❞ تدعو أصوليات العالم الثالث إلى تخليص الإنسان من قهره وغبنه وهدره، فإنها تدعو الناس في العالم المتقدم إلى خلاصهم من العبودية للمادة وألوهية السوق، وأخطار التلوث ولا تسلح وفقدان المعنى. ❝ ⏤مصطفى حجازى
❞ تدعو أصوليات العالم الثالث إلى تخليص الإنسان من قهره وغبنه وهدره، فإنها تدعو الناس في العالم المتقدم إلى خلاصهم من العبودية للمادة وألوهية السوق، وأخطار التلوث ولا تسلح وفقدان المعنى. ❝
❞ البارت الخامس
في الإمبراطورية
عاصي : مش هتبطل تهرب من الشغل
نوح بملل: عاصي انا مش الإمبراطور انا ولي العهد يعني الشغل اللي عليا يخلص في ساعتين
عاصي: طب ما تعمل الساعتين قبل ما تمشي و كمان سموك متنساش محدش يعرف انك ولي العهد غير بعض من في القصر فخروجك كل شويه هيعرض حياتك للخطر لو حد عرف
نوح: وهيعرفوا منين بس وانت لسه قايل محدش يعرف انا مين شوف انت اللي بتعطلني عن شغلي يلا اسيبك
عاصي وهو ينظر ليد عاصي: سموك استني ايه ده
نوح: اه كانت مبارزة بالسيف و اتعورت مش اكتر عادي
عاصي: مين هو مين اتجرأ و يأذي سموك
نوح: عاصي بلاش تكبر الموضوع دي كانت غلطه و كمان ده جرح سطحي انا ماشي
ثانى يوم
برق :عشق عشق
عشق:في ايه
برق: النهارده الذكرى ٢٦ لجواز بابا و ماما تيجي ننزل نجيب ليهم هديه
عشق بحماس:اشطا جدا يلا
برق:هنقول للحرس و يلا
عشق :حرس مين بس دول هيجذبوا الإنتباه لينا لا احنا نروح متنكرين علشان محدش يعرفنا
برق بصدمه:انتى متأكده انك عشق
عشق بضحك:اه في ايه
برق:في ايه ده انا كنت بتحايل عليكى تعملي كده و انتى بترفضي
عشق : وقد حان الوقت لتجربه المغادرة يلا
برق بحماس: يلا جدا
في السوق
برق :مش باين اني من نبيل صح
عشق بضحك: صح صح تعالي نشوف السوق يلا
عشق: بص بص هناك
برق:متبعديش عني المكان زحمه
لم تنتبه عشق و تحركت ناحيه المحل لكن اوقفها شخص ثمل و مسك يديها بإحكام
السكير:ت تعالي معايا يا حلوة ده احنا هنستمتع. ا اوي
عشق وهي بتحاول تتملص منه:اوعي يا بتاع انت سبني
عشق في عقلها:ياربي علي الحظ مش عارفه حتي اخلص ايد اسحب بها السيف
فجأه بدون مقدمات كانت الطاوله في وجه ذلك الثمل
برق وهو يضربه:ده جزاء اللي يفكر يلمس اختي
عشق و هي بتحاول أبعاده :يالهوي بس يا برق كفايه هيموت في ايدك بس
تدخل الحراس و ابعدوهم عن بعض و اخذوا الثمل بعد ما اظهر برق رمز الدوق
عشق:ياربِ شوف ايدك اتعورت ازاي
برق:ملكيش دعوة بيا انتي كويسه
عشق بابتسامه:اه متقلقش
برق: الحمدلله و امسك يديها و اكمل خليكي جنبي و متسبيش أيدي مفهوم
عشق :حاضر
في المحل.
عشق: ايه رايك في العقد ده
نوح :حلو اوي وانتي ايه رايك في الساعه دي
عشق: ممم دي احلي
برق: تمام خلينا ندفع و نروح
عشق:اوك
في المنزل
عشق: النهارده ذكري جواز الحلوين
اتين: اوه انتم افتكرتم
برق: و احنا نقدر ننساكم بردو
عشق بحماس: افتحوا الهديه افتحوا الهديه
اتين وهو تفتح الهديه:حاضر حاضر
برق: ها عجبتكم
سراج: جميله اوي يا حبيبي
اتين :ربنا يخليكوا لينا
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الخامس
في الإمبراطورية
عاصي : مش هتبطل تهرب من الشغل
نوح بملل: عاصي انا مش الإمبراطور انا ولي العهد يعني الشغل اللي عليا يخلص في ساعتين
عاصي: طب ما تعمل الساعتين قبل ما تمشي و كمان سموك متنساش محدش يعرف انك ولي العهد غير بعض من في القصر فخروجك كل شويه هيعرض حياتك للخطر لو حد عرف
نوح: وهيعرفوا منين بس وانت لسه قايل محدش يعرف انا مين شوف انت اللي بتعطلني عن شغلي يلا اسيبك
عاصي وهو ينظر ليد عاصي: سموك استني ايه ده
نوح: اه كانت مبارزة بالسيف و اتعورت مش اكتر عادي
عاصي: مين هو مين اتجرأ و يأذي سموك
نوح: عاصي بلاش تكبر الموضوع دي كانت غلطه و كمان ده جرح سطحي انا ماشي
ثانى يوم
برق :عشق عشق
عشق:في ايه
برق: النهارده الذكرى ٢٦ لجواز بابا و ماما تيجي ننزل نجيب ليهم هديه
عشق بحماس:اشطا جدا يلا
برق:هنقول للحرس و يلا
عشق :حرس مين بس دول هيجذبوا الإنتباه لينا لا احنا نروح متنكرين علشان محدش يعرفنا
برق بصدمه:انتى متأكده انك عشق
عشق بضحك:اه في ايه
برق:في ايه ده انا كنت بتحايل عليكى تعملي كده و انتى بترفضي
عشق : وقد حان الوقت لتجربه المغادرة يلا
برق بحماس: يلا جدا
في السوق
برق :مش باين اني من نبيل صح
عشق بضحك: صح صح تعالي نشوف السوق يلا
عشق: بص بص هناك
برق:متبعديش عني المكان زحمه
لم تنتبه عشق و تحركت ناحيه المحل لكن اوقفها شخص ثمل و مسك يديها بإحكام
السكير:ت تعالي معايا يا حلوة ده احنا هنستمتع. ا اوي
عشق وهي بتحاول تتملص منه:اوعي يا بتاع انت سبني
عشق في عقلها:ياربي علي الحظ مش عارفه حتي اخلص ايد اسحب بها السيف
فجأه بدون مقدمات كانت الطاوله في وجه ذلك الثمل
برق وهو يضربه:ده جزاء اللي يفكر يلمس اختي
عشق و هي بتحاول أبعاده :يالهوي بس يا برق كفايه هيموت في ايدك بس
تدخل الحراس و ابعدوهم عن بعض و اخذوا الثمل بعد ما اظهر برق رمز الدوق
عشق:ياربِ شوف ايدك اتعورت ازاي
برق:ملكيش دعوة بيا انتي كويسه
عشق بابتسامه:اه متقلقش
برق: الحمدلله و امسك يديها و اكمل خليكي جنبي و متسبيش أيدي مفهوم
عشق :حاضر
في المحل.
عشق: ايه رايك في العقد ده
نوح :حلو اوي وانتي ايه رايك في الساعه دي
عشق: ممم دي احلي
برق: تمام خلينا ندفع و نروح
عشق:اوك
في المنزل
عشق: النهارده ذكري جواز الحلوين
اتين: اوه انتم افتكرتم
برق: و احنا نقدر ننساكم بردو
عشق بحماس: افتحوا الهديه افتحوا الهديه
اتين وهو تفتح الهديه:حاضر حاضر
برق: ها عجبتكم
سراج: جميله اوي يا حبيبي
اتين :ربنا يخليكوا لينا