❞ الجزء الثاني والعشرون
(عفتي والديوث)
نزلت مريم ووجدت أمامها هول الفيلا نصف مضاء ولكن هناك جانب مظلم وتسمع منه شخص يبكي وعندما اقتربت وجدت ترزان يجلس علي كرسي ويضع يديه علي وجهه ويبكي
فوضعت الاطباق علي أقرب ترابيزه واقتربت منه دون صوت وعندما وجدها أمامه مسح دموعه سريعا ووقف في شموخ كي يذهب ولكن هي أوقفته بلمسه يديها الناعمه التي اتقشعر بدنه منها
مريم:استنا من فضلك
ترزان وصوته واضح عليه أنه كان يبكي من فتره
ترزان:نعم
مريم:انت كنت بتعيط ليه
ترزان وهو ما زال يعطيها ظهره مفيش حاجه انا اسف لو كنت ازعجتك
مريم:لا ابدا انا كنت نازله اغسل الاطباق ولما نزلت سمعتك
انت ما تعرفنيش ولا انا اعرفك بس الظروف جمعتنا في المكان ده فممكن تقولي انت زعلان ليه واكيد انا بعد فتره همشي ومش هتشوف وشي تاني يعني اكنك بتكلم نفسك لو سمحت قولي يمكن ترتاح ومش هتخسر حاجه
ترزان نظر إليها وعيونه شديده الاحمرار من أثر البكاء
ترزان:يمكن يكون عندك حق بس انا ما اتعودت اتكلم حتي مع نفسي
مريم:ازاي يعني
ترزان:يعني من وانا صغير كنت بكلم مع امي الله يرحمها واللي ماتت وانا ليسه عندي ١٣سنه يعني كان بحر اسرار الشباب وكلام وحب المراهقه ليسه بيبتدءي ومن وقتها ما اتكلمت مع حد حتي نفسي
مريم:انت شكلك حكايتك حكايه ممكن تشاركها معايا لو قدرت انا قولتلك ممكن الوجوه ما تتقابل تاني يعني ممكن ترتاح
ترزان وهو في حاله لا يعرف لماذا تحدث له ولكنه يريد أن يتكلم معاها بالفعل
ترزان:انا من بعد ما امي ماتت ابويا أخذني معاه ورشه الحديده وده طبعا لاني كنت مرتبط بامي جدا وهو ما كنش عاوز يسبني في البيت لوحدي وكمان كنت في الاجازه يعني مفيش حاجه تشغلني فكنت هكون دايما فاكر امي وده كان علي قد فكره لكن اللي هو ما يعرفوش أنها كانت دائما معايا
معاك سألت مريم سريعا
ترزان اكمل حديثه اه معايا كنت حاسس انها دايما جنبي وبتقولي اعمل ايه وفعلا كنت بنفذ كلامها بالحرف وكان بيبقا صح مائه في المائه
هنا كانت الصدمه تظهر علي وجه مريم بوضوح وتحدث نفسها هل هو مجنون ام يهزي من أثر زعله
كنت بشوفها فعلا قدامي لحد ما في يوم ما ظهرتش تاني الا دلوقتي
فلاش باك
مصطفي كان يجلس في ورشه والده مرت من أمامه رضوي وهي بنت صاحب والده وتحبه وهو لا ينكر أنه معجب بها ولكن لا تعجبه تصرفاتها في بعض الأوقات
فمرت وهي تتميل أمامه وذهبت تجاهه وقالت
رضوي:سلام عليكم ازيك ياصاصا مصطفي :الحمد لله يا رضوي بس بلاش صاصا دي
رضوي:ليه انا اللي احبه ادلعه
مصطفي:بتحبني طيب والله تسلمي
رضوي:بقولك ايه صح ابويا كان عاوزك
مصطفي:انا ليسه شايفه من شوي وسلم عليا وما قلي أنه عاوزني
رضوي:انا معرفش هو كان في البيت قبل ما انزل وقلي ابقا اعدي عليك تجيله في البيت بعد العصر
مصطفي:طيب اخلص شغل واروحله
رضوي:شغل ايه ما انت قاعد اهو
مصطفي :لا حول ولا قوه الا بالله روحي يا رضوي لأن وقفتك معايا كده هجبلك شبها وانا ما ارضش عليكي كده
رضوي:طيب يا صاصا انا ماشيه واوعا تنسا بقا
مصطفي:ان شاء الله شوي كده واجي
وبالفعل بعد نص ساعه ذهب فطرق الباب ففتحت له رضوي وهي ترتدي بيجامه بيتي تظهر اكتر من ما تخفي
اول ما شاهدتها هكذا ذهل واغمض عينه
رضوي:اتفضل يا صاصا
مصطفي وهو ما زال مغمض العين هو الحاج ابراهيم فين
رضوي :جوه اتفضل
مصطفي دخل وهو مازال علي وضعه
رضوي قفلت الباب بالمفتاح ووضعته في صدرها
مصطفي وهو يمشي وقع علي الكنبه التي أمامه وفتح عينه واعتدل جالسا وفجاء جلست رضوي علي رجله وبدءت في دلعها
مصطفي حول الوقوف ولكن سحرها كان اقوي فاستسلم ولكن قبل أن يفعل شي يعاقب عليه ربه وجد والدته أمامه وهي حزينه وتشير إليه بلا
فوقف سريعا وتوجه الي الباب ووجده مقفول فنظر إليها بغضب وقال :انت انسانه مختله فين المفتاح
رضوي اهو وفتحت صدرها أكثر
مصطفي :انتي مجنونه هاتي المفتاح وعالله اشوفك بعد كده
رضوي استلقت علي الكنبه وردت طيب وريني هتعمل ايه
مصطفي جرا تجاهها وقفز من الشباك لأنهم يسكنون باول دور
رضوي اشتغلت غضبا ونظرت سريعا وجدته يجري تجاهه الورشه
عوده
ومن يومها وانا ما شفتها تاني الا دلوقتي
وقفت مريم سريعا وقالت شفتها هنا
ترزان :اه وجنبك اهي
نظرت مريم وفجاء وجدت خيال يبتسم فوضعت يديها علي فمها وسقطت مغشي عليها
حملها مصطفي سريعا وجري بها الي الاعلي ووضعها علي السرير واخذ أقرب زجاجه برفان ورش علي يديه ووضعها علي أنفها فابتدءت تستعيد وعيها
ترزان:انا اسف والله اسف اسف بجد
مريم وهي خائفه انا شفتها شفتها
ترزان:ازاي انا الوحيد اللي بشوفها حتي ولدي عمري ما شافها ودائما كان بيقولي اني اجنينت
مريم:مش عارفه بس انا شفت خيال جنبي بيبتسم
ترزان:انتي شكلك فيكي حاجه لله علشنا كده شفتيها
مريم:انا عمري ما اقتنعت بحاجه ذي كده ازاي تحصلي
ترزان:مش عارف بس انا بجد اسف اسف جدا انك اتعرضتي للموقف ده بسببي
مريم:لا ابدا يا مصطفي انا بس وقطعت كلامها من نظرته لها
في ايه مالك بتبصلي كده ليه كانت هذه كلمات مريم وهي مستغربه نظرته
ترزان:لا مفيش بس انا بقلي كتير اوووي ماسمعتش اسمي من حد
مريم: انا اسفه لو انت زعلت
ترزان:لا ابدا والله ده حتي طالع حلو اوي منك
ابتسمت مريم خجلا ونظرت ارضا
ترزان :بصراحه انا مش عارف انا ليه ارتاحت بكلامي معاكي وليه حكايتلك اصلا ودي اول مره اعملها من سنين وافتح قلبي لحد واشاركه أسراري بس حسيت انك بجد غير اللي باينه قدامي دي
مريم صمتت فتره وبعدها ردت بكل حزن ياما في ناس تكون باينه وحشه وهي انظف الناس وناس تكون باينه محترمه وهي بتاجر بأعراض الناس
ترزان احس انها تخفي سر كبير ولا تريد أن تشاركه مع أحد
ولكن بداخله يريد أن يعرف عنها كل شي
ترزان :انتي قولتلي من شوي اني لو اتكلمت معاكي مش هخسر حاجه
مريم:اه
ترزان :يبقا اعملي بيه بس مش دلوقتي وقت ما تحبي
مريم:تمام ومتشكره جدا ليك
ترزان :ليه
مريم:لانك خلتني احس لاول مره من يوم ما اتزوجت أشهب اني انسانه محترمه
ترزان اقترب خطوه منها وقال انتي انسانه محترمه فعلا ولولي كده مكنتش لحد دلوقتي بنت بالرغم من
دمعت مريم من قوله وفي نفس الوقت استغربت لأنها لم تقول هذه المعلومه الا لمحمود حتي أشهب لا يعلم
ترزان لأحظ هذا وقال :انا ليسه ما اعرفش قصتك بس الحاج قالي بالغلط الكلمه دي بس
مريم نظرت له والدموع في عينها وردت عليه بجملتين تقشعر لهم الأبدان
ماهو لما جوزك يتاجر في عرضك علشنا انت مش عاوزه يقرب منك يبقا لازم انت تحمي نفسك بنفسك
ترزان لا يعرف عن ماذا تتحدث ولكن كلامها اوضح بعض من قصتها
ترزان:انا اسف والله انا هسيبك ترتاحي وهبقا اطمن عليكي بعد شوي
مريم هزت راسها بالموافقه وغادر الغرفه واقفل بابها
وهي ظلت غارقه في تفكيرها بها حتي غفوت
~~~~~~~~~~
في فيلا السيوفي الرئيسيه كانت سودي تستعد للذهاب الي المستشفي للاطمئنان علي سيف
وعندما انتهت وكادت تخرج اوقفتها روحيه
روحيه:استني يا بنتي
سودي :نعم يا داده
روحيه:خدي معاكي الاكل ده لسيف
سودي:يا حبيبتي هو بياكل هناك في المستشفي
روحيه:مليش دعوه لازم تاخدهم هو بيحب المحشي والمكرونه بالبشاميل من ايدي
سودي:ومين مش بيحبهم من ايدك يا احلي روحيه
روحيه:يا بنتي بتاكلي بعقلي حلاوه يا بكاشه
سودي:ابدا يا قلبي بس بجد انتي احلي حاجه حصلتنا من يوم وفاه ماما الله يرحمها
روحيه:الله يرحمها دي كانت ست الكل حنينه وطيبه اوي وتدخل قلبك من اول نظره
سودي وابتدءت تدمع الله يسامحك يا جدو انت اللي خلتها تموت بعيد عننا
روحيه:معلش يا بنتي كله نصيب هي في الاول والاخر راحت عن اللي خلقها
سودي:الله يرحمها انا ماشيه بقا يا داده
روحيه:طيب خدي
واعطتها حقيبه مليئه بالطعام اخذتها معاها ولكن عندما خرجت وجدت أمام سيارتها
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الثاني والعشرون
(عفتي والديوث)
نزلت مريم ووجدت أمامها هول الفيلا نصف مضاء ولكن هناك جانب مظلم وتسمع منه شخص يبكي وعندما اقتربت وجدت ترزان يجلس علي كرسي ويضع يديه علي وجهه ويبكي
فوضعت الاطباق علي أقرب ترابيزه واقتربت منه دون صوت وعندما وجدها أمامه مسح دموعه سريعا ووقف في شموخ كي يذهب ولكن هي أوقفته بلمسه يديها الناعمه التي اتقشعر بدنه منها
مريم:استنا من فضلك
ترزان وصوته واضح عليه أنه كان يبكي من فتره
ترزان:نعم
مريم:انت كنت بتعيط ليه
ترزان وهو ما زال يعطيها ظهره مفيش حاجه انا اسف لو كنت ازعجتك
مريم:لا ابدا انا كنت نازله اغسل الاطباق ولما نزلت سمعتك
انت ما تعرفنيش ولا انا اعرفك بس الظروف جمعتنا في المكان ده فممكن تقولي انت زعلان ليه واكيد انا بعد فتره همشي ومش هتشوف وشي تاني يعني اكنك بتكلم نفسك لو سمحت قولي يمكن ترتاح ومش هتخسر حاجه
ترزان نظر إليها وعيونه شديده الاحمرار من أثر البكاء
ترزان:يمكن يكون عندك حق بس انا ما اتعودت اتكلم حتي مع نفسي
مريم:ازاي يعني
ترزان:يعني من وانا صغير كنت بكلم مع امي الله يرحمها واللي ماتت وانا ليسه عندي ١٣سنه يعني كان بحر اسرار الشباب وكلام وحب المراهقه ليسه بيبتدءي ومن وقتها ما اتكلمت مع حد حتي نفسي
مريم:انت شكلك حكايتك حكايه ممكن تشاركها معايا لو قدرت انا قولتلك ممكن الوجوه ما تتقابل تاني يعني ممكن ترتاح
ترزان وهو في حاله لا يعرف لماذا تحدث له ولكنه يريد أن يتكلم معاها بالفعل
ترزان:انا من بعد ما امي ماتت ابويا أخذني معاه ورشه الحديده وده طبعا لاني كنت مرتبط بامي جدا وهو ما كنش عاوز يسبني في البيت لوحدي وكمان كنت في الاجازه يعني مفيش حاجه تشغلني فكنت هكون دايما فاكر امي وده كان علي قد فكره لكن اللي هو ما يعرفوش أنها كانت دائما معايا
معاك سألت مريم سريعا
ترزان اكمل حديثه اه معايا كنت حاسس انها دايما جنبي وبتقولي اعمل ايه وفعلا كنت بنفذ كلامها بالحرف وكان بيبقا صح مائه في المائه
هنا كانت الصدمه تظهر علي وجه مريم بوضوح وتحدث نفسها هل هو مجنون ام يهزي من أثر زعله
كنت بشوفها فعلا قدامي لحد ما في يوم ما ظهرتش تاني الا دلوقتي
فلاش باك
مصطفي كان يجلس في ورشه والده مرت من أمامه رضوي وهي بنت صاحب والده وتحبه وهو لا ينكر أنه معجب بها ولكن لا تعجبه تصرفاتها في بعض الأوقات
فمرت وهي تتميل أمامه وذهبت تجاهه وقالت
رضوي:سلام عليكم ازيك ياصاصا مصطفي :الحمد لله يا رضوي بس بلاش صاصا دي
رضوي:ليه انا اللي احبه ادلعه
مصطفي:بتحبني طيب والله تسلمي
رضوي:بقولك ايه صح ابويا كان عاوزك
مصطفي:انا ليسه شايفه من شوي وسلم عليا وما قلي أنه عاوزني
رضوي:انا معرفش هو كان في البيت قبل ما انزل وقلي ابقا اعدي عليك تجيله في البيت بعد العصر
مصطفي:طيب اخلص شغل واروحله
رضوي:شغل ايه ما انت قاعد اهو
مصطفي :لا حول ولا قوه الا بالله روحي يا رضوي لأن وقفتك معايا كده هجبلك شبها وانا ما ارضش عليكي كده
رضوي:طيب يا صاصا انا ماشيه واوعا تنسا بقا
مصطفي:ان شاء الله شوي كده واجي
وبالفعل بعد نص ساعه ذهب فطرق الباب ففتحت له رضوي وهي ترتدي بيجامه بيتي تظهر اكتر من ما تخفي
اول ما شاهدتها هكذا ذهل واغمض عينه
رضوي:اتفضل يا صاصا
مصطفي وهو ما زال مغمض العين هو الحاج ابراهيم فين
رضوي :جوه اتفضل
مصطفي دخل وهو مازال علي وضعه
رضوي قفلت الباب بالمفتاح ووضعته في صدرها
مصطفي وهو يمشي وقع علي الكنبه التي أمامه وفتح عينه واعتدل جالسا وفجاء جلست رضوي علي رجله وبدءت في دلعها
مصطفي حول الوقوف ولكن سحرها كان اقوي فاستسلم ولكن قبل أن يفعل شي يعاقب عليه ربه وجد والدته أمامه وهي حزينه وتشير إليه بلا
فوقف سريعا وتوجه الي الباب ووجده مقفول فنظر إليها بغضب وقال :انت انسانه مختله فين المفتاح
رضوي اهو وفتحت صدرها أكثر
مصطفي :انتي مجنونه هاتي المفتاح وعالله اشوفك بعد كده
رضوي استلقت علي الكنبه وردت طيب وريني هتعمل ايه
مصطفي جرا تجاهها وقفز من الشباك لأنهم يسكنون باول دور
رضوي اشتغلت غضبا ونظرت سريعا وجدته يجري تجاهه الورشه
عوده
ومن يومها وانا ما شفتها تاني الا دلوقتي
وقفت مريم سريعا وقالت شفتها هنا
ترزان :اه وجنبك اهي
نظرت مريم وفجاء وجدت خيال يبتسم فوضعت يديها علي فمها وسقطت مغشي عليها
حملها مصطفي سريعا وجري بها الي الاعلي ووضعها علي السرير واخذ أقرب زجاجه برفان ورش علي يديه ووضعها علي أنفها فابتدءت تستعيد وعيها
ترزان:انا اسف والله اسف اسف بجد
مريم وهي خائفه انا شفتها شفتها
ترزان:ازاي انا الوحيد اللي بشوفها حتي ولدي عمري ما شافها ودائما كان بيقولي اني اجنينت
مريم:مش عارفه بس انا شفت خيال جنبي بيبتسم
ترزان:انتي شكلك فيكي حاجه لله علشنا كده شفتيها
مريم:انا عمري ما اقتنعت بحاجه ذي كده ازاي تحصلي
ترزان:مش عارف بس انا بجد اسف اسف جدا انك اتعرضتي للموقف ده بسببي
مريم:لا ابدا يا مصطفي انا بس وقطعت كلامها من نظرته لها
في ايه مالك بتبصلي كده ليه كانت هذه كلمات مريم وهي مستغربه نظرته
ترزان:لا مفيش بس انا بقلي كتير اوووي ماسمعتش اسمي من حد
مريم: انا اسفه لو انت زعلت
ترزان:لا ابدا والله ده حتي طالع حلو اوي منك
ابتسمت مريم خجلا ونظرت ارضا
ترزان :بصراحه انا مش عارف انا ليه ارتاحت بكلامي معاكي وليه حكايتلك اصلا ودي اول مره اعملها من سنين وافتح قلبي لحد واشاركه أسراري بس حسيت انك بجد غير اللي باينه قدامي دي
مريم صمتت فتره وبعدها ردت بكل حزن ياما في ناس تكون باينه وحشه وهي انظف الناس وناس تكون باينه محترمه وهي بتاجر بأعراض الناس
ترزان احس انها تخفي سر كبير ولا تريد أن تشاركه مع أحد
ولكن بداخله يريد أن يعرف عنها كل شي
ترزان :انتي قولتلي من شوي اني لو اتكلمت معاكي مش هخسر حاجه
مريم:اه
ترزان :يبقا اعملي بيه بس مش دلوقتي وقت ما تحبي
مريم:تمام ومتشكره جدا ليك
ترزان :ليه
مريم:لانك خلتني احس لاول مره من يوم ما اتزوجت أشهب اني انسانه محترمه
ترزان اقترب خطوه منها وقال انتي انسانه محترمه فعلا ولولي كده مكنتش لحد دلوقتي بنت بالرغم من
دمعت مريم من قوله وفي نفس الوقت استغربت لأنها لم تقول هذه المعلومه الا لمحمود حتي أشهب لا يعلم
ترزان لأحظ هذا وقال :انا ليسه ما اعرفش قصتك بس الحاج قالي بالغلط الكلمه دي بس
مريم نظرت له والدموع في عينها وردت عليه بجملتين تقشعر لهم الأبدان
ماهو لما جوزك يتاجر في عرضك علشنا انت مش عاوزه يقرب منك يبقا لازم انت تحمي نفسك بنفسك
ترزان لا يعرف عن ماذا تتحدث ولكن كلامها اوضح بعض من قصتها
ترزان:انا اسف والله انا هسيبك ترتاحي وهبقا اطمن عليكي بعد شوي
مريم هزت راسها بالموافقه وغادر الغرفه واقفل بابها
وهي ظلت غارقه في تفكيرها بها حتي غفوت
~~~~~~~~~~ في فيلا السيوفي الرئيسيه كانت سودي تستعد للذهاب الي المستشفي للاطمئنان علي سيف
وعندما انتهت وكادت تخرج اوقفتها روحيه
روحيه:استني يا بنتي
سودي :نعم يا داده
روحيه:خدي معاكي الاكل ده لسيف
سودي:يا حبيبتي هو بياكل هناك في المستشفي
روحيه:مليش دعوه لازم تاخدهم هو بيحب المحشي والمكرونه بالبشاميل من ايدي
سودي:ومين مش بيحبهم من ايدك يا احلي روحيه
روحيه:يا بنتي بتاكلي بعقلي حلاوه يا بكاشه
سودي:ابدا يا قلبي بس بجد انتي احلي حاجه حصلتنا من يوم وفاه ماما الله يرحمها
روحيه:الله يرحمها دي كانت ست الكل حنينه وطيبه اوي وتدخل قلبك من اول نظره
سودي وابتدءت تدمع الله يسامحك يا جدو انت اللي خلتها تموت بعيد عننا
روحيه:معلش يا بنتي كله نصيب هي في الاول والاخر راحت عن اللي خلقها
سودي:الله يرحمها انا ماشيه بقا يا داده
روحيه:طيب خدي
واعطتها حقيبه مليئه بالطعام اخذتها معاها ولكن عندما خرجت وجدت أمام سيارتها
يتبع. ❝
❞ لا توجد روشتة أو مضاد حيوي للنجاة ..
ولا مفر من المعاناة ..
ولا مناص من الإلتحام مع هذا العصر الرديء بكل متناقضاته ..
ولا مهرب من الدخول في حقول الألغام والمشي على الأشواك ..
فلا توجد خلوة نهرب إليها ..
ولا صومعة نترهبن فيها ..
ولا مفر من خوض التجربة كاملة ..
وقديمًا قال المسيح لربه : " رب لا تدخلني في تجربة .. أزح عني يا رب هذه الكأس" .. وقد استجاب الله ورفعه إلى السماء وطهره من الدنيا ورجسها ..
ولكن .. هذا الإستثناء كان لنبيٌ عظيم من أولي العزم .. وليس منا نبي .. ولن يرفع إلى السماء أحد بعد عيسى عليه السلام .
ولا مفر من أن نذوق الكأس ..
وادع الله معي ألا نتجرعها حتى الثمالة ..
يقول الله لنبيه : (( واسجد واقترب )) .. فلا قربى إلى الله إلا سجودًا
اسجدوا ..
واطلبوا الرحمة ..
فالرحمة لا وجود لها إلا عنده .. ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ لا توجد روشتة أو مضاد حيوي للنجاة .
ولا مفر من المعاناة .
ولا مناص من الإلتحام مع هذا العصر الرديء بكل متناقضاته .
ولا مهرب من الدخول في حقول الألغام والمشي على الأشواك .
فلا توجد خلوة نهرب إليها .
ولا صومعة نترهبن فيها .
ولا مفر من خوض التجربة كاملة .
وقديمًا قال المسيح لربه : ˝ رب لا تدخلني في تجربة . أزح عني يا رب هذه الكأس˝ . وقد استجاب الله ورفعه إلى السماء وطهره من الدنيا ورجسها .
ولكن . هذا الإستثناء كان لنبيٌ عظيم من أولي العزم . وليس منا نبي . ولن يرفع إلى السماء أحد بعد عيسى عليه السلام .
ولا مفر من أن نذوق الكأس .
وادع الله معي ألا نتجرعها حتى الثمالة .
يقول الله لنبيه : (( واسجد واقترب )) . فلا قربى إلى الله إلا سجودًا
اسجدوا .
❞ الكعبة المشرفة حجة علي
أدعياء أهل الفترة المدلسين
بقلم د محمد عمر
أيها الإخوة الأحباب تقارب الزمان واقتربت الساعة وبدأت تباشير رفع العلم وانتشار الجهل والضلال وأقيمت الحجة علي البشر فلم يتبق لنا إلا أمارات الساعة الكبري والتي متي ظهرت إنما انفرطت حبات عقدها متسارعة الواحدة تلو الأخرى حتي نصل إلي النفخ في الصور.
فمن أمارات رفع العلم وشيوع الجهل وظهور رؤس الضلال علماء السوء الرويبضة الذين يحتجون علي كفر الكفار بأنهم من أهل الفترة وأنهم معذورون عند الله تبارك وتعالي بعدم وصول دعوة الرسل إليهم
ولطالما يحتجون لهم بقول الله تعالي ( وما كنا معذبين حتي نبعث رسولا)
فيأخذون منها الشبهة علي أن الشارع الأوروبي والأمريكي يعد من أهل الفترة الذين لم تبلغهم الدعوة وقس علي ذلك في جميع بلاد العالم المجوسية والملاحدة
ولا ندري أي عقول فاسدة جاءت بهذا القياس الفاسد فإن الله عز وجل لم يعذر أهل الكتاب علي تبديل شريعتهم رغم طول الفترة التي كانت بين رفع المسيح وبين بعثة نبي آخر الزمان سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
بل أنزل قرءانا يقرع آذانهم قال تعالي
(يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ )
فهل كان هذا النذير لنصاري نجران وحدهم أم كان لقبائل اليهود في المدينة وحدهم ؟
هل هذه الآيات نزلت من أجل بضع آلاف من اليهود والنصاري كانو في جزيرة العرب وحدهم أم أنها نزلت لتقرع آذان اليهود والنصاري علي سطح الأرض إلي قيام الساعة ؟
وهل جاءت هذه الآية وهي الوحيدة في كتاب ربنا التي تشير إلي الفترة فهل جاءت لتبرئهم من الحساب أمام الله وتقول لهم أنكم لستم محاسبين فإن الدعوة لم تبلغكم فأنتم أهل فترة أم أنها جاءت لتقول لهم يا أهل الكتاب قد جاءكم رسولنا ليبين لكم علي فترة من الرسل أن تقولوا ما جاءنا من بشير ولا نذير فقد جاءكم بشير ونذير والله علي كل شئ قدير
فصارت هذه الآية حجة علي الكتابيين أنكم لم تعودوا أهل فترة فقد بعث رسول الله فلم تعد هناك حجة علي استمرار ضلالكم وكفركم فما بالكم بمن يدافع عن الشارع الأوروبي بزعم أنهم لم تبلغهم الدعوة فهم في حل من حساب الله.
ومقتضي هذا الكلام أن الله عز وجل يعذر كل دول الكفر لأنهم لم تبلغهم الدعوة وأننا وحدنا نحن العرب المحاسبين فهل يقول بهذا إلا مدلس؟
لو كان الأمر هكذا فمقتضاه أن العرب منذ بعثة نبي الله إسماعيل بن إبراهيم خليل الرحمن وحتي بعثة نبي آخر الزمان سيدنا محمد والذي امتدت الفترة بينهما إلي أكثر من ثلاثة آلاف عام فهم أيضا أهل فترة وهم أولي بهذا المسمي من أهل الكتاب فإن كانت الفترة بين سيدنا محمد وسيدنا عيسي هي قرابة 612 عام فإن الفترة بين سيدنا محمد وسيدنا إسماعيل تزيد عن ثلاثة آلاف عام فمن أولي بأن يكونوا أهل فترة؟
لاشك أن العرب أولي لكن الله عز وجل لم يعذرهم علي ضلالهم وكفرهم فقد بين النبي أن عمرو بن لحي الخزاعي هو أول من بدل دين إبراهيم حيث قال صلي الله عليه وسلم رأيت عمرَو بنَ لُحيٍّ يجرُّ قصَبَه في النارِ لأنه أولُ مَن سيَّب السوائبَ وغيرَ دينَ إبراهيمَ )
وبين أن مآله إلي النار بل بين النبي أن أبا طالب مات علي ملة عبد المطلب أبيه وبين أنه في النار توضع تحت قدمه جمرة تغلي منها دماغه ولو كان عبد المطلب معذورا لأنه من أهل الفترة لقال فيه النبي أنه في الجنة وكيف يكون هذا وهؤلاءالعرب أحفاد إسماعيل بن إبراهيم إمام الموحدين وباني بيت الله الحرام الكعبة المشرفة التي كانوا يتفاخرون علي بقية أهل الجزيرة العربية أنهم أحفاد إسماعيل وأهل بيت الله الحرام وكانوا يطوفون بالبيت إقرارا منهم بأنه بيت إبراهيم خليل الرحمن بل أن النبي لم يعذر الفرس والروم ولم يعذر أحد علي سطح الأرض بأنه من أهل الفترة وأنهم في حل من الحساب لإنه لم تبلغه الدعوة فالله تبارك وتعالي أول ما يسأل العبد إنما يسأله من ربك قبل أن يسأله عن الشريعة بأركانها وشعبها فمن لم يعرف ربه فكيف يكون معذورا عند الله
فلما كان إبراهيم إمام الموحدين وكان هو باني بيت الله الحرام صارت دعوة التوحيد حجة علي البشرية وكان بيت الله الحرام حجة علي الناس إلي قيام الساعة فهل تري هناك أحد علي سطح الأرض في زمن الأقمار الصناعية والشبكات العنكبوتية وعصر الاتصالات والانترنت لم يسمع عن بيت الله الحرام ولم يعلم أن إبراهيم خليل الرحمن هو بانيه .
ألا تعد هذه وحدها حجة علي الناس بوجود دين الإسلام فما بالكم ببقاء القرآن وببعثة نبي آخر الزمان الذي صار حجة علي الأنام إلي آخر الزمن .
نعم والله بيت الله الحرام هو حجة علي البشر إلي نهاية الزمان لكنهم قوم يجحدون
اللهم اقطع لسان كل من ضلل خلقك واعتذر عن كفر الكفار تحت زريعة انهم لم تبلغهم دعوة النبي ولم يبلغهم نداء الرحمن فإن الحرب مستعرة علي أشدها ضد شرعك ودينك وهم جادين في خراب حرمك لإنه حجة عليهم فاللهم عليك بهم فإنهم لا يعجزونك فإن البيت الحرام حجة علي البشر وأكبر منه حجة إنما هو كلام ربنا ( القرآن الكريم)
بقلم د محمد عمر. ❝ ⏤Dr Mohammed omar Abdelaziz
❞ الكعبة المشرفة حجة علي
أدعياء أهل الفترة المدلسين
بقلم د محمد عمر
أيها الإخوة الأحباب تقارب الزمان واقتربت الساعة وبدأت تباشير رفع العلم وانتشار الجهل والضلال وأقيمت الحجة علي البشر فلم يتبق لنا إلا أمارات الساعة الكبري والتي متي ظهرت إنما انفرطت حبات عقدها متسارعة الواحدة تلو الأخرى حتي نصل إلي النفخ في الصور.
فمن أمارات رفع العلم وشيوع الجهل وظهور رؤس الضلال علماء السوء الرويبضة الذين يحتجون علي كفر الكفار بأنهم من أهل الفترة وأنهم معذورون عند الله تبارك وتعالي بعدم وصول دعوة الرسل إليهم
ولطالما يحتجون لهم بقول الله تعالي ( وما كنا معذبين حتي نبعث رسولا)
فيأخذون منها الشبهة علي أن الشارع الأوروبي والأمريكي يعد من أهل الفترة الذين لم تبلغهم الدعوة وقس علي ذلك في جميع بلاد العالم المجوسية والملاحدة
ولا ندري أي عقول فاسدة جاءت بهذا القياس الفاسد فإن الله عز وجل لم يعذر أهل الكتاب علي تبديل شريعتهم رغم طول الفترة التي كانت بين رفع المسيح وبين بعثة نبي آخر الزمان سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم
بل أنزل قرءانا يقرع آذانهم قال تعالي
(يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ )
فهل كان هذا النذير لنصاري نجران وحدهم أم كان لقبائل اليهود في المدينة وحدهم ؟
هل هذه الآيات نزلت من أجل بضع آلاف من اليهود والنصاري كانو في جزيرة العرب وحدهم أم أنها نزلت لتقرع آذان اليهود والنصاري علي سطح الأرض إلي قيام الساعة ؟
وهل جاءت هذه الآية وهي الوحيدة في كتاب ربنا التي تشير إلي الفترة فهل جاءت لتبرئهم من الحساب أمام الله وتقول لهم أنكم لستم محاسبين فإن الدعوة لم تبلغكم فأنتم أهل فترة أم أنها جاءت لتقول لهم يا أهل الكتاب قد جاءكم رسولنا ليبين لكم علي فترة من الرسل أن تقولوا ما جاءنا من بشير ولا نذير فقد جاءكم بشير ونذير والله علي كل شئ قدير
فصارت هذه الآية حجة علي الكتابيين أنكم لم تعودوا أهل فترة فقد بعث رسول الله فلم تعد هناك حجة علي استمرار ضلالكم وكفركم فما بالكم بمن يدافع عن الشارع الأوروبي بزعم أنهم لم تبلغهم الدعوة فهم في حل من حساب الله.
ومقتضي هذا الكلام أن الله عز وجل يعذر كل دول الكفر لأنهم لم تبلغهم الدعوة وأننا وحدنا نحن العرب المحاسبين فهل يقول بهذا إلا مدلس؟
لو كان الأمر هكذا فمقتضاه أن العرب منذ بعثة نبي الله إسماعيل بن إبراهيم خليل الرحمن وحتي بعثة نبي آخر الزمان سيدنا محمد والذي امتدت الفترة بينهما إلي أكثر من ثلاثة آلاف عام فهم أيضا أهل فترة وهم أولي بهذا المسمي من أهل الكتاب فإن كانت الفترة بين سيدنا محمد وسيدنا عيسي هي قرابة 612 عام فإن الفترة بين سيدنا محمد وسيدنا إسماعيل تزيد عن ثلاثة آلاف عام فمن أولي بأن يكونوا أهل فترة؟
لاشك أن العرب أولي لكن الله عز وجل لم يعذرهم علي ضلالهم وكفرهم فقد بين النبي أن عمرو بن لحي الخزاعي هو أول من بدل دين إبراهيم حيث قال صلي الله عليه وسلم رأيت عمرَو بنَ لُحيٍّ يجرُّ قصَبَه في النارِ لأنه أولُ مَن سيَّب السوائبَ وغيرَ دينَ إبراهيمَ )
وبين أن مآله إلي النار بل بين النبي أن أبا طالب مات علي ملة عبد المطلب أبيه وبين أنه في النار توضع تحت قدمه جمرة تغلي منها دماغه ولو كان عبد المطلب معذورا لأنه من أهل الفترة لقال فيه النبي أنه في الجنة وكيف يكون هذا وهؤلاءالعرب أحفاد إسماعيل بن إبراهيم إمام الموحدين وباني بيت الله الحرام الكعبة المشرفة التي كانوا يتفاخرون علي بقية أهل الجزيرة العربية أنهم أحفاد إسماعيل وأهل بيت الله الحرام وكانوا يطوفون بالبيت إقرارا منهم بأنه بيت إبراهيم خليل الرحمن بل أن النبي لم يعذر الفرس والروم ولم يعذر أحد علي سطح الأرض بأنه من أهل الفترة وأنهم في حل من الحساب لإنه لم تبلغه الدعوة فالله تبارك وتعالي أول ما يسأل العبد إنما يسأله من ربك قبل أن يسأله عن الشريعة بأركانها وشعبها فمن لم يعرف ربه فكيف يكون معذورا عند الله
فلما كان إبراهيم إمام الموحدين وكان هو باني بيت الله الحرام صارت دعوة التوحيد حجة علي البشرية وكان بيت الله الحرام حجة علي الناس إلي قيام الساعة فهل تري هناك أحد علي سطح الأرض في زمن الأقمار الصناعية والشبكات العنكبوتية وعصر الاتصالات والانترنت لم يسمع عن بيت الله الحرام ولم يعلم أن إبراهيم خليل الرحمن هو بانيه .
ألا تعد هذه وحدها حجة علي الناس بوجود دين الإسلام فما بالكم ببقاء القرآن وببعثة نبي آخر الزمان الذي صار حجة علي الأنام إلي آخر الزمن .
نعم والله بيت الله الحرام هو حجة علي البشر إلي نهاية الزمان لكنهم قوم يجحدون
اللهم اقطع لسان كل من ضلل خلقك واعتذر عن كفر الكفار تحت زريعة انهم لم تبلغهم دعوة النبي ولم يبلغهم نداء الرحمن فإن الحرب مستعرة علي أشدها ضد شرعك ودينك وهم جادين في خراب حرمك لإنه حجة عليهم فاللهم عليك بهم فإنهم لا يعجزونك فإن البيت الحرام حجة علي البشر وأكبر منه حجة إنما هو كلام ربنا ( القرآن الكريم)
بقلم د محمد عمر. ❝
❞ الرحلة الخامسة ( مدينة الجن وشيطان اختى )
بدا حلمى بدخول قرية كبيرة وضخمة سميت بقرية الجن حيث مبانيها واعمدتها تمتاز بالضخامة ولكن مدينة مظلمة يميل عليها الاحمرار والسواد فى اضائتها وكائنات غير مرئية ترتدى جلباب اسود لا أرى منها غير الجلباب كانى دخلت مدينة الأشباح مثل الأفلام ولكن المدهش فى الموضوع دائما بجد جسدى يسير ويكمل طريقه بدون توقف او خوف وكانى داخل المدينة لكى أشاهد واتفرج على مدينة سياحية فوجدت نفسى ادخل فى نفق مظلم يضيق كلما ادخل فإذا بى أجد مكان واسع جدا حيطانة مبنية من الصخور وشكل الطوب كبير الحجم مربع او مستطيل الشكل حتى مقاعدة من الحجارة ويجلس فى أحد الأركان شخص يرتدي اسود واقتربت منه لكى أراة واتفقد ملامحه فإذا بها امرأة ضخمة تشبة اختى وتقول لى اخيرا جيت انا هعلمك ازاى تمسك لجام الجن بايدك وقعدت تقرأ بأشياء لم افهما فقعدت اصرخ فيها واقول ولية امسك لجام الجن ولو همسك مش هقول زيك قالتى انا قرأ قراءن قولتلها وهو دة قراءن دى آيات قرانية مدسوس بداخلها السم فإذا بى انطق أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق بسم الله الذى لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم واذا بها تصرخ وتقول اسمع كلامى وقول كلامى انا وانا اكمل بقرائتى فإذا بشى يظهر مثل لجام وكان من نور يظهر فى الظلام الدامس فقولت بسم الله العلى الاعظم واذا بى امسك اللجام بايدى واحاول لفة على ايدى فإذا بى استيقظ من حلمى وزوال الشخص الأسود الذى يراقبى دائما امامى عند استيقاظى ثم يختفى فجأه لأعلم ماذا يريد منى ولا أعلم لما يحاولون مرارا وتكرار ان ادخل عالمهم ولكن لن ادخل عالمهم لانى اخاف الله رب العالمين ثم بعدها بأيام قليلة احلم بنفس اختى وبذات الجلباب الأسود شديد السواد فى بيت على البحر بعيد عن الناس له جنينة قبلة تبدأ من سور البوابة إلى مدخل البيت وتغطة أوراق العنب من كل جانب واناس تدخل وتخرج ويقولون لى انة منزل احد كبار البلد الغريب انى بسافر بلاد وادخل بيوت لا اعلمها ولا اعرفها سابقا فدخلت هذا البيت واجد نفس المرأة التى تشبة اختى ذات الجلباب الأسود شديد السواد تقرأ على الناس المسحورة والملبوسة بكلمات لم اسمع بها من قبل وتقول اجلس بجوارى وتعلم فقولت لا لا والله فلتتعلمى انتى واذا بى امسك الرجل الذى تقرأ علية واذا بى اتلو علية آيات قرآنية ودائما ابدا بأية الكرسى وانطق باسم الله العلى الاعظم والرجل يصرخ تحت يدى ويغيب عن الوعي ولم تجد المراءة التى تشبة اختى الا الفرار واستيقظ من نومى واتعجب لية كل مرة يتشبهون بشكل احد اخوتى هذا السؤال الذى يتكرر بداخلى. ❝ ⏤الكاتب محمود عبد الحميد الحداد
❞ الرحلة الخامسة ( مدينة الجن وشيطان اختى )
بدا حلمى بدخول قرية كبيرة وضخمة سميت بقرية الجن حيث مبانيها واعمدتها تمتاز بالضخامة ولكن مدينة مظلمة يميل عليها الاحمرار والسواد فى اضائتها وكائنات غير مرئية ترتدى جلباب اسود لا أرى منها غير الجلباب كانى دخلت مدينة الأشباح مثل الأفلام ولكن المدهش فى الموضوع دائما بجد جسدى يسير ويكمل طريقه بدون توقف او خوف وكانى داخل المدينة لكى أشاهد واتفرج على مدينة سياحية فوجدت نفسى ادخل فى نفق مظلم يضيق كلما ادخل فإذا بى أجد مكان واسع جدا حيطانة مبنية من الصخور وشكل الطوب كبير الحجم مربع او مستطيل الشكل حتى مقاعدة من الحجارة ويجلس فى أحد الأركان شخص يرتدي اسود واقتربت منه لكى أراة واتفقد ملامحه فإذا بها امرأة ضخمة تشبة اختى وتقول لى اخيرا جيت انا هعلمك ازاى تمسك لجام الجن بايدك وقعدت تقرأ بأشياء لم افهما فقعدت اصرخ فيها واقول ولية امسك لجام الجن ولو همسك مش هقول زيك قالتى انا قرأ قراءن قولتلها وهو دة قراءن دى آيات قرانية مدسوس بداخلها السم فإذا بى انطق أعوذ بكلمات الله التامات من شر ما خلق بسم الله الذى لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم واذا بها تصرخ وتقول اسمع كلامى وقول كلامى انا وانا اكمل بقرائتى فإذا بشى يظهر مثل لجام وكان من نور يظهر فى الظلام الدامس فقولت بسم الله العلى الاعظم واذا بى امسك اللجام بايدى واحاول لفة على ايدى فإذا بى استيقظ من حلمى وزوال الشخص الأسود الذى يراقبى دائما امامى عند استيقاظى ثم يختفى فجأه لأعلم ماذا يريد منى ولا أعلم لما يحاولون مرارا وتكرار ان ادخل عالمهم ولكن لن ادخل عالمهم لانى اخاف الله رب العالمين ثم بعدها بأيام قليلة احلم بنفس اختى وبذات الجلباب الأسود شديد السواد فى بيت على البحر بعيد عن الناس له جنينة قبلة تبدأ من سور البوابة إلى مدخل البيت وتغطة أوراق العنب من كل جانب واناس تدخل وتخرج ويقولون لى انة منزل احد كبار البلد الغريب انى بسافر بلاد وادخل بيوت لا اعلمها ولا اعرفها سابقا فدخلت هذا البيت واجد نفس المرأة التى تشبة اختى ذات الجلباب الأسود شديد السواد تقرأ على الناس المسحورة والملبوسة بكلمات لم اسمع بها من قبل وتقول اجلس بجوارى وتعلم فقولت لا لا والله فلتتعلمى انتى واذا بى امسك الرجل الذى تقرأ علية واذا بى اتلو علية آيات قرآنية ودائما ابدا بأية الكرسى وانطق باسم الله العلى الاعظم والرجل يصرخ تحت يدى ويغيب عن الوعي ولم تجد المراءة التى تشبة اختى الا الفرار واستيقظ من نومى واتعجب لية كل مرة يتشبهون بشكل احد اخوتى هذا السؤال الذى يتكرر بداخلى. ❝
❞ - ندمان ع حد عرفته؟
= دكتور احمد خالد توفيق قال مرة ˝لو لم اجازف واقترب، كنت سأظل اعتقد بأن شيئًا جميلًا قد فاتني.˝
فا لا معتقدش اني ندمت مهما كان الشخص سيء لانه لما نيجي نمشي ونقفل الباب عل الشخص دا بنكون عل يقين تام اننا مقصرناش ف اي حاجه واخد بدل الفرصه الف ف عمرنا مهنندم انه مشينا❤️🩹🙂. ❝ ⏤روان محمد السيد علي صبره
❞
- ندمان ع حد عرفته؟
= دكتور احمد خالد توفيق قال مرة ˝لو لم اجازف واقترب، كنت سأظل اعتقد بأن شيئًا جميلًا قد فاتني.˝
فا لا معتقدش اني ندمت مهما كان الشخص سيء لانه لما نيجي نمشي ونقفل الباب عل الشخص دا بنكون عل يقين تام اننا مقصرناش ف اي حاجه واخد بدل الفرصه الف ف عمرنا مهنندم انه مشينا❤️🩹🙂. ❝