❞ لماذا أنا في هذه الحياة؟( الشيخ هشام المحجوبي)
بسم الله الرحمن الرحيم
على المسلم أن يعلم أنه لم يبدأ الحياة الحقيقية بعد فالحياة الحقيقية هي في الجنة حياة أبدية ليس فيها موت و حياة خالية من البلاء و الشقاء كلها متعة و سعادة أما حياتنا الآن في هذه الدنيا فهي مجرد امتحان و اختبار سنجد نتيجته يوم القيامة حياة مليئة بالشقاء و التعب و المشاكل و متعتها قليلة و وقتها قصير إذا طالت في هذا الزمن فلن تتعدى مئة عام أو أكثر قليلا و تقريبا نصف هذا العمر يقضيه الإنسان في النوم و الباقي نجد أكثره في العمل و التعب و الشقاء إذا حياة ناقصة لا تستوفي طموحات الإنسان فعلى الإنسان أن يفهم حكمة الله في خلقه و يكون همه في هذه الدنيا كيف ينجح في الإمتحان الأكبر يوم القيامة حتى يفوز بحياة الخلود و النعيم الأبدي و طريقة النجاح في هذا الإمتحان هي التي أنزل الله القرآن الكريم لبيانها و أرسل الأنبياء فما عليك إلا أن تدرس القرآن و سنة النبي عليه الصلاة و السلام و تعمل بما فيهما و ستكون إن شاء الله من أهل النجاح و الفلاح يوم العرض الأعظم و على الإنسان أن يجتنب أخطر سبب يجعله من الفاشلين يوم القيامة و هو المبالغة في حب الدنيا و التقليل من شأن الآخرة و إهمال إصلاح علاقتي مع الله فالتعلق بشهوات النفس يجعل الإنسان يتجاهل حق ربه عليه و التفكر في مستقبله بعد الموت.
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
A Muslim should know that the true life has not yet begun. The real life is in Paradise, an eternal life without death, afflictions, or misery. It is a life filled with joy and happiness. As for our current life in this world, it is merely a test. We will find out the results of this test on the Day of Judgment, which will be a life filled with hardship and problems, with only a limited amount of enjoyment. The duration of this worldly life is short and will not exceed a hundred years or slightly more. Approximately half of this time is spent sleeping, and the rest is mostly occupied with work, toil, and suffering. This incomplete and unsatisfying life does not fulfill the aspirations of a human being.
Therefore, it is important for a person to understand the wisdom of Allah in creating them and to focus on how to succeed in the greatest test, which is the Day of Judgment, in order to attain eternal life and everlasting bliss. The way to succeed in this test is explained in the Quran, which Allah has revealed, and through the sending of prophets. All you need to do is to study the Quran and the teachings of the Prophet Muhammad (peace be upon him), and act upon their guidance. By doing so, Insha Allah, you will be among the successful and prosperous on the Day of the Great Presentation.
It is crucial for a person to avoid the most dangerous factor that leads them to failure on the Day of Judgment, which is excessive love for this worldly life, belittling the importance of the Hereafter, and neglecting to rectify their relationship with Allah. Attachment to worldly desires causes a person to disregard their responsibility to their Lord and neglect to contemplate their future after death.
May Allah grant us success and guide us on the right path. Amen.
بالعربية:
#الحياة_الحقيقية
#الدنيا_امتحان
#الجنة_الأبدية
#النجاح_والفلاح
#حب_الدنيا_وحق_الآخرة
#التفكر_في_ما_بعد_الموت
#القرآن_الكريم
#سنة_النبي
#إصلاح_العلاقة_مع_الله
بالإنجليزية:
#TrueLife
#WorldlyTest
#EternalParadise
#SuccessAndProsperity
#LoveForThisWorldAndTheHereafter
#ContemplatingAfterDeath
#TheNobleQuran
#Prophet\'sTraditions
#RectifyingRelationshipWithAllah. ❝ ⏤بستان علم النبوءة
❞ لماذا أنا في هذه الحياة؟( الشيخ هشام المحجوبي)
بسم الله الرحمن الرحيم
على المسلم أن يعلم أنه لم يبدأ الحياة الحقيقية بعد فالحياة الحقيقية هي في الجنة حياة أبدية ليس فيها موت و حياة خالية من البلاء و الشقاء كلها متعة و سعادة أما حياتنا الآن في هذه الدنيا فهي مجرد امتحان و اختبار سنجد نتيجته يوم القيامة حياة مليئة بالشقاء و التعب و المشاكل و متعتها قليلة و وقتها قصير إذا طالت في هذا الزمن فلن تتعدى مئة عام أو أكثر قليلا و تقريبا نصف هذا العمر يقضيه الإنسان في النوم و الباقي نجد أكثره في العمل و التعب و الشقاء إذا حياة ناقصة لا تستوفي طموحات الإنسان فعلى الإنسان أن يفهم حكمة الله في خلقه و يكون همه في هذه الدنيا كيف ينجح في الإمتحان الأكبر يوم القيامة حتى يفوز بحياة الخلود و النعيم الأبدي و طريقة النجاح في هذا الإمتحان هي التي أنزل الله القرآن الكريم لبيانها و أرسل الأنبياء فما عليك إلا أن تدرس القرآن و سنة النبي عليه الصلاة و السلام و تعمل بما فيهما و ستكون إن شاء الله من أهل النجاح و الفلاح يوم العرض الأعظم و على الإنسان أن يجتنب أخطر سبب يجعله من الفاشلين يوم القيامة و هو المبالغة في حب الدنيا و التقليل من شأن الآخرة و إهمال إصلاح علاقتي مع الله فالتعلق بشهوات النفس يجعل الإنسان يتجاهل حق ربه عليه و التفكر في مستقبله بعد الموت.
In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
A Muslim should know that the true life has not yet begun. The real life is in Paradise, an eternal life without death, afflictions, or misery. It is a life filled with joy and happiness. As for our current life in this world, it is merely a test. We will find out the results of this test on the Day of Judgment, which will be a life filled with hardship and problems, with only a limited amount of enjoyment. The duration of this worldly life is short and will not exceed a hundred years or slightly more. Approximately half of this time is spent sleeping, and the rest is mostly occupied with work, toil, and suffering. This incomplete and unsatisfying life does not fulfill the aspirations of a human being.
Therefore, it is important for a person to understand the wisdom of Allah in creating them and to focus on how to succeed in the greatest test, which is the Day of Judgment, in order to attain eternal life and everlasting bliss. The way to succeed in this test is explained in the Quran, which Allah has revealed, and through the sending of prophets. All you need to do is to study the Quran and the teachings of the Prophet Muhammad (peace be upon him), and act upon their guidance. By doing so, Insha Allah, you will be among the successful and prosperous on the Day of the Great Presentation.
It is crucial for a person to avoid the most dangerous factor that leads them to failure on the Day of Judgment, which is excessive love for this worldly life, belittling the importance of the Hereafter, and neglecting to rectify their relationship with Allah. Attachment to worldly desires causes a person to disregard their responsibility to their Lord and neglect to contemplate their future after death.
❞ \"رسالة من الله في سورة آل عمران\" لأبي الحسن هشام المحجوبي و أبي مريم عبدالكريم صكاري
يقول الله تعالى في سورة آل عمران :\"زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14) ۞ قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (15)\"
المتأمل في هذه الآيات النيرات من كلام ربنا في أوائل سورة آل عمران يخلص إلى رسالة ربانية موجهة منه سبحانه وتعالى إلى عباده مضمونها و فحواها أنه سبحانه فطر الإنسان على حب شهوات الدنيا كالنساء و الأولاد و الأموال و غيرها ، فهذا الحب الفطري يجب أن يكون تابعا لحب الله في قلب العبد ، فإذا أباح الله شيئا من تلك الزينة و الشهوات سعى العبد لتحصيلها وهو مستحضر نعمة الله عليه شاكر ربه عليها بما استطاع من الطاعات ، و إذا حرم عليه سبحانه شيئا منها إبتعد عنها و هو خائف كاره مخالفة ربه فهؤلاء المتقون الذين وعدهم الله سبحانه بحسن المآب، لأنهم علموا أن أنفسهم و متاع الدنيا كله ملك لله فلا يتصرفون في ملك المنعم سبحانه إلا بما أذن به لذلك استحقوا منزلة الرضوان و هي أعلى درجات الفردوس و النعيم الأبدي ، ثم بين سبحانه وتعالى صفات هؤلاء العباد فلننظر هل تتوفر فينا هذه الصفات،\"الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (16) الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ (17)\"
الصفة الأولى: الإيمان بكتاب الله وسنة رسوله، فالكافر ليس منهم ( إننا آمنا)
الصفة الثانية: كثرة دعاء و سؤال الرب سبحانه ( فاغفر لنا ذنوبنا و قنا عذاب النار)
الصفة الثالثة : الصبر على الدنيا و مشاقها و تكاليف العبادات و الطاعات ( الصابرين)
الصفة الرابعة: الصدق مع الله و العباد المنافي للنفاق، فالمنافقون ليسوا منهم ( و الصادقين)
الصفة الخامسة: الحفاظ على الصلوات الخمس و حبها (و القانتين)
الصفة السادسة: إخراج زكاة المال و الصدقات النافلة و خدمة المحتاج لوجه الله ( والمنفقين)
الصفة السابعة: سرعة التوبة من الذنوب و الإكثار من الاستغفار خاصة في آخر الليل ( و المستغفرين بالاسحار) وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.
Title: \"A Message from God in Surah Aal \'Imran\" by Abi al-Hasan Hisham al-Mahjoubi and Abi Maryam Abdelkrim Segari.
#SurahAalImran #MessageFromGod
In Surah Aal \'Imran, Allah Almighty says: \"Beautified for people is the love of that which they desire - of women and sons, heaped-up sums of gold and silver, fine branded horses, and cattle and tilled land. That is the enjoyment of worldly life, but Allah has with Him the best return.\" (Quran 3:14)
#GodsMessage #WorldlyDesires #BestReturn
The contemplation of these enlightening verses from the early part of Surah Aal \'Imran leads to a divine message directed from Allah, the Exalted, to His servants. The essence of this message is that Allah, the Exalted, has ingrained in human nature the love for worldly desires, such as women, children, wealth, and more. However, this natural love should be subordinate to the love of Allah in the hearts of His servants. When Allah permits something from those adornments and desires, the servant seeks to attain them, expressing gratitude to the Lord by engaging in acts of obedience. Conversely, if Allah prohibits something, the servant distances themselves from it, fearing to disobey their Lord. These pious individuals, who have been promised by Allah the best outcome, recognize that their own selves and all the worldly possessions belong to Allah. Thus, they only deal with His property in a manner that He has permitted. For this reason, they deserve the rank of contentment (al-Ridwan), which represents the highest levels of Paradise and eternal bliss.
#Piety #Gratitude #Contentment #Paradise #EternalBliss
Allah, the Exalted, then describes the qualities of these devoted servants. Let us now examine whether these attributes are present within us:
Faith in the Book of Allah and the Sunnah of His Messenger, distinguishing the disbelievers from them. (Verse 16)
#Faith #BookOfAllah #Sunnah #Messenger
Frequently supplicating and asking the Lord for forgiveness and protection from the punishment of the Fire. (Verse 16)
#Supplication #Forgiveness #ProtectionFromFire
Patience in dealing with the hardships and burdens of life, as well as the demands of worship and obedience. (Verse 17)
#Patience #Endurance #Worship #Obedience
Sincerity and truthfulness with Allah and His worshipers, devoid of hypocrisy, as the hypocrites do not belong to them. (Verse 17)
#Sincerity #Truthfulness #Hypocrisy
Diligently observing the five daily prayers and cherishing them. (Verse 17)
#Prayer #FiveDailyPrayers
Giving obligatory Zakat and voluntary charity, and serving those in need for the sake of Allah. (Verse 17)
#Zakat #Charity #ServiceToOthers
Hastening to repent from sins and frequently seeking forgiveness, especially during the latter part of the night. (Verse 17)
#Repentance #SeekingForgiveness #NightPrayers
May Allah\'s peace, blessings, and mercy be upon our Master Muhammad, his family, and all his companions.
#PeaceBeUponHim #ProphetMuhammad #Companions. ❝ ⏤بستان علم النبوءة
❞ ˝رسالة من الله في سورة آل عمران˝ لأبي الحسن هشام المحجوبي و أبي مريم عبدالكريم صكاري
يقول الله تعالى في سورة آل عمران :˝زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ (14) ۞ قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ (15)˝
المتأمل في هذه الآيات النيرات من كلام ربنا في أوائل سورة آل عمران يخلص إلى رسالة ربانية موجهة منه سبحانه وتعالى إلى عباده مضمونها و فحواها أنه سبحانه فطر الإنسان على حب شهوات الدنيا كالنساء و الأولاد و الأموال و غيرها ، فهذا الحب الفطري يجب أن يكون تابعا لحب الله في قلب العبد ، فإذا أباح الله شيئا من تلك الزينة و الشهوات سعى العبد لتحصيلها وهو مستحضر نعمة الله عليه شاكر ربه عليها بما استطاع من الطاعات ، و إذا حرم عليه سبحانه شيئا منها إبتعد عنها و هو خائف كاره مخالفة ربه فهؤلاء المتقون الذين وعدهم الله سبحانه بحسن المآب، لأنهم علموا أن أنفسهم و متاع الدنيا كله ملك لله فلا يتصرفون في ملك المنعم سبحانه إلا بما أذن به لذلك استحقوا منزلة الرضوان و هي أعلى درجات الفردوس و النعيم الأبدي ، ثم بين سبحانه وتعالى صفات هؤلاء العباد فلننظر هل تتوفر فينا هذه الصفات،˝الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ (16) الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ (17)˝
الصفة الأولى: الإيمان بكتاب الله وسنة رسوله، فالكافر ليس منهم ( إننا آمنا)
الصفة الثانية: كثرة دعاء و سؤال الرب سبحانه ( فاغفر لنا ذنوبنا و قنا عذاب النار)
الصفة الثالثة : الصبر على الدنيا و مشاقها و تكاليف العبادات و الطاعات ( الصابرين)
الصفة الرابعة: الصدق مع الله و العباد المنافي للنفاق، فالمنافقون ليسوا منهم ( و الصادقين)
الصفة الخامسة: الحفاظ على الصلوات الخمس و حبها (و القانتين)
الصفة السادسة: إخراج زكاة المال و الصدقات النافلة و خدمة المحتاج لوجه الله ( والمنفقين)
الصفة السابعة: سرعة التوبة من الذنوب و الإكثار من الاستغفار خاصة في آخر الليل ( و المستغفرين بالاسحار) وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين.
Title: ˝A Message from God in Surah Aal ˝Imran˝ by Abi al-Hasan Hisham al-Mahjoubi and Abi Maryam Abdelkrim Segari.
In Surah Aal ˝Imran, Allah Almighty says: ˝Beautified for people is the love of that which they desire - of women and sons, heaped-up sums of gold and silver, fine branded horses, and cattle and tilled land. That is the enjoyment of worldly life, but Allah has with Him the best return.˝ (Quran 3:14)
The contemplation of these enlightening verses from the early part of Surah Aal ˝Imran leads to a divine message directed from Allah, the Exalted, to His servants. The essence of this message is that Allah, the Exalted, has ingrained in human nature the love for worldly desires, such as women, children, wealth, and more. However, this natural love should be subordinate to the love of Allah in the hearts of His servants. When Allah permits something from those adornments and desires, the servant seeks to attain them, expressing gratitude to the Lord by engaging in acts of obedience. Conversely, if Allah prohibits something, the servant distances themselves from it, fearing to disobey their Lord. These pious individuals, who have been promised by Allah the best outcome, recognize that their own selves and all the worldly possessions belong to Allah. Thus, they only deal with His property in a manner that He has permitted. For this reason, they deserve the rank of contentment (al-Ridwan), which represents the highest levels of Paradise and eternal bliss.
Patience in dealing with the hardships and burdens of life, as well as the demands of worship and obedience. (Verse 17)
#Patience#Endurance#Worship#Obedience
Sincerity and truthfulness with Allah and His worshipers, devoid of hypocrisy, as the hypocrites do not belong to them. (Verse 17)
#Sincerity#Truthfulness#Hypocrisy
Diligently observing the five daily prayers and cherishing them. (Verse 17)
#Prayer#FiveDailyPrayers
Giving obligatory Zakat and voluntary charity, and serving those in need for the sake of Allah. (Verse 17)
#Zakat#Charity#ServiceToOthers
❞ الجزء الثاني عشر
(عفتي والديوث )
افاقوا من شروردهم علي صوت نحنحت رسلان
سيف جلس في مكانه دون كلمه
ورونال ذهبت تضيف الكل وعن وصولها الي سيف نظرت في الأرض ومد يديها حتي أنه عندما مد يديه تركت رونال الفنجان بسرعه ووقع علي ملابس سيف ولحسن حظه لم تكون القهوه ساخنه لأن الوقت الذي ظلوا فيه متاملان بعضهم ليس بقليل
رونال:شهقت وقالت في توتر انا اسفه والله اسفه ما شافتك كويس
سيف:ولا يهمك بس ممكن اقوم انظفها
فتحيه:طبعا يا ابني اتفضل وأشارت له بمكان الحمام
ونظرت الي رونال وقالت روحي يا بنتي هاتيله فوطه نظيفه
رونال:نفخت بضيق وردت حاضر يا امي فذهبت
فتحيه :نظرت إلي نرمين وقالت اهدي يا بنتي عسي أن تكرهوا شي وهو خير ليكم
نرمين:مسحت دموعها وردت بكل خجل ولكن وجهت الكلام لرسلان
انا متشكره جداااااااا علي اللي عملته معايا
رسلان:لا شكر الا علي واجب انا ما عملتش الا اللي شفته صح ويرضي ضميري لأن الاشكال دي لازم تاخد فوق دماغها علشنا تتلم
فتحيه:ربنا يخليك يا ابني دي نرمين غلبانه اوووي وتستاهل كل خير
محمد:طيب استاذن انا يا حجه بعد اذنك
فتحيه:ليه كده يا ابني انت قاعد مونسنا
محمد:معلش الساعه قربت علي واحده وانا عندي شغل الصبح
رسلان:وقف مره واحده وكرر وراءه واحده احنا اتاخرنا اوووي لامؤاخذه يا حجه ما حسناش بالوقت معاكم
فتحيه :ليه يا ابني كده ده انتم قاعدين عاملين لينا حس
وفي هذا الوقت جاء سيف وهو ينظر لرونال ويبتسم دون أن تأخذ بالها منه
سيف:يلا يا جماعه احنا اتاخرنا اووي
فتحيه:كلكم كده عاوزين تمشوا
سيف:احنا هنجي تاني والله يا حجه انتي بقيتي قريبه من قلبي وربنا يعلم
فتحيه:وانتم والله يا ابني حسيت انكم ذي بناتي بالضبط
سيف:ربنا يخليكي وان شاءالله هبعتلك حد يخلص كل حاجه
تصبحوا علي خير
الكل رد وانتم من اهله
~~~~~~~~~~
كانت مريم مازالت تسرد قصتها لمحمود
قعدنا كلنا ناكل وانا مبسوطه اوووي لاول مره احس بطعم الاكل وحلاوته
فتحيه تطعم مريم ورونال وهم يضحكون
مريم:تسلم ايدك يا ست الكل
فتحيه:تسلملي يا بنتي بس ما قولتليش انتم اتقابلوا فين
رونال ومريم سردوا ما حدث من الالف الي الياء
فتحيه:هو ابوكم ليسه عنده نفس العاده القادمه ربنا ما تابش عليه منها ده انا قولت كبر وعقل
مريم:لا يا امي ليسه ذي ماهو ده حتي كل يوم يجبلي عريس من معارفه وانا خايفه احسن في مره يجوزني وانا ما اعرفش
فتحيه:خدي بالك يا بنتي منه ده قادر ويعملها
رونال :حبيبتي ياختي انا مش هقدر اقولك تعالي اقعدي معنا علشنا عيشنا مش قد المقام ومش هتقدري تتاقلمي عليها
مريم:والله ياريت بس بابا مش هيسبكم في حالكم
ده انا خايفه في مره الاقيه مدخل عليا واحد ويقولي ده جوزك والله اعلم يكون ظروفه ايه معاه
فتحيه:ربنا معاكي يا بنتي لازم تاخدي بالك من نفسك
مريم:حاضر يا امي بس انا عاوزه رقمك انتي ورونال علشان اطمن عليكم
رونال:اكتبي يا ستي علشنا امك مش بتحفظ ارقام واملات علي مريم
مريم:يلا بقا انا همشي علشان اتاخرت
رونال:استني
مريم:ايه
رونال:غيري هدومك احسن يحسبوكي انا تاني وضحكت
مريم:اه تصدقي صح ودلفت الي الغرفه لتغير ملابسها ومشت
~~~~~~~~~~~
في فيلا محمود السيوفي
كانت تجلس سودي مع داده حليمه
سودي:اوف يا داده انتي هتتعلمي امتي
حليمه:يا بنتي انا قولتلك مليش في حاجات اليومين دول
سودي:وهو الانجليزي بتاع اليومين دول ده من زمان اوي
حليمه:هو انتي من ناحيه وروجين بنتي من ناحيه اعمل ايه معاكم
سودي:يعني أنا غلطانه اني عاوزه لو حد جيه اتكلمي معاكي بالانجليزي
حليمه:طيب يا ختي شوفي مذاكرتك انتي الاول احسن محمود بيه يموتك لو سقطتي تاني
سودي:ايه سقطت دي يا داده اسمها
Reverso Context
حليمه:يابنتي انا معرفش الحاجات دي احسن تكوني بتشتمني
ضحكت سودي ضحكه عاليه
وقالت : لا عشت ولا كونت يا داده ده انتي بدل ماما الله يرحمها
حليمه:الله يرحمها يا بنتي دي كانت ست الناس كلها بطيبتها وحنينتها بس والدك برضو حنين ونعم الرجال برضو
سودي:ايوه صح هو بابا فين انا اتصلت بيه من بدري وقلي ناكل احنا وما نستنهوش واهو كمان سيف ورسلان ما جاوش اعمل ايه انا فيهم وانا هموت من الجوع ايه البيت ده يا ربي
واحده غلبانه ذيي تعمل ايه مع ثلاثه رجال في بيت واحد
ضحكت حليمه علي طريقتها وضربتها علي كتفها
فتاوت الما ومثلت أنها تبكي كالاطفال
حليمه:ايوه مثلي مثلي كده يا ختي اجبلك مصاصه
سودي :لا عاوزه ايس جريم فانيلا
حليمه:طيب هجبلك بس ماعنديش فانيليا عندي شولاكوته واتريقت علي كلام سودي
سودي:امري لله هاتاي بقا وخلاث
ضحكوا الاثنين مع بعض ولم ينبهوا لمن يرقبهم وبانتظار اللحظه المناسب لتنفيذ ما بباله
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الثاني عشر
(عفتي والديوث )
افاقوا من شروردهم علي صوت نحنحت رسلان
سيف جلس في مكانه دون كلمه
ورونال ذهبت تضيف الكل وعن وصولها الي سيف نظرت في الأرض ومد يديها حتي أنه عندما مد يديه تركت رونال الفنجان بسرعه ووقع علي ملابس سيف ولحسن حظه لم تكون القهوه ساخنه لأن الوقت الذي ظلوا فيه متاملان بعضهم ليس بقليل
رونال:شهقت وقالت في توتر انا اسفه والله اسفه ما شافتك كويس
سيف:ولا يهمك بس ممكن اقوم انظفها
فتحيه:طبعا يا ابني اتفضل وأشارت له بمكان الحمام
ونظرت الي رونال وقالت روحي يا بنتي هاتيله فوطه نظيفه
رونال:نفخت بضيق وردت حاضر يا امي فذهبت
فتحيه :نظرت إلي نرمين وقالت اهدي يا بنتي عسي أن تكرهوا شي وهو خير ليكم
نرمين:مسحت دموعها وردت بكل خجل ولكن وجهت الكلام لرسلان
انا متشكره جداااااااا علي اللي عملته معايا
رسلان:لا شكر الا علي واجب انا ما عملتش الا اللي شفته صح ويرضي ضميري لأن الاشكال دي لازم تاخد فوق دماغها علشنا تتلم
فتحيه:ربنا يخليك يا ابني دي نرمين غلبانه اوووي وتستاهل كل خير
محمد:طيب استاذن انا يا حجه بعد اذنك
فتحيه:ليه كده يا ابني انت قاعد مونسنا
محمد:معلش الساعه قربت علي واحده وانا عندي شغل الصبح
رسلان:وقف مره واحده وكرر وراءه واحده احنا اتاخرنا اوووي لامؤاخذه يا حجه ما حسناش بالوقت معاكم
فتحيه :ليه يا ابني كده ده انتم قاعدين عاملين لينا حس
وفي هذا الوقت جاء سيف وهو ينظر لرونال ويبتسم دون أن تأخذ بالها منه
سيف:يلا يا جماعه احنا اتاخرنا اووي
فتحيه:كلكم كده عاوزين تمشوا
سيف:احنا هنجي تاني والله يا حجه انتي بقيتي قريبه من قلبي وربنا يعلم
فتحيه:وانتم والله يا ابني حسيت انكم ذي بناتي بالضبط
سيف:ربنا يخليكي وان شاءالله هبعتلك حد يخلص كل حاجه
تصبحوا علي خير
الكل رد وانتم من اهله
~~~~~~~~~~ كانت مريم مازالت تسرد قصتها لمحمود
قعدنا كلنا ناكل وانا مبسوطه اوووي لاول مره احس بطعم الاكل وحلاوته
فتحيه تطعم مريم ورونال وهم يضحكون
مريم:تسلم ايدك يا ست الكل
فتحيه:تسلملي يا بنتي بس ما قولتليش انتم اتقابلوا فين
رونال ومريم سردوا ما حدث من الالف الي الياء
فتحيه:هو ابوكم ليسه عنده نفس العاده القادمه ربنا ما تابش عليه منها ده انا قولت كبر وعقل
مريم:لا يا امي ليسه ذي ماهو ده حتي كل يوم يجبلي عريس من معارفه وانا خايفه احسن في مره يجوزني وانا ما اعرفش
فتحيه:خدي بالك يا بنتي منه ده قادر ويعملها
رونال :حبيبتي ياختي انا مش هقدر اقولك تعالي اقعدي معنا علشنا عيشنا مش قد المقام ومش هتقدري تتاقلمي عليها
مريم:والله ياريت بس بابا مش هيسبكم في حالكم
ده انا خايفه في مره الاقيه مدخل عليا واحد ويقولي ده جوزك والله اعلم يكون ظروفه ايه معاه
فتحيه:ربنا معاكي يا بنتي لازم تاخدي بالك من نفسك
مريم:حاضر يا امي بس انا عاوزه رقمك انتي ورونال علشان اطمن عليكم
رونال:اكتبي يا ستي علشنا امك مش بتحفظ ارقام واملات علي مريم
مريم:يلا بقا انا همشي علشان اتاخرت
رونال:استني
مريم:ايه
رونال:غيري هدومك احسن يحسبوكي انا تاني وضحكت
مريم:اه تصدقي صح ودلفت الي الغرفه لتغير ملابسها ومشت
~~~~~~~~~~~
في فيلا محمود السيوفي
كانت تجلس سودي مع داده حليمه
سودي:اوف يا داده انتي هتتعلمي امتي
حليمه:يا بنتي انا قولتلك مليش في حاجات اليومين دول
سودي:وهو الانجليزي بتاع اليومين دول ده من زمان اوي
حليمه:هو انتي من ناحيه وروجين بنتي من ناحيه اعمل ايه معاكم
سودي:يعني أنا غلطانه اني عاوزه لو حد جيه اتكلمي معاكي بالانجليزي
حليمه:طيب يا ختي شوفي مذاكرتك انتي الاول احسن محمود بيه يموتك لو سقطتي تاني
سودي:ايه سقطت دي يا داده اسمها
Reverso Context
حليمه:يابنتي انا معرفش الحاجات دي احسن تكوني بتشتمني
ضحكت سودي ضحكه عاليه
وقالت : لا عشت ولا كونت يا داده ده انتي بدل ماما الله يرحمها
حليمه:الله يرحمها يا بنتي دي كانت ست الناس كلها بطيبتها وحنينتها بس والدك برضو حنين ونعم الرجال برضو
سودي:ايوه صح هو بابا فين انا اتصلت بيه من بدري وقلي ناكل احنا وما نستنهوش واهو كمان سيف ورسلان ما جاوش اعمل ايه انا فيهم وانا هموت من الجوع ايه البيت ده يا ربي
واحده غلبانه ذيي تعمل ايه مع ثلاثه رجال في بيت واحد
ضحكت حليمه علي طريقتها وضربتها علي كتفها
فتاوت الما ومثلت أنها تبكي كالاطفال
حليمه:ايوه مثلي مثلي كده يا ختي اجبلك مصاصه
سودي :لا عاوزه ايس جريم فانيلا
حليمه:طيب هجبلك بس ماعنديش فانيليا عندي شولاكوته واتريقت علي كلام سودي
سودي:امري لله هاتاي بقا وخلاث
ضحكوا الاثنين مع بعض ولم ينبهوا لمن يرقبهم وبانتظار اللحظه المناسب لتنفيذ ما بباله
يتبع. ❝