعد مرور سنين لايعلمها إلا الله لقيت صوت بووق شديد قومنا كلنا لقيتنا روحنا مكان فيه شمس حااارقه مش قادر أستحمل بس فى ناس لهم مظلات خاصه بيهم وحامياهم من الشمس لهم صدقه وصلاه وذكر وقرآن صاحبهم معاهم سلاح حاميهم وانا لوحدى من غير حاجه. عطشااان قوى قوى رحت عشان أشرب من الحوض لقيت عليه راجل جميييل جدااا جيت أشرب الملائكه وقفونى وقالوا لاتدرى يا رسول الله ﷺ ماذا فعل هذا من بعدك لقد ترك العباده والصلاه وترك الاخره من اجل الدنيا مشيت وانا مشربتش لكن اكترحاجه وجعانى ان الرسول ﷺ زعلان منى يااه بعد إلى عملوا ليا وعشانى دا كلوا وانا جيت ومسمعتش كلاموا. دورى جه بعد مده طويله وووقت طويل ووقفه أطول اخدت كتابى بإيدى الشمال. رحت للميزان لقيت سيئات كتتير ملقتش حسنااات كميه حسره وخوف مش قاادر. كل حاجه لقيتها مكتوبه فى كتابى كل ذنب وكل فعل وكل كلمه وكل نظره كل دا مكتوووب.
مقدرتش أمسك نفسى من الخجل وربنا بيقولى ˝عبدى لما جعلتنى أهون الناظرين إليك.˝
مش عارف ارد مش لاقى أعذار مش لاقى سبب لتقصيرى فى العباده غير انى بجد ضيعت نفسى ومشيت ورا الشيطان. دخلت نار مش عارف هخرج منها إمتى مكنتش أعرف أنها صعبه كده وللأسف دا مش حلم أفوق منو ولا أن فى فرصه تانيه أرجع واتوب بالعكس مفيش رجوع مفيش فرص تانيه مفيش غير ندم وبس. يعنى كان لازم افووق.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وللاسف دا هيبقى حال الغافل والعاصى والتارك للاخره والمتمسك بالدنيا دا هيبقى حال كل واحد ساب باب ربنا وخلى الدنيا تضحك عليه متستهونوش بيها عشان هى صعبه قوووى صعبه مش هيستحملها غير إلى قدر يجاهد نفسوا ويبقى من صفوف المؤمنين.
متخليش الدنيا تضحك عليك وتضيع منك الاخره.
قال تعالى. ˝إستحوذَ عليهم الشيطانُ فأنساهم ذِكر الله˝
صدق الله العظيم.
متبقاش منهم الى ضحكت الدنيا عليهم وفاكرين انهم صح وهما أصلا اكبر غلط كل واحد عارف ذنبوا فين وعارف سيئاتو وحسناتو توب قبل اخر نفس توب قبل الفرصه متضيع تووب بجد توب عشان خساره بجد يبقى مكانك النار وتضيع الجنه منك.
❞ بقولك يا فتحى شوفلى بيعه للبيت اللى على أول الشارع عايز أخلص منه.
فتحى ماليش صالح ياعم بعد آخر مره مفيش حد بيعرف يقعد فيه والناس بتتخانق معايا البيت ده فيه عفاريت كل اللى اشتروا ما عرفوش يقعدوا فيه واتهمونى بالنصب.
حازم عفاريت إيه بس ما عفريت إلا بنى ادم.هما اللى جبناء.
فتحى ولما هو مفيهوش عفاريت ما تروح أنت تقعد فيه ولا أنت خايف.
حازم هخاف من إيه بس ما أنا عندى بيت لكن البيت ده ورثته عن عمى بعد لما مات هو وعائلته كلهم.
فتحى مات برضوا ولا حاجه تانية ؟
حازم حاجه إيه ما تقعد عوج وتتكلم عديل يا فتحى.
فتحى لا عوج ولا عديل بس خلينى أنا بعيد عن البيت ده علشان مش برتاح وانا بفرج الناس عليه قلبى بيبقى مقبوض.
حازم هعطيك عموله كويسه.
فتحى الله الغنى يا اخى سيبنى فى حالى يلا ومن غير سلام.
حازم هو الواد ده عبيط ولا إيه ؟
ورجع بعقله لثلاث سنوات ماضين.
فلاش باك
حازم عامل إيه يا عمر ؟
محمد الحمد لله ياابن اخوى.
حازم مش هتجوزنى بنتك زى ما وعدتنى يا عمى ؟
محمد والله يا ابنى موضوع الجواز ده بالذات مش بحب اغصب عليها فيه أنا عارف أنى وعدتك بس لما عرضت عليها الموضوع رفضته وقالت أنك زى أخوها.
حازم بس أنا مش اخوها يا عمى طب سيبنى اقعد معاها اقنعها.
محمد معلش يا ابنى مش عايز اغصب عليها فى حاجه كل شئ قسمه ونصيب.
حازم بغضب مكتوم ماشى يا عمى ما يجرش حاجه. عن أذنك همشى بقى.
محمد اتفضل يا ابنى مع السلامه.
حازم راح قعد على الترعه وفضل يفكر يعنى مال عمى وبيته واراضيه هتروح لناس غريبة علشان السنيورة بتدلع ده أنا اخربها فوق رأسهم بس أعمل إيه؟
لقيتها خلاص هقوم دلوقتي يدوب أوصل القرية اللى جنبنا.
بعد نص ساعه بالسيارة.
حازم وصلت المكان المطلوب كان عبارة عن بيت قديم من دور واحد بس وأول ما وصلت لقيت زحمه كبيرة وريحة البخور جامدة بس المكان مقبض أوى لدرجة ترعب بس هخلص مصالحتى وامشى قعدت بعد لما اخدت دور بس كان لسه فاضل كتير وكده مش هينفع مش عايز حد يلاحظ غيابى.
قمت وروحت للست اللى بدخل الناس كرمشت لها خمسين جنيه فى أيدها وقلتلها أنى مستعجل ورجعت قعدت مكانى بعد شوية لقيتها شاورتلى علشان أقوم وامشى وراها لحد لما دخلت للشيخ عرفه أو الدجال لأنه كان مخاوى جن بس هما بيقولوا عليه شيخ وأول ما دخلت عنده شاورلى علشان أقعد قعدت وطلب منى اغمض عيني.
غمضت عيني.
قالى عايز ايه بالظبط ياحازم.
سحر محبه علشان توافق عليك بنت عمك.
حازم لا مش عايز سحر محبه.
الشيخ عرفه بابتسامة اومال عايز ايه ؟
حازم جنون
الشيخ هتدفع..........
حازم أنت تؤمر.
الشيخ بس عايز حاجه تكون لمستها أو استخدمها.
حازم هحاول اجيبلك حاجه .
الشيخ طب لما تجيبها وتجيب اللى قولتلك عليه هنفذ المطلوب.
حازم تمام همشى أنا علشان الحق أوصل.
بعد ثلاث ايام.
حازم جبت المطلوب ياشيخ عرفه.
عرفه بابتسامة أخد الحجاب وقطر عليه بعد نقط دم وحرقه جزء منه واخد الرماد وجاب ورقه وكتب عليه شوية كلمات مش مفهومه وطوها وهو بيتمتم بكلمات واعطنى لفه وقال ادفنها تحت عتبة بيتهم وهتلاقى كل اللى أنت عايزه.
حازم متشكر ياعم الشيخ.
روحت قبل الفجر بنص ساعه والناس نايمه حفرت قدام بيت عمى ودفنت العمل.
ورجعت بيتى ولا كأنى عملت حاجه وبطلت أتردد على بيت عمى.
لحد ما لقيته بيتصل بيا.
حازم الوو خير ياعمى فى ايه؟
محمد الحقنى ياابنى مش عارف بنتى مالها بتعمل حاجات غريبة.
حازم مالها ياعمى.
محمد على طول بسمعها بتكلم نفسها وبليل بتفضل تخبط وترزع ولقيتها بتخبط رأسها في الحيط. مش عارف أعمل ايه ؟
حازم تعالى ناخدها لدكتور فى البندر ونشوف عندها إيه.
محمد طيب يا ابنى يلا تعالى على بال ما نجهز علشان نسافر بيها.
حازم مسافة السكه يا عمى
روحنا لدكتور فى البندر وقال ممكن يكون اكتئاب وكتب لها على ادواية بس الموضوع كان بيتطور عندها لحد ما القرية كلها عرفت بجنانها.
وفى يوم كنت رايح اشوف الزرع وأنا ماشى من قدام بيت عمى لقيت الناس كلها ملمومه روحت أشوف فيه إيه لقيت بنت عمى غرقانه في دمها وعمى قاعد جنبها على الأرض بيبكى.روحت أجرى على عمى وبقوله فى إيه يا عمى إيه اللى حصل.
عمى بيبكى بس مش بيقول حاجه حاولت اقومه من جنبها بس مفيش فايده كان قاعد حاضنها وبيبكى.
جات الشرطة والاسعاف وتبين الوفاة نتيجة سقوط من اعلى مفيش أى شبه جنائية.واتقفل الموضوع على كده.
وعملنا العزاء وفضلت مع عمى فى بيته يومين العزاء بس كانت بتحصل حاجات غريبة .
كنت بشوفها بتنحرك جوه البيت.كنت هتجنن ازى موجودة فى البيت وأحنا لسه دفننها.
وكل لما عينى تغفل أسمع صوتها بتصرخ وبتضحك وبتتكلم.
هما يومين واستاذنت من عمى ورجعت بيتى.
كنت كل يوم وأنا راجع من الغيط بعدى على عمى علشان اطمن عليه ما أصله عايش لوحده بعد موت مراته وبنته.
وكنت واخد مفتاح علشان لو ما رديش افتح وأدخل وفى يوم وأنا بعدى عليه ما فتحش الباب فتحت ودخلت لقيته نايم ومش بيتحرك.جريت على المستوصف جبت الدكتور وقال إنه مات بأزمة قلبية.
الناس فضلت تقول إنه من زعله على بنته حصلها.
بس محديش يعرف إيه اللى حصل.
باك....
عدا سنه على موت عمى وبنته وطبعاً أنا الوريث لكل حاجه مهو مالوش حد غيرى.
عملت إعلام وراثة وبقيت كل أملاك عمى بتاعتى رسمى.
شوفت بنت حلوة من البلد واتجوزتها مهو أن الأوان أنى أعمل عائلة بقى.
واتجوزت والدنيا تمام وبحاول أبيع بيت عمى بس كل اللى يشتريه يرجع يسترد فلوسه ويقولى فيه عفاريت .
مش عارف أعمل إيه وحاسس جسمى مكسر بقالى فترة حتى شغل الزراعه ما عدتش قادر عليه زى الأول جبت انفار تشتغل فى الأرض باليومية.
وفجاءة جسمى حط خالص وبقيت كيف المشلول في السرير
مراتى كانت بتهتم بيا وتاكلنى وتعطينى الأدوية لحد فجأة بقت تتعامل معايا بدون رحمه وتزعق فيا وتشتمنى وأنا كنت حرفياً مشلول ولا بقدر أتكلم ولا بقدر أتحرك. وعلى الرغم أنى مشلول بس كنت بسمع كل حاجه.
فى يوم بليل وأنا نائم على السرير سمعت مراتى بتتكلم مع وأحد بتقوله العمل ما عملش نتيجة غير أنه اتشل هيموت أمنى علشان نورثه أنا زهقت منه.
سمعت صوت اللى بيرد عليها وهنا كانت صدمتى كان فتحى صاحبى هو اللى معاها.بيقولها الشيخ قال هياخد وقت يفضل مشلول وبعدين يموت علشان توريثه .
لقيتها بتقوله أنا زهقت منه إحنا كنا متفقين اتجوزه واخليه يكتبلى كل حاجه وبعدين نخلص منه بس طلع إبن ابالسه حريص ما رديش يكتبلى حاجه.
هو اللى اتضطرنى اعملوا سحر خليه بقى لما يموت ونخلص منه.
فتحى خلاص ما ترغبش كتير ومش هنتقابل غير بعد لما يموت وتورثى هجى اطلبك من أهلك.
فردوس ماشى سايبنى اشيل أنا الراجل المقرف ده وهتيجى أنت على الجاهز.
فتحى مش مسألة تشيلى واشيل بس ما ينفعش أظهر فى الصورة هيطلع كلام كتير عليكى إحنا فى غنا عنه.
فردوس خلاص اتكل أنت دلوقتي لحسن المصيبة اللى جوه يصحى.
فتحى سلام يا جميل.
مر يومين ولقيت فردوس بتبص لى بغيظ وهى بتبكى وتقول ياريتك كنت أنت اللى موت ياريتك كنت أنت.
ومن رغيها مع أختها عرفت أن فتحى بعد لما خرج من عندها اتلموا عليه قطاع طرق وسرقوا اللى معاه وقتلوا.
وهى عماله تندب حظها.
المشكلة أن بنت المعاتيه.زعلت على حبيب القلب قررت تنتحر طب وأنا مالى تاخدنى معاها ليه.
رحت مغرقة البيت جاز وولعت فيه.
الناس شافوا النار بلغوا الشرطة والمطافى والاسعاف.
على بال ما دخلوا البيت كان اتفحم وهى ماتت وأنا حالتى ما بين الحياة والموت.بس قررت اقول للناس قبل ما اموت أن طريق الحرام آخره وحشه.
خليت الممرضه تسجل كلامى وتبعته لأى حد ينشره علشان الناس تتعظ وما تطمعاش فى حاجه مش بتاعتها واهو كل اللى لجأ للسحر كان نهايته الهلاك.
﴿ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾
#الهام_احمد_عبدالحليم_نيروزونيارنيار. ❝ ⏤إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار)
❞ بقولك يا فتحى شوفلى بيعه للبيت اللى على أول الشارع عايز أخلص منه.
فتحى ماليش صالح ياعم بعد آخر مره مفيش حد بيعرف يقعد فيه والناس بتتخانق معايا البيت ده فيه عفاريت كل اللى اشتروا ما عرفوش يقعدوا فيه واتهمونى بالنصب.
حازم عفاريت إيه بس ما عفريت إلا بنى ادم.هما اللى جبناء.
فتحى ولما هو مفيهوش عفاريت ما تروح أنت تقعد فيه ولا أنت خايف.
حازم هخاف من إيه بس ما أنا عندى بيت لكن البيت ده ورثته عن عمى بعد لما مات هو وعائلته كلهم.
فتحى مات برضوا ولا حاجه تانية ؟
حازم حاجه إيه ما تقعد عوج وتتكلم عديل يا فتحى.
فتحى لا عوج ولا عديل بس خلينى أنا بعيد عن البيت ده علشان مش برتاح وانا بفرج الناس عليه قلبى بيبقى مقبوض.
حازم هعطيك عموله كويسه.
فتحى الله الغنى يا اخى سيبنى فى حالى يلا ومن غير سلام.
حازم هو الواد ده عبيط ولا إيه ؟
ورجع بعقله لثلاث سنوات ماضين.
فلاش باك
حازم عامل إيه يا عمر ؟
محمد الحمد لله ياابن اخوى.
حازم مش هتجوزنى بنتك زى ما وعدتنى يا عمى ؟
محمد والله يا ابنى موضوع الجواز ده بالذات مش بحب اغصب عليها فيه أنا عارف أنى وعدتك بس لما عرضت عليها الموضوع رفضته وقالت أنك زى أخوها.
حازم بس أنا مش اخوها يا عمى طب سيبنى اقعد معاها اقنعها.
محمد معلش يا ابنى مش عايز اغصب عليها فى حاجه كل شئ قسمه ونصيب.
حازم بغضب مكتوم ماشى يا عمى ما يجرش حاجه. عن أذنك همشى بقى.
محمد اتفضل يا ابنى مع السلامه.
حازم راح قعد على الترعه وفضل يفكر يعنى مال عمى وبيته واراضيه هتروح لناس غريبة علشان السنيورة بتدلع ده أنا اخربها فوق رأسهم بس أعمل إيه؟
لقيتها خلاص هقوم دلوقتي يدوب أوصل القرية اللى جنبنا.
بعد نص ساعه بالسيارة.
حازم وصلت المكان المطلوب كان عبارة عن بيت قديم من دور واحد بس وأول ما وصلت لقيت زحمه كبيرة وريحة البخور جامدة بس المكان مقبض أوى لدرجة ترعب بس هخلص مصالحتى وامشى قعدت بعد لما اخدت دور بس كان لسه فاضل كتير وكده مش هينفع مش عايز حد يلاحظ غيابى.
قمت وروحت للست اللى بدخل الناس كرمشت لها خمسين جنيه فى أيدها وقلتلها أنى مستعجل ورجعت قعدت مكانى بعد شوية لقيتها شاورتلى علشان أقوم وامشى وراها لحد لما دخلت للشيخ عرفه أو الدجال لأنه كان مخاوى جن بس هما بيقولوا عليه شيخ وأول ما دخلت عنده شاورلى علشان أقعد قعدت وطلب منى اغمض عيني.
غمضت عيني.
قالى عايز ايه بالظبط ياحازم.
سحر محبه علشان توافق عليك بنت عمك.
حازم لا مش عايز سحر محبه.
الشيخ عرفه بابتسامة اومال عايز ايه ؟
حازم جنون
الشيخ هتدفع.....
حازم أنت تؤمر.
الشيخ بس عايز حاجه تكون لمستها أو استخدمها.
حازم هحاول اجيبلك حاجه .
الشيخ طب لما تجيبها وتجيب اللى قولتلك عليه هنفذ المطلوب.
حازم تمام همشى أنا علشان الحق أوصل.
بعد ثلاث ايام.
حازم جبت المطلوب ياشيخ عرفه.
عرفه بابتسامة أخد الحجاب وقطر عليه بعد نقط دم وحرقه جزء منه واخد الرماد وجاب ورقه وكتب عليه شوية كلمات مش مفهومه وطوها وهو بيتمتم بكلمات واعطنى لفه وقال ادفنها تحت عتبة بيتهم وهتلاقى كل اللى أنت عايزه.
حازم متشكر ياعم الشيخ.
روحت قبل الفجر بنص ساعه والناس نايمه حفرت قدام بيت عمى ودفنت العمل.
ورجعت بيتى ولا كأنى عملت حاجه وبطلت أتردد على بيت عمى.
لحد ما لقيته بيتصل بيا.
حازم الوو خير ياعمى فى ايه؟
محمد الحقنى ياابنى مش عارف بنتى مالها بتعمل حاجات غريبة.
حازم مالها ياعمى.
محمد على طول بسمعها بتكلم نفسها وبليل بتفضل تخبط وترزع ولقيتها بتخبط رأسها في الحيط. مش عارف أعمل ايه ؟
حازم تعالى ناخدها لدكتور فى البندر ونشوف عندها إيه.
محمد طيب يا ابنى يلا تعالى على بال ما نجهز علشان نسافر بيها.
حازم مسافة السكه يا عمى
روحنا لدكتور فى البندر وقال ممكن يكون اكتئاب وكتب لها على ادواية بس الموضوع كان بيتطور عندها لحد ما القرية كلها عرفت بجنانها.
وفى يوم كنت رايح اشوف الزرع وأنا ماشى من قدام بيت عمى لقيت الناس كلها ملمومه روحت أشوف فيه إيه لقيت بنت عمى غرقانه في دمها وعمى قاعد جنبها على الأرض بيبكى.روحت أجرى على عمى وبقوله فى إيه يا عمى إيه اللى حصل.
عمى بيبكى بس مش بيقول حاجه حاولت اقومه من جنبها بس مفيش فايده كان قاعد حاضنها وبيبكى.
جات الشرطة والاسعاف وتبين الوفاة نتيجة سقوط من اعلى مفيش أى شبه جنائية.واتقفل الموضوع على كده.
وعملنا العزاء وفضلت مع عمى فى بيته يومين العزاء بس كانت بتحصل حاجات غريبة .
كنت بشوفها بتنحرك جوه البيت.كنت هتجنن ازى موجودة فى البيت وأحنا لسه دفننها.
وكل لما عينى تغفل أسمع صوتها بتصرخ وبتضحك وبتتكلم.
هما يومين واستاذنت من عمى ورجعت بيتى.
كنت كل يوم وأنا راجع من الغيط بعدى على عمى علشان اطمن عليه ما أصله عايش لوحده بعد موت مراته وبنته.
وكنت واخد مفتاح علشان لو ما رديش افتح وأدخل وفى يوم وأنا بعدى عليه ما فتحش الباب فتحت ودخلت لقيته نايم ومش بيتحرك.جريت على المستوصف جبت الدكتور وقال إنه مات بأزمة قلبية.
الناس فضلت تقول إنه من زعله على بنته حصلها.
بس محديش يعرف إيه اللى حصل.
باك..
عدا سنه على موت عمى وبنته وطبعاً أنا الوريث لكل حاجه مهو مالوش حد غيرى.
عملت إعلام وراثة وبقيت كل أملاك عمى بتاعتى رسمى.
شوفت بنت حلوة من البلد واتجوزتها مهو أن الأوان أنى أعمل عائلة بقى.
واتجوزت والدنيا تمام وبحاول أبيع بيت عمى بس كل اللى يشتريه يرجع يسترد فلوسه ويقولى فيه عفاريت .
مش عارف أعمل إيه وحاسس جسمى مكسر بقالى فترة حتى شغل الزراعه ما عدتش قادر عليه زى الأول جبت انفار تشتغل فى الأرض باليومية.
وفجاءة جسمى حط خالص وبقيت كيف المشلول في السرير
مراتى كانت بتهتم بيا وتاكلنى وتعطينى الأدوية لحد فجأة بقت تتعامل معايا بدون رحمه وتزعق فيا وتشتمنى وأنا كنت حرفياً مشلول ولا بقدر أتكلم ولا بقدر أتحرك. وعلى الرغم أنى مشلول بس كنت بسمع كل حاجه.
فى يوم بليل وأنا نائم على السرير سمعت مراتى بتتكلم مع وأحد بتقوله العمل ما عملش نتيجة غير أنه اتشل هيموت أمنى علشان نورثه أنا زهقت منه.
سمعت صوت اللى بيرد عليها وهنا كانت صدمتى كان فتحى صاحبى هو اللى معاها.بيقولها الشيخ قال هياخد وقت يفضل مشلول وبعدين يموت علشان توريثه .
لقيتها بتقوله أنا زهقت منه إحنا كنا متفقين اتجوزه واخليه يكتبلى كل حاجه وبعدين نخلص منه بس طلع إبن ابالسه حريص ما رديش يكتبلى حاجه.
هو اللى اتضطرنى اعملوا سحر خليه بقى لما يموت ونخلص منه.
فتحى خلاص ما ترغبش كتير ومش هنتقابل غير بعد لما يموت وتورثى هجى اطلبك من أهلك.
فردوس ماشى سايبنى اشيل أنا الراجل المقرف ده وهتيجى أنت على الجاهز.
فتحى مش مسألة تشيلى واشيل بس ما ينفعش أظهر فى الصورة هيطلع كلام كتير عليكى إحنا فى غنا عنه.
فردوس خلاص اتكل أنت دلوقتي لحسن المصيبة اللى جوه يصحى.
فتحى سلام يا جميل.
مر يومين ولقيت فردوس بتبص لى بغيظ وهى بتبكى وتقول ياريتك كنت أنت اللى موت ياريتك كنت أنت.
ومن رغيها مع أختها عرفت أن فتحى بعد لما خرج من عندها اتلموا عليه قطاع طرق وسرقوا اللى معاه وقتلوا.
وهى عماله تندب حظها.
المشكلة أن بنت المعاتيه.زعلت على حبيب القلب قررت تنتحر طب وأنا مالى تاخدنى معاها ليه.
رحت مغرقة البيت جاز وولعت فيه.
الناس شافوا النار بلغوا الشرطة والمطافى والاسعاف.
على بال ما دخلوا البيت كان اتفحم وهى ماتت وأنا حالتى ما بين الحياة والموت.بس قررت اقول للناس قبل ما اموت أن طريق الحرام آخره وحشه.
خليت الممرضه تسجل كلامى وتبعته لأى حد ينشره علشان الناس تتعظ وما تطمعاش فى حاجه مش بتاعتها واهو كل اللى لجأ للسحر كان نهايته الهلاك.
﴿ مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ ۖ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ﴾ #الهام_احمد_عبدالحليم_نيروزونيارنيار. ❝
❞ نزل السؤال ده في writober وحبيت الفكرة وكان لازم انزلها
\"ماذا لو اختطفك بطل الشخصية المفضل لديك الذي قمت بتأليفه؟\"🤔
كيف حاتقابله؟ كيف حاتتفاهم معاه؟ كيف حايكون الموقف؟ و حايكون موقفه ايه لما يعرف أن انت اللي ألفته في قصة خيالية مش قصة حقيقية!؟ و ازاي حاترجع لبلدك تاني بره كتيب التأليف بتاعك؟🎤
-اجابتي
\"شخصيتي المفضلة هي فريدة بطلة عالم موازي 💜\"
هقابلها في مكان فيه زرع وجنينة في المكان اللي هي بتحب تروحه في أحلامها ، هقابلها وهي ماشية وهخبط علي ضهرها
هتستغرب أني عارفها وهتسالني ازاي 😱
هيكون الحوار كالٱتي :
فريدة : انتي تعرفيني هنا.
أنا: أيوة طبعا بس أنا مش من هنا بس ...
فريدة : أومال عرفيتيني ازاي .
هفهمك بصي ياستي انتي اصلا مش قصة حقيقية وأنا اللي كتبتك .
لحظة صمت واندهاش 😳
فريدة : ازاي يعني أصلا هنا مزيف ، طب وحياتي كمان مزيفة اللي هربانه منها مش موجوده ولا جوزي ولا بيتي ولا أهلي .
كل ده مش موجود ، طب الحقيقه فين ؟!!!!!
_الحقيقة انك بطلة رواية كتبتها عشان أعرف الناس ان الحياة ممكن تتغير واحنا اللي نعرف نغيرها بنفسنا وانتي اللي ساعدتيني في ده انتي البطلة الحقيقية اللي
عرفت توصل ده
فريدة في ذهول :كدا أنا مبسوطة حتي لو كنت موجوده لفترة بس كفاية أني قدرت أساعد الناس لفترة ومبسوطة حقيقي أني شفتك
_ أنا مبسوطة اني قدرت أقابل حد أنا اللي كتبتها.
بس جه الوقت إني أرجع لدنيتي الطبيعية تاني وأكيد هنتقابل تاني
🌸 عشان الطيارة اللي هتنقلني جت فلازم امشي .
فريدة : مع السلامه
_ مع السلامة
#esraa_abdalnabi
#Writober #stories. ❝ ⏤ESRAA ABDALNABI
❞ نزل السؤال ده في writober وحبيت الفكرة وكان لازم انزلها
˝ماذا لو اختطفك بطل الشخصية المفضل لديك الذي قمت بتأليفه؟˝🤔
كيف حاتقابله؟ كيف حاتتفاهم معاه؟ كيف حايكون الموقف؟ و حايكون موقفه ايه لما يعرف أن انت اللي ألفته في قصة خيالية مش قصة حقيقية!؟ و ازاي حاترجع لبلدك تاني بره كتيب التأليف بتاعك؟🎤
- اجابتي
˝شخصيتي المفضلة هي فريدة بطلة عالم موازي 💜˝
هقابلها في مكان فيه زرع وجنينة في المكان اللي هي بتحب تروحه في أحلامها ، هقابلها وهي ماشية وهخبط علي ضهرها
هتستغرب أني عارفها وهتسالني ازاي 😱
هيكون الحوار كالٱتي :
فريدة : انتي تعرفيني هنا.
أنا: أيوة طبعا بس أنا مش من هنا بس ..
فريدة : أومال عرفيتيني ازاي .
فريدة : ازاي يعني أصلا هنا مزيف ، طب وحياتي كمان مزيفة اللي هربانه منها مش موجوده ولا جوزي ولا بيتي ولا أهلي .
كل ده مش موجود ، طب الحقيقه فين ؟!!!!!
_الحقيقة انك بطلة رواية كتبتها عشان أعرف الناس ان الحياة ممكن تتغير واحنا اللي نعرف نغيرها بنفسنا وانتي اللي ساعدتيني في ده انتي البطلة الحقيقية اللي
عرفت توصل ده
فريدة في ذهول :كدا أنا مبسوطة حتي لو كنت موجوده لفترة بس كفاية أني قدرت أساعد الناس لفترة ومبسوطة حقيقي أني شفتك
_ أنا مبسوطة اني قدرت أقابل حد أنا اللي كتبتها.
بس جه الوقت إني أرجع لدنيتي الطبيعية تاني وأكيد هنتقابل تاني
🌸 عشان الطيارة اللي هتنقلني جت فلازم امشي .