❞ رواية حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
⤶ڪ/آلاء ابـنـة\"ة محـمود 🦋..↺\". ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
⤶ڪ/آلاء ابـنـة˝ة محـمود 🦋.↺˝. ❝
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود
البارت الـ12
يزن: انتي قلقتيني عليكي قولي
ميرتا: بقالي كذا يوم ي يزن بحلم بكوابيس بحلم بحاجات تخوف بحلم بإعتداءات بتحصلي بحلم بكوابيس مخيفه يـ يزن مبعرفش انام ومعونتش بحب انام،وعنت دايما بحس اني مش عايزه قربك عنت بتضايق من قربك ليا عاد بيحصل حاجات غريبه معايا
يزن بصدمه : ايه؟انتي بتتكلمي بحد
ميرتا بعياط: ههزر لي يعني
يزن: بتقرأي اذكارك ي ميرتا
ميرتا: اه والله
يزن: كلها ي ميرتا كلها
ميرتا: مش علي طول بس
يزن : بس اي
ميرتا: انا بقراء كل يوم بس ممكن اقول اذكار الصباح والمساء لاء بس كدا
يزن: وانا مش قولتلك حصني نفسم بالاذكار يـ ميرتا
ميرتا: مهو.
قاطعها يزن : مهو اي ي ميرتا نهو اي
ميرتا: بنشغل بحاجات والله
يزن: تولع الحاجات ي ميرتا تولع الحاجات مش قولتلك تبقي تقرئيهم كاملين ومش كنت بسألك وبتقولي اه قرأتها انتي كمان كنتي بتكذبي عليا يـ ميرتا
ميرتا بعياط: لاءه والله
يزن: اي اللي لاء اي اللي لاء اومال دا كان اي كان حقيقه
ميرتا: تب اي اللي جاب احلامي ب الكلام دا
يزن : عشان دا ناتج عنه انا شاكك ف حاجة بس ربنا يسترها ومتكونش دي هوديكي لشيخ ي ميرتا اجهزي يـ ميرتا
ميرتا: نعم هو انا قولتلك اني ملبو سه
يزن: احتمال ولي لاء
ميرتا: يزن متهزرش بقي اكيد شويه هلاويس وهيروحوا لحالهم
يزن: روحي البسي يـ حبيبتي
ميرتا : تب
قاطعها يزن: يلا ي ميرتا انا داخل الحمام وانتي ادخلي الحمام التاني والبسي عشان هاخدك ومن غير كلام
ميرتا اخدت هدومها واخدت شور ولبست ويزن هو كمان لبس
ميرتا: يزن
يزن: ها
ميرتا: تب هو انت واخدني لي
يزن: هخدك لي يعني
ميرتا: دا شويه كوابيس.
يزن: ميرتا تعرفي تسكتي الله يسترك
ميرتا: حاضر بس متعاملنيش كدا
يزن: انا قولت حاجة يلا ي ميرتا
وركبوا العربيه ووداها للشيخ احمد لانه بيعرف
الشيخ احمد: اهلا يـابـني عامل اي
يزن: الحمد لله يـ شيخي
الشيخ احمد: دايما وبص ل ميرتا عامله اي ي بنتي
ميرتا\"الحمد لله
يزن: شيخ ممكن تشوف ميرتا مالها
الشيخ احمد: لي في اي
يزن: مش طيقاني وبتبعد عني وبتحلم بكوابيس
الشيخ احمد عرف انه معمول عم\"ل ليهم بالتفرقه
يزن انصدم وميرتا صدمتها كانت اكبر
الشيخ احمد: انا هحاول افكه يـابنتي بس اعرف هو فين
يزن: هو مش انتو بتعرفوا تقريبا مين اللي عامل
الشيخ احمد: مقدرش اقول بس متخفش هيتردلها اضعاف مضاعفه يابني
يزن شكرا ي شيخ
الشيخ احمد\" تبقي اقراء عليها قران كتير وتخافظ ع الاذكار
يزن: ان شاء الله ي شيخ
والشيخ احمد قراء عليها قران وكانت بتتعب وصداع دماغها قوي
خلصوا وروحوا ولانها تعبت قامت نايمه ويزن هو اللي ظبط الشقه وعمل ليها اكل وصحاها عشان تاكل بس هو زعلان منها عشان مقالتلهوش انها مش بتقراء الاذكار ولما كان بيسالها كانت بتقوله اه
ميرتا قامت ماسكه ايده : استني ي يزن انا اسفه اني كذبت عليك بس انا عارفه انك مش هتسيبني وهتديني محاضره وانا كنت بكون تعبانه ف بقولك اه
يزن: تمام كلي ومتفكريش ف حاجه وانا هقراء قران ع المايه دي ونازل الجامع
ميرتا: تب تعالي كُل معايا
يزن: مش جعان
ميرتا: تمام
يزن قراء قرآن ع المايه ونزل وهي قعدت تعيط لانها اول مره تشوفه قاسي عليها كدا وزعلان منها
جيه بالليل ويزن جيه وكانت هي محضره اكل حطتله اكل وهو اكل ودخل الاوضه اتفاجيئ ب انها متزينه ولقي ميرتا طالعه وكانت جميله قوي اللهم بارك وقامت جايه قصاده واتاسفت ليه ولكن قال ليها لاء لقاها بتتأسفله وتعيط مهنش عليه يشوفها بتعيط وقام واخدها وحضنها
يزن: توعديني انك مش هتكرريها يـ بنوتي
ميرتا: وعد مني مش هكررها
يزن: حبيبتي انتي
وهنا ملناش دعوه كل بيت وليه خصوصياته😂🙈
عدي اسبوع وكان ميرتا ويزن كانوا عايشين اسبوع جميل قوي واسماء واسماعيل سافروا ل لندن وكانوا كويسين مع بعض قوي وحبهم كان بيزيد وريان اتقدم ل رقيه ولكنه لسه مأخدتش الرد
######
ميرتا:صباح الجمال يـ عيوني
يزن: صباح القمر يـ قلب عيونك عامله اي
ميرتا: الحمد لله يلا تعالي افطر عشان تنزل الشركه بقالك كتير منزلتهاش
يزن: فعلا والله
وفطر وقام حاضنها ونزل الشغل وهي نزلت الجامعه عشان كان الترم التاني بداء ولما دخلت لقت رقيه ف وشها قاموا واخدين بعض بالحضن
رقيه: عامله اي ي ريتا وحشاني خالص ي بت
ميرتا: الحمد لله يـ قلب ريتا انتي طمنيني عليكي+ انك وحشاني خالص والله
رقيه: دايما يارب،انا الحمد لله والله،لا اوحش الله لكِ قلبا ولا قبرا
ميرتا: امين واياكِ
رقيه: تعالي احكيلك حصل اي
ميرتا: احكي واحما ماشيين كل ادناي صاغيتين
رقيه: ريان اتقدم ليا وانا وافقت وانتي عارفه لما بابا كان هيقوله الرد قام قايل ليه كل حاجة قسمة ونصيب يابني قام ريان قاله والله يـ عمي ميغوركش اني ظابط انا حرامي كبير برضو لو موافقتش هخطفها واتجوزها
قام بابا قايل ليه خلاص احنا كدا خوفنا ونراجع قرارنا تاني ريان قام قايل ليه ايون كدا ولكن الحمد لله وافقنا وريان طلب ان الفرح يكون علي طول عشان عايز ينزل مصر ف اجازه السنه دي وياخدني معاه عشان شغله اللي هناك بابا قاله لسه مجهزناش حاجة قام قايل ليه عايزها بشنطه هدومها او ننزل سوا وانا اجيب ليها هدوم بس بابا رفض وقال هيساعد بس ريان هو كمان رفض ركدا يعني بس يعني ريان قاله الشقه عندي جاهزه م عايزين غير العروسه ف الحمد لله يعني هتجوز اخيرا يابشر
ميرتا: ربنا يكملك علي خير ان شاء الله
رقيه: حبيبتي امين واياك
...:-ميرتا
ميرتا بصت وراها نعم انا؟!
....:-ايوا
ميرتا راحت ليها هي ورقيه
....:-معلش ممكن لوحدك
رقيه: تب خااص ي ريتا هستناكِ جوه
ميرتا :تمام
البنت اللي كانت عايزه ميرتا ورتها صوره وميرتا انصدمت منه
ميرتا: انتي بتهزري مصح + انتي عرفاني منين و وانتي مين
....:-م مهم المهم اني وريتك الحقيقه
ميرتا:- تب انتي هتستفادي اي لما اعرف
..:-مش هستفاد حاجة ويلا انا ماشيه سلام
ميرتا وقفت شويه مصدومه والدموع بتنزل من عنيها وخلاص وراخت السكشن عشان المحاضرات ورقيه لاحظت شرود ميرتا وقعدت تنادي عليها بس مش بترد
رقيه:ميرتا ميرتا ميرتاااااا
ميرتا: ها نعم
رقيه: مالك.
ميرتا قامت وخداها ف حضنها ومعيطه وقالت ليها تروحها وفعلا رقيه روحتها ومشت وميرتا فضلت تفكر ف الصوره لحد م نامت
وبكدا البارت يكون خلص وياتري هي اي الصوره دي ودا اللي هنعرفع البارت الجاي ان شاء الله في امان الله يـ حوريات والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود
البارت الـ12
يزن: انتي قلقتيني عليكي قولي
ميرتا: بقالي كذا يوم ي يزن بحلم بكوابيس بحلم بحاجات تخوف بحلم بإعتداءات بتحصلي بحلم بكوابيس مخيفه يـ يزن مبعرفش انام ومعونتش بحب انام،وعنت دايما بحس اني مش عايزه قربك عنت بتضايق من قربك ليا عاد بيحصل حاجات غريبه معايا
يزن بصدمه : ايه؟انتي بتتكلمي بحد
ميرتا بعياط: ههزر لي يعني
يزن: بتقرأي اذكارك ي ميرتا
ميرتا: اه والله
يزن: كلها ي ميرتا كلها
ميرتا: مش علي طول بس
يزن : بس اي
ميرتا: انا بقراء كل يوم بس ممكن اقول اذكار الصباح والمساء لاء بس كدا
يزن: وانا مش قولتلك حصني نفسم بالاذكار يـ ميرتا
ميرتا: مهو.
قاطعها يزن : مهو اي ي ميرتا نهو اي
ميرتا: بنشغل بحاجات والله
يزن: تولع الحاجات ي ميرتا تولع الحاجات مش قولتلك تبقي تقرئيهم كاملين ومش كنت بسألك وبتقولي اه قرأتها انتي كمان كنتي بتكذبي عليا يـ ميرتا
ميرتا بعياط: لاءه والله
يزن: اي اللي لاء اي اللي لاء اومال دا كان اي كان حقيقه
ميرتا: تب اي اللي جاب احلامي ب الكلام دا
يزن : عشان دا ناتج عنه انا شاكك ف حاجة بس ربنا يسترها ومتكونش دي هوديكي لشيخ ي ميرتا اجهزي يـ ميرتا
ميرتا: نعم هو انا قولتلك اني ملبو سه
يزن: احتمال ولي لاء
ميرتا: يزن متهزرش بقي اكيد شويه هلاويس وهيروحوا لحالهم
يزن: روحي البسي يـ حبيبتي
ميرتا : تب
قاطعها يزن: يلا ي ميرتا انا داخل الحمام وانتي ادخلي الحمام التاني والبسي عشان هاخدك ومن غير كلام
ميرتا اخدت هدومها واخدت شور ولبست ويزن هو كمان لبس
ميرتا: يزن
يزن: ها
ميرتا: تب هو انت واخدني لي
يزن: هخدك لي يعني
ميرتا: دا شويه كوابيس.
يزن: ميرتا تعرفي تسكتي الله يسترك
ميرتا: حاضر بس متعاملنيش كدا
يزن: انا قولت حاجة يلا ي ميرتا
وركبوا العربيه ووداها للشيخ احمد لانه بيعرف
الشيخ احمد: اهلا يـابـني عامل اي
يزن: الحمد لله يـ شيخي
الشيخ احمد: دايما وبص ل ميرتا عامله اي ي بنتي
ميرتا˝الحمد لله
يزن: شيخ ممكن تشوف ميرتا مالها
الشيخ احمد: لي في اي
يزن: مش طيقاني وبتبعد عني وبتحلم بكوابيس
الشيخ احمد عرف انه معمول عم˝ل ليهم بالتفرقه
يزن انصدم وميرتا صدمتها كانت اكبر
الشيخ احمد: انا هحاول افكه يـابنتي بس اعرف هو فين
يزن: هو مش انتو بتعرفوا تقريبا مين اللي عامل
الشيخ احمد: مقدرش اقول بس متخفش هيتردلها اضعاف مضاعفه يابني
يزن شكرا ي شيخ
الشيخ احمد˝ تبقي اقراء عليها قران كتير وتخافظ ع الاذكار
يزن: ان شاء الله ي شيخ
والشيخ احمد قراء عليها قران وكانت بتتعب وصداع دماغها قوي
خلصوا وروحوا ولانها تعبت قامت نايمه ويزن هو اللي ظبط الشقه وعمل ليها اكل وصحاها عشان تاكل بس هو زعلان منها عشان مقالتلهوش انها مش بتقراء الاذكار ولما كان بيسالها كانت بتقوله اه
ميرتا قامت ماسكه ايده : استني ي يزن انا اسفه اني كذبت عليك بس انا عارفه انك مش هتسيبني وهتديني محاضره وانا كنت بكون تعبانه ف بقولك اه
يزن: تمام كلي ومتفكريش ف حاجه وانا هقراء قران ع المايه دي ونازل الجامع
ميرتا: تب تعالي كُل معايا
يزن: مش جعان
ميرتا: تمام
يزن قراء قرآن ع المايه ونزل وهي قعدت تعيط لانها اول مره تشوفه قاسي عليها كدا وزعلان منها
جيه بالليل ويزن جيه وكانت هي محضره اكل حطتله اكل وهو اكل ودخل الاوضه اتفاجيئ ب انها متزينه ولقي ميرتا طالعه وكانت جميله قوي اللهم بارك وقامت جايه قصاده واتاسفت ليه ولكن قال ليها لاء لقاها بتتأسفله وتعيط مهنش عليه يشوفها بتعيط وقام واخدها وحضنها
يزن: توعديني انك مش هتكرريها يـ بنوتي
ميرتا: وعد مني مش هكررها
يزن: حبيبتي انتي
وهنا ملناش دعوه كل بيت وليه خصوصياته😂🙈
عدي اسبوع وكان ميرتا ويزن كانوا عايشين اسبوع جميل قوي واسماء واسماعيل سافروا ل لندن وكانوا كويسين مع بعض قوي وحبهم كان بيزيد وريان اتقدم ل رقيه ولكنه لسه مأخدتش الرد
######
ميرتا:صباح الجمال يـ عيوني
يزن: صباح القمر يـ قلب عيونك عامله اي
ميرتا: الحمد لله يلا تعالي افطر عشان تنزل الشركه بقالك كتير منزلتهاش
يزن: فعلا والله
وفطر وقام حاضنها ونزل الشغل وهي نزلت الجامعه عشان كان الترم التاني بداء ولما دخلت لقت رقيه ف وشها قاموا واخدين بعض بالحضن
رقيه: عامله اي ي ريتا وحشاني خالص ي بت
ميرتا: الحمد لله يـ قلب ريتا انتي طمنيني عليكي+ انك وحشاني خالص والله
رقيه: دايما يارب،انا الحمد لله والله،لا اوحش الله لكِ قلبا ولا قبرا
ميرتا: امين واياكِ
رقيه: تعالي احكيلك حصل اي
ميرتا: احكي واحما ماشيين كل ادناي صاغيتين
رقيه: ريان اتقدم ليا وانا وافقت وانتي عارفه لما بابا كان هيقوله الرد قام قايل ليه كل حاجة قسمة ونصيب يابني قام ريان قاله والله يـ عمي ميغوركش اني ظابط انا حرامي كبير برضو لو موافقتش هخطفها واتجوزها
قام بابا قايل ليه خلاص احنا كدا خوفنا ونراجع قرارنا تاني ريان قام قايل ليه ايون كدا ولكن الحمد لله وافقنا وريان طلب ان الفرح يكون علي طول عشان عايز ينزل مصر ف اجازه السنه دي وياخدني معاه عشان شغله اللي هناك بابا قاله لسه مجهزناش حاجة قام قايل ليه عايزها بشنطه هدومها او ننزل سوا وانا اجيب ليها هدوم بس بابا رفض وقال هيساعد بس ريان هو كمان رفض ركدا يعني بس يعني ريان قاله الشقه عندي جاهزه م عايزين غير العروسه ف الحمد لله يعني هتجوز اخيرا يابشر
ميرتا: ربنا يكملك علي خير ان شاء الله
رقيه: حبيبتي امين واياك
..:-ميرتا
ميرتا بصت وراها نعم انا؟!
..:-ايوا
ميرتا راحت ليها هي ورقيه
..:-معلش ممكن لوحدك
رقيه: تب خااص ي ريتا هستناكِ جوه
ميرتا :تمام
البنت اللي كانت عايزه ميرتا ورتها صوره وميرتا انصدمت منه
ميرتا: انتي بتهزري مصح + انتي عرفاني منين و وانتي مين
..:-م مهم المهم اني وريتك الحقيقه
ميرتا:- تب انتي هتستفادي اي لما اعرف
.:-مش هستفاد حاجة ويلا انا ماشيه سلام
ميرتا وقفت شويه مصدومه والدموع بتنزل من عنيها وخلاص وراخت السكشن عشان المحاضرات ورقيه لاحظت شرود ميرتا وقعدت تنادي عليها بس مش بترد
رقيه:ميرتا ميرتا ميرتاااااا
ميرتا: ها نعم
رقيه: مالك.
ميرتا قامت وخداها ف حضنها ومعيطه وقالت ليها تروحها وفعلا رقيه روحتها ومشت وميرتا فضلت تفكر ف الصوره لحد م نامت
وبكدا البارت يكون خلص وياتري هي اي الصوره دي ودا اللي هنعرفع البارت الجاي ان شاء الله في امان الله يـ حوريات والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن \"السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء\"تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء\"اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن.....
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن ˝السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء˝تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء˝اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن...
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ حُلمي🥺
البارت 【2】
ادهم :-استغفر الله العظيم واتوب إليه والله عارف ي آدم انك مش انت اللي عملت كدا بس مضطر
ادهم وهو بيفتكر من سنتين
فلاش باك
ادم:-الو ي ادهم الحق ريم ريم ي ادهم
ادهم:- مالها
آدم :- تعالي علي المكان دا بس الأول ....
ادهم :-ماشي جاي
ادهم جيه واتصدم لما لقي أخته مسورقه وقاعده تقول سيبوني سيبوني
ادهم :- وديها ي آدم المستشفي
آدم :- حاضر
ادهم :- الو ي محمد
محمد:-الو
ادهم :- تجبلي رجالتك وتعرفلي مين عمل في اختي كدا
محمد:- حاضر
ادهم راح المستشفي
وسأل الدكتور
الدكتور :- والله هي عندها صدمه وهتاخد وقت عبال م تخف منها ف الأحسن انك توديها بره هتعرف تتحسن احلي من هنا
ادهم:-شكرا ليك
الدكتور :- الشكر لله وحده
ادهم قال ل آدم انا خوديها وتتعالج بره عشان هي من الصدمه مش هتعرف تتكلم ولا تتأقلم مع حد
ادم:- حاضر بس هاجي معاها
ادهم :- لا
آدم :- خلاص سبها هنا هخلي اختي تهتم بيها
ادهم:- لاءه برضو
آدم :- لي كدا ي ادهم انت لي مش عايزني معاها راعي ظروف أنها مراتي
ادهم ببرود:- مش مراتك لسه
ادم:-ي جدع يعمر بيت برودك دا لاحظ أننا كاتبين الكتاب
ادهم :- م انت هتطلقها
متسألنيش لي لو عايز صحوبيتنا تكمل م تجادلنيش
ادم:-يعني اي ي ادهم
أدهم :- افهمها زي م تفهمها يلا سلام
ادهم استأذن من الدكتور وكان مخلي السكرتيرة بتاعته تحجز ليه طيران عشان مسافر ب اخته
و اخدها وسافر جاله اتصال وهو في الطيارة
محمد:- الو
ادهم:- اي ي محمد عرفت
محمد :- اه طلع فهد المنشاوي
ادهم :- كنت عارف
محمد:- بس خلي بالك هيتهمها في آدم وهيعمل دلائل كتير حتي مدي ل اختك برشام هلوسه تشوف فهد آدم عشان انت عارف انه كان بيحبها و آدم اتجوزها ف عاوز يوقعكم ويوقع الدنيا كلها في بعض
ادهم :- تسلم ي محمد
محمد:- علي ي باشا مانت هتجوزني زينب
أدهم :- انت في اي ولا في اي يلا😂
محمد:- اي ي باشا احنا متفقين
ادهم :-خلاص انزل ان شاء الله واخطبهالك
محمد:-لاااااا انت هتضحك عليا انا عاوز زي آدم كتب الكتاب يوم الخطوبه
أدهم :-ماشي ي أخويا ان شاء الله
محمد:- أيوه كدا يلا بقي سلااامووز
ادهم:- قبل م تقفل تراقب كل حركات فهد
محمد:-ودي حاجه عاوزه توصيه
ادهم :- يديمك ليا
محمد:- وليا عشان تجوزني زينب😂
ادهم:-تبع مصلحتك
قفلوا مع بعض
لا حول ولا قوة الا بالله
ادهم رن علي آدم
ادهم:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آدم :- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ادهم :-انا عرفت انك انت اللي عملت كدا
آدم بصدمه :-اناا
ادهم :بص ي آدم انت صاحبي من واحنا في الحضانه مع بعض بقالنا اكتر من 25 / 26 سنه طبعا اختي اهم حاجه ووصية بابا الله يرحمه ف انا هتعامل معاك وصحوبيتنا و كل حاجه زي م كنا بس اختي تنساها
آدم :- والله م عملت حاجه تب ازاي هعمل وهرن عليك
ادهم :- سهله عشان م أشك وبص ي آدم خلاااااص الموضوع اتقفل
ادم:-بس دي مراتي وازاي هعمل كدا في قطعه من روحي
ادهم :-معرفش بقي شوف نفسك يلا في امان الله
آدم :- حرام عليك انت بتشك فيا
ادهم قفل المكالمه في وشه عشان معرفش يقوله اي عشان مش عاوز حد يعرف ووداها المانيا تتعالج هناك وفي تحسن ملحوظ جدااا
ادهم فاق من الذكريات علي رنت تيليفون :- لقاه محمد قال في سره بقالنا سنتين ومش عارفين نمسكه ياارب وقام فاتح المكالمه
محمد :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل اي ي ادهومي
ادهم :- احترم نفسك يا ولا عشان خلاص اتجوزت😂
محمد:-أحبك انا اه صحيح المهم مسكنا فهد
ادهم :-بجد الحمد لله تب إزاي محمد هبقي أحكيلك .
كدا بقي ريم محتاجه ان هي تنزل عشان تشهد غير المصايب اللي هو عاملها
ادهم:-اه مانا أن شاء الله هنزلها قريب انا مسافر قريب علي بكره كدا أن شاء الله
محمد؛- ان شاء الله يلا بقي سلام رايح ل زوبه
ادهم:- بتغظني يعني
محمد:-تعرف عني كدا
ادهم:- لا دا اكتر من كدا
محمد:- اقفل احسن يلا في امان الله
ادهم :- في حفظه ورعايته
🌻🌻🌻🌻
عند أسيل *
أسيل خرجت من المدرسه وبعد كدا راحت الدروس وكانت بتستأذن ان هي تدخل الحمام بس كانت بتتوضي وتصلي عشان م في اي صلاة تتأخر علييها
وبعد كدا روحت علي المغرب وهي ماشيه خبطت في واحد
اسيل:- انا اسفه
..:-هو اي إللي انتي اسفه انتي مش عارفه انا مين
اسيل:-هتكون مين يعني وزير الداخليه يعني
...:- لا يقطه انا ديب مدبولي
اسيل في سرها سمعت الاسم دا فين سمعته فين افتكرت :- واي يعني اهبب بيه اي يعني بقولك اي انا لولا اني متأخره م كنت سكتلك
وقامت سيباه وماشيه
ديب:- مسيرك هتقعي تحت أيدي ي قطه
اسيل:- ربنا يستر وقال دا اللي بابا عاوزه يكون جوزي مش اومال
ووصلت وأول م وصلت
اسيل:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياابشرررر ياللي مش هنا
هدي:- عاوزه اي ي بت
اسيل:- انا صاميه والله عاوزه أفطر
هدي:- ماشي هحضر الأكل عبال م تصلي المغرب بس اكسري صيامك الأول
اسيل انا كسراه من زومان هصلي اهو
صلت وخلصت وبعد.كدا اكلت وراحت عشان تريح نصايه وبعد.كدا تذاكر
صحت بعد العشاء صلت وقرأت ورد البقرة هي عامله لنفسها سورة البقرة كل يوم تقرأها وقرأت أذكار المساء عشان م كانت قرأتها وبدأت تذاكر ذاكرت وهي بتذاكر كانت الساعه 10 ونص باباها جيه
محمود :- أسيل أسيل
اسيل:- نعم ي بابا
محمود:- ديب اللي كلمتك عليه دا متقدم ليكي
اسيل:- لا يا بابا معلش قوله م موافقه
محمود بنبرة عاليه:- غصب عنك هتجوزيه ولعلمك بقي أن الفرح كمان شهر
اسيل:- بس انا مش عايزاه
محمود:- غصب عنك هتاخديه
وسابها ومشي اسيل قعدت تعيط مش متخيله ان هي اصلا تتجوز واحد زي دا بيسهر وكل ثانيه مع بنت شكل وميعرفش حاجه في الدين ومش بيركعها
دخلت نامت وهي معيطه
هدي:- ي محمود دا كله عشان كنت عايزها ولد ربنا بيقول أليس الذكر كالاثني
محمود:-من ساعت م اتولدت وانتي قاعده تقوليلي عارف وغير كدا دا لمصلحتها هيعيشها عيشه فل
هدي:- انت محسسني انك مش معيشها
محمود:- بقولك اي ي هدي نامي عشان انا خلقي في مناخري
هدي نامت
تاني يوم قبل م ينزل للشغل
محمود:-أسيل اسيل
اسيل:- نعم ي بابا
محمود :-.....
اسيل:-لا طبعا
ولقت كف علي وشها
وبكدا البارت يكون خلص واتمني انه يكون نال اعجابكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربي اني مسني الضر وانت أرحم الراحمين
لا حول ولا قوة الا بالله
استغفر الله العظيم واتوب اليه
اللهم صلي علي سيدنا محمد
⤶ڪ/آلاء ابـنـة\"ة محـمود 🦋..↺\". ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ حُلمي🥺
البارت 【2】
ادهم :-استغفر الله العظيم واتوب إليه والله عارف ي آدم انك مش انت اللي عملت كدا بس مضطر
ادهم وهو بيفتكر من سنتين
فلاش باك
ادم:-الو ي ادهم الحق ريم ريم ي ادهم
ادهم:- مالها
آدم :- تعالي علي المكان دا بس الأول ..
ادهم :-ماشي جاي
ادهم جيه واتصدم لما لقي أخته مسورقه وقاعده تقول سيبوني سيبوني
ادهم :- وديها ي آدم المستشفي
آدم :- حاضر
ادهم :- الو ي محمد
محمد:-الو
ادهم :- تجبلي رجالتك وتعرفلي مين عمل في اختي كدا
محمد:- حاضر
ادهم راح المستشفي
وسأل الدكتور
الدكتور :- والله هي عندها صدمه وهتاخد وقت عبال م تخف منها ف الأحسن انك توديها بره هتعرف تتحسن احلي من هنا
ادهم:-شكرا ليك
الدكتور :- الشكر لله وحده
ادهم قال ل آدم انا خوديها وتتعالج بره عشان هي من الصدمه مش هتعرف تتكلم ولا تتأقلم مع حد
ادم:- حاضر بس هاجي معاها
ادهم :- لا
آدم :- خلاص سبها هنا هخلي اختي تهتم بيها
ادهم:- لاءه برضو
آدم :- لي كدا ي ادهم انت لي مش عايزني معاها راعي ظروف أنها مراتي
ادهم ببرود:- مش مراتك لسه
ادم:-ي جدع يعمر بيت برودك دا لاحظ أننا كاتبين الكتاب
ادهم :- م انت هتطلقها
متسألنيش لي لو عايز صحوبيتنا تكمل م تجادلنيش
ادم:-يعني اي ي ادهم
أدهم :- افهمها زي م تفهمها يلا سلام
ادهم استأذن من الدكتور وكان مخلي السكرتيرة بتاعته تحجز ليه طيران عشان مسافر ب اخته
و اخدها وسافر جاله اتصال وهو في الطيارة
محمد:- الو
ادهم:- اي ي محمد عرفت
محمد :- اه طلع فهد المنشاوي
ادهم :- كنت عارف
محمد:- بس خلي بالك هيتهمها في آدم وهيعمل دلائل كتير حتي مدي ل اختك برشام هلوسه تشوف فهد آدم عشان انت عارف انه كان بيحبها و آدم اتجوزها ف عاوز يوقعكم ويوقع الدنيا كلها في بعض
ادهم :- تسلم ي محمد
محمد:- علي ي باشا مانت هتجوزني زينب
أدهم :- انت في اي ولا في اي يلا😂
محمد:- اي ي باشا احنا متفقين
ادهم :-خلاص انزل ان شاء الله واخطبهالك
محمد:-لاااااا انت هتضحك عليا انا عاوز زي آدم كتب الكتاب يوم الخطوبه
أدهم :-ماشي ي أخويا ان شاء الله
محمد:- أيوه كدا يلا بقي سلااامووز
ادهم:- قبل م تقفل تراقب كل حركات فهد
محمد:-ودي حاجه عاوزه توصيه
ادهم :- يديمك ليا
محمد:- وليا عشان تجوزني زينب😂
ادهم:-تبع مصلحتك
قفلوا مع بعض
لا حول ولا قوة الا بالله
ادهم رن علي آدم
ادهم:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
آدم :- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ادهم :-انا عرفت انك انت اللي عملت كدا
آدم بصدمه :-اناا
ادهم :بص ي آدم انت صاحبي من واحنا في الحضانه مع بعض بقالنا اكتر من 25 / 26 سنه طبعا اختي اهم حاجه ووصية بابا الله يرحمه ف انا هتعامل معاك وصحوبيتنا و كل حاجه زي م كنا بس اختي تنساها
آدم :- والله م عملت حاجه تب ازاي هعمل وهرن عليك
ادهم :- سهله عشان م أشك وبص ي آدم خلاااااص الموضوع اتقفل
ادم:-بس دي مراتي وازاي هعمل كدا في قطعه من روحي
ادهم :-معرفش بقي شوف نفسك يلا في امان الله
آدم :- حرام عليك انت بتشك فيا
ادهم قفل المكالمه في وشه عشان معرفش يقوله اي عشان مش عاوز حد يعرف ووداها المانيا تتعالج هناك وفي تحسن ملحوظ جدااا
ادهم فاق من الذكريات علي رنت تيليفون :- لقاه محمد قال في سره بقالنا سنتين ومش عارفين نمسكه ياارب وقام فاتح المكالمه
محمد :السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل اي ي ادهومي
ادهم :- احترم نفسك يا ولا عشان خلاص اتجوزت😂
محمد:-أحبك انا اه صحيح المهم مسكنا فهد
ادهم :-بجد الحمد لله تب إزاي محمد هبقي أحكيلك .
كدا بقي ريم محتاجه ان هي تنزل عشان تشهد غير المصايب اللي هو عاملها
ادهم:-اه مانا أن شاء الله هنزلها قريب انا مسافر قريب علي بكره كدا أن شاء الله
محمد؛- ان شاء الله يلا بقي سلام رايح ل زوبه
ادهم:- بتغظني يعني
محمد:-تعرف عني كدا
ادهم:- لا دا اكتر من كدا
محمد:- اقفل احسن يلا في امان الله
ادهم :- في حفظه ورعايته
🌻🌻🌻🌻
عند أسيل *
أسيل خرجت من المدرسه وبعد كدا راحت الدروس وكانت بتستأذن ان هي تدخل الحمام بس كانت بتتوضي وتصلي عشان م في اي صلاة تتأخر علييها
وبعد كدا روحت علي المغرب وهي ماشيه خبطت في واحد
اسيل:- انا اسفه
.:-هو اي إللي انتي اسفه انتي مش عارفه انا مين
اسيل:-هتكون مين يعني وزير الداخليه يعني
..:- لا يقطه انا ديب مدبولي
اسيل في سرها سمعت الاسم دا فين سمعته فين افتكرت :- واي يعني اهبب بيه اي يعني بقولك اي انا لولا اني متأخره م كنت سكتلك
وقامت سيباه وماشيه
ديب:- مسيرك هتقعي تحت أيدي ي قطه
اسيل:- ربنا يستر وقال دا اللي بابا عاوزه يكون جوزي مش اومال
ووصلت وأول م وصلت
اسيل:- السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياابشرررر ياللي مش هنا
هدي:- عاوزه اي ي بت
اسيل:- انا صاميه والله عاوزه أفطر
هدي:- ماشي هحضر الأكل عبال م تصلي المغرب بس اكسري صيامك الأول
اسيل انا كسراه من زومان هصلي اهو
صلت وخلصت وبعد.كدا اكلت وراحت عشان تريح نصايه وبعد.كدا تذاكر
صحت بعد العشاء صلت وقرأت ورد البقرة هي عامله لنفسها سورة البقرة كل يوم تقرأها وقرأت أذكار المساء عشان م كانت قرأتها وبدأت تذاكر ذاكرت وهي بتذاكر كانت الساعه 10 ونص باباها جيه
محمود :- أسيل أسيل
اسيل:- نعم ي بابا
محمود:- ديب اللي كلمتك عليه دا متقدم ليكي
اسيل:- لا يا بابا معلش قوله م موافقه
محمود بنبرة عاليه:- غصب عنك هتجوزيه ولعلمك بقي أن الفرح كمان شهر
اسيل:- بس انا مش عايزاه
محمود:- غصب عنك هتاخديه
وسابها ومشي اسيل قعدت تعيط مش متخيله ان هي اصلا تتجوز واحد زي دا بيسهر وكل ثانيه مع بنت شكل وميعرفش حاجه في الدين ومش بيركعها
دخلت نامت وهي معيطه
هدي:- ي محمود دا كله عشان كنت عايزها ولد ربنا بيقول أليس الذكر كالاثني
محمود:-من ساعت م اتولدت وانتي قاعده تقوليلي عارف وغير كدا دا لمصلحتها هيعيشها عيشه فل
هدي:- انت محسسني انك مش معيشها
محمود:- بقولك اي ي هدي نامي عشان انا خلقي في مناخري
هدي نامت
تاني يوم قبل م ينزل للشغل
محمود:-أسيل اسيل
اسيل:- نعم ي بابا
محمود :-...
اسيل:-لا طبعا
ولقت كف علي وشها
وبكدا البارت يكون خلص واتمني انه يكون نال اعجابكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ربي اني مسني الضر وانت أرحم الراحمين
لا حول ولا قوة الا بالله
استغفر الله العظيم واتوب اليه
اللهم صلي علي سيدنا محمد
⤶ڪ/آلاء ابـنـة˝ة محـمود 🦋.↺˝. ❝