داليا ماجد خاطر (ملكه زماني) - المكتبة - ❞داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)❝
دليل الكتب والمؤلفين ودور النشر والفعاليات الثقافيّة ، اقتباسات و مقتطفات من الكتب ، أقوال المؤلفين ، اقتباسات ومقاطع من الكتب مصنّفة حسب التخصص ، نصيّة وصور من الكتب ، وملخصات للكتب فيديو ومراجعات وتقييمات 2025
❞ولدت بالقاهره واكملت دراستي بها عملت بمهنه التدريس لفتره ومن ثم تزوجت وانجبت وطورت من حالي بالاشتراك في كورسات تخاطب وأصبحت اخصائيه ولكن حلم الطفوله كان لا يزال يتردد في عقلي ان أصبح كاتبه معروفه بقلمي الذي يجسد الواقع فبدءت أن أكتب علي الفيس بوك اقتباسات بسيطه اعجبت كثيرون وبالصدفة عرفت كاتبه من القارئين واشتركت في كتاب (مجرد عابرون) معاها واشتركت مع كاتبه اخري في كتاب (واني اكتفيت ) وتم إجراء احاديث صحفي منها مع الصحفيه اسماء محمد تم نشره علي جوجل وعلي الفيس بوك بصفحه ديسك المحطه ومنها مع الصحفيه مروه محمد وعضوه في عدد من المباردات منهم مبارده اتحاد المواهب وكيان الماسه ونشرت لي روايه منفرده ( الجحيم ) وروايه (عفتي والديوث ) روايه (شلوخه شريفه) واتمنى من الله ان أصبح مثل ما تمنيت ليسه لأجل المال ولكن لاجسد مشاعر وافكار كثيرون لا يستطيعون التعبير عنها❝
المؤلِّفة:
داليا ماجد خاطر
حول
أعمالي
وكتاباتي
إحصائيَّات
️توثيق مؤلفات وأعمال المؤلِّفة ❞داليا ماجد خاطر ❝ في صفحة رسميّة كشخصيّة عامة على منصة المكتبة
❞ كما عودناكم أعزائي القُراء في \"جريدة اتحاد_المواهب\" بشخصياتٍ أبدعت في مجالها، واليوم شخصيتنا إرتبط إسمها بالنجاح، والإنجازات؛ وسوف نقوم بالتعرف عليها.
ونبدأ الحوار، ونتمنى لكم قراءة مُثمرة.
《الاسم》 :- داليا ماجد خاطر (ملكه زماني )
《السن》 :- ٣١
《المحافظة》 :- القاهره
《الموهبة》 :-الكتابه
《س/ متى، وكيف كانت بدايتك في مجال الكتابة؟ 》
منذ صغري وانا احب كتابه موضوعات التعبير وكنت اتفنن بها وعندما أصبحت شابه ونشرت اقتباسات أصبحت تعجب المتابعين واقتن وقتها أنني اقتن الكتابه الي حد ما
《س/ مَن هو الكاتب الذي تأثرت به و بكتاباته؟ 》عميد الادب العربي (طه حسين)
《س/ هل واجهتك صعوبات في هذا المجال وكيف تخطيتها ؟ 》لا أحد لا يوجه صعوبه في اي شي وانا واجهه صعوبات كثيره أكثرها النصب من من لا يقدروا المواهب وتخطيت كل شي بالصبر والثقه بنفسي
《س/ من أكبر داعم لك ؟ والدتي واختي
《س/ هل تتفق مع هذه المقولة« إن أردت أن تكون كاتبًا ملهمًا فكن قارئًا غائصًا» وهل يوجد علاقه بين القراءة والكتابة؟ 》اتفق جدااا
اكيد يوجد علاقه كلما قرأت أكثر كلما تعلمت أكثر وصنعت الفرق
《س/ ما هي إنجازاتك في هذا المجال؟ 》.
شاركت بكتب مجمعه كثيره (همس القلوب ومجرد عابرون واني اكتفيت وانا الحياه )
وصدر لي كتب منفصله (عفتي والديوث وشلوخه شريفه و الجحيم ) وتكرمت أكثر من مره بدروع وشهادات تقدير
《س/ من وجهة نظرك الكتابة موهبة أم مهارة يمكن تعلمها؟ 》
موهبه ولكن هناك من يكتسب المهاره ويكون افضل من من لديه الموهبه
《س/ هل تقبل الإنتقاد أم لا؟ 》
اقبله جدا لان الانتقاد طريق للتطوير والنجاح
《س/ ما الدافع الذي يشجعك على الكتابة وما الذي يلهم قلمك؟ 》.
دافعي أن أكتب ما اشعر بيه وليسه مجرد مواضيع ادبيه
من يلهمني والدتي وابني
نرجو معرفة رأيك بجريدتنا؟ جريده محترمه وتدعم كثير من المواهب اسما علي مسمي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مؤسسين الجريدة
#إسلام_محمد_السلطان
#مـنـة_شـعبـان_طِـيـف
مشرفة الجريدة
#آية_خطاب
#جريدة_اتحاد_المواهب. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ كما عودناكم أعزائي القُراء في ˝جريدة اتحاد_المواهب˝ بشخصياتٍ أبدعت في مجالها، واليوم شخصيتنا إرتبط إسمها بالنجاح، والإنجازات؛ وسوف نقوم بالتعرف عليها.
ونبدأ الحوار، ونتمنى لكم قراءة مُثمرة.
《الاسم》 :- داليا ماجد خاطر (ملكه زماني )
《السن》 :- ٣١
《المحافظة》 :- القاهره
《الموهبة》 :-الكتابه
《س/ متى، وكيف كانت بدايتك في مجال الكتابة؟ 》
منذ صغري وانا احب كتابه موضوعات التعبير وكنت اتفنن بها وعندما أصبحت شابه ونشرت اقتباسات أصبحت تعجب المتابعين واقتن وقتها أنني اقتن الكتابه الي حد ما
《س/ مَن هو الكاتب الذي تأثرت به و بكتاباته؟ 》عميد الادب العربي (طه حسين)
《س/ هل واجهتك صعوبات في هذا المجال وكيف تخطيتها ؟ 》لا أحد لا يوجه صعوبه في اي شي وانا واجهه صعوبات كثيره أكثرها النصب من من لا يقدروا المواهب وتخطيت كل شي بالصبر والثقه بنفسي
《س/ من أكبر داعم لك ؟ والدتي واختي
《س/ هل تتفق مع هذه المقولة« إن أردت أن تكون كاتبًا ملهمًا فكن قارئًا غائصًا» وهل يوجد علاقه بين القراءة والكتابة؟ 》اتفق جدااا
اكيد يوجد علاقه كلما قرأت أكثر كلما تعلمت أكثر وصنعت الفرق
《س/ ما هي إنجازاتك في هذا المجال؟ 》.
شاركت بكتب مجمعه كثيره (همس القلوب ومجرد عابرون واني اكتفيت وانا الحياه )
وصدر لي كتب منفصله (عفتي والديوث وشلوخه شريفه و الجحيم ) وتكرمت أكثر من مره بدروع وشهادات تقدير
《س/ من وجهة نظرك الكتابة موهبة أم مهارة يمكن تعلمها؟ 》
موهبه ولكن هناك من يكتسب المهاره ويكون افضل من من لديه الموهبه
《س/ هل تقبل الإنتقاد أم لا؟ 》
اقبله جدا لان الانتقاد طريق للتطوير والنجاح
《س/ ما الدافع الذي يشجعك على الكتابة وما الذي يلهم قلمك؟ 》.
دافعي أن أكتب ما اشعر بيه وليسه مجرد مواضيع ادبيه
من يلهمني والدتي وابني
نرجو معرفة رأيك بجريدتنا؟ جريده محترمه وتدعم كثير من المواهب اسما علي مسمي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مؤسسين الجريدة
#إسلام_محمد_السلطان #مـنـة_شـعبـان_طِـيـف
❞ حوار صحفي من جريدة \"اتحاد المواهب لدعم المواهب
الاسم: داليا ماجد خاطر
السن: 31
الموهبة: الكتابه
المحافظه :
القاهره
ترحيب:اتشرفت جدا بالحوار الصحفي واتشرفت بكل المتابعين والقراء
تتقدم مبادرة وجريدة \" اتحاد المواهب بعمل لقاء صحفي مع الكاتبه
--
_كيف اكتشفت موهبتك؟
الاجابه :(منذ صغري كنت احب كتابه موضوع التعبير وكنت اتفنن في كتابته وعندما كبرت وأصبحت انشر اقتباسات من كتاباتي أصبحت تعجب المتابعين وهكذا عرفت أنني اقتن الكتابه )
كيف قمت بتطويرها؟
الاجابه :( عن طريقه الكورسات والقراءه لعملاق الكتابه طه حسين وغيره من الكتاب المبدعين )
ما هو أكبر تحدي واجهته خلال مشوارك الفني أو الأدبي؟
الإجابة: ( الحقد والغيره)
_ما الذي يجعل موهبتك مميزة مقارنة بالمواهب الأخرى؟
الإجابة: ( أنني اكتب ما اشعر بيه مش مجرد مواضيع ادبيه)
_مين داعمك ف المجال ؟
الإجابة: ( والدتي واختي )
_نود أن تشاركينا جزءًا من كتاباتكِ التي تعتبرينها الأقرب إلى قلبكِ.
الإجابة: ( [لمااموت ]
لما اموت اوعوا تزعلوا وتعيطوا لا
لما اموت أجروا علي امي صبروها قولتلها إنها كانت اعز الناس عليا
لما اموت قولوا لأختي اللي هي بنتي اني كنت بحبها اوووي
لما اموت قالوا لاخويا كنت اول واحد احكيله اي حاجه حتي لو حاسه اني غلط
لما اموت قالوا لبابا انك كنت الظهر والسند
لما اموت اوعوا تلبسوا اسود لا البسوا ابيض وكمان زفويني وادعولي ده انا رايحه لحبيبي ونور عيوني رايحه لاحن واحد في الدنيا دي(ربي)
(ربي)اللي كل ما احتاجه الاقيه موجود قريب مني
(ربي)اللي كل ما افكر في حاجه الاقيها عندي من غير تعب مجرد دعوه من قلبي
(ربي)اللي لو بس نزلت دمعه من شي مضايقيني يجبلي حقي بغمضه عيني
ادعولي ولما تقفلوا عليا بلاش تمشوا بسرعه ده انا حتي كنت ذي ما بتقولوا نسمه طيف في حياتكم اقفوا علي قبري شوي اشبع منكم دي هتكون اللحظه الاخيره اللي هشوفكم فيها [لما اموت]
)
_ما هي أكثر الأسباب التي تجعلكِ مستمرة في هذا المجال رغم التحديات؟
الإجابة: (لتفريغ الطاقه من ضغوط الحياه )
_إذا تعرضتِ للانتقاد كيف تتغلب على هذا الانتقاد ومواصلة إبداعكِ؟
الإجابة: ( انا اتقبل النقد جدا سوف استغله واطور من نفسي لجعل موهبتي افضل )
_كيف ترى دور المواهب الشابة في المجتمع، وما هي رسالتك لهم؟
الإجابة: (دورها هام جدا لمواصله الابداع
رسالتي أن يتمسكوا بحلمهم اين كانت الضغوط والانتقادات استمروا )
_حدثنا عن لحظة شعرت فيها بالفخر بسبب موهبتك؟
الإجابة: (لحظه تكريمي لاول مره واستلمي للدرع وشهاده تقديري أمام عائلتي )
_ما هي أهم إنجازاتك ؟
الاجابه ( نشر لي عدد من الكتب المنفرده مثل الجحيم وعفتي والديوث وشلوخه شريفه
وايضا عدد من الكتب المجمعه مثل مجرد عابرون واني اكتفيت وهمس القلوب وانا الحياه )
15♕ما هي طموحاتك المستقبلية؟
الإجابة:(أن يكون لي دور في نشر الوعي بسبب كتاباتي )
_ما هو رأيك في مبادرة \"اتحاد المواهب \" ودورها في دعم المواهب؟
الإجابة: مبادره ممتازه وذو دور إيجابي في دعم المواهب
ما رأيك في المحرر الذي قام معك بالحوار؟
الإجابة: ( محرره أكثر من رائعه)
--
مؤسس المبادرة: إسلام محمد \"السلطان\" - مـنـة شعبان\" طِــيـف\"
مشرفه الصحافه : هيام رفيق
مديرة الجريدة: إسلام محمد \"السلطان\"
من قام بالحوار:الصحفيه ساجده العُديني. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ حوار صحفي من جريدة ˝اتحاد المواهب لدعم المواهب
الاسم: داليا ماجد خاطر
السن: 31
الموهبة: الكتابه
المحافظه :
القاهره
ترحيب:اتشرفت جدا بالحوار الصحفي واتشرفت بكل المتابعين والقراء
تتقدم مبادرة وجريدة ˝ اتحاد المواهب بعمل لقاء صحفي مع الكاتبه
-
_كيف اكتشفت موهبتك؟
الاجابه :(منذ صغري كنت احب كتابه موضوع التعبير وكنت اتفنن في كتابته وعندما كبرت وأصبحت انشر اقتباسات من كتاباتي أصبحت تعجب المتابعين وهكذا عرفت أنني اقتن الكتابه )
كيف قمت بتطويرها؟
الاجابه :( عن طريقه الكورسات والقراءه لعملاق الكتابه طه حسين وغيره من الكتاب المبدعين )
ما هو أكبر تحدي واجهته خلال مشوارك الفني أو الأدبي؟
الإجابة: ( الحقد والغيره)
_ما الذي يجعل موهبتك مميزة مقارنة بالمواهب الأخرى؟
الإجابة: ( أنني اكتب ما اشعر بيه مش مجرد مواضيع ادبيه)
_مين داعمك ف المجال ؟
الإجابة: ( والدتي واختي )
_نود أن تشاركينا جزءًا من كتاباتكِ التي تعتبرينها الأقرب إلى قلبكِ.
الإجابة: ( [لمااموت ]
لما اموت اوعوا تزعلوا وتعيطوا لا
لما اموت أجروا علي امي صبروها قولتلها إنها كانت اعز الناس عليا
لما اموت قولوا لأختي اللي هي بنتي اني كنت بحبها اوووي
لما اموت قالوا لاخويا كنت اول واحد احكيله اي حاجه حتي لو حاسه اني غلط
لما اموت قالوا لبابا انك كنت الظهر والسند
لما اموت اوعوا تلبسوا اسود لا البسوا ابيض وكمان زفويني وادعولي ده انا رايحه لحبيبي ونور عيوني رايحه لاحن واحد في الدنيا دي(ربي)
(ربي)اللي كل ما احتاجه الاقيه موجود قريب مني
(ربي)اللي كل ما افكر في حاجه الاقيها عندي من غير تعب مجرد دعوه من قلبي
(ربي)اللي لو بس نزلت دمعه من شي مضايقيني يجبلي حقي بغمضه عيني
ادعولي ولما تقفلوا عليا بلاش تمشوا بسرعه ده انا حتي كنت ذي ما بتقولوا نسمه طيف في حياتكم اقفوا علي قبري شوي اشبع منكم دي هتكون اللحظه الاخيره اللي هشوفكم فيها [لما اموت]
)
_ما هي أكثر الأسباب التي تجعلكِ مستمرة في هذا المجال رغم التحديات؟
الإجابة: (لتفريغ الطاقه من ضغوط الحياه )
_إذا تعرضتِ للانتقاد كيف تتغلب على هذا الانتقاد ومواصلة إبداعكِ؟
الإجابة: ( انا اتقبل النقد جدا سوف استغله واطور من نفسي لجعل موهبتي افضل )
_كيف ترى دور المواهب الشابة في المجتمع، وما هي رسالتك لهم؟
الإجابة: (دورها هام جدا لمواصله الابداع
رسالتي أن يتمسكوا بحلمهم اين كانت الضغوط والانتقادات استمروا )
_حدثنا عن لحظة شعرت فيها بالفخر بسبب موهبتك؟
الإجابة: (لحظه تكريمي لاول مره واستلمي للدرع وشهاده تقديري أمام عائلتي )
_ما هي أهم إنجازاتك ؟
الاجابه ( نشر لي عدد من الكتب المنفرده مثل الجحيم وعفتي والديوث وشلوخه شريفه
وايضا عدد من الكتب المجمعه مثل مجرد عابرون واني اكتفيت وهمس القلوب وانا الحياه )
15♕ما هي طموحاتك المستقبلية؟
الإجابة:(أن يكون لي دور في نشر الوعي بسبب كتاباتي )
_ما هو رأيك في مبادرة ˝اتحاد المواهب ˝ ودورها في دعم المواهب؟
الإجابة: مبادره ممتازه وذو دور إيجابي في دعم المواهب
ما رأيك في المحرر الذي قام معك بالحوار؟
الإجابة: ( محرره أكثر من رائعه)
-
مؤسس المبادرة: إسلام محمد ˝السلطان˝ - مـنـة شعبان˝ طِــيـف˝
❞ الجزء الحادي والاربعون
(عفتي والديوث)
وجدت نرمين خيال حد في الفيلا فجرت الي الخارج
ومن حسن حظها أن رسلان كان مازال يلف سيارته
نرمين:رسلان رسلان استنا في حد جوه
رسلان نزل من السياره سريعا وقال :يا حبيبتي مش أم عبده جوه
نرمين:لا أم عبده اجازه انهارده ده شكله حرامي
رسلان أخذ من سيارته مسدسه وقال خليكي جوه العربيه ومهما يحصل ما تخرجيش واطلبي البوليس
نرمين:انت واخد المسدس تعمل مصيبه لا والنبي خليك هنا لحد ما البوليس يجي
رسلان بغضب خش العربيه واعملي اللي قولتلك عليه ودخل الي الفيلا
داخل الفيلا كان الحرامي ما زال يسرق ومعه كيس كبير
فدخل رسلان علي أطراف أصابعه وضربه بظهر المسدس فقع مغشي عليه
فدخل رسلان الي المطبخ لياتي بحبل لانه بحكم تردده علي الفيلا كان يعرف معظم ما فيها
وقيده في كرسي وخرج وكانت نرمين في الخارج تبكي وخائفة جدا واول ماوجدت رسلان أمامها كان الروح ردت فيها
رسلان:تعالي يا حبيبتي ما تخافيش
نرمين:ايه اللي حصل
رسلان:تعالي وهتشوفي
دخلوا معا ونرمين في منتهي القلق ولكن طبطبه رسلان علي يدها طمانتها
فنزع رسلان القناع عن وجهه وكان واضح عليه أنه ابن عز ولكن الشي الوحيد الذي يشبه هو هذا الجرح في خده الأيمن (ويا ويل ابن العز أما تأتي عليه الايام )
فرش علي وجهه قطرات ماء فعاد الي وعيه
رسلان:مين اللي وراءك ياض
الحرامي :محدش بعتني
رسلان:انا بقولك مين اللي وراءك ياض ولكمه
الحرامي:والله ما حدش بعتني انا كنت عاوز فلوس فدخلت اول مكان لاقيته
رسلان:تقدر تشتغل مش تسرق
الحرامي:اشتغل ازاي وانا كل شركه اقدم فيها ما تقبلنيش بسبب اللي في وشي
رسلان:تقوم تسرق عادي ده انت اكرملك تشحت ولا تعمل كده
الحرامي:علي فكره انا ابن ناس وابويا هو اللي عمل فيا كده لما بطل يديني فلوس وقلي البيت أولي بالفلوس منك تروح تشتري مخدرات
رسلان:كده وضحت
الحرامي:ما تظلمنيش انا كنت محترم بس الله يسامح ولاد الحرام اللي عرفوني سكه المخدرات
رسلان:انت اسمك ايه الاول
الحرامي:انا اذاد المختار
رسلان بصدمه انت ابن المختار صاحب شركات المختار جروب للسياحه
اذاد:اه
رسلان:انت ازاي تعمل كده يعني كويس لما تتحبس وابوك سمعته تبوظ
اذاد:هو انا كنت لاقي شغل وقولت لا انا هفضل وحش
وفي هذا الوقت سمعوا صوت سياره الشرطه فقال خلاص انا انتهت
فجرا رسلان وفك قيدوه واجلسه علي الاريكه التي تنتصف الهول الكبير وخبا كيس المسروقات
ففتحت نرمين الباب وهي لا تفهم شي وعندما دخل الضابط ومعه قوته سال رسلان فين الحرامي
كانت نرمين سوف تتكلم ولكن رسلان أوقفها
رسلان:والله احنا كنا بنحسب أنه حرامي بس طلع واحد صاحبي عامل فينا مقلب فأنا اسف بجد
الضابط:انا هحسبها ودي لانه لو حسبتها قانوني هعمل محضر أزعاج سلطات
رسلان:انا متشكر لحضرتك جدااااا
الضابط :تمام سلام عليكم
كانت نرمين لا تفهق شي ولكن كانت تحس بشي غريب سوف يفعله رسلان
نرمين:ممكن افهم بتعمل ايه
رسلان :لحظه وهتفهمي
اذاد:انا مش عارف اشكرك ازاي
رسلان:هتشكريني بشغلك لما تجي تشتغل معايا
اذاد:بجد
رسلان:اه بجد بس بشرط
اذاد:ايه هو
رسلان:انك تمشي من هنا علي البيت تجيب هدومك وتقول لولدك انك رايح المصحه
اذاد:وهو هيوافق يدفعلي الفلوس
رسلان:هيوافق اكيد طول ما هتكون كويس
اذاد:طيب وهوصلك ازاي
رسلان:انا اللي هوصلك لما الاقيك بقيت كويس
اذاد:انت بجد انسان بمعني الكلمه
رسلان:وفر الكلام ده ويلا روح نفذ اللي قولتلك عليه
ذهب اذاد وكانت نرمين تستشيط غضبا
نرمين:ممكن اعرف انت عملت ايه دلوقتي
رسلان:عملت الصح هو باين عليه ابن ناس حرام نضيع مستقبله
نرمين:وانت فأكره هيعمل اللي انت قولت عليه
رسلان :ولو ما عملش كفايه أنه ينصلح حاله واكون السبب
نرمين بقله حيله ماشي خلاص اللي انت شايفه
رسلان:احبك وانتي بتسمعي الكلام
نرمين :وغير كده لا
رسلان:اموووت فيكي
نرمين:ماشي يا خويا ضحك رسلان وذهب
~~~~~~~~~
في صباح يوم الخميس كان فعلا كل شي جاهز
فجاء رسلان ليوصل نرمين الي الفندق
ووجدت هناك كل شي جاهز حتي الفستان كان مصمم خصيصا لها وكان فستان صك الي الركبه وذيله طويل من اللون الذهبي في منتهي الرؤعه
كان يوم لا ينسا وانتها والجميع مبسوطين
~~~~~~~~~~~
بعد مرور اربعه سنوات كان الجميع في فيلا السيوفي
بعد كثير من الوقت الذي عانوا فيه من قضايا أشهب وهيثم وكذلك شاهيناز والذي حكم عليهم أشهب اعدام وهيثم مؤبد وشاهيناز عشر سنوات
معزومين عنه لأنهم تعودا أن يجتمعون عن كل منهم يوم في الاسبوع وكان هذا الأسبوع الدور علي محمود
كان الجميع مبسوطين وخصوصا امجد الذي تزوج منذ عام من زميله له كانت تحبه وهو لم يكن يعلم وهي الآن حامل بطفله الذي تمنا أن يأتي من سودي ولكن الله له ترتيب اخر
وكان محمود يجلس مع أحفاده ومعهم اولاد مريم وترزان والذين بمثابه أحفاده أيضا
الابن الأكبر لسيف هو محمود والذي اسميه علي اسم ولده عنده ثلاث سنوات ونص
ومعه اخته روتانا التي تصغره سنه ونص عمرا
وابن سودي الوحيد فهد الذي يبلغ من العمر ثلاث سنوات
وابناء مريم وترزان التوام جودي وجود والذين يتمون عقدهم الثالث بعد شهرين
وكان الجميع مبسوط ما عدا نرمين التي كانت تعبانه جدا
وكانت تلعب مع الصغار وتتمنا أن يرزقها الله الذريه الصالحه لأنها بعد ما ذهبت لأطباء كثيره أجمعوا أن لا يوجد مانع للحمل لها ولكن الموضوع مساله وقت مش اكتر فعليهم بالدعاء
وبعد فتره قامت حتي تساعد ولكن أحست بدوخه شديده ووقعت مغشيه عليها فهرع رسلان وحملها واتصل بالطبيب والذي جاء سريعا وكان الجميع قلق ولكن رسلان كان يكاد يقع ارضا من الخوف عليها
وبعد الكشف عليها خرج الطبيب وقال :مبروك
رسلان:مبروك علي ايه
الطبيب:مدام نرمين حامل في الثالث
رسلان وهو يهلل انت بتكلم جد
ضحك الطبيب وقال ايوه بجد مبروك بس لازم تروح لدكتوره نسا علشان تتابع
رسلان :حاضر حاضر وتركهم ودخل إليها
نرمين:مبروك يا حبيبي
رسلان:مبروك علينا احنا الاثنين هتبقي احلي ام
نرمين:انت اللي هتبقا احلي اب في الدنيا
قبل رسلان راسها وأخذها بين أحضانه
وبعد سته اشهر كانوا جميعا أمام غرفه العمليات ينتظرون اصغر حفيد لعائله السيوفي
وبعد عده دقائق سمعوا صوت المولود الاحدث وخرج الطبيب وقال مبروك بنت هتسموها ايه بقا
رسلان:عنان
الطبيب :جميل ربنا يبارك فيها بعد شوي هي هتنتقل هي وامها علي اوضه عاديه وتركهم وغادر
وبعد عده دقائق كانت نرمين في غرفتها
فدخل الجميع للاطمئنان عليها وكانت في صحه جيده هي وابنتها
وخرجت بعدها بساعات
وكانت الجميع مبسوطين وعاشوا حياتهم بسعاده بالغه
تمت
كل عام وانتم بخير. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الحادي والاربعون
(عفتي والديوث)
وجدت نرمين خيال حد في الفيلا فجرت الي الخارج
ومن حسن حظها أن رسلان كان مازال يلف سيارته
نرمين:رسلان رسلان استنا في حد جوه
رسلان نزل من السياره سريعا وقال :يا حبيبتي مش أم عبده جوه
نرمين:لا أم عبده اجازه انهارده ده شكله حرامي
رسلان أخذ من سيارته مسدسه وقال خليكي جوه العربيه ومهما يحصل ما تخرجيش واطلبي البوليس
نرمين:انت واخد المسدس تعمل مصيبه لا والنبي خليك هنا لحد ما البوليس يجي
رسلان بغضب خش العربيه واعملي اللي قولتلك عليه ودخل الي الفيلا
داخل الفيلا كان الحرامي ما زال يسرق ومعه كيس كبير
فدخل رسلان علي أطراف أصابعه وضربه بظهر المسدس فقع مغشي عليه
فدخل رسلان الي المطبخ لياتي بحبل لانه بحكم تردده علي الفيلا كان يعرف معظم ما فيها
وقيده في كرسي وخرج وكانت نرمين في الخارج تبكي وخائفة جدا واول ماوجدت رسلان أمامها كان الروح ردت فيها
رسلان:تعالي يا حبيبتي ما تخافيش
نرمين:ايه اللي حصل
رسلان:تعالي وهتشوفي
دخلوا معا ونرمين في منتهي القلق ولكن طبطبه رسلان علي يدها طمانتها
فنزع رسلان القناع عن وجهه وكان واضح عليه أنه ابن عز ولكن الشي الوحيد الذي يشبه هو هذا الجرح في خده الأيمن (ويا ويل ابن العز أما تأتي عليه الايام )
فرش علي وجهه قطرات ماء فعاد الي وعيه
رسلان:مين اللي وراءك ياض
الحرامي :محدش بعتني
رسلان:انا بقولك مين اللي وراءك ياض ولكمه
الحرامي:والله ما حدش بعتني انا كنت عاوز فلوس فدخلت اول مكان لاقيته
رسلان:تقدر تشتغل مش تسرق
الحرامي:اشتغل ازاي وانا كل شركه اقدم فيها ما تقبلنيش بسبب اللي في وشي
رسلان:تقوم تسرق عادي ده انت اكرملك تشحت ولا تعمل كده
الحرامي:علي فكره انا ابن ناس وابويا هو اللي عمل فيا كده لما بطل يديني فلوس وقلي البيت أولي بالفلوس منك تروح تشتري مخدرات
رسلان:كده وضحت
الحرامي:ما تظلمنيش انا كنت محترم بس الله يسامح ولاد الحرام اللي عرفوني سكه المخدرات
رسلان:انت اسمك ايه الاول
الحرامي:انا اذاد المختار
رسلان بصدمه انت ابن المختار صاحب شركات المختار جروب للسياحه
اذاد:اه
رسلان:انت ازاي تعمل كده يعني كويس لما تتحبس وابوك سمعته تبوظ
اذاد:هو انا كنت لاقي شغل وقولت لا انا هفضل وحش
وفي هذا الوقت سمعوا صوت سياره الشرطه فقال خلاص انا انتهت
فجرا رسلان وفك قيدوه واجلسه علي الاريكه التي تنتصف الهول الكبير وخبا كيس المسروقات
ففتحت نرمين الباب وهي لا تفهم شي وعندما دخل الضابط ومعه قوته سال رسلان فين الحرامي
كانت نرمين سوف تتكلم ولكن رسلان أوقفها
رسلان:والله احنا كنا بنحسب أنه حرامي بس طلع واحد صاحبي عامل فينا مقلب فأنا اسف بجد
الضابط:انا هحسبها ودي لانه لو حسبتها قانوني هعمل محضر أزعاج سلطات
رسلان:انا متشكر لحضرتك جدااااا
الضابط :تمام سلام عليكم
كانت نرمين لا تفهق شي ولكن كانت تحس بشي غريب سوف يفعله رسلان
نرمين:ممكن افهم بتعمل ايه
رسلان :لحظه وهتفهمي
اذاد:انا مش عارف اشكرك ازاي
رسلان:هتشكريني بشغلك لما تجي تشتغل معايا
اذاد:بجد
رسلان:اه بجد بس بشرط
اذاد:ايه هو
رسلان:انك تمشي من هنا علي البيت تجيب هدومك وتقول لولدك انك رايح المصحه
اذاد:وهو هيوافق يدفعلي الفلوس
رسلان:هيوافق اكيد طول ما هتكون كويس
اذاد:طيب وهوصلك ازاي
رسلان:انا اللي هوصلك لما الاقيك بقيت كويس
اذاد:انت بجد انسان بمعني الكلمه
رسلان:وفر الكلام ده ويلا روح نفذ اللي قولتلك عليه
ذهب اذاد وكانت نرمين تستشيط غضبا
نرمين:ممكن اعرف انت عملت ايه دلوقتي
رسلان:عملت الصح هو باين عليه ابن ناس حرام نضيع مستقبله
نرمين:وانت فأكره هيعمل اللي انت قولت عليه
رسلان :ولو ما عملش كفايه أنه ينصلح حاله واكون السبب
نرمين بقله حيله ماشي خلاص اللي انت شايفه
رسلان:احبك وانتي بتسمعي الكلام
نرمين :وغير كده لا
رسلان:اموووت فيكي
نرمين:ماشي يا خويا ضحك رسلان وذهب
~~~~~~~~~
في صباح يوم الخميس كان فعلا كل شي جاهز
فجاء رسلان ليوصل نرمين الي الفندق
ووجدت هناك كل شي جاهز حتي الفستان كان مصمم خصيصا لها وكان فستان صك الي الركبه وذيله طويل من اللون الذهبي في منتهي الرؤعه
كان يوم لا ينسا وانتها والجميع مبسوطين
~~~~~~~~~~~
بعد مرور اربعه سنوات كان الجميع في فيلا السيوفي
بعد كثير من الوقت الذي عانوا فيه من قضايا أشهب وهيثم وكذلك شاهيناز والذي حكم عليهم أشهب اعدام وهيثم مؤبد وشاهيناز عشر سنوات
معزومين عنه لأنهم تعودا أن يجتمعون عن كل منهم يوم في الاسبوع وكان هذا الأسبوع الدور علي محمود
كان الجميع مبسوطين وخصوصا امجد الذي تزوج منذ عام من زميله له كانت تحبه وهو لم يكن يعلم وهي الآن حامل بطفله الذي تمنا أن يأتي من سودي ولكن الله له ترتيب اخر
وكان محمود يجلس مع أحفاده ومعهم اولاد مريم وترزان والذين بمثابه أحفاده أيضا
الابن الأكبر لسيف هو محمود والذي اسميه علي اسم ولده عنده ثلاث سنوات ونص
ومعه اخته روتانا التي تصغره سنه ونص عمرا
وابن سودي الوحيد فهد الذي يبلغ من العمر ثلاث سنوات
وابناء مريم وترزان التوام جودي وجود والذين يتمون عقدهم الثالث بعد شهرين
وكان الجميع مبسوط ما عدا نرمين التي كانت تعبانه جدا
وكانت تلعب مع الصغار وتتمنا أن يرزقها الله الذريه الصالحه لأنها بعد ما ذهبت لأطباء كثيره أجمعوا أن لا يوجد مانع للحمل لها ولكن الموضوع مساله وقت مش اكتر فعليهم بالدعاء
وبعد فتره قامت حتي تساعد ولكن أحست بدوخه شديده ووقعت مغشيه عليها فهرع رسلان وحملها واتصل بالطبيب والذي جاء سريعا وكان الجميع قلق ولكن رسلان كان يكاد يقع ارضا من الخوف عليها
وبعد الكشف عليها خرج الطبيب وقال :مبروك
رسلان:مبروك علي ايه
الطبيب:مدام نرمين حامل في الثالث
رسلان وهو يهلل انت بتكلم جد
ضحك الطبيب وقال ايوه بجد مبروك بس لازم تروح لدكتوره نسا علشان تتابع
رسلان :حاضر حاضر وتركهم ودخل إليها
نرمين:مبروك يا حبيبي
رسلان:مبروك علينا احنا الاثنين هتبقي احلي ام
نرمين:انت اللي هتبقا احلي اب في الدنيا
قبل رسلان راسها وأخذها بين أحضانه
وبعد سته اشهر كانوا جميعا أمام غرفه العمليات ينتظرون اصغر حفيد لعائله السيوفي
وبعد عده دقائق سمعوا صوت المولود الاحدث وخرج الطبيب وقال مبروك بنت هتسموها ايه بقا
رسلان:عنان
الطبيب :جميل ربنا يبارك فيها بعد شوي هي هتنتقل هي وامها علي اوضه عاديه وتركهم وغادر
وبعد عده دقائق كانت نرمين في غرفتها
فدخل الجميع للاطمئنان عليها وكانت في صحه جيده هي وابنتها
وخرجت بعدها بساعات
وكانت الجميع مبسوطين وعاشوا حياتهم بسعاده بالغه
❞ الجزء الاربعون
(عفتي والديوث )
استيقظوا الصبح علي خبر افزعهم
اتصلت فتحيه علي رونال وهي تعلم أنهم ليستهم عرايس ولكن الامر مهم
فتحيه:الو ايوه يا رونال
رونال وهي غارقه في النوم ايوه يا حبيبتي عامله ايه
فتحيه:انا الحمد لله بس
رونال:بس ايه يا حبيبتي
فتحيه:سليم ابو نرمين مات
رونال عدلت نفسها علي السرير سريعا وردت معقول انتي متاكده يا ماما
فتحيه:اه يا بنتي نرمين اتصلت بيا وهي منهاره بتقولي أن أول ما دخل الفيلا باركلها وقال خدي بالك من نفسك وحافظي علي جوزك ده شكله ابن حلال واخدها في حضنه وطول في الحضن اوووي لدرجه ان نرمين ضحكت وقالت له روح نام في اوضتك يا عم ده كتفي وهو ماردتش بتحول تطلع من حضنه لكن هو وقع علي الارض جريت واتصلت بالاسعاف لكن كان أمر الله نفذ
رونال:لاحول الله ليسه كان بيضحك ومبسوط اووي في الفرح ربنا يصبرها انا هلبس واجيلك
فتحيه:لا تجيلي ايه انتي عندك سفر وانا حبيت اقولك بس علشان ما تزعليش اني ما قولتلك وهي اكيد مش هتزعل
رونال:لا يا ماما نرمين صاحبتي الوحيده لازم اجي
فتحيه:بس سيف
رونال:ملكيش دعوه بسيف أنا هقوله واكيد هو مش هيمنع
فتحيه:خلاص علي راحتك خدي بالك من نفسك
رونال:ماشي يا حبيبتي سلام
أقفلت الهاتف وليسه هتصحي سيف وجدته جالس وينظر لها ويقول يلا علشان نلبس
رونال:مين دول وبعدين انت سمعتني وانا بكلم
سيف:اه يلا بدل ما نتأخر لازم نعمل الواجب
رونال نظرت له بحب الان تكتشف كم هو جميل وحنون
فقامت ارتديت ملابسها سريعا وذهبوا الي فتحيه ليأخذوها ويذهبوا الي نرمين في فيلتها
اول ما دخلت رونال ارتمت في حضنها نرمين وهي تبكي
رونال:ما تخافيش يا حبيبتي انا معاكي
نرمين:ما لحقتش اشبع منه
رونال:دي حاجه بتاعت ربنا انتي بتقولي لربنا لا
نرمين:ونعم بالله بس اول مره احس اني عندي ظهر وسند يروح مني
رونال:ربنا احن عليكي من الكل والبركه في رسلان بقا
نرمين:ده حقيقي انا ما كنتش اعرفه كويس ربنا يديه الصحه ده من الصبح خلص كل حاجه وراح يدفنه بس ما رضيش ياخديني معاه
رونال:علشان خايف عليكي ومش عاوزك تتعبي
نرمين:بس كان خديني ده ابويا
رونال:معلش يا حبيبتي يلا تعالي اقعدي ارتاحي
اخذت رونال نرمين حتي ترتاح في غرفتها ونزلت حضرتك لها اكل وطلعت لها تطعمها ولكن لم تأكل فاصرت عليها رونال وقدرت تاكلها شوي بسيط وتركتها تنام
رونال نزلت وجلست معهم في انتظار رسلان وبعد قليل من الوقت جاء ومعه طاقم كامل لضيافه المعزين وانتها اليوم وكان رسلان وسيف ونعم الرجال
وتم تأجيل السفر لرونال وسيف الي بعد اسبوع لحين تحسين الأوضاع
~~~~~~~~~
وبعد مرور اربع شهور بعد ما رجع كل شي لمريم وكانت عدتها قد انتهت منذ اسبوعين تقريبا
دخل الي مكتبها في الشركه ترزان والذي عمل معاها بشهادته وكان جدير بالثقة مش لانه سيصبح زوجها لا ابدا
ترزان:صباح الخير يا حبيبتي
مريم:الحمد لله انت عامل ايه
ترزان:الحمد لله عاوزك في موضوع
مريم:خير قول علي طول
ترزان:مش آن الأوان بقا
مريم ببعض من المراوغه أوان ايه
انت هتقطف ورد
ترزان:اه هقطف احلي ورده في الدنيا
مريم انزلت راسها خجلا وهذا ما يجعل نيران قلبه تشتعل اكتر
ترزان:يا بت ردي عليا هنجوز امتي
مريم:وقت ما تحب
ترزان:بجد
مريم:اه
ترزان:خلاص الخميس الجاي نكتب الكتاب ونحجز القاعه
مريم:خميس ايه انهارده الحد
ترزان:حلو اوووي
مريم:مش هنلحق نجحز القاعه ولا نعمل ترتيبات فرح
ضحك ترزان وقال انا رتيبت كل حاجه من زمان عليكي بس تروحي فندق ........... يوم الخميس الصبح وبس
مريم:فندق ليه
ترزان:وليه مش فندق هو انتي قليله في البلد يتعملك احلي فرح
فرح فرح ايه انت بتهزر كان هذا رد مريم التي قالته سريعا
ترزان:يالهوي عليا بت انتي اسكتي خالص
مريم:بجد يا مصطفي بلاش فرح انت عارف ظروفي
ترزان:ظروف ايه انا هجوز لتاني مره يعني الكل هيتريق عليا
ترزان:ياريت حد يعملها وانا اكتبله شهاده وفاته بايدي
مريم:وليه كل ده ما نعملش حاجه وخلاص
ترزان:اللهم ما طولك يا روح بت انتي اسكتي خالص وانا يوم الخميس هجي اجيبك
مريم:امري لله حاضر
ترزان:عسل وانتي بتسمعي الكلام
وانتها اليوم وعديت الايام وجاء يوم الخميس وبالفعل ذهب واوصلها الي الفندق وذهب حتي يتحضر هو الآخر
دخلت مريم وكانت قد نسيت أن تسأل ترزان ماذا سيحدث فقررت أن تتصل به
ولكن اول ما دخلت وجدت ممر من الورد وخمس فتايات يحملون باقات ورد أيضا واخذوها من يديها وصعدوا بها الدرج ودخلوا الغرفه ولكن الصدمه كانت أن اسمها مكتوب من البالونات ومكتوب جانبه احبك ففرحت بشده ولفت وجهها وجدت المايك اب ارتست تنتظرها عملت لها مكياج رقيق يليق علي وجهها
وكان السؤال المحير لها أنها لم تجلب فستان ولا اي شي من هذا القبيل
ولكن لم يطول هذا السؤال كثيرا عندما جاءت فتاه ومعاها فستان ابيض مرصع بالالماس الصناعي وذيله طويل ولونه روز فاتح
ومعاه طرحتين من نفس الالوان وتاج رقيق
ارتديته وكانت في قمه سعادتها ومبهوره من ذؤق ترزان الجميل
وبعد ساعه كان أمام باب الغرفه يرتدي بدله سوداء في منتهي الروعه
فدخل إليها وظل ينظر إليها فتره كبيره إلي أن صفق الجميع حتي ينتبه
فأخذها وخرج وعندما دخل القاعه انتثر عليهم ورد من فوق وصفق الجميع فدخلوا وظلوا يرقصون طول الليل وجلست مريم من التعب وجاءت رونال إليها
مريم:انا زعلانه منك بقا ما ترقصيش خالص انهارده
رونال:طيب بذمتك ارقص ولا تبقي خاله بعد سبع شهور
مريم:بجد انتي بتكلمي جد
رونال:اه بجد عملت تحليل انهارده لاني كنت تعبانه الايام اللي فاتت وما كنتش اعرف الأعراض دي ليه وقلي اني حامل
مريم:فعلا انا كنت حاسكي تعبانه وكنت عاوزه اقولك تروحي تكشفي بس عارفكي بتخافي من الدكاتره
رونال:بصراحه سيف هو اللي وديني بالعافيه
مريم:احسن تستاهلي ربنا يتمملك بالف خير
رونال:يارب انتي بقا بعد تسع شهور تبقي معاكي احلي بيبي
مريم:تسعه ليه كده كتير اووي نخليهم اربعه ونص ضحكوا معنا
وانتهت الليله وذهبوا الي بيتهم السعيد ليقضوا اول ليله معا في سعاده بالغه
~~~~~~~~
كانت نرمين في الزفاف في قمه اناقتها
وكان رسلان يريد أن يكسر معاها كل الحواجز وهو يوصلها
قال : بقولك ايه انا مش هصبر عليكي تاني انا هعمل ذي مصطفي
(في الوقت اللي فات أصبح سيف ورسلان ومصطفي ودكتور أمجد أصدقاء مقربين )
نرمين: يعني عاوز ايه
رسلان:يعني الخميس الجاي نجوز
نرمين :وهتلحق نجهز
رسلان:قولي انت اه بس وبعدين كل حاجه لها حل
نرمين:لو لحقت تجهز كل حاجه يبقا اه
رسلان:طيب وكل حاجه جاهزه اساسا مش بقولك هعمل ذي مصطفي
نرمين:ماشي ياخويا لما نشوف
ضحك رسلان ورد هنشوف يا ختي
وانطلقوا الي فيلا نرمين واول ما دخلت وجدت
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الاربعون
(عفتي والديوث )
استيقظوا الصبح علي خبر افزعهم
اتصلت فتحيه علي رونال وهي تعلم أنهم ليستهم عرايس ولكن الامر مهم
فتحيه:الو ايوه يا رونال
رونال وهي غارقه في النوم ايوه يا حبيبتي عامله ايه
فتحيه:انا الحمد لله بس
رونال:بس ايه يا حبيبتي
فتحيه:سليم ابو نرمين مات
رونال عدلت نفسها علي السرير سريعا وردت معقول انتي متاكده يا ماما
فتحيه:اه يا بنتي نرمين اتصلت بيا وهي منهاره بتقولي أن أول ما دخل الفيلا باركلها وقال خدي بالك من نفسك وحافظي علي جوزك ده شكله ابن حلال واخدها في حضنه وطول في الحضن اوووي لدرجه ان نرمين ضحكت وقالت له روح نام في اوضتك يا عم ده كتفي وهو ماردتش بتحول تطلع من حضنه لكن هو وقع علي الارض جريت واتصلت بالاسعاف لكن كان أمر الله نفذ
رونال:لاحول الله ليسه كان بيضحك ومبسوط اووي في الفرح ربنا يصبرها انا هلبس واجيلك
فتحيه:لا تجيلي ايه انتي عندك سفر وانا حبيت اقولك بس علشان ما تزعليش اني ما قولتلك وهي اكيد مش هتزعل
رونال:لا يا ماما نرمين صاحبتي الوحيده لازم اجي
فتحيه:بس سيف
رونال:ملكيش دعوه بسيف أنا هقوله واكيد هو مش هيمنع
فتحيه:خلاص علي راحتك خدي بالك من نفسك
رونال:ماشي يا حبيبتي سلام
أقفلت الهاتف وليسه هتصحي سيف وجدته جالس وينظر لها ويقول يلا علشان نلبس
رونال:مين دول وبعدين انت سمعتني وانا بكلم
سيف:اه يلا بدل ما نتأخر لازم نعمل الواجب
رونال نظرت له بحب الان تكتشف كم هو جميل وحنون
فقامت ارتديت ملابسها سريعا وذهبوا الي فتحيه ليأخذوها ويذهبوا الي نرمين في فيلتها
اول ما دخلت رونال ارتمت في حضنها نرمين وهي تبكي
رونال:ما تخافيش يا حبيبتي انا معاكي
نرمين:ما لحقتش اشبع منه
رونال:دي حاجه بتاعت ربنا انتي بتقولي لربنا لا
نرمين:ونعم بالله بس اول مره احس اني عندي ظهر وسند يروح مني
رونال:ربنا احن عليكي من الكل والبركه في رسلان بقا
نرمين:ده حقيقي انا ما كنتش اعرفه كويس ربنا يديه الصحه ده من الصبح خلص كل حاجه وراح يدفنه بس ما رضيش ياخديني معاه
رونال:علشان خايف عليكي ومش عاوزك تتعبي
نرمين:بس كان خديني ده ابويا
رونال:معلش يا حبيبتي يلا تعالي اقعدي ارتاحي
اخذت رونال نرمين حتي ترتاح في غرفتها ونزلت حضرتك لها اكل وطلعت لها تطعمها ولكن لم تأكل فاصرت عليها رونال وقدرت تاكلها شوي بسيط وتركتها تنام
رونال نزلت وجلست معهم في انتظار رسلان وبعد قليل من الوقت جاء ومعه طاقم كامل لضيافه المعزين وانتها اليوم وكان رسلان وسيف ونعم الرجال
وتم تأجيل السفر لرونال وسيف الي بعد اسبوع لحين تحسين الأوضاع
~~~~~~~~~
وبعد مرور اربع شهور بعد ما رجع كل شي لمريم وكانت عدتها قد انتهت منذ اسبوعين تقريبا
دخل الي مكتبها في الشركه ترزان والذي عمل معاها بشهادته وكان جدير بالثقة مش لانه سيصبح زوجها لا ابدا
ترزان:صباح الخير يا حبيبتي
مريم:الحمد لله انت عامل ايه
ترزان:الحمد لله عاوزك في موضوع
مريم:خير قول علي طول
ترزان:مش آن الأوان بقا
مريم ببعض من المراوغه أوان ايه
انت هتقطف ورد
ترزان:اه هقطف احلي ورده في الدنيا
مريم انزلت راسها خجلا وهذا ما يجعل نيران قلبه تشتعل اكتر
ترزان:يا بت ردي عليا هنجوز امتي
مريم:وقت ما تحب
ترزان:بجد
مريم:اه
ترزان:خلاص الخميس الجاي نكتب الكتاب ونحجز القاعه
مريم:خميس ايه انهارده الحد
ترزان:حلو اوووي
مريم:مش هنلحق نجحز القاعه ولا نعمل ترتيبات فرح
ضحك ترزان وقال انا رتيبت كل حاجه من زمان عليكي بس تروحي فندق ...... يوم الخميس الصبح وبس
مريم:فندق ليه
ترزان:وليه مش فندق هو انتي قليله في البلد يتعملك احلي فرح
فرح فرح ايه انت بتهزر كان هذا رد مريم التي قالته سريعا
ترزان:يالهوي عليا بت انتي اسكتي خالص
مريم:بجد يا مصطفي بلاش فرح انت عارف ظروفي
ترزان:ظروف ايه انا هجوز لتاني مره يعني الكل هيتريق عليا
ترزان:ياريت حد يعملها وانا اكتبله شهاده وفاته بايدي
مريم:وليه كل ده ما نعملش حاجه وخلاص
ترزان:اللهم ما طولك يا روح بت انتي اسكتي خالص وانا يوم الخميس هجي اجيبك
مريم:امري لله حاضر
ترزان:عسل وانتي بتسمعي الكلام
وانتها اليوم وعديت الايام وجاء يوم الخميس وبالفعل ذهب واوصلها الي الفندق وذهب حتي يتحضر هو الآخر
دخلت مريم وكانت قد نسيت أن تسأل ترزان ماذا سيحدث فقررت أن تتصل به
ولكن اول ما دخلت وجدت ممر من الورد وخمس فتايات يحملون باقات ورد أيضا واخذوها من يديها وصعدوا بها الدرج ودخلوا الغرفه ولكن الصدمه كانت أن اسمها مكتوب من البالونات ومكتوب جانبه احبك ففرحت بشده ولفت وجهها وجدت المايك اب ارتست تنتظرها عملت لها مكياج رقيق يليق علي وجهها
وكان السؤال المحير لها أنها لم تجلب فستان ولا اي شي من هذا القبيل
ولكن لم يطول هذا السؤال كثيرا عندما جاءت فتاه ومعاها فستان ابيض مرصع بالالماس الصناعي وذيله طويل ولونه روز فاتح
ومعاه طرحتين من نفس الالوان وتاج رقيق
ارتديته وكانت في قمه سعادتها ومبهوره من ذؤق ترزان الجميل
وبعد ساعه كان أمام باب الغرفه يرتدي بدله سوداء في منتهي الروعه
فدخل إليها وظل ينظر إليها فتره كبيره إلي أن صفق الجميع حتي ينتبه
فأخذها وخرج وعندما دخل القاعه انتثر عليهم ورد من فوق وصفق الجميع فدخلوا وظلوا يرقصون طول الليل وجلست مريم من التعب وجاءت رونال إليها
مريم:انا زعلانه منك بقا ما ترقصيش خالص انهارده
رونال:طيب بذمتك ارقص ولا تبقي خاله بعد سبع شهور
مريم:بجد انتي بتكلمي جد
رونال:اه بجد عملت تحليل انهارده لاني كنت تعبانه الايام اللي فاتت وما كنتش اعرف الأعراض دي ليه وقلي اني حامل
مريم:فعلا انا كنت حاسكي تعبانه وكنت عاوزه اقولك تروحي تكشفي بس عارفكي بتخافي من الدكاتره
رونال:بصراحه سيف هو اللي وديني بالعافيه
مريم:احسن تستاهلي ربنا يتمملك بالف خير
رونال:يارب انتي بقا بعد تسع شهور تبقي معاكي احلي بيبي
مريم:تسعه ليه كده كتير اووي نخليهم اربعه ونص ضحكوا معنا
وانتهت الليله وذهبوا الي بيتهم السعيد ليقضوا اول ليله معا في سعاده بالغه
~~~~~~~~ كانت نرمين في الزفاف في قمه اناقتها
وكان رسلان يريد أن يكسر معاها كل الحواجز وهو يوصلها
قال : بقولك ايه انا مش هصبر عليكي تاني انا هعمل ذي مصطفي
(في الوقت اللي فات أصبح سيف ورسلان ومصطفي ودكتور أمجد أصدقاء مقربين )
نرمين: يعني عاوز ايه
رسلان:يعني الخميس الجاي نجوز
نرمين :وهتلحق نجهز
رسلان:قولي انت اه بس وبعدين كل حاجه لها حل
نرمين:لو لحقت تجهز كل حاجه يبقا اه
رسلان:طيب وكل حاجه جاهزه اساسا مش بقولك هعمل ذي مصطفي
نرمين:ماشي ياخويا لما نشوف
ضحك رسلان ورد هنشوف يا ختي
وانطلقوا الي فيلا نرمين واول ما دخلت وجدت
يتبع. ❝
❞ الجزء التاسع والثلاثون
(عفتي والديوث )
سيف:خلاص انا عندي فكره
رونال:ايه هي
سيف:فين مطبخكم
رونال:ليه
سيف:هو انتي دائما معترضه كده
رونال:اه
سيف:طيب يلا شوفي لو حد جوه
(سيف كان يقصد نرمين بكلامه )
رونال: طيب ودخلت الي المطبخ وهي لا تفهم لماذا يريد الدخول فخرجت بعد قليل من الوقت ووراءها نرمين
رونال:اهو المطبخ بقا فاضي ممكن تقولي بقا عاوز ايه
سيف:عاوز توحه تجي معايا وانت تقعدي هنا
فتحيه:ماشي يا ابني ما اني مش فاهمه حاجه
سيف:طيب يلا وهتفهمي
دخلوا الي المطبخ سويا وبدء سيف يطهي تحت إشراف فتحيه التي ساعدته كثيرا لأنه لا يفقه شي في المطبخ
وكانت رونال ونرمين بالخارج مستغربين جدا من ما يفعله وكانت نرمين تطرء علي سيف ومحبته لرونال
وبعد ساعه تقريبا خرج وهو يرتدي مريله المطبخ فضحكوا عليه
سيف:يلا بقا اتفضلوا ادخلوا هاتوا الاكل معايا
رونال:والله لايقه عليك اووي المريله دي
سيف نظر إلي نفسه وضحك أيضا
ورد انفع ست بيت
رونال:تنفع اوووي ده انت ست بيت شاطره كمان
ضحك سيف وضربها علي كتفها
رونال:اي وجعتني ايدك تقيله
سيف:طيب يلا روحي هاتي الاكل بدل ما اوريكي الايد التقيله بجد
دخلت رونال ونرمين يضعون الاكل في الأطباق وكان سيف واقف يأخذ منهم ويضع علي الترابيزه الصغيره
وجلسوا معا يتناولون طعامهم وكانت المفاجئه أن طعمه لذيذ وفي منتهي الرؤعه
فتحيه:تسلم ايدك يا سيف الاكل تحفه
سيف:بلاش مجامله
رونال :لا بجد طعمه حلو اوي
سيف:البركه في توحه
فتحيه:لا بس الاكل نفس وانت نفسك حلو
رونال:والله حلو لما نجوز هتعمل انت الاكل
ابتسم سيف لقولها هذه الكلمه وهذا معناه أنها متقبله الأمر علي رحبه صدر وليس كما توقع
ظلوا يتحدثون إلي أن انتهوا ووقف سيف يغسل الاطباق مع رونال
وكان الضحك والهزار هما السائد بينهم
وبعد أن انتهوا استاذن سيف بالرحيل
وعندما عاد الي البيت جلس مع محمود يخبره بما حدث وكذلك محمود
محمود:طيب من غير ما تزعل تقدر تأجل فرحك كمان شهر علشنا يكون مع اختك
سيف:طيب يا حبيبي مش مشكله ناجله شوي ما أن البت هتجنيني
ضحك محمود ورد هي بقيت كده
سيف:اه بصراحه
محمود:طيب يلا روح غير علشان تاكل
سيف:ما انا أكلت يا حج
محمود:أكلت فين
سيف:عن رونال وتوحه ما انا طبخت
ضحك محمود عاليا وقال معقول سيف السيوفي يدخل المطبخ لا انا لازم اقعد مع رونال
سيف:ان شاء الله هجبهلك قريب اوي
محمود:إن شاء الله يلا اطلع ارتاح
سيف:ماشي يا حبيبي تصبح على خير
~~~~~~~~~~~
بعد مرور شهر كانت الايام تسير علي وتيره واحده
ينزلون يأتون بما ينقصهم إذا كانت رونال أو سودي ويتحضرون للفرح
وكانت هذه الليله من الف ليله وليله
رونال كانت ترتدي فستان من الستان المرصع بالالماس وذيله ازرق طويل وتلف طرحتها من نفس الالوان
وكانت سودي ترتدي فستان كب وتفرد نص شعرها والنص الآخر فرومه تظهر جمالها
وكانوا يبدون مثل الاميرات
وكانوا ينتظرهم الجميع في القاعه
فصعد سيف ليسلم سودي إلي امجد فاختفت رونال عنه نهائيا وكان ينقل نظره بين أرجاء السويد
حتي يراها ولكن لا فائده
فنزل وسلم سودي وصعد ثانيا حتي يأخذ مليكه قلبه وعندما دخل كانت تعطيه ظهرها
فخبط علي كتفها خبطتين ولم تجيب ولم تلتفت
فذهب من الجهه الأخري وعندما رآها لم يتمالك نفسه وأخذها في حضنه
وحملها وخرج بها وسط تصفيق الجميع
ونزل الي القاعه وهو حاملها
رونال بهمس نازليني بدل ما اموتك
سيف:ده انا اللي هقاطعك بس نكتب الكتاب
رونال ضربته في صدره واخفضت راسها ارضا وقالت قليل ادب
سيف:هوريكي قله الادب واسكتي بقا بدل ما اخدك واطلع بيكي فوق من غير كتب كتاب
رونال:لا لا خلاص انا اسفه انت مجنون وتعملها
ضحك سيف واتجه الي المأذون وتم عقد قرانهم وسط تهليل الجميع
وظلوا يرقصون وجاءت اغنيه فوقف سيف وبدء يردد
(قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن
قالوا إنك احلي من كل البنات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن قالوا إنك احلي من كل البنات
وان حبك سكه شايكه قالوا فيكي من الملايكه
راحت اشوفك وبصراحه فقتي كل التوقعات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن قالوا إنك احلي من كل البنات
قالوا عن عينيكي عنوان الجمال
كل حاجه فيكي احلي من الخيال
قالوا عن عينيكي عنوان الجمال
كل حاجه فيكي احلي من الخيال
بس في سور بيداريكي صعب يوصل حد ليكي
قلت اروح ان شاء الله احبك هو مين مالحب مات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن
قالوا إنك احلي من كل البنات )
ظل يغني وكان صوته جميل وكانت رونال مصدومه من تصرفه ومبسوطه في نفس الوقت
واول ما انتها اخذها في أحضانه ولف بها القاعه وكذلك فعل امجد
وكانوا مثل الفراشات
وكان الجميع مبسوطين وكانت عيون رسلان لا تفارق عيون نرمين
وبعد قليل من الوقت جاء إليها وكان معها والدها التي مكثت معه من فتره
رسلان:سلام عليكم
سليم:عليكم السلام
رسلان:انا عرفت ان حضرتك والد نرمين
سليم:اه
رسلان:طيب انا عاوز اطلب ايد نرمين منك
سليم:والله انا بعد اللي عرفته عنك انا موافق بس اهم حاجه راي نرمين
كانت نرمين تنظر إليهم وهي مصدومه ولم تنطق بشي إلا عندما وجه سليم كلامه لها وقال نرمين ايه رايك
نرمين:هااا
ضحك رسلان وقال موافقه ولا لا يا بت
نرمين:اه ايه لا
رسلان:كلمه الحق بتطلع الاول
سليم:اديها وقت تفكر
رسلان:خلاص تمام قدامك عشر دقائق وتديني رايك
ضحك سليم علي كلامه وروحه المرحه
وقال: السكوت علامه الرضا شوف هتجيب اهلك امتي
رسلان:لا اجيب ايه احنا فيها المأذون هنا والشهود هنا يبقا خير البر عاجلا
سليم :كده خبط لزق
رسلان:ما تجيش الا خبط لزق خلينا نفرح بقا
سليم:ماشي يا سيدي
كل هذه ونرمين صامته تماما
فذهب رسلان حتي يأتي بوالده والماذون
وفي لحظه كان علي المسرح يقول
اسمعوني لو سمحتوا فانتبه الجميع له
رسلان:انا جاي انهارده اطلب ايد الانسه الجميله نرمين سليم وذهب إليها وأخرج من جيبه علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص الماس وركع علي ركبتيه أمامها وأكمل كلامه تقبلي تتجوزيني
نرمين ظلت صامته مثل ما كانت
فكان رد الجميع يلا وافقي وافقي
فهزت راسها بالموافقه والبسها الخاتم وتم عقد القران وسط تصفيق الجميع والتمني لهم بالسعاده
وانتها الزفاف وأخذ سيف رونال الي غرفتهم الذين حجزوها في نفس الفندق حتي يستطعون السفر في الصباح
وأمجد أخذ سودي الي شقته وهما أيضا سيذهبون مع سيف رونال
اول ما دخلوا الغرفه كانت رونال في قمه خجلها ولكن سيف حول كسر هذا الحاجز
فذهب تجاهها وقبلها في رأسها وقال انا مش مصدق انك بقيتي بتاعتي انا وبس
من اول يوم شفتك فيه وانا بحبك مش عارف ليه وازاي بس حبيت خوفك وقوتك حبيت خجلك وكبرياءك حبيت كل حاجه فيكي
يلا روحي غيري واتوضي علشان نصلي
رونال:انا متوضيه
سيف:تمام انا هروح اغير انا كمان وهجي ولا تحبي اساعدك
رونال:لا شكرا انا اقدر اساعد نفسي
سيف :ماشي براحتك بس لو نادتي عليا مش هرد
رونال:ماشي يلا روح
دخلت رونال الي الغرفه الداخليه ودلف سيف الي الحمام
وبعد قليل خرجت رونال وهي ترتدي إسدال صلاه والذي وجدته علي السرير وصلوا معنا
وبعد قليل من الوقت كانوا في عالمهم الخاص
وعن سودي عندما دخلت الشقه كانت خائفه جدااااا
فأخذها امجد من يديها وادخلها الغرفه الكبيره وقال لها انا هغير الناحيه التانيه وانتي غيري هنا ولما تخلصي قوللي
هزت راسها بالموافقه وبعد قليل من الوقت خرجت ونادتي عليه بصوت شبه مسموع فكان في المطبخ وخرج
سودي:بتعمل ايه عندك
امجد :بحضر العشاء
سودي:لا ده واجب عليا
امجد:حبيبتي من هنا ورايح كل حاجه هنعملها سوا هزت راسها بالموافقه
وذهبوا حتي يأكلون وبعد ما انتهوا واقفوا في المطبخ يغسلون الاطباق
وبعد قليل من الوقت ذهبوا الي مملكه عشقهم
وفزعوا من الخبر الذي جاء صباح اليوم التالي
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء التاسع والثلاثون
(عفتي والديوث )
سيف:خلاص انا عندي فكره
رونال:ايه هي
سيف:فين مطبخكم
رونال:ليه
سيف:هو انتي دائما معترضه كده
رونال:اه
سيف:طيب يلا شوفي لو حد جوه
(سيف كان يقصد نرمين بكلامه )
رونال: طيب ودخلت الي المطبخ وهي لا تفهم لماذا يريد الدخول فخرجت بعد قليل من الوقت ووراءها نرمين
رونال:اهو المطبخ بقا فاضي ممكن تقولي بقا عاوز ايه
سيف:عاوز توحه تجي معايا وانت تقعدي هنا
فتحيه:ماشي يا ابني ما اني مش فاهمه حاجه
سيف:طيب يلا وهتفهمي
دخلوا الي المطبخ سويا وبدء سيف يطهي تحت إشراف فتحيه التي ساعدته كثيرا لأنه لا يفقه شي في المطبخ
وكانت رونال ونرمين بالخارج مستغربين جدا من ما يفعله وكانت نرمين تطرء علي سيف ومحبته لرونال
وبعد ساعه تقريبا خرج وهو يرتدي مريله المطبخ فضحكوا عليه
سيف:يلا بقا اتفضلوا ادخلوا هاتوا الاكل معايا
رونال:والله لايقه عليك اووي المريله دي
سيف نظر إلي نفسه وضحك أيضا
ورد انفع ست بيت
رونال:تنفع اوووي ده انت ست بيت شاطره كمان
ضحك سيف وضربها علي كتفها
رونال:اي وجعتني ايدك تقيله
سيف:طيب يلا روحي هاتي الاكل بدل ما اوريكي الايد التقيله بجد
دخلت رونال ونرمين يضعون الاكل في الأطباق وكان سيف واقف يأخذ منهم ويضع علي الترابيزه الصغيره
وجلسوا معا يتناولون طعامهم وكانت المفاجئه أن طعمه لذيذ وفي منتهي الرؤعه
فتحيه:تسلم ايدك يا سيف الاكل تحفه
سيف:بلاش مجامله
رونال :لا بجد طعمه حلو اوي
سيف:البركه في توحه
فتحيه:لا بس الاكل نفس وانت نفسك حلو
رونال:والله حلو لما نجوز هتعمل انت الاكل
ابتسم سيف لقولها هذه الكلمه وهذا معناه أنها متقبله الأمر علي رحبه صدر وليس كما توقع
ظلوا يتحدثون إلي أن انتهوا ووقف سيف يغسل الاطباق مع رونال
وكان الضحك والهزار هما السائد بينهم
وبعد أن انتهوا استاذن سيف بالرحيل
وعندما عاد الي البيت جلس مع محمود يخبره بما حدث وكذلك محمود
محمود:طيب من غير ما تزعل تقدر تأجل فرحك كمان شهر علشنا يكون مع اختك
سيف:طيب يا حبيبي مش مشكله ناجله شوي ما أن البت هتجنيني
ضحك محمود ورد هي بقيت كده
سيف:اه بصراحه
محمود:طيب يلا روح غير علشان تاكل
سيف:ما انا أكلت يا حج
محمود:أكلت فين
سيف:عن رونال وتوحه ما انا طبخت
ضحك محمود عاليا وقال معقول سيف السيوفي يدخل المطبخ لا انا لازم اقعد مع رونال
سيف:ان شاء الله هجبهلك قريب اوي
محمود:إن شاء الله يلا اطلع ارتاح
سيف:ماشي يا حبيبي تصبح على خير
~~~~~~~~~~~
بعد مرور شهر كانت الايام تسير علي وتيره واحده
ينزلون يأتون بما ينقصهم إذا كانت رونال أو سودي ويتحضرون للفرح
وكانت هذه الليله من الف ليله وليله
رونال كانت ترتدي فستان من الستان المرصع بالالماس وذيله ازرق طويل وتلف طرحتها من نفس الالوان
وكانت سودي ترتدي فستان كب وتفرد نص شعرها والنص الآخر فرومه تظهر جمالها
وكانوا يبدون مثل الاميرات
وكانوا ينتظرهم الجميع في القاعه
فصعد سيف ليسلم سودي إلي امجد فاختفت رونال عنه نهائيا وكان ينقل نظره بين أرجاء السويد
حتي يراها ولكن لا فائده
فنزل وسلم سودي وصعد ثانيا حتي يأخذ مليكه قلبه وعندما دخل كانت تعطيه ظهرها
فخبط علي كتفها خبطتين ولم تجيب ولم تلتفت
فذهب من الجهه الأخري وعندما رآها لم يتمالك نفسه وأخذها في حضنه
وحملها وخرج بها وسط تصفيق الجميع
ونزل الي القاعه وهو حاملها
رونال بهمس نازليني بدل ما اموتك
سيف:ده انا اللي هقاطعك بس نكتب الكتاب
رونال ضربته في صدره واخفضت راسها ارضا وقالت قليل ادب
سيف:هوريكي قله الادب واسكتي بقا بدل ما اخدك واطلع بيكي فوق من غير كتب كتاب
رونال:لا لا خلاص انا اسفه انت مجنون وتعملها
ضحك سيف واتجه الي المأذون وتم عقد قرانهم وسط تهليل الجميع
وظلوا يرقصون وجاءت اغنيه فوقف سيف وبدء يردد
(قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن
قالوا إنك احلي من كل البنات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن قالوا إنك احلي من كل البنات
وان حبك سكه شايكه قالوا فيكي من الملايكه
راحت اشوفك وبصراحه فقتي كل التوقعات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن قالوا إنك احلي من كل البنات
قالوا عن عينيكي عنوان الجمال
كل حاجه فيكي احلي من الخيال
قالوا عن عينيكي عنوان الجمال
كل حاجه فيكي احلي من الخيال
بس في سور بيداريكي صعب يوصل حد ليكي
قلت اروح ان شاء الله احبك هو مين مالحب مات
قالوا عنك الجمال في عينيكي بأن
قالوا إنك احلي من كل البنات )
ظل يغني وكان صوته جميل وكانت رونال مصدومه من تصرفه ومبسوطه في نفس الوقت
واول ما انتها اخذها في أحضانه ولف بها القاعه وكذلك فعل امجد
وكانوا مثل الفراشات
وكان الجميع مبسوطين وكانت عيون رسلان لا تفارق عيون نرمين
وبعد قليل من الوقت جاء إليها وكان معها والدها التي مكثت معه من فتره
رسلان:سلام عليكم
سليم:عليكم السلام
رسلان:انا عرفت ان حضرتك والد نرمين
سليم:اه
رسلان:طيب انا عاوز اطلب ايد نرمين منك
سليم:والله انا بعد اللي عرفته عنك انا موافق بس اهم حاجه راي نرمين
كانت نرمين تنظر إليهم وهي مصدومه ولم تنطق بشي إلا عندما وجه سليم كلامه لها وقال نرمين ايه رايك
نرمين:هااا
ضحك رسلان وقال موافقه ولا لا يا بت
نرمين:اه ايه لا
رسلان:كلمه الحق بتطلع الاول
سليم:اديها وقت تفكر
رسلان:خلاص تمام قدامك عشر دقائق وتديني رايك
ضحك سليم علي كلامه وروحه المرحه
وقال: السكوت علامه الرضا شوف هتجيب اهلك امتي
رسلان:لا اجيب ايه احنا فيها المأذون هنا والشهود هنا يبقا خير البر عاجلا
سليم :كده خبط لزق
رسلان:ما تجيش الا خبط لزق خلينا نفرح بقا
سليم:ماشي يا سيدي
كل هذه ونرمين صامته تماما
فذهب رسلان حتي يأتي بوالده والماذون
وفي لحظه كان علي المسرح يقول
اسمعوني لو سمحتوا فانتبه الجميع له
رسلان:انا جاي انهارده اطلب ايد الانسه الجميله نرمين سليم وذهب إليها وأخرج من جيبه علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص الماس وركع علي ركبتيه أمامها وأكمل كلامه تقبلي تتجوزيني
نرمين ظلت صامته مثل ما كانت
فكان رد الجميع يلا وافقي وافقي
فهزت راسها بالموافقه والبسها الخاتم وتم عقد القران وسط تصفيق الجميع والتمني لهم بالسعاده
وانتها الزفاف وأخذ سيف رونال الي غرفتهم الذين حجزوها في نفس الفندق حتي يستطعون السفر في الصباح
وأمجد أخذ سودي الي شقته وهما أيضا سيذهبون مع سيف رونال
اول ما دخلوا الغرفه كانت رونال في قمه خجلها ولكن سيف حول كسر هذا الحاجز
فذهب تجاهها وقبلها في رأسها وقال انا مش مصدق انك بقيتي بتاعتي انا وبس
من اول يوم شفتك فيه وانا بحبك مش عارف ليه وازاي بس حبيت خوفك وقوتك حبيت خجلك وكبرياءك حبيت كل حاجه فيكي
يلا روحي غيري واتوضي علشان نصلي
رونال:انا متوضيه
سيف:تمام انا هروح اغير انا كمان وهجي ولا تحبي اساعدك
رونال:لا شكرا انا اقدر اساعد نفسي
سيف :ماشي براحتك بس لو نادتي عليا مش هرد
رونال:ماشي يلا روح
دخلت رونال الي الغرفه الداخليه ودلف سيف الي الحمام
وبعد قليل خرجت رونال وهي ترتدي إسدال صلاه والذي وجدته علي السرير وصلوا معنا
وبعد قليل من الوقت كانوا في عالمهم الخاص
وعن سودي عندما دخلت الشقه كانت خائفه جدااااا
فأخذها امجد من يديها وادخلها الغرفه الكبيره وقال لها انا هغير الناحيه التانيه وانتي غيري هنا ولما تخلصي قوللي
هزت راسها بالموافقه وبعد قليل من الوقت خرجت ونادتي عليه بصوت شبه مسموع فكان في المطبخ وخرج
سودي:بتعمل ايه عندك
امجد :بحضر العشاء
سودي:لا ده واجب عليا
امجد:حبيبتي من هنا ورايح كل حاجه هنعملها سوا هزت راسها بالموافقه
وذهبوا حتي يأكلون وبعد ما انتهوا واقفوا في المطبخ يغسلون الاطباق
وبعد قليل من الوقت ذهبوا الي مملكه عشقهم
وفزعوا من الخبر الذي جاء صباح اليوم التالي
يتبع. ❝