❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن \"السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء\"تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء\"اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن.....
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن ˝السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء˝تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء˝اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن...
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ الجزء الثامن والثلاثون
(عفتي والديوث)
سمع امجد صوت غريب نابع من خلف الفيلا
امجد:سودي انتي سامعه اللي انا سامعه
سودي:اه
امجد:طيب وده ايه
سودي:لما ندخل نعرف
امجد:وهما اهلك هيقولون كده عادي
سودي:اه طبعا وهي فيها ايه
امجد:ما اعتقدتش ابدا
سودي:الميا تكدب الغطاس يلا ندخل ونشوف
وبالفعل دخلوا الفيلا وكان محمود يجلس ومعه محامي العائله
فجرت سودي عليه تقبله وتحتضنه
امجد:سلام عليكم
محمود:وعليكم السلام اتفضل يا ابني
امجد:شكرا واضح ان حضرتك مشغول
محمود:لا ابدا تعال اتفضل
سودي:صحيح يا بابا ايه الصوت اللي جاي من الفيلا من وراء
محمود بكل ثقه ده شاهيناز
سودي:بجد وايه اللي جابها هنا
محمود:جت لقضاءها
سودي:احسن لما تجي تدخلها ابقا قولي ادخل معاك
محمود:لا انتي قلبك ضعيف وهيحن
سودي:لا طبعا بعد اللي عملته انا عاوزه انتقم منها
امجد يستمع إليهم وهو مذهولا من كلامهم هل هما عصابه أو هما مافيا وانخدع فيهم
ومن هذه شاهيناز الذين يتكلمون عنها وماذا فعلت اسئله كثيره تدور في ذهنه ولا توجد اجابات لها إلا عندهم
لاحظ سودي هذا فقاطعت شرورده فقال محمود طبعا دلوقتي فاكرينا مافيا ولا حاجه وضحك
امجد :لا ابدا بس انا محتاج افهم مش اكتر
محمود:انا هقولك علشان انت ما بقيتش غريب يا ابني شاهيناز دي بنت اخويا بس للاسف ما اخدتش مننا اي حاجه وطالعه جاحده وكانت عاوزه تتجوز سيف وتخلي عشيقها يقتله يوم الفرح علشان تورثه
امجد في دهشه معقول تعمل كده
سودي:اه وعملت كده بدل المره كذا مره
امجد وقد فهم الصوره كامله فرد عندكم حق الصراحه انا خفت الاول وقولت هما بيكلموا كده عادي بس بعد ما فهمت عرفت انكم ليكم حق
سودي:احنا مش بنظلم حد يا امجد بس اللي يجي علينا يترحم علي نفسه
امجد:انتي كده هتخوفيني منك يا بت انتي
ضحكت سودي وردت بجد طيب احسن علشان ما تزعلينش بعد الجواز
ضحك امجد وقال بمناسبه الجواز عاوزين نحدد معاد الفرح يا عمي
محمود:طيب استنا لحظه ونكلم
فوجه كلامه الي المحامي وقال اعمل اللي قولتلك عليه يا متر باسرع وقت
المحامي:حاضر يا محمود بيه عن اذنك
محمود:اتفضل غادر المحامي ورجع محمود إلي امجد
محمود:انت يناسبك امتي
امجد :انتم يناسبكم امتي انا جاهز وقت ما سودي تقول ننزل نغير العفش ونحجز القاعه
محمود:انت العريس انت اللي تقول وقتك امتي ولو علي العفش تنزل انت وسودي بعد الامتحانات تجيبوا كل حاجه
سودي:امتحانات ايه يا بابا دي بعد بكره وهتقعد اسبوعين يعني قريب اووي
امجد:وانتي عاوزه امتي طيب
سودي:انا ما اكسرش كلمه بابا بس محتاجه وقت
محمود:وقت قد ايه
سودي:مش اقل من شهر
امجد:تمام احنا نجحز القاعه من دلوقتي علي بعد شهر ونص تكوني خدتي وقتك خالص
محمود:وانا موافق ايه رايك يا سودي
سودي:اللي تشوفه يابابا
محمود:تمام اتفقنا انتم تنزلوا كل يوم بعد الامتحان ساعه تشوفوا قاعه علشان تلحقوا تحجزوا
سودي:ماشي يا بابا عن اذنكم
امجد:وانا كمان هستاذن يا عمي
محمود:ما انت قاعد
امجد:لا علشان عندي شغل
محمود :ماشي يا ابني ربنا معاك
ذهب امجد وهو في قمه فرحته
~~~~~~~~~~~
عن اشهب في المستشفي وجد أمامه مدحت ومعه ترزان ومعهم اثنين من العساكر
أشهب:امسكوها يلا
مريم جرت اختباءت وراء ظهر ترزان
فقام أشهب لياخدها ولكن مدحت وقف أمامه
مدحت:لو علي القبض فانت اللي مقبوض عليك
أشهب:ليه ده هي اللي
انت متهم بكذا قضيه يا بيه كان هذا رد مدحت الذي قاطع بيه كلمات أشهب المعروفه
أشهب:ما تقدرش تقبض عليا معاك دليل
ترزان وقد أخرج من جيبه اوراق الدليل اهو يا ولم يكمل استحقار له
مدحت:بس قبل اي حاجه لحظه واحده ونادي يا شيخنا
فدخل مأذون ومعه دفاتره وجلس فاخذ ترزان أشهب من يديه واجلسه غصب بجوار المأذون
أشهب:انت بتعمل ايه
مدحت:ولا حاجه هتطلق مريم
أشهب:انتم بتحلموا
ترزان لكمه لكمه قويه ورد طلق
أشهب :لا مستحيل
ترزان رفعه لفوق واخذ يضرب فيه
ومدحت واقف ولم يفعل أي رد فعل وهو يعلم أن من حق ترزان هذا
ترزان أنزله ورماه علي الكرسي طلق
أشهب:هز رأسه بالموافقه
فبدأ المأذون في إجراءاته وبالفعل تم الطلاق واخذ مدحت أشهب معه وذهب ليلقي القبض علي هيثم أيضا
مريم وهي تبكي انا مش مصدقه يا مصطفي
ترزان :لا صدقي يا حبيبتي خلاص ربنا أكرمك وهتبقي ليا بعد العده
مريم بمشاغبه ده بعدك انا ليسه هفكر
ضحك ترزان ورد ده انا اخطفك واجوزك غصب عنك
مريم :بتحلم
فضحكوا الاثنين ولكن هل سيتكمل فرحتهم
~~~~~~~~~~~
في الشركه كان سيف ينظر إلي رونال بحب من خلال الكاميرا
بعد ساعتين جاء سيف إليها
وكانت منهمكه في العمل علي اللاب توب فلم تنتبه
فظل واقف مكانه فتره ينظر إليها والي ملامحها البريئه
وبعد فتره ليست ببسيطه رفعت راسها فانتبه له
رونال:واقف عندك بتعمل ايه وبتبصلي كده ليه
سيف:اولا واقف من بدري وانتي مش واخده بالك
ثانيا ببصلك علشان معجب عندك مانع
رونال:لا معجب ايه ده انا خطيبي شديد اوووي خد بالك
سيف:ولا يقدر يعمل حاجه ده انا سيف السيوفي
رونال:لا متقولش كده عليه احسن اقلب عليك
ضحك سيف ورد ياااه ده انتي شكلك بتحبيه اووي
رونال:تصدق ما فكرتش فيه اصلا
سيف ببعض الضيق وليه بقا
رونال قفلت اللاب توب و اخذت شنطتها وذهبت تجاهه
وقالت:هقولك في البيت علشان هموت من الجوع وانا ما فطرتش الصبح
سيف نسي ضيقه وقال وليه بقا
رونال:هتفضل ترغي كتير وتوحه هتضربنا
ضحك سيف وقال وهو انا اقدر علي توحه يلا فذهبوا معا
وطول الطريق كانوا يتكلمون ويضحكون
وفي البيت عندما وصلوا فتحت رونال طرقت الباب وقالت يا اهل البيت معايا ضيف
جاءت فتحيه من المطبخ سريعا وقالت وهو ده ضيف عيب عليكي يا بت
سيف قبل راسها ويديها وردت ربنا يخليكي ليا يا توحه انا مش عارف البت دي بنتك ازاي
تركتهم رونال ودخلت حجرتها في ضيق
ضحكت فتحيه وردت والنبي شكلك ليسه مش عارفها دي اغلب من الغلب
سيف:عارف والله بس بحب انكشها
فتحيه:طيب اتفضل انت هتفضل واقف علي الباب كده
فدخل سيف الي الداخل وجلست معه فتحيه تتحدث معه
فجاءت رونال وهي ترتدي إسدال الصلاه
فقالت :خليكي يا ماما انا هكمل الغداء
فتحيه :لا انا اللي عازمه انا اللي هعمله
سيف:معلش يا توحه خليها تكمل هي اولا علشان عاوزك في موضوع مهم
ثانيا علشان نشوف بتعرف تطبخ ولا لا
ضحكت فتحيه وقالت خلاص روحي يا رورو وانا هشوف عاوزيني ليه وهبقا اجي اساعدك
رونال:ماشي يا ست توحه
ذهبت رونال وتركهم يتحدثون وهي قلقانه
فتحيه:خير يا ابني
سيف:بصي يا توحه انا عاوز احدد معاد كتب الكتاب والفرح
فتحيه:يا ابني انا لحد دلوقتي مش مصدقه اصلا انك خاطب بنتي
سيف:يا توحه انا مقتنع جداااا برونال وما تقوليش كلمه تانيه
فتحيه:ماشي يا ابني بس احنا ظروفنا علي قدنا يعني
سيف:وبعدين بقا انا قولت ايه
فتحيه:ما ده الصح احنا ليسه ما جهزناش حاجه
سيف:انا مش عاوزه رونال الا بشنطه هدومها وبلاش كمان انا هجباها ليها
فتحيه:ازاي بس يا ابني
سيف:بصي بقا رونال وانتي هتعيشوا معايا في الفيلا
فتحيه:لا رونال اه هتبقا مراتك وانما انا لا مش هطلع من بيتي
سيف:بيتك يا حاجه هيكون معانا وتسيبي الشقه دي هي كده كده ايجار
فتحيه:يا ابني انت تاخد عروستك وبعدين نشوف
سيف:ايه رايك انا مش هجوز رونال الا لما انتي توافقي تجي معانا
فتحيه:لاحول الله طيب يا ابني ربنا يسهل
سيف:طيب يلا حددي المعاد
فتحيه:انت حدد يا ابني انا مليش في الحاجات دي
سيف:خلاص بعد اسبوعين كتب الكتاب والفرح
كانت رونال داخله حتي تعطي لسيف العصير فسمعت اخر جمله فوقعت منها الصينيه
انتبه لها سيف وقام يساعدها في لم الزجاج
رونال :انت قولت ايه
سيف:انا ما قولتيش حاجه
رونال:لا كنت بتقول لماما
سيف:اه كنت بقولك فرحنا بعد اسبوعين
رونال وقد جرحتها قطعه زجاج
اه
سيف أخذ يديها وامتص الدم
مش تاخدي بالك وانت بتلمي الازاز
رونال وهي تسحب يديها منه
انا كويسه
سيف: قومي يلا نروح للدكتور
رونال:مش مستاهله
سيف:لا مستاهله قومي يلا
فتحيه:ياابني مش مستاهله هي هتبقا كويسه
رونال:انا رايحه اجيب الاكل
سيف:انتي مجنونه لا طبعا
فتحيه :لا انا اللي هروح اجيبه
سيف:لا انا عندي فكره
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الثامن والثلاثون
(عفتي والديوث)
سمع امجد صوت غريب نابع من خلف الفيلا
امجد:سودي انتي سامعه اللي انا سامعه
سودي:اه
امجد:طيب وده ايه
سودي:لما ندخل نعرف
امجد:وهما اهلك هيقولون كده عادي
سودي:اه طبعا وهي فيها ايه
امجد:ما اعتقدتش ابدا
سودي:الميا تكدب الغطاس يلا ندخل ونشوف
وبالفعل دخلوا الفيلا وكان محمود يجلس ومعه محامي العائله
فجرت سودي عليه تقبله وتحتضنه
امجد:سلام عليكم
محمود:وعليكم السلام اتفضل يا ابني
امجد:شكرا واضح ان حضرتك مشغول
محمود:لا ابدا تعال اتفضل
سودي:صحيح يا بابا ايه الصوت اللي جاي من الفيلا من وراء
محمود بكل ثقه ده شاهيناز
سودي:بجد وايه اللي جابها هنا
محمود:جت لقضاءها
سودي:احسن لما تجي تدخلها ابقا قولي ادخل معاك
محمود:لا انتي قلبك ضعيف وهيحن
سودي:لا طبعا بعد اللي عملته انا عاوزه انتقم منها
امجد يستمع إليهم وهو مذهولا من كلامهم هل هما عصابه أو هما مافيا وانخدع فيهم
ومن هذه شاهيناز الذين يتكلمون عنها وماذا فعلت اسئله كثيره تدور في ذهنه ولا توجد اجابات لها إلا عندهم
لاحظ سودي هذا فقاطعت شرورده فقال محمود طبعا دلوقتي فاكرينا مافيا ولا حاجه وضحك
امجد :لا ابدا بس انا محتاج افهم مش اكتر
محمود:انا هقولك علشان انت ما بقيتش غريب يا ابني شاهيناز دي بنت اخويا بس للاسف ما اخدتش مننا اي حاجه وطالعه جاحده وكانت عاوزه تتجوز سيف وتخلي عشيقها يقتله يوم الفرح علشان تورثه
امجد في دهشه معقول تعمل كده
سودي:اه وعملت كده بدل المره كذا مره
امجد وقد فهم الصوره كامله فرد عندكم حق الصراحه انا خفت الاول وقولت هما بيكلموا كده عادي بس بعد ما فهمت عرفت انكم ليكم حق
سودي:احنا مش بنظلم حد يا امجد بس اللي يجي علينا يترحم علي نفسه
امجد:انتي كده هتخوفيني منك يا بت انتي
ضحكت سودي وردت بجد طيب احسن علشان ما تزعلينش بعد الجواز
ضحك امجد وقال بمناسبه الجواز عاوزين نحدد معاد الفرح يا عمي
محمود:طيب استنا لحظه ونكلم
فوجه كلامه الي المحامي وقال اعمل اللي قولتلك عليه يا متر باسرع وقت
المحامي:حاضر يا محمود بيه عن اذنك
محمود:اتفضل غادر المحامي ورجع محمود إلي امجد
محمود:انت يناسبك امتي
امجد :انتم يناسبكم امتي انا جاهز وقت ما سودي تقول ننزل نغير العفش ونحجز القاعه
محمود:انت العريس انت اللي تقول وقتك امتي ولو علي العفش تنزل انت وسودي بعد الامتحانات تجيبوا كل حاجه
سودي:امتحانات ايه يا بابا دي بعد بكره وهتقعد اسبوعين يعني قريب اووي
امجد:وانتي عاوزه امتي طيب
سودي:انا ما اكسرش كلمه بابا بس محتاجه وقت
محمود:وقت قد ايه
سودي:مش اقل من شهر
امجد:تمام احنا نجحز القاعه من دلوقتي علي بعد شهر ونص تكوني خدتي وقتك خالص
محمود:وانا موافق ايه رايك يا سودي
سودي:اللي تشوفه يابابا
محمود:تمام اتفقنا انتم تنزلوا كل يوم بعد الامتحان ساعه تشوفوا قاعه علشان تلحقوا تحجزوا
سودي:ماشي يا بابا عن اذنكم
امجد:وانا كمان هستاذن يا عمي
محمود:ما انت قاعد
امجد:لا علشان عندي شغل
محمود :ماشي يا ابني ربنا معاك
ذهب امجد وهو في قمه فرحته
~~~~~~~~~~~
عن اشهب في المستشفي وجد أمامه مدحت ومعه ترزان ومعهم اثنين من العساكر
أشهب:امسكوها يلا
مريم جرت اختباءت وراء ظهر ترزان
فقام أشهب لياخدها ولكن مدحت وقف أمامه
مدحت:لو علي القبض فانت اللي مقبوض عليك
أشهب:ليه ده هي اللي
انت متهم بكذا قضيه يا بيه كان هذا رد مدحت الذي قاطع بيه كلمات أشهب المعروفه
أشهب:ما تقدرش تقبض عليا معاك دليل
ترزان وقد أخرج من جيبه اوراق الدليل اهو يا ولم يكمل استحقار له
مدحت:بس قبل اي حاجه لحظه واحده ونادي يا شيخنا
فدخل مأذون ومعه دفاتره وجلس فاخذ ترزان أشهب من يديه واجلسه غصب بجوار المأذون
أشهب:انت بتعمل ايه
مدحت:ولا حاجه هتطلق مريم
أشهب:انتم بتحلموا
ترزان لكمه لكمه قويه ورد طلق
أشهب :لا مستحيل
ترزان رفعه لفوق واخذ يضرب فيه
ومدحت واقف ولم يفعل أي رد فعل وهو يعلم أن من حق ترزان هذا
ترزان أنزله ورماه علي الكرسي طلق
أشهب:هز رأسه بالموافقه
فبدأ المأذون في إجراءاته وبالفعل تم الطلاق واخذ مدحت أشهب معه وذهب ليلقي القبض علي هيثم أيضا
مريم وهي تبكي انا مش مصدقه يا مصطفي
ترزان :لا صدقي يا حبيبتي خلاص ربنا أكرمك وهتبقي ليا بعد العده
مريم بمشاغبه ده بعدك انا ليسه هفكر
ضحك ترزان ورد ده انا اخطفك واجوزك غصب عنك
مريم :بتحلم
فضحكوا الاثنين ولكن هل سيتكمل فرحتهم
~~~~~~~~~~~
في الشركه كان سيف ينظر إلي رونال بحب من خلال الكاميرا
بعد ساعتين جاء سيف إليها
وكانت منهمكه في العمل علي اللاب توب فلم تنتبه
فظل واقف مكانه فتره ينظر إليها والي ملامحها البريئه
وبعد فتره ليست ببسيطه رفعت راسها فانتبه له
رونال:واقف عندك بتعمل ايه وبتبصلي كده ليه
سيف:اولا واقف من بدري وانتي مش واخده بالك
ثانيا ببصلك علشان معجب عندك مانع
رونال:لا معجب ايه ده انا خطيبي شديد اوووي خد بالك
سيف:ولا يقدر يعمل حاجه ده انا سيف السيوفي
رونال:لا متقولش كده عليه احسن اقلب عليك
ضحك سيف ورد ياااه ده انتي شكلك بتحبيه اووي
رونال:تصدق ما فكرتش فيه اصلا
سيف ببعض الضيق وليه بقا
رونال قفلت اللاب توب و اخذت شنطتها وذهبت تجاهه
وقالت:هقولك في البيت علشان هموت من الجوع وانا ما فطرتش الصبح
سيف نسي ضيقه وقال وليه بقا
رونال:هتفضل ترغي كتير وتوحه هتضربنا
ضحك سيف وقال وهو انا اقدر علي توحه يلا فذهبوا معا
وطول الطريق كانوا يتكلمون ويضحكون
وفي البيت عندما وصلوا فتحت رونال طرقت الباب وقالت يا اهل البيت معايا ضيف
جاءت فتحيه من المطبخ سريعا وقالت وهو ده ضيف عيب عليكي يا بت
سيف قبل راسها ويديها وردت ربنا يخليكي ليا يا توحه انا مش عارف البت دي بنتك ازاي
تركتهم رونال ودخلت حجرتها في ضيق
ضحكت فتحيه وردت والنبي شكلك ليسه مش عارفها دي اغلب من الغلب
سيف:عارف والله بس بحب انكشها
فتحيه:طيب اتفضل انت هتفضل واقف علي الباب كده
فدخل سيف الي الداخل وجلست معه فتحيه تتحدث معه
فجاءت رونال وهي ترتدي إسدال الصلاه
فقالت :خليكي يا ماما انا هكمل الغداء
فتحيه :لا انا اللي عازمه انا اللي هعمله
سيف:معلش يا توحه خليها تكمل هي اولا علشان عاوزك في موضوع مهم
ثانيا علشان نشوف بتعرف تطبخ ولا لا
ضحكت فتحيه وقالت خلاص روحي يا رورو وانا هشوف عاوزيني ليه وهبقا اجي اساعدك
رونال:ماشي يا ست توحه
ذهبت رونال وتركهم يتحدثون وهي قلقانه
فتحيه:خير يا ابني
سيف:بصي يا توحه انا عاوز احدد معاد كتب الكتاب والفرح
فتحيه:يا ابني انا لحد دلوقتي مش مصدقه اصلا انك خاطب بنتي
سيف:يا توحه انا مقتنع جداااا برونال وما تقوليش كلمه تانيه
فتحيه:ماشي يا ابني بس احنا ظروفنا علي قدنا يعني
سيف:وبعدين بقا انا قولت ايه
فتحيه:ما ده الصح احنا ليسه ما جهزناش حاجه
سيف:انا مش عاوزه رونال الا بشنطه هدومها وبلاش كمان انا هجباها ليها
فتحيه:ازاي بس يا ابني
سيف:بصي بقا رونال وانتي هتعيشوا معايا في الفيلا
فتحيه:لا رونال اه هتبقا مراتك وانما انا لا مش هطلع من بيتي
سيف:بيتك يا حاجه هيكون معانا وتسيبي الشقه دي هي كده كده ايجار
فتحيه:يا ابني انت تاخد عروستك وبعدين نشوف
سيف:ايه رايك انا مش هجوز رونال الا لما انتي توافقي تجي معانا
فتحيه:لاحول الله طيب يا ابني ربنا يسهل
سيف:طيب يلا حددي المعاد
فتحيه:انت حدد يا ابني انا مليش في الحاجات دي
سيف:خلاص بعد اسبوعين كتب الكتاب والفرح
كانت رونال داخله حتي تعطي لسيف العصير فسمعت اخر جمله فوقعت منها الصينيه
انتبه لها سيف وقام يساعدها في لم الزجاج
رونال :انت قولت ايه
سيف:انا ما قولتيش حاجه
رونال:لا كنت بتقول لماما
سيف:اه كنت بقولك فرحنا بعد اسبوعين
رونال وقد جرحتها قطعه زجاج
اه
سيف أخذ يديها وامتص الدم
مش تاخدي بالك وانت بتلمي الازاز
رونال وهي تسحب يديها منه
انا كويسه
سيف: قومي يلا نروح للدكتور
رونال:مش مستاهله
سيف:لا مستاهله قومي يلا
فتحيه:ياابني مش مستاهله هي هتبقا كويسه
رونال:انا رايحه اجيب الاكل
سيف:انتي مجنونه لا طبعا
فتحيه :لا انا اللي هروح اجيبه
سيف:لا انا عندي فكره
❞ من يكون له ذوق في المعرفة فإنه يكون مشغول عن الكُل بصاحب الكل ، فتراه متأدبا في الخلوة به ، مُستأنسا بمناجاته ، مستوحشا من مُخالطة خلقه ، راضيا بما يقدر له ، فعيشه معه كعيش مُحب قد خلا بحبيبه لا يريد سواه ولا يهتم بغيره .. ❝ ⏤أبو الفرج عبد الرحمن بن الجوزي
❞ من يكون له ذوق في المعرفة فإنه يكون مشغول عن الكُل بصاحب الكل ، فتراه متأدبا في الخلوة به ، مُستأنسا بمناجاته ، مستوحشا من مُخالطة خلقه ، راضيا بما يقدر له ، فعيشه معه كعيش مُحب قد خلا بحبيبه لا يريد سواه ولا يهتم بغيره. ❝