❞ يارب انا فاشل ولا الحظ شايف نفسو حبه عليا
حبتين تلاتة لا 100
واخد تعبي وراميه على ناس ولله مايستهلوش
وشي بقا حزنان وانا ولله كونت بشوش
ممكن اكون فعلا فاشل وبجري كتير ورا اوهام
وممكن مسألت وقت وهحقق حلمي وهبقى تمام
وساعتها هقول للي قلولي ف يوم ارجع خليكو بعيد متجوش _
اكيد في شيء مش صالح سبب تأخيري
اكيد في خلق مصالح وهتقطع بعد الفرج خيري
ف يوم هوصل من غير مساعدة حد
لاخر نفس ثابت ولو حيلي اتهد
وهايجي اليوم وارتاح من تعبي وتفكيري
انا مش فاشل بس الناس غيتها تفشلني
ولله انا قلبي نضيف وبحب الكل والاقي الكل بيقتلني
انا حابب اوصل بس رساله ب اني ف يوم هوصل
انا عمري مهزعل من حد مشي وسبني واقف على عهدي ومتاصل
وانا واثق ف الله وف امي لأن دعاكي يا ست الستات عمرو ف يوم مخزلني
احمد الصاوي 🖊️. ❝ ⏤أحمد يحيى الصاوي
❞ يارب انا فاشل ولا الحظ شايف نفسو حبه عليا
حبتين تلاتة لا 100
❞ انتى بتعملى فيا كده ليه انتى مين ارجوكى ماتحرقنيش ارجوكى ابعدى عنى أنا عملت ايه.
مش عارف عملت إيه أنت السبب في اللى أنا فى مش هسيبك لازم اعذبك زى ما أنا بتعذب أنت السبب أيوه أنت السبب مش هسيبك لازم تدوق اللى بيحصلى.
انتى مين وليه بتعملى فيا كده حرام عليكى ابعدى عنى.
مش هسيبك ومش هسامحك لازم تدوق العذاب أنت السبب.
#بقلم_إلهام_احمد_نيروزونيارنيار
أنا ماهر 35سنه كنت متجوز أميرة كانت حاجه جامده اخر حاجه وكان لازم اتباهى بيها.كنت بجبلها احسن لبس واحسن مكيب.واكسسورات .كنت بحبها تمشى جانبى.حاجه تخطف العين كده ملكة جمال كل الناس تحسدنى عليها.كنت بحب اشوف نظرة الاعجاب ليها من كل الناس.وببقى ماشى نافش ريشى محديش عنده ملكة زى دى.
بس برغم جمالها كانت بنى ادمة فقر كل لما اجيبلها حاجة تقولى ده ضيق وده مجسم قوى أنت مش بتغير عليا.
اقولها هغير عليكى من إيه ده أنا واثق فيكى وعارف أنك بتحبينى.
تزعل وتنكد عليا وتقولى بس أنا مش بحب ألبس كده.
كنت بزعقلها واهددها أنها لو ما سمعتش كلامى وعملت اللى بيعجبنى أنى هتجوز عليها.
وفى يوم رجعت البيت ما سمعتيش لها صوت فضلت ادور عليها لحد ما لقيتها مقتولة فى اوضة الاطفال.اترعبت من المنظر اللى شوفتها فيه.كانت مقتولة وهدومها متقطعة ومفيش حته فى جسمها الا ومتبهدله.من صدمتى من منظرها فضلت شويه على بال ما قدرت استجمع شجاعتى ووقفت واتصلت بالشرطة وجات وطلبوا الطب الشرعى وجه اخد الجثة وعينوا الشقة ورفعوا بصمات.وفضلوا مده يحققوا فى القضية.
وكانوا قفلين الشقة بالشمع الاحمر لمده وبعد شهر لما خلصوا التحقيقات.سلمونى الشقة.
ويلغونى أن فى شخص من اصحابى المقربين اتهجم على الشقة واستباح جسم مراتى واعتداء عليها واغتصابها.
ولما وجهتوا وسألته ليه عمل كده؟
رد عليا وقال علشان أنت ما تستاهليهش أنت شخص ديوث بتتباهى بيها وبجسمها ومش مرعاى الناس ومخلينى كلنا بقى نفسنا نقرب منها بسبب دياثتك.
انا خلصتها منك.
ما كنتش مصدق أن صاحبى يعمل معايا كده حزنت على مراتى اللى ماتت.وقررت ارجع شقتى تانى ما أنا ليا ذكريات مع مراتى فيها.
بس من وقت ما رجعت شقتى وبتحصل معايا حاجات غريبة .
أول ما الليل يبتدى يضلم نور الشقة يطفى والاقى حد نازل فيا ضرب وكوى بالنار ولما أسأل مين اللى هنا الاقى واحدة بترد عليا وتقولى مش هسيبك أنت السبب.من شدة الرعب والضرب بفقد الوعى.ولما بصحى تانى يوم بلاقى آثار حرق على جسمى. تعبت واعصابى باظت ومش عارف أعمل ايه؟
خلصت شغلى وحسيت انى تعبان وعايز اروح الشقة
ارتاح وخايف من اللى بيحصلى مش عارف اعمل ايه ؟
أنا هروح واللى يحصل يحصل.
رجعت شقتى كانت الساعة 3العصر .دخلت اخدت دوش وقلت احضر حاجه للغداء وأنا قاعد بتغدا النور طفى وسمعت ضحكات مخيفة وتقولى لك نفس تأكل بعد اللى عملته فيا؟ وتضحك بشكل هيسترى صوت الضحكات رعبنى لدرجة كنت حاسس أن قلبى هيخرج من مكانه.وبصوت متوتر وخايف سألتها انتى مين وبتعملى فيا كده ليه أنا ماعملتيش حاجه.
لقيتها بتضحك بصوت عالى لدرجة حست الحيطان بتتهز من صوت ضحكتها وقالتلى معملتش حاجه أنت السبب فى عذابى ياديوث ياعديم النخوة مش هسيبك لازم تتعذب زى ما أنا بتعذب.كنت بتضياق من شكل اللبس اللى بتجبرنى عليه وانت مصمم أنى ألبسه أنت السبب مش هسيبك.
انتى مين ؟وظهر وش بشع مشوه وقالتلى أنا اميرة عذابك أنا مراتك اللى أنت سبب عذابها مش هتعذب لوحدى.
انتهى ب ماهر الامر فى مستشفى الأمراض العقلية.وكل يوم يفزع المرضى بصراخه وهو بيترجها ترحموا ولكن لا حياة لمن تنادي.واضح أن قرين اميرة قرر أنه يلازمه لحد لما يموت.ودى اخرة كل واحد يعرض أهل بيته للناس.
انتهت..
\"وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ ۖ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ\"
يارب تعجبكم لو عجبتك القصة أعمل لايك و كومنت برأيك لأن رأيك يهمنا
#بقلم_الهام_احمد #نيروزونيارنيار. ❝ ⏤إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار)
❞ انتى بتعملى فيا كده ليه انتى مين ارجوكى ماتحرقنيش ارجوكى ابعدى عنى أنا عملت ايه.
مش عارف عملت إيه أنت السبب في اللى أنا فى مش هسيبك لازم اعذبك زى ما أنا بتعذب أنت السبب أيوه أنت السبب مش هسيبك لازم تدوق اللى بيحصلى.
انتى مين وليه بتعملى فيا كده حرام عليكى ابعدى عنى.
مش هسيبك ومش هسامحك لازم تدوق العذاب أنت السبب.
#بقلم_إلهام_احمد_نيروزونيارنيار
أنا ماهر 35سنه كنت متجوز أميرة كانت حاجه جامده اخر حاجه وكان لازم اتباهى بيها.كنت بجبلها احسن لبس واحسن مكيب.واكسسورات .كنت بحبها تمشى جانبى.حاجه تخطف العين كده ملكة جمال كل الناس تحسدنى عليها.كنت بحب اشوف نظرة الاعجاب ليها من كل الناس.وببقى ماشى نافش ريشى محديش عنده ملكة زى دى.
بس برغم جمالها كانت بنى ادمة فقر كل لما اجيبلها حاجة تقولى ده ضيق وده مجسم قوى أنت مش بتغير عليا.
اقولها هغير عليكى من إيه ده أنا واثق فيكى وعارف أنك بتحبينى.
تزعل وتنكد عليا وتقولى بس أنا مش بحب ألبس كده.
كنت بزعقلها واهددها أنها لو ما سمعتش كلامى وعملت اللى بيعجبنى أنى هتجوز عليها.
وفى يوم رجعت البيت ما سمعتيش لها صوت فضلت ادور عليها لحد ما لقيتها مقتولة فى اوضة الاطفال.اترعبت من المنظر اللى شوفتها فيه.كانت مقتولة وهدومها متقطعة ومفيش حته فى جسمها الا ومتبهدله.من صدمتى من منظرها فضلت شويه على بال ما قدرت استجمع شجاعتى ووقفت واتصلت بالشرطة وجات وطلبوا الطب الشرعى وجه اخد الجثة وعينوا الشقة ورفعوا بصمات.وفضلوا مده يحققوا فى القضية.
وكانوا قفلين الشقة بالشمع الاحمر لمده وبعد شهر لما خلصوا التحقيقات.سلمونى الشقة.
ويلغونى أن فى شخص من اصحابى المقربين اتهجم على الشقة واستباح جسم مراتى واعتداء عليها واغتصابها.
ولما وجهتوا وسألته ليه عمل كده؟
رد عليا وقال علشان أنت ما تستاهليهش أنت شخص ديوث بتتباهى بيها وبجسمها ومش مرعاى الناس ومخلينى كلنا بقى نفسنا نقرب منها بسبب دياثتك.
انا خلصتها منك.
ما كنتش مصدق أن صاحبى يعمل معايا كده حزنت على مراتى اللى ماتت.وقررت ارجع شقتى تانى ما أنا ليا ذكريات مع مراتى فيها.
بس من وقت ما رجعت شقتى وبتحصل معايا حاجات غريبة .
أول ما الليل يبتدى يضلم نور الشقة يطفى والاقى حد نازل فيا ضرب وكوى بالنار ولما أسأل مين اللى هنا الاقى واحدة بترد عليا وتقولى مش هسيبك أنت السبب.من شدة الرعب والضرب بفقد الوعى.ولما بصحى تانى يوم بلاقى آثار حرق على جسمى. تعبت واعصابى باظت ومش عارف أعمل ايه؟
خلصت شغلى وحسيت انى تعبان وعايز اروح الشقة
ارتاح وخايف من اللى بيحصلى مش عارف اعمل ايه ؟
أنا هروح واللى يحصل يحصل.
رجعت شقتى كانت الساعة 3العصر .دخلت اخدت دوش وقلت احضر حاجه للغداء وأنا قاعد بتغدا النور طفى وسمعت ضحكات مخيفة وتقولى لك نفس تأكل بعد اللى عملته فيا؟ وتضحك بشكل هيسترى صوت الضحكات رعبنى لدرجة كنت حاسس أن قلبى هيخرج من مكانه.وبصوت متوتر وخايف سألتها انتى مين وبتعملى فيا كده ليه أنا ماعملتيش حاجه.
لقيتها بتضحك بصوت عالى لدرجة حست الحيطان بتتهز من صوت ضحكتها وقالتلى معملتش حاجه أنت السبب فى عذابى ياديوث ياعديم النخوة مش هسيبك لازم تتعذب زى ما أنا بتعذب.كنت بتضياق من شكل اللبس اللى بتجبرنى عليه وانت مصمم أنى ألبسه أنت السبب مش هسيبك.
انتى مين ؟وظهر وش بشع مشوه وقالتلى أنا اميرة عذابك أنا مراتك اللى أنت سبب عذابها مش هتعذب لوحدى.
انتهى ب ماهر الامر فى مستشفى الأمراض العقلية.وكل يوم يفزع المرضى بصراخه وهو بيترجها ترحموا ولكن لا حياة لمن تنادي.واضح أن قرين اميرة قرر أنه يلازمه لحد لما يموت.ودى اخرة كل واحد يعرض أهل بيته للناس.
انتهت.
˝وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ ۖ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ˝
يارب تعجبكم لو عجبتك القصة أعمل لايك و كومنت برأيك لأن رأيك يهمنا
#بقلم_الهام_احمد#نيروزونيارنيار. ❝
❞ البـــــــــــــارت الثالث عشر
اليوم التالي ل ابطالنا
نروح عند بيت منى وتحديدا عند جمال وجميله
جمال يشوف لجميله: جاهزه
جميلة بلعت ريقها : ايوه
جمال هز راسه بتمام وسلك طريقة لغرفة منى دق الباب
منى بصوت مكسور : ادخل
جمال يفتح الباب وبصوت اشبه بالحزن والخذلان : احنا رايحين عند ناس نزورهم انتبهي ل لبنات
منى بنفس الصوت : تمام
جمال شاف لها وخرج غلق الغرفة ونزل
جميله : اش قالت
جمال : تمام هيا نمشي
جميله بلعت ريقها وقلبها يدق خوف ومشيت خلفه
وصلوا السيارة وجمال يخرج جوال منى من جيبه: اتصلي له وانتبهي على كل الخطه اللي قولتها لك
جميله تأخذ الجوال بيد ترتجف جمال لاحظ عليها وبصوت فيه حده : انتبهي انتبهي ركزي وبطلي خوف احنا نسوي هذا الشي عشان منى افهمي وخليش قويه
جميله خافت من صوته : تمام
اخذت الجوال وخرجت الجوال واتصلت له
طلال كان يشيك على نفسه في المرايه شاف الاتصال من منى اخذ الجوال وابتسم ب خبث : اهلين مناتي
جميله : اهلين طلولي كيفك
طلال رفع حاجبه : بخير دام سمعت صوتش الا اش فيه صوتش هكذا من امس وانتي صوتش مدري مالها
جميله ارتبكت وبسرعه : ها شكرا على ملاحظتك اصلن فيني زكام من امس صرعني البرد
طلال يمثل الخوف : بسم الله عليش من البرد فيني ولا فيش
جميله : بسم الله عليك
طلال يأخذ عطره المفضل ويرش عليه : عالعموم فينش الان
جميله : خرجت من شوية من البيت بوصل الان المنتزه وانت
طلال يتأكد من نفسه : شويه واوصل
جميله بضحكه خفيفه : منتظر لك
طلال : مع السلامة
جميله : الله معك
سكرت جميله من طلال وزفرت بخوف
جمال ب ابتسامة : برافوا حلو ما فعلتي
جميله تأخذ منديل تمسح وجهها من تحت البرقع من الخوف
جمال مركز على طريقة : الان انتبهي للخطه الجايه ركزي عليها
جميلة : تمام
نرجع عند طلال سكر من جميله واتصل على عامر
عامر يلبس الكوتش : اهلين
طلال يوقف التاكسي : جاهز
عامر تذكر خطه طلال : اكيد
طلال : السيارة جاهزه
عامر يتأكد من المفتاح: ايوه
طلال : كويس
سكر عامر من طلال وخرج المفتاح وشغل السياره وتحرك الى المكان المتفق مع طلال
نروح لكندا وتحديدا في قصر سلمان
سلمان : ارحبوا ارحبوا نورتوا كندا كلها
ابو صادق يجلس على الكنب بتعب : منوره با اهلها
ابو يسرى سرحان بالقصر وجمالها بين نفسه يتكلم ( ماشاء الله على قصور والله طلعت منت بسيط يا سلمان بن سهيل ) صحى من سرحانه على صوت سلمان : بنورك يا سلمان
سلمان وابو صادق ضحكوا : هههههههههه
ابو يسرى : اش في تضحكوا
سلمان : قلت لك كيف حالكم وانت تقولي بنورك فين سرحان يا ابو يسرى
ابو يسرى انحرج وتنهد بتعب وكذب : افكر ببنتي
سلمان بحزن : ولا عليك يا عمي اضخم دكتور في كندا
ابو يسرى : ان شاءالله يا ابني
سلمان ينادي على الشغاله : هيي انتي جيبي ثلاث اكواب عصير بسرعه
الشغاله : حازر بابا
راحت الشغاله ابو صادق بخوف : تجيب لي الشغاله عصير يا سلمان ما يعجبني
سلمان : ليش يا عمي
ابو صادق : الشغالات يجوا وسخين يا ابني اعتمد على نفسك ولا اتزوج يعلم الله كيف تفعل في المطبخ وبعدين من فين جبت هذه الشغاله
سلمان ضحك على افكار عمه : هههههههه يا عمي كم فيني ادي واهتم بنفسي والشغالة هذه من كندا
ابو صادق : بتضحك اكلمك من صدق
سلمان : الله المستعان كلامك في محله
ابو صادق : وكيف الشغاله حقك هذه تعرف عربي
سلمان : تعرف لغتين الكندي والعربي
ابو يسرى يغمز لسلمان : شكلك علمتها
سلمان حس بالقرف وبتسليك: هههه اعلمها ليش يا عمي هي بتتعود معانا
ابو يسرى : بتتعود معانا ليش كم منكم هنا بالقصر
سلمان نسي صاحبه سالم : انا وصاحبي سالم
ابو يسرى يتلفت على القصر : فينه ما شفناه
سلمان تذكر انه رسله للمطعم عشان يشتري عشاء : راح يشتري عشاء
ابو صادق يوقف بتعب : فين ذلحين ننام
سلمان يوقف مع عمه : تعال اوريك غرفتك ( وبسرعه لف على ابو يسرى ) : فين بنتك يا عمي
ابو يسرى بحزن : في المستشفى وديناها
سلمان تنهد : الله يكون بعونكم تعالوا اوريكم بجناحكم عشان ترتاحوا
طلع ابو يسرى وابو صادق خلف سلمان
فتح سلمان الجناح كان عبارة عن جناح واسع فيه شقتين كل شقه فيها غرفتين وحمام ومطبخ وصاله واسعه وفي الصاله كان في كنب وشاشة عرض كان كل شي باللون الذهبي الراقي
دخل ابو يسرى : ماشاء الله
ابو صادق عجز يوصف المكان : ماشاء الله يا ابني سلمان
سلمان ابتسم: الحمدالله يا عمي الان ادخلوا وارتاح وارتاحوا من السفر اكيد تعبانين
ابو يسرى وابو صادق دخلوا واخذوا راحتهم
نزل سلمان شاف سالم جاي سلمان : فينك ليش اتأخرت
سالم تذكر انه نسي محفظته في السيارة : نسيت محفظتي في السيارة ورجعت لها
سلمان طنش كلامه ولف عليه : اسمع بكره حفل تخرج عبدالله خليك مركز على كل نقطة قلتها لك
سالم : ابشر واعمامك فين بتتركهم
سلمان : يا غبي عادي نخليهم هنا في القصر ونروح ونرجع
سالم يحك راسه بفشله : تمام
نروح لعند عبدالله اتصل ل امه وابوه
ام عبدالله : اهلين
عبدالله يسند يده خلف راسه : اهلين فيكم كيف الدنيا
ابو عبدالله بصوت : يا ابني السعودية حررررر
عبدالله ابتسم : سهل سهل يا ابي حر وبعدا هنا في كندا برررد قووي
ام عبدالله : يوووه يا ابني اني مستحملش البرد
عبدالله : ما تهمي
ابو عبدالله يسكب له ماء بارد : المهم كيف حالك يا ابني
عبدالله تنهد : والله الحمدلله
ام عبدالله : سلامتك يا ابني من التنهد
عبدالله تذكر سلوى وكيف بدي يتعلق بها بين نفسه ( اكلمهم لا يا عبدالله مش وقت ) صحي على سرحانه من صوت امه : هلا يمه
ام عبدالله شكت بسرحان امه : وين عقلك يا ابني عند من مشغول
عبدالله ارتبك وعدل جلسته : يمه ما في شيء
ام عبدالله ب ابتسامة شك : يالله يا ابني تصبح على خير
عبدالله ب ابتسامة : وانتم من اهله
سكر عبدالله من اهله ودور رقم سلوى واتصل لها
سلوى شافت اسم المتصل عبدالله ارتسمت ابتسامة حب على وجهها : اهلين
عبدالله تعدل بجلسته وبصوت حب : هلا بالصوت
سلوى سكتت ب انحراج : ........
عبدالله ابتسم على خجلها: كيف حالش
سلوى : الحمدالله وانت
عبدالله : الحمدالله
مرت دقيقة ومن الطرفين كان الهدوء سيد المكان
عبدالله تنحنح : حمم سلوى ممكن اسألش
سلوى تحاول تهدي نفسها : تفضل
عبدالله : مخطوبة انتي ولا متزوجه
سلوى : مش مخطوبة ولا متزوجة
عبدالله تمدد براحه : ممكن تقولي لي عن حياتك كيف كانت في اليمن وكيف عايشين ووو
سلوى تذكرت قصتها وبلعت ريقها وحكت له بقصتها
عبدالله اثر فيه قصتها يمثل النوم : تصبحي على خير
سلوى اتأثرت من تصرفاته وبين نفسها ( ليش ليش ليش تكلميه بقصتك اش بيقول عنك مقطوعين من شجرة ما عندكم اهله ) تنهدت : وانت من اهله
وسكرت وغرقت في نوبه لوم وبكاء
عبدالله سكر من سلوى وغرق في التفكير بكلام سلوى وقصتها حاول ينام لكن افكاره شتتته
نروح عند عمار رجع البيت شاف امه وابوه بصوت جهوري وهو يسلك طريقة لغرفته : السلام عليكم
ابوه وامه : وعليكم السلام
ام سجى : ولا كأن احنا اهله خلاص روحه بتخرج رايح عند ملكة الجمال
عمار صااح : اصصصصه اصصصه خلاص خلاص ما شبعتي من وجع الراس ما شبعتي من الصياح والمشاكل بعدي بعدي بعدي اسكه دوري سلمان اسكه شوفي فينه هذا ابنش اللي قبل سنتين الشرطة بتدور بعده وانتي هربتيه لكندا خايفة عليه اسكه شوفي بنتش من تكلم ومن معاها اسكه دوري غيري يمه انا انسان اشتي اعيش بهدوء بهدوء بدوون وجع راس ومناقره وكلام يجرح القلب اوووف .تااففف وسلك طريقة لغرفة
ام سجى سكتت
ابو سجى قام من مكانه : اعجبش الان لما احد يهينش ويصيح وانتي تسكتي اووف منتش ومن كلامش
تركها وطلع
ام سجى ابتسمت ابتسامة شر : هين يا عمار
عمار وصل غرفته روان بخوف عليه : عمار اش في
عمار يتأفف ويمسح على جبهته : ضروري ندور لنا حل يا روان انا مستحيل اكمل عيشتي هنا في ذا البيت اللي واصل مشاكل
روان تلمس يده بحنيه : الله بيكون معانا يا عمار اصبر
عمار هديت اعصابه تنهد : بصبر مش عشان احد عشانش
روان ابتسمت
عمار يعدل من جلسته عشان يقابلها: اسمعيني يا روان انا كلمت عمر ( وحكى لها بالقصه كامل )
روان مركزه بعد كلامه : وتتوقع شيماء توافق
عمار : ايوه توافق غصبن عنها ولا بقتلها
روان خافت من كلام عمار تعرفه لو قال كلمه قالها: الله يستر الحين قوم اتوضأ وصلي ركعتين وارجع نام وربك كريم
عمار قام : اااح كلامش صحيح محد يفهمنا غير الله
روان ب ابتسامة : ونعم بالله
نروح عند سميرة رجعت للبيت شافت امها وسلوى
ام سميرة ابتسمت : تعالي يا بنتي
سميرة شكت انه في شيء : اش في يمه
ام سميرة ابتسمت : يا بنتي البنت لما تكبر حلو تتزوج وتكون اسرة صغيره يا بنتي واني اشتي اموت واني مرتاحه ومتطمنه على بناتي
سميرة فهمت قصد امها : اش في يمه تكلمي
ام سميرة ما زالت الابتسامة في وجهها: يا بنتي اليوم جات جارتنا هذه اللي في الدكان اللي جنبنا تخطبش لبنها ابنها مسكين ومحترم وبيهتم با امه واخواته وحالهم حال انفسهم
سميرة بهدوء : تمام يمه بس بفكر
ام سميرة تمسح على ظهر بنتها بحب : الله يسعدش يا بنتي فكري براحتش
سميرة ب ابتسامة صفراء : ان شاءالله يمه
قامت سميرة وتوضت وصلت استخاره ..
نروح عند جميلة وصلت للمنتزه ***
جمال يأشر على مكان : انزلي واجلسي هناك
جميلة بخوف : تمام
نزلت جميلة وسلكت طريقها للمكان واتصلت على طلال
جميله : فينك
طلال : قريب منش فينش انتي
جميله : منتظره لك في الكرسي اللي على يمين المنتزه
طلال وصل المنتزة ونزل يتلفت شاف حرمه تتصل : خلاص شفتش
جميله تمثل الابتسامة : تمام
سكر طلال منها ولف على عامر : خليك هنا في اي حركة او اي شيء نبعت تمام
عامر : ابشر
طلال يتلفت على المنتزة : المنتزه والشارع شبه فارغ
عامر : لا تهم في اي شيء خلفك على طول
طلال افح بضيق : ان شاءالله
مشي طلال لعند جميلة اللي للان يضن انه منى وصل وابتسم : هاي
جميله بين نفسها ( هاي اش هذا هاي ياربي خارجني ) : اهلين طلولي
طلال ابتسم لكن لاحظ عليها : شكلش سمنتي
جميله بدأ قلبها يدق بقوة : ايوه سمنت
طلال قرب يلمس يدها ( للان طلال مش مركز على اختلافها كون جميله تشبه منى بكل شي ما عاد السمنه فارقه بينهم ) : وحشتيني
جميله شافت جمال يخرج المسدس من شباك السيارة
طلال لاحظ على جميله لف يشوف للمكان اللي تشوفه جميله
اطلق جمال الرصاصه لجهة طلال
طلال تدارك الطلقه وتسطح على الارض
جميله صرخت : ااااااااااااااه كتفي
طلال اخذ يجري للسيارة : اسسسسسسرع اسرع
جمال نسي موضوع طلال وركض لجميله شاف الدم يخرج من كتفها بخوف وصراخ : فيش شيء
جميله غابت عن الوعي حملها جمال مسرع للسيارة
وعلى المستشفى
عند طلال شرد مع عامر
طلال بعصبيه : مش قولت لك تنتبه
عامر : وانا اش عرفني ما شفت شيء
طلال زفر بضيق : كنت بروح فيها
عامر بخوف : غريب يا طلال منى تسويها
طلال : شكل اهلها عرفوا اني اراسلها والله قد قلبي ناغزني اليوم مش مطمن ابدا
عامر وهو مركز على السواقة : وكيف بتفعل الان
طلال يأخذ القارورة ويشرب وبتفكير : عرفت
عامر خاف من تفكير طلال : اقولك يا طلال لو تنسى هذه منى
طلال بصياح : كيف انساه اليوم كنت بموت
عامر سكت
وشويه تكلم
عامر : اقول يا طلال نويت اتزوج
طلال لف على عامر : يا ليل انت بتتزوج
عامر ابتسم وتذكر عمر وكلامه انه حصل البنت : ايوه واليوم بروح عند صاحبي عمر قال معه واحده نفس انا ما اشتي
طلال ابتسم لعامر : اذا كذا هيا على بركة الله
عامر يخرج الجوال من جيبه : بتصل لعمر ...وشويه وجاء صوت عمر : هلا بشيخ الرجال
عامر ب ابتسامة: هلا فيك فاضي
عمر كان ممدد في غرفته من امس ما طلع منها حتى سميرة ما مر يشوفها : ايوه
عامر : خلاص الان اجيك
عمر : حياك
عامر :الله يحيك
سكر عامر الخط وسلك طريقة هو وطلال لبيت عمر
نرجع لعند جميلة وجمال وصل جمال للمستشفى وحمل جميله مسرع للطوارئ : ياااااا ممرضين الحقووو
الممرضين والممرضات تجتمعوا على الصوت
الممرض : دخلها دخلها للغرفة الطوارئ
دخلها جمال وقلبها يدق خوف على زوجته وخرج ينتظر في الانتظار
جمال تذكر طلال وبدأت الغيره تشتعل في داخله : هين يا طلال حسابك عندي
خرج الممرض شافه جمال : كيف حرمتي يا دكتور
الممرض : انت جمال والله يا اخي زوجته تعرضت لتمزق في الاربطة والرصاصه ما اقدرنا نخرجها محتاجين لها عملية عشان تخرج
جمال بحزن : تمام متى بتسو العمليه
الممرض : بعد ساعتين ما في مشكلة
جمال تأفف : ان شاءالله اقدر اشوفها
الممرض : ايوه تفضل
دخل جمال شاف جميله ممدده والمغذية على يدها وبهمس : انا السبب انا
جميله سمعت صوته فتحت عيونها وبهمس فيه تعب : لا مش انت السبب آآآه كتفي
جمال خاف عليها : ارتاحي لا تقلقي
جميلة : منى يا جمال منى انتبه لها ليفعل بها شي طلال
جمال بخوف لكن تجاهله : ما بيحصل شي الجوال معي والبيت مسكره والمفتاح معي
جميلة تذكرت طلال وحركته معها بين نفسها ( معقول كانت منى تسوي معاها هذا الشي ) طردت افكاره : ان شاءالله يا جمال
جمال : ساعتين وندخلش العملية
جميله : الله يستر
نروح لعند اهل عبدالله كانوا في الطائره في طريقهم للكندا مرت ٨ ساعات ولم يبقى غير ١ ساعة واحده
نرجع عند عبدالله كان مشغل البيت تنظيف اتصل على سلوى تجي تساعده لانه فاشل في التنظيف ال exactly: الو سلوى تعالي ساعديني في التنظيف اهلي باقي عليهم ساعه ويجو
سلوى قامت حست بروح التعاون طبعهم هكذا اليمنين يفزعوا : الان
خرجت سلوى وراحت لشقه عبدالله
عبدالله فتح لها الباب شافها لابسه نقابها وعبايتها مهما يكن البنت المؤدبة تظل متمسكة بحشمتها اينما كان : اهلين اتفضلي
سلوى خافت تدخل وتصير هي وهو لحالهم وما يجتمع اثنين الا ثالثهما الشيطان : لكن يا عبدالله ممكن تخرج من الشقة بالمره واني بنظفها لك ساعه وهي جاهزه
عبدالله يمثل الزعل : تطرديني من شقتي
سلوى انحرجت من كلامها وعفويتها : ما قصدي يا عبدالله بس عشان اخذ راحتي
عبدالله ابتسم من عفتها وحياءها: تمام خذي راحتش
خرج عبدالله من الشقة وابتسامته شاقه وجهه حس براحه تجاهها وتجاه كلامها وفزعتها
اخذ الجوال يتصل ل اهله لكن كان الخط مقطوع تأكد انهم عادهم في الطائرة
نرجع عند عمر دخل عليه عامر وطلال وسلم عليهم وكلام على الدنيا واوضاعها طلال نسي موضوع منى والرصاص
عامر تنحنح وعدل من جلسته : بقولك يا عمر انت قولت انك حصلت لي عروس
عمر ابتسم على كلام صاحبه : اكيد اتكلمت وكلام الرجال ما يرجع
عامر : كفو
عمر : ان شاءالله بكره نروح انا وانت واهلك ونخطبها لك راسا من اهلها
عامر : ان شاءالله بس ما تكلمت من اين هم ومن بيت من
عمر ابتسم : تطمن البنت بنت ناس واخوها صاحبي واعرفه ماشاء الله عليه كفو ورجال
عامر ارتاح من وصف عمر : ان شاءالله
عمر لف على طلال وبمزح : وانت منت ناوي تتزوج
طلال ابتسم : دام انك بتدور لعامر خلاص العروسة حقي على طريقك
عمر ضحك : ههههههه اذا كذا هاتو حق الدلاله
طلال وعامر : ههههههه انت زوج احنا واحنا بنزوجك
عمر : ههههه خلاص اتفقنا
طلال وعامر وعمر : هههه
عامر : الله يسعدك يا عمر
عمر : امين امين يا اخي
وكمل كلامهم على سواليف وكلام ووو
نرجع لعند سميرة خلصت تصلي وخرجت لها شي هي وامها يسدوا جوعهم
سلمى : ثميرة اني اثتي دعاله
سميرة ابتسمت على عفوية اختها : ان شاءالله يا ماما نخلص ونروح اني وانتي البقاله نشتري لش اللي تشتيه اتفقنا
سلوى قامت تتقفز بفرح : هي هي ثميرة بتثتري لي دعاله
ام سميرة وسميرة يضحكوا على سلمى وعفويتها
.ام سميرة : ها يا بنتي كيف تحسي على الزواج
سميرة نزلت راسها وبهمس : موافقه
ام سميرة ابتسمت ابتسامة شقت وجهها حضنت بنتها : الله يسعدش يا بنتي ويرضيش يارب
سميرة دمعت عيونها وبادلت امها الحضن : امين يا يمه
خلونا نتوقع الأحداث:
ماذا سيحدث لعامر مع خطوبته لشيماء وهل شيماء ستوافق
وطلال هل سيعرف ان شيماء هي اخت سلمان
وسلمان وسالم ماهي خطتهم لعبدالله
وسميرة وزواجها كيف سيمر
وماذا عن جمال وجميله وكيف ستكون حياة منى المقبلة
ابو يسرى وابو صادق و اول يوم لهم في كندا وعلاج يسرى
اشياء كثيرة واحداث مثيرة انتظروني ودمتم بود 🤍♥️.. ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
❞ البـــــــــــــارت الثالث عشر
اليوم التالي ل ابطالنا
نروح عند بيت منى وتحديدا عند جمال وجميله
جمال يشوف لجميله: جاهزه
جميلة بلعت ريقها : ايوه
جمال هز راسه بتمام وسلك طريقة لغرفة منى دق الباب
منى بصوت مكسور : ادخل
جمال يفتح الباب وبصوت اشبه بالحزن والخذلان : احنا رايحين عند ناس نزورهم انتبهي ل لبنات
منى بنفس الصوت : تمام
جمال شاف لها وخرج غلق الغرفة ونزل
جميله : اش قالت
جمال : تمام هيا نمشي
جميله بلعت ريقها وقلبها يدق خوف ومشيت خلفه
وصلوا السيارة وجمال يخرج جوال منى من جيبه: اتصلي له وانتبهي على كل الخطه اللي قولتها لك
جميله تأخذ الجوال بيد ترتجف جمال لاحظ عليها وبصوت فيه حده : انتبهي انتبهي ركزي وبطلي خوف احنا نسوي هذا الشي عشان منى افهمي وخليش قويه
جميله خافت من صوته : تمام
اخذت الجوال وخرجت الجوال واتصلت له
طلال كان يشيك على نفسه في المرايه شاف الاتصال من منى اخذ الجوال وابتسم ب خبث : اهلين مناتي
جميله : اهلين طلولي كيفك
طلال رفع حاجبه : بخير دام سمعت صوتش الا اش فيه صوتش هكذا من امس وانتي صوتش مدري مالها
جميله ارتبكت وبسرعه : ها شكرا على ملاحظتك اصلن فيني زكام من امس صرعني البرد
طلال يمثل الخوف : بسم الله عليش من البرد فيني ولا فيش
جميله : بسم الله عليك
طلال يأخذ عطره المفضل ويرش عليه : عالعموم فينش الان
جميله : خرجت من شوية من البيت بوصل الان المنتزه وانت
طلال يتأكد من نفسه : شويه واوصل
جميله بضحكه خفيفه : منتظر لك
طلال : مع السلامة
جميله : الله معك
سكرت جميله من طلال وزفرت بخوف
جمال ب ابتسامة : برافوا حلو ما فعلتي
جميله تأخذ منديل تمسح وجهها من تحت البرقع من الخوف
جمال مركز على طريقة : الان انتبهي للخطه الجايه ركزي عليها
جميلة : تمام
نرجع عند طلال سكر من جميله واتصل على عامر
عامر يلبس الكوتش : اهلين
طلال يوقف التاكسي : جاهز
عامر تذكر خطه طلال : اكيد
طلال : السيارة جاهزه
عامر يتأكد من المفتاح: ايوه
طلال : كويس
سكر عامر من طلال وخرج المفتاح وشغل السياره وتحرك الى المكان المتفق مع طلال
نروح لكندا وتحديدا في قصر سلمان
سلمان : ارحبوا ارحبوا نورتوا كندا كلها
ابو صادق يجلس على الكنب بتعب : منوره با اهلها
ابو يسرى سرحان بالقصر وجمالها بين نفسه يتكلم ( ماشاء الله على قصور والله طلعت منت بسيط يا سلمان بن سهيل ) صحى من سرحانه على صوت سلمان : بنورك يا سلمان
سلمان وابو صادق ضحكوا : هههههههههه
ابو يسرى : اش في تضحكوا
سلمان : قلت لك كيف حالكم وانت تقولي بنورك فين سرحان يا ابو يسرى
ابو يسرى انحرج وتنهد بتعب وكذب : افكر ببنتي
سلمان بحزن : ولا عليك يا عمي اضخم دكتور في كندا
ابو يسرى : ان شاءالله يا ابني
سلمان ينادي على الشغاله : هيي انتي جيبي ثلاث اكواب عصير بسرعه
الشغاله : حازر بابا
راحت الشغاله ابو صادق بخوف : تجيب لي الشغاله عصير يا سلمان ما يعجبني
سلمان : ليش يا عمي
ابو صادق : الشغالات يجوا وسخين يا ابني اعتمد على نفسك ولا اتزوج يعلم الله كيف تفعل في المطبخ وبعدين من فين جبت هذه الشغاله
سلمان ضحك على افكار عمه : هههههههه يا عمي كم فيني ادي واهتم بنفسي والشغالة هذه من كندا
ابو صادق : بتضحك اكلمك من صدق
سلمان : الله المستعان كلامك في محله
ابو صادق : وكيف الشغاله حقك هذه تعرف عربي
سلمان : تعرف لغتين الكندي والعربي
ابو يسرى يغمز لسلمان : شكلك علمتها
سلمان حس بالقرف وبتسليك: هههه اعلمها ليش يا عمي هي بتتعود معانا
ابو يسرى : بتتعود معانا ليش كم منكم هنا بالقصر
سلمان نسي صاحبه سالم : انا وصاحبي سالم
ابو يسرى يتلفت على القصر : فينه ما شفناه
سلمان تذكر انه رسله للمطعم عشان يشتري عشاء : راح يشتري عشاء
ابو صادق يوقف بتعب : فين ذلحين ننام
سلمان يوقف مع عمه : تعال اوريك غرفتك ( وبسرعه لف على ابو يسرى ) : فين بنتك يا عمي
ابو يسرى بحزن : في المستشفى وديناها
سلمان تنهد : الله يكون بعونكم تعالوا اوريكم بجناحكم عشان ترتاحوا
طلع ابو يسرى وابو صادق خلف سلمان
فتح سلمان الجناح كان عبارة عن جناح واسع فيه شقتين كل شقه فيها غرفتين وحمام ومطبخ وصاله واسعه وفي الصاله كان في كنب وشاشة عرض كان كل شي باللون الذهبي الراقي
دخل ابو يسرى : ماشاء الله
ابو صادق عجز يوصف المكان : ماشاء الله يا ابني سلمان
سلمان ابتسم: الحمدالله يا عمي الان ادخلوا وارتاح وارتاحوا من السفر اكيد تعبانين
ابو يسرى وابو صادق دخلوا واخذوا راحتهم
نزل سلمان شاف سالم جاي سلمان : فينك ليش اتأخرت
سالم تذكر انه نسي محفظته في السيارة : نسيت محفظتي في السيارة ورجعت لها
سلمان طنش كلامه ولف عليه : اسمع بكره حفل تخرج عبدالله خليك مركز على كل نقطة قلتها لك
سالم : ابشر واعمامك فين بتتركهم
سلمان : يا غبي عادي نخليهم هنا في القصر ونروح ونرجع
سالم يحك راسه بفشله : تمام
نروح لعند عبدالله اتصل ل امه وابوه
ام عبدالله : اهلين
عبدالله يسند يده خلف راسه : اهلين فيكم كيف الدنيا
ابو عبدالله بصوت : يا ابني السعودية حررررر
عبدالله ابتسم : سهل سهل يا ابي حر وبعدا هنا في كندا برررد قووي
ام عبدالله : يوووه يا ابني اني مستحملش البرد
عبدالله : ما تهمي
ابو عبدالله يسكب له ماء بارد : المهم كيف حالك يا ابني
عبدالله تنهد : والله الحمدلله
ام عبدالله : سلامتك يا ابني من التنهد
عبدالله تذكر سلوى وكيف بدي يتعلق بها بين نفسه ( اكلمهم لا يا عبدالله مش وقت ) صحي على سرحانه من صوت امه : هلا يمه
ام عبدالله شكت بسرحان امه : وين عقلك يا ابني عند من مشغول
عبدالله ارتبك وعدل جلسته : يمه ما في شيء
ام عبدالله ب ابتسامة شك : يالله يا ابني تصبح على خير
عبدالله ب ابتسامة : وانتم من اهله
سكر عبدالله من اهله ودور رقم سلوى واتصل لها
سلوى شافت اسم المتصل عبدالله ارتسمت ابتسامة حب على وجهها : اهلين
عبدالله تعدل بجلسته وبصوت حب : هلا بالصوت
سلوى سكتت ب انحراج : ....
عبدالله ابتسم على خجلها: كيف حالش
سلوى : الحمدالله وانت
عبدالله : الحمدالله
مرت دقيقة ومن الطرفين كان الهدوء سيد المكان
عبدالله تنحنح : حمم سلوى ممكن اسألش
سلوى تحاول تهدي نفسها : تفضل
عبدالله : مخطوبة انتي ولا متزوجه
سلوى : مش مخطوبة ولا متزوجة
عبدالله تمدد براحه : ممكن تقولي لي عن حياتك كيف كانت في اليمن وكيف عايشين ووو
سلوى تذكرت قصتها وبلعت ريقها وحكت له بقصتها
عبدالله اثر فيه قصتها يمثل النوم : تصبحي على خير
سلوى اتأثرت من تصرفاته وبين نفسها ( ليش ليش ليش تكلميه بقصتك اش بيقول عنك مقطوعين من شجرة ما عندكم اهله ) تنهدت : وانت من اهله
وسكرت وغرقت في نوبه لوم وبكاء
عبدالله سكر من سلوى وغرق في التفكير بكلام سلوى وقصتها حاول ينام لكن افكاره شتتته
نروح عند عمار رجع البيت شاف امه وابوه بصوت جهوري وهو يسلك طريقة لغرفته : السلام عليكم
ابوه وامه : وعليكم السلام
ام سجى : ولا كأن احنا اهله خلاص روحه بتخرج رايح عند ملكة الجمال
عمار صااح : اصصصصه اصصصه خلاص خلاص ما شبعتي من وجع الراس ما شبعتي من الصياح والمشاكل بعدي بعدي بعدي اسكه دوري سلمان اسكه شوفي فينه هذا ابنش اللي قبل سنتين الشرطة بتدور بعده وانتي هربتيه لكندا خايفة عليه اسكه شوفي بنتش من تكلم ومن معاها اسكه دوري غيري يمه انا انسان اشتي اعيش بهدوء بهدوء بدوون وجع راس ومناقره وكلام يجرح القلب اوووف .تااففف وسلك طريقة لغرفة
ام سجى سكتت
ابو سجى قام من مكانه : اعجبش الان لما احد يهينش ويصيح وانتي تسكتي اووف منتش ومن كلامش
تركها وطلع
ام سجى ابتسمت ابتسامة شر : هين يا عمار
عمار وصل غرفته روان بخوف عليه : عمار اش في
عمار يتأفف ويمسح على جبهته : ضروري ندور لنا حل يا روان انا مستحيل اكمل عيشتي هنا في ذا البيت اللي واصل مشاكل
روان تلمس يده بحنيه : الله بيكون معانا يا عمار اصبر
عمار هديت اعصابه تنهد : بصبر مش عشان احد عشانش
روان ابتسمت
عمار يعدل من جلسته عشان يقابلها: اسمعيني يا روان انا كلمت عمر ( وحكى لها بالقصه كامل )
روان مركزه بعد كلامه : وتتوقع شيماء توافق
عمار : ايوه توافق غصبن عنها ولا بقتلها
روان خافت من كلام عمار تعرفه لو قال كلمه قالها: الله يستر الحين قوم اتوضأ وصلي ركعتين وارجع نام وربك كريم
عمار قام : اااح كلامش صحيح محد يفهمنا غير الله
روان ب ابتسامة : ونعم بالله
نروح عند سميرة رجعت للبيت شافت امها وسلوى
ام سميرة ابتسمت : تعالي يا بنتي
سميرة شكت انه في شيء : اش في يمه
ام سميرة ابتسمت : يا بنتي البنت لما تكبر حلو تتزوج وتكون اسرة صغيره يا بنتي واني اشتي اموت واني مرتاحه ومتطمنه على بناتي
سميرة فهمت قصد امها : اش في يمه تكلمي
ام سميرة ما زالت الابتسامة في وجهها: يا بنتي اليوم جات جارتنا هذه اللي في الدكان اللي جنبنا تخطبش لبنها ابنها مسكين ومحترم وبيهتم با امه واخواته وحالهم حال انفسهم
سميرة بهدوء : تمام يمه بس بفكر
ام سميرة تمسح على ظهر بنتها بحب : الله يسعدش يا بنتي فكري براحتش
سميرة ب ابتسامة صفراء : ان شاءالله يمه
قامت سميرة وتوضت وصلت استخاره .
نروح عند جميلة وصلت للمنتزه ** جمال يأشر على مكان : انزلي واجلسي هناك
جميلة بخوف : تمام
نزلت جميلة وسلكت طريقها للمكان واتصلت على طلال
جميله : فينك
طلال : قريب منش فينش انتي
جميله : منتظره لك في الكرسي اللي على يمين المنتزه
طلال وصل المنتزة ونزل يتلفت شاف حرمه تتصل : خلاص شفتش
جميله تمثل الابتسامة : تمام
سكر طلال منها ولف على عامر : خليك هنا في اي حركة او اي شيء نبعت تمام
عامر : ابشر
طلال يتلفت على المنتزة : المنتزه والشارع شبه فارغ
عامر : لا تهم في اي شيء خلفك على طول
طلال افح بضيق : ان شاءالله
مشي طلال لعند جميلة اللي للان يضن انه منى وصل وابتسم : هاي
جميله بين نفسها ( هاي اش هذا هاي ياربي خارجني ) : اهلين طلولي
طلال ابتسم لكن لاحظ عليها : شكلش سمنتي
جميله بدأ قلبها يدق بقوة : ايوه سمنت
طلال قرب يلمس يدها ( للان طلال مش مركز على اختلافها كون جميله تشبه منى بكل شي ما عاد السمنه فارقه بينهم ) : وحشتيني
جميله شافت جمال يخرج المسدس من شباك السيارة
طلال لاحظ على جميله لف يشوف للمكان اللي تشوفه جميله
اطلق جمال الرصاصه لجهة طلال
طلال تدارك الطلقه وتسطح على الارض
جميله صرخت : ااااااااااااااه كتفي
طلال اخذ يجري للسيارة : اسسسسسسرع اسرع
جمال نسي موضوع طلال وركض لجميله شاف الدم يخرج من كتفها بخوف وصراخ : فيش شيء
جميله غابت عن الوعي حملها جمال مسرع للسيارة
وعلى المستشفى
عند طلال شرد مع عامر
طلال بعصبيه : مش قولت لك تنتبه
عامر : وانا اش عرفني ما شفت شيء
طلال زفر بضيق : كنت بروح فيها
عامر بخوف : غريب يا طلال منى تسويها
طلال : شكل اهلها عرفوا اني اراسلها والله قد قلبي ناغزني اليوم مش مطمن ابدا
عامر وهو مركز على السواقة : وكيف بتفعل الان
طلال يأخذ القارورة ويشرب وبتفكير : عرفت
عامر خاف من تفكير طلال : اقولك يا طلال لو تنسى هذه منى
طلال بصياح : كيف انساه اليوم كنت بموت
عامر سكت
وشويه تكلم
عامر : اقول يا طلال نويت اتزوج
طلال لف على عامر : يا ليل انت بتتزوج
عامر ابتسم وتذكر عمر وكلامه انه حصل البنت : ايوه واليوم بروح عند صاحبي عمر قال معه واحده نفس انا ما اشتي
طلال ابتسم لعامر : اذا كذا هيا على بركة الله
عامر يخرج الجوال من جيبه : بتصل لعمر ..وشويه وجاء صوت عمر : هلا بشيخ الرجال
عامر ب ابتسامة: هلا فيك فاضي
عمر كان ممدد في غرفته من امس ما طلع منها حتى سميرة ما مر يشوفها : ايوه
عامر : خلاص الان اجيك
عمر : حياك
عامر :الله يحيك
سكر عامر الخط وسلك طريقة هو وطلال لبيت عمر
نرجع لعند جميلة وجمال وصل جمال للمستشفى وحمل جميله مسرع للطوارئ : ياااااا ممرضين الحقووو
الممرضين والممرضات تجتمعوا على الصوت
الممرض : دخلها دخلها للغرفة الطوارئ
دخلها جمال وقلبها يدق خوف على زوجته وخرج ينتظر في الانتظار
جمال تذكر طلال وبدأت الغيره تشتعل في داخله : هين يا طلال حسابك عندي
خرج الممرض شافه جمال : كيف حرمتي يا دكتور
الممرض : انت جمال والله يا اخي زوجته تعرضت لتمزق في الاربطة والرصاصه ما اقدرنا نخرجها محتاجين لها عملية عشان تخرج
جمال بحزن : تمام متى بتسو العمليه
الممرض : بعد ساعتين ما في مشكلة
جمال تأفف : ان شاءالله اقدر اشوفها
الممرض : ايوه تفضل
دخل جمال شاف جميله ممدده والمغذية على يدها وبهمس : انا السبب انا
جميله سمعت صوته فتحت عيونها وبهمس فيه تعب : لا مش انت السبب آآآه كتفي
جمال خاف عليها : ارتاحي لا تقلقي
جميلة : منى يا جمال منى انتبه لها ليفعل بها شي طلال
جمال بخوف لكن تجاهله : ما بيحصل شي الجوال معي والبيت مسكره والمفتاح معي
جميلة تذكرت طلال وحركته معها بين نفسها ( معقول كانت منى تسوي معاها هذا الشي ) طردت افكاره : ان شاءالله يا جمال
جمال : ساعتين وندخلش العملية
جميله : الله يستر
نروح لعند اهل عبدالله كانوا في الطائره في طريقهم للكندا مرت ٨ ساعات ولم يبقى غير ١ ساعة واحده
نرجع عند عبدالله كان مشغل البيت تنظيف اتصل على سلوى تجي تساعده لانه فاشل في التنظيف ال exactly: الو سلوى تعالي ساعديني في التنظيف اهلي باقي عليهم ساعه ويجو
سلوى قامت حست بروح التعاون طبعهم هكذا اليمنين يفزعوا : الان
خرجت سلوى وراحت لشقه عبدالله
عبدالله فتح لها الباب شافها لابسه نقابها وعبايتها مهما يكن البنت المؤدبة تظل متمسكة بحشمتها اينما كان : اهلين اتفضلي
سلوى خافت تدخل وتصير هي وهو لحالهم وما يجتمع اثنين الا ثالثهما الشيطان : لكن يا عبدالله ممكن تخرج من الشقة بالمره واني بنظفها لك ساعه وهي جاهزه
عبدالله يمثل الزعل : تطرديني من شقتي
سلوى انحرجت من كلامها وعفويتها : ما قصدي يا عبدالله بس عشان اخذ راحتي
عبدالله ابتسم من عفتها وحياءها: تمام خذي راحتش
خرج عبدالله من الشقة وابتسامته شاقه وجهه حس براحه تجاهها وتجاه كلامها وفزعتها
اخذ الجوال يتصل ل اهله لكن كان الخط مقطوع تأكد انهم عادهم في الطائرة
نرجع عند عمر دخل عليه عامر وطلال وسلم عليهم وكلام على الدنيا واوضاعها طلال نسي موضوع منى والرصاص
عامر تنحنح وعدل من جلسته : بقولك يا عمر انت قولت انك حصلت لي عروس
عمر ابتسم على كلام صاحبه : اكيد اتكلمت وكلام الرجال ما يرجع
عامر : كفو
عمر : ان شاءالله بكره نروح انا وانت واهلك ونخطبها لك راسا من اهلها
عامر : ان شاءالله بس ما تكلمت من اين هم ومن بيت من
عمر ابتسم : تطمن البنت بنت ناس واخوها صاحبي واعرفه ماشاء الله عليه كفو ورجال
عامر ارتاح من وصف عمر : ان شاءالله
عمر لف على طلال وبمزح : وانت منت ناوي تتزوج
طلال ابتسم : دام انك بتدور لعامر خلاص العروسة حقي على طريقك
عمر ضحك : ههههههه اذا كذا هاتو حق الدلاله
طلال وعامر : ههههههه انت زوج احنا واحنا بنزوجك
عمر : ههههه خلاص اتفقنا
طلال وعامر وعمر : هههه
عامر : الله يسعدك يا عمر
عمر : امين امين يا اخي
وكمل كلامهم على سواليف وكلام ووو
نرجع لعند سميرة خلصت تصلي وخرجت لها شي هي وامها يسدوا جوعهم
سلمى : ثميرة اني اثتي دعاله
سميرة ابتسمت على عفوية اختها : ان شاءالله يا ماما نخلص ونروح اني وانتي البقاله نشتري لش اللي تشتيه اتفقنا
سلوى قامت تتقفز بفرح : هي هي ثميرة بتثتري لي دعاله
ام سميرة وسميرة يضحكوا على سلمى وعفويتها
.ام سميرة : ها يا بنتي كيف تحسي على الزواج
سميرة نزلت راسها وبهمس : موافقه
ام سميرة ابتسمت ابتسامة شقت وجهها حضنت بنتها : الله يسعدش يا بنتي ويرضيش يارب
سميرة دمعت عيونها وبادلت امها الحضن : امين يا يمه
خلونا نتوقع الأحداث:
ماذا سيحدث لعامر مع خطوبته لشيماء وهل شيماء ستوافق
وطلال هل سيعرف ان شيماء هي اخت سلمان
وسلمان وسالم ماهي خطتهم لعبدالله
وسميرة وزواجها كيف سيمر
وماذا عن جمال وجميله وكيف ستكون حياة منى المقبلة
ابو يسرى وابو صادق و اول يوم لهم في كندا وعلاج يسرى
اشياء كثيرة واحداث مثيرة انتظروني ودمتم بود 🤍♥️. ❝
❞ اسكريبت ❤
: انتى رايحه فين ان شاء الله يا ست جميله
جميله بإستغراب: فى ايه يا تقى انهارده فرح اخت صاحبتى ولازم اكون معاها
تقى: ايوا بس انتى هتروحى بمنظرك دا حطى اى حاجه تخفى السواد الى فوشك دا
جميله بحزن: لا انا عاجبنى شكلى كدا
تقى: ما بلاش تروحى اصل اصحابى كلهم هيكونوا هناك وانا مش عايزاهم يشوفوكى
جميله بحزن: مش هينفع يا تقى صاحبتى هتزعل والله بصى متخافيش انا مش هظهر خالص وبعدين الفرح منفصل انا هسلم على العروسه واباركلهم وهرجع على طول.
تقى: يكون احسن بردوا مش عارفه سموكى جميله على ايه وتركتها وذهبت الى غرفتها لاكمال ملابسها
جلست جميله على سريرها كلمات اختها كسرت خاطرها
جميله وهى تحدث نفسها: يارب انا حابه شكلى لان دا خلقك وما اعظم خلقك يا الله انعمت عليا بالصحه والمال وبالاخلاق يالله قوينى يارب عشان اعرف اواجه قسوه الناس.
وقفت جميله امام المرآه تنظر الى بشرتها السمراء وتبتسم امسكت بخمارها ولفته بطريقه جميله ومحتشمه على فستانها الازرق الاكثر من رائع خرجت من غرفتها اتجهت الى غرفه والدتها
جميله ببسمه: الناس الحلوه عامله ايه
الام بحنان: الحمدلله يا بنتى فأحسن حال
ملحوظه (والده جميله وتقى عاجزه تجلس على كرسى متحرك بتقنيه ذكيه يتحرك عن طريق ازرار موجوده فى الكرسى)
جميله: والله قمر يا ناس بصى بقى ياست الكل ساعه وراجعه انا جهزتلك الاكل برا عالتربيزه وشغلتلك التلفزيون على البرنامج الى بتبحيه والبيت نضيف برا ولما الباب يخبط متفتحيش لحد وانا هبلغ عمو خالد البواب يجى يطمن عليكى كل شويه عشان لو احتاجتى حاجه ولو عوزتى حاجه وانا راجعه كلمينى تمام
الام: تمام ومش هلعب فحاجه يبنتى انا امك المفروض انا الى اقولك الكلام دا مش انتى
جميله: وايه الفرق يا شوشو يلا يا حجه شيماء انا همشى.
شيماء: ربنا يوففك يا بنتى
دخلت تقى لغرفه والدتها: يلا يا جميله عايزاكى سلام يا ماما
نزلت كلا من تقى وجميله الى الاسفل
تقى بقرف: بصى بقى بالقرف الى انتى لا بساه دا انتى هتركبى تاكسى عشان هاخد العربيه واعدى على اصحابى
جميله بحزن: ماشى الى يريحك
ركبت تقى السياره وغادرت وتركت اختها امام باب العماره
خالد البواب: فى حاجه يا انسه جميله
جميله ببسمه: لا يا عمى خالد مفيش حاجه انا بس هوقف تاكسى
خالد: خلاص انا هوقفلك تاكسى ارتاحى انتى
جميله: متتعبش نفسك انا هوقفوا
خالد: والله ابدا على الاقل نوفى شويه من الى بتعمليه معايا انا وبنتى
جميله: متقولش كدا يا راجل يا طيب انت ابويا ولو موقفناش جنبك نقف جنب مين
خالد: ربنا يحفظك يا بنتى
اوقفت جميله تاكسى وهى تركب فيه: ايوا كدا ادعيلى على طول يا راجل يا طيب.
نظر لها خالد بطيبه واخذ يدعوا لها ربها ان يصلح بالها ويرزقها بمن يستحقها.
جالسه جميله فالتاكسى تذكر ربها وفجأه رن عليها هاتفها برقم صديقتها المقربه نظرت للهاتف وابتسم
جميله: التلفون بيزغرط من كتر الفرحه
: ايوا ايوا سبليلى عشان عارفه انى زعلانه منك
جميله: والله يا علا غصب عنى المواصلات بس انا جايه فالطريق اهو
علا: ايه يابنتى انا افتكرتك مش جايه اصل اختك وصلت هنا هى واصحابها من بدرى
جميله: هحكيلك بعدين انا خمس دقايق واكون عندك عشان هنولعها انهارده
علا: ماشى يا قلبى تعالى بسرعه بجد الفرح الاسلامى تحفه
جميله ببسمه: اه انا على نار يلا استودعكم الله
اغلقت جميله الهاتف وعاد لسانها فذكر الله.
وجدت هاتف السواق يرن فأجاب الرجل بصوت منخفض ولكن سمعته جميله
الرجل: ازاى ... والله انا شغال ليل نهار بحاول اجمع الفلوس... لالا خليها فالعنايه... طيب معايا توصيله وهاجيلك.. بس قولى اسم المستشفى تانى.. ايوا مستشفى.. تمام اه عارف هروح الاستقبال واسأل على اسم شهد عبد الحميد... عشر دقايق واكون هناك يلا سلام
اغلق الرجل الهاتف ونزلت دموعه بدون ارادته لاحظتها جميله
جميله:مالك يا عمى
الرجل بصوت منبوح: لا يبنتى الحمدلله انا تمام
جميله ببسمه: ربك هيعدلها خلى عندك يقين بربك اشكى همك لربك وهتلاقيه بيدبرهالك من عندوا
الرجل: ونعم بالله يبنتى
جميله: استغفر يا عمى لحد ما توصل مشوارك
هز الرجل رأسه بنعم
وصلوا الى القاعه
جميله: كام يا عمى
السواق رجل مسن الى حد ما
الرجل: خلاص يبنتى خلى
جميله: قول بس
الرجل: 20 جنيه يا بنتى
رأت جميله ان هذا مبلغ ضئيل وهو يحتاج الى المال لاحد غالى عليه فالمشفى
جميله: معلش يا عمى مش معايا فكه بص خد ال 200 جنيه وخلى الباقى عشانك
الرجل: لا يبنتى كتير
جميله ببسمه: واديك قولت بنتى دول رزقك ادعيلى بس يا راجل ياطيب.
الرجل بسعاده: ربنا يوفقك يا بنتى ويصلح بالك ويرزقك بالى يستهالك
جميله ببسمه: الله دول عندى بكنوز الدنيا يلا سلام يا عمو
خرجت جميله من التاكسى وركضت الى القاعه الموجود فيها الفرح الاسلامى.
علا: اتأخرتى يا هانم
احتضنتها جميله فهى صديقتها ورفيقه دربها هى صديقه طفولتها التى وقفت بجانبها فظل التنمر الذى كانت تتلقاه من زمائلها هى صحبتها الصالحه التى تتسابق معها الى الجنه.
خرجت جميله من حضنها وقبلتها فى وجنتيها: انا اسفه يا لولى غصب عنى
علا ببسمه: خلاص يلا بقى نفرح وتعالى اعرفك على اختى وباركيلها.
جميله ببسمه: ماشى يلا
دخلوا الى الفرح نظرت جميله الى اختها الواقفه مع صديقاتها وتضحك اتجهت جميله الى مكان العروسه التى كانت اخت علا وصديقه تقى
علا لاختها العروسه: عائشه دى جميله صديقتى الغاليه
عائشه ببسمه: اهلا بيكى
جميله: الف مليون مبارك يا قلبى
علا: على فكره دى تبقى اخت ت..
قاطعتها جميله: طيب يلا يا بنتى نفرح
استغربت علا بدأت الاناشيد بالدف تعلوا والسعاده تعم بين الفتيات منهن من ترقص ومنهن من تصفق.
بعد ساعه
جميله: طيب يا علا انا همشى بقى عشان ماما لوحدها
علا: لسه بدرى يابنتى
جميله: معلش تتعوض ففرحك نقعد للصبح ابقى صلى القيام قبل ما تنامى وهرن عليكى فالفجر تصلى وتقرأى الاذكار وورد القرآن وبعد كدا نقعد نحكى شويه استودعكم الله يا غاليه
علا ببسمه: حاضر استودعكم الله
اتجهت جميله الى تقى التى كانت تقف لوحدها تعدل من ثيابها
جميله: انا محتاجه العربيه ضرورى
تقى برفض: لا طبعا امال هروح ازااى
جميله: هاخدها اروح مشوار وارجعهالك قبل ما تخلصى الفرح
تقى: ماشى بس مش هتروحى معايا لانى وعدت اصحابى انى هروحهم.
جميله بحزن: ماشى سلام
جاءت فتاه الى تقى: امال مين دى يا تقى
تقى بكذب: د. دى
تدخلت علا: دى تبقى اختها
الفتاه: بجد اصل انتوا مش شبه بعض خالص انتى احلى طبعا
تقى بتوتر: شكرا هى مش اوختى
علا بمقاطعه وغضب: لا اختها ممكن تسيبينا شويه
الفتاه: طيب انا هشوف البوفيه ابقى حصلينى يا تقى
تقى وهى تحدث علا: ايه الى عملتيه دا
علا: مش عيب عليكى تستعرى من اختك اللى من دمك ولحمك.
تقى: وانتى دخلك ايه انتى عايزه الناس تاكل وشى وتقول اختى سوده
علا: بشرتها سمراء من برا بس قلبها ابيض وصافى مش بتشيل من حد الناس بتحبها عشان عارفينها وعارفين طيبتها طب ما ياما بنات حلوه وبيضه وزى لهطه القشطه بس قلبهم اسود ومعندهمش ضمير ياريت اختى تكون زى جميله ياريت تعيدى حساباتك مع نفسك وتعاملى اختك كويس دا انتى اختها الكبيره المفروض تكونى سندها فالدنيا وبلاش كلامك القاسى عليها.
ثم تركتها علا واتجهت الى اختها التى كانت ترقص من الفرحه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
: ما قولتلك يا عبد الحميد ندخلها مستشفى على قد حالنا
عبد الحليم: اعمل ايه يا ام شهد افتكر ال100 الف جنيه هتكفى ومعرفش انها هتعمل اكتر من عمليه.
(عبد الحليم السواق الى كان مع جميله)
عبد الحليم: ربك هيدبرها من عندوا هروح اصلى ركعتين لله وان شاء الله هتتعدل
ام شهد: ان شاء الله
ذهب عبد الحليم الى المصلى الموجوده فالمشفى يصلى بخشوع ويسجد تهطل دموعه بغزاره فهو يدعوا لله سبحانه وتعالى بأن يشفى ابنته الوحيده التى جاءت بعد سنين انتظار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبت جميله الى المكان التى تنوى الذهاب اليه المستشفى التى سمعت السواق يتحدث عنها فالهاتف ذهبت الى مكتب الاستقبال.
جميله: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موظفه الاستقبال: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا فندم اى خدمه؟
جميله: عايزه اسأل عن مريضه اسمها شهد عبد الحميد
موظفه الاستقبال: ايوا فالعنايه على ايدك الشمال الدور الرابع
جميله: لا كنت عايزه اعرف الفاتوره وهى محتاجه ايه
موظفه الاستقبال: هى المفروض تعمل عمليه كمان ساعه كل ما العمليه تتأخر الشلل هبنتشر فجسمها بس اهلها مش معاهم تمن العمليه
جميله: تمن العمليه كام.
موظفه الاستقبال: دى الفاتوره يا فندم
اخذت جميله الفاتوره وجدت ان التكلفه جميعها نصف مليون جنيه.
جميله: تمام بتقبلوا شيكات؟
موظفه الاستقبال: ايوا حضرتك
كتبت لها شيك بنصف مليون جنيه: جهزوا العمليه لو يألوكى مين دفع التكاليف قولى فاعل خير تمام؟
موظفه الاستقبال: تمام يا فندم
ذهبت جميله الى مكان العنايه المركزه التى تتواجد بها شهد وقفت بعيد عنها تراقب.
جاء الطبيب المسؤول عن حاله شهد
الطبيب: يلا جمعولى الفريق المخصص بتاعى عشان هنعمل العمليه حالا
استغربت ام شهد: حضرتك احنا لسه مدفعناش الفاتوره
الطبيب: فاعل خير دفعها وطلب تجهيز العلاج اللازم وكمان طلب احسن معامله للمريضه
ام شهد بفرحه ودموع: احمدك واشكر فضلك يارب احمدك واشكر فضلك
جاء عبد الحميد: فى ايه با ام شهد
حكت له ام شهد كل شئ
عبد الحميد بفرحه: الحمدلله يارب دعوتك فاستجبت ياالله الحمدلله وسجد سجده شكر من كثره الفرحه
كانت جميله تتابع بصمت ودموعها تنزل من الفرحه فهى تسعد لانها كانت وسيله من الله سبحانه وتعالى لرسم الابتسامه على وجه تلك العائله.
ذهبت جميله الى مكان سيارتها ركبتها واخذت تتأمل فقدره الله وتدبيره التى بدأت من رفض اختها الذهاب معها فالسياره وقدر لها ان تركب مع هذا الرجل الذى يحبه الله لارسالها له.
عادت الى القاعه وقامت بالاتصال بأختها كى تعطى لها السياره.
خرجت تقى من القاعه وىكبت فالكرسى الجانبى لجميله
جميله: اتفضلى المفاتيح
تقى: يلا سوقى للبيت
جميله: واصحابك
تقى: يلا سوقى من غير كلام
استغربت جميله وساقت بسيارتها الصمت يعم الاجواء وصلا للمنزل وصعدوا الى شقتهم.
اتجهت جميله الى غرفه والدتها بينما تقى ذهبت الى غرفتها
وجدت جميله والدتها تقرأ كتاب: الجميل بيقرأ ايه
شيماء: بقرا كتاب حلو اوى اسمه هل تبحث عن وظيفه؟
للكاتب د/محمد بن عبد الرحمن العريفى
جميله بعدم فهم: وانتى يا امى عايزه وظيفه ليه
شيماء وهى تضرب جميله بخفه على ࢪأسها: لا طبعا دا كتاب بيحكى عن قدره الله تعالى حاجه فمنتهى الجمال لازم تقرأيه.
جميله: طبعا لازم اقرأه
تقى بغضب: جميلللللللله
جميله بفزع: فى ايه بتزعقى كدا ليه
تقى بغضب: انتى سحبتى نص مليون جنيه من البنك؟
جميله: ايوا ليه
تقى بغضب: يابروووودك يا شيخه وعملتى بالمبلغ دا ايه
جميله: دى حاجه تخصنى وبعدين دا نصيبى من ورث بابا يعنى براحتى اسحب نص اسحب مليون ان شاالله اسحبه كله
نظرت تقى الى امها: شوفى بنتك قولتلك متديهاش الورث هتبعزق شمال ويمين اديها نص مليون وكل شهر تسحب بالعشر آلاف جنيه
شيماء: اختك كبيره ومش صغيره ودا حقها تتصرف فيه زى ما هى عايزه
جميله: فى ايه يا تقى ابوكى سايب لكل واحده. فينا خمسه مليون دولار ودا مبلغ كبير مش صغير غير الفلوس الى مشغلينا يعنى الحمدلله وبعدين لو لقتينى بقولك هاتى ابقى اتكلمى
تقى بغضب: اوووف
ثم تركتها ودخلت الى غرفتها
جميله بمرح: سيبك منها يا شوشو دى بت عقد دلكيلى شعرى ايدك دواء فعال للصداع
نزعت جميله خمارها وفردت شعرها البنى الاكثر من جميل ووضعت رأسها على حجر والدتها.
شيماء وهى تتدلك شعر جميله: مين الغلبان المراضى
جميله بإستغراب: غلبان مين مش فاهمه
شيماء بنفس البسمه: يعنى اصل النص مليون جنيه دول راحوا لحد محتاجلوا وانتى سا عدتيه
جميله: ا. ا
شيماء: متتكلميش انا عارفه كل حاجه بتعمليها ومبسوطه منك اوى ودا الى مخلى فى بركه فالمال والحمدلله
جميله ببسمه: ربنا يحفظك ليا يا غاليه
شيماء: انا فخوره بيكى يا جميله انتى فعلا اجمل بنوته فالعالم وانا مبسوطه انى خلفتك استمرى فمساعده الناس يا حببتى يلا بقى نامى عشان تصحى للقيام وتبقى فايقه لشغلك بكرا.
احتضنت جميله والدتها وقبلت رأسها ويداها ثم ذهبت الى غرفتها و الابتسامه تزين وجهها.
جميله: الحمدلله يا رب انك دبيت فقلبى حب الخير جعلت سعادتى من سعاده الاخريين.
نامت جميله على سريرها بعد ان قامت بقول اذكار النوم.
فالغرفه المجاوره تجلس تقى.
تقى بفرحه: بجد انت مش بتكذب صح
: لا طبعا يبنتى بقولك هجيب اخويا واجى نطلب ايدك
تقى بفرحه: نفسى ازغرط بس مش هينفع
: بكرا زغرطى واعملى الى عايزاه
تقى: انت عليت فنظرى با عمرو بجد افتكرتك بتلعب بيا
عمرو بحزن: انا لا يمكن العب بيكى بس انا زعلان لانى غضبت ربنا وكلمتك مكنش لازم نتكلم
تقى: ياعم اهو ما احنا هنتجوز يعنى فكها شويه
عمرو: لا يا تقى انا سمحت لنفسى اكلمك المره دى عشان اطمنك بس خلاص انا من بكرا فى ضوابط بينى وبينك عشان ربنا يباركلنا لازم منغضبوش اكتر من كدا.
تقى بلا مبالاه: اه طيب
عمرو: يلا سلام
تقى؛سلام
اغلقت تقى الهاتف وهى سعيده ثم غطت فالنوم
دقت الساعه الثانيه فجرا استيقظت جميله ثم ذهبت الى المرحاض وتوضأت ثم امسكت هاتفها ودقت على علا
علا بنعاس: الرقم المطولب نعسان اروجو الاتصال لاحقا
جميله: لو مصحتيش هزعل على فكره
علا: وانا ميرضانيش زعلك يا جميل
جميله: ايوا يختى سبليلى دا انا عايزه اولع فيكى
علا: ما خلاص يا جوجو قلبك طيب
جميله: لا برضوا اخرتى صلاه العشا عشان الفرح دا ميتكررش تانى ها
علا: خلاص مش هعملها تانى يلا سلام عشان اصلى
جميله: سلام
فتحت جميله السهاره التى يصدر منها ضوء ارجوانى هادئ وقامت برش عطرها المفضل على سجاده الصلاه وبدأت بصلاه القيام التى اعتبرتها فرضا سادسا اذا فاتتها يوم تشعر ان يومها قد فسد تقوم وتسجد وتقرأ بأكثر سوره تحبها بل تعشقها سوره يوسف انتهت من صلاتها ثم امسكت مصحفها وجلست تقرأ آيات الله الحكيم الشئ الوحيد الذى يطمئن قلب الانسان كلمات من الله تعالى تعلم وتطمئن وفيها عبره تعطى اشارات للانسان افضل ذكر انتهت جميله من قراءه وردها القرانى وجددت اذان الفجر يؤذن اخذت تقول وراء المؤذن وبعد ان انتهى اقامت صلاتها.
انتهت جميله من الصلاه ثم عطرت لسانها بأذكار الصباح ثم امسكت مصحفها واخذت تقرأ به حتى جاء نور الصباح.
جميله: الحمدلله كدا الواحد مزاجه يكون معدول
ذهبت الى المطبخ واعددت الفطور ثم ايقظت امها واختها
وهم يتناولون الطعام
تقى: فى موضوع مهم عايزه افاتحكوا فيه
شيماء: اتفضلى يبنتى
تقى: انا متقدملى عريس
جميله بفرحه: الف مليون مبارك
تقى: الله يبارك فيكى
شيماء: طيب وهو ايه احواله
تقى: شغال فشركه بابا الله يرحموا انتى عارفاه يا جميله عمرو
جميله: ايوا دا مدير الشؤون القانونيه فالشركه محترم وخلوق
شيماء: تمام
تقى: هو هيجى انهارده 4 العصر كدا
شيماء: على خيره الله
جميله: طيب انا عندى مشاوير انهارده انا هعدى عالشركه هخلص شويه حجات وان صح ياتقى ابقى شوفى الميزانيه بتاع المصنع.
ذهبت جميله الى الشركه انهت عملها وبعدها ذهبت الى محل جلبت منهم هدايا ولفتها بعلبه كبيره للهدايا ووضعت بخا مبلغ من المال ثم ذهبت الى المشفى وقفت من بعيد وجدت عبد الحميد وام شهد سعداء بجانب ابنتهم الصغيره التى اصبحت بصحه جيده اقتربت من عامله نظافه واعطتها مال ثم قالت لها ان توصل هذه لهم ابتسمت لها عامله النظافه وقالت: حاضر بس اقولهم مين
جميله ببسمه: وسيله الله
ثم تركتها جميله وخرجت من المشفى
عامله النظافه: فى حد سابلك دى يا استاذ
عبد الحميد بإستغراب: مين؟
عامله النظافه: تقوله وسيله الله
تركتهم عامله النظافه
فتحها عبد الحميد وجد بها مصحف وملابس لابنته وايضا مال كثير وورقه فتحها مكتوب بها
انت ربنا بيحبك عشان انت راجل طيب وتستاهل كل خير انت صبرت عالبلاء وربنا اداك نتيجه صبرك يارب بنتك تكون بخير يا عم عبد الحميد كل ما تبقى عايز تشكرنى روح صلى واحمد ربنا عشان هو السبب فكل الخير الى انت فيه ربنا يسعدك انت واسرتك واه صحيح بنتك شهد من الاسبوع الجاى تروح المدرسه ومتقلقش من المصاريف عليا كلها كل شهر هبعتلك مصروف شهد هديه منى ليها انت احسن اب وكفايه عليها طلتك عليها يا راجل يا طيب
عبد الحميد ببسمه والدموع تهطل من عينيه: فعلا الدنيا لسه بخير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علا: خلاص ببوزك دا
جميله بزعل مصطنع: يلا هاتى شيكولاته
علا: اهو عامله حسابى صافى لبن
جميله: حليب يا قشطه يلا عشان نلحق المحاضره
علا: يلا
بعد ساعتين انتهت المحاضره.
جميله: دماغى قربت تروح للنقطه وتشتكى من كم الرغى الى فالمحاضره
علا: حصل والله اهو اخر سنه وخلاص
فتاه: سماره وصلت يا جدعاااااان (على جميله)
علا: سيبك منها
جميله بحزن: لا عادى مبيهمنيش
الفتاه: فى ايه يا سماره مش بتسألى ليه
جميله: مشاغل يلا يا علا
الفتاه: حيلك يا سماره مش من حلاوتك
ذهبت جميله وقلبها يؤلمها من كلام هذه الفتاه ولكن هذا ما تعودت عليه اسم (سماره) الذى يطلقونه عليها فالجامعه.
مرت ثلاثه شهور وجميله مستمره فأعمالها الطيبه فالخفاء ترسل كل يوم مصروف شهد بدون ان يعرف احد وتم عقد قرآن تقى وعمرو واليوم زفاف اختها تقى.
جميله: قمر ما شاء الله بس مش كنتى عملتى فرح اسلامى
تقى: دا يوم فالعمر يا ست الشيخه يلا روحى جهزى نفسك
جميله: ما انا جاهزه
تقى: مش شايفه انو الوانك متلقش على فرح
جميله: انتوا عاملين فرح مخطلت ولولا انك اختى مكنتش هحضر وبعدين انا مش بحب اجذب الانتباه
تقى: طيب يختى
ذهبوا الى القاعه التى سيتم فيه حفل الزفاف ولكن فوجئوا
ان الفرح منفصل والاناشيد الاسلاميه تملاء المكان
تقى وهى تمسك بيد عمرو: انت غلط فالقاعه؟
عمرو: لا هى دى القاعه بس دى مفاجأه
تقى: انت معقد ليه كدا هو دا الفرح
عمرو: انا هبدأ حياتى برضا ربنا
تقى: ايوا بس دى ليله فالعمر
عمرو: تعالى بس
بدأ الفرح وجميله سعيده جدا كان اجنل فرح اسلامى حتى تقى غيرت رأيها وفرحوا جميعهم والبهجه تملاء المكان خرجت جميله الى الخارج حست براحه دا خلها نظرت الى السماء وحمدت ربها
وبعد ساعات من البهجه والفرح انتها حفل الزفاف وودعوا تقى ثم ذهبت جميله وشيماء الى منزلهم
شيماء: عقبالك يا جوجو
جميله: حبيبتى يا شوشو
انا هدخل انام عايزه حاجه؟
شيماء: عايزه سعادتك يا قمر
ذهبت جميله الى غرفتها واحست بشئ غريب ابدلت ملابسها وامسكت القلم وكتبت شيئا ثم ذهبت الى المرحاض ثم توضأت وبدأت بصلاه القيام هذه المره الاولى التى تقوم بأدات صلاه القيام قبل الساعه الثانيه فجرا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت ساعات قامت علا مفزوعه من فرشتها وجدتها الساعه الثالثه فجرا
علا: جميله مصحتنيش يعنى تلاقيها راحت عليها نومه من الفرح انا هصحيها
رنت عليها مرات كثيره ولم ترد قلقت عليها كثيرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شيماء وهى تدق باب غرفه جميله: جميله تليفونك بيرن جميله انتى صاحيه!
فتحت الباب وجدت نور يشع من الغرفه وخصيصا سجاده الصلاه وجدت بنتها ساجده
شيماء: بتصلى
جلست عده دقائق حتى قلقت عليها فهزت جسدها وجدتها لا تقوم برد فعلا عدلتها على ظهرها وجدت وجهها يشع نورا ابيضت بشرتها والابسامه تنوره وجدت جسدها بارد جدا
شيماء ببكاء: لا يجميله متسبينيش يا حببتى قومى لا حول ولا قوه الا بالله
وقعت من على الكرسى المتحرك وقامت بحضن جثه ابنتها: جميله اصحى انا هنا متسبينيش
وجدت الهاتف يرن
شيماء ببكاء: علاااا جميله ماااتت يعلا
علا بصدمه ببكاء : ايه! انا جايه
ذهبت علا مسرعه الى منزل جميله وجدت شيماء تحضن جميله على ركن الصلاه الخاص بجميله
علا ببكاء: لا حول ولا قوه الا بالله انا لله وانا اليه رجعون
علمت تقى بخبر وفاه اختها انهارت من البكاء وطلبت من ربها ان يسامحها حزن الجميع على وفاه وجميله ومن ضمنهم عم عبد الحميد الذى كان يعلم من الاول انها فاعل الخير علم عندما طلب مواصفات شكلها من موظفه الاستقبال علم انها هى بكاء يملاء المكان على جميله الفتاه التى كانت مثل نسمه الهواء فالحياه لم تؤذى احدا ولكن كانت طيبه احبها الجميع.
وصيه جميله:
اهلى واصحابى وكل الناس الى اعرفهم والى بحبهم وبيحبونى وامى الغاليه واختى العزيزه وصاحبتى ورفيقه دربى علا عايزه اقلكوا انى مبسوطه اوى دلوقتى وانتوا متزعلوش لانى فمكان احسن انا روحت للخلقنى اتمنى انو الخير يكون فالخفاء وانو ورثى يفضل فعمل الخير انا متنازله عن حقى فالشركه وعن ورثى لامى واختى بس افضلوا اعملوا خير بيه (ذكرت الاناس التى كانت تساعدهم) ومش دول بس اى حد محتاج ساعدوه تأكدوا انى هكون سعيده وانتوا بتسعدوا الناس انا سامحت كل الى أذانى فالكلام انا مش بحب انام وانا زعلانه من حد ما بالكوا انى نمت ومش هصحى تانى مسمحاكوا كلكوا يا تقى خلى بالك من ماما اوعى تزعليها وعيشى معاها فالشقه انتى وجوزك واملى عليها البيت عيال واحكيلهم عنى بحبكوا كلكم.
فتاه بالاخلاق تجملت
انتهت قصه جميله الفتاه التى كانت سعادتها هى سعاده الناس التى لم تؤذى احدا ابدا جميله علمتنا ان الانسان ليس بالشكل الانسان بالقلب وعلمتنا ان لا نؤذى مشاعر الاخرين وأن ننشر جبر الخاطر لأنه صدقه الكلمه الطيبه صدقه وأخيرا لا تيأس من رحمه الله
كـ/روضـــه عبدالله
#جميله _بالاخلاق. ❝ ⏤الكاتبه روضه عبدالله محمد
❞ اسكريبت ❤
: انتى رايحه فين ان شاء الله يا ست جميله
جميله بإستغراب: فى ايه يا تقى انهارده فرح اخت صاحبتى ولازم اكون معاها
تقى: ايوا بس انتى هتروحى بمنظرك دا حطى اى حاجه تخفى السواد الى فوشك دا
جميله بحزن: لا انا عاجبنى شكلى كدا
تقى: ما بلاش تروحى اصل اصحابى كلهم هيكونوا هناك وانا مش عايزاهم يشوفوكى
جميله بحزن: مش هينفع يا تقى صاحبتى هتزعل والله بصى متخافيش انا مش هظهر خالص وبعدين الفرح منفصل انا هسلم على العروسه واباركلهم وهرجع على طول.
تقى: يكون احسن بردوا مش عارفه سموكى جميله على ايه وتركتها وذهبت الى غرفتها لاكمال ملابسها
جلست جميله على سريرها كلمات اختها كسرت خاطرها
جميله وهى تحدث نفسها: يارب انا حابه شكلى لان دا خلقك وما اعظم خلقك يا الله انعمت عليا بالصحه والمال وبالاخلاق يالله قوينى يارب عشان اعرف اواجه قسوه الناس.
وقفت جميله امام المرآه تنظر الى بشرتها السمراء وتبتسم امسكت بخمارها ولفته بطريقه جميله ومحتشمه على فستانها الازرق الاكثر من رائع خرجت من غرفتها اتجهت الى غرفه والدتها
جميله ببسمه: الناس الحلوه عامله ايه
الام بحنان: الحمدلله يا بنتى فأحسن حال
ملحوظه (والده جميله وتقى عاجزه تجلس على كرسى متحرك بتقنيه ذكيه يتحرك عن طريق ازرار موجوده فى الكرسى)
جميله: والله قمر يا ناس بصى بقى ياست الكل ساعه وراجعه انا جهزتلك الاكل برا عالتربيزه وشغلتلك التلفزيون على البرنامج الى بتبحيه والبيت نضيف برا ولما الباب يخبط متفتحيش لحد وانا هبلغ عمو خالد البواب يجى يطمن عليكى كل شويه عشان لو احتاجتى حاجه ولو عوزتى حاجه وانا راجعه كلمينى تمام
الام: تمام ومش هلعب فحاجه يبنتى انا امك المفروض انا الى اقولك الكلام دا مش انتى
جميله: وايه الفرق يا شوشو يلا يا حجه شيماء انا همشى.
شيماء: ربنا يوففك يا بنتى
دخلت تقى لغرفه والدتها: يلا يا جميله عايزاكى سلام يا ماما
نزلت كلا من تقى وجميله الى الاسفل
تقى بقرف: بصى بقى بالقرف الى انتى لا بساه دا انتى هتركبى تاكسى عشان هاخد العربيه واعدى على اصحابى
جميله بحزن: ماشى الى يريحك
ركبت تقى السياره وغادرت وتركت اختها امام باب العماره
خالد البواب: فى حاجه يا انسه جميله
جميله ببسمه: لا يا عمى خالد مفيش حاجه انا بس هوقف تاكسى
خالد: خلاص انا هوقفلك تاكسى ارتاحى انتى
جميله: متتعبش نفسك انا هوقفوا
خالد: والله ابدا على الاقل نوفى شويه من الى بتعمليه معايا انا وبنتى
جميله: متقولش كدا يا راجل يا طيب انت ابويا ولو موقفناش جنبك نقف جنب مين
خالد: ربنا يحفظك يا بنتى
اوقفت جميله تاكسى وهى تركب فيه: ايوا كدا ادعيلى على طول يا راجل يا طيب.
نظر لها خالد بطيبه واخذ يدعوا لها ربها ان يصلح بالها ويرزقها بمن يستحقها.
علا: ماشى يا قلبى تعالى بسرعه بجد الفرح الاسلامى تحفه
جميله ببسمه: اه انا على نار يلا استودعكم الله
اغلقت جميله الهاتف وعاد لسانها فذكر الله.
وجدت هاتف السواق يرن فأجاب الرجل بصوت منخفض ولكن سمعته جميله
الرجل: ازاى .. والله انا شغال ليل نهار بحاول اجمع الفلوس.. لالا خليها فالعنايه.. طيب معايا توصيله وهاجيلك. بس قولى اسم المستشفى تانى. ايوا مستشفى. تمام اه عارف هروح الاستقبال واسأل على اسم شهد عبد الحميد.. عشر دقايق واكون هناك يلا سلام
اغلق الرجل الهاتف ونزلت دموعه بدون ارادته لاحظتها جميله
دخلوا الى الفرح نظرت جميله الى اختها الواقفه مع صديقاتها وتضحك اتجهت جميله الى مكان العروسه التى كانت اخت علا وصديقه تقى
علا لاختها العروسه: عائشه دى جميله صديقتى الغاليه
عائشه ببسمه: اهلا بيكى
جميله: الف مليون مبارك يا قلبى
علا: على فكره دى تبقى اخت ت.
قاطعتها جميله: طيب يلا يا بنتى نفرح
استغربت علا بدأت الاناشيد بالدف تعلوا والسعاده تعم بين الفتيات منهن من ترقص ومنهن من تصفق.
بعد ساعه
جميله: طيب يا علا انا همشى بقى عشان ماما لوحدها
علا: لسه بدرى يابنتى
جميله: معلش تتعوض ففرحك نقعد للصبح ابقى صلى القيام قبل ما تنامى وهرن عليكى فالفجر تصلى وتقرأى الاذكار وورد القرآن وبعد كدا نقعد نحكى شويه استودعكم الله يا غاليه
علا ببسمه: حاضر استودعكم الله
اتجهت جميله الى تقى التى كانت تقف لوحدها تعدل من ثيابها
جميله: انا محتاجه العربيه ضرورى
تقى برفض: لا طبعا امال هروح ازااى
جميله: هاخدها اروح مشوار وارجعهالك قبل ما تخلصى الفرح
علا: بشرتها سمراء من برا بس قلبها ابيض وصافى مش بتشيل من حد الناس بتحبها عشان عارفينها وعارفين طيبتها طب ما ياما بنات حلوه وبيضه وزى لهطه القشطه بس قلبهم اسود ومعندهمش ضمير ياريت اختى تكون زى جميله ياريت تعيدى حساباتك مع نفسك وتعاملى اختك كويس دا انتى اختها الكبيره المفروض تكونى سندها فالدنيا وبلاش كلامك القاسى عليها.
ثم تركتها علا واتجهت الى اختها التى كانت ترقص من الفرحه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
: ما قولتلك يا عبد الحميد ندخلها مستشفى على قد حالنا
عبد الحليم: اعمل ايه يا ام شهد افتكر ال100 الف جنيه هتكفى ومعرفش انها هتعمل اكتر من عمليه.
(عبد الحليم السواق الى كان مع جميله)
عبد الحليم: ربك هيدبرها من عندوا هروح اصلى ركعتين لله وان شاء الله هتتعدل
ام شهد: ان شاء الله
ذهب عبد الحليم الى المصلى الموجوده فالمشفى يصلى بخشوع ويسجد تهطل دموعه بغزاره فهو يدعوا لله سبحانه وتعالى بأن يشفى ابنته الوحيده التى جاءت بعد سنين انتظار.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ذهبت جميله الى المكان التى تنوى الذهاب اليه المستشفى التى سمعت السواق يتحدث عنها فالهاتف ذهبت الى مكتب الاستقبال.
جميله: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
موظفه الاستقبال: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته يا فندم اى خدمه؟
جميله: عايزه اسأل عن مريضه اسمها شهد عبد الحميد
موظفه الاستقبال: ايوا فالعنايه على ايدك الشمال الدور الرابع
جميله: لا كنت عايزه اعرف الفاتوره وهى محتاجه ايه
موظفه الاستقبال: هى المفروض تعمل عمليه كمان ساعه كل ما العمليه تتأخر الشلل هبنتشر فجسمها بس اهلها مش معاهم تمن العمليه
جميله: تمن العمليه كام.
موظفه الاستقبال: دى الفاتوره يا فندم
اخذت جميله الفاتوره وجدت ان التكلفه جميعها نصف مليون جنيه.
جميله: تمام بتقبلوا شيكات؟
موظفه الاستقبال: ايوا حضرتك
كتبت لها شيك بنصف مليون جنيه: جهزوا العمليه لو يألوكى مين دفع التكاليف قولى فاعل خير تمام؟
موظفه الاستقبال: تمام يا فندم
ذهبت جميله الى مكان العنايه المركزه التى تتواجد بها شهد وقفت بعيد عنها تراقب.
جاء الطبيب المسؤول عن حاله شهد
الطبيب: يلا جمعولى الفريق المخصص بتاعى عشان هنعمل العمليه حالا
استغربت ام شهد: حضرتك احنا لسه مدفعناش الفاتوره
الطبيب: فاعل خير دفعها وطلب تجهيز العلاج اللازم وكمان طلب احسن معامله للمريضه
ام شهد بفرحه ودموع: احمدك واشكر فضلك يارب احمدك واشكر فضلك
جاء عبد الحميد: فى ايه با ام شهد
حكت له ام شهد كل شئ
عبد الحميد بفرحه: الحمدلله يارب دعوتك فاستجبت ياالله الحمدلله وسجد سجده شكر من كثره الفرحه
كانت جميله تتابع بصمت ودموعها تنزل من الفرحه فهى تسعد لانها كانت وسيله من الله سبحانه وتعالى لرسم الابتسامه على وجه تلك العائله.
ذهبت جميله الى مكان سيارتها ركبتها واخذت تتأمل فقدره الله وتدبيره التى بدأت من رفض اختها الذهاب معها فالسياره وقدر لها ان تركب مع هذا الرجل الذى يحبه الله لارسالها له.
عادت الى القاعه وقامت بالاتصال بأختها كى تعطى لها السياره.
اتجهت جميله الى غرفه والدتها بينما تقى ذهبت الى غرفتها
وجدت جميله والدتها تقرأ كتاب: الجميل بيقرأ ايه
شيماء: بقرا كتاب حلو اوى اسمه هل تبحث عن وظيفه؟
للكاتب د/محمد بن عبد الرحمن العريفى
جميله بعدم فهم: وانتى يا امى عايزه وظيفه ليه
شيماء وهى تضرب جميله بخفه على ࢪأسها: لا طبعا دا كتاب بيحكى عن قدره الله تعالى حاجه فمنتهى الجمال لازم تقرأيه.
جميله: طبعا لازم اقرأه
تقى بغضب: جميلللللللله
جميله بفزع: فى ايه بتزعقى كدا ليه
تقى بغضب: انتى سحبتى نص مليون جنيه من البنك؟
جميله: ايوا ليه
تقى بغضب: يابروووودك يا شيخه وعملتى بالمبلغ دا ايه
جميله: دى حاجه تخصنى وبعدين دا نصيبى من ورث بابا يعنى براحتى اسحب نص اسحب مليون ان شاالله اسحبه كله
نظرت تقى الى امها: شوفى بنتك قولتلك متديهاش الورث هتبعزق شمال ويمين اديها نص مليون وكل شهر تسحب بالعشر آلاف جنيه
شيماء: اختك كبيره ومش صغيره ودا حقها تتصرف فيه زى ما هى عايزه
جميله: فى ايه يا تقى ابوكى سايب لكل واحده. فينا خمسه مليون دولار ودا مبلغ كبير مش صغير غير الفلوس الى مشغلينا يعنى الحمدلله وبعدين لو لقتينى بقولك هاتى ابقى اتكلمى
تقى بغضب: اوووف
ثم تركتها ودخلت الى غرفتها
جميله بمرح: سيبك منها يا شوشو دى بت عقد دلكيلى شعرى ايدك دواء فعال للصداع
نزعت جميله خمارها وفردت شعرها البنى الاكثر من جميل ووضعت رأسها على حجر والدتها.
شيماء وهى تتدلك شعر جميله: مين الغلبان المراضى
جميله بإستغراب: غلبان مين مش فاهمه
شيماء بنفس البسمه: يعنى اصل النص مليون جنيه دول راحوا لحد محتاجلوا وانتى سا عدتيه
جميله: ا. ا
شيماء: متتكلميش انا عارفه كل حاجه بتعمليها ومبسوطه منك اوى ودا الى مخلى فى بركه فالمال والحمدلله
جميله ببسمه: ربنا يحفظك ليا يا غاليه
شيماء: انا فخوره بيكى يا جميله انتى فعلا اجمل بنوته فالعالم وانا مبسوطه انى خلفتك استمرى فمساعده الناس يا حببتى يلا بقى نامى عشان تصحى للقيام وتبقى فايقه لشغلك بكرا.
احتضنت جميله والدتها وقبلت رأسها ويداها ثم ذهبت الى غرفتها و الابتسامه تزين وجهها.
جميله: الحمدلله يا رب انك دبيت فقلبى حب الخير جعلت سعادتى من سعاده الاخريين.
نامت جميله على سريرها بعد ان قامت بقول اذكار النوم.
فالغرفه المجاوره تجلس تقى.
تقى بفرحه: بجد انت مش بتكذب صح
: لا طبعا يبنتى بقولك هجيب اخويا واجى نطلب ايدك
تقى بفرحه: نفسى ازغرط بس مش هينفع
: بكرا زغرطى واعملى الى عايزاه
تقى: انت عليت فنظرى با عمرو بجد افتكرتك بتلعب بيا
عمرو بحزن: انا لا يمكن العب بيكى بس انا زعلان لانى غضبت ربنا وكلمتك مكنش لازم نتكلم
تقى: ياعم اهو ما احنا هنتجوز يعنى فكها شويه
عمرو: لا يا تقى انا سمحت لنفسى اكلمك المره دى عشان اطمنك بس خلاص انا من بكرا فى ضوابط بينى وبينك عشان ربنا يباركلنا لازم منغضبوش اكتر من كدا.
تقى بلا مبالاه: اه طيب
عمرو: يلا سلام
تقى؛سلام
اغلقت تقى الهاتف وهى سعيده ثم غطت فالنوم
دقت الساعه الثانيه فجرا استيقظت جميله ثم ذهبت الى المرحاض وتوضأت ثم امسكت هاتفها ودقت على علا
علا بنعاس: الرقم المطولب نعسان اروجو الاتصال لاحقا
جميله: لو مصحتيش هزعل على فكره
علا: وانا ميرضانيش زعلك يا جميل
جميله: ايوا يختى سبليلى دا انا عايزه اولع فيكى
علا: ما خلاص يا جوجو قلبك طيب
جميله: لا برضوا اخرتى صلاه العشا عشان الفرح دا ميتكررش تانى ها
علا: خلاص مش هعملها تانى يلا سلام عشان اصلى
جميله: سلام
فتحت جميله السهاره التى يصدر منها ضوء ارجوانى هادئ وقامت برش عطرها المفضل على سجاده الصلاه وبدأت بصلاه القيام التى اعتبرتها فرضا سادسا اذا فاتتها يوم تشعر ان يومها قد فسد تقوم وتسجد وتقرأ بأكثر سوره تحبها بل تعشقها سوره يوسف انتهت من صلاتها ثم امسكت مصحفها وجلست تقرأ آيات الله الحكيم الشئ الوحيد الذى يطمئن قلب الانسان كلمات من الله تعالى تعلم وتطمئن وفيها عبره تعطى اشارات للانسان افضل ذكر انتهت جميله من قراءه وردها القرانى وجددت اذان الفجر يؤذن اخذت تقول وراء المؤذن وبعد ان انتهى اقامت صلاتها.
انتهت جميله من الصلاه ثم عطرت لسانها بأذكار الصباح ثم امسكت مصحفها واخذت تقرأ به حتى جاء نور الصباح.
جميله: الحمدلله كدا الواحد مزاجه يكون معدول
ذهبت الى المطبخ واعددت الفطور ثم ايقظت امها واختها
وهم يتناولون الطعام
تقى: فى موضوع مهم عايزه افاتحكوا فيه
شيماء: اتفضلى يبنتى
تقى: انا متقدملى عريس
جميله بفرحه: الف مليون مبارك
تقى: الله يبارك فيكى
شيماء: طيب وهو ايه احواله
تقى: شغال فشركه بابا الله يرحموا انتى عارفاه يا جميله عمرو
جميله: ايوا دا مدير الشؤون القانونيه فالشركه محترم وخلوق
ذهبت جميله الى الشركه انهت عملها وبعدها ذهبت الى محل جلبت منهم هدايا ولفتها بعلبه كبيره للهدايا ووضعت بخا مبلغ من المال ثم ذهبت الى المشفى وقفت من بعيد وجدت عبد الحميد وام شهد سعداء بجانب ابنتهم الصغيره التى اصبحت بصحه جيده اقتربت من عامله نظافه واعطتها مال ثم قالت لها ان توصل هذه لهم ابتسمت لها عامله النظافه وقالت: حاضر بس اقولهم مين
جميله ببسمه: وسيله الله
ثم تركتها جميله وخرجت من المشفى
عامله النظافه: فى حد سابلك دى يا استاذ
عبد الحميد بإستغراب: مين؟
عامله النظافه: تقوله وسيله الله
تركتهم عامله النظافه
فتحها عبد الحميد وجد بها مصحف وملابس لابنته وايضا مال كثير وورقه فتحها مكتوب بها
انت ربنا بيحبك عشان انت راجل طيب وتستاهل كل خير انت صبرت عالبلاء وربنا اداك نتيجه صبرك يارب بنتك تكون بخير يا عم عبد الحميد كل ما تبقى عايز تشكرنى روح صلى واحمد ربنا عشان هو السبب فكل الخير الى انت فيه ربنا يسعدك انت واسرتك واه صحيح بنتك شهد من الاسبوع الجاى تروح المدرسه ومتقلقش من المصاريف عليا كلها كل شهر هبعتلك مصروف شهد هديه منى ليها انت احسن اب وكفايه عليها طلتك عليها يا راجل يا طيب
عبد الحميد ببسمه والدموع تهطل من عينيه: فعلا الدنيا لسه بخير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علا: خلاص ببوزك دا
جميله بزعل مصطنع: يلا هاتى شيكولاته
علا: اهو عامله حسابى صافى لبن
جميله: حليب يا قشطه يلا عشان نلحق المحاضره
علا: يلا
بعد ساعتين انتهت المحاضره.
جميله: دماغى قربت تروح للنقطه وتشتكى من كم الرغى الى فالمحاضره
علا: حصل والله اهو اخر سنه وخلاص
فتاه: سماره وصلت يا جدعاااااان (على جميله)
علا: سيبك منها
جميله بحزن: لا عادى مبيهمنيش
الفتاه: فى ايه يا سماره مش بتسألى ليه
جميله: مشاغل يلا يا علا
الفتاه: حيلك يا سماره مش من حلاوتك
ذهبت جميله وقلبها يؤلمها من كلام هذه الفتاه ولكن هذا ما تعودت عليه اسم (سماره) الذى يطلقونه عليها فالجامعه.
مرت ثلاثه شهور وجميله مستمره فأعمالها الطيبه فالخفاء ترسل كل يوم مصروف شهد بدون ان يعرف احد وتم عقد قرآن تقى وعمرو واليوم زفاف اختها تقى.
جميله: قمر ما شاء الله بس مش كنتى عملتى فرح اسلامى
تقى: دا يوم فالعمر يا ست الشيخه يلا روحى جهزى نفسك
ذهبوا الى القاعه التى سيتم فيه حفل الزفاف ولكن فوجئوا
ان الفرح منفصل والاناشيد الاسلاميه تملاء المكان
تقى وهى تمسك بيد عمرو: انت غلط فالقاعه؟
عمرو: لا هى دى القاعه بس دى مفاجأه
تقى: انت معقد ليه كدا هو دا الفرح
عمرو: انا هبدأ حياتى برضا ربنا
تقى: ايوا بس دى ليله فالعمر
عمرو: تعالى بس
بدأ الفرح وجميله سعيده جدا كان اجنل فرح اسلامى حتى تقى غيرت رأيها وفرحوا جميعهم والبهجه تملاء المكان خرجت جميله الى الخارج حست براحه دا خلها نظرت الى السماء وحمدت ربها
وبعد ساعات من البهجه والفرح انتها حفل الزفاف وودعوا تقى ثم ذهبت جميله وشيماء الى منزلهم
شيماء: عقبالك يا جوجو
جميله: حبيبتى يا شوشو
انا هدخل انام عايزه حاجه؟
شيماء: عايزه سعادتك يا قمر
ذهبت جميله الى غرفتها واحست بشئ غريب ابدلت ملابسها وامسكت القلم وكتبت شيئا ثم ذهبت الى المرحاض ثم توضأت وبدأت بصلاه القيام هذه المره الاولى التى تقوم بأدات صلاه القيام قبل الساعه الثانيه فجرا.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرت ساعات قامت علا مفزوعه من فرشتها وجدتها الساعه الثالثه فجرا
علا: جميله مصحتنيش يعنى تلاقيها راحت عليها نومه من الفرح انا هصحيها
رنت عليها مرات كثيره ولم ترد قلقت عليها كثيرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شيماء وهى تدق باب غرفه جميله: جميله تليفونك بيرن جميله انتى صاحيه!
فتحت الباب وجدت نور يشع من الغرفه وخصيصا سجاده الصلاه وجدت بنتها ساجده
شيماء: بتصلى
جلست عده دقائق حتى قلقت عليها فهزت جسدها وجدتها لا تقوم برد فعلا عدلتها على ظهرها وجدت وجهها يشع نورا ابيضت بشرتها والابسامه تنوره وجدت جسدها بارد جدا
شيماء ببكاء: لا يجميله متسبينيش يا حببتى قومى لا حول ولا قوه الا بالله
وقعت من على الكرسى المتحرك وقامت بحضن جثه ابنتها: جميله اصحى انا هنا متسبينيش
وجدت الهاتف يرن
شيماء ببكاء: علاااا جميله ماااتت يعلا
علا بصدمه ببكاء : ايه! انا جايه
ذهبت علا مسرعه الى منزل جميله وجدت شيماء تحضن جميله على ركن الصلاه الخاص بجميله
علا ببكاء: لا حول ولا قوه الا بالله انا لله وانا اليه رجعون
علمت تقى بخبر وفاه اختها انهارت من البكاء وطلبت من ربها ان يسامحها حزن الجميع على وفاه وجميله ومن ضمنهم عم عبد الحميد الذى كان يعلم من الاول انها فاعل الخير علم عندما طلب مواصفات شكلها من موظفه الاستقبال علم انها هى بكاء يملاء المكان على جميله الفتاه التى كانت مثل نسمه الهواء فالحياه لم تؤذى احدا ولكن كانت طيبه احبها الجميع.
وصيه جميله:
اهلى واصحابى وكل الناس الى اعرفهم والى بحبهم وبيحبونى وامى الغاليه واختى العزيزه وصاحبتى ورفيقه دربى علا عايزه اقلكوا انى مبسوطه اوى دلوقتى وانتوا متزعلوش لانى فمكان احسن انا روحت للخلقنى اتمنى انو الخير يكون فالخفاء وانو ورثى يفضل فعمل الخير انا متنازله عن حقى فالشركه وعن ورثى لامى واختى بس افضلوا اعملوا خير بيه (ذكرت الاناس التى كانت تساعدهم) ومش دول بس اى حد محتاج ساعدوه تأكدوا انى هكون سعيده وانتوا بتسعدوا الناس انا سامحت كل الى أذانى فالكلام انا مش بحب انام وانا زعلانه من حد ما بالكوا انى نمت ومش هصحى تانى مسمحاكوا كلكوا يا تقى خلى بالك من ماما اوعى تزعليها وعيشى معاها فالشقه انتى وجوزك واملى عليها البيت عيال واحكيلهم عنى بحبكوا كلكم.
فتاه بالاخلاق تجملت
انتهت قصه جميله الفتاه التى كانت سعادتها هى سعاده الناس التى لم تؤذى احدا ابدا جميله علمتنا ان الانسان ليس بالشكل الانسان بالقلب وعلمتنا ان لا نؤذى مشاعر الاخرين وأن ننشر جبر الخاطر لأنه صدقه الكلمه الطيبه صدقه وأخيرا لا تيأس من رحمه الله