❞ الجزء الحادي والاربعون
(عفتي والديوث)
وجدت نرمين خيال حد في الفيلا فجرت الي الخارج
ومن حسن حظها أن رسلان كان مازال يلف سيارته
نرمين:رسلان رسلان استنا في حد جوه
رسلان نزل من السياره سريعا وقال :يا حبيبتي مش أم عبده جوه
نرمين:لا أم عبده اجازه انهارده ده شكله حرامي
رسلان أخذ من سيارته مسدسه وقال خليكي جوه العربيه ومهما يحصل ما تخرجيش واطلبي البوليس
نرمين:انت واخد المسدس تعمل مصيبه لا والنبي خليك هنا لحد ما البوليس يجي
رسلان بغضب خش العربيه واعملي اللي قولتلك عليه ودخل الي الفيلا
داخل الفيلا كان الحرامي ما زال يسرق ومعه كيس كبير
فدخل رسلان علي أطراف أصابعه وضربه بظهر المسدس فقع مغشي عليه
فدخل رسلان الي المطبخ لياتي بحبل لانه بحكم تردده علي الفيلا كان يعرف معظم ما فيها
وقيده في كرسي وخرج وكانت نرمين في الخارج تبكي وخائفة جدا واول ماوجدت رسلان أمامها كان الروح ردت فيها
رسلان:تعالي يا حبيبتي ما تخافيش
نرمين:ايه اللي حصل
رسلان:تعالي وهتشوفي
دخلوا معا ونرمين في منتهي القلق ولكن طبطبه رسلان علي يدها طمانتها
فنزع رسلان القناع عن وجهه وكان واضح عليه أنه ابن عز ولكن الشي الوحيد الذي يشبه هو هذا الجرح في خده الأيمن (ويا ويل ابن العز أما تأتي عليه الايام )
فرش علي وجهه قطرات ماء فعاد الي وعيه
رسلان:مين اللي وراءك ياض
الحرامي :محدش بعتني
رسلان:انا بقولك مين اللي وراءك ياض ولكمه
الحرامي:والله ما حدش بعتني انا كنت عاوز فلوس فدخلت اول مكان لاقيته
رسلان:تقدر تشتغل مش تسرق
الحرامي:اشتغل ازاي وانا كل شركه اقدم فيها ما تقبلنيش بسبب اللي في وشي
رسلان:تقوم تسرق عادي ده انت اكرملك تشحت ولا تعمل كده
الحرامي:علي فكره انا ابن ناس وابويا هو اللي عمل فيا كده لما بطل يديني فلوس وقلي البيت أولي بالفلوس منك تروح تشتري مخدرات
رسلان:كده وضحت
الحرامي:ما تظلمنيش انا كنت محترم بس الله يسامح ولاد الحرام اللي عرفوني سكه المخدرات
رسلان:انت اسمك ايه الاول
الحرامي:انا اذاد المختار
رسلان بصدمه انت ابن المختار صاحب شركات المختار جروب للسياحه
اذاد:اه
رسلان:انت ازاي تعمل كده يعني كويس لما تتحبس وابوك سمعته تبوظ
اذاد:هو انا كنت لاقي شغل وقولت لا انا هفضل وحش
وفي هذا الوقت سمعوا صوت سياره الشرطه فقال خلاص انا انتهت
فجرا رسلان وفك قيدوه واجلسه علي الاريكه التي تنتصف الهول الكبير وخبا كيس المسروقات
ففتحت نرمين الباب وهي لا تفهم شي وعندما دخل الضابط ومعه قوته سال رسلان فين الحرامي
كانت نرمين سوف تتكلم ولكن رسلان أوقفها
رسلان:والله احنا كنا بنحسب أنه حرامي بس طلع واحد صاحبي عامل فينا مقلب فأنا اسف بجد
الضابط:انا هحسبها ودي لانه لو حسبتها قانوني هعمل محضر أزعاج سلطات
رسلان:انا متشكر لحضرتك جدااااا
الضابط :تمام سلام عليكم
كانت نرمين لا تفهق شي ولكن كانت تحس بشي غريب سوف يفعله رسلان
نرمين:ممكن افهم بتعمل ايه
رسلان :لحظه وهتفهمي
اذاد:انا مش عارف اشكرك ازاي
رسلان:هتشكريني بشغلك لما تجي تشتغل معايا
اذاد:بجد
رسلان:اه بجد بس بشرط
اذاد:ايه هو
رسلان:انك تمشي من هنا علي البيت تجيب هدومك وتقول لولدك انك رايح المصحه
اذاد:وهو هيوافق يدفعلي الفلوس
رسلان:هيوافق اكيد طول ما هتكون كويس
اذاد:طيب وهوصلك ازاي
رسلان:انا اللي هوصلك لما الاقيك بقيت كويس
اذاد:انت بجد انسان بمعني الكلمه
رسلان:وفر الكلام ده ويلا روح نفذ اللي قولتلك عليه
ذهب اذاد وكانت نرمين تستشيط غضبا
نرمين:ممكن اعرف انت عملت ايه دلوقتي
رسلان:عملت الصح هو باين عليه ابن ناس حرام نضيع مستقبله
نرمين:وانت فأكره هيعمل اللي انت قولت عليه
رسلان :ولو ما عملش كفايه أنه ينصلح حاله واكون السبب
نرمين بقله حيله ماشي خلاص اللي انت شايفه
رسلان:احبك وانتي بتسمعي الكلام
نرمين :وغير كده لا
رسلان:اموووت فيكي
نرمين:ماشي يا خويا ضحك رسلان وذهب
~~~~~~~~~
في صباح يوم الخميس كان فعلا كل شي جاهز
فجاء رسلان ليوصل نرمين الي الفندق
ووجدت هناك كل شي جاهز حتي الفستان كان مصمم خصيصا لها وكان فستان صك الي الركبه وذيله طويل من اللون الذهبي في منتهي الرؤعه
كان يوم لا ينسا وانتها والجميع مبسوطين
~~~~~~~~~~~
بعد مرور اربعه سنوات كان الجميع في فيلا السيوفي
بعد كثير من الوقت الذي عانوا فيه من قضايا أشهب وهيثم وكذلك شاهيناز والذي حكم عليهم أشهب اعدام وهيثم مؤبد وشاهيناز عشر سنوات
معزومين عنه لأنهم تعودا أن يجتمعون عن كل منهم يوم في الاسبوع وكان هذا الأسبوع الدور علي محمود
كان الجميع مبسوطين وخصوصا امجد الذي تزوج منذ عام من زميله له كانت تحبه وهو لم يكن يعلم وهي الآن حامل بطفله الذي تمنا أن يأتي من سودي ولكن الله له ترتيب اخر
وكان محمود يجلس مع أحفاده ومعهم اولاد مريم وترزان والذين بمثابه أحفاده أيضا
الابن الأكبر لسيف هو محمود والذي اسميه علي اسم ولده عنده ثلاث سنوات ونص
ومعه اخته روتانا التي تصغره سنه ونص عمرا
وابن سودي الوحيد فهد الذي يبلغ من العمر ثلاث سنوات
وابناء مريم وترزان التوام جودي وجود والذين يتمون عقدهم الثالث بعد شهرين
وكان الجميع مبسوط ما عدا نرمين التي كانت تعبانه جدا
وكانت تلعب مع الصغار وتتمنا أن يرزقها الله الذريه الصالحه لأنها بعد ما ذهبت لأطباء كثيره أجمعوا أن لا يوجد مانع للحمل لها ولكن الموضوع مساله وقت مش اكتر فعليهم بالدعاء
وبعد فتره قامت حتي تساعد ولكن أحست بدوخه شديده ووقعت مغشيه عليها فهرع رسلان وحملها واتصل بالطبيب والذي جاء سريعا وكان الجميع قلق ولكن رسلان كان يكاد يقع ارضا من الخوف عليها
وبعد الكشف عليها خرج الطبيب وقال :مبروك
رسلان:مبروك علي ايه
الطبيب:مدام نرمين حامل في الثالث
رسلان وهو يهلل انت بتكلم جد
ضحك الطبيب وقال ايوه بجد مبروك بس لازم تروح لدكتوره نسا علشان تتابع
رسلان :حاضر حاضر وتركهم ودخل إليها
نرمين:مبروك يا حبيبي
رسلان:مبروك علينا احنا الاثنين هتبقي احلي ام
نرمين:انت اللي هتبقا احلي اب في الدنيا
قبل رسلان راسها وأخذها بين أحضانه
وبعد سته اشهر كانوا جميعا أمام غرفه العمليات ينتظرون اصغر حفيد لعائله السيوفي
وبعد عده دقائق سمعوا صوت المولود الاحدث وخرج الطبيب وقال مبروك بنت هتسموها ايه بقا
رسلان:عنان
الطبيب :جميل ربنا يبارك فيها بعد شوي هي هتنتقل هي وامها علي اوضه عاديه وتركهم وغادر
وبعد عده دقائق كانت نرمين في غرفتها
فدخل الجميع للاطمئنان عليها وكانت في صحه جيده هي وابنتها
وخرجت بعدها بساعات
وكانت الجميع مبسوطين وعاشوا حياتهم بسعاده بالغه
تمت
كل عام وانتم بخير. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الحادي والاربعون
(عفتي والديوث)
وجدت نرمين خيال حد في الفيلا فجرت الي الخارج
ومن حسن حظها أن رسلان كان مازال يلف سيارته
نرمين:رسلان رسلان استنا في حد جوه
رسلان نزل من السياره سريعا وقال :يا حبيبتي مش أم عبده جوه
نرمين:لا أم عبده اجازه انهارده ده شكله حرامي
رسلان أخذ من سيارته مسدسه وقال خليكي جوه العربيه ومهما يحصل ما تخرجيش واطلبي البوليس
نرمين:انت واخد المسدس تعمل مصيبه لا والنبي خليك هنا لحد ما البوليس يجي
رسلان بغضب خش العربيه واعملي اللي قولتلك عليه ودخل الي الفيلا
داخل الفيلا كان الحرامي ما زال يسرق ومعه كيس كبير
فدخل رسلان علي أطراف أصابعه وضربه بظهر المسدس فقع مغشي عليه
فدخل رسلان الي المطبخ لياتي بحبل لانه بحكم تردده علي الفيلا كان يعرف معظم ما فيها
وقيده في كرسي وخرج وكانت نرمين في الخارج تبكي وخائفة جدا واول ماوجدت رسلان أمامها كان الروح ردت فيها
رسلان:تعالي يا حبيبتي ما تخافيش
نرمين:ايه اللي حصل
رسلان:تعالي وهتشوفي
دخلوا معا ونرمين في منتهي القلق ولكن طبطبه رسلان علي يدها طمانتها
فنزع رسلان القناع عن وجهه وكان واضح عليه أنه ابن عز ولكن الشي الوحيد الذي يشبه هو هذا الجرح في خده الأيمن (ويا ويل ابن العز أما تأتي عليه الايام )
فرش علي وجهه قطرات ماء فعاد الي وعيه
رسلان:مين اللي وراءك ياض
الحرامي :محدش بعتني
رسلان:انا بقولك مين اللي وراءك ياض ولكمه
الحرامي:والله ما حدش بعتني انا كنت عاوز فلوس فدخلت اول مكان لاقيته
رسلان:تقدر تشتغل مش تسرق
الحرامي:اشتغل ازاي وانا كل شركه اقدم فيها ما تقبلنيش بسبب اللي في وشي
رسلان:تقوم تسرق عادي ده انت اكرملك تشحت ولا تعمل كده
الحرامي:علي فكره انا ابن ناس وابويا هو اللي عمل فيا كده لما بطل يديني فلوس وقلي البيت أولي بالفلوس منك تروح تشتري مخدرات
رسلان:كده وضحت
الحرامي:ما تظلمنيش انا كنت محترم بس الله يسامح ولاد الحرام اللي عرفوني سكه المخدرات
رسلان:انت اسمك ايه الاول
الحرامي:انا اذاد المختار
رسلان بصدمه انت ابن المختار صاحب شركات المختار جروب للسياحه
اذاد:اه
رسلان:انت ازاي تعمل كده يعني كويس لما تتحبس وابوك سمعته تبوظ
اذاد:هو انا كنت لاقي شغل وقولت لا انا هفضل وحش
وفي هذا الوقت سمعوا صوت سياره الشرطه فقال خلاص انا انتهت
فجرا رسلان وفك قيدوه واجلسه علي الاريكه التي تنتصف الهول الكبير وخبا كيس المسروقات
ففتحت نرمين الباب وهي لا تفهم شي وعندما دخل الضابط ومعه قوته سال رسلان فين الحرامي
كانت نرمين سوف تتكلم ولكن رسلان أوقفها
رسلان:والله احنا كنا بنحسب أنه حرامي بس طلع واحد صاحبي عامل فينا مقلب فأنا اسف بجد
الضابط:انا هحسبها ودي لانه لو حسبتها قانوني هعمل محضر أزعاج سلطات
رسلان:انا متشكر لحضرتك جدااااا
الضابط :تمام سلام عليكم
كانت نرمين لا تفهق شي ولكن كانت تحس بشي غريب سوف يفعله رسلان
نرمين:ممكن افهم بتعمل ايه
رسلان :لحظه وهتفهمي
اذاد:انا مش عارف اشكرك ازاي
رسلان:هتشكريني بشغلك لما تجي تشتغل معايا
اذاد:بجد
رسلان:اه بجد بس بشرط
اذاد:ايه هو
رسلان:انك تمشي من هنا علي البيت تجيب هدومك وتقول لولدك انك رايح المصحه
اذاد:وهو هيوافق يدفعلي الفلوس
رسلان:هيوافق اكيد طول ما هتكون كويس
اذاد:طيب وهوصلك ازاي
رسلان:انا اللي هوصلك لما الاقيك بقيت كويس
اذاد:انت بجد انسان بمعني الكلمه
رسلان:وفر الكلام ده ويلا روح نفذ اللي قولتلك عليه
ذهب اذاد وكانت نرمين تستشيط غضبا
نرمين:ممكن اعرف انت عملت ايه دلوقتي
رسلان:عملت الصح هو باين عليه ابن ناس حرام نضيع مستقبله
نرمين:وانت فأكره هيعمل اللي انت قولت عليه
رسلان :ولو ما عملش كفايه أنه ينصلح حاله واكون السبب
نرمين بقله حيله ماشي خلاص اللي انت شايفه
رسلان:احبك وانتي بتسمعي الكلام
نرمين :وغير كده لا
رسلان:اموووت فيكي
نرمين:ماشي يا خويا ضحك رسلان وذهب
~~~~~~~~~
في صباح يوم الخميس كان فعلا كل شي جاهز
فجاء رسلان ليوصل نرمين الي الفندق
ووجدت هناك كل شي جاهز حتي الفستان كان مصمم خصيصا لها وكان فستان صك الي الركبه وذيله طويل من اللون الذهبي في منتهي الرؤعه
كان يوم لا ينسا وانتها والجميع مبسوطين
~~~~~~~~~~~
بعد مرور اربعه سنوات كان الجميع في فيلا السيوفي
بعد كثير من الوقت الذي عانوا فيه من قضايا أشهب وهيثم وكذلك شاهيناز والذي حكم عليهم أشهب اعدام وهيثم مؤبد وشاهيناز عشر سنوات
معزومين عنه لأنهم تعودا أن يجتمعون عن كل منهم يوم في الاسبوع وكان هذا الأسبوع الدور علي محمود
كان الجميع مبسوطين وخصوصا امجد الذي تزوج منذ عام من زميله له كانت تحبه وهو لم يكن يعلم وهي الآن حامل بطفله الذي تمنا أن يأتي من سودي ولكن الله له ترتيب اخر
وكان محمود يجلس مع أحفاده ومعهم اولاد مريم وترزان والذين بمثابه أحفاده أيضا
الابن الأكبر لسيف هو محمود والذي اسميه علي اسم ولده عنده ثلاث سنوات ونص
ومعه اخته روتانا التي تصغره سنه ونص عمرا
وابن سودي الوحيد فهد الذي يبلغ من العمر ثلاث سنوات
وابناء مريم وترزان التوام جودي وجود والذين يتمون عقدهم الثالث بعد شهرين
وكان الجميع مبسوط ما عدا نرمين التي كانت تعبانه جدا
وكانت تلعب مع الصغار وتتمنا أن يرزقها الله الذريه الصالحه لأنها بعد ما ذهبت لأطباء كثيره أجمعوا أن لا يوجد مانع للحمل لها ولكن الموضوع مساله وقت مش اكتر فعليهم بالدعاء
وبعد فتره قامت حتي تساعد ولكن أحست بدوخه شديده ووقعت مغشيه عليها فهرع رسلان وحملها واتصل بالطبيب والذي جاء سريعا وكان الجميع قلق ولكن رسلان كان يكاد يقع ارضا من الخوف عليها
وبعد الكشف عليها خرج الطبيب وقال :مبروك
رسلان:مبروك علي ايه
الطبيب:مدام نرمين حامل في الثالث
رسلان وهو يهلل انت بتكلم جد
ضحك الطبيب وقال ايوه بجد مبروك بس لازم تروح لدكتوره نسا علشان تتابع
رسلان :حاضر حاضر وتركهم ودخل إليها
نرمين:مبروك يا حبيبي
رسلان:مبروك علينا احنا الاثنين هتبقي احلي ام
نرمين:انت اللي هتبقا احلي اب في الدنيا
قبل رسلان راسها وأخذها بين أحضانه
وبعد سته اشهر كانوا جميعا أمام غرفه العمليات ينتظرون اصغر حفيد لعائله السيوفي
وبعد عده دقائق سمعوا صوت المولود الاحدث وخرج الطبيب وقال مبروك بنت هتسموها ايه بقا
رسلان:عنان
الطبيب :جميل ربنا يبارك فيها بعد شوي هي هتنتقل هي وامها علي اوضه عاديه وتركهم وغادر
وبعد عده دقائق كانت نرمين في غرفتها
فدخل الجميع للاطمئنان عليها وكانت في صحه جيده هي وابنتها
وخرجت بعدها بساعات
وكانت الجميع مبسوطين وعاشوا حياتهم بسعاده بالغه
❞ الجزء الاربعون
(عفتي والديوث )
استيقظوا الصبح علي خبر افزعهم
اتصلت فتحيه علي رونال وهي تعلم أنهم ليستهم عرايس ولكن الامر مهم
فتحيه:الو ايوه يا رونال
رونال وهي غارقه في النوم ايوه يا حبيبتي عامله ايه
فتحيه:انا الحمد لله بس
رونال:بس ايه يا حبيبتي
فتحيه:سليم ابو نرمين مات
رونال عدلت نفسها علي السرير سريعا وردت معقول انتي متاكده يا ماما
فتحيه:اه يا بنتي نرمين اتصلت بيا وهي منهاره بتقولي أن أول ما دخل الفيلا باركلها وقال خدي بالك من نفسك وحافظي علي جوزك ده شكله ابن حلال واخدها في حضنه وطول في الحضن اوووي لدرجه ان نرمين ضحكت وقالت له روح نام في اوضتك يا عم ده كتفي وهو ماردتش بتحول تطلع من حضنه لكن هو وقع علي الارض جريت واتصلت بالاسعاف لكن كان أمر الله نفذ
رونال:لاحول الله ليسه كان بيضحك ومبسوط اووي في الفرح ربنا يصبرها انا هلبس واجيلك
فتحيه:لا تجيلي ايه انتي عندك سفر وانا حبيت اقولك بس علشان ما تزعليش اني ما قولتلك وهي اكيد مش هتزعل
رونال:لا يا ماما نرمين صاحبتي الوحيده لازم اجي
فتحيه:بس سيف
رونال:ملكيش دعوه بسيف أنا هقوله واكيد هو مش هيمنع
فتحيه:خلاص علي راحتك خدي بالك من نفسك
رونال:ماشي يا حبيبتي سلام
أقفلت الهاتف وليسه هتصحي سيف وجدته جالس وينظر لها ويقول يلا علشان نلبس
رونال:مين دول وبعدين انت سمعتني وانا بكلم
سيف:اه يلا بدل ما نتأخر لازم نعمل الواجب
رونال نظرت له بحب الان تكتشف كم هو جميل وحنون
فقامت ارتديت ملابسها سريعا وذهبوا الي فتحيه ليأخذوها ويذهبوا الي نرمين في فيلتها
اول ما دخلت رونال ارتمت في حضنها نرمين وهي تبكي
رونال:ما تخافيش يا حبيبتي انا معاكي
نرمين:ما لحقتش اشبع منه
رونال:دي حاجه بتاعت ربنا انتي بتقولي لربنا لا
نرمين:ونعم بالله بس اول مره احس اني عندي ظهر وسند يروح مني
رونال:ربنا احن عليكي من الكل والبركه في رسلان بقا
نرمين:ده حقيقي انا ما كنتش اعرفه كويس ربنا يديه الصحه ده من الصبح خلص كل حاجه وراح يدفنه بس ما رضيش ياخديني معاه
رونال:علشان خايف عليكي ومش عاوزك تتعبي
نرمين:بس كان خديني ده ابويا
رونال:معلش يا حبيبتي يلا تعالي اقعدي ارتاحي
اخذت رونال نرمين حتي ترتاح في غرفتها ونزلت حضرتك لها اكل وطلعت لها تطعمها ولكن لم تأكل فاصرت عليها رونال وقدرت تاكلها شوي بسيط وتركتها تنام
رونال نزلت وجلست معهم في انتظار رسلان وبعد قليل من الوقت جاء ومعه طاقم كامل لضيافه المعزين وانتها اليوم وكان رسلان وسيف ونعم الرجال
وتم تأجيل السفر لرونال وسيف الي بعد اسبوع لحين تحسين الأوضاع
~~~~~~~~~
وبعد مرور اربع شهور بعد ما رجع كل شي لمريم وكانت عدتها قد انتهت منذ اسبوعين تقريبا
دخل الي مكتبها في الشركه ترزان والذي عمل معاها بشهادته وكان جدير بالثقة مش لانه سيصبح زوجها لا ابدا
ترزان:صباح الخير يا حبيبتي
مريم:الحمد لله انت عامل ايه
ترزان:الحمد لله عاوزك في موضوع
مريم:خير قول علي طول
ترزان:مش آن الأوان بقا
مريم ببعض من المراوغه أوان ايه
انت هتقطف ورد
ترزان:اه هقطف احلي ورده في الدنيا
مريم انزلت راسها خجلا وهذا ما يجعل نيران قلبه تشتعل اكتر
ترزان:يا بت ردي عليا هنجوز امتي
مريم:وقت ما تحب
ترزان:بجد
مريم:اه
ترزان:خلاص الخميس الجاي نكتب الكتاب ونحجز القاعه
مريم:خميس ايه انهارده الحد
ترزان:حلو اوووي
مريم:مش هنلحق نجحز القاعه ولا نعمل ترتيبات فرح
ضحك ترزان وقال انا رتيبت كل حاجه من زمان عليكي بس تروحي فندق ........... يوم الخميس الصبح وبس
مريم:فندق ليه
ترزان:وليه مش فندق هو انتي قليله في البلد يتعملك احلي فرح
فرح فرح ايه انت بتهزر كان هذا رد مريم التي قالته سريعا
ترزان:يالهوي عليا بت انتي اسكتي خالص
مريم:بجد يا مصطفي بلاش فرح انت عارف ظروفي
ترزان:ظروف ايه انا هجوز لتاني مره يعني الكل هيتريق عليا
ترزان:ياريت حد يعملها وانا اكتبله شهاده وفاته بايدي
مريم:وليه كل ده ما نعملش حاجه وخلاص
ترزان:اللهم ما طولك يا روح بت انتي اسكتي خالص وانا يوم الخميس هجي اجيبك
مريم:امري لله حاضر
ترزان:عسل وانتي بتسمعي الكلام
وانتها اليوم وعديت الايام وجاء يوم الخميس وبالفعل ذهب واوصلها الي الفندق وذهب حتي يتحضر هو الآخر
دخلت مريم وكانت قد نسيت أن تسأل ترزان ماذا سيحدث فقررت أن تتصل به
ولكن اول ما دخلت وجدت ممر من الورد وخمس فتايات يحملون باقات ورد أيضا واخذوها من يديها وصعدوا بها الدرج ودخلوا الغرفه ولكن الصدمه كانت أن اسمها مكتوب من البالونات ومكتوب جانبه احبك ففرحت بشده ولفت وجهها وجدت المايك اب ارتست تنتظرها عملت لها مكياج رقيق يليق علي وجهها
وكان السؤال المحير لها أنها لم تجلب فستان ولا اي شي من هذا القبيل
ولكن لم يطول هذا السؤال كثيرا عندما جاءت فتاه ومعاها فستان ابيض مرصع بالالماس الصناعي وذيله طويل ولونه روز فاتح
ومعاه طرحتين من نفس الالوان وتاج رقيق
ارتديته وكانت في قمه سعادتها ومبهوره من ذؤق ترزان الجميل
وبعد ساعه كان أمام باب الغرفه يرتدي بدله سوداء في منتهي الروعه
فدخل إليها وظل ينظر إليها فتره كبيره إلي أن صفق الجميع حتي ينتبه
فأخذها وخرج وعندما دخل القاعه انتثر عليهم ورد من فوق وصفق الجميع فدخلوا وظلوا يرقصون طول الليل وجلست مريم من التعب وجاءت رونال إليها
مريم:انا زعلانه منك بقا ما ترقصيش خالص انهارده
رونال:طيب بذمتك ارقص ولا تبقي خاله بعد سبع شهور
مريم:بجد انتي بتكلمي جد
رونال:اه بجد عملت تحليل انهارده لاني كنت تعبانه الايام اللي فاتت وما كنتش اعرف الأعراض دي ليه وقلي اني حامل
مريم:فعلا انا كنت حاسكي تعبانه وكنت عاوزه اقولك تروحي تكشفي بس عارفكي بتخافي من الدكاتره
رونال:بصراحه سيف هو اللي وديني بالعافيه
مريم:احسن تستاهلي ربنا يتمملك بالف خير
رونال:يارب انتي بقا بعد تسع شهور تبقي معاكي احلي بيبي
مريم:تسعه ليه كده كتير اووي نخليهم اربعه ونص ضحكوا معنا
وانتهت الليله وذهبوا الي بيتهم السعيد ليقضوا اول ليله معا في سعاده بالغه
~~~~~~~~
كانت نرمين في الزفاف في قمه اناقتها
وكان رسلان يريد أن يكسر معاها كل الحواجز وهو يوصلها
قال : بقولك ايه انا مش هصبر عليكي تاني انا هعمل ذي مصطفي
(في الوقت اللي فات أصبح سيف ورسلان ومصطفي ودكتور أمجد أصدقاء مقربين )
نرمين: يعني عاوز ايه
رسلان:يعني الخميس الجاي نجوز
نرمين :وهتلحق نجهز
رسلان:قولي انت اه بس وبعدين كل حاجه لها حل
نرمين:لو لحقت تجهز كل حاجه يبقا اه
رسلان:طيب وكل حاجه جاهزه اساسا مش بقولك هعمل ذي مصطفي
نرمين:ماشي ياخويا لما نشوف
ضحك رسلان ورد هنشوف يا ختي
وانطلقوا الي فيلا نرمين واول ما دخلت وجدت
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الاربعون
(عفتي والديوث )
استيقظوا الصبح علي خبر افزعهم
اتصلت فتحيه علي رونال وهي تعلم أنهم ليستهم عرايس ولكن الامر مهم
فتحيه:الو ايوه يا رونال
رونال وهي غارقه في النوم ايوه يا حبيبتي عامله ايه
فتحيه:انا الحمد لله بس
رونال:بس ايه يا حبيبتي
فتحيه:سليم ابو نرمين مات
رونال عدلت نفسها علي السرير سريعا وردت معقول انتي متاكده يا ماما
فتحيه:اه يا بنتي نرمين اتصلت بيا وهي منهاره بتقولي أن أول ما دخل الفيلا باركلها وقال خدي بالك من نفسك وحافظي علي جوزك ده شكله ابن حلال واخدها في حضنه وطول في الحضن اوووي لدرجه ان نرمين ضحكت وقالت له روح نام في اوضتك يا عم ده كتفي وهو ماردتش بتحول تطلع من حضنه لكن هو وقع علي الارض جريت واتصلت بالاسعاف لكن كان أمر الله نفذ
رونال:لاحول الله ليسه كان بيضحك ومبسوط اووي في الفرح ربنا يصبرها انا هلبس واجيلك
فتحيه:لا تجيلي ايه انتي عندك سفر وانا حبيت اقولك بس علشان ما تزعليش اني ما قولتلك وهي اكيد مش هتزعل
رونال:لا يا ماما نرمين صاحبتي الوحيده لازم اجي
فتحيه:بس سيف
رونال:ملكيش دعوه بسيف أنا هقوله واكيد هو مش هيمنع
فتحيه:خلاص علي راحتك خدي بالك من نفسك
رونال:ماشي يا حبيبتي سلام
أقفلت الهاتف وليسه هتصحي سيف وجدته جالس وينظر لها ويقول يلا علشان نلبس
رونال:مين دول وبعدين انت سمعتني وانا بكلم
سيف:اه يلا بدل ما نتأخر لازم نعمل الواجب
رونال نظرت له بحب الان تكتشف كم هو جميل وحنون
فقامت ارتديت ملابسها سريعا وذهبوا الي فتحيه ليأخذوها ويذهبوا الي نرمين في فيلتها
اول ما دخلت رونال ارتمت في حضنها نرمين وهي تبكي
رونال:ما تخافيش يا حبيبتي انا معاكي
نرمين:ما لحقتش اشبع منه
رونال:دي حاجه بتاعت ربنا انتي بتقولي لربنا لا
نرمين:ونعم بالله بس اول مره احس اني عندي ظهر وسند يروح مني
رونال:ربنا احن عليكي من الكل والبركه في رسلان بقا
نرمين:ده حقيقي انا ما كنتش اعرفه كويس ربنا يديه الصحه ده من الصبح خلص كل حاجه وراح يدفنه بس ما رضيش ياخديني معاه
رونال:علشان خايف عليكي ومش عاوزك تتعبي
نرمين:بس كان خديني ده ابويا
رونال:معلش يا حبيبتي يلا تعالي اقعدي ارتاحي
اخذت رونال نرمين حتي ترتاح في غرفتها ونزلت حضرتك لها اكل وطلعت لها تطعمها ولكن لم تأكل فاصرت عليها رونال وقدرت تاكلها شوي بسيط وتركتها تنام
رونال نزلت وجلست معهم في انتظار رسلان وبعد قليل من الوقت جاء ومعه طاقم كامل لضيافه المعزين وانتها اليوم وكان رسلان وسيف ونعم الرجال
وتم تأجيل السفر لرونال وسيف الي بعد اسبوع لحين تحسين الأوضاع
~~~~~~~~~
وبعد مرور اربع شهور بعد ما رجع كل شي لمريم وكانت عدتها قد انتهت منذ اسبوعين تقريبا
دخل الي مكتبها في الشركه ترزان والذي عمل معاها بشهادته وكان جدير بالثقة مش لانه سيصبح زوجها لا ابدا
ترزان:صباح الخير يا حبيبتي
مريم:الحمد لله انت عامل ايه
ترزان:الحمد لله عاوزك في موضوع
مريم:خير قول علي طول
ترزان:مش آن الأوان بقا
مريم ببعض من المراوغه أوان ايه
انت هتقطف ورد
ترزان:اه هقطف احلي ورده في الدنيا
مريم انزلت راسها خجلا وهذا ما يجعل نيران قلبه تشتعل اكتر
ترزان:يا بت ردي عليا هنجوز امتي
مريم:وقت ما تحب
ترزان:بجد
مريم:اه
ترزان:خلاص الخميس الجاي نكتب الكتاب ونحجز القاعه
مريم:خميس ايه انهارده الحد
ترزان:حلو اوووي
مريم:مش هنلحق نجحز القاعه ولا نعمل ترتيبات فرح
ضحك ترزان وقال انا رتيبت كل حاجه من زمان عليكي بس تروحي فندق ...... يوم الخميس الصبح وبس
مريم:فندق ليه
ترزان:وليه مش فندق هو انتي قليله في البلد يتعملك احلي فرح
فرح فرح ايه انت بتهزر كان هذا رد مريم التي قالته سريعا
ترزان:يالهوي عليا بت انتي اسكتي خالص
مريم:بجد يا مصطفي بلاش فرح انت عارف ظروفي
ترزان:ظروف ايه انا هجوز لتاني مره يعني الكل هيتريق عليا
ترزان:ياريت حد يعملها وانا اكتبله شهاده وفاته بايدي
مريم:وليه كل ده ما نعملش حاجه وخلاص
ترزان:اللهم ما طولك يا روح بت انتي اسكتي خالص وانا يوم الخميس هجي اجيبك
مريم:امري لله حاضر
ترزان:عسل وانتي بتسمعي الكلام
وانتها اليوم وعديت الايام وجاء يوم الخميس وبالفعل ذهب واوصلها الي الفندق وذهب حتي يتحضر هو الآخر
دخلت مريم وكانت قد نسيت أن تسأل ترزان ماذا سيحدث فقررت أن تتصل به
ولكن اول ما دخلت وجدت ممر من الورد وخمس فتايات يحملون باقات ورد أيضا واخذوها من يديها وصعدوا بها الدرج ودخلوا الغرفه ولكن الصدمه كانت أن اسمها مكتوب من البالونات ومكتوب جانبه احبك ففرحت بشده ولفت وجهها وجدت المايك اب ارتست تنتظرها عملت لها مكياج رقيق يليق علي وجهها
وكان السؤال المحير لها أنها لم تجلب فستان ولا اي شي من هذا القبيل
ولكن لم يطول هذا السؤال كثيرا عندما جاءت فتاه ومعاها فستان ابيض مرصع بالالماس الصناعي وذيله طويل ولونه روز فاتح
ومعاه طرحتين من نفس الالوان وتاج رقيق
ارتديته وكانت في قمه سعادتها ومبهوره من ذؤق ترزان الجميل
وبعد ساعه كان أمام باب الغرفه يرتدي بدله سوداء في منتهي الروعه
فدخل إليها وظل ينظر إليها فتره كبيره إلي أن صفق الجميع حتي ينتبه
فأخذها وخرج وعندما دخل القاعه انتثر عليهم ورد من فوق وصفق الجميع فدخلوا وظلوا يرقصون طول الليل وجلست مريم من التعب وجاءت رونال إليها
مريم:انا زعلانه منك بقا ما ترقصيش خالص انهارده
رونال:طيب بذمتك ارقص ولا تبقي خاله بعد سبع شهور
مريم:بجد انتي بتكلمي جد
رونال:اه بجد عملت تحليل انهارده لاني كنت تعبانه الايام اللي فاتت وما كنتش اعرف الأعراض دي ليه وقلي اني حامل
مريم:فعلا انا كنت حاسكي تعبانه وكنت عاوزه اقولك تروحي تكشفي بس عارفكي بتخافي من الدكاتره
رونال:بصراحه سيف هو اللي وديني بالعافيه
مريم:احسن تستاهلي ربنا يتمملك بالف خير
رونال:يارب انتي بقا بعد تسع شهور تبقي معاكي احلي بيبي
مريم:تسعه ليه كده كتير اووي نخليهم اربعه ونص ضحكوا معنا
وانتهت الليله وذهبوا الي بيتهم السعيد ليقضوا اول ليله معا في سعاده بالغه
~~~~~~~~ كانت نرمين في الزفاف في قمه اناقتها
وكان رسلان يريد أن يكسر معاها كل الحواجز وهو يوصلها
قال : بقولك ايه انا مش هصبر عليكي تاني انا هعمل ذي مصطفي
(في الوقت اللي فات أصبح سيف ورسلان ومصطفي ودكتور أمجد أصدقاء مقربين )
نرمين: يعني عاوز ايه
رسلان:يعني الخميس الجاي نجوز
نرمين :وهتلحق نجهز
رسلان:قولي انت اه بس وبعدين كل حاجه لها حل
نرمين:لو لحقت تجهز كل حاجه يبقا اه
رسلان:طيب وكل حاجه جاهزه اساسا مش بقولك هعمل ذي مصطفي
نرمين:ماشي ياخويا لما نشوف
ضحك رسلان ورد هنشوف يا ختي
وانطلقوا الي فيلا نرمين واول ما دخلت وجدت
يتبع. ❝
❞ الجزء السادس والثلاثون
(عفتي والديوث)
وجد امجد أمامه نعمان الحديدي وهذا صديق والده رحمه الله منذ نعومه اظافرهم
اول ما راي امجد قام من مكانه وسلم عليه بحراره واجلسه أمامه واخذ يتكلم معه وترك الباقي واقفين مصدومين
نعمان:ازيك يا ميجو عامل ايه
امجد:الحمد لله يا عمي انت عامل ايه انا مكنتش اعرف انك هنا
نعمان:الحمد لله يا حبيبي ما انا من ساعه ما سبت اسكندريه وانا انتقلت هنا ومن ساعتها وانا هنا و انت قولي بقيت فين دلوقتي
امجد:انا اتعينت في مستشفي ..........من حوالي سنه ونص
نعمان:كبرت يا واد وبقيت دكتور انا عمري ما هنسا لما كنت بجي عن ابوك الله يرحمه كنت تقولي عاوز اطلع ذيك لما اكبر وفعلا دماغك كانت حلوه قولتها وعملتها
امجد:والله يا عمي انا بحب اطيب جروح الناس
نعمان :وانت ايه اللي جابك هنا
امجد: تصدق شفتك نسيتني
نعمان :في ايه هما كنا بيقولوا في مشكله اوعا تكون انت اللي عاملها
ضحك امجد وقال اه اه اه
نعمان:قولي عملت ايه يا مصيبه
امجد أشار إلي سودي وقال دي مراتي
ايه ده انت اجوزت تاني امتي يا واد يا نمس
نزار:يعني مجوز اولاني يا حلو والله عرفتي تنقي يا سودي
نعمان انتبه الي نزار والي كلامه فرد عليه وانت بقا عاوز ايه منه وايش دخلك هو انت كل يوم عندي بمصيبه
امجد:ما هو يا عمي كان بيعاكس سودي ولما جيت اتكلم معاه بجح فيا فضربته
نعمان:والله برافو عليك فعلا
نزار : هو في ايه يا دكتور ولا علشان طلع معرفه
نعمان:انت بقا عندك فصل ومحروم من دخول الامتحان السنه دي
نزار ماشي يا دكتور وأشار إلي امجد وسودي وقال اوعوا تفتكري هتعدي بالساهل كده وخرج دون كلمه اخري
نعمان أشار إلي سودي وقال تعالي يا بنتي
ذهبت سودي إليه وهي خائفه فلاحظ نعمان هذا فحول طمنانتها فقال تعالي يا بنتي ما تخافيش انا هنا موجود علشانك وعلشان غيرك احميكم من الأشكال دي
سودي:شكرا لحضرتك جدا
نعمان:مبروك عليكي امجد بجد نعم الرجال عاوزين بقا حاجه صغنونه قريب
امجد:لا انت كده عاوز توضيح
نعمان:توضيح ايه يا واد
امجد:انا ليسه كاتب كتابي عليها امبارح
ضحك نعمان ورد لا كده فعلا كان لازم توضيح انا بحسبك عملت الفرح بقا وهاااا انت فاهم
نظرت سودي في الأرض خجلا واحمر وجهها
امجد :كده خلتها تتكسف يا عمي
ضحك نعمان وقال معلش بقا بحسبكم اتجوزتوا خلاص
امجد:هو انا هعملها من غيرك
نعمان:ما انت كتب الكتاب من غيري
ضحك امجد وقال والله جت بسرعه
نعمان :ماشي يا سيدي عموما عرفت تنقي سودي من اشطر الطلاب هنا واادابهم
سودي:شكرا يا دكتور ده من ذوقك
نعمان:انا بقول الحق علي فكره انتي مرشحه لجائزه الطالبه المثاليه
سودي فرحت بشده وردت في سعاده بالغه بجد بجد يا دكتور
نعمان:اه بجد اديني بوظت المفاجئه
ضحك امجد وقال معلش بقا هتبوظها لاعز مننا
نعمان:لا طبعا
امجد:نستاذن احنا بقا يا عمي
نعمان:ليه ما انتم قاعدين شوي
امجد:لا يا دوب نلحق اللي ورانا
نعمان:ماشي بس كرر الزياره تاني
امجد: إن شاءالله يا عمي خلاص انا عرفت مكانك بعد كام سنه اهو
نعمان:ماشي يا حبيبي ربنا معاك
سلموا علي نعمان وذهبوا حتي يستمتعون بباقي يومهم
~~~~~~~~~~
عندما لف وجهه وجد أمامه سيف ففوجئ منه ورجع الي الخلف خطوتين حتي أنه اصطدم بالمكتب
سيف:خير يا ممدوح جي هنا ليه
ممدوح في تردد قال اصلي كنت جي امضي ورق منك
سيف:اظن عندك سكرتيره تجي هي مش معقول رئيس قسم المشروعات بنفسه يجي مخصوص علشان يمضي ورق
ممدوح احس باحراج شديد وقال اصلي خائف يضيعوا منها
سيف:خلاص قولها تجي تاخد قرار فصلها طالما مش هقدر تحافظ علي ورق الشركه
ممدوح:لالالا خلاص الطيب احسن
عن اذنك
سيف:اه حاجه اخيره قبل ما تمشي ملكش دعوه تاني برونال ولا هي تقولي ايه او ماتقوليش ايه وبنبره غاضبه فاااااهم
ممدوح: اه اه فاهم عن اذنك وغادر دون كلمه آخره
رونال:احسن تستاهل
سيف:مين ده انا
رونال:لا الرخم
سيف :انت بتغلطي علي فكره فيا
رونال:لا طبعا يا رخم قصدي الرخم التاني
نظر إليها سيف باستطناع غضب وخطأ خطوته الأولي تجاهها ثم خطوات ثابته جعلت الرعب يتربع قلبها ويرتجف جسدها
وصل سيف أمامها فرجعت الي الخلف وهو مازال يتقدم وهي ترجع إلي أن اصطدمت بالحائط
سيف:انتي كنتي بتقولي ايه بقا
رونال بخوف ولا حاجه
سيف:قولي يلا
رونال:كنت بقول يا فاوقفها بقبله طويله علي شفايفها جعلتها تغمض عينيها وتذوب معه
ولكن فتحت عيونها فجأه وذقته وخرجت تجري ولكن هو أمسك يديها
رونال دون أن تنظر إليه سابني ياسيف
سيف:ولو ما سابتش
رونال وصوتها واضح عليه البكاء بقولك سابني
سيف شدها تجاهه ورفع وجهها وعندما راء وجهها خاف عليها جدا
سيف:مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
رونال:مفيش لو سمحت سابني امشي
سيف:لا مش هسيبك غير لما تقوللي فيكي ايه
رونال:طيب وحيات النبي تسابني وبعدين اقولك
سيف بنبره غضب عليه افضل الصلاه والسلام قولي يلا
رونال ارتجفت وردت سريعا اصلي بخاف بخاف اوووي
سيف:من ايه يا حبيبتي
رونال:من اي حد يلمس جسمي
سيف: ليه يا حبيبتي انتي خطيبتي وهتبقي مراتي
رونال:ولو انا بخاف اوووي مش كفايه اللي حصل لمريم
سيف:حبيبتي اللي حصل لمريم مش هيحصل معاكي ده واحد مايتقالش عليه راجل
رونال:ولو
سيف طيب اقولك علي حاجه ما تخليكش تخافي
رونال بفضول ايه هي
سيف شدها الي حضنه وهي حولت التملص ولكن لا فائده فجسمه الرياضي صعب ان تتخلص منه بسهوله
سيف حول تهدتئها فقال حبيبتي غمضي عينك وسيبي نفسك وانتي مش هتخافي تاني
رونال استسلمت لكلامه وخصوصا انها اصبحت تثق فيه بشده فنسيت فعلا خوفا وذابت بين أحضانه الدافئه
نسيبهم بقا شوي ونرجعلهم😂😂
~~~~~~~~~
ذهبت مريم الي غرفه أشهب لتنفيذ خطتهم ولكن متردده جدااااااااا
طرقت الباب ودخلت فجلست بجواره في انتظار الممرضه أن تنهي ما تفعله
الممرضه ساعدتها كثيرا بقولها يا مدام الاستاذ حالته بتسوء جدا
مريم:لا متقوليش كده ده انا اموت لو حصله حاجه
الممرضه:حضرتك انا بقولك الحقيقه
مريم خبطته علي صدره وقالت أشهب قوم يا أشهب قوم يا حبيبي انت لو ما قومتش انا هموت من غيرك يا حبيبي واستطنعت البكاء
وكان ترزان يراها من غرفه المراقبه ويريد أن يكسر الشاشه ويدخل يأخذها ويخيبها بين أضلاعه من العالم أجمع
فكانت مريم ما زالت تمثل البكاء والممرضه تحول تهدئتها
ولكن في لحظه أمسكت مريم المشرط و
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء السادس والثلاثون
(عفتي والديوث)
وجد امجد أمامه نعمان الحديدي وهذا صديق والده رحمه الله منذ نعومه اظافرهم
اول ما راي امجد قام من مكانه وسلم عليه بحراره واجلسه أمامه واخذ يتكلم معه وترك الباقي واقفين مصدومين
نعمان:ازيك يا ميجو عامل ايه
امجد:الحمد لله يا عمي انت عامل ايه انا مكنتش اعرف انك هنا
نعمان:الحمد لله يا حبيبي ما انا من ساعه ما سبت اسكندريه وانا انتقلت هنا ومن ساعتها وانا هنا و انت قولي بقيت فين دلوقتي
امجد:انا اتعينت في مستشفي .....من حوالي سنه ونص
نعمان:كبرت يا واد وبقيت دكتور انا عمري ما هنسا لما كنت بجي عن ابوك الله يرحمه كنت تقولي عاوز اطلع ذيك لما اكبر وفعلا دماغك كانت حلوه قولتها وعملتها
امجد:والله يا عمي انا بحب اطيب جروح الناس
نعمان :وانت ايه اللي جابك هنا
امجد: تصدق شفتك نسيتني
نعمان :في ايه هما كنا بيقولوا في مشكله اوعا تكون انت اللي عاملها
ضحك امجد وقال اه اه اه
نعمان:قولي عملت ايه يا مصيبه
امجد أشار إلي سودي وقال دي مراتي
ايه ده انت اجوزت تاني امتي يا واد يا نمس
نزار:يعني مجوز اولاني يا حلو والله عرفتي تنقي يا سودي
نعمان انتبه الي نزار والي كلامه فرد عليه وانت بقا عاوز ايه منه وايش دخلك هو انت كل يوم عندي بمصيبه
امجد:ما هو يا عمي كان بيعاكس سودي ولما جيت اتكلم معاه بجح فيا فضربته
نعمان:والله برافو عليك فعلا
نزار : هو في ايه يا دكتور ولا علشان طلع معرفه
نعمان:انت بقا عندك فصل ومحروم من دخول الامتحان السنه دي
نزار ماشي يا دكتور وأشار إلي امجد وسودي وقال اوعوا تفتكري هتعدي بالساهل كده وخرج دون كلمه اخري
نعمان أشار إلي سودي وقال تعالي يا بنتي
ذهبت سودي إليه وهي خائفه فلاحظ نعمان هذا فحول طمنانتها فقال تعالي يا بنتي ما تخافيش انا هنا موجود علشانك وعلشان غيرك احميكم من الأشكال دي
سودي:شكرا لحضرتك جدا
نعمان:مبروك عليكي امجد بجد نعم الرجال عاوزين بقا حاجه صغنونه قريب
امجد:لا انت كده عاوز توضيح
نعمان:توضيح ايه يا واد
امجد:انا ليسه كاتب كتابي عليها امبارح
ضحك نعمان ورد لا كده فعلا كان لازم توضيح انا بحسبك عملت الفرح بقا وهاااا انت فاهم
نظرت سودي في الأرض خجلا واحمر وجهها
امجد :كده خلتها تتكسف يا عمي
ضحك نعمان وقال معلش بقا بحسبكم اتجوزتوا خلاص
امجد:هو انا هعملها من غيرك
نعمان:ما انت كتب الكتاب من غيري
ضحك امجد وقال والله جت بسرعه
نعمان :ماشي يا سيدي عموما عرفت تنقي سودي من اشطر الطلاب هنا واادابهم
سودي:شكرا يا دكتور ده من ذوقك
نعمان:انا بقول الحق علي فكره انتي مرشحه لجائزه الطالبه المثاليه
سودي فرحت بشده وردت في سعاده بالغه بجد بجد يا دكتور
نعمان:اه بجد اديني بوظت المفاجئه
ضحك امجد وقال معلش بقا هتبوظها لاعز مننا
نعمان:لا طبعا
امجد:نستاذن احنا بقا يا عمي
نعمان:ليه ما انتم قاعدين شوي
امجد:لا يا دوب نلحق اللي ورانا
نعمان:ماشي بس كرر الزياره تاني
امجد: إن شاءالله يا عمي خلاص انا عرفت مكانك بعد كام سنه اهو
نعمان:ماشي يا حبيبي ربنا معاك
سلموا علي نعمان وذهبوا حتي يستمتعون بباقي يومهم
~~~~~~~~~~ عندما لف وجهه وجد أمامه سيف ففوجئ منه ورجع الي الخلف خطوتين حتي أنه اصطدم بالمكتب
سيف:خير يا ممدوح جي هنا ليه
ممدوح في تردد قال اصلي كنت جي امضي ورق منك
سيف:اظن عندك سكرتيره تجي هي مش معقول رئيس قسم المشروعات بنفسه يجي مخصوص علشان يمضي ورق
ممدوح احس باحراج شديد وقال اصلي خائف يضيعوا منها
سيف:خلاص قولها تجي تاخد قرار فصلها طالما مش هقدر تحافظ علي ورق الشركه
ممدوح:لالالا خلاص الطيب احسن
عن اذنك
سيف:اه حاجه اخيره قبل ما تمشي ملكش دعوه تاني برونال ولا هي تقولي ايه او ماتقوليش ايه وبنبره غاضبه فاااااهم
ممدوح: اه اه فاهم عن اذنك وغادر دون كلمه آخره
رونال:احسن تستاهل
سيف:مين ده انا
رونال:لا الرخم
سيف :انت بتغلطي علي فكره فيا
رونال:لا طبعا يا رخم قصدي الرخم التاني
نظر إليها سيف باستطناع غضب وخطأ خطوته الأولي تجاهها ثم خطوات ثابته جعلت الرعب يتربع قلبها ويرتجف جسدها
وصل سيف أمامها فرجعت الي الخلف وهو مازال يتقدم وهي ترجع إلي أن اصطدمت بالحائط
سيف:انتي كنتي بتقولي ايه بقا
رونال بخوف ولا حاجه
سيف:قولي يلا
رونال:كنت بقول يا فاوقفها بقبله طويله علي شفايفها جعلتها تغمض عينيها وتذوب معه
ولكن فتحت عيونها فجأه وذقته وخرجت تجري ولكن هو أمسك يديها
رونال دون أن تنظر إليه سابني ياسيف
سيف:ولو ما سابتش
رونال وصوتها واضح عليه البكاء بقولك سابني
سيف شدها تجاهه ورفع وجهها وعندما راء وجهها خاف عليها جدا
سيف:مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه
رونال:مفيش لو سمحت سابني امشي
سيف:لا مش هسيبك غير لما تقوللي فيكي ايه
رونال:طيب وحيات النبي تسابني وبعدين اقولك
سيف بنبره غضب عليه افضل الصلاه والسلام قولي يلا
رونال ارتجفت وردت سريعا اصلي بخاف بخاف اوووي
سيف:من ايه يا حبيبتي
رونال:من اي حد يلمس جسمي
سيف: ليه يا حبيبتي انتي خطيبتي وهتبقي مراتي
رونال:ولو انا بخاف اوووي مش كفايه اللي حصل لمريم
سيف:حبيبتي اللي حصل لمريم مش هيحصل معاكي ده واحد مايتقالش عليه راجل
رونال:ولو
سيف طيب اقولك علي حاجه ما تخليكش تخافي
رونال بفضول ايه هي
سيف شدها الي حضنه وهي حولت التملص ولكن لا فائده فجسمه الرياضي صعب ان تتخلص منه بسهوله
سيف حول تهدتئها فقال حبيبتي غمضي عينك وسيبي نفسك وانتي مش هتخافي تاني
رونال استسلمت لكلامه وخصوصا انها اصبحت تثق فيه بشده فنسيت فعلا خوفا وذابت بين أحضانه الدافئه
نسيبهم بقا شوي ونرجعلهم😂😂
~~~~~~~~~
ذهبت مريم الي غرفه أشهب لتنفيذ خطتهم ولكن متردده جدااااااااا
طرقت الباب ودخلت فجلست بجواره في انتظار الممرضه أن تنهي ما تفعله
الممرضه ساعدتها كثيرا بقولها يا مدام الاستاذ حالته بتسوء جدا
مريم:لا متقوليش كده ده انا اموت لو حصله حاجه
الممرضه:حضرتك انا بقولك الحقيقه
مريم خبطته علي صدره وقالت أشهب قوم يا أشهب قوم يا حبيبي انت لو ما قومتش انا هموت من غيرك يا حبيبي واستطنعت البكاء
وكان ترزان يراها من غرفه المراقبه ويريد أن يكسر الشاشه ويدخل يأخذها ويخيبها بين أضلاعه من العالم أجمع
فكانت مريم ما زالت تمثل البكاء والممرضه تحول تهدئتها
ولكن في لحظه أمسكت مريم المشرط و
يتبع. ❝
❞ ---
كما عودناكم عزيزي القارئ في \"جريدة أحرفنا المنيرة\" بشخصيات أبدعت في مجالها ♥️
س/ هل يمكنك أن تقدم لنا نبذة تعريفية عن نفسك؟
ج/ نعم، إن شاء الله. اسمي شيماء عبدالله العلماني، أبلغ من العمر 19 ربيعًا. أعيش في صنعاء، اليمن.
س/ متى بدأت الكتابة؟
ج/ بدأت الكتابة في السادسة عشر من عمري.
س/ من الذي شجعك في أولى خطواتك في هذا المجال؟
ج/ نفسي، في الحقيقة لم يكن أحد يعرف عن موهبتي لأنني كنت أخفيها. ظهرت موهبتي قبل عدة أشهر عندما انضممت إلى قروب \"بزوغ\"، وهم من شجعوني وطوروا موهبتي. كل الشكر لرئيسة القروب، بثينة الحملاني، وإلى ليدر إيمان ورزان.
س/ هل لديك أعمال منشورة ورقيًا؟
ج/ لدي كتاب \"اطمئن أنا معك\"، وحاليًا يُطبع كتاب \"كلي وبعضي فلسطيني\" الذي يضم مجموعة من الكتاب.
س/ برأيك، ما هي أهم صفات الكاتب المثالي؟
ج/ أن يوصف شعور الآخرين بدقة كأنما يصف شعوره الحقيقي، بحيث لا يمكن التفريق بين مشاعر الكاتب ومشاعر الآخرين.
س/ ما هي الصعوبات التي واجهتها في بداية مشوارك وكيف تخطيتها؟
ج/ لم أكن أتقن اللغة العربية بشكل كامل، ولكن بفضل قروب \"بزوغ\" وتدريباتهم، استطعت تجاوز هذه العقبة.
س/ ما الحكمة التي تتخذها مبدأ في حياتك العملية والعامة؟
ج/ أحب الناس لله أنفعهم للناس. هذا هو المبدأ أو الحكمة التي أسير عليها في حياتي.
س/ من هم أكثر الشخصيات التي أثرت فيك في مجال الكتابة؟
ج/ أدهم الشرقاوي، د. خالد منيف، وكريم إسماعيل.
س/ هل يمكنك إخبارنا عن إنجازاتك داخل وخارج مجال الكتابة؟
ج/ إنجازاتي في مجال الكتابة تشمل المشاركة في كتابين إلكترونيين: \"الأبلق\" و\"بلاد الطيب اليمن السعيد\"، وكتابين ورقيين: \"اطمئن أنا معك\" و\"كلي وبعضي فلسطيني\".
س/ هل ترى الكتابة هواية أم موهبة؟
ج/ هواية.
س/ من هو مثلك الأعلى ولماذا؟
ج/ في مجال الكتابة، مثلي الأعلى هو الكاتب أدهم الشرقاوي لأن كلماته قريبة من القلب. وفي حياتي، مثلي الأعلى هو أبي لأنه كان الشمعة المنيرة لطريقي.
س/ هل لديك مواهب أخرى؟
ج/ نعم، الرسم والخط.
س/ حدثنا عن أعمالك القادمة؟
ج/ حاليًا ليس لدي أعمال قادمة، ما يشغلني الآن هو دراستي في الطب. ولكن إذا سنحت الفرصة وسمح لنا الوقت، سأقدم إن شاء الله أعمال ورقية وإلكترونية أخرى.
س/ ما هو حلمك الذي تسعى لتحقيقه؟
ج/ الطب والكتابة.
س/ ماذا تنصح من يرغب في دخول مجال الكتابة؟
ج/ أن يكون صادقًا بكل ما يكتبه، وأن يجعل من كتاباته صدقة جارية لقرائها، وأن تكون كتاباته مصحوبة بالطاقة الإيجابية.
وفي الختام، نرجو أن نكون قد أسعدناكم ونتمنى لكم جزيل الشكر والاحترام.
جريدة أحرفنا المنيرة ترحب بكم.
تأسيس: الكاتبة إسراء عيد أحمد. ❝ ⏤دار نشر أحرفنا المنيرة
❞
-
كما عودناكم عزيزي القارئ في ˝جريدة أحرفنا المنيرة˝ بشخصيات أبدعت في مجالها ♥️
س/ هل يمكنك أن تقدم لنا نبذة تعريفية عن نفسك؟
ج/ نعم، إن شاء الله. اسمي شيماء عبدالله العلماني، أبلغ من العمر 19 ربيعًا. أعيش في صنعاء، اليمن.
س/ متى بدأت الكتابة؟
ج/ بدأت الكتابة في السادسة عشر من عمري.
س/ من الذي شجعك في أولى خطواتك في هذا المجال؟
ج/ نفسي، في الحقيقة لم يكن أحد يعرف عن موهبتي لأنني كنت أخفيها. ظهرت موهبتي قبل عدة أشهر عندما انضممت إلى قروب ˝بزوغ˝، وهم من شجعوني وطوروا موهبتي. كل الشكر لرئيسة القروب، بثينة الحملاني، وإلى ليدر إيمان ورزان.
س/ هل لديك أعمال منشورة ورقيًا؟
ج/ لدي كتاب ˝اطمئن أنا معك˝، وحاليًا يُطبع كتاب ˝كلي وبعضي فلسطيني˝ الذي يضم مجموعة من الكتاب.
س/ برأيك، ما هي أهم صفات الكاتب المثالي؟
ج/ أن يوصف شعور الآخرين بدقة كأنما يصف شعوره الحقيقي، بحيث لا يمكن التفريق بين مشاعر الكاتب ومشاعر الآخرين.
س/ ما هي الصعوبات التي واجهتها في بداية مشوارك وكيف تخطيتها؟
ج/ لم أكن أتقن اللغة العربية بشكل كامل، ولكن بفضل قروب ˝بزوغ˝ وتدريباتهم، استطعت تجاوز هذه العقبة.
س/ ما الحكمة التي تتخذها مبدأ في حياتك العملية والعامة؟
ج/ أحب الناس لله أنفعهم للناس. هذا هو المبدأ أو الحكمة التي أسير عليها في حياتي.
س/ من هم أكثر الشخصيات التي أثرت فيك في مجال الكتابة؟
ج/ أدهم الشرقاوي، د. خالد منيف، وكريم إسماعيل.
س/ هل يمكنك إخبارنا عن إنجازاتك داخل وخارج مجال الكتابة؟
ج/ إنجازاتي في مجال الكتابة تشمل المشاركة في كتابين إلكترونيين: ˝الأبلق˝ و˝بلاد الطيب اليمن السعيد˝، وكتابين ورقيين: ˝اطمئن أنا معك˝ و˝كلي وبعضي فلسطيني˝.
س/ هل ترى الكتابة هواية أم موهبة؟
ج/ هواية.
س/ من هو مثلك الأعلى ولماذا؟
ج/ في مجال الكتابة، مثلي الأعلى هو الكاتب أدهم الشرقاوي لأن كلماته قريبة من القلب. وفي حياتي، مثلي الأعلى هو أبي لأنه كان الشمعة المنيرة لطريقي.
س/ هل لديك مواهب أخرى؟
ج/ نعم، الرسم والخط.
س/ حدثنا عن أعمالك القادمة؟
ج/ حاليًا ليس لدي أعمال قادمة، ما يشغلني الآن هو دراستي في الطب. ولكن إذا سنحت الفرصة وسمح لنا الوقت، سأقدم إن شاء الله أعمال ورقية وإلكترونية أخرى.
س/ ما هو حلمك الذي تسعى لتحقيقه؟
ج/ الطب والكتابة.
س/ ماذا تنصح من يرغب في دخول مجال الكتابة؟
ج/ أن يكون صادقًا بكل ما يكتبه، وأن يجعل من كتاباته صدقة جارية لقرائها، وأن تكون كتاباته مصحوبة بالطاقة الإيجابية.
وفي الختام، نرجو أن نكون قد أسعدناكم ونتمنى لكم جزيل الشكر والاحترام.
جريدة أحرفنا المنيرة ترحب بكم.
تأسيس: الكاتبة إسراء عيد أحمد. ❝