❞ رحلة تغير
البارت الـ3
عادل قعد يضرب في ميرتا ضرب مبرح لحد م أُغمي عليها وقام رابطها ف السرير أماليا جات لقت عادل قاعد ع الركنه بكل برود وباين عليه انه متعصب دخلت وقامت مناديه عليه
اماليا:عادل مالك
عادل بعصبيه وبصوت عالي قام مزعق فيها : تربيتك يا هانم تربيتك قولتلك ربيها كويس قولتيلي متخفش يا عادل بنتك متربيه كويس قولتلك البت هتأسلم قولتيلي لاءه متعملهاش دي ميرتا متمسكه بدينها باين يا هانم انها متمسكه بدينها ولا كنش انتي كمان اسلمتي
اماليا: اي اللي امت بتقوله دا اتكلم براحه وفهمني عشان افهمك
عادل: بنتك يا هانم بنتك المحترمه المتربيه اللي محافظه علي دينها اسلمت
اماليا بصدمه وبشهقه: ايه اسلمت مستحيل يا عادل
عادل: اه مستحيل اه تب شوفي دي كدا
\"\" كان موريها فيديو ليها وهي خارجة من الجامع \"
ها يا ست اماليا دي بنتك ولا تشابه شكل قولي انه تشابه شكل قولي قولي متتكسفيش
اماليا: لا مستحيل ميرتا تعمل كدا تب هي فين البت
عادل: في الاوضه بتاعتها واياك تدخلي ليها هربيها واعلمها الادب ويلا جهزيلي اكل اطفحه
اماليا: حاضر
جهزت ليه اكل وقامت حطاه ع السُفره
عادل: تعالي كلي يلا
اماليا: لا مش جعانه
عادل: ان شالله عنك م طفحتي واهو بقولهالك بتحذير عشان شايفك قاعده تحومس حوالين الاوضه لو دخلتي ل ميرتا ي اماليا تبقي استعدي انك تخسري بنتك هقتلهالك قدامك بااااس كدا
اماليا: تب م براحة علي بنتك دي بنتك برضو
عادل: من هنا ورايح لا بنتي ولا اعرفها لحد م تترك الدين اللي هي دخلته دا وياريت متجبيش سيرتها قداكي تاني و آه ه صحيح ممنوع من عليها الاكل والتلفون وخليها كدا زي الكلبه ف الاوضه
اماليا: طب
عادل: ولا اوديهالك الكنيسه وهما يتصرفوا بمعرفتهم احسن احنا لسه هنقول طب ومطبش
اماليا: لا خلاص
عادل: قومي يلا اعمليلي شاي
اماليا: حاضر
اماليا وهي ماشيه سمعت فون بيرن كان فون عادل وقام مكلم امه
مريم: عامل اي ي عادل يابني
عادل: الحمد لله يا ماما وانتِ
مريم\" الحمد لله بس اي يابني ولا بتسال ولا نيلة
عادل: معلش يا ماما المشاغل بقي والدنيا وخداني
مريم: ماشي بس فين ميرتا عايزه اسلم عليها
عادل: ميرتا نايمه
مريم: تب صحهالي دي مكلمتنيش النهارده وامبارح
عادل: معلش ي ماما هي نايمه جات م الجامعه تعبانه
مريم: ماشي ي ابني تب فين مراتك
عادل: نايمه برضو كانت بتجيب حاجات للبيت وجات مفرهده ونامت
مريم: ماشي ي ابني يلا سلام
عادل: سلام
اماليا: انت لي مخلتنيش اكلمها
عادل: بقولك اي انتي تعرفي تسكتي خالص ولا اربطك جنب بنتك
اماليا بخوف : خلاص
عادل: ايوا كدا وروحي اجري شوفي انا قولتلك اي
اماليا: حاضر
وعدي اليوم وكانت ميرتا لسخ مربوطه صحت ع الفجر كدا وكانت صاحيه متكتفه ومش عارفه تتحرك وقعدت تعمل صوت بس براحه وحاولت انها تفك نفسها بس معرفتش سمعت اذان الفجر وهو بيقول الله اكبر قامت معيطه و قالت يارب بعياط وانهمرت ف العياط اكتر
وجيه عند حي علي الصلاه قالت ف قلبها يارب عايزه ألبي نداءك فساعدني وحاولت انها تفك نفسها بس برضو مش عارفه
اقاموا الصلاه وصلوا وكانت ايه لا يكلف الله نفسا الا وسعها
قامت ميرتا معيطه وقالت ان اكيد دي اشاره واني لازم اثبُتْ علي هذا الدين واستحمل الاذي وافتكرت قصة الماشطه بتاعت بنت فرعون انها شافت عيالها بيسيحوا قدام عنيها وبرضو مرجعتش عن دين الله وآسيا زوجته لما كانت بتُعذب ولكنها لم تترك برضو الدين الصحيح ف قالت يارب قويني اعطيني الصبر وقوة التحمل وقامت معيطه وحاولت أنها تفك نفسها وكإن ملك نزل ساعدها وجابت قوه انها تفكه وفكت الحبل وقامت فاتحة باب الاوضه براحه ب دبوس الشعر وفتحت باب الشقه وهربت من غير حاجه كانت يدوب حطت طرحه ع شعرها ومشيت
راحت الجامع اللي هي متعوده تصلي فيه بس لقت مُصلي النساء مقفول ف بصت للسماء وبكت بحُرقه وبتقول يارب متسبنيش انا ملييش حد غيرك وكانت بتبكي مكنتش بتتكلم بس كان عياطها بيقول كدا
في شيخ طلع شاف خيال عند مصلي النساء راح يشوف مين دي لقاها ميرتا
الشيخ احمد: مالك ي بنتي انتي واقفه كدا لي
ميرتا ساعتها حست ان دا اللي هينقذها قامت معيطه وقالت بصوت مبحوح: عايزه مفتاح مصلي النساء
الشيخ احمد: معلش ي بنتي مفتاحه مش معايا مع الشيخ يزن ولكن الفجر بيصليه ف جامع تاني
ميرتا عياطها زاد وبصت للسما بتبكي
الشيخ احمد صعبت عليه ميرنا: ممكن يا بنتي اخدك معايا كلهم بنات وانا هقعد ف المسجد هنا
ميرتا بسرعه: بجد
الشيخ احمد : اه يا بنتي
وقام واخدها وروح البيت ومنادي علي زوجتة
الشيخ احمد: يا ام اسماء
ام اسماء طلعت : نعم
الشيخ أحمد : معلش الانسه دي هتقعد معاكي شوفيها عايزه اي
حليمه بصت ليها وشافت منظرها وانها مليانه كدمات وضرب قامت وخداها من اديها ميرنا صوتت
حليمه: اسفه يا بنتي مكنش قصدي
ميرتا: لا عادي ولا يهمك
دخلت البيت والشيخ احمد راح المسجد تاني
حليمه : اي يابنتي مالك ممكن اعرف قصتك
ميرتا: معلش ممكن بس تجيبي ليا اسدال اصلي بيه الفجر وهبقي احكيلك
حليمه : اسماء اسماء ي سمسمه
اسماء بنوم: نعم ي ماما
حليمه: انتي لحقتي نمتي هاتي ل اختك عبايه من عندك
اسماء بإنتباه: وانا من امته عندي اخت ي ماما
حليمه: تعالي بس كدا شوفيها
اسماء طلعت انصدمت اي دا : ميرتا
وبكدا البارت يكون خلص ي حلوين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رحلة تغير
البارت الـ3
عادل قعد يضرب في ميرتا ضرب مبرح لحد م أُغمي عليها وقام رابطها ف السرير أماليا جات لقت عادل قاعد ع الركنه بكل برود وباين عليه انه متعصب دخلت وقامت مناديه عليه
اماليا:عادل مالك
عادل بعصبيه وبصوت عالي قام مزعق فيها : تربيتك يا هانم تربيتك قولتلك ربيها كويس قولتيلي متخفش يا عادل بنتك متربيه كويس قولتلك البت هتأسلم قولتيلي لاءه متعملهاش دي ميرتا متمسكه بدينها باين يا هانم انها متمسكه بدينها ولا كنش انتي كمان اسلمتي
اماليا: اي اللي امت بتقوله دا اتكلم براحه وفهمني عشان افهمك
عادل: بنتك يا هانم بنتك المحترمه المتربيه اللي محافظه علي دينها اسلمت
اماليا بصدمه وبشهقه: ايه اسلمت مستحيل يا عادل
عادل: اه مستحيل اه تب شوفي دي كدا
˝˝ كان موريها فيديو ليها وهي خارجة من الجامع ˝
ها يا ست اماليا دي بنتك ولا تشابه شكل قولي انه تشابه شكل قولي قولي متتكسفيش
اماليا: لا مستحيل ميرتا تعمل كدا تب هي فين البت
عادل: في الاوضه بتاعتها واياك تدخلي ليها هربيها واعلمها الادب ويلا جهزيلي اكل اطفحه
اماليا: حاضر
جهزت ليه اكل وقامت حطاه ع السُفره
عادل: تعالي كلي يلا
اماليا: لا مش جعانه
عادل: ان شالله عنك م طفحتي واهو بقولهالك بتحذير عشان شايفك قاعده تحومس حوالين الاوضه لو دخلتي ل ميرتا ي اماليا تبقي استعدي انك تخسري بنتك هقتلهالك قدامك بااااس كدا
اماليا: تب م براحة علي بنتك دي بنتك برضو
عادل: من هنا ورايح لا بنتي ولا اعرفها لحد م تترك الدين اللي هي دخلته دا وياريت متجبيش سيرتها قداكي تاني و آه ه صحيح ممنوع من عليها الاكل والتلفون وخليها كدا زي الكلبه ف الاوضه
اماليا: طب
عادل: ولا اوديهالك الكنيسه وهما يتصرفوا بمعرفتهم احسن احنا لسه هنقول طب ومطبش
اماليا: لا خلاص
عادل: قومي يلا اعمليلي شاي
اماليا: حاضر
اماليا وهي ماشيه سمعت فون بيرن كان فون عادل وقام مكلم امه
مريم: عامل اي ي عادل يابني
عادل: الحمد لله يا ماما وانتِ
مريم˝ الحمد لله بس اي يابني ولا بتسال ولا نيلة
عادل: معلش يا ماما المشاغل بقي والدنيا وخداني
مريم: ماشي بس فين ميرتا عايزه اسلم عليها
عادل: ميرتا نايمه
مريم: تب صحهالي دي مكلمتنيش النهارده وامبارح
عادل: معلش ي ماما هي نايمه جات م الجامعه تعبانه
مريم: ماشي ي ابني تب فين مراتك
عادل: نايمه برضو كانت بتجيب حاجات للبيت وجات مفرهده ونامت
مريم: ماشي ي ابني يلا سلام
عادل: سلام
اماليا: انت لي مخلتنيش اكلمها
عادل: بقولك اي انتي تعرفي تسكتي خالص ولا اربطك جنب بنتك
اماليا بخوف : خلاص
عادل: ايوا كدا وروحي اجري شوفي انا قولتلك اي
اماليا: حاضر
وعدي اليوم وكانت ميرتا لسخ مربوطه صحت ع الفجر كدا وكانت صاحيه متكتفه ومش عارفه تتحرك وقعدت تعمل صوت بس براحه وحاولت انها تفك نفسها بس معرفتش سمعت اذان الفجر وهو بيقول الله اكبر قامت معيطه و قالت يارب بعياط وانهمرت ف العياط اكتر
وجيه عند حي علي الصلاه قالت ف قلبها يارب عايزه ألبي نداءك فساعدني وحاولت انها تفك نفسها بس برضو مش عارفه
اقاموا الصلاه وصلوا وكانت ايه لا يكلف الله نفسا الا وسعها
قامت ميرتا معيطه وقالت ان اكيد دي اشاره واني لازم اثبُتْ علي هذا الدين واستحمل الاذي وافتكرت قصة الماشطه بتاعت بنت فرعون انها شافت عيالها بيسيحوا قدام عنيها وبرضو مرجعتش عن دين الله وآسيا زوجته لما كانت بتُعذب ولكنها لم تترك برضو الدين الصحيح ف قالت يارب قويني اعطيني الصبر وقوة التحمل وقامت معيطه وحاولت أنها تفك نفسها وكإن ملك نزل ساعدها وجابت قوه انها تفكه وفكت الحبل وقامت فاتحة باب الاوضه براحه ب دبوس الشعر وفتحت باب الشقه وهربت من غير حاجه كانت يدوب حطت طرحه ع شعرها ومشيت
راحت الجامع اللي هي متعوده تصلي فيه بس لقت مُصلي النساء مقفول ف بصت للسماء وبكت بحُرقه وبتقول يارب متسبنيش انا ملييش حد غيرك وكانت بتبكي مكنتش بتتكلم بس كان عياطها بيقول كدا
في شيخ طلع شاف خيال عند مصلي النساء راح يشوف مين دي لقاها ميرتا
الشيخ احمد: مالك ي بنتي انتي واقفه كدا لي
ميرتا ساعتها حست ان دا اللي هينقذها قامت معيطه وقالت بصوت مبحوح: عايزه مفتاح مصلي النساء
الشيخ احمد: معلش ي بنتي مفتاحه مش معايا مع الشيخ يزن ولكن الفجر بيصليه ف جامع تاني
ميرتا عياطها زاد وبصت للسما بتبكي
الشيخ احمد صعبت عليه ميرنا: ممكن يا بنتي اخدك معايا كلهم بنات وانا هقعد ف المسجد هنا
ميرتا بسرعه: بجد
الشيخ احمد : اه يا بنتي
وقام واخدها وروح البيت ومنادي علي زوجتة
الشيخ احمد: يا ام اسماء
ام اسماء طلعت : نعم
الشيخ أحمد : معلش الانسه دي هتقعد معاكي شوفيها عايزه اي
حليمه بصت ليها وشافت منظرها وانها مليانه كدمات وضرب قامت وخداها من اديها ميرنا صوتت
حليمه: اسفه يا بنتي مكنش قصدي
ميرتا: لا عادي ولا يهمك
دخلت البيت والشيخ احمد راح المسجد تاني
حليمه : اي يابنتي مالك ممكن اعرف قصتك
ميرتا: معلش ممكن بس تجيبي ليا اسدال اصلي بيه الفجر وهبقي احكيلك
حليمه : اسماء اسماء ي سمسمه
اسماء بنوم: نعم ي ماما
حليمه: انتي لحقتي نمتي هاتي ل اختك عبايه من عندك
اسماء بإنتباه: وانا من امته عندي اخت ي ماما
حليمه: تعالي بس كدا شوفيها
اسماء طلعت انصدمت اي دا : ميرتا
وبكدا البارت يكون خلص ي حلوين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ رحلة تغير
بقلم : الاء محمود كبشه
*البارت الـ2*
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا
ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا
عادل::انتي بتعملي اي هنا
ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه
عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه
ميرتا: مهو يااا بابا اناا
عادل: ها انتي اي
ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت
عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين
ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا
المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه
اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه
عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط
اماليا:: لي في اي
عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن
اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل
عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا
اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها
عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي
في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت
عادل :\" عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي
ميرتا: لي يعني
عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها
ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه
عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا
ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر
اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه
عادل: دي غلطت ولازم تتربي
اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي
عادل بزعيق\" بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها
اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان
عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي
اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها
عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله \"\"مدير الشركه مسلم \"\". كان عنده بنتين وولد
قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم
تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي
ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام
تسنيم:دايما يارب
جاسمين\" انا جاسمين يا ميرتا
ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا
محمد: وانا محمد
ميرتا: تشرفنا
كلهم احنا اشرف
اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات
اماليا: في اي ي عادل
عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر
اماليا : فيها اي مره من نفسها
عادل بزعيق\" اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *\"\"ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح\"\"* ولا اي ي استاذه اماليا؟
اماليا: خلاص حصل خير
عادل\" مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام
اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل
عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم
اماليا: اه ياريت
عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه
اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك
ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله
اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي
رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح
ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه \"\"يزن\"\" ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها
انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه
اماليا: امها وعندها 44 سنه
عادل: عنده 50 سنه
مريم : جدتها وعندها 70 سنه
اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه
رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم
نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا
يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا.
ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام
يزن بفرحه\" اي دا بجد اللهم بارك
ميرتا\" وهي دي فيها هزار
يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر
ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره
يزن\" الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب
ميرتا: شكرا جدا والله
يزن: الشكر لله وحده
ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير
روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها.
ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه
لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه
رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا
ميرتا: ايوا انا
رقيه بفرحه : اي دا بجد
ميرتا: ايوا والله
رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص
راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات.
جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه
وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع
عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع
طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها
وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رحلة تغير
بقلم : الاء محمود كبشه
*البارت الـ2*
عادل بصوت عالي :: ميرتاااا
ميرتا إنخضت وقالت بصوت مهزوز:: بابا
عادل::انتي بتعملي اي هنا
ميرتا بتوتر : ايي انا انا احم انا مش عارفه مش عارفه
عادل:: لا والله هو اي اللي مش عارفه
ميرتا: مهو يااا بابا اناا
عادل: ها انتي اي
ميرتا: تب ممكن نتكلم ف البيت
عادل: امشي قدامي يا هانم ونشوف الموضوع دا بعدين
ميرتا مشت هي وبابا والشاب لانه كان بيقراء قران محبش انه يقطع القرأه ف قراء وراح يشوف لقاهم مشيوا
المهم وصلوا البيت وعادل حبسها ف الاوضه
اماليا:: في اي يا عادل ومال ميرتا جات عيطت ودخلت الأوضه
عادل: البت دي متخرجش من الاوضه مش من البيت لا من الاوضه الا لما تتظبط
اماليا:: لي في اي
عادل: الهانم بنتك كانت عند المسجد وبتسمع القرآن
اماليا: لا اكيد مش بتفكر في اللي انت فهمته دي متمسكه بدينها ي عادل
عادل: مهو دلعك دا هو اللي جابها ورا
اماليا: انا عملت حاجه اهي بنتم واتصرف فيها
عادل: ايوه مهي بنتي وهتصرف فيها واربيها من اول وجديد
عدي اسبوع وكانت ميرتا ف الاوضه لا بتاكل ولا بتشرب ومش بتكلم حد حتي صحابها ورنوا عليها كتير بس هي قافله فونها ومش عايزه تكلم حد وعايزه تسمع القران هي اه بتسمع لان المسجد يعتبر قريب من بيتها بس مش دا اللي اتعودت عليه دا واطي هي بتحب تسمعه عالي
في يوم عادل جيه من الشغل وقعد يخبط جامد ع الباب لحد م فتحت
عادل :˝ عيال مدير الشركه اللي شغال فيها عايزين يتعرفوا عليكي
ميرتا: لي يعني
عادل: عشان حكيت ليهم علي نجاحك ف قالوا نتعرف عليها
ميرتا: تمام ماشي بس مش الفتره دي عشان الفتره دي تعبانه
عادل مسكها من شعرها: هو اي اللي فتره دي تعبانه ومش تعبانه خلصي يلا واه احنا عازمينهم انتي هتطلعي عشان تاكلي معانا
ميرتا كانت لسه هتعارض بس عادل وقفها: مفيش معارضه والا هتشوفي يوم زي لون شعرك وخلصي اجهزي يلا
ميرتا: حاضر
اماليا: مش كدا يا عادل ع الاقل عامل بنتك براحه
عادل: دي غلطت ولازم تتربي
اماليا: فهمها غلطها براحه م كدا ي حبيبي
عادل بزعيق˝ بقولك اي روحي شوفي اللي انتي بتعمليه وملكيش دعوه دي بنتي وانا حر فيها
اماليا: حاضر بس هي بنتي كمان
عادل: كلمه كمان وهزعلك انا لحد الان صابر عليكي
اماليا: حاضر وراحت المطبخ تشوف اللي ناقصها
عدت الساعات ومدير الشركه جيه وعياله ˝˝مدير الشركه مسلم ˝˝. كان عنده بنتين وولد
قعدوا واكلوا وميرتا كانت قاعده معاهم
تسنيم: عامله اي ي ميرتا اسمك جميل اوي
ميرتا: حبيبتي تسلميلي انا الحمد لله تمام
تسنيم:دايما يارب
جاسمين˝ انا جاسمين يا ميرتا
ميرتا: اهلا وسهلا تشرفنا
محمد: وانا محمد
ميرتا: تشرفنا
كلهم احنا اشرف
اكلوا ومشيوا وعدي اسبوع وكانت ميرتا بتكلمهم لحد م اتفقوا انهم يخرجوا سوا ف خرجوا ومجوش غير الساعه 3 الفجر وكانت ميرتا تلفونها مغلق وابوها بيرن عليها وجات ابوها شافها بمنظرها دا قام لاطشها قلم وقعت من طولها وقام مزعق اماليا جات
اماليا: في اي ي عادل
عادل بزعيق: اهي تربيتك ي استاذه علي اخر الزمان انا بنتي تشرب وتسكر
اماليا : فيها اي مره من نفسها
عادل بزعيق˝ اي اللي مره من نفسها ها قوليلي كدا اي اللي مره من نفسها انتي متعرفيش ان في الانجيل *˝˝ولا تسكروا بالخمر الذي فيه الخلاعة، بل إمتلئوا بالروح˝˝* ولا اي ي استاذه اماليا؟
اماليا: خلاص حصل خير
عادل˝ مهر دا اخر دلعك بكره هنلاقي بنتك حامل يا مدام
اماليا:: لا بنتك متعملش كدا ي عادل
عادل بضحكة سخريه: اذكان هي شربت مش عيزاها تعمل كدا انا داخل انام عشان انا تعبت منكم
اماليا: اه ياريت
عدي الليل وكانت اماليا سندت بنتها وودتها الاوضه وجيه الصبح ميرتا كانت صاحيه متكسره وراحت الجامعه
اسماء: عامله اي ي ميرتا وحشتيني خالص برن م بترودي لي كنت عايزه اجيلك انا و رقيه ولكن منعرفش بيتك
ميرتا: لا انا كويسه وانتي وحشتيني خالص والله
اسماء: حبيبي حبيبي حبيبي
رقيه: اه واخدين بعض احضان وانا بنت البطه السوده مش بتحضن مصح
ميرتا: مين قال كدا هاتي حضن ي بت وحضنوا بعض وبعد كدا خلصوا وروحوا وودعوا بعض وهي وهي ماشيه خبطت ف واحد بس صوته كان جميل وهي كانت بتقول ان دا هو الصوت اللي هي بتسمعه دايما ف بصت عليه لقت شاب ملامحه قمحاويه شويه وعيونه سود وشعره اسود وعريض شويه اسمه ˝˝يزن˝˝ ودا امام المسجد اللي هي دايما بتسمعله وعنده 29 سنه متخرج من حقوق بس مش بيشتغلها عشان بيستحرمها
انما ميرتا: عندها 19 سنه اولي طب نصرانيه
اماليا: امها وعندها 44 سنه
عادل: عنده 50 سنه
مريم : جدتها وعندها 70 سنه
اسماء : 19 طب مسلمه منتقبه
رقيه برضو زي اسماء وكلهم صحاب ف بعضشيهم
نكمل ميرتا قعدت تبص عليه شويه ومشيت وهو اتاسف ليها ومشي وكمل دندنه وهي كانت ماشيه وراه لحد م دخل الجامع وهي مخدتش بالها ودخلت معاه ف هو بيبص ورا لقاها وانبهر بيها بس غض بصره واستغفر ربنا
يزن: بتعملي اي هنا + مش جامع النساء دا.
ميرتا: ايي لا انا اصلا ميسيحيه وعايزه ادخل ف الاسلام
يزن بفرحه˝ اي دا بجد اللهم بارك
ميرتا˝ وهي دي فيها هزار
يزن: تب اتفضلي اقعدي وقام مخليها تقول الشهاده وقال ليها تطهر
ميرتا بدموع: بس انا عملت ذنوب كتيره
يزن˝ الرسول صلي الله عليه وسلم قال الاسلام يجُبُ ما قبله يعني اي حاجه انتي عملتيها قبل كدا مغفورالك انتي كدا كما ولدتكِ امك يعني معندكيش ولا ذنب
ميرتا: شكرا جدا والله
يزن: الشكر لله وحده
ميرتا روحت مصدومه وفرحانه ومتعرفش هي ازاي قالت كدا وازاي عملت كدا وقعدت تفكر تب واهلي لو عرفوا بس في احساس قال ليها انه خير
روحت واتطهرت ولانها كانت بتشوف دايما المسلمين وهما بيصلوا وبحثت علي جوجل ف صلت وكانت حافظه الفاتحه بس صلت بيها وخلصت واستنت بقي بقيت الفروض ومكنتش بترضي تفتح الباب عشان محدش يشوفها.
ف عدي اليوم وهي نامت ومكنتش تعرف ان الفجر مينفعش يتصلي الصبح ف صلته بعد شروق الشمس وكانت متشوقه انها تروح الجامعه وتقول ل اسماء ورقيه
لبست لبس مش فضفاض بس اهو يعني محتشم شويه كانت لابسه بنطلون وجاكت بعد الركبه واخدت طرحة ف شنطتها ولبستها بعد م نزلت ومحطتش ميكب لانها كانت ساله اسماء قبل كدا وقالت حرام وكدا ف محطتش راحت الجامعه شافت رقيه
رقيه: فرحيني وقوليلي انك ميرتا
ميرتا: ايوا انا
رقيه بفرحه : اي دا بجد
ميرتا: ايوا والله
رقيه بفرحه اطفال: هيه هيه هيه تعالي نقول ل اسماء دي هتفرح خالص
راحوا السيكشن وقالوا ل اسماء واسماء فرحت وجابت حاجات حلوه وفرقتها ع الجامعه كلها ودعوا ليها بالثبات.
جيه وقت اذان الضهر وصلوا وكان في درس بيتكلم عن الجنة والنار وميرتا عيطت من الكلام لما سمعت الجنة فيها مالا عين رأت ولا اذن سمعت ولا خطر علي قلب بشر واحنا بنضيع دينا وبنضيع جنتنا بسبب شهوه
وخلص اليوم وروحت وقلعت الطرحة قبل م تطلع
عدي شهر بالظبط وميرتا كانت خارجة من الجامع لانها اتعردت انها تصلي ورا يزن دايما خرجت وكانت قربت توصل البيت وابوها شافها بس استناها لحد م تطلع
طلعت البيت بشعرها ابوها كان ورا الباب يدوب دخلت من هنا قام ماسكها من شعرها ومدخلها الاوضه وراميها ع السرير وقعد يضرب فيها وامها مش هنا كانت بتجيب حاجات فهو استغلها فرصه وضربها ضرب مبرح لحد م اغمي عليها
وبكدا البارت يكون خلص والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ❝
❞ رواية رحلة تغير.
البارت الـ4
اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا
ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها
اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس
ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء
اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش
ميرتا: تب انا عايزه اصلي
اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي
ميرتا: حاضر
اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء
حليمه : مين دي ي سمسم
اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو
حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله
ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها
ونيجي عند يزن
يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد
الشيخ احمد˝ عامل اي ي يزن
يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك
الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده
يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت
الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح
يزن: لا والله مش كدا
الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك
يزن: تب خلي سُليمان يدينا
الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك
يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي
الشيخ احمد: يلا
ونسيبهم ونروح عند عادل
عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا
اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل
عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح
اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة
عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي
اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك
عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي
واماليا قعدت مكانها تعيط وتقول يا تري روحتي فين ي ميرتا
عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع
ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء
اسماء: روتا صحيتي ي قمري
ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه.
حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل
ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا
وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل
وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف
انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا.
اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي.
وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير.
البارت الـ4
اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا
ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها
اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس
ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء
اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش
ميرتا: تب انا عايزه اصلي
اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي
ميرتا: حاضر
اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء
حليمه : مين دي ي سمسم
اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو
حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله
ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها
ونيجي عند يزن
يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد
الشيخ احمد˝ عامل اي ي يزن
يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك
الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده
يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت
الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح
يزن: لا والله مش كدا
الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك
يزن: تب خلي سُليمان يدينا
الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك
يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي
الشيخ احمد: يلا
ونسيبهم ونروح عند عادل
عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا
اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل
عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح
اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة
عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي
اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك
عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي
عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع
ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء
اسماء: روتا صحيتي ي قمري
ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه.
حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل
ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا
وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل
وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف
انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا.
اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي.
وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝