رحلة تغير بقلم : الاء محمود كبشه *البارت الـ2* عادل بصوت... 💬 أقوال آلاء محمود كبشه 📖 كتاب رحلة تغير
- 📖 من ❞ كتاب رحلة تغير ❝ آلاء محمود كبشه 📖
█ رحلة تغير بقلم : الاء محمود كبشه *البارت الـ2* عادل بصوت عالي :: ميرتاااا ميرتا إنخضت وقالت مهزوز:: بابا عادل::انتي بتعملي اي هنا ميرتا بتوتر ايي انا احم مش عارفه عارفه عادل:: لا والله هو اللي عارفه ميرتا: مهو يااا بابا اناا عادل: ها انتي اي ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا المهم وصلوا البيت وعادل حبسها الاوضه اماليا:: عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه عادل: البت دي متخرجش من الا لما تتظبط اماليا:: لي عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن اماليا: اكيد بتفكر انت فهمته متمسكه بدينها ي عادل عادل: دلعك جابها ورا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها اول وجديد عدي اسبوع وكانت بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس قافله فونها عايزه تكلم وعايزه تسمع القران اه بتسمع لان يعتبر قريب بيتها اتعودت عليه واطي بتحب تسمعه في يوم كتاب تغير مجاناً PDF اونلاين 2025 فتاه مسيحيه الشريعه الكاثولوكيه عرقها مصري ولكنها سافرت الي المانيا مع عائلتها كي تُكمل دراستها رأت شيخاً صوته عذب فرتاح قلبها فأحبت تتعرف عن الاسلام وواجهت صعوبات حياتها لاجل انها اسلمت النهايه جُبرت وعوضها الله خيراً كل ما رأته تعبٍ ومشقه
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا عادل::انتي بتعملي اي هنا ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه ميرتا: مهو يااا بابا اناا عادل: ها انتي اي ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط اماليا:: لي في اي عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت عادل :˝ عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي ميرتا: لي يعني عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه عادل: دي غلطت ولازم تتربي اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي عادل بزعيق˝ بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله ˝˝مدير الشركه مسلم ˝˝. كان عنده بنتين وولد قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام تسنيم:دايما يارب جاسمين˝ انا جاسمين يا ميرتا ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا محمد: وانا محمد ميرتا: تشرفنا كلهم احنا اشرف اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات اماليا: في اي ي عادل عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر اماليا : فيها اي مره من نفسها عادل بزعيق˝ اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *˝˝ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح˝˝* ولا اي ي استاذه اماليا؟ اماليا: خلاص حصل خير عادل˝ مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم اماليا: اه ياريت عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه ˝˝يزن˝˝ ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه اماليا: امها وعندها 44 سنه عادل: عنده 50 سنه مريم : جدتها وعندها 70 سنه اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا. ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام يزن بفرحه˝ اي دا بجد اللهم بارك ميرتا˝ وهي دي فيها هزار يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره يزن˝ الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب ميرتا: شكرا جدا والله يزن: الشكر لله وحده ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها. ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا ميرتا: ايوا انا رقيه بفرحه : اي دا بجد ميرتا: ايوا والله رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات. جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ رحلة تغير بقلم : الاء محمود كبشه *البارت الـ2* عادل بصوت عالي :: ميرتاااا ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا عادل::انتي بتعملي اي هنا ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه ميرتا: مهو يااا بابا اناا عادل: ها انتي اي ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط اماليا:: لي في اي عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت عادل :\" عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي ميرتا: لي يعني عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا ميرتا: حاضر اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه عادل: دي غلطت ولازم تتربي اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي عادل بزعيق\" بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله \"\"مدير الشركه مسلم \"\". كان عنده بنتين وولد قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام تسنيم:دايما يارب جاسمين\" انا جاسمين يا ميرتا ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا محمد: وانا محمد ميرتا: تشرفنا كلهم احنا اشرف اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات اماليا: في اي ي عادل عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر اماليا : فيها اي مره من نفسها عادل بزعيق\" اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *\"\"ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح\"\"* ولا اي ي استاذه اماليا؟ اماليا: خلاص حصل خير عادل\" مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم اماليا: اه ياريت عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه \"\"يزن\"\" ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه اماليا: امها وعندها 44 سنه عادل: عنده 50 سنه مريم : جدتها وعندها 70 سنه اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا. ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام يزن بفرحه\" اي دا بجد اللهم بارك ميرتا\" وهي دي فيها هزار يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره يزن\" الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب ميرتا: شكرا جدا والله يزن: الشكر لله وحده ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها. ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا ميرتا: ايوا انا رقيه بفرحه : اي دا بجد ميرتا: ايوا والله رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات. جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رحلة تغير بقلم : الاء محمود كبشه
*البارت الـ2*
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا عادل::انتي بتعملي اي هنا ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه ميرتا: مهو يااا بابا اناا عادل: ها انتي اي ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط اماليا:: لي في اي عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت عادل :˝ عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي ميرتا: لي يعني عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه عادل: دي غلطت ولازم تتربي اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي عادل بزعيق˝ بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله ˝˝مدير الشركه مسلم ˝˝. كان عنده بنتين وولد قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام تسنيم:دايما يارب جاسمين˝ انا جاسمين يا ميرتا ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا محمد: وانا محمد ميرتا: تشرفنا كلهم احنا اشرف اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات اماليا: في اي ي عادل عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر اماليا : فيها اي مره من نفسها عادل بزعيق˝ اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *˝˝ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح˝˝* ولا اي ي استاذه اماليا؟ اماليا: خلاص حصل خير عادل˝ مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم اماليا: اه ياريت عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه ˝˝يزن˝˝ ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه اماليا: امها وعندها 44 سنه عادل: عنده 50 سنه مريم : جدتها وعندها 70 سنه اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا. ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام يزن بفرحه˝ اي دا بجد اللهم بارك ميرتا˝ وهي دي فيها هزار يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره يزن˝ الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب ميرتا: شكرا جدا والله يزن: الشكر لله وحده ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها. ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا ميرتا: ايوا انا رقيه بفرحه : اي دا بجد ميرتا: ايوا والله رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات. جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ رواية رحلة تغير للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود البارت التاسع ميرتا دخلت الشقه واتصدمت من جمال الشقه وانها كانت مُنظمه جدا وكان فيه بلالين وكانت شكلها جميل قوي دخلت الاوضه لقتها فيها ورد أحمر وبلالين وشموع وكانت في منتهي الجمال ولقت يزن فيها ومديها ضهره وقامت مخبطه ع ضهره قام باصص ليها وشايلها وحضنها ميرتا::اي الجمال دا ي يزن يزن:هو فيه اجمل منك ي بطتي ميرتا بضحك:بس اي المناسبه يعني يزن:من غير مناسبه ميرتا:ياا رااجل+انت لحقت اصلا عملت دا كله يزن :دا موال ي حبيبتي ميرتا ::اهمممم يزن:المهم يعني اني عشان كنت اقولك يعني اني بحبك ميرتا:اي دا بجد يزن:جد الجد ي حبيبي 🥺 ميرتا:روح قلبي وانا بحبك خالث والله. يزن حضنها ودوخها وقال ليها تعالي كلي وكان شاري اكل اكلوت بقي وخلصوا ودخلت الاوضه لقت فستان هادي سمبل كدا لبسته وبعد كدا نادت يزن ميرتا:يزن يزن يزااااان يزن:اي ي حبيبي ميرتا:ها اي رأيك يزن: قمر جميله قوي ي روحي🥹 ميرتا:انت اجمل ي قلب روحك نسيبهم بقي عشان كل اوضه وليها اسرارها تاني يوم* نيجي عند مريم ريان:يلا ي تيتا مريم:شكرا قوي يابني ريان:انتي تؤمري ي قمر انتي مريم:تسلملي يابني ريان :سلمك الله من كل سوء وشر يارب مريم:امين ريان اخدها وركبوا الطياره وعدي الوقت وكانت مريم بتقراء قران وبعد كدا مسكت فونها شويه وريان نام لانه كان تعبان ف الايام اللي فاتت وصلوا وريان اصلا كان عارف مكان يزن رن عليه اول م وصلوا كان يزن نايم صحي علي صوت رنة فون يزن:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ريان:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بقولك ي يزن يزن:خيرا ريان لا خير ي حبيبي ان شتء الله بس انا عارف اني رزلت عليك ورنيت عليك ف الوقت دا بس انت جنب زوجتك يزن:اها ريان لا اطلع بوه معلش كدا يزن:حاضر ....ها خرجت يلا ريان: جدتها جات وهتعمل ليها مفاجاءه واحنا تحت يزن اي دا بجد ريان:اه والله يزن:حاضر دي هتفرح خالص دي كل شويه تقول عايزه اشوفها هصحيها وهلبس وانزلكم ريان حاضر متغيبش يزن حاضر يلا ف امان الله ريان:في حفظ الله ورعايته وقفلوا ويزن لبس وصحي ميرتا قال ليها ان صاحبه جاي وكدا هي قامت ولبست وهو نزل ليهم وشالت الزينه اللي كانت ف الصاله ويزن سلم علي ريان وبعد كدا مريم واخدهم وطلعوا الشقه ريان استني لحد م يزن دخل واخبر مراته يزن:متدخل يابني ريان: البيت ليه حرمه برضو يزن: ابن اصول 😂 ريان بغرور: طبعا طبعا هو انا اي حد يزن دخل ريان ومريم وبعد كدا نادي علي ميرتا ميرتا او م شافت جدتها انصدمت وفرحت ونست ان ريان موجود وقعدت تتنطط وقامت جاريه عند جدتها واخدتها بالحضن يزن: خودي تيتا ودخليها ترتاح ي حبيبتي ميرتا\" حاضر يزن:حضرلك كل خير يارب ميرتا: يلا ي تيتا مريم: عامله اي ي بنتي ويزن عامل اي معاكي ميرتا افتكرت امبارح وقامت مبتسمه مريم: خلاص مش عايزه اجابه عرفتها خلاص ميرتا بهزار: وه ي جدتي اي دا انتي ميخاويه مريم: ميخاويه مين ي بت انتي بس عشان انتي ابتسمتي اول م قولتلك ميرتا عامله نفسها مكسوفه:بتكفس ي مريومتشي مريم: مهو باين😂 ميرتا: تب يلا بس عشان ترتاحي وعبال م تكوني ارتحتي اكون حضرتلك اكل وظبتطلك هدومك مريم: منحرمش منك يـ روحي بس انا شويه وماشيه ميرتا: لي ان شاء الله مريم: ريان والله حاجز ليا شقه جنب شقته اللي هنا وهو والله ابن حلال مسبنيش خالص والله ميرتا: كل صحاب يزن كدا حتي يزن مريم: ربنا يجازيهم خير ميرتا: امين ويلا بقي نامي عشان السفر وكدا مريم: حاضر ي حبيبتي وانا جايه مهدوده والله ميرتا: معلش ي جدتي كله يهون عشاني😏😂 مريم: نص ثقتك دي ميرتا\"لععع مريم: تب يلا اخرجي من الاوضه يلا عشان عايزه انام ميرتا:انا حاسه كدا اني بنطرد مريم: لا اتاكدي متحسيش ميرتا: طيب بس متناميش عشان هجهز اكل مريم: حاضر وقامت خارجة وجهزت اكل ويزن اخد ريان لاوضه الضيوف ومريم كانت ف اوضه الاطفال وميرتا جهزت الاكل ونادت علي يزن وهو اخد ل ريان واكل معاه وميرتا ومريم اكلوا سوا مريم: بس انا حاسه ان وشك اتحسن عن الاول ميرتا: اه مهو يزن اصر عليا اني اعمل تجميل واهو في رحلة العلاج كلها تلت جلسات او اربعه بالكتير ووشي يرجع زي م كان مريم: بالشفاء ان شاء الله ميرتا: حبيبتي ي تيتا بس اه صحيح ماما عامله اي مريم افتكرت وزعلت: بصي ي بنتي فلاش باك مريم : انتي راحه فين ي بنتي كدا اماليا: اظن حضرتك ملكيش فيه مريم: اي اللي ملكيش فيه انتي لابسه كدا وراحة فين اماليا قامت بصالها وسابتها ومشت مريم: لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يهديكي يابنتي اماليا: الو يـ حبيبي ...: الو ي حبيبتي اماليا: انت فين ...:في الشقه يـ روحي اماليا :\"انا جيالك ..:تمام ي حبيبتي اماليا راحت وهو فتح ليها وقاموا واخدين بعض بالحضن وبداءت التلامسات والتلامسات جابت بعضها لحد م حصل اللي حصل وهو مفاقش غير لما لقي اماليا سايحة ف دمها وقام مغير وسايبها وقعدت اماليا مُتغيبه لمده يومين مريم قالت ل ريان ولانه في الشرطه قعد يدور وفي الاخر عرف انها ف شقه من شقق الد**عاره ولقاها ميته ووداها الطب الشرعي واكتشفوا انها اتعرضت ل عنف جنسي وكانت ممكن تعيش لو لحقوها بس بسبب انها قعدت كتير وخسرت دم كتير ف ماتت. بااااك* ميرتا بعياط: انتي بتهزري مريم: والله ابدا ي بنتي وهو دا اللي حصل ميرتا:انا معرفش ادعي ليها ولا اقول اي مريم: والله ي بنتي مسبتهاش وقعدت اقول ليها علي الاسلام واحدثها عنه وفضلت وراها بس هي اللي متقبلتش ميرتا: ليس عليك هداهم ولكن الله يهدي من يشاء مريم:ربنا يحسن ختامنا ي بنتي ميرتا: يارب يلا ي تيتا هسيبك تنامي شويه تريحي ويزن ساب ريان عشان يرتاح وراح لميرتا لقاها بتعيط اخدها ف حضنه وقامت حكياله وهو قعد يهديها وقام قايل ليها انه مش هينزل عشانها بس هي قالت ليه لاء ونزل الجامع الشيخ احمد: اهلا ي يزن لسه فاكرنا يابني😂 يزن\"انتو مين معرفش اسماعيل: وانا برضو معرفكش يزن: او ماي كود 😂 اسماعيل : تعالي اقولك خبر يزن: يلا قول إسماعيل \"لا خلاص مش هقول الشيخ احمد\" ايوا مهو احنا منعرفكش يزن:وه متعرفونيش دا احنا نايمين في حضن بعض😂 إسماعيل : هتنصب ي يزن يزن\" شوف اهو انت عارفني اسماعيل: ...... يزن: بجد بتهزر والله بجد اسماعيل :اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال الشيخ احمد اهو الشيخ احمد\" ايوا يبني وبكدا البارت يكون خلص واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🥹🖇️. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود البارت التاسع
ميرتا دخلت الشقه واتصدمت من جمال الشقه وانها كانت مُنظمه جدا وكان فيه بلالين وكانت شكلها جميل قوي دخلت الاوضه لقتها فيها ورد أحمر وبلالين وشموع وكانت في منتهي الجمال ولقت يزن فيها ومديها ضهره وقامت مخبطه ع ضهره قام باصص ليها وشايلها وحضنها ميرتا::اي الجمال دا ي يزن يزن:هو فيه اجمل منك ي بطتي ميرتا بضحك:بس اي المناسبه يعني يزن:من غير مناسبه ميرتا:ياا رااجل+انت لحقت اصلا عملت دا كله يزن :دا موال ي حبيبتي ميرتا ::اهمممم يزن:المهم يعني اني عشان كنت اقولك يعني اني بحبك ميرتا:اي دا بجد يزن:جد الجد ي حبيبي 🥺 ميرتا:روح قلبي وانا بحبك خالث والله. يزن حضنها ودوخها وقال ليها تعالي كلي وكان شاري اكل اكلوت بقي وخلصوا ودخلت الاوضه لقت فستان هادي سمبل كدا لبسته وبعد كدا نادت يزن ميرتا:يزن يزن يزااااان يزن:اي ي حبيبي ميرتا:ها اي رأيك يزن: قمر جميله قوي ي روحي🥹 ميرتا:انت اجمل ي قلب روحك نسيبهم بقي عشان كل اوضه وليها اسرارها
تاني يوم*
نيجي عند مريم ريان:يلا ي تيتا مريم:شكرا قوي يابني ريان:انتي تؤمري ي قمر انتي مريم:تسلملي يابني ريان :سلمك الله من كل سوء وشر يارب مريم:امين ريان اخدها وركبوا الطياره وعدي الوقت وكانت مريم بتقراء قران وبعد كدا مسكت فونها شويه وريان نام لانه كان تعبان ف الايام اللي فاتت وصلوا وريان اصلا كان عارف مكان يزن رن عليه اول م وصلوا كان يزن نايم صحي علي صوت رنة فون يزن:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ريان:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته بقولك ي يزن يزن:خيرا ريان لا خير ي حبيبي ان شتء الله بس انا عارف اني رزلت عليك ورنيت عليك ف الوقت دا بس انت جنب زوجتك يزن:اها ريان لا اطلع بوه معلش كدا يزن:حاضر ..ها خرجت يلا ريان: جدتها جات وهتعمل ليها مفاجاءه واحنا تحت يزن اي دا بجد ريان:اه والله يزن:حاضر دي هتفرح خالص دي كل شويه تقول عايزه اشوفها هصحيها وهلبس وانزلكم ريان حاضر متغيبش يزن حاضر يلا ف امان الله ريان:في حفظ الله ورعايته وقفلوا ويزن لبس وصحي ميرتا قال ليها ان صاحبه جاي وكدا هي قامت ولبست وهو نزل ليهم وشالت الزينه اللي كانت ف الصاله ويزن سلم علي ريان وبعد كدا مريم واخدهم وطلعوا الشقه ريان استني لحد م يزن دخل واخبر مراته يزن:متدخل يابني ريان: البيت ليه حرمه برضو يزن: ابن اصول 😂 ريان بغرور: طبعا طبعا هو انا اي حد يزن دخل ريان ومريم وبعد كدا نادي علي ميرتا ميرتا او م شافت جدتها انصدمت وفرحت ونست ان ريان موجود وقعدت تتنطط وقامت جاريه عند جدتها واخدتها بالحضن يزن: خودي تيتا ودخليها ترتاح ي حبيبتي ميرتا˝ حاضر يزن:حضرلك كل خير يارب ميرتا: يلا ي تيتا مريم: عامله اي ي بنتي ويزن عامل اي معاكي ميرتا افتكرت امبارح وقامت مبتسمه مريم: خلاص مش عايزه اجابه عرفتها خلاص ميرتا بهزار: وه ي جدتي اي دا انتي ميخاويه مريم: ميخاويه مين ي بت انتي بس عشان انتي ابتسمتي اول م قولتلك ميرتا عامله نفسها مكسوفه:بتكفس ي مريومتشي مريم: مهو باين😂 ميرتا: تب يلا بس عشان ترتاحي وعبال م تكوني ارتحتي اكون حضرتلك اكل وظبتطلك هدومك مريم: منحرمش منك يـ روحي بس انا شويه وماشيه ميرتا: لي ان شاء الله مريم: ريان والله حاجز ليا شقه جنب شقته اللي هنا وهو والله ابن حلال مسبنيش خالص والله ميرتا: كل صحاب يزن كدا حتي يزن مريم: ربنا يجازيهم خير ميرتا: امين ويلا بقي نامي عشان السفر وكدا مريم: حاضر ي حبيبتي وانا جايه مهدوده والله ميرتا: معلش ي جدتي كله يهون عشاني😏😂 مريم: نص ثقتك دي ميرتا˝لععع مريم: تب يلا اخرجي من الاوضه يلا عشان عايزه انام ميرتا:انا حاسه كدا اني بنطرد مريم: لا اتاكدي متحسيش ميرتا: طيب بس متناميش عشان هجهز اكل مريم: حاضر وقامت خارجة وجهزت اكل ويزن اخد ريان لاوضه الضيوف ومريم كانت ف اوضه الاطفال وميرتا جهزت الاكل ونادت علي يزن وهو اخد ل ريان واكل معاه وميرتا ومريم اكلوا سوا مريم: بس انا حاسه ان وشك اتحسن عن الاول ميرتا: اه مهو يزن اصر عليا اني اعمل تجميل واهو في رحلة العلاج كلها تلت جلسات او اربعه بالكتير ووشي يرجع زي م كان مريم: بالشفاء ان شاء الله ميرتا: حبيبتي ي تيتا بس اه صحيح ماما عامله اي مريم افتكرت وزعلت: بصي ي بنتي فلاش باك مريم : انتي راحه فين ي بنتي كدا اماليا: اظن حضرتك ملكيش فيه مريم: اي اللي ملكيش فيه انتي لابسه كدا وراحة فين اماليا قامت بصالها وسابتها ومشت
مريم: لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يهديكي يابنتي اماليا: الو يـ حبيبي ..: الو ي حبيبتي اماليا: انت فين ..:في الشقه يـ روحي اماليا :˝انا جيالك .:تمام ي حبيبتي اماليا راحت وهو فتح ليها وقاموا واخدين بعض بالحضن وبداءت التلامسات والتلامسات جابت بعضها لحد م حصل اللي حصل وهو مفاقش غير لما لقي اماليا سايحة ف دمها وقام مغير وسايبها وقعدت اماليا مُتغيبه لمده يومين مريم قالت ل ريان ولانه في الشرطه قعد يدور وفي الاخر عرف انها ف شقه من شقق الد *عاره ولقاها ميته ووداها الطب الشرعي واكتشفوا انها اتعرضت ل عنف جنسي وكانت ممكن تعيش لو لحقوها بس بسبب انها قعدت كتير وخسرت دم كتير ف ماتت. بااااك* ميرتا بعياط: انتي بتهزري مريم: والله ابدا ي بنتي وهو دا اللي حصل ميرتا:انا معرفش ادعي ليها ولا اقول اي مريم: والله ي بنتي مسبتهاش وقعدت اقول ليها علي الاسلام واحدثها عنه وفضلت وراها بس هي اللي متقبلتش ميرتا: ليس عليك هداهم ولكن الله يهدي من يشاء مريم:ربنا يحسن ختامنا ي بنتي ميرتا: يارب يلا ي تيتا هسيبك تنامي شويه تريحي ويزن ساب ريان عشان يرتاح وراح لميرتا لقاها بتعيط اخدها ف حضنه وقامت حكياله وهو قعد يهديها وقام قايل ليها انه مش هينزل عشانها بس هي قالت ليه لاء ونزل الجامع الشيخ احمد: اهلا ي يزن لسه فاكرنا يابني😂 يزن˝انتو مين معرفش اسماعيل: وانا برضو معرفكش يزن: او ماي كود 😂 اسماعيل : تعالي اقولك خبر يزن: يلا قول إسماعيل ˝لا خلاص مش هقول الشيخ احمد˝ ايوا مهو احنا منعرفكش يزن:وه متعرفونيش دا احنا نايمين في حضن بعض😂 إسماعيل : هتنصب ي يزن يزن˝ شوف اهو انت عارفني اسماعيل: ... يزن: بجد بتهزر والله بجد اسماعيل :اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال الشيخ احمد اهو الشيخ احمد˝ ايوا يبني وبكدا البارت يكون خلص واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🥹🖇️. ❝