❞ اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة)
وذات يوم كان سيف عائدًا من المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هل هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد أم ستأتي إليهم غدًا؟ تضايق للغاية أن والدته تعمل خادمة في المنازل وتركها ولم بجبها على سؤالها . وقرر أن والدته لم تعمل بعد اليوم وعاد إلى المنزلمستشيطًا من الغضب وجد والدته تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ على الأرض بضيق وسألها :
-ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول
لي أعرف بالصدفة يا ماما؟ ثم أكمل:
وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره من
خالي ومرة من خالتي!! كده يا ماما تشتغلي في البيوت؟!.
ومن غير ما أعرف !!و تكذبي علينا؟
وضعت إيمان الصينية التي بها الأرز على الطاولة بضيقوقامت من على المقعد وسألته بعصبية:
-أمال يا ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب منين؟ مش
أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله كان معيشنا في جحيم وكان بيديني يدوب على القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون طلقني شفوي، و مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد حتى معاش مطلقين أبوك جبروت
ويموت ع القرش و معطنيش مليم أصرفه عليكم ثم تنهدت
وأخبرته أن خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا على قدر مقدرتهم ولكن لم يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى .
ولكن سيف كان رافض أنها تعمل و خصتًا أنها تعمل خادمة في المنازل فسألها بضيق:
- تشتغلي خدامة في البيوت؟
-الشغل مش عيب، العيب اللي يمد إيده للناس للحرام ولا اللي قابل يبقى عاله على غيره ويقول الظروف و الجوبات وبعدين الناس اللي بشتغل عندهم محترمين
وحتى لما تعبت ودوني للدكتور وكشفوا عليَّ وقالو لي لو
احتاجتي أي حاجة ما تتردديش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ{21}ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رد عليها بنرفزة :- كتر خيرهم بس مش هتنزلي تشتغلي
تاني وأنا مش هروح المدرسة وهنزل أشتغل وأنتِ تقعدي
في البيت معززة مكرمة.
إيمان عندما سمعت من ابنها أنه سيترك التعليم شعرت
كأن أحدًا سكب عليها دلو ماء ساخن وسألته بعصبية :
-إزاي تسيب تعليمك أمال أنا اتحملت بخل أبوكم وأسلوبه
الهمجي عشان مين؟ ونزلت أشتغل لما أبوكم رماني و
معطنيش ولا مليم عشان مين؟ مش عشانكم؟
ثم أكملت وهى تتنهد:
- ورجاله عرضت عليَّ الجواز وأنا أرفضهم عشان
مجبلكمش جوز أم عشان مين مش عشانكم؟!! وعشان
أعلمكم ويبقى معاكم شهادات وعشان اقدر أجهز إخواتك
البنات لما يكبروا وأنت تيجي تقولي أسيب المدرسة؟!
كان صوت إيمان وسيف عاليًا فسمعتهم ياسمين وهى
بالخارج وسألتهم عقب دلوفها عن سبب الصوت العالي:
- في إيه يا سيف؟ في إيه ياماما؟ صوتكم جايب لآخر
الشارع
أجابها بعصبية: ماما يا ستي بتشتغل في البيوت بقولها
أنا هسيب المدرسة و هنزل أشتغل عشان عايز أريحها
بتزعقلي يرضيكي؟!!
ربتت ياسمين على ذراعه وأجابته أنه من الممكن أن
يعمل ويدرس بنفس الوقت، وينظم وقته للمذاكرة وللعمل
ولا داعي لترك دراسته.
گ/ عزة ابو يوسف. ❝ ⏤عزة السعيد ابو يوسف
❞ اقتباس من قصة ( أب هذا أم لعنة)
وذات يوم كان سيف عائدًا من المدرسة وسألته أحد الجيران عن والدته هل هى ستذهب إليهم اليوم لتغسل السجاد أم ستأتي إليهم غدًا؟ تضايق للغاية أن والدته تعمل خادمة في المنازل وتركها ولم بجبها على سؤالها . وقرر أن والدته لم تعمل بعد اليوم وعاد إلى المنزلمستشيطًا من الغضب وجد والدته تنقي الأرز القى الحقيبة بغضبٍ على الأرض بضيق وسألها :
- ازاي يا ماما تنزلي تشتغلي وأنا موجود ومحدش يقول
لي أعرف بالصدفة يا ماما؟ ثم أكمل:
وأسألك جايبة الفلوس الدروس منين؟ تقولي لي مره من
خالي ومرة من خالتي!! كده يا ماما تشتغلي في البيوت؟!.
ومن غير ما أعرف !!و تكذبي علينا؟
وضعت إيمان الصينية التي بها الأرز على الطاولة بضيقوقامت من على المقعد وسألته بعصبية:
- أمال يا ابني كنت عايزني أعمل إيه وأجيب منين؟ مش
أحسن ممد إيدي لده ولده أبوك منه لله كان معيشنا في جحيم وكان بيديني يدوب على القد ولما طلقني حتى مطلقنيش عند مأذون طلقني شفوي، و مبعتليش ورقة طلاق عشان اخد حتى معاش مطلقين أبوك جبروت
ويموت ع القرش و معطنيش مليم أصرفه عليكم ثم تنهدت
وأخبرته أن خاله وخالته ليسوا أغنياء كما يعلم وأنهم يساعدوا على قدر مقدرتهم ولكن لم يكفي لأن الحِمل ثقيل مصروفات منزل وتعليم وأشياء أخرى .
ولكن سيف كان رافض أنها تعمل و خصتًا أنها تعمل خادمة في المنازل فسألها بضيق:
- تشتغلي خدامة في البيوت؟
- الشغل مش عيب، العيب اللي يمد إيده للناس للحرام ولا اللي قابل يبقى عاله على غيره ويقول الظروف و الجوبات وبعدين الناس اللي بشتغل عندهم محترمين
وحتى لما تعبت ودوني للدكتور وكشفوا عليَّ وقالو لي لو
احتاجتي أي حاجة ما تتردديش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ﴿21﴾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رد عليها بنرفزة :- كتر خيرهم بس مش هتنزلي تشتغلي
تاني وأنا مش هروح المدرسة وهنزل أشتغل وأنتِ تقعدي
في البيت معززة مكرمة.
إيمان عندما سمعت من ابنها أنه سيترك التعليم شعرت
كأن أحدًا سكب عليها دلو ماء ساخن وسألته بعصبية :
- إزاي تسيب تعليمك أمال أنا اتحملت بخل أبوكم وأسلوبه
الهمجي عشان مين؟ ونزلت أشتغل لما أبوكم رماني و
معطنيش ولا مليم عشان مين؟ مش عشانكم؟
ثم أكملت وهى تتنهد:
- ورجاله عرضت عليَّ الجواز وأنا أرفضهم عشان
مجبلكمش جوز أم عشان مين مش عشانكم؟!! وعشان
أعلمكم ويبقى معاكم شهادات وعشان اقدر أجهز إخواتك
البنات لما يكبروا وأنت تيجي تقولي أسيب المدرسة؟!
كان صوت إيمان وسيف عاليًا فسمعتهم ياسمين وهى
بالخارج وسألتهم عقب دلوفها عن سبب الصوت العالي:
- في إيه يا سيف؟ في إيه ياماما؟ صوتكم جايب لآخر
الشارع
أجابها بعصبية: ماما يا ستي بتشتغل في البيوت بقولها
أنا هسيب المدرسة و هنزل أشتغل عشان عايز أريحها
بتزعقلي يرضيكي؟!!
ربتت ياسمين على ذراعه وأجابته أنه من الممكن أن
يعمل ويدرس بنفس الوقت، وينظم وقته للمذاكرة وللعمل
ولا داعي لترك دراسته.
❞ مركبك إلى الله هى سجادة صلاتك .. بقعة الأمان الوحيدة فى هذه الأرض الخراب هى سجادة الصلاة .. طوق النجاة هو العلم و الإيمان و مكارم الأخلاق . ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ مركبك إلى الله هى سجادة صلاتك . بقعة الأمان الوحيدة فى هذه الأرض الخراب هى سجادة الصلاة . طوق النجاة هو العلم و الإيمان و مكارم الأخلاق. ❝
❞ أكثر ما لفت نظري في واحات الوادي الجديد طغيان الح الفني الراقي الجاد، وكأنما هو فطرة يولد بها السكان هناك، فلا يوجد مكان إا وبه عمل فني متميز، سواء أكان رسماً أم أشغالاص يدوية أم تصميمات الكليم السجاد. لابد أن هناك سراً يجعل أغلب الأهالي ذوي قدرات فنية مُزهلة، والمثير للدهشة ورغم إتقان الأعمال الفنية لم يتلقّ أيّ ممن صصادفنا ورأينا أعماله تدريباً، أو تعليماً فنياً متخصصاً، بل منهم من لم ينل أي تعليم من الأساس.... ❝ ⏤سوسن الشريف
❞ أكثر ما لفت نظري في واحات الوادي الجديد طغيان الح الفني الراقي الجاد، وكأنما هو فطرة يولد بها السكان هناك، فلا يوجد مكان إا وبه عمل فني متميز، سواء أكان رسماً أم أشغالاص يدوية أم تصميمات الكليم السجاد. لابد أن هناك سراً يجعل أغلب الأهالي ذوي قدرات فنية مُزهلة، والمثير للدهشة ورغم إتقان الأعمال الفنية لم يتلقّ أيّ ممن صصادفنا ورأينا أعماله تدريباً، أو تعليماً فنياً متخصصاً، بل منهم من لم ينل أي تعليم من الأساس. ❝
❞ (قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)💚
\"رغم الخراب اللي جوانا، في بذرة طيبة ورغبه لعمل الخير واوقات بنستغرب ونقول انه نفاق مش عيب تكون ناقص وتكمل غير صدقني هتكمل معاه، الخراب اللي جوانا بيترتب واحدة واحدة بالتدريج كدة، ونهئ روحنا لبداية جديدة\"
\"مرة وانا رايحه الدار بدري شفت ست كبيرة قاعدة علي جنب وفي ايديها مصحف واما تبص لها تحس انها في عالم تاني كدة صدقا وهي خارجه تمشي كانت في حفرة وهتقع فيها فـ لحقتها وشديتها قبل ما تقع فقالت:
_بارك الله فيكِ يا ابنتي لو مكنتيش موجودة مكنتش عارفه كان ممكن يحصلي ايه
=متقوليش كدة يا ست الكل حمدلله علي سلامتك
_الله يسلمك يا ضناية مالك شكلك مهموم
=انا للاسف عملت حاجز بيني ما بين ربنا ومش عارفه ارجع
\"سرحت دقيقه وفجأة لقيتني لا أرادي بعيط بصت ليا الست وحضنتني وقالت:
_ اوعي تيأسي يوم مهما حصل ومتضعفيش سيبي كل الناس واجري اقعدي علي سجادتك وناجيه وهيقبلك.
قال ﷺ: \" المجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه \".
=شكرا كدة ووعد مني هقرب من ربنا وعمري ما ابعد عنه بس تفتكري اما اقرب قلبي هيطيب.
_انا هقولك حاجه واحدة\"(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
\"قالت كلامها ده وقامت ومشيت وطيفها ما زال موجود بقربي استغربت اخر كلمها ومفهمتش بس فكرت فيه وفتحت النوتة بتعتي وكتبت:(\"يا أكملَ الخلقِ فيكَ القلبَ يبتهلُ ويترنمُ ناجيتُكَ فرحمِتنيِ وبشرتني\")
وقفلت النوتة وقمت اصلي ركعتين.
ـــــــــــ تسريع الاحداث
_حياء بقت ست الشيخه
\"رديت بضحك:
=انا مش شيخه زي ما بتقولي انا لسة موصلتش لمنزلة اقرب من منزلة الشيوخ، انا بس مجرد حد سمع بنصيحه حد يوم وجاهد علشان يقرب من ربنا تعالي.
_طيب ممكن اسالك حاجه
انتي ازاي يا حياء بتنالي رضا ربنا
=انا بنادم عادي زي زيك بس جالي وقت بعدت عن ربنا بس علشان قربه جميل وهو بيحبه عبده المطيع اما بعدت كل حاجه كانت بتحصل حتي لو وحشة بتخليني الف الف وارجعله، فـفي ليله رزقني بست كبيرة في السن مش اعرفها قالت لي اقرب منه وخدت كلامها حافز وقربت ومن يومها مبعدتش\"
_طيب وايه اخرتها
=جمال رؤيه وجه ربك ولقاء نبيك والصحابه الكرام الجنة تستاهل اي تعب.
_طيب لو قربت منه هيقبلني ويجبرني مهما كل اللي حصل مني
=اه ياحبييتي ان الله يغفر الذنوب جميعا
وان الله غفور رحيم وربنا مجيب الدعوات وبيحب عبده التواب
_جزاكِ الله خيرا يا حياء
=وحزاكِ المثل ياقلب حياء
\"وقبل ما تمشي حبيت اقولها بضع احرف غيرتني في يوم وقلت لها:
(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
\"مهما حصل متيأسش من نفسك وحاول تصلحها وجاهد كلنا جوانا بذرة خير وبإيدنا نزرعها ورد او شوك، ربنا جميل جدا وبيبعت لنا الخير اللي احنا بنبقي فاكرين انه بلاء، زي ما بتعافر علشان توصل لحلمك في الدنيا عافر علشان توصل لاكبر حلم والنجاة واخرة الطريق الجنة\"
#بقلم||حَنين سَيِد\"ذَات\"ة\" اِلنقَاب\"
#في حِڪَايتِي مَا يُشِبهڪ. ❝ ⏤حنين سيد
❞ (قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)💚
˝رغم الخراب اللي جوانا، في بذرة طيبة ورغبه لعمل الخير واوقات بنستغرب ونقول انه نفاق مش عيب تكون ناقص وتكمل غير صدقني هتكمل معاه، الخراب اللي جوانا بيترتب واحدة واحدة بالتدريج كدة، ونهئ روحنا لبداية جديدة˝
˝مرة وانا رايحه الدار بدري شفت ست كبيرة قاعدة علي جنب وفي ايديها مصحف واما تبص لها تحس انها في عالم تاني كدة صدقا وهي خارجه تمشي كانت في حفرة وهتقع فيها فـ لحقتها وشديتها قبل ما تقع فقالت:
_بارك الله فيكِ يا ابنتي لو مكنتيش موجودة مكنتش عارفه كان ممكن يحصلي ايه
=متقوليش كدة يا ست الكل حمدلله علي سلامتك
_الله يسلمك يا ضناية مالك شكلك مهموم
=انا للاسف عملت حاجز بيني ما بين ربنا ومش عارفه ارجع
_ اوعي تيأسي يوم مهما حصل ومتضعفيش سيبي كل الناس واجري اقعدي علي سجادتك وناجيه وهيقبلك.
قال ﷺ: ˝ المجاهد من جاهد نفسه في طاعة الله، والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه ˝.
=شكرا كدة ووعد مني هقرب من ربنا وعمري ما ابعد عنه بس تفتكري اما اقرب قلبي هيطيب.
_انا هقولك حاجه واحدة˝(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
˝قالت كلامها ده وقامت ومشيت وطيفها ما زال موجود بقربي استغربت اخر كلمها ومفهمتش بس فكرت فيه وفتحت النوتة بتعتي وكتبت:(˝يا أكملَ الخلقِ فيكَ القلبَ يبتهلُ ويترنمُ ناجيتُكَ فرحمِتنيِ وبشرتني˝)
وقفلت النوتة وقمت اصلي ركعتين.
ـــــــــــ تسريع الاحداث
_حياء بقت ست الشيخه
˝رديت بضحك:
=انا مش شيخه زي ما بتقولي انا لسة موصلتش لمنزلة اقرب من منزلة الشيوخ، انا بس مجرد حد سمع بنصيحه حد يوم وجاهد علشان يقرب من ربنا تعالي.
_طيب ممكن اسالك حاجه
انتي ازاي يا حياء بتنالي رضا ربنا
=انا بنادم عادي زي زيك بس جالي وقت بعدت عن ربنا بس علشان قربه جميل وهو بيحبه عبده المطيع اما بعدت كل حاجه كانت بتحصل حتي لو وحشة بتخليني الف الف وارجعله، فـفي ليله رزقني بست كبيرة في السن مش اعرفها قالت لي اقرب منه وخدت كلامها حافز وقربت ومن يومها مبعدتش˝
_طيب وايه اخرتها
=جمال رؤيه وجه ربك ولقاء نبيك والصحابه الكرام الجنة تستاهل اي تعب.
_طيب لو قربت منه هيقبلني ويجبرني مهما كل اللي حصل مني
=اه ياحبييتي ان الله يغفر الذنوب جميعا
وان الله غفور رحيم وربنا مجيب الدعوات وبيحب عبده التواب
_جزاكِ الله خيرا يا حياء
=وحزاكِ المثل ياقلب حياء
˝وقبل ما تمشي حبيت اقولها بضع احرف غيرتني في يوم وقلت لها:
(قربه دواء شفاء للقلبِ من السقمِ)
˝مهما حصل متيأسش من نفسك وحاول تصلحها وجاهد كلنا جوانا بذرة خير وبإيدنا نزرعها ورد او شوك، ربنا جميل جدا وبيبعت لنا الخير اللي احنا بنبقي فاكرين انه بلاء، زي ما بتعافر علشان توصل لحلمك في الدنيا عافر علشان توصل لاكبر حلم والنجاة واخرة الطريق الجنة˝
❞ العبودية لله إذن هي عكس العبودية في مفهومنا فالعبودية في مفهومنا هي أن يأخذ السيد خير العبد، أما العبودية لله فهي على العكس، أن يُعطي السيد عبده ما لا حدود له من النعم، ويخلع عليه ما لا نهاية من الكمالات ..
فحينما يقول الله ( وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون ) فمعناها الباطن ما خلقت الجن والإنس إلا لأعطيهم وأمنحهم حباً وخيراً وكرامة وعزة وأخلع عليهم ثوب التشريف والخلافة.
فالسيد الرب غنيٌّ مستغنٍ عن عبادتنا ونحن المحتاجون إلى هذه العبادة والشرف والمواهب والخيرات التي لا حد لها.
فالله الكريم سمح لنا أن ندخل عليه في أي وقت بلا ميعاد، ونبقى في حضرته ما شئنا وندعوه ما وسعنا بمجرد أن نبسط سجادة الصلاة ونقول "الله أكبر" نُصبح في حضرته نطلب منه ما نشاء.
أين هو الملك الذي نستطيع أن ندخل عليه بلا ميعاد ونلبث في حضرته ما نشاء؟
وفي ذلك يقول مولانا العبد الصالح الشيخ محمد متولي الشعراوي
: أرونى صنعة تُعرَض على صانعها خمس مرات في اليوم وتتعرض للتلف !
~
كتاب: حوار مع صديقي الملحد. ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ العبودية لله إذن هي عكس العبودية في مفهومنا فالعبودية في مفهومنا هي أن يأخذ السيد خير العبد، أما العبودية لله فهي على العكس، أن يُعطي السيد عبده ما لا حدود له من النعم، ويخلع عليه ما لا نهاية من الكمالات .
فحينما يقول الله ( وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون ) فمعناها الباطن ما خلقت الجن والإنس إلا لأعطيهم وأمنحهم حباً وخيراً وكرامة وعزة وأخلع عليهم ثوب التشريف والخلافة.
فالسيد الرب غنيٌّ مستغنٍ عن عبادتنا ونحن المحتاجون إلى هذه العبادة والشرف والمواهب والخيرات التي لا حد لها.
فالله الكريم سمح لنا أن ندخل عليه في أي وقت بلا ميعاد، ونبقى في حضرته ما شئنا وندعوه ما وسعنا بمجرد أن نبسط سجادة الصلاة ونقول "الله أكبر" نُصبح في حضرته نطلب منه ما نشاء.
أين هو الملك الذي نستطيع أن ندخل عليه بلا ميعاد ونلبث في حضرته ما نشاء؟
وفي ذلك يقول مولانا العبد الصالح الشيخ محمد متولي الشعراوي
: أرونى صنعة تُعرَض على صانعها خمس مرات في اليوم وتتعرض للتلف !