❞ البارت التاسع عشر فعل برق ما قاله نوح ذهب كليهما وراء من اخذ الرساله و عرفوا مكان عشق برق: هتعمل ايه دلوقتى نوح : خليك مستخبي هنا و انا هجيب الفرسان تحاصر الكوخ علشان محدش يهرب برق : تمام ذهب نوح و احضر الجنود حاصر الجنود الكوخ دون ان يلاحظهم احد اتنظر نوح دقائق ثم اعطي اشاره الهجوم بعد مده من الوقت مات قطاع الطرق وتم اثر فؤاد داخل الكوخ كانت عشق جالسه في زاويه الغرف ضامه نفسها وعيونها حمراء من البكاء وتنظر لذلك الثعبان الذي علي الجنب الاخر من الغرفه عشق ببكاء: يارب يعنى انا ما بين كل الحيوانات ملقوش غير تعبان كانوا جابوا تنين كنت هتعامل معاه زي ما مهيرة عملت انما تعبان اتصرف معاه ازاي يارب في هذه اللحظه سمعت هجوم علي قطاع الطرق وبعد وقت هدء الصوت ودخل نوح عشق بصريخ: متدخلش في تعبان متدخلش اغلق نوح الباب ثم اتجهه لخلف الكوخ كسر الخشب الذي كان يغلق النافذه ثم دخل من النافذه عشق ببكاء: نوح نوح نوح وهو يفك قيودها: انا هنا يا حبيبتي اهدي عشق: ابعد البتاع ده من هنا يا نوح ارجوك نظر نوح للثعبان ثم سحب سيفه وقتله عشق بصريخ: اه خرجني خرجني من هنا نوح وهو يحملها: قاتله نص جيش العدو وخايفه من الثعبان يا اخره صبري عشق: انت متعرفش التعبان ده مخيف قد ايه برق : عشق عشق وهي تحضن اخاها ببكاء: برق برق وهو يلمس علي راسها: اهدي انا هنا خلاص خلينا نروح نوح: خدها انت و روح انا لسه هسلم فؤاد للامبراطور برق: طيب احنا هنمشي سلام اتجه برق و عشق الي البيت استقبلها سراج واتين بالكثير من الاحضان والقبلات بعد اسبوع سراج: عندي ليكم خبر اتين: في ايه سراج: النهارده ولاول مره هيظر ولي العهد برق وعشق: ايه اتين: من ساعه ولادته وهو مخرجش من القصر محدش يعرف شكله بيقولوا انه وحش عشق:او يمكن الامبراطور خايف عليه من اعداءه بذات انه الشئ الوحيد اللي من ريحه الامبراطوره المتوفيه سراج: ممكن المهم قوموا اجهزوا مش عاوزين نتأخر في المساء في الحفله كان الجميع يقف وهو في حاله حماس تام فأخيراً اليوم سوف يظهر ولي العهد لاول مره ساهر :انسه عشق تسمحيلي بالرقصه الافتتاحيه كانت سترفض عشق لكن أتاها صوت من ورا ضهرها يقول نوح بعيون مظلمه:لا مش ممكن ولو ممشتش من هنا انا هكسر عظامك دلوقتي حالا ترجع ساهر بسرعه والخوف يملئ عيناه عشق بأعجاب:واو ايه الجمدان ده نوح بغمز :عجبتك عشق بضحك:اوي ايه الحلاوة دي وايه اللبس ده نوح وهو يقبل يدها :شويه وهتعرفي انا لازم امشي دلوقتي عشق:هتتأخر نوح:لا شويه وهتلقيني جنبك مضي بعض الوقت ثم ظهر الامبراطور حياه الجميع حسني:حفله النهارده لثالث اسباب الصراح اولهم هو الاحتفال بالنصر علي مملكه الظل واحتلال الامبراطوريه المملكه والحاجه التانيه وهي اني اعرفكم علي ولي العهد انما الثالثه بقي فدي ولي العهد اللي هيعلن عنها ثم نظر خلفه وقال الامير نوح اتفضل حياه الجميع بستثناء عائله عشق الذيم كانوا في ذهول تام ان نوح هو ولي العهد بدأ الجميع يتهافت علي نوح ويتحدثون معه لم يكن نوح منتبه لهم بل كان تركيزة علي شيطانته الصغيره التي كانت تنظر له بغضب ثم اختفت من امام نوح: طب معلش عن اذنكم دلوقتي نوح:برق عشق فين برق: تحياتى سموك نوح: برق انا نوح نوح و بس من غير سموك برق: ميصحش سموك نوح وهو يبتسم و يتذكر كلام عشق: ملكش دعوة يصح وكمان احنا خلاص بقينا اصحاب فين عشق بقي برق بأبتسامه: في البلكونه نوح : تمام في البلكونه نوح: عشقي نظرت له عشق وتحركت لتذهب لكن امسك نوح يدها منعها من الذهاب عشق بهدوء : سبني جلالتك نوح: بلا جلالتك بلا بتاع انا نوح عشق: ميصحش سموك نوح: لا يصح ملكيش دعوه وكمان اصحاب لا احباب عشق: انت غلط انا محبتش نوح ولي العهد انا حبيت نوح صديقي نوح: ما الاتنين واحد يا عشق عشق: لا يا نوح الاتنين مش واحد انت كدبت عليا يا نوح وخبيت عليا انت مين نوح: مكنتش عاوز اتحب لاني ولي العهد عشق: وانا عمرى ما كنت هحبك علشان لقبك يا نوح بأمارة اني حبيت نوح الشخص العادي نوح وهو يجلس علي ركبته : انا اسف يا عشقي انا غلط سمحيني عشق تقبلي تتجوزيني عشق برخامه: اتجوز مين نوح بضحك: تتجوزي نوح صديقك عشق بأبتسامه: اذا كان كده ماشي البس نوح عشق خاتمها ثم احتضنها بسعاده كأن سعادته كلها تتلخص في عشق نوح بسعاده: جلاله الإمبراطور عندي حاجه اتمني توافق عليها حسني: ايه هي نوح وهي ينظر لعشق بسعاده: يكون فرحي علي عشق الاسبوع الجاي حسني بأبتسامه: بالسرعه دي نوح بأبتسامه: بالسرعه دي حسني: يبقي الاسبوع الجاي فرح الامير نوح علي الانسه عشق عشق بضحك: انت مجنون نوح وهي يقبل يدها: مش اكتر منك يا شيطانتي الصغيره لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت التاسع عشر
فعل برق ما قاله نوح ذهب كليهما وراء من اخذ الرساله و عرفوا مكان عشق برق: هتعمل ايه دلوقتى نوح : خليك مستخبي هنا و انا هجيب الفرسان تحاصر الكوخ علشان محدش يهرب برق : تمام
ذهب نوح و احضر الجنود حاصر الجنود الكوخ دون ان يلاحظهم احد اتنظر نوح دقائق ثم اعطي اشاره الهجوم بعد مده من الوقت مات قطاع الطرق وتم اثر فؤاد
داخل الكوخ كانت عشق جالسه في زاويه الغرف ضامه نفسها وعيونها حمراء من البكاء وتنظر لذلك الثعبان الذي علي الجنب الاخر من الغرفه عشق ببكاء: يارب يعنى انا ما بين كل الحيوانات ملقوش غير تعبان كانوا جابوا تنين كنت هتعامل معاه زي ما مهيرة عملت انما تعبان اتصرف معاه ازاي يارب
في هذه اللحظه سمعت هجوم علي قطاع الطرق وبعد وقت هدء الصوت ودخل نوح عشق بصريخ: متدخلش في تعبان متدخلش اغلق نوح الباب ثم اتجهه لخلف الكوخ كسر الخشب الذي كان يغلق النافذه ثم دخل من النافذه عشق ببكاء: نوح نوح نوح وهو يفك قيودها: انا هنا يا حبيبتي اهدي عشق: ابعد البتاع ده من هنا يا نوح ارجوك نظر نوح للثعبان ثم سحب سيفه وقتله عشق بصريخ: اه خرجني خرجني من هنا نوح وهو يحملها: قاتله نص جيش العدو وخايفه من الثعبان يا اخره صبري عشق: انت متعرفش التعبان ده مخيف قد ايه برق : عشق عشق وهي تحضن اخاها ببكاء: برق برق وهو يلمس علي راسها: اهدي انا هنا خلاص خلينا نروح نوح: خدها انت و روح انا لسه هسلم فؤاد للامبراطور برق: طيب احنا هنمشي سلام اتجه برق و عشق الي البيت استقبلها سراج واتين بالكثير من الاحضان والقبلات
بعد اسبوع سراج: عندي ليكم خبر اتين: في ايه سراج: النهارده ولاول مره هيظر ولي العهد برق وعشق: ايه اتين: من ساعه ولادته وهو مخرجش من القصر محدش يعرف شكله بيقولوا انه وحش عشق:او يمكن الامبراطور خايف عليه من اعداءه بذات انه الشئ الوحيد اللي من ريحه الامبراطوره المتوفيه سراج: ممكن المهم قوموا اجهزوا مش عاوزين نتأخر
في المساء في الحفله كان الجميع يقف وهو في حاله حماس تام فأخيراً اليوم سوف يظهر ولي العهد لاول مره ساهر :انسه عشق تسمحيلي بالرقصه الافتتاحيه كانت سترفض عشق لكن أتاها صوت من ورا ضهرها يقول نوح بعيون مظلمه:لا مش ممكن ولو ممشتش من هنا انا هكسر عظامك دلوقتي حالا ترجع ساهر بسرعه والخوف يملئ عيناه عشق بأعجاب:واو ايه الجمدان ده نوح بغمز :عجبتك عشق بضحك:اوي ايه الحلاوة دي وايه اللبس ده نوح وهو يقبل يدها :شويه وهتعرفي انا لازم امشي دلوقتي عشق:هتتأخر نوح:لا شويه وهتلقيني جنبك مضي بعض الوقت ثم ظهر الامبراطور حياه الجميع حسني:حفله النهارده لثالث اسباب الصراح اولهم هو الاحتفال بالنصر علي مملكه الظل واحتلال الامبراطوريه المملكه والحاجه التانيه وهي اني اعرفكم علي ولي العهد انما الثالثه بقي فدي ولي العهد اللي هيعلن عنها ثم نظر خلفه وقال الامير نوح اتفضل حياه الجميع بستثناء عائله عشق الذيم كانوا في ذهول تام ان نوح هو ولي العهد بدأ الجميع يتهافت علي نوح ويتحدثون معه لم يكن نوح منتبه لهم بل كان تركيزة علي شيطانته الصغيره التي كانت تنظر له بغضب ثم اختفت من امام نوح: طب معلش عن اذنكم دلوقتي نوح:برق عشق فين برق: تحياتى سموك نوح: برق انا نوح نوح و بس من غير سموك برق: ميصحش سموك نوح وهو يبتسم و يتذكر كلام عشق: ملكش دعوة يصح وكمان احنا خلاص بقينا اصحاب فين عشق بقي برق بأبتسامه: في البلكونه نوح : تمام
في البلكونه نوح: عشقي نظرت له عشق وتحركت لتذهب لكن امسك نوح يدها منعها من الذهاب عشق بهدوء : سبني جلالتك نوح: بلا جلالتك بلا بتاع انا نوح عشق: ميصحش سموك نوح: لا يصح ملكيش دعوه وكمان اصحاب لا احباب عشق: انت غلط انا محبتش نوح ولي العهد انا حبيت نوح صديقي نوح: ما الاتنين واحد يا عشق عشق: لا يا نوح الاتنين مش واحد انت كدبت عليا يا نوح وخبيت عليا انت مين نوح: مكنتش عاوز اتحب لاني ولي العهد عشق: وانا عمرى ما كنت هحبك علشان لقبك يا نوح بأمارة اني حبيت نوح الشخص العادي نوح وهو يجلس علي ركبته : انا اسف يا عشقي انا غلط سمحيني عشق تقبلي تتجوزيني عشق برخامه: اتجوز مين نوح بضحك: تتجوزي نوح صديقك عشق بأبتسامه: اذا كان كده ماشي البس نوح عشق خاتمها ثم احتضنها بسعاده كأن سعادته كلها تتلخص في عشق نوح بسعاده: جلاله الإمبراطور عندي حاجه اتمني توافق عليها حسني: ايه هي نوح وهي ينظر لعشق بسعاده: يكون فرحي علي عشق الاسبوع الجاي حسني بأبتسامه: بالسرعه دي نوح بأبتسامه: بالسرعه دي حسني: يبقي الاسبوع الجاي فرح الامير نوح علي الانسه عشق عشق بضحك: انت مجنون نوح وهي يقبل يدها: مش اكتر منك يا شيطانتي الصغيره لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ رواية رحلة تغير للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود البارت الـ10 اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو الشيخ احمد: ايوا يبني والله يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب اسماعيل: يارب وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي ميرتا: نعم يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي يزن: انتي تؤمري ي بنوتي ميرتا: قلب بنوتك يزن : تب نادي تيتا ميرتا: حاضر دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا يزن: عامله اي ي تيتا مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم يزن: دايما يارب اومال فين ريان مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا يزن: اممم تمام انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة ميرتا: لا ي حبيبي ويزن نزل مريم: هو رايح فين ي بنتي ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي مريم : اااه معلش😂 ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا مريم: يلا وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي يزن \"السلام عليكم ورحمة الله ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك ريان: الحمد لله يزن: انت يابني مشيت لي ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود يزن: اممم تمام ي حبيبي وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا ميرتا: مالك يـ روحي رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا ميرتا: تب من اي طيب رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي ميرتا بصدمه: لي رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا رقيه: تسنيم ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا رقيه: تعرفيه ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا رقيه:للاسف اه ميرتا: تب كملي كملي رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص رقيه: الحمد لله علي كل شيئ ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض ريان: هي مين دي ي يزن يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق يزن:تمام في امان الله ريان:في حفظ الله وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو يزن: عامله اي ي. حبيبتي ميرتا: الحمد لله والله يزن: هي صحبتك دي مخطوبه ميرتا: لاءه لي يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب يزن: اهو مغلطتش انا ميرتا: صح يا اخويا يزن: اخويا!! ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا يزن: بتثبتيني 😂😂 ميرتا :طبعااااا قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص. جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه يزن: خرمت البت بنظراتك ريان: احم انا يزن: لا انا ريان: هي بجد مخطوبه ولا يزن: ولااا ريان صوته علي : بجااااد يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا رقيه بتوشوش ميرتا رقيه: هو اي اللي بجد ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول رقيه: توميم أأختشي ميرتا:توميم يا اختي وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته ميرتا:عيب عليكي ي بت رقيه :هو هيتاكد وخلاص اسماء\"تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم اسماء\"اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد ميرتا: اه ي نادله رقيه: اسفُخس عليكي يزن رن علي ميرتا ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد ريان:هو ممكن اقولك حاجة رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك ريان:يعني هو ممكن..... رقيه::هاه؟ وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود البارت الـ10 اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو الشيخ احمد: ايوا يبني والله يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب اسماعيل: يارب وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي ميرتا: نعم يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي يزن: انتي تؤمري ي بنوتي ميرتا: قلب بنوتك يزن : تب نادي تيتا ميرتا: حاضر دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا يزن: عامله اي ي تيتا مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم يزن: دايما يارب اومال فين ريان مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا يزن: اممم تمام انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة ميرتا: لا ي حبيبي ويزن نزل مريم: هو رايح فين ي بنتي ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي مريم : اااه معلش😂 ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا مريم: يلا وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي يزن ˝السلام عليكم ورحمة الله ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك ريان: الحمد لله يزن: انت يابني مشيت لي ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود يزن: اممم تمام ي حبيبي وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا ميرتا: مالك يـ روحي رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا ميرتا: تب من اي طيب رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي ميرتا بصدمه: لي رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا رقيه: تسنيم ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا رقيه: تعرفيه ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا رقيه:للاسف اه ميرتا: تب كملي كملي رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص رقيه: الحمد لله علي كل شيئ ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض ريان: هي مين دي ي يزن يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق يزن:تمام في امان الله ريان:في حفظ الله وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو يزن: عامله اي ي. حبيبتي ميرتا: الحمد لله والله يزن: هي صحبتك دي مخطوبه ميرتا: لاءه لي يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب يزن: اهو مغلطتش انا ميرتا: صح يا اخويا يزن: اخويا!! ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا يزن: بتثبتيني 😂😂 ميرتا :طبعااااا قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه يزن: خرمت البت بنظراتك ريان: احم انا يزن: لا انا ريان: هي بجد مخطوبه ولا يزن: ولااا ريان صوته علي : بجااااد يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا رقيه بتوشوش ميرتا رقيه: هو اي اللي بجد ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول رقيه: توميم أأختشي ميرتا:توميم يا اختي وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته ميرتا:عيب عليكي ي بت رقيه :هو هيتاكد وخلاص اسماء˝تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم اسماء˝اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد ميرتا: اه ي نادله رقيه: اسفُخس عليكي يزن رن علي ميرتا ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد ريان:هو ممكن اقولك حاجة رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك ريان:يعني هو ممكن... رقيه::هاه؟ وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ يذكر أن للحب حدود ... و يذكر ايضا أن ليس ع القلوب سلطان !! فا ايه ؟ ممممم مش عارف كل حاجه و عكسها ف نفس الشيء ، بص يا صديقي ورقه و قلم و سجل ورايا - قول يا سي حسن ، مانا الخادم ال جبهولك السيد والدك اسكت بقي متخرجنيش من تفكيري ـ قول طيب انا حسن افندي ، صاحب عدد اتنين من الدكاكين ف اسكندريه بالتحديد ف منطقه المندره بس بس الغي كل العك ده اقطع الورقه دي قطع ـ ليه يا افندي عشان انا حبيت بقيت حاسس نفسي طربش كده و اي كلمه بقولها بيبقي دمي تقيل بس انا حبيت يا عزيز افندي ـ وماذا بعد يا سي حسن امممممم بص انا هروح تحت مشربيه بيتهم و اصرخ بعلو حسي انا بحبها و شايفها زوجتي و حببتي و ام لأولادي ، دي الطاله ف عينها تسوي الدنيا بالي فيها يا عزيز يا خويا ال هو ده العشق ال عبد الحليم كان بيقول عنه لشاديه ف الفيلم ال روحناه السيما من كام يوم ـ ..... يا عزيز مش بترد ليه يا عزيز رد عليا قولي انا حاسس بايه ، طب يمكن انا مريض أو حاجه اروح للحكيم ؟ ـ و هتقوله ايه يا افندي هقوله اني لما بشوفها بحس بنغزه ف الجنب الشمال مش بتروح ، اني دايما مشتاق ليها و ملهوف عليها زي العيل .... مش عارف ..... بس بص انا هشبهولك ! فاكر لما خلصنا مده العسكريه و احنا راجعين ف القطر محمود جارنا كان بيقولنا ايه ـ انا كنت نايم يا حسن افندي ، مش فاكر انت ليه سخيف كده يا عزيز بس ما علينا اكني مسمعتش حاجه ، المهم محمود كان طول الطريق يحكي عن اشتياقه لزوجته و أولاده و قد ايه هو متوحشهم و مبسوط أنه خلاص هيرجع ليهم و مش هيفارقهم تاني اهو انا لما بشوفها بحس بنفس الاشتياق ال ذكره محمود جارنا ، بشوفنى زيه متلهف ع شوفيتها و نظره من عينها .. ـاكتب كل ده يا حسن أفندى انت دغف ليه يا عزيز النهارده مالك ، الا يكونش مراتك ماكلتش الفول ابو زيت حار ع الصبح عشان كده دماغك مقفله معايا ـ اه يا حسن افندي والله سيبالي البيت و راحت عن أمها ال ايه زعلانه مني وانت مزعلها ليه يا دغف انت ـ هو انا جيت يمتها ، دي هي ال دماغها خفت خالص ، ال ايه فاكراني عيني ع واحده من بنات الكفر ، اكمن البت حلوه و نغشه و قالتلي ازيك يا سي عزيز و هي بتشتري العطاره بتاعتها الاسبوع ال عدا لا معندهاش حق ازاي تفكر التفكير ده بردوا ، انا لازمن اروحلها و اعرفها أن المشكله فيها و ف عينها أنها بصت لواحد زيك من اساسه يا دغوف ـ كده يا حسن افندي شكرا متشكرين ع كلامك الحلو ده امشي يا عزيز من خلقتي دلوقتي الله يسترك ـ ابقي شوف حد يكتبلك جوابات الغرام بتاعت الهانم ال مشغول بيها.. انت بتعايرني اكمني مش بعرف اقرا و اكتب يا دغوف انا مقولتش حاجه انت ال بتقول يا سي حسن اهو ، يالا مع السلامو عليكو بقي ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ و بقيت وانت معايا الدنيا ملك ايديا أمر ع هوايا ، تقول امرك يا عينيا..🤍 مساء الخير يا هانم ـ سي حسن باشا ، مساء النور الهوا طلع و العصافير زقزقت لما خطوتك طلت للنور ، الا قوليلي يا ست ورد ، انتي فكرك مشغول بحد ـ عيب يا سي حسن ال بتقوله ده ، احنا بردوا ف كلام زي ده ف عرف بلدنا لا يا هانم مينفعش تسيء الظن بيا ، ده انا بس ف غايتي اني افهم و اتنور و افهم أن كان فكرك مشغول بغير ولا ، احم أقصد يعني لو نويت أني اشغل تفكيرك ممكن يكون ايه رايك ف حاجه زي دي ـ يا سي حسن ، باب البيت مفتوح ، و ابويا بيعزك و انت غالي علينا .. أقصد يعني غالي ع ابويا ، ف ممكن تروح تستشيره ف موضوع زي ده يعني انتي شايفه اجمد قلبي و اروح لابوكي ـ ........ طب بصي انا هسالك سؤال لو قولتي اه هعتبرها اشاره ـ اسال يا سي حسن اسم الله ع سي حسن من لسانك ال بينقط سكر ده ، احمم بصي الطربوش بتاعي شكله حلو كده و لا اجيبه يمين شويه حلو كده يا سي حسن ، الطربوش حلو زي ال لابسه .. .ـــــــــــــــــــــــــــــــ ـ وبعدين يا سي حسن قولتلها ايه معرفتش انطق لساني اتلجم و معرفش ينطق بكلمه وحده ، تخيل يا عزيز افندي انا معرفش ارد ع هانم جميله كده ، هانم ف رقتها و حلاوتها و سمار عيونها و... ـ حيلك حيلك يا سي حسن رايح ع فين ولا هتقول ايه تاني احمممم.. عندك حق يا عزيز يا خويا عندك حق انا خيالي سرح شويه ـ لا سرح كتير انت ايش جابك تاني يا عزيز افندي مش انا طردك الصبح و بلغتك بعدم رجوعك للمحل من تاني أثناء العمل بتاعي ـ لا ما انا مش بسمع كلامك يا سي حسن الزم حد يا عزيز بقولك ـ وان ملزمتش حدي يا حسن هتعمل ايه هحرمك من كتابه جواباتي الغراميه لستك و ست الكل ورد هانم ـ طب انا مش متحرك من هنا و ال عندك اعمله ، اقولك ع حاجه يا سي حسن ارجوك احرمني و اعفيني من كتابه غرامياتك دي بقي كده يا عزيز افندي ـ اه و أعلى ما ف خيلك اركبه طب معلش تعالا بس هات و وريشه و تعالا نكتب اخر جواب ـ دلوقتي معلش ها ، اه منك يا سي حسن قول بقي هتتكلم ع ايه دلوقتي عيونها السوده و لا سمارها و حلاوتها و لا هتوصف كعب رجليها ال بتدهنه بدم الغزال كعب رجليها اه يا حسن من كعب رجليها ـ ده مرار علينا و ع ال خلفونا باينه نهار مش فات انا فايتلك الكفر كله و ماشي ياسي حسن كان يوم ماطلعتش ليه شمس يوم ما شوفت ست الحسن و الجمال خد يا عزيز افندي خلاص متبقاش حمق كده .... مشي بردوا قليل الصبر جدا ،معرفش انا ايه يزعله اني بوصف الهانم ال قلبي حبها يعني ، ولا اكمني مش بحب ابوح كتير بمشاعري قدامه ... اخص عليك يا عزيز افندي أخص ... #امنيه_علاء..💛📝 #امنيات..💛. ❝ ⏤𝑶𝑴𝑵𝑰𝑨 𝑨𝑳𝑨𝑨
❞ يذكر أن للحب حدود .. و يذكر ايضا أن ليس ع القلوب سلطان !! فا ايه ؟ ممممم مش عارف كل حاجه و عكسها ف نفس الشيء ، بص يا صديقي ورقه و قلم و سجل ورايا
- قول يا سي حسن ، مانا الخادم ال جبهولك السيد والدك
اسكت بقي متخرجنيش من تفكيري
ـ قول طيب
انا حسن افندي ، صاحب عدد اتنين من الدكاكين ف اسكندريه بالتحديد ف منطقه المندره بس بس الغي كل العك ده اقطع الورقه دي قطع ـ ليه يا افندي عشان انا حبيت بقيت حاسس نفسي طربش كده و اي كلمه بقولها بيبقي دمي تقيل بس انا حبيت يا عزيز افندي ـ وماذا بعد يا سي حسن
امممممم بص انا هروح تحت مشربيه بيتهم و اصرخ بعلو حسي انا بحبها و شايفها زوجتي و حببتي و ام لأولادي ، دي الطاله ف عينها تسوي الدنيا بالي فيها يا عزيز يا خويا
ال هو ده العشق ال عبد الحليم كان بيقول عنه لشاديه ف الفيلم ال روحناه السيما من كام يوم
ـ ...
يا عزيز مش بترد ليه يا عزيز رد عليا قولي انا حاسس بايه ، طب يمكن انا مريض أو حاجه اروح للحكيم ؟ ـ و هتقوله ايه يا افندي
هقوله اني لما بشوفها بحس بنغزه ف الجنب الشمال مش بتروح ، اني دايما مشتاق ليها و ملهوف عليها زي العيل .. مش عارف ... بس بص انا هشبهولك ! فاكر لما خلصنا مده العسكريه و احنا راجعين ف القطر محمود جارنا كان بيقولنا ايه
ـ انا كنت نايم يا حسن افندي ، مش فاكر
انت ليه سخيف كده يا عزيز بس ما علينا اكني مسمعتش حاجه ، المهم محمود كان طول الطريق يحكي عن اشتياقه لزوجته و أولاده و قد ايه هو متوحشهم و مبسوط أنه خلاص هيرجع ليهم و مش هيفارقهم تاني
اهو انا لما بشوفها بحس بنفس الاشتياق ال ذكره محمود جارنا ، بشوفنى زيه متلهف ع شوفيتها و نظره من عينها .
ـاكتب كل ده يا حسن أفندى انت دغف ليه يا عزيز النهارده مالك ، الا يكونش مراتك ماكلتش الفول ابو زيت حار ع الصبح عشان كده دماغك مقفله معايا
ـ اه يا حسن افندي والله سيبالي البيت و راحت عن أمها ال ايه زعلانه مني
وانت مزعلها ليه يا دغف انت
ـ هو انا جيت يمتها ، دي هي ال دماغها خفت خالص ، ال ايه فاكراني عيني ع واحده من بنات الكفر ، اكمن البت حلوه و نغشه و قالتلي ازيك يا سي عزيز و هي بتشتري العطاره بتاعتها الاسبوع ال عدا
لا معندهاش حق ازاي تفكر التفكير ده بردوا ، انا لازمن اروحلها و اعرفها أن المشكله فيها و ف عينها أنها بصت لواحد زيك من اساسه يا دغوف
ـ كده يا حسن افندي شكرا متشكرين ع كلامك الحلو ده
امشي يا عزيز من خلقتي دلوقتي الله يسترك
ـ ابقي شوف حد يكتبلك جوابات الغرام بتاعت الهانم ال مشغول بيها.
انت بتعايرني اكمني مش بعرف اقرا و اكتب يا دغوف
انا مقولتش حاجه انت ال بتقول يا سي حسن اهو ، يالا مع السلامو عليكو بقي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
و بقيت وانت معايا الدنيا ملك ايديا أمر ع هوايا ، تقول امرك يا عينيا.🤍
مساء الخير يا هانم
ـ سي حسن باشا ، مساء النور
الهوا طلع و العصافير زقزقت لما خطوتك طلت للنور ، الا قوليلي يا ست ورد ، انتي فكرك مشغول بحد
ـ عيب يا سي حسن ال بتقوله ده ، احنا بردوا ف كلام زي ده ف عرف بلدنا
لا يا هانم مينفعش تسيء الظن بيا ، ده انا بس ف غايتي اني افهم و اتنور و افهم أن كان فكرك مشغول بغير ولا ، احم أقصد يعني لو نويت أني اشغل تفكيرك ممكن يكون ايه رايك ف حاجه زي دي
ـ يا سي حسن ، باب البيت مفتوح ، و ابويا بيعزك و انت غالي علينا . أقصد يعني غالي ع ابويا ، ف ممكن تروح تستشيره ف موضوع زي ده
يعني انتي شايفه اجمد قلبي و اروح لابوكي
ـ ....
طب بصي انا هسالك سؤال لو قولتي اه هعتبرها اشاره
ـ اسال يا سي حسن
اسم الله ع سي حسن من لسانك ال بينقط سكر ده ، احمم بصي الطربوش بتاعي شكله حلو كده و لا اجيبه يمين شويه
حلو كده يا سي حسن ، الطربوش حلو زي ال لابسه .
.ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ وبعدين يا سي حسن قولتلها ايه
معرفتش انطق لساني اتلجم و معرفش ينطق بكلمه وحده ، تخيل يا عزيز افندي انا معرفش ارد ع هانم جميله كده ، هانم ف رقتها و حلاوتها و سمار عيونها و..
ـ حيلك حيلك يا سي حسن رايح ع فين ولا هتقول ايه تاني
احمممم. عندك حق يا عزيز يا خويا عندك حق انا خيالي سرح شويه
ـ لا سرح كتير
انت ايش جابك تاني يا عزيز افندي مش انا طردك الصبح و بلغتك بعدم رجوعك للمحل من تاني أثناء العمل بتاعي
ـ لا ما انا مش بسمع كلامك يا سي حسن
الزم حد يا عزيز بقولك
ـ وان ملزمتش حدي يا حسن هتعمل ايه
هحرمك من كتابه جواباتي الغراميه لستك و ست الكل ورد هانم
ـ طب انا مش متحرك من هنا و ال عندك اعمله ، اقولك ع حاجه يا سي حسن ارجوك احرمني و اعفيني من كتابه غرامياتك دي
بقي كده يا عزيز افندي
ـ اه و أعلى ما ف خيلك اركبه
طب معلش تعالا بس هات و وريشه و تعالا نكتب اخر جواب
ـ دلوقتي معلش ها ، اه منك يا سي حسن قول بقي هتتكلم ع ايه دلوقتي عيونها السوده و لا سمارها و حلاوتها و لا هتوصف كعب رجليها ال بتدهنه بدم الغزال
كعب رجليها اه يا حسن من كعب رجليها
ـ ده مرار علينا و ع ال خلفونا باينه نهار مش فات انا فايتلك الكفر كله و ماشي ياسي حسن كان يوم ماطلعتش ليه شمس يوم ما شوفت ست الحسن و الجمال
خد يا عزيز افندي خلاص متبقاش حمق كده .. مشي بردوا قليل الصبر جدا ،معرفش انا ايه يزعله اني بوصف الهانم ال قلبي حبها يعني ، ولا اكمني مش بحب ابوح كتير بمشاعري قدامه .. اخص عليك يا عزيز افندي أخص ..
❞ \"عمرها ماكانت بالشكل\" جمله دى لفتت نظرى اوى فى اشخاص كتير بتاخد بالشكل احب اقولكم ان أختيارتكم غلط مش بالشكل والله ممكن تكون فى واحده حلوه وجميله من بره ومن جوه عكس الى جوه من جوه فحم مش بتحب الخير لحد والحقد ماليها فى واحده بتبقا سمرا من بره ومن جوه ملاك ع هيئه بشر بتبقا بيضا من جوه بتحب الخير لكل الناس وبتبقا طيبه *فى بوست شوفته دا الى خلانى كتبت كدا* هى كانت بتقول\"انا حبيت شخص وهو مرضيش بيا عشان بشرتى سمرا وكمان كله بقا يبعد عنى حتي كلو بيقولى ياسمرا \" احب اقولك لا انتى جميله اوى وخليكى واثقه فى نفسك كويس كفايه انك بيضا من جوا والشخص دا بكره هيندم والى بعد عنك هيندم لانى سابوا ملاك من الجنه والى بيقولك ياسمرا بكرا هيعرف قيمتك حتى ربنا بيقول \"خلق الانسان فى احسن تكوين\" يعني انتي خلقه ربنا خليكى فخوره بكدا ربنا خلقك كدا خليكى فخوره بنفسك ومتخليش حد يهز ثقتك دى مش جمال الشكل والله الجمال جمال الروح ک/حبيبه طه. ❝ ⏤حبيبه طه حسين
❞ ˝عمرها ماكانت بالشكل˝ جمله دى لفتت نظرى اوى فى اشخاص كتير بتاخد بالشكل احب اقولكم ان أختيارتكم غلط مش بالشكل والله ممكن تكون فى واحده حلوه وجميله من بره ومن جوه عكس الى جوه من جوه فحم مش بتحب الخير لحد والحقد ماليها فى واحده بتبقا سمرا من بره ومن جوه ملاك ع هيئه بشر بتبقا بيضا من جوه بتحب الخير لكل الناس وبتبقا طيبه *فى بوست شوفته دا الى خلانى كتبت كدا* هى كانت بتقول˝انا حبيت شخص وهو مرضيش بيا عشان بشرتى سمرا وكمان كله بقا يبعد عنى حتي كلو بيقولى ياسمرا ˝ احب اقولك لا انتى جميله اوى وخليكى واثقه فى نفسك كويس كفايه انك بيضا من جوا والشخص دا بكره هيندم والى بعد عنك هيندم لانى سابوا ملاك من الجنه والى بيقولك ياسمرا بكرا هيعرف قيمتك حتى ربنا بيقول ˝خلق الانسان فى احسن تكوين˝ يعني انتي خلقه ربنا خليكى فخوره بكدا ربنا خلقك كدا خليكى فخوره بنفسك ومتخليش حد يهز ثقتك دى مش جمال الشكل والله الجمال جمال الروح ک/حبيبه طه. ❝
❞ وحشتيني.. بعدنا خلاص؟!.. كان نفسي تكملي معايا كان نفسي تفضلي بجد حبيتك من كل قلبي و مش من قلبي بس كمان ده انا حبيتك من عقلي حبيتك بجد مش حب عيال اقعد يومين وابعد بس انتي الي بعدتي المره دي كان نفسي متسبنيش كنت محتاجك تفهميني انتي الشخص الي كان قاريني باخد كلام من الاغاني و بقولي عليكي كان نفسي تبقي جنبي مش عشان حاجه بس عشان حبيتك لسه فاكر اول مره شوفتك فيها فاكر اول مقبله لما سعتهاا لمست اديكي فاكر لما قولتِ اني اغلي حاجه ليكي بس ليه بعد الكلام و الايام دي تبعدي..؟! ليه.. المشكله أن انا معملتش حاجه سبتني من غير سبب يعني قلبك راح و مش راجع بس بجد وحشتني نفسي نرجع زي زمان ده انا كنت بحارب عشانك.. يعني بعد كل ده حرام والله ده انا اديتك قلبي كله مره واحده وانتي دمرتيه طب ليه؟ انا عايزك تفهميني ليه؟ انا عملتلك اي؟ ما اصل بص ده ذنبي و انا السبب اصلا انا الي حبيتك بجد ومكنتش عايز ابعد ولا عايز اخسرك طب ع الاقل كنتي قوليلي انك ناويه ف يوم تسبيني كنتي قوليلي انك هتغيبي وتنسيني يعني مكنتش هعمل حاجه ولا هزعل بنفس الطريقه دي مكنتش هتضايق زي منا متضايق دلوقتي مكنتش هقولك كان نفسي متسبنيش بنادي عليكي ف المطر وانتي مش بتسمعي طب ليه انا عملت اي عشان كل ده؟ بس برضو يابنتي العيب مش عليكي العيب عليا والله بس هعمل اي كنت مطمن ليكي اوي بجد كنت محتاجلك سند جاتلي الضربه منك ف الفقري كنت محتاجك في الايام دي بجد سبتيني لوحدي ليه؟ انتي مش مهتمه لحالي ليه؟ حبيتك حب العالم بحاله انت الي عمرك ماحسيتي كنت شايل همك جنب همي بجد بس هقول اي خلاص كل حاجه راحت حتي انتِ كمان روحتي...... ❝ ⏤علي نور
❞ وحشتيني. بعدنا خلاص؟!. كان نفسي تكملي معايا كان نفسي تفضلي بجد حبيتك من كل قلبي و مش من قلبي بس كمان ده انا حبيتك من عقلي حبيتك بجد مش حب عيال اقعد يومين وابعد بس انتي الي بعدتي المره دي كان نفسي متسبنيش كنت محتاجك تفهميني انتي الشخص الي كان قاريني باخد كلام من الاغاني و بقولي عليكي كان نفسي تبقي جنبي مش عشان حاجه بس عشان حبيتك لسه فاكر اول مره شوفتك فيها فاكر اول مقبله لما سعتهاا لمست اديكي فاكر لما قولتِ اني اغلي حاجه ليكي بس ليه بعد الكلام و الايام دي تبعدي.؟! ليه. المشكله أن انا معملتش حاجه سبتني من غير سبب يعني قلبك راح و مش راجع بس بجد وحشتني نفسي نرجع زي زمان ده انا كنت بحارب عشانك. يعني بعد كل ده حرام والله ده انا اديتك قلبي كله مره واحده وانتي دمرتيه طب ليه؟ انا عايزك تفهميني ليه؟ انا عملتلك اي؟ ما اصل بص ده ذنبي و انا السبب اصلا انا الي حبيتك بجد ومكنتش عايز ابعد ولا عايز اخسرك طب ع الاقل كنتي قوليلي انك ناويه ف يوم تسبيني كنتي قوليلي انك هتغيبي وتنسيني يعني مكنتش هعمل حاجه ولا هزعل بنفس الطريقه دي مكنتش هتضايق زي منا متضايق دلوقتي مكنتش هقولك كان نفسي متسبنيش بنادي عليكي ف المطر وانتي مش بتسمعي طب ليه انا عملت اي عشان كل ده؟ بس برضو يابنتي العيب مش عليكي العيب عليا والله بس هعمل اي كنت مطمن ليكي اوي بجد كنت محتاجلك سند جاتلي الضربه منك ف الفقري كنت محتاجك في الايام دي بجد سبتيني لوحدي ليه؟ انتي مش مهتمه لحالي ليه؟ حبيتك حب العالم بحاله انت الي عمرك ماحسيتي كنت شايل همك جنب همي بجد بس هقول اي خلاص كل حاجه راحت حتي انتِ كمان روحتي. ❝